۲۰ سایت آموزش آنلاین پایتون — راهنمای شروع یادگیری

۵۶۱۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
۲۰ سایت آموزش آنلاین پایتون — راهنمای شروع یادگیری

«زبان برنامه نویسی پایتون» (Python Programming Language) از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی محبوبی است که امروزه، هم مراکز علمی و پژوهشی و هم کسب و کارهای بزرگ، متوسط و کوچک از آن در پروژه‌های گوناگون خود استفاده می‌کنند. بنابراین، یادگیری پایتون بسیار حائز اهمیت است. در این مطلب، ضمن معرفی اجمالی این زبان برنامه‌نویسی، نگاهی به بازار کار پایتون و درآمد برنامه‌نویسان در ایران و جهان و دلایل مناسب بودن پایتون برای مبتدی‌ها و زبان اولی‌ها انداخته می‌شود؛ سپس، 20 سایت آموزش آنلاین پایتون برای علاقه‌مندان به یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون معرفی شده است. این 20 سایت آموزش آنلاین پایتون در سه دسته زیر تقسیم‌بندی شده‌اند:

فهرست مطالب این نوشته
  • ۵ سایت آموزش آنلاین پایتون با آموزش‌های ویدئویی
  • ۵ سایت آموزش آنلاین پایتون برای آموزش‌های تعاملی پایتون
  • 10 سایت آموزش آنلاین پایتون برای مقالات آموزشی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون

زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان برنامه‌نویسی «رایگان» (Free)، «متن‌باز» (Open Source)، «همه‌منظوره» (General Purpose)، «چندسکویی» (Multi Platform)، «سطح بالا» (High Level)، «مفسری» (Interpreted Language) و «چند پارادایمی» (Multi-Paradigm) است که توسط «خیدو فان روسوم» (Guido van Rossum) خلق و برای اولین بار، در سال ۱۹۹۱ منتشر شد. زبان برنامه نویسی پایتون بر مبنای زبان ABC است. در پس فلسفه طراحی و توسعه پایتون، تاکید برا «خوانایی کد» (Code Readability) بوده و در این راستا، از فاصله‌گذاری‌ها (Spaces) استفاده می‌شود.

پایتون یک زبان «نوع پویا» (Dynamically Typed) و دارای ویژگی «بازیافت حافظه» (Garbage-Collected | زباله‌روبی) است. همانطور که پیش از این بیان شد، پایتون یک زبان چند پارادایمی است. پارادایم‌های برنامه‌نویسی که پایتون از آن‌ها پشتیبانی می‌کند عبارتند از «برنامه‌نویسی دستوری» (Structural Programming) و به طور خاص «برنامه‌نویسی رویه‌ای» ‌(|Procedural Programming)، «برنامه‌نویسی شی‌گرا» (Object Oriented Programming) و «برنامه‌نویسی تابعی». چنانچه پیش از این بیان شد، پایتون یک زبان مفسری است. مفسر پایتون برای سیستم‌عامل‌های گوناگونی موجود است.

20 سایت آموزش آنلاین پایتون

در وصف پایتون، معمولا گفته می‌شود که این زبان «همراه با باتری» (Battery Included) است، زیرا پایتون دارای کتابخانه‌های جامع، متعدد و متنوعی است. زبان برنامه‌نویسی پایتون در حوزه‌های گوناگون شامل برنامه‌نویسی محاسباتی و علمی، وب، دسکتاپ، موبایل و بازی‌سازی کاربرد دارد. از جمله زمینه‌هایی که می‌توان گفت پایتون در آن‌ها نه فقط کاربرد دارد، بلکه یکه‌تاز است، «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence)، «یادگیری ماشین» (Machine Learning) و «علم داده» (Data Science) است. پایتون با داشتن کتابخانه‌های قدرتمند برای یادگیری ماشین و علم داده، جایگاه اول و اصلی را برای کاربردهای مذکور تصاحب کرده و همین امر نقش مهمی در گسترش بازار کار آن و افزایش سطح درآمد برنامه‌نویسان پایتون داشته است.

برای آشنایی بیشتر با زبان برنامه‌نویسی پایتون، ویژگی‌ها، دلایل محبوبیت، مزایا و معایب، کاربردها، نسخه‌های مختلف و چگونگی انتخاب از میان آن‌ها، راه‌اندازی، شباهت‌ها و تفاوت‌ها با دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی و دیگر موارد مرتبط با آن، مطالعه مطلب «زبان برنامه نویسی پایتون (Python) — از صفر تا صد» پیشنهاد می‌شود.

بازار کار پایتون و درآمد برنامه‌نویسان پایتون در ایران و جهان

در گزارش‌هایی که طی سال‌های اخیر توسط نهادهای قانونی مرتبط با کار و وب‌سایت‌های کاریابی و آموزش آنلاین ارائه شده است، مهارت برنامه‌نویسی همواره جزو مهارت‌هایی بوده که دارای بازار کار بسیار گسترده معرفی شده و در عین حال، جزو یکی از پردرآمدترین مشاغل نیز بیان شده است.

در رده‌بندی‌های دقیق‌تر و جزئی‌تر، در میان زبان‌های برنامه‌نویسی، زبان برنامه‌نویسی پایتون یکی از پنج زبان برنامه‌نویسی است که نه تنها وسیع‌ترین بازار کار را در سراسر جهان دارد، بلکه درآمد برنامه‌نویسان پایتون نیز بالا و بعضا بیش‌تر از برنامه‌نویسان سایر زبان‌ها گزارش شده است.

20 سایت آموزش آنلاین پایتون

برای آگاهی دقیق‌تر از ویژگی‌های زبان پایتون و نقش آن‌ها در بازار کار و افزایش درآمد برنامه‌نویسان پایتون، نقش‌های شغلی موجود برای برنامه‌نویسان پایتون، بازار کار پایتون در ایران و جهان و درآمد برنامه‌نویسان زبان پایتون در ایران و جهان، مطالعه مطلب «بازار کار پایتون | درآمد برنامه نویس پایتون در ایران و جهان» پیشنهاد می‌شود.

پایتون، زبانی برای مبتدیان و چند زبانه‌ها

زبان برنامه نویسی پایتون دارای «نحو» (Syntax) ساده، ساختار شفاف و دستور زبان ساده و قابل درک است. از همین رو به افراد تازه‌وارد به دنیای برنامه‌نویسی و به طور خاص زبان اولی‌ها، توصیه می‌شود که یادگیری برنامه‌نویسی را با پایتون آغاز کنند. در عین حال، به افرادی که به زبان‌های برنامه‌نویسی دیگری تسلط دارند و اکنون قصد یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی جدید را دارند نیز، یادگیری زبان پایتون توصیه می‌شود.

از دلایل این موضوع می‌توان به بازار کار گسترده، درآمد خوب، کاربردهای زیاد، همگامی با فناوری‌ها و مباحث داغ روز مانند هوش مصنوعی و علم داده و سادگی یادگیری پایتون به ویژه هنگام مهاجرت از دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی مانند «جاوا» (Java) اشاره کرد که معمولا با پیچیدگی‌های نحوی بیشتری همراه هستند. در ادامه، 20 سایت آموزش آنلاین پایتون برای فراگیری این مهارت برنامه‌نویسی معرفی شده‌اند.

۵ سایت آموزش آنلاین پایتون با آموزش‌های ویدئویی

امروزه، منابع آموزش ویدئویی گوناگونی برای آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی و به طور خاص پایتون موجود هستند. در ادامه، ۵ سایت آموزش آنلاین پایتون با آموزش‌های ویدئویی معرفی شده‌اند.

فرادرس — بهترین مسیر یادگیری و افزایش مهارت با فیلم‌های آموزشی

در سایت فرادرس فیلم‌های آموزشی بسیاری پیرامون زبان برنامه نویسی پایتون موجود است. در این بخش با هدف ارائه یک مسیر یادگیری پایتون ،‌ فیلم‌های آموزش پایتون فرادرس به ترتیب بر اساس درجه سختی از سطح مقدماتی تا پیشرفته معرفی شده‌اند. با پیمودن این مسیر، می‌توان به سطح مطلوبی از مهارت برنامه نویسی پایتون دست پیدا کرد.

۱. فیلم آموزش برنامه نویسی پایتون (Python) - مقدماتی

برای شروع آموزش پایتون، پیشنهاد می‌شود دانشجویان از فیلم مقدماتی پایتون فرادرس استفاده کنند. در این فیلم آموزشی، زبان برنامه‌نویسی پایتون در سطح مقدماتی تدریس و کلیه مباحث پایه پیرامون زبان پایتون ارائه شده است. طول مدت این دوره آموزشی نوزده ساعت و پنجاه و سه دقیقه و مدرس آن مهندس پژمان اقبالی شمس آبادی است.

این فیلم آموزشی پیش‌نیازی ندارد و برای علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی در تمامی زمینه‌ها مناسب است. از جمله سرفصل‌ها و موضوعاتی که در این دوره ارائه شده‌اند، می‌توان به نصب پایتون، کتابخانه استاندارد پایتون، ساختمان داده در پایتون، توابع و ماژول‌ها، کلاس، خواندن و نوشتن فایل‌ها و سایر مباحث مقدماتی پایتون اشاره کرد.

۲. فیلم آموزش زبان برنامه نویسی پایتون (Python) همراه با مثال های عملی

پس از گذراندن دوره مقدماتی پایتون، توصیه می‌شود دانشجویان فیلم آموزش پایتون با مثال‌های عملی فرادرس را آغاز کنند. این فیلم نسبت به دوره مقدماتی جامع‌تر و سرفصل‌های بیش‌تری در آن پوشش داده شده است. به علاوه، در این دوره مثال‌های متعددی برای درک بهتر مفاهیم و یادگیری عملی پایتون ارائه شده است.

طول مدت این دوره، ۱۳ ساعت و ۲۰ دقیقه و مدرس آن مهندس فرشید شیرافکن است. از جمله مباحثی که در فیلم آموزش پایتون همراه با مثال‌های عملی ارائه شده‌ است، می‌توان به انواع داده‌ها در پایتون، نحوه نام‌گذاری صحیح متغیرها، عملگرها در Python، دستورات شرطی، حلقه‌ها، رشته‌، لیست، تاپل (Tuple)، دیکشنری، مجموعه، توابع، فایل‌ها، عبارت‌های منظم، الگوریتم‌های مرتب‌سازی و بسیاری دیگر از مباحث مهم و اساسی Python اشاره کرد.

۳. فیلم آموزش برنامه نویسی شی گرا در Python (پایتون)

یکی از مهارت‌ها و مفاهیم بسیار مهم در دنیای برنامه‌نویسی، مفاهیم شی‌گرایی است. با یادگیری برنامه‌نویسی شی‌گرا می‌توان از کدهای تولید شده چندین بار استفاده کرد و مدل‌هایی را بر اساس اشیا آماده توسعه داد. بنابراین، زمان توسعه برنامه به میزان زیادی کاهش می‌یابد و فرآیند برنامه‌نویسی ساده‌تر خواهد شد. لذا، پس از آشنایی مقدماتی با هر زبانی، توصیه می‌شود افراد به سراغ یادگیری برنامه‌نویسی شی‌گرا در آن زبان بروند.

به همین دلیل، فیلم آموزش برنامه‌نویسی شی‌گرا در پایتون به عنوان سومین دوره پیشنهادی برای مسیر یادگیری پایتون در این بخش معرفی شده است. در این فیلم، مفاهیم شی گرایی در پایتون از جمله کلاس، ارث بری، پلی مورفیسم (Polymorphism)، سر بارگذاری و سایر مباحث شی‌گرایی به ساده‌ترین روش و با ذکر مثال‌های مختلف آموزش داده شده است.

۵. مجموعه فیلم‌های آموزش پایتون فرادرس

 

به این ترتیب، مسیر یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون با استفاده از ۴ دوره آموزشی در سایت فرادرس به علاقه‌مندان ارائه شد. اما در حقیقت، مسیر یادگیری پایتون تنها به این چهار دوره محدود نمی‌شود. پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره است و از آن در حوزه‌های مختلفی استفاده می‌شود. از جمله حوزه‌های شاخصی که از پایتون در آن‌ها استفاده می‌شود، می‌توان به توسعه وب و علم داده یا هوش مصنوعی اشاره کرد.

بنابراین، پس از آموزش زبان پایتون با استفاده از دوره‌های معرفی شده فوق، بسته به حوزه‌ و کاربردی که افراد قصد استفاده از پایتون در آن را دارند، می‌توان مسیر یادگیری پایتون را ادامه داد. برای مثال، جهت استفاده از پایتون در توسعه وب باید به سراغ یادگیری فریم‌ورک جنگو رفت. در مجموعه دوره‌های آموزش پایتون فرادرس، دوره‌های آموزشی متعددی در حوزه‌های مختلف موجود است و علاقه‌مندان می‌توانند با در نظر گرفتن اهداف و علاقه خود، مسیر یادگیری پایتون را با استفاده از هر یک از این دوره‌ها ادامه دهند.

کلاس پایتون گوگل

دومین وب‌سایت از فهرست ۵ سایت آموزش آنلاین پایتون با آموزش‌های ویدئویی، «کلاس پایتون گوگل» (Google's Python Class) [+] است. این کلاس درس از قسمت «گوگل برای آموزش» (Google for Education) تعبیه شده در وب‌سایت گوگل، در دسترس است. در کلاس پایتون گوگل، سرفصل‌های یادگیری پایتون ارائه شده‌اند. محتوای آموزش‌ها در سه بخش کلی است؛ بخش اول، مقالات آموزشی پیرامون سرفصل‌های مشخص شده هستند. بخش دوم (Lectures Videos)، ویدئوهای آموزشی متناظر با هر یک از سرفصل‌ها هستند. در بخش آخر (Python Exercises) نیز تمرینات پایتونی متناسب با مباحث آموزش داده شده، ارائه شده است.

20 سایت آموزش آنلاین پایتون

کورسرا

وب‌سایت «کورسرا» (Coursera) در حوزه‌های مختلف برنامه‌نویسی و به ویژه زبان برنامه‌نویسی پایتون، دوره‌های آموزش ویدئویی را ارائه کرده است و از همین‌رو، سومین وب‌سایت از ۵ سایت آموزش آنلاین پایتون با آموزش‌های ویدئویی است که در این مطلب معرفی شده‌اند. این دوره‌ها به زبان انگلیسی هستند و مخاطب برای شرکت در آن‌ها باید در وب‌سایت کورسرا ثبت‌نام کند. اغلب دوره‌های تخصصی ارائه شده در این وب‌سایت، غیر رایگان هستند؛ اما در این میان، تعدادی از دوره‌های مقدماتی برنامه‌نویسی پایتون کورسرا [+] به صورت رایگان و تنها با ثبت‌نام در این سایت، در دسترس هستند.

دیتاکمپ

«وب‌سایت دیتاکمپ» (DataCamp) آموزش‌های ویدئویی را برای زبان برنامه‌نویسی پایتون، زبان R و «پایگاه‌داده اس‌کیو‌ال» (SQL DataBase) ارائه می‌کند. شرکت در دوره برنامه‌نویسی پایتون مقدماتی [+] این وب‌سایت، در حال حاضر رایگان است. این دوره آموزش ویدئویی که همراه با محتوای متنی و قسمت ویژه یادگیری تعاملی است، به مباحث مقدماتی پایتون شامل رابط کاربری، روش استفاده، متغیرها و انواع داده، محاسبات، لیست‌ها، توابع و کتابخانه‌ها و به طور خاص، «کتابخانه علم داده» (Data Science Library) «نام‌پای» (NumPy) پرداخته است.

۵ سایت آموزش آنلاین پایتون برای آموزش‌های تعاملی پایتون

وب‌سایت‌های تعاملی آموزش آنلاین پایتون نیز از جمله منابع محبوب یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون محسوب می‌شوند. در ادامه، 5 سایت آموزش آنلاین پایتون که پایتون را به صورت تعاملی آموزش می‌دهند معرفی شده‌اند. مدل آموزش دادن پایتون در این وب‌سایت‌ها بدین صورت است که ابتدا آموزشی را همراه با مثال ارائه می‌کنند و سپس از کاربر خود می‌خواهند که در قسمت کدنویسی تعبیه شده در صفحه آموزش، تمرینی را حل و به صورت عملی تمرین کند.

همچنین در پایان هر درس یا هر فصل از آموزش، معمولا یک آزمون کوتاه از فراگیر می‌گیرند و در صورتی که دانشجو حد نصاب لازم را کسب کند، آموزش‌های مرحله بعد را برای او فعال می‌کنند یا اصطلاحا، از قفل در می‌آورند. البته، در برخی از وب‌سایت‌ها نیز بدین شکل نیست و صرف‌نظر از وجود آزمون در پایان درس‌ها یا فصل‌ها، کلیه قسمت‌های آموزش برای افراد قابل دسترسی است تا افرادی که قصد یادگیری مرحله به مرحله و از صفر تا صد را ندارند، به راحتی بتوانند به طور مستقیم به مبحث مورد نظر خود مراجعه و آن را مطالعه کنند. فهرستی از 5 سایت آموزش آنلاین پایتون برای آموزش‌های تعاملی پایتون به همراه توضیحاتی پیرامون آن‌ها در ادامه ارائه شده است.

لرن پایتون

وب‌سایت «لرن پایتون» (Learn Python) [+] از جمله وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده آموزش‌های آنلاین و تعاملی برنامه‌نویسی است. در این وب‌سایت آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی «پایتون» (Python)، «جاوا» (Java)، «جاوا اسکریپت» (Java Script)، «گو» (Go)، «سی» (C)، «سی‌پلاس‌پلاس» (C++‎)، «پی‌اچ‌پی» (PHP)، «سی‌شارپ» (#C)، «پرل» (Perl)، «روبی» (Ruby) و «اسکالا» (Scala) ارائه شده است. دانشجو می‌تواند برای فراگیری پایتون در وب‌سایت Learn Python که یکی از ۵ سایت آموزش آنلاین پایتون برای آموزش‌های تعاملی پایتون معرفی شده در این مطلب و اولین آن‌ها است، بدون نیاز به ثبت‌نام، آموزش دیدن را شروع کند. بدین منظور، کافی است تا وارد سایت شده و از منوی بالای سایت، زبان پایتون (Python) را انتخاب کند.

در صفحه مربوط به زبان پایتون، سرفصل‌های آموزش پایتون در سه دسته «یادگیری مبانی» (Learn The Basics)، «آموزش های علم داده با پایتون» (Data Science Tutorials) و «آموزش های پیشرفته پایتون» (Advanced Tutorials) طبقه‌بندی شده‌اند. مخاطب می‌تواند سرفصل مورد نظر خود را انتخاب و با کلیک روی دسته مربوط به آن، به صفحه اصلی آموزش برود. به افراد مبتدی توصیه می‌شود که از بخش یادگیری مبانی و درس اول این دسته شروع کنند. پس از انتخاب سرفصل و کلیک روی عنوان مورد نظر، در صفحه جدید باز شده در مرورگر وب، یک آموزش متنی به زبان انگلیسی پیرامون آن سرفصل داده می‌شود و سپس، تمرینی به کاربر داده و از او خواسته می‌شد تا آن را در قسمت کد نویسی تعبیه شده در همان صفحه، پیاده‌سازی کند.

آکادمی ورتیبلو

«آکادمی ورتیبلو» (Vertabelo Academy) [+] دارای آموزش‌های آنلاین تعاملی برنامه‌نویسی و پایگاه داده است. این آموزش‌ها شامل مباحث «اس‌کیو‌ال» (SQL)، «ام‌اس اس‌کیو‌ال سرور» (MS SQL Server)، «پستگرس‌کیوال» (PostgreSQL)، «پایتون» (Python)، «زبان آر» (R Language) و دیگر مباحث می‌شود. برای استفاده از آموزش‌های این وب‌سایت آموزش پایتون، ابتدا باید در آن ثبت‌نام کرد. سپس، باید از منو عناوین آموزشی موجود در سایت، پایتون را انتخاب و در صفحه مربوط به آموزش‌های پایتون، یکی از دوره‌های موجود را انتخاب کرد.

در صفحه مربوط به دوره‌های آموزشی پایتون، عنوان و سطح هر دوره، توضیحات کوتاهی پیرامون آن دوه، تعداد شرکت‌کنندگان و امتیازی که شرکت‌کنندگان به آن دوره داده‌اند  موجود است. البته، آموزش‌های این وب‌سایت در حالت کلی با پرداخت هزینه در دسترس هستند و کاربرانی که تمایل دارند به طور رایگان از این دوره‌ها استفاده کنند، می‌توانند از نسخه‌های آزمایشی که برخی از قابلیت‌ها دوره شامل تعدادی از تمرینات در آن‌ها غیر فعال شده است، استفاده کنند.

پس از کلیک روی یک عنوان دوره خاص و ورود به آموزش‌های آن دوره، مخاطب می‌تواند مباحث تدریس شده در آن دوره به همراه جزئیات بیشتر پیرامون آن‌ها را مشاهده کند. با کلیک روی هر درس، مخاطب در صفحه تعاملی باز شده، علاوه بر آموزش متنی، می‌تواند از قسمت کد نویسی تعبیه شده برای انجام تمرینات خود استفاده کند و به صورت تعاملی پایتون را بیاموزد. این وب‌سایت، دومین گزینه از فهرست ۵ سایت آموزش آنلاین پایتون برای آموزش‌های تعاملی پایتون است.

20 سایت آموزش آنلاین پایتون

پایتون تیوتور

«پایتون تیوتور» (python Tutor) [+] یک ارائه بصری و گام به گام از کد نوشته شده توسط کاربر را به او ارائه می‌کند. پایتون تیوتور به افراد کمک می‌کند تا به موانع بنیادی یادگیری برنامه‌نویسی غلبه کنند و با مشاهده آنچه هنگام اجرای تک تک خطوط یک کد برنامه‌نویسی اتفاق می‌افتد، با درکی عمیق، برنامه‌نویسی پایتون را بیاموزند. این وب‌سایت، سومین مورد از فهرست ۵ سایت آموزش آنلاین پایتون برای آموزش‌های تعاملی پایتون است.

کد د بلاکز

«کد د بلاکز» (Code the Blocks) یک راهنمای رایگان و تعاملی برای آموزش زبان برنامه‌نویسی پایتون به مبتدی‌ها فراهم می‌کند. این وب‌سایت، برنامه‌نویسی پایتون را با محیط‌های سه‌بُعدی ترکیب می‌کند که در آن، کاربر با قرار دادن بلوک‌هایی در کنار هم، ساختارها را می‌سازد.

در این راهنما، چگونگی استفاده از پایتون برای ساخت ساختارهای سه‌بُعدی پیچیده‌تر نمایش داده می‌شود و یادگیری پایتون را به فرایندی سرگرم‌کننده و مشارکتی مبدل می‌سازد. کد د بلاکز برای افرادی مبتدی و نوجوانان، گزینه بسیار خوبی است و به همین دلیل، به عنوان گزینه چهارم در فهرست ۵ سایت آموزش آنلاین پایتون برای آموزش‌های تعاملی پایتون معرفی شده است.

کدکادمی

در وب‌سایت «کدکادمی» (Codecademy) [+] که به عنوان پنجمین مورد از فهرست پنج تایی سایت آموزش آنلاین پایتون برای آموزشی‌های آنلاین تعاملی پایتون معرفی شده است، دوره آموزش پایتون به صورت کاملا تعاملی هم برای پایتون ۲ [+] و هم برای پایتون ۳ [+] موجود است. در آموزش مربوط به پایتون ۳ که نسخه به روز و جدید از مجموعه آموزش‌های پایتون این وب‌سایت است، سرفصل‌های نحو، توابع، جریان‌های کنترلی، لیست‌ها، حلقه‌ها، رشته‌ها، ماژول‌ها، دیکشنری‌ها، فایل‌ها، کلاس‌ها و آرگومان‌های توابع مورد بررسی قرار گرفته است. مخاطبان می‌توانند ضمن فراگیری مباحث، آموخته‌های خود را به صورت کدهایی در قسمت تعبیه شده برای کدنویسی وارد و خروجی آن را مشاهده کنند.

10 سایت آموزش آنلاین پایتون برای مقالات آموزشی پایتون

علاوه بر سایت آموزش آنلاین پایتون برای ویدئوهای آموزشی و آموزش‌های تعاملی، کتب متنوعی نیز در حوزه برنامه‌نویسی پایتون، به زبان انگلیسی، توسط دانشمندان و برنامه‌نویسان کامپیوتر شناخته شده و با تجربه‌ای به نگارش درآمده است.

در زبان فارسی نیز مقالات آموزشی گوناگونی برای فراگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون در مجله فرادرس ترجمه و یا به رشته تحریر در آمده است. در ادامه، وب‌سایت‌های ارائه آموزش‌های متنی برای زبان برنامه‌نویسی پایتون، معرفی شده‌اند.

برای دسترسی به بیش از ۳۵۰ مقاله آموزشی فارسی، به زبان ساده و جامع پایتون در مجله فرادرس، کلیک کنید.

مستندات پایتون

وب‌سایت رسمی پایتون، در بخش مستندات خود [+]، مستندات متنی طبقه‌بندی شده‌ای را پیرامون آموزش پایتون دارد که سرفصل‌ها و مباحث گوناگون پیرامون یادگیری پایتون را در بر می‌گیرند. مخاطب می‌تواند با کلیک روی هر عنوان، به صفحه مطلب نوشته شده پیرامون آن عنوان رفته و از توضیحات همراه با قطعه کدهای نمونه بهره‌مند شود. البته، نظر به اینکه این مستندات در واقع مستندات رسمی پایتون هستند، در آن‌ها از مثال و به طور خاص مثال‌های کاربردی جهان واقعی استفاده نشده و تمریناتی نیز برای مخاطبان در نظر گرفته نشده است.

در واقع، این مستندات رسمی برای ارائه توضیحات پیرامون کلیه مباحث مرتبط با پایتون به طور رسمی و البته با کمترین حاشیه ممکن هستند. هر چند به طور کلی به نظر می‌رسد از این مستندات، می‌توان به عنوان محل رجوعی در جهت آشنایی با ساز و کار و مولفه‌های پایتون و رفع ابهام پیرامون بخش‌های مختلف آن استفاده کرد و برای فراگیری پروژه‌محورتر پایتون، شاید این مورد خیلی گزینه مناسبی نباشد.

پیم بوک

مستندات «پیم بوک» (Pym Book) [+] در سکوی متن‌باز میزبانی از مستندات متنی نرم‌افزاری با عنوان «Read the Docs» [+] ارائه شده است. این وب‌سایت که در فهرست 10 سایت آموزش آنلاین پایتون برای مقالات آموزشی پایتون معرفی شده است، شامل مستندات متنی غنی پیرامون زبان برنامه‌نویسی پایتون است.

در این مستندات متنی، مطالب آموزشی پایتون به صورت دسته‌بندی شده قرار دارند و شامل مباحث نصب، آغاز کار با پایتون، استفاده از ویرایشگر متن برای کدنویسی پایتون، متغیرها و انواع داده، عملگر‌ها و عبارات، جریان‌های کنترلی، یادگیری با استفاده از شبیه‌سازی سخت‌افزاری، حلقه‌ها، ساختارهای داده، رشته‌ها، توابع، کار با فایل‌ها و مدیریت آن‌ها، استثناها، کلاس‌ها، ماژول‌ها، PEP8، تکرارگرها، مولدها و دکوراتورها، تست کردن، ساختار پروژه، کاربردهای خط فرمان، توسعه رابط برنامه‌نویسی کاربردی با پایتون و بسیاری از دیگر موارد می‌شوند.

فراگیر می‌تواند به مطالعه مطالب مربوط به هر یک از این عنوان‌ها بپردازد. در این راستا، در فصل مورد نظر خود، می‌تواند روی زیر عنوان‌های مورد نظر خود کلیک کرده و در صفحه باز شده، به مطالعه سند متنی آموزش پایتون بپردازد.

20 سایت آموزش آنلاین پایتون

ریل پایتون

«ریل پایتون» (Real Python) [+] مخزنی از راهنماهای رایگان و عمیق پایتون است که توسط تیمی از توسعه‌دهندگان پایتون نوشته شده‌اند. در وب‌سایت Real Python مخاطب می‌تواند آنچه پیرامون پایتون نیاز دارد را از مباحث مقدماتی تا پیشرفته بیاموزد. مقالات آموزشی وب‌سایت Real Python شامل مبانی پایتون، توسعه وب با پایتون، وب‌اسکرپینگ با پایتون، بصری‌سازی داده‌ها در پایتون و دیگر مباحث می‌شود.

پایتون بیسیکس

«پایتون بیسیکس» (Python Basics) یک راهنمای مقدماتی برای تازه‌واردها به دنیای پایتون است. این راهنما شامل تمریناتی است که به مخاطب کمک می‌کند تا مباحث را هر چه بهتر بیاموزند. در عین حال، مباحث عمیقی مانند شی‌گرایی و عبارات با قاعده در پایتون نیز در این وب‌سایت [+] پوشش داده شده‌اند.

پایتون برای تازه‌واردها

«The Python Guru» [+] راهنمایی با تمرکز بر برنامه‌نویس‌های مبتدی است. در این وب‌سایت، مفاهیم گوناگون پایتون به صورت عمیق پوشش داده شده‌اند. علاوه بر مباحث مقدماتی، آموزش‌هایی نیز پیرامون مفاهیم تخصصی‌تر مانند «عبارت لامبدا» (Lambda Expression) و «عبارات با قاعده» (Regular Expressions) در وب‌سایت The Python Guru ارائه شده است. همچنین، مطالبی نیز پیرامون کار با پایگاه داده‌ها در پایتون وجود دارد.

تک بیمرز

«تک بیمرز» (Tech Beamers) [+] یک راهنمای گام به گام برای آموزش پایتون ارائه می‌کند. هر آموزش همراه با قطعه کدهای نمونه، مثال‌ها و تمریناتی است که به مخاطب در یادگیری هر چه بهتر مطلب کمک می‌کند. در میان آموزش‌های این وب‌سایت، بخشی نیز به پرسش‌های مصاحبه‌هاd استخدام برنامه‌نویس پایتون تخصیص داده شده است. همچنین، نکات، ترفندها و نمونه تمرینات آماده برنامه‌نویسی برای یادگیری هر چه بهتر برنامه‌نویسی به زبان پایتون در Tech Beamers فراهم شده است.

شیرجه زدن در پایتون

«کتاب شیرجه زدن در پایتون» (Dive Into Python) یکی از کتاب‌های محبوب برای یادگیری پایتون است. در وب‌سایت شیرجه زدن در پایتون ۳ [+] می‌توان به متن این کتاب به صورت طبقه‌بندی شده و رایگان دسترسی داشت. این کتاب به طور خاص برای افرادی مناسب است که قصد دارند از پایتون ۲ به پایتون ۳ مهاجرت کنند و یا از پیش، بر زبان یا زبان‌های دیگری مسلط بوده‌اند و اکنون صرفا قصد فراگیری پایتون را دارند. این کتاب احتمالا برای افراد تازه‌وارد یا با سطح دانش بسیار مقدماتی پیرامون برنامه‌نویسی و زبان پایتون، گزینه مناسبی نباشد.

20 سایت آموزش آنلاین پایتون

یک بایت پایتون

«یک بایت پایتون» (A Byte of Python) یک کتاب مقدماتی و رایگان برای فراگیری پایتون در سطح مقدماتی است که می‌توان مطالب و مقالات آموزشی آن را برای پایتون ۲ در وب‌سایت «ایبیبلیو» (Ibiblio) [+] که ویژه محتوای متن‌باز است به صورت دسته‌بندی شده و رایگان مشاهده کرد. همچنین، نسخه ویژه پایتون ۳ از این کتاب را می‌توان در وبلاگ شخصی نویسنده این کتاب [+] مشاهده کرد.

حل مسئله با الگوریتم‌ها و ساختارهای داده

«حل مسئله با الگوریتم‌ها و ساختارهای داده» (Problem Solving with Algorithms and Data Structures) کتابی رایگان و منتشر شده به صورت آنلاین (صفحات وب) [+] است که کاربر با مراجعه به آن و مطالعه مطالب و مقالات آموزشی منتشر شده در این کتاب، می‌تواند با طیف وسیعی از ساختارهای داده و الگوریتم‌ها آشنا شود. کلیه مفاهیم بیان شده در این کتاب، با کدهای پایتون مصور شده‌اند. همچنین، مثال‌های تعاملی نیز وجود دارد که کاربر می‌تواند آن‌ها را به صورت مستقیم در مرورگر اجرا کند.

فول‌استک پایتون

در وب‌سایت «فول‌استک پایتون» (Fullstack Python) [+] مجموعه مقالات مبتدی، متوسطه و پیشرفته در زمینه توسعه وب با استفاده از پایتون ارائه شده است. مقالات آموزشی این وب‌سایت، شامل مباحث گوناگون از راه‌اندازی وب‌سرورها گرفته تا طراحی فراند-اند، انتخاب پایگاه داده و دیگر موارد می‌شود. همانطور که از نام این وب‌سایت مشخص است، مقالات آموزشی آن هر چیزی برای ساخت و اجرای یک برنامه کاربردی وب از پایه مورد نیاز است را فراهم می‌کنند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Python-Guideمجله فرادرس
۱ دیدگاه برای «۲۰ سایت آموزش آنلاین پایتون — راهنمای شروع یادگیری»

سلام. مثل همیشه عالی

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *