۳۰ نکته و ترفند برای همه کاربران فتوشاپ (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)

۳۸۵۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳۶ دقیقه
۳۰ نکته و ترفند برای همه کاربران فتوشاپ (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)

بی‌شک فتوشاپ یکی از بهترین ادیتورهای عکسی است که تاکنون ساخته شده است و از این جهت است که بسیار محبوب گشته است. در واقع فتوشاپ در طی سی سال گذشته به یک رهبر در این حوزه تبدیل شده است و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها جایگاه خود را از دست بدهد. در این نوشته 30 سالگی فتوشاپ را با معرفی 30 نکته و ترفند برای همه کاربران فتوشاپ با هر سطحی از دانش جشن می‌گیریم.

فهرست مطالب این نوشته
محتوای این مطلب جهت یادگیری بهتر و سریع‌تر آن، در انتهای متن به صورت ویدیویی نیز ارائه شده است.

1. انتخاب رنگ از هر جا

شاید شما جزء آن دسته از افرادی باشید که برای به دست آوردن یک رنگ خاص از هر جایی در سیستم‌تان، از آنجا اسکرین‌شات تهیه کرده و در فتوشاپ باز می‌کنید. اما نیازی به انجام این کار نیست. برای به دست آوردن رنگ از هر جایی خارج از فتوشاپ کافی است ابزار Eye Dropper را انتخاب کنید. سپس فتوشاپ را Minimize کنید و ابزار انتخاب رنگ را به هر جایی خارج از فتوشاپ که در نظر دارید ببرید.

30 نکته و ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

2. نصب براش‌های سفارشی فتوشاپ

لزومی به محدود ساختن خودتان به براش‌های از قبل نصب شده در فتوشاپ وجود ندارد. شما می‌توانید از میان هزاران براشی که در اینترنت عرضه شده است انتخاب کرده و با کلیک روی آیکون چرخ‌دنده و سپس انتخاب گزینه Import Brushes این براش‌های سفارشی را نصب کنید.

3. ایجاد بافت بارانی

ترسیم قطره‌های باران روشی عالی برای افزودن بر بُعد احساسی یک عکس است، اما گاهی اوقات طبیعت مطابق برنامه‌های ما عمل نمی‌کند. با این حال شما می‌توانید با استفاده از جلوه‌های ویژه به نتیجه موردنظر خود دست پیدا کنید.

برای این کار کافی است یک لایه جدید در فتوشاپ ایجاد کرده و با رنگ سیاه پر کنید. سپس با افزودن Noise و یک جلوه Motion blur و در نهایت تنظیم لایه روی حالت Screen جلوه قطرات باران را به عکس‌های خود اضافه کنید. در نهایت با افزایش میزان کنتراست می‌توانید این جلوه را واقع‌گرایانه‌تر کنید.

30 نکته و ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

4. ایجاد سریع جلوه تیغه نوری

ایجاد یک تیغه نوری جدید به ترکیب همه تصاویر با ایجاد یک لایه جدید کمک می‌کند و رنگ‌آمیزی رنگ سفید در بخش فوقانی با استفاده از براش نرم سفید کمک می‌کند. با کاستن از میزان opacity لایه این جلوه بهتر می‌شود.

30 نکته و ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

5. استفاده از Blend If

با استفاده از Blend If می‌توان همه چیز را با دابل‌کلیک کردن لایه با هم ترکیب کرد. به این منظور به بخش Blend If بروید و در حالی که کلید Shift را نگه داشته‌اید با اسلایدرها کار کنید. به این ترتیب لایه بالایی شروع به ترکیب شدن با لایه زیرین می‌کند.

6. کپی کردن سریع استایل‌های لایه

اگر یک استایل لایه دارید که می‌خواهید روی لایه‌های دیگر اعمال کنید، کلید Alt را نگه دارید و سپس روی آیکون FX در لایه اصلی کلیک کنید تا لایه‌ها را هدف‌گیری کنید. به این ترتیب استایل‌های لایه بی‌درنگ اعمال می‌شوند و نیازی به رفتن به بخش تنظیمات نیست.

7. ایجاد جلوه‌های استروک چندگانه روی متن

در فتوشاپ امکان داشتن دو جلوه استروک روی متن وجود دارد. روی لایه متنی دابل‌کلیک کنید و یک جلوه لایه Stroke روی آن اعمال کنید. روی آیکون بعلاوه کلیک کنید تا استروک دیگری اضافه شود. البته می‌توانید به هر تعداد که دوست دارید لایه استروک اضافه کنید.

8. ساخت جلوه نوردهی شدید

با انتخاب یک عکس سیاه و سفید و کلیپ کردن تصویر دوم روی آن می‌توانید یک جلوه نوردهی شدید روی آن ایجاد کنید. حالت تصویر دوم را روی Screen قرار دهید تا با یک ترکیب‌بندی هوشمندانه و خارق‌العاده مواجه شوید.

30 نکته و ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

9. ادغام شکل‌ها

با انتخاب کردن لایه‌های شکل خود و سپس راست کلیک کردن و انتخاب گزینه Merge Shapes می‌توانید با استفاده از لایه‌های شکلی که قبلاً روی تصویر ایجاد کرده‌اید، شکل‌های سفارشی سریعی را ایجاد کنید. اکنون این شکل‌های چندگانه به یک شکل تبدیل می‌شوند.

30 نکته و ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

10. استفاده از Motion Blur

با استفاده از Motion Blur می‌توان به هر شیء سرعت بخشید. به این منظور یک ناحیه انتخابی feather در پیرامون لبه‌های شکل مورد نظر ایجاد کنید و سپس به منوی Filter > Blur > Motion Blur بروید.

30 نکته و ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

11. ساخت فیلترهای عکس اینستاگرامی

اگر می‌خواهید بدون مراجعه به اینستاگرام، فیلترهای عکسی مشابه این اپلیکیشن به دست آورید، می‌توانید یک لایه Color Fill به رنگ خردلی-زرد ایجاد کنید و سپس حالت آن را روی Multiply قرار دهید. به این ترتیب جلوه سریعی به شکل عکس‌های قدیمی به دست می‌آید. با افزودن یک لایه قرمز و تنظیم حالت آن روی Screen می‌توانید جلوه باشکوه قدیمی دیگری به عکس خود ببخشید.

30 نکته و ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

12. ایجاد انیمیشن در فتوشاپ

اگر فکر می‌کنید فتوشاپ صرفاً برای ویرایش عکس است اشتباه می‌کنید. با مراجعه به منوی Window > Timeline و کلیک روی آیکون Create Video Timeline می‌توانید تصاویر GIF و دیگر انیمیشن‌های ساده را ایجاد کنید.

30 نکته و ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

13. خم کردن متن در فتوشاپ

لایه متنی مورد نظر را انتخاب کنید و با فعال کردن ابزار Type به سمت راست-بالای نوار ابزار Type بروید. در این بخش یک آیکون به شکل حرف T با خطی منحنی در زیر آن می‌بینید. روی آیکون کلیک کنید تا کمان‌ها و خمش های متنی آماده‌ای را مشاهده کنید.

30 نکته و ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

14. تغییر نرخ جریان براش

اگر در ترکیب کردن سایه‌ها مشکل دارید، Brush را انتخاب کنید به نوار ابزار فوقانی نگاه کنید Flow براش را پایین بیاورید. اکنون هر ضربه براش رد کمرنگی بر جای می‌گذارد که برای سایه‌سازی و نورپردازی عالی است.

30 نکته و ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

15. آرایش

اگر از رنگ موهای خودتان راضی نیستید، جای نگرانی نیست. کافی است یک لایه جدید ایجاد کرده، حالت آن را روی Soft Light قرار دهید و روی سایه چشم بکشید. حالت لایه‌های Soft Light و Overlayer شما را به یک متخصص آرایشگر پست پروداکشن تبدیل می‌کند.

30 نکته و ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

16. اکشن تمیز فرکانس

اگر کنجکاو هستید که عکاسان چگونه تصاویر با «تمیز فرکانس» (Frequency Separation) می‌سازند باید بگوییم که این کار بسیار ساده است. کافی است تصویر خود را به دو لایه تقسیم کنید که یکی دارای فیلتر Gaussian Blur و دیگری دارای فیلتر High Pass است. از حالت Linear Light استفاده کنید همچنین از لایه مات شده برای اصلاح رنگ و تُن پوست و از لایه High Pass برای اصلاح بافت بهره بگیرید.

30 نکته و ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

17. استفاده از گالری Blur

با افزودن بر ماتی پس‌زمینه می‌توانید عمق بیشتری به تصاویر خود ببخشید. کافی است با یک کپی از تصویر خود تهیه کنید و سپس با مراجعه به منوی Filter > Blur Gallery > Field Blur مقدار blur را تنظیم کرده و سوژه خود را ماسک کنید. بدین ترتیب سوژه مورد نظر مات نمی‌شود و فقط پس‌زمینه مات خواهد شد. به این ترتیب بی‌درنگ عمق بیشتری ایجاد می‌شود.

30 نکته و ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

18. ایجاد اعوجاج کروماتیک

اگر دلتان برای روزهای قدیمی که با نوارهای VHS شکسته یا نمایشگرهای رایانه دهه 90 سروکله می‌زدید، تنگ شده است، می‌توانید لایه تصویر خود را کپی بگیرید و سپس با دابل‌کلیک روی لایه تصویر، تیک کانال R را بردارید و لایه را 3 تا 5 پیکسل در یک جهت جابجا کنید. به این ترتیب یک جلوه اعوجاج رنگی جالبی ایجاد می‌شود.

30 نکته و ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

19. تغییر سریع اندازه و سختی براش

با استفاده از کلیدهای ] و [ کیبورد می‌توانید اندازه براش را به سرعت تغییر دهید. همچنین اگر زمانی که این کلیدها را می‌زنید، همزمان کلید Shift را نیز نگه دارید، سختی براش تغییر می‌یابد. به این ترتیب دیگر نیازی به مراجعه به پنل براش ندارید.

20. ایجاد شیء اسمارت

لایه‌ها در زمانی که به فتوشاپ کشیده می‌شوند، به طور خودکار به اشیای اسمارت تبدیل می‌شوند. اما می‌توان هر لایه‌ای را به یک شیء اسمارت تبدیل کرد. برای بهره‌مندی از مزیت‌های اشیای اسمارت از جمله ویرایش بدون تخریب عکس‌ها می‌توانید روی لایه مورد نظر راست-کلیک و گزینه Convert to Smart Object را انتخاب کنید.

ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

21. پنهان کردن سریع لایه‌ها

اگر می‌خواهید روی یک لایه تمرکز کنید و لایه‌های دیگر متمایز بمانند، کلید Alt را نگه دارید و روی آیکون چشم لایه‌ای که می‌خواهید ایزوله شود کلیک کنید. با تکرار این کار همه لایه‌های دیگر دوباره نمایان می‌شوند.

ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

22. لایه Color Lookup

اگر می‌خواهید یک رتبه‌بندی رنگی سریع به تصویر خود اضافه کنید، می‌توانید از لایه‌های adjustment کمتر شناخته‌شده‌ای به نام Color Lookup استفاده کنید. در این لایه اصلاحی ده‌ها گزینه از پیش آماده وجود دارد که برای استفاده از هر رتبه‌بندی رنگی نقطه شروع مناسبی محسوب می‌شود.

ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

23. ایجاد خطوط راهنما در فتوشاپ

صرفاً با کلیک کردن روی خط‌کش‌ها و کشیدن ماوس می‌توانید خطوط راهنما در فتوشاپ ایجاد کنید. اگر خط‌کش‌ها نمایان نیستند، با زدن کلیدهای ترکیبی Ctrl+R آن‌ها را نمایان سازید.

ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

24. حذف حالت راه‌راه شدن رنگ

اگر با مشکل راه‌راه شدن رنگ‌ها در تصویر مواجه هستید، چاره کار در فتوشاپ بسیار آسان است. با ایجاد یک لایه جدید و پر کردن آن با رنگ سیده و افزودن یک فیلتر Noise ظریف و همچنین تعیین حالت لایه روی Screen می‌توانید این مشکل را حل کنید. بدین ترتیب رنگ توزیع یکنواختی می‌یابد و از شر راه‌راه‌های رنگی رها می‌شوید.

ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

25. تنظیم شدت فشار

در زمان استفاده از فتوشاپ روی تبلت می‌توانید از امکان حساسیت براش‌ها به فشار بهره بگیرید. با مراجعه به منوی Brush Settings>Shape Dynamics و تنظیم مقدار Control روی Pen Pressure و Minimum Diameter روی 0% این کار امکان پذیر است.

ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

26. سازماندهی براش‌ها

دیگر آن روزهایی که با براش‌های نامرتب و بی‌نظم سروکله می‌زدیم سپری شده‌اند. اینک با رفتن به پنل Brush و راست-کلیک و انتخاب گزینه Create Group می‌توانید براش‌ها را نظم بخشیده و مرتب‌سازی کنید.

ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

27. ایجاد امکان Undo-های بیشتر

احتمالاً گاهی اوقات مواردی پیش آمده است که آرزو کرده‌اید ای کاش یک Undo بیشتر می‌داشتید. در واقع در فتوشاپ امکان داشتن تا هزار Undo فراهم شده است. به این منظور به منوی Edit > Prefences > Performance بروید و گزینه History States را تنظیم کنید. با این حال تعیین این عدد روی 75 یا کمتر احتمالاً مناسب خواهد بود.

ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

28. ایجاد براش فتوشاپ

در فتوشاپ امکان ساخت براش از روی تصاویر سیاه و سفید وجود دارد. کافی است تصویر یا شیء مورد نظر خود را به صورت خاکستری (greyscaled) درآورید، اندازه آن را تا کمترین ابعاد ممکن که صرفاً شامل شیء مورد نظر باشد برش دهید و سپس به منوی Edit > Define Brush Preset مراجعه کنید.

ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

29. استفاده از استایل لایه روی یک لایه خالی

اگر به استایل یک لایه نیاز دارید اما خود آن لایه به درد شما نمی‌خورد کافی است یک استایل لایه به لایه‌ی خود اضافه کنید و سپس Fill لایه را تا 0% کاهش دهید.

ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

30. استفاده از Refine Edge در فتوشاپ

اگر در استفاده از ابزار Quick Selection توفیقی نداشتید و همزمان امکان استخراج اشیای موردنظر به صورت دستی را نیز ندارید، می‌توانید از ابزار Quick Selection در پیرامون شیء مورد نظر خود استفاده کنید و سپس یک Layer Mask اضافه کرده و روی آن دابل-کلیک کنید. سپس گزینه Select and Mask را انتخاب کنید. به این ترتیب با گزینه Refine Edge Brush مواجه می‌شوید. تیک گزینه Smart Radius را بزنید و سپس شروع به براش کشیدن بکنید. به این ترتیب فتوشاپ لبه‌های شیء مورد نظر را تا حد بسیار عالی اصلاح می‌کند.

ترفند برای همه کاربران فتوشاپ

سخن پایانی

در این مقاله با 30 نکته و ترفند فتوشاپ آشنا شدیم که دانستن آن‌ها برای هر کاربری از مبتدی تا پیشرفته ضروری است. اگر شما نیز نکات یا ترفندهای دیگری به ذهنتان می‌رسد که فکر می‌کنید دانستن آن‌ها برای کاربران فتوشاپ لازم است، می‌توانید در بخش نظرات این نوشته مطرح کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

فیلم‌ های آموزش ۳۰ نکته و ترفند برای همه کاربران فتوشاپ (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)

فیلم آموزشی نکات و ترفندهای کاربردی در فتوشاپ - بخش یکم

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی نکات و ترفندهای کاربردی در فتوشاپ - بخش دوم

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی نکات و ترفندهای کاربردی در فتوشاپ - بخش سوم

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی نکات و ترفندهای کاربردی در فتوشاپ - بخش چهارم

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی نکات و ترفندهای کاربردی در فتوشاپ - بخش پنجم

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی نکات و ترفندهای کاربردی در فتوشاپ - بخش ششم

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی نکات و ترفندهای کاربردی در فتوشاپ - بخش هفتم

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی نکات و ترفندهای کاربردی در فتوشاپ - بخش هشتم

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی نکات و ترفندهای کاربردی در فتوشاپ - بخش نهم

دانلود ویدیو

فیلم آموزشی نکات و ترفندهای کاربردی در فتوشاپ - بخش دهم

دانلود ویدیو
بر اساس رای ۲۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
/design.tutsplus
۱ دیدگاه برای «۳۰ نکته و ترفند برای همه کاربران فتوشاپ (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)»

عالی بود همه قسمت هاشم دانلود کردم که ببینم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *