داغ شدن آیفون و آیپد | روش‌های مقابله با داغ شدن iPhone — به زبان ساده

۱۱۸۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
داغ شدن آیفون و آیپد | روش‌های مقابله با داغ شدن iPhone — به زبان ساده

دستگاه‌های آی‌فون و آی‌پد، نوعی کامپیوتر کوچک محسوب می‌شوند و برخلاف کامپیوترهای بزرگ، هیچ خنک‌کننده داخلی در آن‌ها وجود ندارد. تلفن‌های هوشمند شما نیز مانند دیگر کامپیوترها گرما تولید می‌کند. این اتفاق اغلب هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه تحت فشار زیادی قرار می‌گیرد. هرگونه افزایش بیش از حد دما می‌تواند بر روی باتری و عملکرد تلفن تأثیرگذار باشد. دلایل مختلفی برای داغ شدن یک دستگاه آی‌اواس وجود دارد که در این مقاله، به بررسی این موضوع و اقدامات مؤثر در جهت رفع آن خواهیم پرداخت.

دلایل داغ شدن آی‌فون یا آی‌پد

اگر شما با مشکل گرمای آی‌فون خود روبه‌رو شده‌اید، هیچ جای نگرانی ندارد. گرم یا حتی داغ شدن تلفن و یا دیگر دستگاه‌های هوشمند در هنگام استفاده مداوم از آن‌ها، امری طبیعی است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که از سخت‌افزار دستگاه خود بیش از حد کار می‌کشید.

موارد زیر، کارهایی هستند که می‌توانند موجب داغ شدن دستگاهتان شوند:

  • اجرای یک بازی سنگین سه‌بعدی.
  • پخش ویدیوی باکیفیت بالا در مدت زمان طولانی.
  • استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند ویرایشگرهای ویدیو و صدا که نیاز به پردازش بسیار زیادی دارند.
  • استفاده بیش از حد از جی‌پی‌اس، مخصوصاً در دستگاه‌های قدیمی‌تر.
  • شارژ باتری، مخصوصاً در حین انجام یکی از فعالیت‌های معرفی شده در این فهرست.

دو دلیل اصلی برای تولید گرما در باتری و معادل CPU در تلفن همراه شما یعنی «سیستم روی یک تراشه» (System on a Chip) وجود دارد. هنگامی که یک تلفن گرما تولید می‌کند، هیچ خنک‌کننده‌ای برای سرد کردن مستقیم آن وجود ندارد. در عوض، بدنه فلزی دستگاه، مانند یک سینک بزرگ حرارتی عمل می‌کند.

زمانی که با لمس آی‌فون خود، گرمای آن را احساس می‌کنید، در واقع عمل انتقال گرما از اجزای داخلی دستگاه به بیرون در حال انجام شدن است. چیپ‌های «آرم» (ARM) که توسط شرکت اپل و دیگر تولیدکنندگان مشابه به کار گرفته می‌شوند، از نظر تولید گرما بسیار کارآمد هستند. این چیپ‌ها، تنها هنگامی گرمای قابل توجه تولید می‌کنند که در یک مدت زمان طولانی، بیش از توان خود مورد استفاده قرار گرفته باشند. اگر دستگاه خود را درون یک قاب قرار دهید، کمکی به برطرف کردن مسئله تولید گرما نخواهید کرد.

البته نمی‌توان قاب دستگاه را عامل تولید گرما دانست اما در صورت مواجه زیاد با مشکل گرمای بیش از حد، زندگی در یک محیط گرم، سفر به مناطق گرمسیر و استفاده از دستگاه در حین شارژ، پیشنهاد می‌کنیم که قاب تلفن را دربیاورید تا شاسی دستگاه عمل از بین بردن گرما را بهتر انجام دهد.

تأثیر تغییر دما و رطوبت بر آی‌فون یا آی‌پد

اثرات داغ شدن

بین گرم بودن و داغ بودن تفاوت وجود دارد و تفاوت بزرگ‌تر بین گرمای قابل توجه و داغ بودن به صورتی است که نتوان دستگاه را در دست گرفت. آی‌فون، آی‌پد و آی‌پاد تاچ، برای استفاده در دمایی بین 0 تا 35 درجه سانتی‌گراد طراحی شده‌اند. استفاده از این دستگاه‌ها، خارج از محدوده دمای معرفی شده (گرم‌تر یا سردتر) می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

در صورتی که آی‌فون شما بیش از حد داغ شود، یک هشدار در مورد این موضوع بر روی صفحه‌نمایش به نمایش درمی‌آید. در این حالت، بسیاری از عملکردهای دستگاه غیرفعال شده یا به «حالت ذخیره انرژی» (Low Power Mode) تغییر وضعیت می‌دهند.

گرمای بیش از حد اغلب منجر به ایجاد مشکلات موقتی می‌شود اما توجه کنید که قرار گرفتن هر دستگاه حاوی باتری در چنین شرایطی می‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد. باتری‌ها لیتیوم-یونی که در اکثر تلفن‌های هوشمند یا قطعات الکترونیکی به کار گرفته شده‌اند، تقریباً ایمن هستند اما احتمال خطر هنگام قرارگیری آن‌ها در گرمای شدید وجود دارد.

رها کردن دستگاه درون ماشین در یک روز گرم، قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید برای مدت طولانی، اجرای اپلیکیشن‌های سنگین یا استفاده طولانی از جی‌پی‌اس در یک محیط گرم، از عواملی هستند که می‌توانند باعث به نمایش درآمدن اخطار «دما» (Temperature) در صفحه‌نمایش تلفن شما شوند.

برای خنک کردن دستگاه خود می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. دستگاه را خاموش کنید.
  2. در صورت شارژ، آن را از شارژر جدا کنید.
  3. در صورت استفاده از هرگونه قاب، آن را خارج کنید.
  4. اگر دستگاه در زیر نور خورشید قرار دارد، آن را به سایه ببرید.
  5. صبر کنید تا گرما از بین برود.

اثرات سرما

معمولاً مشکلات ناشی از افزایش دما متداول‌تر از مشکلات مرتبط با سرد شدن محیط هستند. با این حال، هرگونه تغییر بیش از حد دما می‌تواند بر روی تلفن تأثیرگذار باشد. پیشنهاد می‌کنیم که هیچ‌گاه تلفن یا باتری خود را درون یخچال، فریزر یا محیطی نگذارید که باعث تغییر سریع دما می‌شود. سرد شدن سریع می‌تواند باعث تغلیظ رطوبت هوا شده و در نتیجه به اجزای داخلی آسیب برساند. همیشه دمای دستگاه خود را به صورت تدریجی کاهش دهید و از قرار دادن آن در معرض جریان مستقیم هوای کولر در روزهای گرم خودداری کنید.

اثرات رطوبت

ممکن است شما نیز برای گوش دادن به موسیقی، آی‌فون یا آی‌پد را با خود به حمام ببرید. هر عاملی که باعث تولید بخار شود، دمای محیط را افزایش خواهد داد. در اینجا، افزایش دما تنها مشکل نخواهد بود. وجود رطوبت هوا می‌تواند منجر به ورود آب به دستگاه و وارد کردن خسارت به اجزای داخلی آن شود. هرگونه اثر مخربی در طول زمان و به طور تدریجی، عمر باتری شما را کاهش خواهد داد. چنین خسارت‌هایی نه‌تنها باتری دستگاه را خراب می‌کنند بلکه باعث فرسودگی بسیاری از اجزای داخلی آن از قبیل مدارها، مقاومت‌ها و همچنین سیم‌کارت می‌شوند.

بیشتر آی‌فون‌ها، از حسگری برای تشخیص آسیب‌های ناشی از رطوبت در قطعات داخلی به ویژه مادربرد، جک هدفون و درگاه شارژ بهره می‌برند. مدل‌های جدید با بهره‌گیری از قابلیت مقاومت در برابر آب، محافظت بیشتری را برای دستگاه فراهم می‌کنند.

داغ شدن همیشگی آی‌فون یا آی‌پد

گرم شدن آی‌فون مسئله‌ای عادی است اما داغ بودن همیشگی دستگاه می‌تواند بیانگر مشکل سخت‌افزاری یا مشکل در آی‌اواس شما باشد. در اکثر مواقع، مشکلات مربوط به گرما، منشأ نرم‌افزاری دارند.

اگر ناگهان متوجه شروع چنین مشکلی شدید، می‌توانید با رفتن به بخش «General» در منوی «Settings» و انتخاب گزینه «Background App Refresh»، مجوز اجرا در پس‌زمینه برای اپلیکیشن‌هایی که اخیراً نصب کرده‌اید را غیرفعال کنید.

به علاوه، شاید بخواهید تمام اپلیکیشن‌های جدید (مخصوصاً آن‌هایی که همیشه در پس‌زمینه فعال هستند) را حذف کرده و بررسی کنید که آیا این کار تأثیری در رفع مشکل شما داشته است یا خیر. با فشردن دکمه «هوم» (Home) برای کوچک کردن یک اپلیکیشن و مشاهده رنگ نوار وضعیت در بالای صفحه‌نمایش، می‌توانید از فعال بودن آن اپلیکیشن در پس‌زمینه مطلع شوید.

  • نوار سبز رنگ، بیانگر فعال بودن اپلیکیشن در پس‌زمینه است. تماس‌ها و برنامه «Face Time» از مواردی هستند که در پس‌زمینه فعال می‌مانند.
  • نوار آبی رنگ، نشان‌دهنده دستگاه‌های متصل (مانند اشتراک‌گذاری اینترنت) یا مسیریابی از طریق «Maps» است.
  • نوار قرمز رنگ، مشخص می‌کند که یک اپلیکیشن در پس‌زمینه باز بوده و از انرژی باتری، توان پردازشی یا حتی جی‌پی‌اس استفاده می‌کند. برای رفع مشکل گرمای بیش از حد، باید بر روی چنین اپلیکیشن‌هایی دقت داشته باشید.

به منظور فراخوانی یا بازگشت به اپلیکیشن، می‌توانید بر روی نوار ضربه بزنید. بسیاری از اپلیکیشن‌ها از قبیل برنامه‌های ویرایش صدا و ابزارهای دیجیتالی که به صورت فعال در پس‌زمینه باقی می‌مانند، برای چنین منظوری طراحی شده‌اند؛ در حالی که دیگر اپلیکیشن‌ها متوقف شده و در پس‌زمینه باقی می‌مانند. برای بستن یک اپلیکیشن، باید دو بار بر روی دکمه هوم ضربه زده و اپلیکیشن مورد نظر خود را به سمت بالای صفحه‌نمایش بکشید.

اگر متوجه شدید که دلیل گرمای دستگاهتان، اپلیکیشن‌ها یا تنظیمات مشکل‌ساز نیستند، باید اقدامات شدیدتری را اتخاذ کنید. بر اساس گفته برخی از کاربران، بازگردانی اطلاعات آی‌فون یا آی‌پد از طریق آی‌تونز، روش اثربخشی برای حل این مشکل بوده است. برای انجام این کار، ابتدا دستگاه را به مک یا کامپیوتر متصل کنید. پس از اجرای برنامه آی‌تونز و کلیک بر روی نام دستگاه، گزینه «Backup» را از برگه «Summary» انتخاب کنید تا عملیات پشتیبان‌گیری آغاز شود. بعد از اتمام این فرآیند، برای نصب مجدد آی‌اواس و پاک کردن حافظه، گزینه «Restore» را انتخاب کنید. شما می‌توانید اطلاعات خود را در طی این مراحل و با استفاده از فایل پشتیبانی که ایجاد کردید، بر روی دستگاه بازگردانی کنید.

یکی دیگر از عوامل ایجاد مشکلات مرتبط با گرمای دستگاه، استفاده از شارژرهای متفرقه‌ای است که توسط شرکت‌های نامعتبر تولید می‌شوند. برای شارژ آی‌فون، پیشنهاد می‌کنیم که از یک شارژر اصطلاحاً فابریک و ساخته شرکت اپل استفاده کنید. در صورت تمایل به استفاده از یک شارژر متفرقه ، بهتر است از برندهای معتبری مانند «بلکین» (Belkin)، «موفی» (Mophie) و غیره استفاده کنید. شارژرهای نامعتبر و پوسیده می‌توانند به دستگاه‌ها شما آسیب برسانند. در برخی از موارد این مشکل حتی باعث آتش‌سوزی خانه‌ها نیز شده است.

سخن آخر

در این مقاله، به بررسی دلایل گرمای بیش از حد آی‌فون و آی‌پد پرداختیم و راه حل مواجه با آن‌ها را نیز توضیح دادیم. باید توجه داشته باشید که اگر در هنگام استفاده از دستگاه خود، احساس گرما می‌کنید و این اتفاق همیشه رخ نمی‌دهد، دلیل زیادی برای نگرانی وجود ندارد. شما باید همیشه مراقب قرار دادن دستگاه‌های خود در معرض نور مستقیم خورشید باشید، مخصوصاً اگر صفحه‌نمایش به سمت نور قرار گرفته باشد زیرا رنگ‌های تیره، گرمای بیشتری به خود جذب می‌کنند. با توجه به تمام نکات اشاره شده در این مقاله، مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد اما اگر دستگاه شما بیش از حد داغ می‌شود و این اتفاق همیشه رخ می‌دهد، ممکن است که بخواهید آن را پیش یک متخصص ببرید.

امیدواریم این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد. در صورتی که به موضوعات مشابه علاقه‌مند هستید، مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

#

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MUOMUO
۲ دیدگاه برای «داغ شدن آیفون و آیپد | روش‌های مقابله با داغ شدن iPhone — به زبان ساده»

سلام
گوشی من بدون اینکه داغ بکنه ، هشدار داغ شدن میده
مدل گوشی ۶ پلاس هست
مشکل از کجاست؟

سلام وقت بخیر. گوشی من آیفون۶ هستش تو نور خورشید پیام افزایش دما اومد و صفحش کاملا سیاه شد الان چند ساعته که درست نشده زنگ میخوره، اس ام اس میادولی صفحش کاملاسیاهه چطور درست میشه؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *