گزارشی از کمک‌های فرادرس و مخاطبان به زلزله‌زدگان غرب کشور

۳۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
گزارشی از کمک‌های فرادرس و مخاطبان به زلزله‌زدگان غرب کشور

روز ۲۱ آبان ۱۳۹۶ در تقویم و ذهن همه ما ایرانی‌ها به تلخی ثبت شد. شبی که زلزله، غرب کشور و به‌ویژه استان کرمانشاه را لرزاند و تلفات زیادی به همراه داشت. گسترش شبکه‌های اجتماعی از یک طرف و بزرگی حادثه از طرف دیگر، مردم ایران را بسیج کرد تا به یاری هم‌وطنان خود بشتابند. از علی دایی و جواد خیابانی تا افراد گمنامی که به اندازه توان خود کمک نقدی و غیرنقدی جمع کردند تا به دست زلزله‌زدگان ازگله، سرپل ذهاب، قصر شیرین، گیلانغرب، دالاهو، ثلاث باباجانی، اسلام‌آباد غرب و جوانرود برسانند.

فرادرس هم از این قافله عقب نماند و از همان روزهای اول سعی کرد تا با یاری شما همراهان همیشگی، گوشه‌ای از این بار سنگین را بردارد. مبالغی که با اعتماد و همیاری شما عزیزان گردآوری شد را به دکتر یزدان باتمانی، استادیار مهندسی برق در دانشگاه کردستان سنندج، سپردیم. دکتر باتمانی که خودشان از هم‌وطنان کُرد ما هستند، از روزهای اول در محل حادثه حضور داشتند و مشکلات را از نزدیک لمس کردند. دقایقی در مورد نحوه صرف کمک‌های مردمی فرادرس و همچنین کارهایی که در‌ آینده باید انجام شود، با ایشان صحبت کردیم. شما را به مطالعه و شنیدن این گفت‌وگو دعوت می‌کنیم.

بعد از زلزله کرمانشاه، فرادرس به کمک سرمایه‌ی اعتماد مخاطبانش، مبلغی را برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله جمع‌آوری کرد. مسئولیت رساندن این مبلغ به افراد واجد شرایط را شما به عهده گرفتید. این کمک‌ها چطور به دست مردم رسید؟

قبل از پاسخ به سؤال شما، هم از فرادرس و هم از مخاطبان آن تشکر می‌کنم. انصافاً انسانیت به خرج دادند. درست است که این وظیفه روی دوش همه قرار دارد اما هرکسی به وظیفه‌های انسانی خود عمل نمی‌کند. من حضور ذهن دارم که یکشنبه‌شب زلزله اتفاق افتاد، دوشنبه‌شب شروع به جمع‌آوری کمک‌ها کردیم و سه‌شنبه صبح از سنندج به سمت کرمانشاه حرکت کردم. زمانی که مشغول خریدن کمک‌های اولیه مثل کنسرو، پوشاک و ... بودیم، آقای دکتر کلامی (از مؤسسان فرادرس) تماس گرفتند و از قصد فرادرس برای کمک‌رسانی خبر دادند. یعنی در اولین لحظات و پابه‌پای افرادی مثل من که کُرد هستیم، اقداماتشان را شروع کردند. خوشبختانه مبلغ قابل توجهی هم جمع‌آوری شد و با اعتمادی که به ما داشتند، آن را به صورت نقدی برایمان ارسال کردند.

ما سعی کردیم این کمک‌ها را در کنار سایر کمک‌هایی که به دستمان رسید، به صورت بهینه استفاده کنیم. در همان روزهای سه‌شنبه یا چهارشنبه توانستیم دو وانت نیسان تجهیزات خوراکی تهیه کنیم. در مرحله بعد سه عدد کانکس خریدیم و حدود سه یا چهار میلیون تومان هم کارت هدیه تهیه شد و با شناسایی‌هایی که انجام دادیم به دست افراد نیازمند رسید.

حدود یک میلیون تومان از این پول را به یکی از دانشجوهای خودمان که اهل همان منطقه بود و وضعیت بسیار بدی داشت، اختصاص دادیم. بعضی از این افراد قبل از زلزله هم وضعیت مالی خوبی نداشتند و در این زلزله هم دار و ندارشان را از دست دادند. هرچقدر به آن‌ها کمک کنیم باز هم کم است. بار اولی که به آنجا رفتم با تعجب روستاهایی را دیدم که صاف صاف بودند. شهرها، مخصوصاً شهر سرپل ذهاب، هنوز مشکل دارند و پس‌لرزه‌ها باعث شده است مردم از خانه‌هایی که سالم مانده‌اند هم استفاده نکنند.

شما در منطقه حضور دارید و مشکلات را از نزدیک لمس می‌کنید. در حال حاضر چطور می‌شود به آسیب‌دیدگان در زلزله کمک‌رسانی کرد؟

الان بهترین کمک، کمک نقدی است. حدود دو هفته قبل با مسئولان دانشگاه به میان مردم رفتیم تا نیازمندان را شناسایی کنیم و کارت‌های هدیه را به آن‌ها بدهیم، دیدیم همه نیازمند هستند. بهترین کمک، کمک نقدی است تا افراد خودشان تصمیم بگیرند آن را به چه شکل مصرف کنند. در بین زلزله‌زدگان افرادی هستند که تا آخر زندگیشان نیازمند کمک شده‌اند. اطراف سرپل ذهاب به سمت ثلاث باباجانی تقریباً با خاک یکسان بود، یعنی تخریب صددرصدی.

در پایان من از همه ملت ایران تشکر می‌کنم. ما جامعه کُرد ایران، هیچوقت کمک هم‌وطنان در این حادثه را فراموش نمی‌کنیم و همیشه خود را مدیون بقیه هم‌وطنانمان می‌دانیم. ان‌شاالله در مواقع خوشی بتوانیم این لطف آن‌ها را جبران کنیم.


ذخیره کردن این فایل صوتی: لینک دانلود

(این گفت‌وگو به صورت تلفنی انجام شده است.)

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *