۳ نکته‌ای که باید درباره رام اندروید بدانید

۶۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
۳ نکته‌ای که باید درباره رام اندروید بدانید

ازآنجایی‌که می‌دانیم رام (ROM) مخفف Read-Only Memory به معنای «حافظه فقط خواندنی» است که نوعی حافظه در سخت‌افزار به شمار می‌آید؛ اما این رام با رام در اندروید کاملاً متفاوت است. در دنیای اندروید، رام یا به عبارت بهتر «فریمور» (Firmware)، به سیستم‌عامل و نرم‌‌افزارهای همراه آن گفته می‌شود که چگونگی و نحوه عملکرد گوشی هوشمند شما را تحت کنترل خود قرار می‌دهند. برای تصور بهتر شما، رام در گوشی یا تبلت همان کاری را انجام می‌دهد که ویندوز بر روی رایانه‌ها انجام می‌دهد. در این بخش قصد داریم 3 نکته مهمی و ضروری درباره رام‌ها را به اشتراک بگذاریم.

1. هزاران رام اندرویدی وجود دارد.

گوشی‌های هوشمند برحسب برند، مدل و سال تولید با یکدیگر متفاوت‌اند. بنابراین هرکدام براساس سخت‌افزارشان، اندروید خاص خود را دارند. به همین علت است که گوشی‌های هوشمند سامسونگ و سونی با آن‌که اندروید هستند، اندرویدی کاملاً متفاوت دارند. علاوه بر رام‌های رسمی (Stock Rom) که هر برند برای محصولاتشان ارائه می‌کنند، رام‌های غیررسمی (Custom Rom) بسیاری برای هر دستگاه وجود دارد. رام‌های غیررسمی با اهداف مختلف توسط توسعه‌دهندگان اندروید، منتشر می‌شوند. این توسعه‌دهندگان که به کوکرها معروف‌اند، گاهی فردی یا گروهی به ایجاد این رام‌ها می‌پردازند. در بیشتر موارد رام‌های غیررسمی همان نسخۀ دستکاری شدۀ رام‌های رسمی‌اند که امکانات و ظاهری جدید پیدا کردند. هر چند در اکثر موارد، اینگونه رام‌ها با باگ و مشکلات جزئی نیز همراه هستند.

2. رام‌های غیررسمی ویژگی‌های متفاوتی دارند.

رام‌های غیررسمی ویژگی‌های متفاوتی نسبت به رام‌های رسمی دارند. به‌عنوان مثال ممکن است مواردی به تنظیمات افزوده‌شده باشد که در حالت عادی وجود نداشتند. مدت زیادی است که کاربران بخاطر دریافت آپدیت‌های جدید و یا استفاده از اندرویدهای بالاتر در گوشی خود، از رام‌های غیررسمی استفاده می‌کنند. گوشی‌های ارزان یا قدیمی، آپدیت‌های جدید را دریافت نمی‌کنند و کاربرها از پچ‌های امنیتی و ویژگی‌های جدید بی‌بهره خواهند ماند. ازاین‌رو، گوشی خود را به رام‌های غیررسمی فلش می‌کنند. هرچند امروزه بیشتر گوش‌های هوشمند چند دوره آپدیت را دریافت خواهند کرد.

3. اکثر مردم به رام‌ها نیازی ندارند.

با تمام این توضیحات، رام‌های غیررسمی چند سالی است که میان مردم باب شدند. اما هرکسی به این رام‌ها نیاز ندارد. گذشته از خطرات احتمالی هنگام فلش کردن رام‌های غیررسمی، ویژگی‌های مهمی ازجمله تنظیمات دوربین را از دست خواهید داد. به‌علاوه این اندروید به پایداری اندروید قبلی نخواهد بود. ویژگی‌های بسیاری هستند که در اندرویدهای غیررسمی تنها یک‌بار در دسترس‌اند، مثل مجوزهای اپلیکیشن، کنترل اعلانات، و حذف نرم‌افزارهای سیستمی (removing bloatware). بااین‌حال کسانی هستند که علاقمند به استفاده از رام‌های غیررسمی‌اند و سعی دارند تا اندروید را بهبود بخشند.

امیدواریم مطالعه این مقاله، برای شما مفید واقع شده باشد. اگر به یادگیری در این زمینه علاقه دارید، مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

#

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
3 Things You Need to Know
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *