AMD در برابر Nvidia — پشت پرده جنگ پردازنده‌های گرافیکی

۱۰۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
AMD در برابر Nvidia — پشت پرده جنگ پردازنده‌های گرافیکی

در نبرد بین پردازنده‌های گرافیکی، هر فصل مالی که سپری می‌شود، آتش جنگ بین شرکت‌های «ای‌ام‌دی» (Advanced Micro Devices) و «انویدیا» (Nvidia) بالاتر می‌گیرد. ای‌ام‌دی در حالی وارد سال ۲۰۱۷ شد که سال گذشته توانست بخش مهمی از بازار انویدیا را تصاحب کند. آخرین آمار و ارقام سهم بازار که از سوی موسسه تحقیقاتی Jon Peddie منتشر شده است، نشان می‌دهد که ای‌ام‌دی توانسته است این پیروزی را امسال نیز تداوم ببخشد. ای‌ام‌دی ۲۹.۴ درصد از بازار پردازنده‌های گرافیکی را در انتهای فصل دوم سال 2017 در اختیار داشته است. این عدد کمی پایین‌تر از سهم بازار ۳۰.۸ درصدی برای دوره مشابه سال گذشته است، اما بالاتر از عدد ۲۷.۵ درصد است که در انتهای فصل اول سال برای ای‌ام‌دی ثبت شده است.

مشخص است که غلبه با ای‌ام‌دی است چون توانسته است تقریباً دو درصد از سهم بازار انویدیا را در فصل پیش تصاحب کند. اما آیا ای‌ام‌دی این غلبه خود را برای نیمه دوم سال نیز حفظ می‌کند یا انویدیا می‌تواند سهم خود را پس بگیرد؟ در ادامه این مسائل را بررسی می‌کنیم.

آیا معرفی Vega باعث افزایش فروش AMD می‌شود؟

ای‌ام‌دی نخستین نسل از کارت‌های گرافیکی وگای خود را در اواسط آگوست معرفی کرد. این شرکت کارت گرافیکی Radeon RX Vega 64 را 499 دلار و Radeon RX Vega 56 را 399 دلار قیمت‌گذاری کرده است که معقول به نظر می‌رسد چون هر دو آنها به ترتیب در برابر GTX 1080 و GTX 1070 انویدیا مطرح‌شده‌اند. قیمت وگا 64 با جی‌تی‌ایکس 1080 برابر است درحالی‌که قیمت وگا 56 به میزان 100 دلار پایین‌تر از جی‌تی‌ایکس 1070 است. ازاین‌رو ای‌ام‌دی از راهبرد امتحان پس داده خود در ارائه عملکرد یکسان و البته ارزان‌تر به کاربرانش بهره می‌برد. اما موفقیت کارت‌های گرافیکی جدید وگا چندان تضمین‌شده نیست زیرا در برخی حوزه‌های خاص در برابر آنچه انویدیا ارائه کرده است نقایص جدی دارند.

برای نمونه پردازنده‌های جدید ای‌ام‌دی نسبت به همتاهای انویدیا توان بیشتری مصرف می‌کنند و ازاین‌رو حرارت بیشتری تولید می‌کنند و هزینه برق بیشتری دارند. به‌علاوه نسبت به همتایان انویدیا خود بهبود عملکرد چندانی نشان نمی‌دهند.

آزمون‌های مستقل چه می‌گویند؟

آزمون‌های مستقلی که از سوی AnandTech صورت گرفته‌اند نشان می‌دهد که وگا 56 تنها 8 درصد سریع‌تر از جی‌تی‌ایکس 1070 است در حالی که وگا 64 با همتای خود برابر است. با در نظر گرفتن مصرف توان پردازنده‌های گرافیکی رقبا می‌بینیم که این بهره عملکردی چندان مهم نیست. گرچه ای‌ام‌دی چنین فرض کرده است که اعداد و ارقام مربوط به توان کارت‌هایش را با تمرکز صرف بر روی قیمت و عملکرد به مشتریان منتقل خواهد کرد. شگفت‌انگیز نخواهد بود که کارت وگا 56 که ارزان‌تر است تقاضای بیشتری در بازار داشته باشد، چون این کارت می‌تواند 90 درصد عملکرد همتای قوی‌تر خود را با تنها 80 درصد بهای آن تأمین کند. اما مشکل اینجاست که جی‌تی‌ایکس 1070 که ای‌ام‌دی قصد دارد با وگا 56 بازار آن را تصاحب کند بیش از یک سال است که عرضه‌شده است. انویدیا خط تولید محصولات خود را سال گذشته با جایگزینی پردازنده‌های قدرتمندتر مانند GTX 1080 Ti و Titan Xp تغییر داد و این کار می‌تواند باعث شود که در نیمه دوم سال ورق به نفع انویدیا بازگردد.

چرا انویدیا دوباره بر بازار مسلط خواهد شد؟

انویدیا علی‌رغم معرفی پردازنده‌های جدید در مارس و آوریل هنوز سهم بازار مناسبی کسب نکرده است. این مسئله را می‌توان به پیش‌بینی مصرف‌کننده‌ها مربوط دانست که فکر می‌کردند پردازنده‌های جدید وگا می‌توانند عملکرد بهتری ارائه دهند، اما چنین اتفاقی در عمل نیفتاد.

کارت‌های جدید وگا می‌توانند با کارت‌های قدیمی انویدیا رقابت کنند. کارت جدید GTX 1080 Ti، 35 درصد سریع‌تر از کارت GTX 1080 است که ای‌ام‌دی قصد رقابت با آن را دارد. GTX 1080 Ti در وب‌سایت انویدیا 699 دلار قیمت خورده است و قیمت آن برابر با RX Vega 64 مجهز به خنک‌سازی مایع است. بااین‌حال جی پی یو ای‌ام‌دی 30 درصد توان بیشتری نسبت به GTX 1080 Ti مصرف می‌کند و بر اساس آزمون‌های مستقل نیز عملکردی بالاتر از این کارت از خود نشان نمی‌دهد. از این‌ رو مصرف‌کننده‌ها احتمالاً به سمت جدیدترین محصولات انویدیا روی خواهند آورد چون با توجه به هزینه‌های مصرفی این پردازنده‌ها ارزش بیشتری نسبت به پولی که صرف می‌شود ارائه می‌دهند.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد که ای‌ام‌دی این فرصت را از دست خواهد داد چون پردازنده‌های وگا که تا این حد بر روی آن مانور می‌دهد در بهترین حالت می‌توانند با کارت‌های قدیمی‌تر انویدیا رقابت کنند. به‌علاوه انویدیا می‌تواند با گسترش معماری نسل بعدی Volta این مزیت فنّاورانه خود را در برابر AMD حفظ کند.

جمع‌بندی

شایعاتی در زنجیره تأمین وجود دارند که انویدیا می‌تواند تولید انبوه پردازنده‌های جدید ولتای خود را در انتهای سال 2017 آغاز کند و می‌تواند در ابتدای سال 2018 کارت‌های گرافیکی جدید خود را وارد بازار کند. درهرحال انویدیا این عقب‌ماندگی بزرگ را وارد سال 2018 می‌کند و مصرف‌کننده‌هایی که عملکرد برایشان حائز اهمیت است احتمالاً شروع به خرید کارت‌های گرافیکی آن می‌کنند. این کار می‌تواند فروش شرکت را در ادامه سال افزایش دهد، زیرا سیستم‌های قدرتمند 43 درصد بازار رایانه را تشکیل می‌دهند. نسل بعدی پردازنده‌های انویدیا نیز می‌توانند در سال 2018 سهم بیشتری از بازار را از AMD باز پس بگیرند.

اگر این نوشته مورد توجه شما قرار گرفته، پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر را نیز ملاحظه کنید:

==

بر اساس رای ۳۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
fool
۷ دیدگاه برای «AMD در برابر Nvidia — پشت پرده جنگ پردازنده‌های گرافیکی»

فقط نیودیا بقیش کشکه بابا . amd اصلا در حدی نیس بخواد با نیودیا رقابت داشته باشه .

عشق فقط ان ویدیا

شیطان سرخ 6900 ایکس تی اومده که انویدیا رو خاک کنه

7880 اصن وجود داره؟؟

اره خیلی زودتر ابدیت میده ولی ابدیت های درایور هاش واقعا مزخرفه ولی ای ام دی وقتی ابدیت میده نحوه کار گرافیک و دستگاه کاملا متحول میشه . خودمم gt 1030 دارم وقتی درایورش ابدیت میشه تغییری نمیکنه ولی دوستم amd 7880 داره با یک ابدیت درایور کلی تو فریم تغییر کرد

سلام و خسته نباشید
من کلا طرفدار nvdia هستم
گرون تر هست ولی واقعا عالی هستش جدیدا هم خیلی زود به زود نصبت به رقیب خودش آپدیت میده ک این یعنی پشتیبانی قوی تری داره
از نظر ساختار و سخت افزاری هم یکی دو قدم جلو تره

درود رقابت ها که زیاده الان هم که 2019 هست خیلی چیزها تغییر کرده
از نظر من غیر قابل پیش بینی هست که کدوم شرکت در چه زمانی به سبقت از شرکت دیگه میرسه چون همیشه ی چیزی تو چنته دارند و حرف برای گفتن زیاده

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *