ثبت نام در بورس و سامانه سجام — راهنمای گام به گام (+ فیلم آموزش رایگان)

۶۰۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
ثبت نام در بورس و سامانه سجام — راهنمای گام به گام (+ فیلم آموزش رایگان)

امروزه بازار بورس و اوراق بهادار (Stock Exchange) به عنوان یک مکان سرمایه‌گذاری و مرکز معاملات عمومی، دارای گردش مالی زیادی است. همین امر، بورس را به عنوان یک بازار جذاب برای سرمایه‌گذاری بدل کرده است. برای آشنایی بیشتر با بورس اوراق بهادار و همچنین شاخص‌های اصلی بازار بورس بهتر است مطالب «آموزش بورس رایگان | گام به گام برای همه | به زبان ساده»، «بورس چیست ؟ آموزش بورس (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)» و «شاخص بورس چیست؟ — از صفر تا صد» را مطالعه کنید. همچنین خواندن نوشتار بازار سهام و آشنایی با پنج شاخص مهم آن نیز خالی از لطف نیست. با توجه به رشد بی‌سابقه بورس اوراق بهادار تهران، تعداد کدهای بورسی در تاریخ ارائه این نوشتار، به حدود 11 میلیون نفر رسیده است؛ در حالی که در سال 1390 تعداد کدهای سهام‌داری فقط به رقم ۱ میلیون رسیده بود. این امر نشان می‌دهد که بازار بورس اوراق بهادار تهران در جامعه کسب و کار چقدر جذابیت داشته و تعداد کدهای بورسی تقریبا در یک دوره ۱۰ ساله، ۱۰ برابر شده است. در این نوشتار با نحوه ثبت نام در بورس و سامانه سجام آشنا خواهیم شد و مراحل این کار را مرور خواهیم کرد.

سازمان بورس و اوراق بهادار تهران

فیلم آموزش رایگان ثبت نام در بورس و سامانه سجام

فیلم آموزش رایگان ثبت نام در بورس و سامانه سجام به صورت گام به گام، در کادر بالا، به سوالات شما در خصوص ثبت نام در بورس، به زبان ساده و به صورت گام به گام پاسخ می‌دهد.
برای پخش و مشاهده ویدئو روی دکمه پلی یا تصویر بالا کلیک کنید.

ثبت نام در بورس و سامانه سجام

قبل از آنکه به معامله در بازار بورس تهران بپردازید، باید دارای یک کد سهام‌داری یا بورسی شوید. این امر توسط کارگزاری‌های بازار سهام صورت می‌گیرد. البته در روند ثبت نام در بورس و سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) توسط این سامانه احراز هویت شده و امکان دریافت کد سهام‌داری یا کد بورسی فراهم خواهد شد. برای آشنایی بیشتر با کد بورسی، پیشنهاد می‌کنیم به آموزش «کد بورسی چیست — راهنمای دریافت کد بورسی — گام به گام» مراجعه کنید.

با ثبت نام در بورس و سامانه سجام می‌توانید به تمامی سرویس‌های بازار سرمایه دسترسی داشته و در هیچ یک از مراجعات خود به نهادهای مالی اعم از کارگزاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکتهای تامین سرمایه و ... نیاز به احراز هویت مجدد نخواهید داشت زیرا مشخصه‌های شما مانند نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، تصویر پرسنلی و حتی اثر انگشت و امضاء شما در سامانه قرار دارد و به این ترتیب احراز هویت شما به سادگی صورت خواهد گرفت.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه

سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) توسط «شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه» به منظور ارائه خدمات زیرساختی یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شده است. در این سامانه، به ویژه سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی تحت پوشش قرار گرفته و به کمک یک درگاه واحد، امکان خدمات رسانی به تمامی ارکان بازار نهادهای مالی، ناشران و مخصوصا سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی بوجود آمده است.

یکی از موارد اصلی ضرورت وجود سامانه سجام، مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در راستای قوانین و مقررات دولت جمهوری اسلامی ایران است. مطابق ضوابط موجود، اخذ هرگونه خدمات پایه برای همه مشتریان حقیقی و حقوقی منوط به ثبت اطلاعات و شناسایی اشخاص مذکور می‌باشد. با راه‌اندازی این سامانه هر شخص، تنها با یک بار ثبت اطلاعات و شناسایی توسط سامانه، امکان برخورداری از کلیه خدمات بازار سرمایه را خواهد داشت.

نکته: بدیهی است اطلاعات اعلامی از سوی اشخاص هنگام ثبت نام در بورس و سامانه سجام شامل قوانین محرمانگی است و در چارچوب قوانین و مقررات حاکم، محفوظ خواهند ماند.

سامانه جامع اطلاعات مشتریان

ثبت نام در بورس و سامانه سجام چه مزایایی دارد؟

اگر در سامانه سجام ثبت‌نام کرده باشید، می‌توانید از بسیاری از امکانات بازار سرمایه بهره ببرید. با حضور و ثبت نام در سامانه سجام می‌توانید:

  • به تمامی سرویس های بازار سرمایه دسترسی داشته باشید.
  • در هیچ یک از مراجعات خود به نهادهای مالی اعم از کارگزاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکتهای تامین سرمایه و ... نیاز به شناسایی کامل مجدد نخواهید داشت.
  • ارسال تمامی اسناد، مدارک، اعلان، اخطارها، مکاتبات و مرسولات بر اساس اطلاعات ارتباطی ارائه شده از سوی شما در سامانه سجام انجام خواهد گرفت.
  • قادر خواهید بود تغییر اطلاعات ارتباطی خود از جمله نشانی محل سکونت و اقامتگاه خود را مستقیماً اعمال کنید.
  • کلیه مطالبات و عایدی نقدی شما در بازار سرمایه به شماره حساب اعلامی متعلق به شما در سامانه سجام واریز خواهد شد البته می‌توانید شماره حسابتان را حسب صلاح دید تغییر دهید. به این ترتیب سود سهام مستقیما از طرف شرکت‌هایی که سهامشان را خریداری کرده‌اید به حسابتان واریز خواهد شد.

یکی از بهترین منابع برای آشنایی با بورس که به زبانی ساده بیان شده، فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی است. با این آموزش به راحتی می‌توانید مفاهیم بورس را یاد بگیرید و شروع خوبی برای ورود به بازار سرمایه داشته باشید. در این  فیلم آموزشی، علاوه بر مفاهیم اصلی، اطلاعات مهم مورد نیاز سرمایه‌گذاری، از دریافت کد بورسی تا خرید و فروش و نکات مهم مربوط به آن ارائه شده است.

برای مشاهده فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی + اینجا کلیک کنید.

ثبت نام در سامانه سجام چگونه است؟

فرآیند ثبت نام در بورس و سامانه سجام به آسانی صورت می‌گیرد و فقط احتیاج به اطلاعات و مدارک شناسایی فردی دارد. این مراحل در فهرست زیر قابل مشاهده است.

  1. مراجعه به بخش «ثبت نام در سامانه سجام»‌: برای انجام این کار باید به آدرس اینترنتی www.sejam.ir مراجعه کرده تا با ورود کردن یک شماره همراه و کد امنیتی، عملیات ثبت نام آغاز شود. به منظور ورود به مرحله بعد باید کدی که توسط پیامک برای تلفن همراه‌تان ارسال شده را وارد کنید. البته هزینه ثبت نام نیز در این گام اخذ می‌شود. در بخش بعدی نیز باید نوع شخصیت (حقوقی یا حقیقی) را تعیین کنید.
  2. تکمیل فرم‌های مشخصات هویتی: این فرم‌ها به منظور دریافت اطلاعات شخصی شما ایجاد شده که شامل کد ملی، نام و نام خانوادگی، شماره حساب، شماره موبایل، آدرس الکترونیکی و اقامت دائمی است. همچنین اطلاعات شغلی، مالی، حساب‌های بانکی و کدهای بورسی دیگری که در اختیار دارید نیز باید در همین فرم‌ها درج شوند.
  3. تایید استعلام و دریافت کد پیگیری: بعد از تکمیل فرم‌های الکترونیکی و ارسال آن‌ها، کد پیگیری از طریق پیامک ارسال می‌شود. در صورتی که تایید استعلام‌ها انجام شود، پیامکی نیز مبنی بر مراجعه به مراکز احراز هویت برایتان فرستاده خواهد شد. اگر در نتیجه استعلام مشکلی بوجود آمده باشد، نوع مشکل و نحوه رفع آن هم از طریق پیامک اعلام خواهد شد.
  4. مراجعه به مراکز احراز هویت: حال لازم است به مراکز احراز هویت مراجعه کنید. در این مراکز، یک عکس پرسنلی و همچنین اثر انگشت‌تان ثبت می‌شود. لیست مراکز احراز هویت را در این لینک (+) می‌توانید مشاهده کنید. این مراکز دفاتر پیشخوان دولت و یا کارگزاری‌ها هستند. هزینه احراز هویت در دفاتر پیشخوان دولت برای شخص اصیل 50.000 ریال و برای نماینده قانونی 100.000 ریال است.
  5.  بعد از اعلام نتیجه احراز هویت، برایتان کد سهام‌داری ارسال خواهد شد.
  6. تایید سهامدار در سامانه سجام آخرین گامی است که باید طی شود. در این گام با ورود به سامانه سجام با استفاده از کد سهامداری خود، قادر به ویرایش اطلاعات خواهید بود.

ناگفته نماند که کارمزد ایجاد کد سهامداری و تخصیص اتوماتیک دارایی، مبلغ ۱۰ هزار تومان است که توسط درگاه‌های بانک ملت و ملی قابل پرداخت است. این مبلغ در گام اول از فهرست بالا به صورت الکترونیکی دریافت می‌شود.

نکته: کارگزاری‌ها بنگاه‌هایی هستند که به نمایندگی از سرمایه‌گذاران خرید و فروش سهام آنان را انجام می‌دهند.

توجه داشته باشید که سامانه سجام مربوط به احراز هویت مشتریان بازار سرمایه است و در آن معاملات سهام صورت نمی‌گیرد. برای خرید و فروش سهام باید به یک کارگزاری بازار سهام مراجعه کرده و ثبت نام کنید. خوشبختانه از آنجایی که کد سهام‌داری در سامانه سجام دارید دیگر احتیاجی به ارائه مدارک نخواهد بود و شرکت کارگزاری کد کاربری و رمز برای ورود به درگاه خرید و فروش اینترنتی را به شما ارائه خواهد کرد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۶۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس‌‌سامانه جامع اطلاعات مشتریان
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *