۷ قدم برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال

۱۷۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
۷ قدم برای موفقیت در بازاریابی دیجیتال

در چشم‌انداز مدرن بازاریابی، بخش اصلی استراتژی بازاریابی شما باید به صورت دیجیتال باشد. مشتریان شما و صاحبان کسب‌وکار دائما آنلاین هستند و شما می‌خواهید با آن‌ها در ارتباط باشید و رفتار آن‌ها را رصد کنید. وقتی شما در حال ارتقاء کسب‌وکار خود هستید، چطور استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را ایجاد می‌کنید و چگونه آن را حفظ می‌کنید؟ در ادامه به فهرستی از ۷ استراتژی بازاریابی دیجیتال، اشاره خواهیم کرد که بازاریابان می‌توانند با استفاده از آن‌ها کسب‌وکار خود را رشد دهند. در هنگام ذکر این موارد به مفاهیم بازاریابی دیجیتال و کمپین‌های بازاریابی به طور عمیق‌تری خواهیم پرداخت.

استراتژی دیجیتال چیست؟

به مجموعه‌ای از اقدامات که با استفاده از بازاریابی آنلاین، به شما کمک می‌کنند تا به هدفتان برسید، استراتژی دیجیتال می‌گویند. ایجاد یک استراتژی دیجیتال مفید، کار سختی نیست. یک استراتژی، مجموعه طرح‌هایی از اقداماتی است که برای رسیدن به اهداف موردنظر و مطلوب ایجاد می‌شود. به عنوان مثال، هدف اصلی شما باید ایجاد ۲۵ درصد ترافیک بیشتر برای وب‌سایت، بیش از سال گذشته باشد. شما باید به این هدف ساده فکر و تمرکز کنید، هر چند مقیاس کسب‌وکار شما بزرگ باشد و استراتژی دیجیتال شما شامل بخش‌های مختلف و اهداف متفاوت باشد.

حال که اصطلاح استراتژی ساده شد، نباید تصور کرد که تهیه استراتژی برای اولین دفعه کار آسانی است. در ادامه به کمپین بازاریابی دیجیتال می‌پردازیم و هفت خوان ایجاد استراتژی بازاریابی دیجیتال موثر برای موفقیت بیشتر در کسب‌وکارهای آنلاین را توضیح می‌دهیم.

برای آشنایی بیشتر با دیجیتال مارکتینگ، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود:

کمپین بازاریابی دیجیتال چیست؟

در بسیاری از موارد، کمپین بازاریابی دیجیتال با استراتژی بازاریابی دیجیتال اشتباه گرفته می‌شود. در این‌جا به تفاوت‌های این دو خواهیم پرداخت.

همان‌طور که اشاره کردیم، استراتژی دیجیتال مجموعه اقداماتی است که برای رسیدن به هدف اصلی بازاریابی به شما کمک می‌کند. کمپین بازاریابی دیجیتال اقداماتی در آن استراتژی است که شما را به هدف نزدیک می‌کند. مثلا اگر یک کمپین برای ایجاد محتوایی که بازدیدکننده را جذب کند در توییتر تشکیل دهید و با استفاده از آن محتوا یا سرنخ برای سایت خود بازدیدکننده جذب کنید. این کمپین بخشی از استراتژی بازاریابی دیجیتال شما است. این کمپین، یک تاکتیک است نه استراتژی؛ هرچند سال‌ها طول بکشد. این کمپین با اقدامات و کمپین‌های دیگر می‌تواند تشکیل یک استراتژی دهد.

حال که با تفاوت‌های کمپین بازاریابی دیجیتال و استراتژی بازاریابی دیجیتال کمی‌ آشنا شدیم، در ادامه به نحوه ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال خواهیم پرداخت.

چگونه یک استراتژی بازاریابی دیجیتال جامع ایجاد کنیم؟

۱. شناخت شخصیت و الگوی فکری مشتری

در استراتژی بازاریابی آنلاین یا آفلاین، شما باید نحوه بازاریابی خود را مشخص کنید. بهترین استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال بر اساس شخصیت و الگوی فکری مشتری ایجاد می‌شود که اولین کار برای ایجاد استراتژی نیز همین شناخت است. برای یافتن مشتریان آینده خود، ابتدا باید شخصیت و الگوی فکری مشتریان حال خود را پیدا کنید که این کار با تحقیق و پژوهش و مصاحبه با آن‌ها انجام می‌شود. اگر اطلاعات شما دقیق نباشد جهت استراتژی بازاریابی شما تغییر می‌کند و تصمیمات آینده، با مشکل مواجه می‌شود. استراتژی برای یافتن یک مشتری ایده‌آل باید شامل گردآوری اطلاعات از مشتریان خود و افرادی شبیه به آن‌ها و دارای پتانسیل خرید باشد. اگر کسب‌وکار شما بر اساس قیمت محصولات، یا B2B یا B2C باشد یعنی مشتری، شخص خریدار نهایی یا شرکت همکار باشد، باید اطلاعات خاصی را از مشتری گردآوری کنیم. در ادامه به برخی از اطلاعاتی که می‌توانیم از مشتری گردآوری کنیم، خواهیم پرداخت.

اطلاعات کمی‌

موقعیت مشتری: موقعیت کاربری را که در سایت شما وارد می‌شود، از گوگل آنالیتیک می‌توان دریافت کرد. این گزینه برای این کاربرد دارد که بدانیم ترافیک وب‌سایت بیشتر از کدام موقعیت است. آموزش کامل و تخصصی کار با گوگل آنالیتیک را می‌توانید از این لینک (+) مشاهده کنید.

سن مشتری: البته این گزینه برای همه کسب‌وکارها مناسب نیست و بهتر است این اطلاعات به طور غیرمستقیم گردآوری شود.

درآمد مشتری: طبیعی است که هیچ کس دوست ندارد درآمد خود را از طریق اینترنت اعلان کند اما هنگام مصاحبه با مشتری می‌توان این اطلاعات را بدست آورد.

سمت مشتری: این مورد برای کمپین‌های بازاریابی B2B بیشتر کاربرد دارد و به شما در فروش محصولات آینده کمک خواهد کرد.

اطلاعات کیفی

هدف یا اهداف کلی مشتری: با مشخص شدن هدف مشتری از طریق مصاحبه، چت و... شما می‌توانید ایده‌های خوبی برای آینده درنظر بگیرید که این مورد بستگی به محصولات و خدمات شما دارد.

چالش‌ها و مشکلات ایجاد شده برای مشتری: با مصاحبه با مشتریان خود می‌توانید ایده‌هایی جدید برای رفع مشکلات ابداع کنید.

تفریح و سرگرمی‌ مشتریان: تفریح مشتریان خود را جدی بگیرید؛ چون اگر مشتری مثلا به تناسب اندام علاقه داشته باشد، در آینده می‌توانید برای تولید محتوای خود این موارد را درنظر بگیرید.

اولویت‌های اساسی مشتری: چه چیزی برای مشتریان شما اهمیت اساسی دارد؟ برای مثال اگر شرکت تولید نرم‌افزار به روش B2B هستید که به سازمان‌ها و شرکت‌ها محصولات خود را ارائه می‌دهید، این که پشتیبانی نرم‌افزار یک آپشن مهم برای مشتری است، می‌تواند در قیمت شما تاثیرگذار باشد.

با استفاده از این اطلاعات، یک یا چند شخصیت شفاف از مشتریان خود ساخته و اطمینان یابید که این موارد، پایه و اساس استراتژی بازاریابی دیجیتال شما باشد.

۲. ابزارها و اهداف بازاریابی دیجیتال مورد نیاز خود را مشخص کنید.

هدف پایه کسب‌وکار شما، اهداف بازاریابی دیجیتال شما را مشخص می‌کند. اگر هدف پایه کسب و کار شما ۲۰ درصد درآمد بیشتر از طریق سایت باشد، هدف بازاریابی شما می‌تواند ایجاد ۵۰ درصد لینک و سرنخ بیشتر از طریق سایت باشد تا فروش افزایش یابد. شما باید بتوانید هدف پایه کسب‌وکار را اندازه‌گیری کنید که با ابزارهای بازاریابی دیجیتال قابل انجام است. اندازه‌گیری کارایی استراتژی بازاریابی دیجیتال به کسب‌وکار و هدف پایه آن ارتباط دارد.

۳. ارزیابی و بررسی کانال‌ها و رسانه‌های بازاریابی دیجیتال موجود

شما باید یک فهرست کلی از رسانه‌ها و کانال‌ها در ذهن خود به صورت پویا داشته باشید تا در تصمیم‌گیری ایجاد استراتژی بازاریابی دیجیتال دچار اشتباه نشوید. این رسانه‌ها، شامل رسانه‌های اکتسابی، پولی و شخصی هستند که ابزار اصلی شما در بازاریابی دیجیتال هستند.

رسانه اکتسابی یا Earned Media: رسانه یا ارتباط درباره یک موضوع که به وسیله شخص دیگر ایجاد می‌شود و این شخص در رابطه مستقیم با صاحب آن موضوع نیست و در واقع، این رسانه با ارتباط یا تبلیغ رایگان به دست آمده است. هنگامی که یک محتوای باارزش در جایی قرار می‌گیرد یا استراتژی سئو به قدری خوب است که یک سایت مرجع می‌شود، پست‌های سایت، اینفوگرافیک‌ها، تصاویر، ویدئو‌ها، وبینارها و... به وسیله یک شخص یا سایت مستقلی به اشتراک قرار داده می‌شوند. لینک‌های فیس‌بوک یا توییت‌ها یا گزارشات یا بک‌لینک‌ها می‌توانند رسانه‌های اکتسابی باشند.

رسانه پولی یا Paid Media: رسانه پولی به کانال‌های بازاریابی دیجیتال می‌گویند که فضای تبلیغاتی یا بازدید از شخصی یا شرکتی خریداری شده است؛ مثلا نمایش تبلیغات گوگل (گوگل ادوردز) یا هر سایت دیگر که شما با پرداخت پول می‌توانید تبلیغ کنید.

رسانه شخصی یا Owned Media: به مجموعه سایت‌های دیگر شما یا شبکه‌های اجتماعی شما یا وبلاگ‌هایی که متعلق به برند شما می‌باشد و آن‌ها را تحت کنترل دارید و می‌توانید در آن‌جا به تبلیغ بپردازید رسانه شخصی می‌گویند. در یک صفحه همه این رسانه‌های شخصی، اکتسابی یا پولی را دسته‌بندی کرده و این دسته‌بندی به شکلی باشد که همه آن‌ها تحت کنترل کامل شما باشد.

از طریق این لینک (+) می‌توانید با بسیاری از واژگان پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.

حال استراتژی بازاریابی شما می‌تواند با ترکیب یا استفاده مستقل از هر سه رسانه باشد؛ مثلا محتوای خود را در سایت قرار دهید تا بازدیدکنندگان افزایش یابند یا در شبکه اجتماعی قرار دهید تا کاربران آن را به اشتراک بگذارند و سرنخ و لینک بیشتری به دست آورید یا اگر مشتریان شما در کانالی در شبکه‌های اجتماعی عضو هستند با پرداخت مستقیم یا همکاری دوطرفه به آن کانال دسترسی داشته باشید و تبلیغ کنید. برخی اوقات آن‌قدر شما در رسانه‌های اکتسابی و شخصی خوب عمل می‌کنید که نیازی به رسانه پولی ندارید، ولی برای رسیدن به هدف باید همه رسانه‌ها را در نظر بگیرید تا استراتژی صحیح بازاریابی دیجیتال خود را مشخص کنید.

۴. دسته‌بندی و برنامه‌ریزی رسانه‌های شخصی

هر محتوایی که از طریق رسانه‌های شخصی اعم از سایت یا غیره انتشار می‌دهید باید در موتورهای جستجو بهینه باشد و بازدیدکننده را به مشتری تبدیل کند. این که چه محتوایی شما را به نتیجه دلخواه می‌رساند و تعداد کلمات و دیگر پارامترها، باید در استراتژی بازاریابی دیجیتال شما در نظر گرفته شود. برای مثال فرمی‌ را در صفحه‌ای از سایت خود قرار داده تا با پرکردن آن، به ایمیل کاربر، یک کتاب الکترونیک ارسال شود و یک سرنخ بدست آورید. اگر این کاربر علاقه زیادی برای پرکردن فرم داشته باشد احتمالا یک مشتری نیز هست. شما باید محتوای خود را دسته‌بندی کنید. کدام محتوا مشتری را در سال قبل بیشتر جذب کرده است؟ این استراتژی به شما کمک می‌کند که چه محتواهایی را تولید کنید و کدام محتواها مفید نیستند. شما باید کمبودهای محتوایی خود را شناسایی کنید؛ مثلا اگر تدریس خصوصی ریاضی انجام می‌دهید و یک مشکل مشتریان، طریقه مطالعه ریاضی به صورت جذاب است، باید یک محتوا در این زمینه ایجاد کنید.

یک برنامه‌ریزی برای ایجاد کمبودهای محتوایی خود ایجاد کنید که شامل مواردی از قبیل عنوان محتوا، هدف محتوا، علت ایجاد آن، اولویت ایجاد یک محتوا، فرمت محتوا و جاهای محل تبلیغ محتوا باشد.

۵. دسته‌بندی و برنامه‌ریزی رسانه‌های اکتسابی که قبلا ایجاد کرده‌اید.

ممکن است قبلا سایتی بدون اطلاع شما برای شما تبلیغ کرده باشد و مشتریانی جذب شده باشند. حال با استفاده از این اطلاعات، می‌توانید لینک‌ها یا سرنخ‌هایی را برای سایت فعلی خودتان ایجاد کنید. با استفاده از گوگل آنالیتیک می‌توانید رسانه‌های اکتسابی که مشتریان شما از طریق آن‌ها به سایت شما آمده‌اند را پیدا کنید و مورد تحلیل قرار دهید.

ممکن است جایی در لینکداین مطلبی به اشتراک گذاشته شده باشد که از آن طریق شما توانسته‌اید ترافیک سایت خود را افزایش دهید. حال با این اطلاعات استراتژی خود را برای ایجاد رسانه‌های اکتسابی جدید تغییر دهید.

۶. دسته‌بندی و برنامه‌ریزی رسانه‌های پولی

برخی اوقات، در گوگل بیش از حد تبلیغ کرده‌اید و نتیجه موردنظر را به دست نیاورده‌اید. حال باید تبلیغ در گوگل را فراموش کنید یا مبلغ پرداختی را کاهش دهید و از طریق توییتر یا کانال‌های تلگرام یا اینستاگرام تبلیغ کنید و نتایج آن‌ها را مقایسه کنید.

۷. ترکیب موارد بالا و ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال

حال که یک دید کلی از تاکتیک‌های استراتژی بازاریابی دیجیتال به دست آورده‌اید می‌توانید آن‌ها را ترکیب کرده و به هدف نهایی دست پیدا کنید. تا اینجا این تاکتیک‌ها انجام شده‌اند:

  1.  شناخت شخصیت و الگوی فکری مشتری
  2.  مشخص کردن ابزارها و اهداف بازاریابی دیجیتال مورد نیاز خود
  3. ارزیابی و بررسی کانال‌ها و رسانه‌های بازاریابی دیجیتال موجود
  4. دسته‌بندی و برنامه‌ریزی رسانه‌های شخصی
  5. دسته‌بندی و برنامه‌ریزی رسانه‌های اکتسابی ایجاد شده
  6. دسته‌بندی و برنامه‌ریزی رسانه‌های پولی

برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی دیجیتال باید اقداماتی را در نظر بگیرید که شما را در رسیدن به هدف‌تان یاری می‌کند. شما باید یک برنامه‌ریزی ۱۲ ماهه را تدوین کنید که می‌تواند به صورت زیر باشد:

  1. در ماه فروردین یک وبلاگ ایجاد کرده یا در سایت خود بخش بلاگ را راه‌اندازی کنید و هر هفته یک محتوای باکیفیت قرار دهید.
  2. در ماه تیر کتاب الکترونیک را ایجاد کرده تا مخاطب پس از ورود اطلاعات آن را دانلود کند.
  3. در ماه شهریور باید روی رسانه‌های اکتسابی و پولی تمرکز کنید تا ترافیک بیشتری بدست آورید.

با این کار شما به طور پیوسته به فعالیت خود ادامه داده و بر اساس یک جدول زمان‌بندی به اهداف خود دست پیدا می‌کنید.

مسیر استراتژی بازاریابی دیجیتال شما تا چه زمانی موفق است؟

هنگامی که یک استراتژی بازاریابی برای یک کسب‌وکار خاص ایجاد می‌کنید این استراتژی فقط برای همان کسب‌وکار مفید است و برای یک کسب‌وکار دیگر باید استراتژی بازاریابی دیجیتال دیگری را تدوین کنید. اگر با این استراتژی به اهداف خود برسید، استراتژی خود را به طور صحیح تدوین کرده‌اید؛ در غیر این صورت، باید استراتژی خود را تغییر دهید.

در پایان، توصیه می‌کنیم برای فراگیری تخصصی بازاریابی دیجیتال، «آموزش جامع و تخصصی دیجیتال مارکتینگ» را از این لینک (+) مشاهده کنید.

kaprila
این مطلب با حمایت شرکت کاپریلا تهیه شده است.

شبکه نمایش تبلیغات دیجیتال و هدفمند کاپریلا با بهره‌گیری منحصر به فرد از فناوری هوش مصنوعی و تحلیل محتوا، قادر است محصولات و خدمات شما را به صورت کاملا مرتبط و موثر، در معرض دید 32 میلیون کاربر اینترنت داخل کشور قرار دهد. به این طریق، بدون شک بیشترین میزان رضایتمندی هم برای مخاطبان و هم برای آگهی‌دهندگان رقم خواهد خورد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و شروع به همکاری با کاپریلا روی «این لینک» کلیک کنید.

کالا، خدمات و برند خود را در کادر «حامی مطالب» مجله فرادرس معرفی کنید.
کلیک کنید
بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
blog.hubspot
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *