۱۰ نرم‌افزار فوق‌العاده که جایگزین افتر افکت می شوند!

۱۶۲۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
۱۰ نرم‌افزار فوق‌العاده که جایگزین افتر افکت می شوند!

این مطلب مناسب چه کسانی است؟

اگر شما هم به دنبال نرم‌افزار مناسب و قدرتمندی هستید که بتواند جایگزین افترافکت باشد، این مطلب برایتان مفید خواهد بود. این روزها بسیاری از فیلم‌های سینما یا ویدئوهای موجود در یوتیوب (Youtube)، برای نزدیک‌تر شدن تصاویر به واقعیت، افزایش جذابیت تصاویر و جلب نظر مخاطبین، از جلوه‌های ویژه بصری استفاده می‌کنند؛ مثلاً صحنه‌هایی مانند: اضافه کردن صحنه پرتاب شعله‌های آتش، انفجار و ... به یک تصویر، که این روزها افراد آماتور هم به‌راحتی از آن‌ها در ویدئوهای خود استفاده می‌کنند، ممکن است کار نرم‌افزار قدرتمند افتر افکت (Adobe After Effects)، یکی از بهترین نرم‌افزارهای ویرایش فیلم باشند. این موضوع نشان می‌دهد که این نرم‌افزار فقط مخصوص فیلم‌سازان نیست!

افتر افکت به‌اضافه صدها پلاگینی که از آن‌ها پشتیبانی می‌کند، در دسترس طرحان وب، انیماتورها، پخش‌کنندگان، هنرمندان و ... قرار گرفته است. گردآوری فایل‌ها، اضافه کردن صدا، اصلاح رنگ‌ها، ماسک فریم‌ها، اضافه کردن لایه‌های متنی و ...، همه از ویژگی‌ها و آپشن‌های فوق‌العاده نرم‌افزار افتر افکت هستند. ویژگی‌هایی که در کنار فایل‌های ویدئویی، در یک جدول زمانی (تایم‌لاین) قابل‌دسترسی و مدیریت هستند.

منابع، ویدئوها و کتاب‌های آموزشی بسیار زیادی برای آموزش پیشرفته افتر افکت وجود دارند که امکان استفاده از ویژگی‌های بالقوه این نرم‌افزار و مدیریت آن‌ها را به شما می‌دهند.

انتخاب بهترین جایگزین برای افتر افکت

خرید یک نسخه اورجینال افتر افکت مخصوص ویندوز یا مک، چیزی حدود 999 دلار تمام می‌شود. هرچند در کشور ما نسخه‌های کرک شده بسیاری در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، اما این نسخه‌ها کامل نبوده و تمام آپشن‌های آن نرم‌افزار را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند!

شرکت ادوبی (Adobe)، یک نسخه از نرم‌افزار افتر افکت را هم از طریق اشتراک ماهیانه و سایت Adobe Creative Cloud، در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

حق اشتراک سرویس ماهیانه Adobe Creative Cloud برای استفاده از نرم‌افزار افتر افکت، حدوداً 65 هزار تومان و برای استفاده از Adobe Suite، (شامل: ایندیزاین، ایلوستریتور، فتوشاپ و ....) تقریباً برابر با مبلغ 160 هزار تومان به‌صورت ماهیانه می‌باشد.

از طرفی افتر افکت که برای جلوه‌های بصری و سینمایی طراحی شده است، برای اجرای برخی از جلوه‌های ویژه و برخی از ویژگی‌های خودش، به پردازنده و رم (RAM) قدرتمندی نیاز دارد. داشتن رم بالا و پردازنده قوی هم منوط به پرداخت هزینه‌های بالایی است که احتمالاً هرکسی توان تأمین و خرید آن را نداشته باشد.

همین امر باعث شده است تا افتر افکت چندان پاسخگوی نیازهای مردم عادی و علاقه‌مندان به هنر ویرایش فیلم نباشد.

اما جای نگرانی وجود ندارد و علاقه‌مندان می‌توانند از نرم‌افزارهای رایگان جایگزین افتر افکت استفاده کنند که در ادامه به معرفی 10 تا از بهترین آن‌ها پرداخته‌ایم:

1- نرم‌افزار DebugMode Wax

اگر به دنبال یک نرم‌افزار رایگان، برای استفاده از جلوه‌های ویژه و افکت‌های ویدئویی می‌گردید، بهترین گزینه «DebugMode Wax» خواهد بود.

این نرم‌افزار اپن‌سورس (Open Source)، افکت‌ها و ویژگی‌های مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد؛ که ازجمله آن‌ها می‌توان به افکت متن سه‌بعدی، ترکیب تصاویر و اضافه کردن جلوه‌های ویژه‌ای مانند دود، باران و ... اشاره کرد.

ویژگی‌ها و امکانات «DebugMode Wax»، نسبت به افتر افکت بسیار کم و محدود است.

اما همین امکانات برای کسانی که کار ویرایش فیلم را از روی سرگرمی انجام می‌دهند و یا نیاز به کار حرفه‌ای ندارند، کفایت می‌کند.

2- نرم‌افزار Fxhome Hitfilm 2 Ultimate

بهترین ابزار برای اضافه کردن افکت‌های اکشن مانند: دود، انفجار و اشیاء سه‌بعدی متحرک به ویدئوها، نرم‌افزار «Fxhome Hitfilm 2 Ultimate» است.

«Fxhome Hitfilm 2 Ultimate» کاربران زیادی دارد که آثار و ایده‌هایشان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. بااین‌حال بسته به پروژه‌ای که روی آن کار می‌کنید، ممکن است محیط Fxhome Hitfilm 2 Ultimate برای شما چندان هم کامل و کاربردی نباشد.

«Fxhome Hitfilm 2 Ultimate»، برخلاف افتر افکت، به شما این امکان را می‌دهد که از اشیاء سه‌بعدی ساخته‌شده در نرم‌افزارهای دیگر هم استفاده و بر روی آن‌ها کار کنید. اما کاربران مک در این مورد چندان خوش‌شانس نبوده‌اند و «Fxhome Hitfilm 2 Ultimate»، یکی از چند جایگزین افتر افکت، تنها برای کاربران ویندوزی قابل‌دسترس است.

3- نرم‌افزار eyeon Fusion 6.4

اگر به کار با ابزار مدل‌سازی و افکت‌های سه‌بعدی و یا صداهای استریو علاقه‌مند هستید، می‌توانید «eyeon» را امتحان کنید. شرکت «eyeon» که در کارهای پس از تولیدِ فیلم‌های پرفروشِ بی‌نظیری استفاده شده است، ادعا می‌کند سریع‌ترین نرم‌افزار ترکیب‌بندی موجود را دارد.

اگر برای ایجاد افکت‌های سه‎بعدی یا افکت‌های صوتی از ویرایشگرهای ویدئویی استفاده می‌کنید، احتمالاً خیلی زود «eyeon» را جایگزین افتر افکت خواهید کرد.

4- نرم‌افزار The Foundry Nuke

شاید شما هم تابه‌حال از خودتان پرسیده باشید که انیمیشن و ویدئوهای «DreamWorks» چطور ساخته می‌شوند؟

جواب شما در یک کلمه خلاصه شده است: «Foundry’s Nuke»! بله، «DreamWorks» برای ساخت کارهای چندگانه انیمیشن‌هایش از «Foundry Nuke» استفاده می‌کند. کارایی و امکانات Foundry’s Nuke شباهت زیادی به افتر افکت دارد، اما یادگیری و استفاده از آن کمی سخت‌تر از افتر افکت است و قیمت بالاتری هم دارد.

«Foundry’s Nuke»، یکی از چند جایگزین افتر افکت، برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس می‌باشد.

5- نرم‌افزار Autodesk Smoke 2013

بزرگ‌ترین مدعی ویرایشگرهای فیلم در دنیا، «Smoke 2013» است که محصول کمپانی بزرگ Autodesk است.

این سیستم، دارای مجموعه بزرگی از ابزار، امکانات و ویژگی‌های ترکیب‌بندی سه‌بعدی، اصلاح رنگ و افکت‌های موشن‌گرافی است و می‌تواند به خوبی جای افتر افکت را پر کند.

پس از همین حالا، «Smoke 2013» را به‌عنوان جایگزین افتر افکت بشناسید. «Autodesk Smoke» در اواخر ماه می 2013 منتشر شد و هنوز هم در میان طراحان موشن‌گرافیک، محبوبیت زیادی دارد. حتی شاید بیشتر از افتر افکت!

اما این نرم‌افزار فقط برای کاربران سیستم‌عامل مک قابل دسترسی است.

۶- نرم‌افزار Autodesk 3DS Max

به دنبال نرم‌افزاری برای ساخت بازی‌های ویدئوییِ حرفه‌ایی، با کیفیت بالا هستید؟

«3DS Max» محصول کمپانی «Autodesk»، نرم‌افزاری است صنعتی و استاندارد، که برای ساخت بازی و فیلم‌های درجه یک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با اینکه «3DS Max» در مدل سازی کاراکترهای سه‌بعدی، انیمیشن و قابلیت‌های رندر کردن، نسبت به افترافکت سطح بسیار بالاتری دارد، اما برای ترکیب‌بندی و جلوه‌های ویژه، «افترافکت» گزینه بهتری خواهد بود.

در حال‌ حاضر 3DS Max برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس قابل دسترسی است. پس از هر پلتفرمی که استفاده می‌کنید، می توانید 3DS Max را جایگزین افتر افکت کنید. حال پیشنهاد ما مراجعه به این لینک(+) برای شروع آموزش این برنامه از طریق آموزش‌های فرادرس می‌باشد.

7- نرم‌افزار Autodesk Maya

یکی دیگر از نرم‌افزارهای بزرگ مدل‌سازی سه‌بعدی، نرم‌افزار «Autodesk Maya» است که به طور کلی بر روی فیلم‌ها و صنایع انیمیشن Gc متمرکز شده است. با اینکه «Maya» شباهت بسیار زیادی به «3DS Max» دارد، اما ویژگی‌های مازاد دیگری هم دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به افکت‌های نقاشی اشاره کرد. با این‌که این نرم‌افزار برخی از ویژگی‌های افترافکت را هم پوشش می‌دهد، اما مسلماً توانایی‌ها و نقاط قوت خودش را دارد. پس می‌تواند در لیست بهترین نرم‌افزارهای جایگزین افتر افکت قرار بگیرد.

در حال حاضر نرم‌افزار «Maya» در سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس قابل استفاده است. اگر شما هم یکی از علاقه‌مندان به این نرم‌افزار می‌باشید، می‌توانید با مراجعه به این لینک(+) آموزش این نرم‌افزار را آغاز کنید.

8- نرم‌افزار Blender 2

اگر دوست دارید بدون پرداخت هزینه‌های هنگفت، افکت و مدل‌سازی سه‌بعدی یاد بگیرید، می‌توانید از «Blender» استفاده کنید. «Blender» یک نرم‌افزار اپن‌سورس است که برای سیستم‌عامل‌های مک، ویندوز و لینوکس قابل دسترسی می‌باشد. با این‌که مجموعه «Blender»، تمام ویژگی‌های افتر افکت را در اختیار شما قرار نمی‌دهد، اما یک ابزار بسیار قدرتمند است و طرفداران بسیار زیادی هم دارد.

پس با هر پلتفرمی می‌توانید بلندرِ اپن‌سورس را دانلود کنید و به عنوان جایگزین افتر افکت از آن استفاده کنید.

9- نرم‌افزار Apple Motion 5

به یک نرم افزار ساده برای یادگیری تیتراژ و ترنزیشن‌ها احتیاج دارید؟

می‌توانید نگاهی به «Apple Motion 5» بیاندازید. نرم‌افزار «Apple Motion 5» ویرایش ویدئوها را ساده و سرگرم کننده کرده است. با کلیک بر روی یک دکمه می‌توانید فیلترهای موجود و حرکت‌های سریع و به‌موقع را امتحان کنید. با اینکه «Apple Motion 5» در بسیاری از موارد نسبت به افتر افکت پیشرفته نیست، اما تاکنون عملکرد نسبتاً خوبی داشته است.

کاربران مک می‌توانند این نرم‌افزار را از iTunes App Store خریداری و آن را جایگزین افتر افکت کنند.

10- نرم‌افزار Corel VideoStudio Pro X6

به دنبال نرم‌افزاری برای ساخت فیلم با تلفن همراهتان هستید؟

نرم‌افزار «Corel’s VideoStudio Pro X6» را دانلود کنید. این برنامه از ورودی‌های ویدئویی iPad و تلفن‌های همراه پشتیبانی و با قالب‌های قابل تنظیمی که دارد، افکت‌ها را ساده‌تر می‌کند.

نرم‌افزار «Corel VideoStudio Pro X6»آخرین نرم‌افزاری که به عنوان جایگزین افتر افکت معرفی کردیم، برای فیلم‌سازهای ویندوزی، یک گزینه عالی به حساب می‌آید.

نتیجه‌گیری

نرم‌افزارهای ویرایش و افکت ویدئو، آپشن‌های زیادی را برای ویرایش ویدئو و جلوه های ویژه در اختیار کاربران قرار می‌دهند. درست مانند افترافکت که همواره پکیجی عالی و کامل را به مخاطبانش ارائه کرده است. اما قطعاً گزینه‌های مناسب دیگری هم برای انتخاب وجود دارند که می‌توانند جایگزین افتر افکت بشوند.

به نظر شما نرم‌افزارهای فوق جایگزین‌های مناسبی برای افترافکت هستند؟ نظرتان را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر از این مطلب بردید، پیشنهاد ما مراجعه به آموزش‌ها و مطالب زیر می‌باشد:

 

منبع

بر اساس رای ۲۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۹ دیدگاه برای «۱۰ نرم‌افزار فوق‌العاده که جایگزین افتر افکت می شوند!»

سلام با احترام به نظر نویسنده مقاله از نظر من سافت ور بهتر از افترافکتس در دنیای موشن و VFX و لوگو موشن و بعضا انیمشن پیدا نمیشه. نمیدونم شایدم این نظر من به خاطر این هست که 90 درصد کارهام با ادوبی هاست. ولی قابلیت داینامیک لینکی که افترافکتس داره رو شما تو هیچ سافت ور دیگه ای پیدا نمی کنید. و این دلیلی هست که من میگم افتر افکتس و پریمیر هر دو تو زمینه خودشون، اگر بهترین نباشند جزو بهترین ها هستن…

ممنون از مطلبتون
من فکر میکنم افترافکت همراه پلاگین هاش یه دنیای نامحدوده که جایگزینی نمیشه واسش پیدا کرد . چون سروکارش با خلاقیته و خلاقیت تمومی نداره

اینو بگم که کسانی که حرفه ای در زمینه های موشن گرافیک و تیزر های تبلیعاتی و موزیک ویدیو فعالیت می کنند باید نرم افزار افترافکت و سینمافوردی رو انتخاب کنند و به طور حرفه ای کار کنند و همین طور با نرم افزار های فتوشاپ و ایلوستریتور هم کار کنند شک نکنید که این نرم افزار ها برای کار های موشن گرافیک بهترین هستند ولی ولی ولی برای کار های حرفه ای جلو های ویژه بصری و سینمایی حرفه ای نرم افزار نیوک خیلی حرفه ای تر و توسعه یافته تر از افترافکت هست و این اینکه نرم افزار های تری دی مکس و مایا و رو اوردین وسط کاملا اشتباه است این ها نرم افزار های حرفه ای سه بعدی برای انیمیشن سازی
سه بعدی هستند و همین طور در صنعت بازی سازی و جلوه های ویژه خیلی قدرتمند عمل می کنند و هیچ ربطی به نرم افزار های دوبعدی مثل افترافکت ندارن و انتخاب نرم افزار بستگی داره دوستان در چه زمینه ای به خواهند فعایت کنند اگر در زمینه ی کامپوزیت و جلوه های ویژه فعایت می کنید قطعا باید نرم افزاری مثل نیوک رو انتخاب کنید من نمیگم که افترافکت اصلا در زمینه ی کامپوزیت استفاده نداره چون از نظر امکانات و متصل شدن به نرم افزار های سه بعدی نسبت به نیوک ضعیف است افترافکت یک نرم افزار ساده برای کامپوزیت است ولی در دنیای حرفه ای هالیوود و سینمای مدرن حرف زیادی برای گفتن ندارد لطفا در انتخاب نرم افزار بیشتر تحقیق کنید باتشکر

شما میگید افترافکت گرانقیمت و پیچیده هست بعد بجاش تری دی مکس و مایا پیشنهاد میکنید؟؟؟؟

وااقعا???

سلام و خسته نباشید در مورد بحث فوق که گفتید لازم دونستم به چند نکته اشاره کنم در ابتدا اگر اطلاعات ابتدایی در مورد این نرم افزار ها داشته باشید کاملا تیتر مقالتون رو تغییر میدهید در این بین واژه ای به اسم جایگزینی نرم افزار نداریم ! زیرا که با توجه به پروژه نرم افزار انتخاب میشود و هر نرمافزار دقیقا برای بخشی از Cg به کار گرفته می شود! ممکن هم هست همپوشانی زیادی با یکدیگر داشته باشند برای مثال در تمام نرم افزار هایی که گفتید : افترافکت قدرتمندترین در موشن گرافی هست درحالی که در جلوه های ویژه هم میتونه کار آمد باشه اما افتر افکت در جلوه های ویژه هیچ وقت به پای نیوک نمیرسه !

واقعا فازت چی بوده که اینارو اومدی با افترافکت مقایسه کردی؟

درود. ممنون برای مطالب خوب. یک سوال. قصد دارم کار ویرایش عکس با illustratore و طراحی تصویر و انیمیشن با after effect رو همزمان کار کنم. آیا 3d max به طور همزمان after effect و illustratore رو پوشش میده؟ تا جایی که مطالعه دارم 3d max هم برای تصویر هم عکس کاربرد داره. سپاس.

سلام داداش. اینا هیچکدوم به گرد افتر نمیرسن. افتر نرم افزار میکس نیست برا جلوه های ویژه یا سه بعدی ساز یا ساخت موشن گراف و…. است. اخه چطو شما یولید ویدیو استودیو رو جایگزین افتر میدونین!!!!!

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *