۵ ایده برای جایگزینی مدرسه در ایام کرونا

۱۳۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵ ایده برای جایگزینی مدرسه در ایام کرونا
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس فعالان در حوزه آموزش با هدف بهبود کیفیت آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان مجموعه‌ای از بهترین نرم‌افزارها و فیلم‌های آموزشی را برای هموارسازی فرایند یادگیری دانش آموزان در ایام تعطیلی مدارس و کلاس‌های درس حضوری فراهم کرده‌اند.

در ایام فراگیری ویروس کرونا اولیا به دنبال جایگزین مناسبی برای کلاس‌های درس تعطیل شده هستند تا اختلالی در یادگیری فرزندانشان پیش نیاید و زمینه را برای آموزش آنان مهیا سازند. عقب ماندن از درس‌ها، یادگیری سخت و عملکرد ضعیف و نگرفتن بازخورد مثبت از جمله دل نگرانی‌ها و دغدغه امروز بسیاری از اولیا شده است. برخی از افراد معتقد هستند که هیچ روشی نمی‌تواند جایگزین تدریس حضوری معلم شود و آموزش به روش‌های دیگر را غیر ممکن و یا بی‌فایده می‌دانند اما راهکارهای بسیاری برای جبران تعطیلی مدارس و وقفه در یادگیری دانش آموزان وجود دارند که به کارگیری و استفاده درست از آنها آموزش از طریق تدریس غیر حضوری را برای دانش آموزان ممکن می‌سازد و در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

جایگزین‌هایی برای کلاس‌های درس حضوری

عدم حضور فیزیکی در کلاس درس، یادگیری را برای دانش‌آموزان به ویژه در مقاطع ابتدایی دشوار کرده و مشکلاتی را به همراه آورده است. لذا اولیا به دنبال جایگزین‌هایی برای آموزش حضوری هستند. اولیا با به کارگیری شیوه‌های نوین و استفاده از فناوری روز دنیا می‌توانند بستر مناسبی را برای آموزش فرزندان خود فراهم کنند.

از جمله بهترین جایگزین‌های مدرسه و کلاس‌های درس حضوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی

با فراگیری ویروس کرونا تیم آموزشی رایاد به منظور ارتقای سطح علمی دانش‌آموزان و سهولت تحصیل مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای کمک آموزشی را فراهم آورده است. امروزه نرم‌افزارهای آموزشی یکی از ابزارهای مهم کمک آموزشی به شمار می‌روند که با ایجاد فضای آموزشی پویا و خلاقانه و ارائه محتوای آموزشی مطابق با سرفصل‌های کتاب درسی بستر آموزشی مناسبی را برای دانش‌آموزان فراهم آورده‌اند.

از جمله نرم‌افزار‌های کمک آموزشی می‌توان نرم‌افزارهای میشا و کوشا، کیف الکترونیک آریا و مداد را نام برد. این نرم‌افزارها قابلیت به چالش کشاندن مهارت‌های شنیداری، دیداری و توانایی‌های ذهنی دانش آموزان را با تولید محتوای آموزشی سمعی و بصری دارند و از جمله ویژگی‌های این نرم‌افزارها یادگیری آسان و آموزش غیر مستقیم از طریق بازی بوده که جذابیت بالایی برای دانش‌آموزان داشته است. نرم‌افزارهای میشا و کوشا، کیف الکترونیک آریا یا همان کیف برهان و نرم‌افزار مداد را می‌توانید به صورت اینترنتی و با تخفیف ویژه از سایت آموزشی رایاد تهیه کنید.

2. استفاده از فیلم‌های آموزشی

فیلم‌های کمک آموزشی به عنوان یکی از موثرترین ابزار‌های بصری در فرایند آموزش و یادگیری شناخته می‌شوند. فیلم‌های آموزشی به جهت آنکه قابلیت آن را دارند که چندین بار مشاهده شوند فرایند یادگیری را سرعت و بهبود بخشیده و موجب تثبیت مطالب آموزشی و یادگیری آسان می‌شوند.

از جمله فیلم‌های کمک آموزشی می‌توان به سی‌دی‌های آموزشی لوح دانش، رهپویان و علوم فندق اشاره کرد. این مجموعه فیلم‌های آموزشی به ارائه مطالب درسی توسط اساتید برتر می‌پردازند. تدریس با تکنیک‌ها و متد‌های جدید آموزشی مناسب در هر مقطع، آموزش مفهومی مطالب درسی، بررسی تمامی مباحث و سرفصل‌های کتاب درسی از جمله خصوصیات بارز فیلم‌های کمک آموزشی هستند. این مجموعه فیلم‌های آموزشی را می توانید از سایت رایاد تهیه کنید.

آموزش از راه دور

3. شرکت در کلاس‌های مجازی

آموزش الکترونیک و مجازی یکی از جایگزین‌های مدارس در روزهای کرونایی است که از طریق آن دانش‌آموزان شیوه جدیدی از آموزش و یادگیری را در این فضا تجربه می‌کنند. مدیران و معلمان با راه‌اندازی کلاس‌های مجازی در پلتفرم‌های آموزشی متفاوت تمام تلاش خود را می‌کنند تا شرایط را برای آموزش و تحصیل دانش آموزان مهیا سازند. معلمان با ارائه مطالب درسی و تولید محتوای آموزشی سعی در آموزش و انتقال مفاهیم درسی در کلاس‌های مجازی خود دارند. معلمان در سطوح آموزشی مختلف با به کارگیری شیوه‌های خلاقانه، استفاده از تکنولوژی روز و ایجاد تعامل با دانش آموزان قصد دارند محیط آموزشی پویایی را در فضای مجازی ایجاد کنند.

در فضای مجازی آموزش از طریق برقراری تماس تصویری، ویدیو کنفرانس و اشتراک‌گذاری فایل‌های صوتی و تصویری، فایل‌های پی دی اف و کلیپ‌های آموزشی انجام می‌شود.

4. استفاده از کانال‌های آموزشی

بسیاری از افراد و معلمان با راه‌اندازی گروه‌ها و کاناال‌های آموزشی در برنامه‌ها و پیام‌رسان‌های مختلف سعی در ارائه مطالب آموزشی از طریق اشتراک‌گذاری فایل‌های آموزشی، نمونه سوالات، جزوات درسی و غیره دارند که در صورت بررسی دقیق این کانال‌های آموزشی می‌توان از آن‌ها به عنوان یک منبع آموزشی کاربردی استفاده کرد.

آموزش مجازی

5. شبکه آموزش رسانه ملی

رسانه ملی با پخش زنده برنامه‌های آموزشی و تدریس مطالب درسی در شبکه آموزش سعی در پیشبرد اهداف تحصیلی دانش‌آموزان دارد. دانش‌آموزان طبق زمانبندی آموزش و پرورش و صدا و سیما که از قبل مشخص شده، می‌توانند بخشی از درس‌های خود را از این طریق دنبال کنند؛ اما شبکه آموزش توانایی هم پوشانی تمام مباحث درسی را در سطوح های مختلف ندارد. ضمن آنکه طبق زمانبندی آن برخی از دانش‌آموزان محدودیت داشته و قادر به دنبال کردن آن در رسانه ملی نیستند.

سخن آخر

راهکارها و جایگزین‌های بسیاری برای مدارس و کلاس‌های درس حضوری وجود دارد ولی آنچه حائز اهمیت است میزان بازدهی و کارآمد بودن آنها است. استفاده از بعضی از این راهکارها به تنهایی کارساز نیست و دانش‌آموز مستلزم استفاده تلفیقی از آن‌ها است.

به عنوان مثال تنها شبکه اموزش و یا کانال‌های آموزشی در رسانه‌های مختلف نمی‌توانند تمامی مباحث درسی را پوشش دهند یا شرکت در کلاس های مجازی مدارس الزامی است اما کافی نیست. نرم افزار‌ها و فیلم‌های آموزشی به دانش آموزان و به ویژه اولیایی که قصد دارند خود فرایند آموزش و یادگیری فرزندان را در خانه دنبال کنند، کمک شایانی می‌رسانند و منجر به یادگیری آسان با کیفیت آموزشی بالا می‌شوند.

بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *