نحوه اسکرین شات در ویندوز ۷ – آموزش تصویری ۲ روش

۴۰۸۵۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۳ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
نحوه اسکرین شات در ویندوز ۷ – آموزش تصویری ۲ روش

گاهی اوقات نیاز است عکسی از صفحه کامپیوتر خود گرفته و با کسی دیگر به اشتراک بگذارید: مثلا برای تعمیر یا آموزش یک نرم‌افزار. با اینکه نسخه‌های جدید ویندوز امکانات مناسب‌تری برای گرفتن عکس صفحه دارند، نسخه‌های قدیمی‌تر نیز برطرف‌سازی این نیاز در اختیار کاربران گذاشته‌اند. به همین ترتیب، در ادامه این مطلب به آموزش گرفتن اسکرین شات در ویندوز 7 مایکروسافت پرداخته‌ایم.

کار با ویندوز 7 راحت است اما ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که در نسخه‌های جدید هستند، سرعت انجام هر وظیفه‌ای را بالاتر می‌برند. همچنین ویژگی‌های امنیتی بسیار بهتری نیز در نسخه‌های جدیدتر پیدا خواهید کرد که از شما در برابر چشم‌های بیگانه محافظت می‌کنند. به همین دلیل در صورت نیاز برای آپدیت ویندوز 7 می‌توانید از نوشته «آموزش نصب ویندوز» در مجله فرادرس استفاده کنید.

1. ساده‌ترین روش گرفتن اسکرین شات در ویندوز 7

معمولا روی کیبوردهای استاندارد، دکمه‌ای برای گرفتن اسکرین شات تعبیه شده است که در ویندوز 7 نیز کاربرد دارد. در ادامه نحوه استفاده از این دکمه را می‌بینیم:

دکمه PrntScrn را روی کیبورد فشار دهید. این دکمه معمولا در قسمت بالا سمت راست کیبورد قرار دارد. در صورت وجود هرگونه مشکل می‌توانید تنظیمات کیبرد در ویندوز را بررسی کنید.

دکمه پرینت اسکرین روی کیبورد

به این ترتیب، کل صفحه مانیتور و رزولوشنی که در تنظیمات مانیتور انتخاب شده است، در حافظه کلیپ‌بورد (حافظه موقت ویندوز) ذخیره می‌شود. به عنوان مثال اسکرین شات ثبت شده از یک مانیتور با وضوح 1280 در 720 پیکسل، به اندازه ۷۲۰p خواهد بود. اگر دکمه PrntScrn را روی کیبورد پیدا نکردید، می‌توانید ترکیب دکمه‌های Fn + Insert را فشار دهید.

 

سپس باید فایلی جدید در برنامه‌ای مانند Paint باز کنید. می‌توانید به سراغ هر نرم‌افزاری که از جای‌گذاری (Paste) تصویر پشتیبانی می‌کند، بروید.

استفاده از برنامه Paint برای ذخیره اسکرین شات در ویندوز 7

در مرحله بعد با زدن دکمه‌های Ctrl + V، تصویر را در سند جدید جای‌گذاری کنید. همچنین می‌توانید در صورت امکان، گزینه Paste را از منوهای مربوطه انتخاب کنید. به این شکل تصویر وارد برنامه مورد نظر می‌شود و می‌توانید آن را ذخیره، پرینت یا ایمیل کنید و یا به هر روش دیگری با دیگران به اشتراک بگذارید.

2. گرفتن اسکرین شات از یک پنجره در ویندوز 7

برای گرفتن اسکرین شات از یک پنجره خاص در ویندوز 7، کافی است مانند مراحل زیر پیش بروید:

ابتدا روی پنجره مورد نظر کلیک کنید.

گرفتن اسکرین شات از پنجره خاص در ویندوز 7

سپس دو دکمه Alt + PrntScrn را به طور همزمان روی کیبورد فشار دهید تا عکس پنجره مورد نظر در حافظه موقت ویندوز ذخیره شود. اگر دکمه PrntScrn را روی کیبورد نمی‌بینید، به جای آن کلید میانبر Fn + Insert را بزنید.

گرفتن اسکرین شات به کمک کیبورد

در مرحله بعد، سند جدیدی در برنامه بسازید، هر برنامه‌ای که از جای‌گذاری و ویرایش تصاویر پشتیبانی می‌کند، مناسب است: از جمله ورد، پاورپوینت و Paint.

سپس باید با فشردن دکمه‌های Ctrl + V تصویر را در سند جدید جای‌گذاری کنید. در راهکاری جایگزین، می‌توانید در صورت امکان از گزینه Paste در منوهای برنامه نیز بهره ببرید. حالا تصویر آماده است و می‌شود آن را ذخیره کرد یا با دیگران به اشتراک گذاشت.

استفاده از ابزار Snipping Tool برای گرفتن اسکرین شات

روش دیگری که برای گرفتن اسکرین شات در ویندوز 7 وجود دارد، استفاده از ابزاری به نام Snipping Tool است. برای کار با این ویژگی، نام آن را در کادر جستجوی ویندوز بنویسید و برنامه را باز کنید.

باز کردن Snipping Tool در ویندوز

به این ترتیب کادر جدیدی باز می‌شود که مربوط به Snipping Tool است. در منوی این کادر، از قسمت Mode، گزینه Rectangular Snip (به معنای برش مستطیلی) را برگزینید.

انتخاب گزینه rectangular snip

در نهایت به کمک ماوس، یک مستطیل روی قسمت مورد نظر بکشید تا اسکرین شات به ثبت برسد. به این شکل، تنها تصویر ناحیه‌ای که خودتان به صورت دستی تعیین کرده‌اید، ثبت می‌شود.

 

در این مرحله، برای ذخیره عکس، روی دکمه Save Snip کلیک کنید. نماد این گزینه شبیه یک فلاپی‌دیسک بنفش است. با این کار، کادر مربوط به ذخیره‌سازی یا Save As باز می‌شود. نام و مسیر مورد نظر را در این بخش وارد کنید.

ذخیره کردن اسکرین شات

عکس‌های اسکرین شات در ویندوز 7 به طور پیش فرض با فرمت JPEG ذخیره می‌شوند. برای تغییر این فرمت، منوی کشویی File Type را باز و گزینه مناسب را انتخاب کنید. با زدن دکمه Save نیز کار ذخیره‌سازی تمام می‌شود.

سوالات متداول پیرامون اسکرین شات ویندوز 7

در ادامه، به برخی از سوالات رایج کاربران پیرامون اسکرین شات گرفتن در ویندوز ۷ مایکروسافت می‌پردازیم.

چرا Snipping Tool در ویندوز نیست؟‌

اگر ابزار Snipping Tool را پیدا نکردید، وارد تنظیمات ویندوز شوید. سپس گزینه Privacy را برگزینید. در سمت چپ این صفحه، گزینه Background apps را انتخاب کنید. سپس عبارت Snip & Sketch را بیابید و مطمئن شوید که گزینه مربوط به آن روشن است.

چرا نمی‌شود در ویندوز 7 اسکرین شات گرفت؟

گاهی ممکن است دکمه PrntScrn به‌درستی کار نکند. در این شرایط، کلید F Lock را در سمت راست بالای کیبورد خود بررسی کنید، روشن بودن این کلید می‌تواند از انجام درست عملیات ذخیره‌سازی اسکرین شات جلوگیری کند. این دکمه، عملکرد دکمه Fn را تغییر می‌دهد.

سخن نهایی

در این مقاله از مجله فرادرس به بررسی روش‌های مختلف گرفتن اسکرین شات در ویندوز 7 پرداختیم. به این ترتیب می‌توانید در صورت نیاز تصویر کل صفحه مانیتور، بخشی از آن یا یک پنجره خاص را در حافظه کلیپ بورد سیستم ذخیره کنید. بعد از آن امکان ذخیره یا به اشتراک گذاری آن را خواهید داشت.

بر اساس رای ۲۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
wikihow
۲ دیدگاه برای «نحوه اسکرین شات در ویندوز ۷ – آموزش تصویری ۲ روش»

بسیار عالی و پرکاربرد سپاسگزارم

Thank UUUUUUUUUUU

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *