ویروس کرونا — هر آنچه باید بدانید

۳۰۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۴ دقیقه
ویروس کرونا — هر آنچه باید بدانید

ویروس کرونا یکی از انواع ویروس‌هایی است که می‌توانند سیستم تنفسی را در انسان و سایر پستاندران تحت تاثیر قرار دهند. این ویروس‌ها به همراه ویروس‌های سرماخوردگی، ذات الریه و سندرم حاد تنفسی یا سارس (SARS) می‌توانند بر سیستم گوارشی بدن نیز تاثیر گذار باشند.

توجه: این مطلب در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۹۸ در مجله فرادرس به انتشار رسیده و آخرین بار در ۲۲ آذر ۹۹ مورد بازبینی قرار گرفته و به‌روزرسانی شده است. در تهیه این نوشتار، کوشش شده است از منابع گوناگون و کاملاً‌ به روز علمی استفاده شود؛ اما با این وجود، با توجه به اینکه تحقیقات بسیار گسترده‌ای در سراسر جهان درباره ویروس کرونا در جریان است و هر روز دانسته‌های جدیدی در مورد آن منتشر می‌شود، این ضرورت وجود دارد که برای کسب آگاهی بیشتر منابع گوناگونی را مورد مطالعه قرار دهید. همچنین، توصیه اکید می‌شود برای تشخیص دقیق ابتلا به ویروس COVID-19 و درمان صحیح آن، لازم است حتماً به مراکز درمانی و پزشک مرتبط مراجعه کنید. هر گونه اقدامی بر اساس این مطلب بر عهده خود کاربر بوده و مجموعه فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد.

ویروس کرونا چیست؟

«ویروس کرونا» (Corona viruse) متعلق به خانواده بزرگی از ویروس‌هایی است که عامل ایجاد بیماری‌های تنفسی هستند. این خانواده، «کرونا وریده» (Coronaviridae) نام دارد. بسیاری از انسان‌ها در طول زندگی خود یک بار با ویروس کرونا مواجه می‌شوند که اغلب باعث ایجاد بیماری‌های کم خطری مانند ذات الریه یا برونشیت می‌شود.

ساختار ویروس کرونا

ویروس‌های کرونا ویریون‌هایی هستند که پاکت ویروسی دارند. قطر این ذرات ویریونی برابر با 120 نانومتر است. ساختارهای برگ شبدر مانند گلیکوپروتئین‌ها و پروتئین‌های سطح این ویروس، ساختمانی «تاج» (crown) مانند در آن ایجاد کرده است. این ویروس‌ها نیز به دلیل ساختار تاجی کرونا ویروس نام گرفته‌اند. در این ویروس‌ها بخشی به نام نوکلئوکپسید وجود دارد که از پروتئین‌های پوششی کپسید ساخته شده و درون آن ماده ژنتیکی ویروس جای می‌گیرد.

ساختمان ویروس کرونا
تصویر ۱: ساختمان ویروس کرونا

ژنوم ویروس کرونا

ویروس کرونا دارای ژنومی از جنس RNA است. این ماده ژنتیکی به صورت مارپیچ و یا حلقوی در نوکلئوکپسید ویروس دیده می‌شود. ژنوم ویروس کرونا شامل یک رشته منفرد از RNA مثبت (ریبونوکلئیک اسید) است. RNA ژنومی این ویروس کلاهک متیله شده در ناحیه 5’ خود دارد و در انتهای ۳’ خود غنی از نوکلئوتید آدنین است.

ویروس‌های کرونا توسط ژنوم خود پروتئینی به نام آنزیم «ریپلیکاز» (Replicase) را کد می‌کنند که عملکرد آن رونویسی از ژنوم ویروس و تولید نسخه‌های جدید از آن با استفاده از امکانات سلول میزبان است.

تاریخچه ویروس‌های کرونا

ویروس‌های کرونا اولین بار در سال ۱۹۳۷ از ویروس‌های عامل برونشیت در پرندگان که تعداد زیادی از آن‌ها را از بین بردند، جداسازی شدند. ویروس‌های خانواده کرونا مسئول ایجاد ۱۵ تا ۳۰ درصد از انواع سرماخوردگی‌ها هستند. براساس مطالعات بیش از ۷۰ سال اخیر، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که کرونا ویروس‌ها می‌توانند در موش‌، رت‌، سگ، گربه، بوقلمون، اسب، خوک و گاو بیماری ایجاد کنند.

بر طبق همین مطالعات که بر روی انواع ویروس‌های خانواده کرونا و بیماری‌هایی که ایجاد می‌کنند، انجام گرفته، نتایج زیر به دست آمده است:

  • هیچ درمانی برای سرماخوردگی ناشی از کرونا ویروس‌ها وجود ندارد.
  • کرونا ویروس‌ها عامل دو بیماری کشنده سارس و مرس هستند.
  • کرونا ویروس‌ها می‌توانند در گونه‌های متفاوتی از حیوانات عفونت ایجاد کنند.
  • تاکنون ۶ کرونا ویروس انسانی شناخته شده است.
  • ویروس عامل سارس در آخرین اپیدمی این ویروس از چین به ۳۷ کشور جهان انتقال یافت و ۷۷۴ نفر نیز در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

در هفته‌های اخیر گونه جدیدی از ویروس کرونا در شهر «ووهان» (Wuhan) چین شیوع پیدا کرده است که در ادامه بیشتر در مورد آن بحث می‌شود.

انواع ویروس کرونا

ویروس‌های کرونا معمولا شامل دو جنس به نام‌های کرونا ویروس و تورو ویروس هستند. تفاوت این ویروس‌ها در شکل و ساختار نوکلئوکپسید آن‌ها است، به طوری که در ویروس‌ کرونا این نوکلئوکپسید به صورت مارپیچ است و در تورو ویروس‌ ساختار لوله‌ای دارد.

ویروس‌های کرونا از مهم‌ترین عوامل ایجاد بیماری‌های گوارشی در انسان، مرغ و گاو‌ها به شمار می‌آیند. ویروس‌های این خانواده اکثرا انسان را مورد حمله قرار می‌دهند. در ادامه به بررسی انواع ویروس‌های کرونا انسانی (HCoV) می‌پردازیم.

ویروس‌های کرونا انواع مختلفی دارند که همه آن‌ها بیماری‌های خطرناکی در انسان ایجاد نمی‌کنند. از جمله این ویروس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویروس کرونا آلفا
    • 229E
    •  NL63
  • ویروس کرونا بتا
    • OC43
    • HKU1
    • MERS-CoV عامل بیماری مرس
    • SARS-CoV عامل بیماری سارس
  • ویروس کرونا جدید ۲۰۱۹ (2019-nCoV)

انسان‌ها در سراسر جهان معمولا توسط ویروس‌های 229E ،NL63 ،OC43 و HKU1 آلوده می‌شوند که اغلب به صورت انواع سرماخوردگی مشاهده می‌شود. اما سه نوع ویروس MERS-CoV ،SARS-CoV و 2019-nCoV اغلب حیوانات را آلوده می‌کنند و زمانی که از حیوانات به انسان منتقل شوند، باعث بروز بیماری‌های خطرناکی مانند سارس می‌شوند.

ویروس بیماری سارس

در انسان گونه‌ای از خانواده کرونا که به «ویروس سارس» (SARS-CoV) معروف است، عامل ایجاد بیماری مسری و خطرناکی به نام «سندرم تنفسی حاد» (Severe Acute Respiratory Syndrome) یا سارس به شمار می‌آید. این ویروس دستگاه تنفسی انسان را مورد حمله قرار می‌دهد و آخرین بار در سال ۲۰۰۲ به طور گسترده در جمعیت‌های مختلف انسانی شیوع پیدا کرد. در نوامبر ۲۰۰۲ در شهر گوانگ دونگ چین اولین موراد ابتلا به این بیماری گزارش شد. پس از آن این بیماری به هنگ‌کنگ گسترش یافت و از آنجا به سراسر جهان منتقل شد.

ویروس SARS-CoV یک گونه منحصر به فرد از خانواده کرونا است که می‌تواند برخلاف سایر ویروس‌های این خانواده دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را به همراه لوله گوارش مورد حمله قرار دهد.

ویروس سارس
تصویر ۲: تصویر رنگ آمیزی شده ویروس سارس زیر میکروسکوپ

از علائم بیماری سارس تب، سرفه، مشکلات گوارشی، لرز و دردهای عضلانی است. این بیماری اغلب باعث ایجاد اختلال در تنفس نیز می‌شود. ویروس بیماری سارس از خفاش‌های نعل اسبی و نوعی گربه به انسان انتقال یافته ‌است. توانایی انتقال ویروس سارس از حیوان به انسان به دلیل ایجاد تغییرات ژنتیکی در ژنوم این ویروس ایجاد شده است، زیرا در حالت عادی ویروس موجود در این خفاش‌ها قادر به آلوده کردن انسان‌ها نیست.

ذات الریه بیماری عفونت حاد ریوی است که معمولا به دنبال سارس در بدن فرد مبتلا بروز پیدا می‌کند. در مراحل پیشرفته سارس، ریه، قلب و کبد بیمار به تدریج عملکرد خود را از دست می‌دهند.

در طول اپیدمی سال ۲۰۰۲ بیماری سارس، ۸۰۹۸ مورد از ابتلا به بیماری، همراه با ۷۴۴ مرگ در اثر آن گزارش شد. احتمال درصد مرگ در اثر ابتلا به بیماری، ۹٫۶ محاسبه شده است. این بیماری در افراد سالمند شدت بیشتری دارد و تمام سالمندان بالای ۶۵ سال در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.

ویروس بیماری مرس

در سال ۲۰۱۲ ویروس دیگری از خانواده کرونا ویروس‌ها به نام «MERS-CoV» شایع شد که قادر به ایجاد بیماری تنفسی شدیدی به نام «سندرم تنفسی خاورمیانه» (Middle East Respiratory Syndrome) یا «مرس» (MERS) در انسان شد. اولین مورد ابتلا به این بیماری در کشور عربستان مشاهده شد و موارد دیگر آن در سال 2013 در فرانسه، آلمان، اردن، قطر، تونس، امارات متحده عربی و انگلستان گزارش شدند. تمام بیماران مبتلا به مرس در سراسر این کشورها به نوعی با خاورمیانه مرتبط بودند و در حدود دو سوم آن‌ها در اثر این بیماری فوت شدند.

تصویر ۳: تصویر میکروسکوپ الکترونی از ویروس عامل سندروم تنفسی خاورمیانه

از علائم این بیماری می‌توان به تب، تنگی نفس و سرفه اشاره کرد. این بیماری در اثر تماس نزدیک بین انسان مبتلا با سایر افراد منتقل می‌شود.

ویروس کرونا ۲۰۱۲ بیماری مرس، مشابه دیگر ویروس‌های کرونا است که از خفاش‌ها انتقال پیدا می‌کردند اما اعتقاد بر این است که این ویروس‌های مرس قبل از انتقال به انسان با انتقال از خفاش به جانوران دیگر تغییرات ژنتیکی (جهش ژنتیکی) مختلفی را پشت سر می‌گذارند. شترها یکی از جانوران احتمالی برای انتقال این ویروس به انسان شناخته شده‌اند.

انتقال ویروس مرس
تصویر ۴: انتقال ویروس بیماری مرس (سندرم تنفسی خارومیانه) از طریق شتر به انسان انجام گرفت.

ویروس جدید کرونا ۲۰۱۹

ویروس کرونا جدید که توسط سازمان جهانی سلامت، ویروس کرونای جدید ۲۰۱۹ (2019-nCoV) نام گذاری شده به «ویروس کرونا ووهان» نیز معروف است. «ووهان» (Wuhan) شهری در چین است که اولین بار این ویروس در افراد مرتبط با بازار غذاهای دریایی این شهر مشاهده شد. اولین گزارش ابتلا به ویروس در ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۹ در سازمان جهانی سلامت به ثبت رسید.

ووهان
تصویر ۵: ووهان اولین شهری که در آن ویروس کرونای جدید مشاهده شد. این شهر در جنوب چین واقع شده است.

ژنوم ویروس جدید ۲۰۱۹ مانند دیگر گونه‌های خانواده کرونا، یک تک رشته RNA مثبت است. توالی ژنتیکی این ویروس از طریق استخراج آن از  خون بیماران مبتلا انجام شد. براساس این مطالعات طول توالی رشته RNA ویروسی برابر با ۳۰kb است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته بر روی ویروس جدید ۲۰۱۹ تاکنون، مشخص شده است که این ویروس‌ها از پروتئین‌های سطحی خود و اتصال به پروتئین‌های گیرنده ACE2 برای ورود به سلول‌های بدن استفاده می‌کنند. مشاهده با استفاده از نشانگرهای فلورسنت نیز این نتیجه را تایید کرده است. از علائم گزارش شده این بیماری می‌توان به تب، خستگی مزمن، سرفه‌های خشک، تنگی نفس و دردهای شدید دستگاه تنفسی اشاره کرد.

 تعداد مبتلایان به ویروس جدید کرونا ۲۰۱۹

با توجه به این که تعداد مبتلایان به بیماری جدید حاصل از این ویروس در حال افزایش است اما براساس گزارشی که تا زمان ویرایش این مطلب (یعنی ۲۲ آذر ۱۳۹۹) منتشر شده است، بیش از ۷۱,۱۰۸,۸۱۹ نفر به این بیماری مبتلا و از این تعداد ۱,۵۹۵,۲۸۶, مورد مرگ در اثر این ویروس تایید شده است. تا کنون ۴۹,۶۶۳,۱۳۵ نفر از بیماران نیز بهبود یافته‌اند. نقشه زنده گستردگی ابتلا به این ویروس در سطح جهان را می‌توانید از طریق این لینک (+) مشاهده کنید.

مبتلایان به ویروس کرونا جدید ۲۰۱۹
تصویر ۶: افزایش مبتلایان به ویروس کرونا جدید ۲۰۱۹

چگونگی گسترش ویروس کرونا جدید ۲۰۱۹

همان طور که در بالا اشاره شد، اولین مورد ابتلا به ویروس جدید ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ گزارش شد. اما تاکنون این ویروس به بسیاری از کشورهای جهان از جمله تایلند، ژاپن، کره و امریکا گسترش پیدا کرده است. اولین مورد این بیماری در امریکا در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ مردی در ایالت واشنگتن بود که به تازگی از ووهان چین به امریکا بازگشته بود. در ۲۴ ژانویه دومین مورد ابتلا زنی در شیگاگو بود که او هم به چین سفر کرده بود. این دو مورد به سرعت در بیمارستان تحت مراقبت قرار گرفتند و تاکنون در حال معالجه هستند.

از میان مبتلایان به بیماری کرونا تنها ۱٫۶۳۴ نفر متعلق به کشورهایی به جز چین هستند که در حدود ۲٫۱ درصد از کل مبتلایان را به خود اختصاص داده‌اند. در بین این مبتلایان بیشترین تعداد مربوط به کشور کره جنوبی با ۴۳۳ نفر مبتلا است. این بیماری به ایران نیز سرایت کرده و براساس آمارهای جهانی موجود، بیش از ۳۰ مورد ابتلا به این ویروس گزارش شده که تا زمان نگارش این مطلب (تاریخ ۳ اسفند ماه ۹۸)، مرگ دست کم ۴ نفر بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا تایید شده است.

ویروس جدید کرونا ۲۰۱۹ از کجا آمده است؟

به دلیل این که اولین مشاهده مورد ابتلا به این ویروس در شهر ووهان در افرادی که به فروشگاه غذاهای دریایی در این شهر مراجعه کرده بودند، مشاهده شد، این نتیجه به دست آمد که این ویروس از حیوانات به انسان انتقال پیدا کرده است. در مطالعه جدیدی که انجام شد، توالی ژنوم این ویروس به دست آمد و سپس از نظر ژنتیکی با ژنوم بیش از ۲۰۰ نوع از ویروس‌های کرونا که حیوانات را آلوده می‌کنند، مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان داد که ویروس کرونا جدید ۲۰۱۹، از مار به انسان انتقال یافته است.

دو نوع خاص از مارها که در جنوب چین بیشتر وجود دارند به نام‌های (Bungarus multicinctus) و مار کبری چینی (Naja atra) عامل این انتقال معرفی شده‌اند. این مطالعات توسط برخی از کارشناسان در این زمینه، مورد تردید قرار دارد.

چگونه ویروس از حیوانات به انسان منتقل شده است؟

ویروس‌های کرونا از جمله ویروس‌هایی هستند که می‌توانند انسان را آلوده کنند. براساس مقاله‌ای که در مجله «ویروس‌شناسی پزشکی» (Medical Virology) اخیرا به چاپ رسید، مشخص شد که مارها میزبان اولیه ویروس کرونا جدید ۲۰۱۹ هستند. یک تغییر در پروتئين‌ ویروسی 2019-nCoV امکان شناسایی و اتصال به گیرنده سلول‌های میزبان را به ویروس می‌دهد. این توانایی مرحله کلیدی در ورود ویروس به سلول است. این تحقیق نشان داد که تغییر در پروتئین به خصوصی ممکن است، در انتقال ویروس به انسان نیز موثر باشد.

ویروس چگونه بین مردم انتقال می‌یابد؟

براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، ویروس جدید از افراد مبتلا به سایر افراد از راه‌های زیر انتقال می‌یابد:

راه های انتقال ویروس کرونای جدید ۲۰۱۹
تصویر ۷: یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس کرونای جدید ۲۰۱۹ تماس نزدیک با افراد مبتلا است.
  • هوا ( قطعات ویروسی همراه با سرفه و عطسه افراد مبتلا منتقل می‌شود)
  • تماس نزدیک بین افراد
  • لمس سطوح آلوده به ویروس
  • آلودگی‌ با مواد دفعی بدن (به ندرت اتفاق می‌افتد)

مقایسه ویروس کرونا جدید ۲۰۱۹ با ویروس عامل سارس و مرس

بیماری‌های حاصل از دو ویروس MERS-CoV و SARS-CoV در افراد علائم شدیدی را ایجاد می‌کنند. اما هنوز مشخص نیست که شدت بیماری ایجاد شده توسط ویروس کرونا جدید به چه صورت است، زیرا این بیماری در تعدادی از مبتلایان منجر به مرگ شده در حالی که در برخی از افراد بیماری خفیفی را ایجاد کرده است. هر سه ویروس مطرح شده در بیماری‌های انسانی از طریق تماس نزدیک انتقال می‌یابند. حیوان انتقال دهنده ویروس، در این بیماری‌ها به صورت زیر شناسایی شده‌اند:

  • سندرم تنفسی خاورمیانه یا مرس از تماس انسان با شتر (گوشت و شیر آن) اولین با در سال ۲۰۱۲ به انسان انتقال یافت.
  • بیماری سارس اولین بار در سال ۲۰۰۲ در جنوب چین و از طریق خفاش‌هایی که نوعی گربه را آلوده کردند به انسان انتقال پیدا کرد.
  • ویروس جدید از طریق تماس یا خوردن حیوانات آلوده به ویروس در ووهان چین به انسان منتقل شد (حیوانی که ویروس را به انسان منتقل می‌کند، با توجه به مطالعات کنونی نوعی مار است).

در طول شیوع بیماری سارس، ویروس SARS-CoV یک نفر از هر ۱۰ نفر فرد مبتلا به سارس را از پای در آورد. نرخ مرگ و میر ویروس کرونای جدید هنوز مشخص نشده است اما براساس گزارشات، اکثر افرادی که در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند، بالای ۶۰ سال سن داشته‌اند. علیرغم این یافته‌ها با فوت مرد جوان مبتلا به بیماری ویروس جدید در روزهای اخیر، نگرانی به دلیل خطرناک بودن این ویروس افزایش یافته است.

علائم ابتلا به ویروس کرونا چه هستند؟

شایعترین علائم COVID-19 عبارتند از:

  • تب
  • سرفه خشک
  • خستگی

علائم دیگری که کمتر شایع هستند و ممکن است برخی از بیماران را درگیر کنند:

  • از دست دادن حس بویایی یا چشایی یا هر دو
  • گرفتگی بینی
  • ورم ملتحمه
  • گلو درد
  • سردرد
  • درد عضلانی یا مفصلی
  • انواع مختلف بثورات پوستی
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • اسهال
  • لرز
  • سرگیجه

علائم بیماری COVID ‐ 19 در مرحله شدید شامل موارد زیر است:

  • تنگی نفس
  • از دست دادن اشتها
  • گیجی
  • درد یا فشار مداوم در قفسه سینه
  • دمای بالا (بالاتر از 38 درجه سانتیگراد)

علائم دیگر که کمتر شایع هستند عبارتند از:

  • تحریک پذیری
  • گیجی
  • کاهش هوشیاری (گاهی اوقات با تشنج همراه است)
  • اضطراب
  • افسردگی
  • اختلالات خواب

عوارض عصبی شدیدتر و نادرتر مانند سکته مغزی، التهاب مغز، هذیان و آسیب عصبی

افراد در هر سنی که دچار تب یا سرفه همراه با دشواری تنفس یا تنگی نفس، درد یا فشار قفسه سینه یا از دست دادن گفتار یا حرکت می‌شوند، باید سریعاً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند. در صورت امکان ابتدا با ارائه دهنده خدمات بهداشتی، خط تلفن یا مرکز بهداشت خود تماس بگیرید تا بتوانید به کلینیک مناسب هدایت شوید.

علائم بیماری ویروس کرونای جدید ۲۰۱۹
تصویر ۸: علائم بیماری ویروس کرونای جدید ۲۰۱۹

چقدر طول می کشد تا علائم کرونا ظاهر شوند؟

از زمان قرار گرفتن در معرض COVID-19 تا لحظه شروع علائم به طور متوسط ​​5-6 روز است و می تواند از 14 تا 1 روز باشد. به همین دلیل به افرادی که در معرض ویروس قرار گرفته اند توصیه می‌شود 14 روز در خانه بمانند و از دیگران دور باشند تا از شیوع ویروس جلوگیری شود، خصوصاً در مواردی که به هر دلیل قادر به انجام آزمایش و اطمینان از عدم ابتلا به کرونا نیستند.

گروه های پر خطر ابتلا به کرونا

افراد بالای 60 سال و کسانی که دارای مشکلات پزشکی زمینه‌ای مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، مشکلات ریوی، دیابت، چاقی یا سرطان هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کرونای شدید قرار دارند. با این حال، هر فردی می‌تواند به COVID-19 مبتلا شود و در هر سنی امکان وخیم شدن بیماری و مرگ وجود دارد.

عوارض بلند مدت کرونا چه هستند؟

برخی از افراد مبتلا به COVID-19، چه نیاز به بستری شدن داشته باشند یا خیر، همچنان علائمی از جمله خستگی، علائم تنفسی و عصبی را تجربه می‌کنند.

شبکه فنی جهانی WHO، محققان و گروه‌های بیماران در سراسر جهان، در راستای مدیریت عوارض ناشی از COVID-19 و مشغول طراحی و مطالعه بر روی بیماران، قبل از دوره حاد اولیه بیماری هستند تا نسبت بیمارانی که دچار عوارض طولانی مدت می‌شوند، اینکه چه مدت دوام می‌آورند و چرا این اتفاق رخ می‌دهد اطلاعاتی کسب کنند. از این مطالعات برای راهنمایی بیشتر جهت مراقبت از بیماران استفاده خواهد شد.

آزمایش کرونا چیست؟

هر فرد با کوچکترین علائم کرونا، باید آزمایش انجام بدهد. افرادی که علائمی ندارند اما با شخصی بیمار یا مشکوک به کرونا ارتباط داشته است باید آزمایش را انجام دهد و تا زمان جواب آزمایش در قرنطینه باشد. آزمایش کرونا را می‌توان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زیر نظر یک آزمایشگاه معتبر در منزل یا محل کار هم انجام داد و نتیجه تست نهایتا تا ۴۸ ساعت بعد آماده خواهد بود. در بیشتر موارد، از آزمایش مولکولی برای تشخیص SARS-CoV-2 و تأیید عفونت استفاده می‌شود.

  • واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR): رایج‌ترین آزمایش تشخیصی مولکولی است. نمونه‌ها به صورت عمقی از حفره بینی یا حلق یا هر دو با هم، با سواپ جمع می‌شوند. روش دیگر نمونه‌برداری در کنار این دو، استفاده از سرم قرقره شده توسط بیمار است. آزمایش‌های مولکولی با تکثیر مواد ژنتیکی ویروسی تا سطوح قابل تشخیص، ویروس را در نمونه شناسایی می‌کنند. به همین دلیل، یک آزمایش مولکولی برای تأیید عفونت فعال، معمولاً طی چند روز پس از مواجهه و تقریباً در زمان شروع علائم، قابل استفاده است.
  • آزمایش سریع آنتی‌ژن: یا آزمایش تشخیص سریع (RDT)، وجود پروتئین‌های ویروسی (آنتی‌ژن ویروسی) را بررسی می‌کند. نمونه‌ها از طریق بینی یا گلو جمع‌آوری می‌شوند. این تست‌ها ارزان‌تر از PCR هستند و جواب آن‌ها سریعتر آماده می‌شود اگرچه به طور کلی دقت کمتری دارند. این آزمایشات زمانی که مبتلایان در جامعه بالا باشند یا فرد بخواهد بیش از یک بار تست انجام بدهد به صرفه‌تر و کاربردی‌تر هستند.
  • آزمایش آنتی‌بادی: نشان می‌دهد که آیا فرد در گذشته عفونت داشته یا خیر، حتی اگر بدون علامت بوده باشد. این آزمایشات سرولوژیک، معمولاً روی نمونه خون انجام می‌شوند. آنتی‌بادی‌های تولید شده در پاسخ به عفونت را تشخیص می‌دهند. در بیشتر افراد، آنتی‌بادی‌ها پس از روزها تا هفته ها بیشتر می‌شوند که معیاری برای سابقه عفونت است. اما نمی‌توان از آزمایشات آنتی‌بادی نمی‌توان برای تشخیص COVID-19 در مراحل اولیه عفونت یا بیماری استفاده کرد.

آزمایش کرونا

 

کرونا درمان دارد؟

تاکنون راه‌های درمانی مشخصی برای مبتلایان به این بیماری به دست نیامده است و اکثر افراد بدون هیچ دارو یا درمان خاصی بهبود پیدا می‌کنند. تنها کاری که پزشکان در این مورد می‌توانند انجام دهند، این است که استراحت و مصرف داروهایی که علائم بیماری را بهبود می‌بخشند را تجویز کنند.

دانشمندان در سراسر جهان در تلاشند تا درمان COVID-19 را پیدا کنند. مراقبت‌های حمایتی شامل اکسیژن‌رسانی برای بیمارانی با کرونای شدید و کسانی که در گروه‌های پر خطر هستند و پشتیبانی تنفسی پیشرفته‌تر برای افرادی که دچار مشکلات تنفسی شدید شده‌اند ضرورت دارد. دگزامتازون یک کورتیکواستروئید است که می تواند به کاهش مدت زمان استفاده از دستگاه تنفس کمک کند و جان بیماران را در وضعیت بحرانی نجات دهد.

نتایج حاصل از آزمایش همبستگی WHO نشان داد که رژیم‌های داروییRemdesivir ، Hydroxychloroquine ،‌Lopinavir / Ritonavir و Interferon تأثیری در مرگ و میر 28 روزه یا دوره بستری COVID-19 در بیماران بستری در بیمارستان ندارند. تاکنون اثر هیدروکسی كلروكین در درمان COVID-19 اثبات نشده است. WHO خود درمانی را با هیچ دارویی از جمله آنتی‌بیوتیک به عنوان پیشگیری یا درمان COVID-19 توصیه نمی‌کند.

آیا آنتی بیوتیک در پیشگیری یا درمان کرونا مفید است؟

آنتی‌بیوتیک‌ها روی ویروس‌ها اثر ندارند و فقط روی عفونت‌های باکتریایی مؤثر هستند. عامل COVID-19 ویروس است، بنابراین آنتی بیوتیک‌ها برای درمان یا پیشگیری مؤثر نیستند. از آنتی‌بیوتیک‌ها نباید به عنوان وسیله‌ای برای پیشگیری یا درمان COVID-19 استفاده شود. در بیمارستان‌ها، پزشکان گاهی اوقات از آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری یا درمان عفونت‌های باکتریایی ثانویه استفاده می‌کنند که می‌تواند از عوارض COVID-19 در بیماران وخیم باشد اما فقط باید طبق دستور پزشک برای درمان عفونت باکتریایی استفاده شوند.

برای درک بهتر تفاوت‌های بین ویروس و باکتری می‌توانید مطلب جامع زیر را مطالعه کنید.

آنتی بیوتیک
آنتی‌بیوتیک ویروس کرونا را درمان نمی‌کند، بلکه صرفا با تجویز متخصص، می‌تواند برای درمان عفونت‌های باکتریایی ثانویه ناشی از کرونا، تجویز شود.

کرونا واکسن دارد؟

تاکنون تحقیقات بسیاری برای ساخت واکسن ویروس کرونای جدید انجام شده‌اند، که از بین آن‌ها تنها چهار مورد توانسته‌اند تا فاز ۳ تولید واکست، یعنی فاز انسانی راه پیدا کنند. در 11 دسامبر سال 2020، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، نماد خارجی مجوز استفاده اضطراری را برای استفاده از واکسن Pfizer-BioNTech COVID-19 در افراد 16 سال به بالا برای پیشگیری از COVID-19 صادر کرد.

در تاریخ 12 دسامبر سال 2020 نیز کمیته مشورتی در زمینه روش‌های ایمن سازی (ACIP)، طی جلسه‌ای به استفاده از واکسن COfID-19 Pfizer-BioNTech برای پیشگیری از COVID-19 خواهند پرداخت.

توجه: این مطلب در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۹۸ در مجله فرادرس به انتشار رسیده و آخرین بار در ۲۲ آذر ۹۹ مورد بازبینی قرار گرفته و به‌روزرسانی شده است. در تهیه این نوشتار، کوشش شده است از منابع گوناگون و کاملاً‌ به روز علمی استفاده شود؛ اما با این وجود، با توجه به اینکه تحقیقات بسیار گسترده‌ای در سراسر جهان درباره ویروس کرونا در جریان است و هر روز دانسته‌های جدیدی در مورد آن منتشر می‌شود، این ضرورت وجود دارد که برای کسب آگاهی بیشتر منابع گوناگونی را مورد مطالعه قرار دهید. همچنین، توصیه اکید می‌شود برای تشخیص دقیق ابتلا به ویروس COVID-19 و درمان صحیح آن، لازم است حتماً به مراکز درمانی و پزشک مرتبط مراجعه کنید. هر گونه اقدامی بر اساس این مطلب بر عهده خود کاربر بوده و مجموعه فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد.

اگر مطالعه این مطلب برای شما مفید بود، آموزش‌ها و مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شود:

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «دانستنی های ویروس کرونا (کووید ۱۹)» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Live ScienceWikipediaMedical News TodayWho
۲۱ دیدگاه برای «ویروس کرونا — هر آنچه باید بدانید»

آفرین برشما الحق کارتان عالی بود.

در نوع خودش مقاله ی جامعی بود
حظ بردیم!
مرسی

متشکرم.مطلب مفیدی بود.

اطلاعات وقتی کامل می شود که واکسن ضد ویروس ساخته شود

خیلی ممنون از مطالعات بسیار دقیق و مفید و جامع

با سلام
شما که دستی در این کارها دارید بنظر من یک چیز میتونه این ویروس رو از پا دربیاره اونم نانو ذرات نقره هست لطفا در موردشون تحقیق به عمل بیاورید به لطف خدا درمان نیز هست.

عالی بود و خیلی مفید. ای کاش در شبکه سلامت چنین اطلاعات مفیدی در مورد کرونا داده میشد.

اطلاعات کامل و جامعی بود برای من و خانواده خیلی مفید بود بی نهایت از شما سپاسگزارم برای این مطالب خوب و مفیدتون امیدوارم بقیه مردم هم اطلاعاتشون را در این زمینه خاص هر چ زودتر بالا ببرند تا زودتر این بیماری حداقل کنترل شود من ب نوبه خودم این مطالب و برای تمامی دوستان و آشنایان و همکارانم خواهم فرستاد برای اطلاع رسانی بیشتر مردم کشورمون هر کاری ک میشود کرد و در توانمون باشه را باید انجام دهیم تا مرگ و میر ب حداقل خود برسد انشالله

با عرض سلام و وقت بخیر
ضمن عرض خداقوت عنوان کنم ، چکیده مطلب ارائه شده در طرح فرادرس در رابطه با ویروس کرونای جدید که طاعون قرن کشورهای خاورمیانه و مبدا ظهور آن شهر ووهان کشور چین میباشد در نوع خود بی نظیر و بسیبار ارزشمند میباشد مضافا اینکه با عرض تشکر و سپاس خدمت پدیدآورندگان این مطلب به سمع مردم کشور عزیزم ایران برسانم که تحت تاثیر نرم افزارهای پیام رسان فضای مجازی قرار نگیرند و واقعیات را جهت آگاه شدن و آگاه ساختن دیگر هموطنانمان لحاظ کنند ، قبلا متشکرم.

قبلاً یا قلباً

سلام خانم دلخواهی عالی بود. ممنون از پست خوبتون. هیچ گزارشی در نت به این اندازه کامل و واضح بیان نشده بود. تبریک می گم از بابت اطلاع رسانی و قلم رسا و خوبتون.

سلام واقعا ممنون خیلی کامل و قابل فهم بود .

خسته نباشید
بلا از همه مردم مخصوصا شما به دور

آمین

سلام و خسته نباشید ممنون از اطلاعات خوبتون
لطفا منبع مطالب رو هم بزارید

متشکرم. بالاخره یکی اطلاعات خوبی راجب خود ویروس نشر داد. لطفا در مورد نحوه تاثیر انواع گندزداها، دما و سایر شرایط روی این نوع ویروسها هم مطلبی بگذارید.

با سلام اطلاعات شما صحیح و اطلاع رسانی تان به مردم مفید خواهد بود،امیدوارم که مسئولان محترم با همکاری همه مردم کشور عزیزمان در این مسئله ویروس، غفلت نکرده و به کمک دانشمندان ایران زمین از پس این بیماری نیز بر آییم.با تشکر

مرسی بابت مطالب کامل و مفید امید است روان و ساده تر روش انتقال ویروس از مار به انسان رو هم توضیح بدین چون معمولا شنیدیم مایعات گرم برای مقابله با این ویروس مفید است و طبیعتا مار نیز به صورت سوپ یا کبابی در اختیار مردم قرا میگرفته که در دو حالت پخته می شده پس چطور به انسان منتقل شده .

بالاخره گلو درد جزء علائمش هست یا نه؟

خیلی خیلی ممنون .بسیار عالی و کامل بود.

خیلی معلومات خوبی بود ممنونم

باسلام
عالی بود ممنون

با سلام و تشکر از مطلب علمی و آموزشی شما

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *