افراد دارای بازدهی بالا از هفت ویژگی مشترک برخوردار هستند

۱۲۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
افراد دارای بازدهی بالا از هفت ویژگی مشترک برخوردار هستند

به احتمال زیاد همه ما افرادی را در تیم کاری خود می‌شناسیم که به طور عجیب و غیرمعمولی فعال هستند. این افراد، فعالیت‌های بسیاری را بدون صرف زمان طولانی به خوبی انجام می‌دهند. بر اساس مطالعه‌ای که توسط «مایکل مانکینز» (Michael Mankins) در مجله «هاروارد بیزینس ریویو» (Harvard Business Review) یا به طور مختصر «HBR» صورت گرفته است، برنامه‌نویسان پربازده می‌توانند در روز تا نه برابر برنامه‌نویسان معمولی کدهای کاربردی بنویسند. در این مطالعه نشان داده شد که بهترین قصاب ماهی در نیویورک می‌تواند سه برابر یک قصاب معمولی ماهی آماده کند و بهترین فروشنده‌های شرکت «نوردستروم» (Nordstorm)، هشت برابر فروش بیشتری نسبت به دیگران دارند. سؤالی که معمولاً ذهن همکاران این افراد را به خود مشغول می‌کند این است که آن‌ها چگونه این کار را انجام می‌دهند؟ مطمئناً بسیاری از شما نیز به دنبال پاسخ این سؤال هستید.

برای پاسخ این سؤال، بیش از 7000 نفر توسط مدیران خود و بر مبنای بازده و 48 رفتار کاری مشخص به عنوان معیار، امتیازدهی شدند. علاوه بر این، هر یک به طور میانگین توسط 11 نفر دیگر از جمله همکاران هم‌رده، زیردستان و دیگر افراد مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس، داده‌های به دست آمده توسط HBR مورد تحلیل قرار گفتند و در نهایت، 7 ویژگی بارز افراد پربازده به صورت زیر به دست آمد:

1. در نظر گرفتن اهداف دست‌نیافتنی و جذاب

روزهای پایانی مرخصی‌ها یا تعطیلات طولانی مدت خود را در نظر بگیرید. آیا در چنین روزهایی فعالیتی در رابطه با کار خود انجام می‌دهید؟

شاید تصمیم بگیرید که خود را با انجام چند پروژه کوچک سرگرم کنید یا ممکن است که اتمام یک پروژه بزرگ را به عنوان هدف خود قرار دهید. انجام گزینه دوم ظاهراً دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد اما مطالعات نشان می‌دهند که این کار شما را تشویق می‌کند تا سرعت خود را افزایش داده و تمام عوامل حواس‌پرتی خود را از بین ببرید. هنگامی که افراد در بازه‌های زمانی کوتاه به طور به هم پیوسته به اهداف کوچک که جزئي از یک هدف بزرگ‌تر هستند دست پیدا می‌کنند، بازده بسیار بیشتری را تجربه خواهد کردند. در مطالعات HBR نیز، چنین مسئله‌ای به عنوان یکی از عادات افراد پربازده معرفی شده است.

2. ثبات در انجام کارها

همه ما افرادی را می‌شناسیم که بسیار قابل اعتماد هستند. اگر چنین افرادی بگویند که کاری را انجام خواهند داد، مطمئناً آن کار انجام خواهد شد.

در مطالعه HBR، پربازده‌ترین افراد راندمان کاری بالای خود را دلیلی برای تنبلی نمی‌دانستند. آنها با تصور اینکه می‌توانند وظایف خود را سریع‌تر انجام دهند آنها را به تعویق نمی‌انداختند، تا بعداً مجبور به کار کردن فشرده و شب زنده‌داری نشوند. این افراد یاد گرفته بودند چطور هفته به هفته و ماه به ماه مثمر ثمر باشند و وظایف محوله را به پایان برسانند. به زبان ساده گویی ریتم و آهنگی در کارشان وجود داشت که به نظر عاملی برای تداوم روند پیشرفت آنها بود.

3. داشتن دانش و تخصص فنی

عوامل کمی را می‌توان نام برد که سریع‌تر از فقدان دانش و تخصص بازده کاری را از بین می‌برند. هنگامی که بدانید در حال انجام چه کاری هستید، دیگر نیازی نیست که کیفیت را فدای سرعت کنید. به این ترتیب، شما می‌توانید کارهایتان را باکیفیت و سرعت بالا انجام دهید و دیگر نیازی به صرف زمان برای پیدا کردن آموزش‌های اینترنتی مناسب یا گرفتن مشاوره از همکاران خود نخواهید داشت. اکثر افراد پربازده حاضر در مطالعه HBR، هیچ تعللی برای گرفتن راهنمایی از دیگران نمی‌کردند اما در اغلب موارد نیازی به این کار نداشتند. این افراد مهارت‌های جدیدی را فرامی‌گرفتند و سعی در گسترش تخصص خود داشتند. چنین رویکردی، باعث تبدیل آن‌ها به افرادی ماهر، مصر و سریع در انجام کارهایشان شده بود.

4. حرکت سریع به سمت هدف

اکثر افراد وظایف مختلف را برای رسیدن به اهدافشان بر عهده می‌گیرند و کار خود را با سرعت معقولی انجام می‌دهند تا به نتایج مورد نظرشان دست یابند. با این وجود، تعداد کمی میل زیادی به نتیجه گرفتن با سرعت بیشتر دارند. این‌گونه افراد از به اتمام رساندن سریع کارهای خود لذت می‌برند و شخصیت رقابتی دارند. آن‌ها نه‌تنها با همکاران خود بلکه با خودشان نیز رقابت می‌کنند. این افراد دوست دارند که برای عملکردشان رکوردهای جدید در نظر بگیرند و سپس بهترین رکوردها را شکست دهند.

5. پیش‌بینی و برطرف کردن موانع

افراد پربازده، توانایی بسیار خوبی در حل مشکلات دارند. این افراد راه حل‌های خلاقانه‌ای ارائه می‌کنند و کارهای خود را به طور مؤثری انجام می‌دهند. به علاوه، آن‌ها تمایل زیادی به پیش‌بینی موانع احتمالی و یافتن راه حل‌های مناسبی برای برطرف کردن آن موانع دارند. به این ترتیب، از برخی مشکلاتی که دیگران با آن مواجه می‌شوند دوری می‌کنند. روانشناسان اجتماعی به چنین رویکردی، «مقابله ذهنی» (Mental Contrasting) می‌گویند. مقابله ذهنی، فکر کردن راجع به خواسته‌های خود و موانع احتمالی در رسیدن به آن‌ها است. تحقیقات نشان داده است که این رویکرد به افراد در رسیدن به هدفشان کمک می‌کند.

6. به دست گرفتن ابتکار عمل

برای بسیاری از افراد، سخت‌ترین بخش انجام یک کار، شروع آن است.

افراد پربازده، کار خود را به سرعت شروع می‌کنند و هیچ‌وقت منتظر دستور کسی نمی‌ماند. آن‌ها تقاضای بخشش می‌کنند اما از کسی اجازه نمی‌گیرند. با این حال، گاهی اوقات به خاطر این نافرمانی با مشکل مواجه می‌شوند. به عنوان مثال، پیش از اینکه تمام افراد گروه وارد کار شوند، پروژه را شروع می‌کنند. با این وجود، به دلیل نتایجی که به دست می‌آورند، این رفتارشان به ندرت مورد شکایت رئیسشان قرار می‌گیرد.

7. مشارکت با دیگران

تا به اینجای مقاله به نظر می‌رسد که ما فرد بااستعدادی را توصیف می‌کنیم که تمایلی به همکاری با دیگران ندارد اما نتایج مطالعه HBR چیز دیگری را نشان می‌دهد. در سازمان‌های پیچیده امروزی، کارهای بسیار کمی وجود دارند که بتوان آن‌ها را به تنهایی انجام داد. تمام فعالیت‌ها، از وابستگی زیادی به یکدیگر برخوردار هستند. افراد پربازده موجود در این مطالعه، مشارکت بسیار زیادی در کارها داشتند و به خوبی با دیگران همکاری می‌کردند.

سخن آخر

در این مقاله، برخی از ویژگی‌های افراد پربازده برای شما ارائه شد. اگر قصد افزایش بازده کاری خود را دارید، نگاهی به موارد اشاره شده بیندازید و مواردی را بیاید که می‌توانید خود را در آن‌ها بهبود بخشید. به عنوان مثال، آیا در شروع کردن کارها با مشکل مواجه هستید؟ آیا می‌توانید ثبات بیشتری در فعالیت‌های خود داشته باشید؟

در صورتی که مدیریت یک مجموعه را بر عهده دارید و می‌خواهید به افزایش بازده کاری کارمندان خود کمک کنید، به دنبال نکاتی باشید که می‌تواند در این کار برایتان مفید واقع شوند. شاید کارمند شما سخت کار کند اما مهارت‌های لازم برای افزایش بازده کاری خود را نداشته باشد. آیا می‌توانید در دستیابی آن‌ها به مهارت‌های مورد نظر کمک کنید؟ آیا می‌توانید نحوه در نظر گرفتن اهداف انگیزشی و پیوسته را به آن‌ها بیاموزد؟

شاید کاری که افراد پربازده انجام می‌دهند از نظر دیگران بسیار عجیب و غیر واقعی به نظر بیاید اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که بازده بسیار زیاد تنها نتیجه یک سری مهارت بخصوص است. مهارت‌هایی که همه ما قادر به یادگیری و استفاده از آن‌ها هستیم.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. در صورتی که به موضوعات مشابه علاقه‌مند هستید، مطالعه مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

^^

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HBR
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *