بازاریابی دیجیتالی و ۸ اشتباه بزرگی که باید از آنها پرهیز کنید

۸۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
بازاریابی دیجیتالی و ۸ اشتباه بزرگی که باید از آنها پرهیز کنید

تا یک دهه پیش، تیم‌های بازاریابی بیشتر شرکت‌ها تنها به تبلیغات چاپی، محیطی و تلویزیونی وابسته بودند. چند سال بعد بیشتر فعالان حوزه‌ی تبلیغات به اهمیت بازاریابی دیجیتال پی بردند و بخشی از بودجه خود را به آن اختصاص دادند.

این شرکت‌ها دریافتند بازاریابی دیجیتال تمامی کارهایی که تا به حال برای شناخته شدن برند و افزایش فروش محصولات‌ و خدمات‌شان انجام می‌داده‌اند را در برمی‌گیرد. اما این شیوه‌ی جدید بازاریابی پیامدهایی را نیز در پی داشته. اکنون جلب کردن توجه کاربران سخت‌تر، بازار رقابتی‌تر و البته بودجه‌ها محدود‌تر شده است. بنابراین مدیران بازاریابی در سال 2018 باید دقیق‌تر و باهوش‌تر باشند. برای سبقت گرفتن از رقبا بازاریابی دیجیتال باید هسته تمام تلاش‌های تبلیغاتی باشد. اگر مدیر بازاریابی هستید امروزه دیگر نمی‌توانید مرتکب برخی اشتباهات هزینه‌ساز شوید؛ در ادامه قصد داریم به تعدادی از همین اشتباهات بپردازیم.

همچنین، برای آشنایی بیشتر با بازاریابی دیجیتال می‌توانید مطلب زیر را مطالعه کنید:

1. نادیده گرفتن محتوا

محتوا همواره پادشاه دنیای بازاریابی بوده و هست. این را هم به خاطر داشته باشید که منظور از محتوا فقط متون و نثر‌ها نیست. نکته‌ی دیگر اینکه محتوا می‌بایست به محصول یا سرویس مرتبط باشد، پیوسته و به موقع به روز شود و در نهایت کاربر را درگیر خود کرده و منجر به تعامل او با برند شود.

همانطور که گفتیم محتوا فقط متن نیست و یکی از مواردی که سبب می‌شود محتوای‌تان اثرگذاری لازم را نداشته باشد، نادیده گرفتن گونه‌های مختلفش، از جمله محتوای ویدئویی است. همواره روی افزایش کیفیت محتوای خود و ایجاد ارتباط بین گونه‌های مختلف آن کار کنید.

2. استفاده ناکارآمد از داده‌ها

بازاریابان تا پیش از این انواع استراتژی‌ها را به کار می‌گرفتند تا به اهداف بازاریابی خود برسند، اما اخیراً آنها با مفهوم جدیدی با عنوان بهره‌گیری از داده‌ها مواجه هستند، که به کمک آن می‌توانند استراتژی‌شان را دقیق‌تر و بهینه‌تر انتخاب کنند. متاسفانه، هنوز هم عده‌ی زیادی از بازاریابان استفاده‌هایی ساده و ابتدایی از داده‌های جمع‌آوری شده می‌کنند، زیرا تصور می‌نمایند وانمود کردن به بهره‌گیری از داده‌ها، پس از اینکه فرآیند بازاریابی خود را طراحی و پیاده‌سازی کردند، آنها را در ذهن سایرین حرفه‌ای تر جلوه می‌دهد.

جمع‌آوری و استفاده‌ی ابتدایی از اطلاعات نه تنها کافی نیست بلکه اشتباه است. پیش از هر چیز تشخیص دهید که چرا و با چه هدفی می‌خواهید از داده‌ها استفاده کنید، سپس بر همین اساس و در راستای اهداف خود به جمع‌آوری داده‌های معینی بپردازید و در نهایت از این داده‌ها برای سفارشی‌سازی و بهینه کردن کمپین‌های خود بهره بگیرید.

3. نادیده گرفتن موبایل‌ها در فرآیند بازاریابی

انتخاب شبکه‌های اجتماعی به عنوان رکن اساسی استراتژی بازاریابی‌تان مشکلی ندارد، اما اگر موبایل‌ها را به هر شکلی از این استراتژی بیرون گذاشتید به یقین مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اید. نه تنها تبلیغ روی تلفن‌های همراه، بلکه ارسال اعلان به منظور جلب توجه کاربر و ترغیب او به نصب اپلیکیشن‌تان می‌تواند بسیار موثر باشد. انسان‌ها هر لحظه‌ای که در هوشیاری می‌گذارنند به موبایل خود توجه دارند، پس مسئولیت و عواقب نادیده گرفتن این ابزار بر عهده‌ی خودتان خواهد بود.

4. غیرمنسجم فکر کردن

داغ بودن بحث بازاریابی دیجیتال نباید سبب شود سایر روش‌های بازاریابی را نادیده بگیرید. در واقع باید بگوئیم اگر به صورت جداگانه و متفاوت مشغول طراحی استراتژی برای رسانه‌ای غیر دیجیتال هستید، مرتکب اشتباه بزرگی شده‌اید. زیرا همواره باید منسجم و یکپارچه فکر کنید و تبلیغات خود در رسانه‌های دیجیتال و غیر دیجیتال را به یکدیگر مرتبط سازید. برای مثال، اگر بنا دارید تبلیغات محیطی انجام دهید، بهتر است این تبلیغات را به شکلی با ویدئویی مرتبط سازید که قرار است روی یوتوب منتشر کنید.

5. هزینه‌کردن ناشیانه

یکی از اشتباهات بازاریابی که می‌تواند برای مدت طولانی شما را آزار دهد این است که موضوعات داغ به وجود آمده در ابتدای سال را دنبال کرده و تمامی بودجه‌ی خود را در همان شروع سال صرف تبلیغات بر مبنای این موضوعات کنید. بدیهی است که احتمالاً‌ ترندهای آغازین سال در سه ماهه‌ی پایانی آن ارزشی ندارند؛ بنابراین با دوراندیشی برای خرج کردن بودجه‌ی خود برنامه‌ریزی کنید و آماده‌ی تغییراتی باشید که در طول سال رخ می‌دهند.

6. انتخاب غیر هوشمندانه افراد تاثیرگذار بر شبکه‌های اجتماعی

گاهی اعداد بزرگی که از سمت افراد تاثیرگذار بر شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود ذهنیت مدیران بازاریابی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اما انتخاب این افراد باید با دقت انجام شود و اطمینان حاصل گردد که در حوزه‌ی مرتبط به محصول فعالیت دارند.

به یقین اگر تبلیغ لوازم جانبی عکاسی خود را در یک وبلاگ سبک زندگی با «دنبال‌کننده» (follower) بالا قرار دهید، ممکن است زیاد روی آن کلیک نشود. اما یک وبلاگ کوچکتر (از لحاظ تعداد دنبال‌کننده) متعلق به یک کارشناس عکاسی برای شما مرتبط‌تر و مناسب‌تر است؛ افراد تاثیر‌گذار بر شبکه‌های اجتماعی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

7. دست‌کم گرفتن قدرت اتوماسیون

به محض اینکه با دوستان دانشگاه درباره برنامه‌ریزی برای سفر به یک مکان خاص چت می‌کنید، فیسبوک به شما feedهایی مرتبط پیشنهاد می‌دهد. (نام سایت‌های مسافرتی که به شما مناسب‌ترین بلیط‌ها و خدمات مسافرتی را ارائه می‌دهند.) هیچ‌کس به مکالمات شما نفوذ نکرده‌ است. همه‌چیز به‌صورت خودکار رخ می‌دهد. این قابلیت، تبلیغات را مرتبط‌تر می‌کند و احتمال پاسخگویی مشتریان را بسیار بالا می‌برد. فیس‌بوک به صورت اتوماتیک فعالیت‌های شما را رصد کرده و بر مبنای آنها به شما تبلیغ نشان می‌دهد.

در سال 2018 تنها برای تبلیغات ایستا طرح‌ریزی نکنید. از اتوماسیون بهره بگیرید و تبلیغات خود را شخصی‌سازی کنید. در این صورت می‌توانید مشتری هدف را به‌طور کارآمدی پیدا کنید.

8. فراموش کردن اصول اولیه

فرقی نمی‌کند چه سالی باشد، اصول اولیه نباید تغییر کنند. شما در هر سال و دوره‌ای باید به چشم و گوش مشتریان نفوذ کنید. پس از آن باید پیام مناسبی را انتقال دهید. به‌طوری که برای بررسی کالا یا خدمت شما ترغیب شود. وقتی فرد مورد‌نظر از کالا یا خدمت‌تان بازدید کرد، کار پیام‌رسانی تمام نشده‌است، بلکه باید او را به شکلی ترغیب کنید تا مجدداً و در دفعات متعدد به سراغ‌تان بازگردد و دوباره از سرویسی که ارائه می‌کنید بهره بگیرد.

نتیجه‌گیری

8 اشتباه ذکرشده در این مطلب حاصل بررسی تغییرات عظیم صنعت تبلیغات و تجربیات سال 2017 است. لازم است برای جذب بیشتر مشتریان و جلوگیری از ریزش آنها از این اشتباهات پرهیز کنید. اما این اقدامات به‌معنای پایان کار نیست. باید در طول مسیر، استراتژی خود را مورد بازبینی قرار دهید و در صورت لزوم آن را اصلاح کنید. نکته دیگر آنکه، همه بازاریاب‌ها برای یادگیری قوانین جدید بازی دچار کشمکش می‌شوند. پس شما در این مسیر تنها نیستید.

حال که این مطلب را مطالعه نمودید، شاید مطالب و آموزش‍های زیر بتوانند برای شما مفید باشند:

^^

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
contentmart
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *