بازی کنید و برنامه‌نویسی یاد بگیرید

۶۳۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ آبان ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
بازی کنید و برنامه‌نویسی یاد بگیرید

اگر تا به حال سعی کرده‌اید با خواندن کتاب برنامه‌نویسی یاد بگیرید، می‌دانید که این کار چقدر خسته‌ کننده است. آیا ابزارهایی وجود دارد تا با سرگرمی، کدنویسی فرابگیرید؟ در ادامه وب‌سایت‌هایی در این زمینه به شما معرفی می‌شود. هر کدام از این وب‌سایت‌ها ویژگی‌های خاص خود را ارائه می‌دهند. با این حال عنصر بازی و سرگرمی در پس‌زمینه‌ی همگی وجود دارد. در این بازی‌ها، غافل‌گیری و سرگرمی شما را برای یادگیری بیشتر ترغیب می‌کند.

1. Code Combat

اگر تصمیم خود را برای یادگیری جاوا اسکریپت گرفته‌اید و تا به حال تجربه‌ی برنامه‌نویسی ندارید، این بازی را امتحان کنید. در «Code Combat» کنترل یک جادوگر و نیروهایش را به دست می‌گیرید. با گذر از هر مرحله مهارت‌های خود را تقویت کنید. این مهارت‌ها از دستورهای ابتدایی و رفتارهای شرطی تا محاسبات پیچیده را در بر می‌گیرد.coding with fun

فضای یادگیری شگفت‌انگیز این بازی از شوالیه‌های جنگ‌جو، شعبده‌بازها و هیولاهای ترسناک برای آموزش استفاده می‌کند. نیروهای خود را حرکت دهید؛ دشمنان را هدف قرار داده و حمله کنید و در نهایت خادمان تاریکی را از بین ببرید.

Code Combat در سال ۲۰۱۳ پا به عرصه‌ی دنیای مجازی گذاشت. نکته جالب این‌ که تیم طراحی این بازی، آن را به صورت متن‌باز طراحی کرده است. در نتیجه «Artisan Wizards» یا همان کاربران قادر به طراحی مراحل دلخواه خود هستند.

2. Code Wars

در «Code Wars» دیگر نقش جادوگر را به عهده ندارید. هر مرحله شامل امتیازگیری با کامل‌ کردن «kata» یا چالش‌های کدنویسی است. البته امکان حل kata با زبان‌های «روبی» (Ruby)، جاوا اسکریپت و  «کافی‌ اسکریپت» (Coffeescript) وجود دارد. کافی‌ اسکریپت یک زبان برنامه‌نویسی است که به جاوا اسکریپت کامپایل می‌شود. kata به زبان‌های مختلفی ارائه شده است. در نتیجه کاربر می‌فهمد یک مسئله چطور با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف حل می‌شود.

قالب نمایش هنرهای رزمی/سامورایی بازی بسیار جذاب است. با کامل کردن یک kata، امتیاز افتخار دریافت می‌‌کنید. هرچه بیشتر امتیاز بگیرید، وارد مراحل بالاتر با چالش‌‌های پیچیده می‌شوید. امکان امتیازگیری با نوشتن kata شخصی، ابراز نظر در مورد kata دیگران و معرفی Code Wars به دوستان وجود دارد.

چالش‌ها جذاب و سرگرم کننده هستند و Code Wars تنها سایتی در این نوشته است که امکان آزمایش نتیجه‌ی کدنویسی را به شما می‌دهد. البته راهنمای بازی در حل کردن مسائل خیلی قوی نیست. به همین جهت باید آماده استفاده از گوگل برای پیدا کردن مسیر باشید. گرچه ممکن است پیشرفت سریع نباشد، اما این ابزار راه مناسبی برای یادگیری کدنویسی واقعی است.

coding with fun

این بازی به سادگی Code Combat نیست اما تعدد زبان‌های برنامه‌نویسی و ظاهر کمتر بچه‌گانه، تازه‌کاران را جذب می‌کند. Code Wars جامعه‌ی کاربران بسیار قدرتمند و گسترده‌ای دارد که به تازه‌واردها برای شروع کمک شایانی می‌کند. بالا رفتن سطح بازی و ساختن یک شخصیت قدرتمند برای ادامه یادگیری عامل انگیزشی بسیار امیدبخشی است.

3. Code School

برعکس دو بازی قبلی، «Code School» رایگان نیست. اما صاحبان این وب‌سایت به شکلی این بازی را طراحی کرده‌اند که استفاده از آن ارزش هزینه کردن را دارد. بعد از پرداخت پول به راحتی می‌توانید از هر تعداد مرحله استفاده و هر زمان که اراده کردید قالب نمایش جدیدی انتخاب کنید. البته با ورود به «Hall Pass» امکان ورود رایگان به مدت دو روز نیز در اختیار کاربران قرار داده شده است.

coding with fun

گزینه‌های یادگیری بسیار متعدد است. امکان یادگیری روبی، جاوا اسکریپت، «HTML/CSS» و «iOS» در این ابزار وجود دارد.

بین سه سایت معرفی شده، Code School کمترین حس سرگرمی را به شما انتقال می‌دهد. هر درس همراه با یک کلیپ آموزشی ارائه می‌شود. در ادامه با چالش‌ها و سوالات جذاب روبه‌رو می‌شوید. با حل هر سوال امتیاز می‌گیرید. امتیازها را می‌توانید برای دریافت نکات آموزشی یا کمکی خرج کنید.

coding with fun

کدام یک را انتخاب کنیم؟

سه راه سرگرم‌کننده برای یادگیری برنامه‌نویسی به شما معرفی شد. اما کدام‌ یک را باید انتخاب کرد؟ بهتر است متناسب با زبان برنامه‌نویسی و سطح خود ابزار مناسب را انتخاب کنید.

برای نمونه اگر تمایل دارید اپلیکیشن‌های آنلاین طراحی کنید، بهتر است از جاوا اسکریپت شروع نمایید. اگر هیچ تجربه‌ای در برنامه‌نویسی ندارید یا تازه شروع به یادگیری کرده‌اید، Code Combat بهترین گزینه است. بعد از این که تجربه‌ی بیشتری کسب کردید، سراغ Code Wars بروید. اگر نیاز به توسعه‌‌ی اپ‌های iOS یا روبی دارید، Code School مناسب‌ترین انتخاب است.

در صورتی که واقعا نمی‌دانید چه کنید، بهتر است با Code Combat یادگیری را آغاز نمایید. این بازی جذاب‌ترین و ساده‌ترین روش برای شروع کدنویسی است و شما را با اساسی‌ترین مفاهیم برنامه‌نویسی آشنا می‌کند. اگر به کدنویسی علاقه پیدا کردید، دو وب‌سایت دیگر را نیز امتحان کنید. گرچه Code School بسیار مفید است، شروع با آن نیاز به دانسته‌های قبلی دارد. اگر تفاوت «تابع» و «آرایه» را نمی‌دانید، بهتر است با دو بازی دیگر شروع کنید.

توسعه‌ی مهارت‌های برنامه‌نویسی

بعد از اتمام این بازی‌ها، زمان توسعه‌ی اپ‌های شخصی فرار رسیده است. تنها محدودیت شما، نیروی تخیل شماست. اگر مایلید در این زمینه پیشرفت کنید، نوشته‌های زیر می‌توانند به شما کمک شایانی نمایند.

#

بر اساس رای ۴۲۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MakeUseOf
۴ دیدگاه برای «بازی کنید و برنامه‌نویسی یاد بگیرید»

code combat هم دیگه رایگان نیست لطف میکنید که اپدیت نگه میدارید سایتو

دوست دارم عاشق برنامه نویسم ..
و دوست دارم از شما یاد بیگرم

یک نرم افزار دیگه هس اسمش Scratch 3 هس
اونم خیلی عالیه!

خوبه

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *