کیف پول دیجیتال چیست و کدام کیف پول ارز دیجیتال بهتر است؟

۱۰۰۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
کیف پول دیجیتال چیست و کدام کیف پول ارز دیجیتال بهتر است؟

استفاده از ارزهای دیجیتال روز به روز در حال گسترش است و افراد از سراسر دنیا به دنبال آشنایی و درک نحوه فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال هستند. یکی از تفاوت‌های اساسی رمزارزها با پول‌های فیات معمولی در نحوه نگهداری و دسترسی به آن‌ها است. پول فیات معمولا به صورت اسکناس در کیف پول افراد یا به صورت دیجیتال در حساب بانکی آن‌ها قرار دارد. در رمزارزها، کیف پول دیجیتال این وظیفه را بر عهده دارد و کاربران به وسیله آن می‌توانند به حساب‌های خود دسترسی داشته باشند. در این مقاله، سوال کیف پول دیجیتال چیست را با بررسی تکنولوژی آن پاسخ می‌دهیم و به بررسی انواع کیف پول ارز دیجیتال موجود در بازار می‌پردازیم.

فهرست مطالب این نوشته

کیف پول دیجیتال چیست ؟

«کیف پول دیجیتال» (Cryptocurrency Wallet) ابزاری برای دسترسی به ارزهای دیجیتال، ذخیره‌سازی آن‌ها و ارسال و دریافت رمزارزها است. این ابزار، امکان تعامل کاربران با یکدیگر از طریق فناوری بلاک چین را فراهم می‌کند و به همین دلیل اهمیت زیادی در فضای کریپتو دارد. برخلاف تصور عموم از کیف پول دیجیتال، این ابزار برای نگهداری ارزهای دیجیتال استفاده نمی‌شود. در اصل، همانطور که کارت بانکی نگهدارنده پول شما نیست و تنها حاوی اطلاعات دسترسی به حساب شما است، کیف پول دیجیتال نیز ابزاری برای دسترسی کاربران به حساب خود در بلاک چین است.

با توجه به این که تنها راه اتصال به حساب در بلاک چین، استفاده از کیف پول ارز دیجیتال است، امنیت آن بسیار حیاتی و مهم است. برای تامین امنیت کیف پول‌ها و ایجاد دسترسی به شبکه بلاک چین از تکنیک‌های رمزنگاری نامتقارن استفاده می‌شود. این تکنیک‌ با تعریف کلید عمومی و کلید خصوصی برای هر کاربر، رمزارزها را به کلید خصوصی کاربر نسبت می‌دهد و با استفاده از کلید عمومی، امکان دریافت ارز از دیگران را فراهم می‌کند. در ادامه به بررسی کامل‌تر این موضوع می‌پردازیم.

کیف پول دیجیتال

کاربرد رمزنگاری در کیف پول دیجیتال چیست ؟

«رمزنگاری» (Cryptography) روشی برای برقراری ارتباط امن بین کاربران مختلف است. با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری امکان ارسال اطلاعات بین کاربران فراهم می‌شود به گونه‌ای که هکرها نتوانند اطلاعات را دستکاری کنند یا این‌که مقصد آن را تغییر دهند. رمزنگاری به چند روش مختلف انجام می‌شود که در کیف پول دیجیتال از «رمزنگاری کلید نامتقارن» (Asymmetric Key Encryption) استفاده می‌شود.

در این روش رمزنگاری، دو کلید مختلف با نام «کلید خصوصی» (Private Key) و «کلید عمومی» (Public key) وجود دارد. کلید عمومی از کلید خصوصی ساخته می‌شود. در این فرآیند از «توابع هش» (Hash Functions) که یک طرفه هستند استفاده می‌شود تا رسیدن به کلید خصوصی از کلید عمومی غیرممکن شود. کلید خصوصی برای امضای تراکنش‌ها و مدیریت حساب‌ها در بلاک چین استفاده می‌شود در حالی که کلید عمومی همانند شماره حسابی است که کاربران دیگر می‌توانند از طریق آن با کاربر در ارتباط باشند.

با توجه به موارد گفته شده، به اشتراک گذاری کلید عمومی هیچ مشکلی ندارد ولی کلید خصوصی به هیچ عنوان نباید در دسترس دیگران قرار بگیرد. اگر به هر دلیلی کلید خصوصی کاربر در دست دیگران بیفتد، آن‌ها می‌توانند با اتصال به کیف پول حساب او را خالی کنند. علاوه بر این اگر کاربر کلید خصوصی خود را فراموش کند، در صورت حذف کیف پول از سیستم خود، دیگر امکان اتصال به کیف پول را نخواهد داشت و با توجه به غیرمتمرکز بودن سیستم بلاک چین، نهاد یا شخص دیگری نیز نمی‌تواند امکان دسترسی وی به دارایی‌های خود را فراهم کند.

الگوریتم‌های رمزنگاری مختلفی برای تولید کلید عمومی و خصوصی وجود دارد. در شبکه بیت کوین از «الگوریتم امضای دیجیتال منحنی بیضوی» (Elliptic Curve Digital Signature Algorithm | ECDSA) استفاده شده است. این الگوریتم تضمین می‌کند که دارایی‌های افراد در شبکه بیت کوین تنها توسط مالک واقعی قابل خرج کردن است و دیگران نمی‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. سایر انواع ارزهای دیجیتال ممکن است از الگوریتم‌های دیگری استفاده کنند اما هدف نهایی همه آن‌ها، تامین امنیت دسترسی به دارایی‌ها در بلاک چین است.

عبارت بازیابی در کیف پول ارزدیجیتال چیست ؟

کلید خصوصی کیف پول را می‌توان به روش‌های مختلفی نمایش داد. ابتدایی ترین روش نمایش کلید خصوصی به صورت رشته‌ای طولانی از اعداد و حروف تصادفی است. این روش کاربر پسند نیست و به یاد سپردن و تعامل با آن برای کاربران سخت است. به همین دلیل از روش دیگری برای برای نمایش کلید خصوصی استفاده می‌شود که به آن «عبارت مخفی» (Secret Phrase) گفته می‌شود.

امروزه تقریبا تمام کیف پول‌های دیجیتال به طور پیش فرض کلید خصوصی رمزنگاری را به شکل خام در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند و به جای آن از ترجمه شده کلید خصوصی به «عبارت بازیابی» (Seed Phrase) استفاده می‌کنند. هر کیف پولی، استاندارد خود را برای تعداد کلمات عبارت بازیابی دارد و این مقدار معمولا 12، 18 یا 24 کلمه است. در اصل عبارت بازیابی همان کلید خصوصی کاربران است که به شکل قابل درک‌تری برای انسان تبدیل شده است.

به عبارت مخفی یا عبارت بازیایی نام‌های دیگری مانند «mnemonic phrase»، «mnemonic»، «mnemonic seed»، «mnemonic seed phrase، «recovery phrase» و «seed key» اطلاق می‌شود که همه آن‌ها یک چیز است و از تعدادی کلمه انگلیسی ساخته شده است. برای اینکه امنیت حساب حفظ شود این عبارت باید تنها در اختیار کاربر باشد و کس دیگری به آن دسترسی نداشته باشد. لازم به ذکر است که هیچ کس توانایی حدس عبارت بازیابی شما را ندارد و امنیت آن همانند کلید خصوصی بسیار بالا است.

عبارت بازیابی کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول دیجیتال چیست ؟

کیف پول‌ها را می‌توان از جنبه‌های مختلفی بررسی و تقسیم‌بندی کرد اما به طور عمومی کیف پول‌ها به دو دسته «کیف پول دیجیتال سرد» (Cold Wallet) و «کیف پول دیجیتال گرم» (Hot Wallet) تقسیم می‌شوند. این تقسیم بندی به نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات کاربران اشاره دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

کیف پول ارز دیجیتال سرد

کیف پول‌های سرد به اینترنت متصل نیستند و به صورت آفلاین کار می‌کنند. در این کیف پول‌ها اطلاعات حساب کاربران روی سخت‌افزارهایی قرار می‌گیرد که به اینترنت متصل نیستند. عدم اتصال به اینترنت، بسیاری از حمله‌های سایبری محتمل به کیف پول را از بین می‌برد و به همین دلیل کیف پول‌های سرد از امنیت بالایی برخوردار هستند. «کیف پول‌ کاغذی» (Paper Wallet) و «کیف پول سخت‌افزاری» (Hardware Wallet) دو نوع اصلی کیف پول‌های سرد هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی دسته اول کیف پول‌های دیجیتال سرد است که اطلاعات حساب در بلاک چین روی کاغذ نوشته شده و در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. کاربر با نگهداری این کاغذ به کلید خصوصی خود دسترسی دارد و در زمان‌های مورد نیاز از اطلاعات نوشته شده برای دسترسی به دارایی‌های خود استفاده می‌‌کند. امنیت کیف پول‌های کاغذی در برابر هک بسیار بالا است اما کارکردن با آن‌ها سخت است و امکان گم‌شدن، پاره‌شدن و یا از بین رفتن اطلاعات با گذر رمان در آن‌ها وجود دارد.

کیف پول سخت افزاری

نوع دیگر کیف پول دیجیتال سرد، کیف پول سخت‌افزاری است که در آن اطلاعات بر روی سخت‌افزارهای خاص بدون اتصال به اینترنت ذخیره می‌شود. انواع مختلفی از این کیف پول‌ها وجود دارد که هر کدام لایه‌های امنیتی دیگری نیز دارند. این کیف پول‌ها جزو امن‌ترین کیف پول‌های موجود در بازار هستند که از تعداد زیادی ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند.

در کنار مزایای زیاد امنیتی این کیف پول‌ها دو عیب بزرگ دارند. اولین عیب مربوط به هزینه خرید آن است که در بسیاری از کشورها عدد بالایی است. این هزینه باعث می‌شود تنها کاربرانی که حجم زیادی دارایی رمزارزی دارند به استفاده از این کیف پول‌ها ترغیب شوند. عیب دوم آن‌ها، سختی کار با آن‌ها است. برای انجام تراکنش با این کیف پول‌ها مراحل بیشتری نسبت به کیف پول‌های گرم نیاز است که همین مساله، بسیاری از کاربران را به استفاده از سایر کیف پول‌ها سوق می‌دهد.

کیف پول سخت افزاری

کیف پول ارز دیجیتال گرم

کیف پول گرم به دسته‌ای از کیف پول‌ها گفته می‌شود که به اینترنت متصل هستند و به صورت آنلاین کار می‌کنند. استفاده از این کیف پول‌ها بسیار راحت است و کاربران می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن از کیف پول خود برای انتقال توکن‌های ارز دیجیتال استفاده کنند. به دلیل اتصال به اینترنت، این کیف پول‌ها در معرض انواع حملات سایبری و هک قرار دارند. کیف پول‌های گرم را می‌توان در سه دسته «دسکتاپ» (Desktop Wallet)، «موبایل» (Mobile Wallet) و «تحت وب» (Online Wallet) دسته‌بندی کرد که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

کیف پول دسکتاپ

این دسته از کیف پول‌ها به صورت اپلیکیشن بر روی کامپیوتر و لپ‌تاپ نصب می‌شوند. کلید خصوصی کاربر در این حالت بر روی سیستم کامپیوتر ذخیره می‌شود. بنابراین هکرها ممکن است با استفاده از بدافزارها آن‌ها را هک کنند. استفاده از این کیف پول‌ها بسیار راحت است. نکته مهم در استفاده از این کیف پول‌ها تامین امنیت سیستم و اتصال اینترنت است. بسیاری از رمزارزها نسخه کیف پول دسکتاپ مخصوص ارز خود را دارند که کاربران می‌توانند به صورت رایگان از آن‌ها استفاده کنند.

کیف پول موبایل

کیف پول موبایل همانند سایر اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی موبایل است که به منظور ایجاد دسترسی کاربران به بلاک چین‌ها از طریق موبایل ایجاد شده است. اطلاعات حساب کاربری در این حالت در گوشی موبایل ذخیره می‌شود که از نظر امنیتی مناسب نیست. استفاده از این کیف پول‌ها بسیار ساده است. شما پس از نصب اپلیکیشن بر روی موبایل و دریافت و تایید عبارت بازیابی خود می‌توانید به راحتی ارزهای دیجیتال خود را مدیریت کنید. استفاده از این کیف پول‌ها به خاطر راحتی کار با آن‌ها، در دسترس بودن و رایگان بودن آن‌ها بسیار متداول است.

کیف پول تحت وب

در کیف پول تحت وب نیازی به نصب نرم‌افزار بر روی کامپیوتر یا موبایل وجود ندارد و کاربران می‌توانند با استفاده از مرورگر به کیف پول خود وصل شوند و از امکانات آن استفاده کنند. مزیت این کیف پول‌ها این است که در هر جایی از دنیا با وصل بودن اینترنت می‌توان به این کیف پول از طریق مرورگر دسترسی داشت. این کیف پول‌ها برای کار با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مثل صرافی های ارز دیجیتال غیرمتمرکز بسیار مفید هستند. مشکل اصلی این کیف پول‌ها این است که در بیشتر مواقع کلید خصوصی کیف پول توسط مالکان وب سایت ذخیره می شود که از نطر امنیتی مناسب نیست.

کیف پول گرم

کیف پول دیجیتال چند ارزی چیست ؟

در گذشته نه چندان دور که تعداد ارزهای دیجیتال هنوز به تعداد انگشتان دست نرسیده بود، هر بلاک چینی کیف پول مخصوص خود را داشت به این معنی که شما نمی‌توانستید در یک کیف پول همزمان بیت کوین و اتریوم نگهداری کنید. با افزایش تعداد ارزهای دیجیتال این مساله تبدیل به مشکل بزرگی در حوزه رمزارزها شد چرا که کاربران برای فعالیت در این بازار مجبور بودند تعداد زیادی کیف پول ارز دیجیتال ایجاد کنند. نگهداری از کلید خصوصی این کیف پول‌ها یک مساله بود و مدیریت حساب آن‌ها یک مساله دیگر.

مجموع این مشکلات راه را برای ایجاد کیف پول دیجیتال چند ارزی یا چندزنجیره‌ای (Multi-Chain Wallet) هموار کرد. در این کیف پول‌ها از یک سیستم درختی برای ایجاد کلید خصوصی استفاده می‌شود. هر کیف پول یک کلید خصوصی اصلی دارد که به صورت درختی برای تولید کلید خصوصی زیر مجموعه استفاده می‌شود. کلید عمومی این زیرمجموعه‌ها هر کدام به یک ارز دیجیتال اختصاص دارد و کاربر می‌تواند به وسیله آن‌ها ارزهای دیجیتال مختلف را در کیف پول خود داشته باشد.

کاربر نیازی به ذخیره‌سازی کلید خصوصی تمام زیر مجموعه‌ها ندارد. ساختار درختی این کلید‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که کاربر بتواند با استفاده از کلید خصوصی اصلی کیف پول به همه این زیرمجموعه‌ها دسترسی داشته باشد. در حال حاضر، تقریبا اکثر کیف پول‌های دیجیتال سرد و گرم چند ارزی هستند و کاربران با استفاده از یک کیف پول می‌توانند به بلاک چین‌های مختلف و توکن‌های مختلف موجود در یک بلاک چین دسترسی داشته باشند. در حال حاضر شما می‌توانید ارز اتریوم، توکن‌های ساخته شده در این شبکه مانند لینک و ارزهای بلاک چین‌های دیگر مانند بایننس، ترون، کاردانو و سولانا را در یک کیف پول مدیریت کنید.

کیف پول چند امضایی چیست ؟

به نوع خاصی از کیف پول‌ها که در آن‌ها برای انجام تراکنش‌ نیاز به چندین امضای دیجیتال است، کیف پول‌ «چند امضایی» (Multisignature Wallet ) گفته می‌شود. این کیف پول‌ها را می‌توان همانند حساب‌های بانکی مشترک بین شرکای تجاری یا اعضای خانواده تصور کرد. این کیف پول‌ها معمولا در تیم مدیریتی پروژه‌های ارز دیجیتال مختلف برای نگهداری توکن‌های مدیریتی و سایر توکن‌های تخصیص داده شده به برنامه‌های آتی پروژه استفاده می‌شود اما سایر شرکای مالی در حوزه ارزهای دیجیتال نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

کیف پول ارز دیجیتال در صرافی

صرافی ارز دیجیتال به عنوان واسطه‌ای بین کاربرهای مختلف برای خرید و فروش ارز دیجیتال عمل می‌کند. بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال امکان نگهداری ارزهای دیجیتال در بستر خود را به کاربران می‌دهند. این امکان باعث می‌شود که ترید ارزهای دیجیتال به سادگی انجام شود. علاوه بر این، انتقال ارزهای دیجیتال از صرافی‌ها به کیف پول‌ها و برعکس مشمول هزینه کارمزد شبکه می‌شود که با نگهداری ارز در صرافی این هزینه‌ها پرداخت نمی‌شود. در عمل وجود این کیف پول‌ها کاربران را از ایجاد هر کیف پول دیگری معاف می‌کند.

مهم‌ترین مساله‌ای که در این سیستم وجود دارد این است که صرافی‌ها، کلید خصوصی کیف پول‌های کاربران را مدیریت می‌کنند و کاربران کلید خصوصی دارایی‌های خود را ندارند. به عبارتی، دارایی‌های شما در این حالت در کیف پول متعلق به صرافی نگهداری می‌شود و صرافی از طریق حساب‌های کاربری به شما امکان دسترسی به آن‌ها را می‌دهد. بنابراین، کاربران با نگهداری ارزهای خود در صرافی در واقع به آن‌ها اعتماد می‌کنند. در چنین شرایطی اگر صرافی هک شود یا مدیران صرافی کلاهبرداری کنند، دارایی‌های کاربران از بین خواهد رفت.

در حالت کلی نگهداری ارز دیجیتال در صرافی‌های ارز دیجیتال مخصوصا صرافی‌های کوچک توصیه نمی شود. شما با نگهداری ارزهای خود در صرافی‌ها به یک سیستم متمرکز اعتماد می‌کنید که خلاف فلسفه پیدایش بیت کوین است. در هر حال استفاده از کیف پول صرافی‌ها نیز مزایای خاض خود را دارد و در بسیاری از موارد نگهداری ارز دیجیتال در کیف پول یک صرافی بزرگ و بین‌المللی ممکن است امن‌تر از کیف‌پول‌های گرم مورد استفاده کاربران باشد.

کبیف پول صرافی

معیارهای انتخاب بهترین کیف پول دیجیتال چیست ؟

با گسترش تمایل به استفاده از رمزارزها و افزایش تعداد پروژه‌های ارز دیجیتال، کیف پول‌های مختلفی به بازار ارائه می‌شوند که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. در این بین، یکی از مسائل اساسی تریدرها و سرمایه‌گذاران انتخاب کیف پول مناسب است. انتخاب کیف پول مناسب با توجه به معیارهای مختلفی انجام می شود. در واقع کاربران با توجه به شرایط سرمایه‌گذاری خود، کیف پول مناسب را انتخاب می‌کنند. در این بخش، معیارهای مختلفی که برای انتخاب کیف پول مناسب کاربران وجود دارد را بررسی می‌کنیم.

امنیت کیف پول

همانطور که در بخش انواع کیف پول دیجیتال چیست گفته شد، اگر امنیت کیف پول برای شما بسیار اهمیت دارد بهتر است از کیف پول‌های سرد و به خصوص کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنید. این کیف پول‌ها به اینترنت متصل نیستند و اطلاعات کاربری را بر سخت‌افزار نگهداری می‌کنند. این کیف ‌پول‌ها رایگان نیستند و معمولا قیمت آن‌ها در کشورهای مختلف بالا است. بنابراین، در کنار تامین امنیت بالا باید به این مساله نیز توجه شود. اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بلند مدت و هودل در حوزه ارزهای دیجیتال هستید و ارزش دارایی‌های شما بالا است این کیف پول‌ها بهترین گزینه برای شما هستند.

حجم سرمایه‌گذاری

اگر حجم سرمایه‌گذاری شما پایین است نیازی به خرید کیف پول سخت‌افزاری نیست و شما می‌توانید از کیف پول‌های موبایل، دسکتاپ یا تحت وب برای نگهداری دارایی‌های خود استفاده کنید. عدد  مشخصی برای حجم سرمایه‌گذاری وجود ندارد ولی معمولا برای سرمایه‌گذاران با میزان دارایی زیر 1000 دلار استفاده از کیف پول دیجیتال سخت‌افزاری منطقی نیست. توجه داشته باشید که بین انواع مختلف کیف پول‌های گرم نیز تفاوت وجود دارد و سطح امنیتی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. سعی کنید از کیف پول‌هایی که کاربران زیادی از آن‌ها استفاده می‌کنند و سازندگان آن‌ها شرکت‌های معتبر و بزرگ هستند استفاده کنید.

سطح دانش

استفاده از کیف پول‌های صرافی ارز دیجیتال و کیف پول‌های موبایل و دسکتاپ بسیار ساده است. بنابراین اگر اطلاعات زیادی در مورد نحوه کار کیف پول‌ها ندارید می‌توانید از این کیف پول‌ها استفاده کنید. در این مورد نیز حتما دقت کنید که کیف پول‌های امنی را برای نگهداری ارزهای دیجیتال انتخاب کنید و با افزایش دانش خود در این حوزه به سمت استفاده از کیف پول‌های پیشرفته و امن‌تر مانند کیف پول‌های سخت افزاری قدم بردارید.

استراتژی کاربر

اگر شما دائما در حال ترید هستید بهتر است بخشی از سرمایه خود را در کیف پول صرافی‌های معتبر نگهداری کنید تا بتوانید به راحتی و با سرعت و با صرف کمترین هزینه تریدهای خود را انجام دهدید. اگر استراتژی شما هودل و نگهداری بلند مدت ارزهای دیجیتال است در این صورت بهتر است از کیف پول‌های سخت‌افزاری یا کیف پول‌های معتبر نرم‌افزاری استفاده کنید. نگهداری بلند مدت ارزها در صرافی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

امکانات کیف پول

کیف پول‌های مختلف، امکانات مختلفی را برای کاربران خود ارائه می‌کنند. برخی از کیف پول‌ها امکان تبدیل مستقیم ارزهای دیجیتال به یکدیگر را دارند. در برخی دیگر از کیف پول‌های دیجیتال امکان استیک و کسب درآمد از ارزهای دیجیتال وجود دارد. برخی کیف پول‌ها تنها از تعداد محدودی ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند در حالی که برخی دیگر برای مدیریت تعداد زیادی از توکن‌ها و کوین‌ها استفاده می‌شوند. طبیعی است که کاربران از کیف پول‌هایی که امکانات بیشتری ارائه می‌کنند استفاده می‌کنند تا کمترین تعامل را با پلتفرم‌های دیگر داشته باشند.

معیارهای انتخاب کیف پول دیجیتال

بررسی ویژگی‌های چند کیف پول دیجیتال معروف

همانطور که در بخش معیارهای انتخاب بهترین کیف پول دیجیتال چیست گفته شد، هر فرد بسته به شرایطی که دارد می‌تواند یکی از کیف پول‌ها را به اختیار انتخاب و استفاده کند. در این بخش هدف بررسی ویژگی‌های چند کیف پول معتبر است تا کاربران بتواند با درک این ویژگی‌ها گزینه مناسب را برای خود انتخاب کنند.

کیف پول دیجیتال سخت‌افزاری Ledger

کیف پول‌های لجر جزو معروف‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری بازار ارزهای دیجیتال هستند که بسیار امن بوده و از مدیریت بیش از 1500 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند. این کیف پول‌های به شکل فلسش هستند و جنس آن‌ها در برابر فرآیندهای فیزیکی مختلف مقاوم است. «لجر نانو ایکس» و «لجر نانون اس» دو مدل از این کیف پول‌ها هستند که امکانات نسخه ایکس بیشتر از نسخه اس و طبیعتا  قیمت آن نیز بیشتر است. با استفاده از نرم‌افزاری به نام «Ledger Live» کاربران قادر به بررسی حساب‌های خود، ارسال و ریافت ارز دیجیتال و هم‌چنین استیک ارزهای دیجیتال هستند. استفاده از این کیف پول پیچیدگی‌های خاص خد را دارد و برای کاربران تازه کار ممکن است کمی سخت باشد.

کیف پول دیجیتال سخت افزاری Trezor

ترزور یکی دیگر از کیف پول‌های سخت‌افزاری پرکاربرد است که در انواع مدل‌ها ارائه شده است. مدل‌های جدیدتر این کیف پول از مدیریت بیش از 1000 ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند و رابط کاربری آن نیز بسیار بهینه است. ترزور اطلاعات بازیابی کیف پول را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد تا در صورتی که مشکلی برای کیف پول سخت‌افزاری به وجود آمد کاربر بتواند آن را بازیابی کند. راه‌اندازی و استفاده از این کیف پول نیز همانند کیف پول لجر سخت است و برای کاربران مبتدی ممکن است یخت باشد.

 Coinomi

کوینومی کیف پول دسکتاپ و موبایل است که از توکن‌های بیش از 125 بلاک چین پشتیبانی می‌کند و از این منظر بالاترین میزان در بین کیف پول‌های غیرحضانتی (کیف پول‌هایی که مدیریت آن‌ها توسط کاربران است) را به خود اختصاص داده است. این کیف پول در سال 2014 به عنوان اولین کیف پول چند زنجیره‌ای ایجاد شده است و تا به امروز هیچ هکری نتوانسته است این کیف پول را هک کند. امنیت بالا و پشتیبانی از تعداد زیادی رمزارز این کیف پول را به یکی از معروف‌ترین کیف پول‌های گرم تبدیل کرده است.

کیف پول کوینومی

Atomic Wallet

این کیف پول یکی از کیف پول‌های دسکتاپ و موبایل معروف است که توسط بیش از سه میلیون کاربر در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. قابلیت‌های مختلفی در این کیف پول وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به استیک ارزهای دیجیتال، تبدیل ارزها به یکدیگر و خرید مستقیم با دلار و یورو اشاره کرد. این کیف پول از مدیریت بیش از 300 ارز دیجیتال معتبر در بازار پشتیبانی می‌کند. کار با این کیف پول بسیار ساده است و کاربران مبتدی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.

 Exodus

همانند اتمیک، این کیف پول نیر هم نسخه دسکتاپ و هم نسخه موبایل دارد. رابط کاربری این کیف پول بسیار جذاب است و ابزارهای گوناگونی در آن برای استفاده کاربران وجود دارد. کاربران می‌توانند کیف پول سخت‌افزاری ترزور خود را به این کیف پول وصل کنند و دارایی‌های خود را بین این کیف پول‌ها جابجا کنند. کلید خصوصی کاربر در نسخه دسکتاپ در کامپیوتر نگهداری می‌شود که کاربران بهتر است نسخه‌های پشتیبان از آن داشته باشند. در نسخه موبایل کلید خصوصی به صورت عبارت بازیابی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. از معایب این کیف پول می‌توان به نبود احراز هویت دو مرحله‌ای همچنین تعداد کم ارزهای پشتیبان (حدود 150 ارز) اشاره کرد.

MetaMask

این کیف پول هم به صورت افزونه مرورگر و هم به صورت اپلیکیشن موبایل قابل استفاده است و بیش از 21 میلیون کاربر از آن استفاده می‌کنند. متامسک امکان تبدیل توکن‌ها به یکدیگر و خرید دلاری ارزها را به کاربران می‌دهد. با استفاده از این کیف پول امکان اتصال به تعداد زیادی سایت وب 3 به صوت امن و آسان وجود دارد. متامسک یک کیف پول بر پایه بلاک چین اتریوم است و تنها از اتریوم و توکن‌های شبکه اتریوم مانند تتر پشتیبانی می‌کند.

 TrustWallet

تراست ولت یکی از جامع‌ترین کیف پول‌های دیجیتال است که از توکن‌ها و کوین‌های بیش از 53 بلاک چین پشتیبانی می‌کند. این کیف پول انواع توکن‌های قابل معاوضه و توکن‌های غیر قابل معاوضه (NFT) را نگهداری می‌کند. با استفاده از این کیف پول کاربران می‌توانند در کمترین زمان ممکن ارز‌های مد نظر خود را خریداری کنند و با استیک ارزها سود به دست بیاورند. امکان تبدیل برخی از توکن‌ها نیز در این کیف پول وجود دارد. تراست ولت در انواع سیستم عامل‌های گوشی قابل اجرا است و با استفاده از  مرورگر آن می‌توان به انواع اپلیکیشن‌های غیر متمرکز حوزه وب 3 دسترسی داشت.

 تراست ولت

کیف پول دیجیتال Blockchain

کیف پول بلاک چین یکی از قدیمی‌ترین کیف پول‌های ساخته شده برای بیت کوین است که توسط سایت معروف «Blockchain.com» ارائه شده است. درحال حاضر این کیف پول علاوه بر بیت کوین، از ارزهای دیگری مثل لایت کوین، اتریوم و بیت کوین کش پشتیبانی می‌کند. به ادعای شرکت سازنده، این کیف پول تا به حال بیش از 79 میلیون بار نصب شده و بیش از 31 میلیون کاربر از 200 کشور مختلف از آن استفاده کرده‌اند. برای ساخت این کیف پول نیاز به ایمیل کاربری است و به همین دلیل جزو گزینه‌های نامناسب برای فضای غیرمتمرکز محسوب می‌شود.

طریقه کار با کیف پول‌های مختلف تقریبا یکسان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه نصب کیف پول و ارسال و دریافت رمزارزها و همچنین اطلاعات عمومی در مورد کیف پول‌های مختلف، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

روش خرید کیف پول دیجیتال چیست ؟

در بیشتر مواقع شما نیازی به خرید کیف پول ندارید چرا که بیشتر کیف پول‌های دیجیتال رایگان هستند و شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت آن‌ها اپلیکیشن مورد نظر را دانلود و استفاده کنید. اما اگر به دنبال افزایش امنیت سرمایه‌گذاری خود هستید، بهتر است از کیف پول‌های سخت‌افزاری که پولی هستند، استفاده کنید. در حال حاضر امکان خرید این کیف پول‌ها در داخل ایران نیز وجود دارد و شما می‌توانید با جستجو در گوگل خرید خود را انجام دهید. قیمت کیف پول‌ها بر اساس برند و مدل کیف پول متفاوت است و از زیر یک میلیون تا بالای بیست میلیون تومان موجود است. قبل از خرید بهتر است قیمت دلاری کیف پول‌ها و امکانات آن‌ها را بررسی کنید تا مناسب‌ترین کیف پول را خریداری کنید.

بهترین کیف پول دیجیتال موبایل چیست ؟

کیف پول‌های مختلفی برای موبایل وجود دارد که هر کدام با توجه به ویژگی‌های خاصی که دارند می‌توانند برای کاربران مناسب باشند. «متامسک» کیف پول موبایل مناسب برای اتریوم و توکن‌های این شبکه است. «تراست ولت»، «کوینومی» و «سیف پل» کیف پول‌های موبایل چند زنجیره‌ای هستند که از تعداد زیادی بلاک چین و توکن‌های ساخته شده بر روی آن‌ها پشتیبانی می‌کنند و امکانات دیگری مانند تبدیل مستقیم توکن‌ها به یکدیگر و استیک ارزهای دیجیتال را دارند.

روش استفاده درست از کیف پول دیجیتال چیست ؟

مهم‌ترین نکته در استفاده از کیف پول دیجیتال توجه به امن بودن کلید خصوصی کیف پول است. کلید خصوصی معمولا به صورت عبارت بازیابی شامل 12، 18 یا 24 کلمه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. این عبارت بازیابی حکم رمز کارت بانکی را دارد و بدون آن امکان دسترسی به کیف پول وجود ندارد. در صورتی که این عبارت در اختیار دیگران قرار بگیرد آن‌ها می‌توانند به راحتی کیف پول را خالی کنند. بنابراین، یادداشت و نگهداری عبارت بازیابی در یک جای امن مهم‌ترین نکته در استفاده از کیف پول است. کلید خصوصی به هیچ عنوان نباید در اختیار دیگران قرار بگیرد.

آیا کیف پول دیجیتال ایرانی داریم ؟

«کیف پول من» اولین کیف پول نگهداری و مدیریت ارزهای دیجیتال بومی است که کاربران را قادر به خرید و فروش ارزهای دیجیتال با ریال می‌کند. کاربران می‌توانند با تماس تماس تلفنی یا پیامک انتقال ارزهای دیجیتال را فعال کنند. تبدیل ارزهای دیجیتال به یکدیگر در زمان کم و امنیت دارایی‌ها به دلیل داخلی بودن دو مزیت‌ اصلی کیف پول من است. اما مشکل اصلی این ولت این است که کاربران برای فعالیت در آن باید حساب کاربری داشته باشند.

معرفی فیلم آموزش میانگین متحرک Moving Average برای تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی

فیلم آموزش میانگین متحرک

میانگین متحرک یکی از ابزارهای پرکاربرد در بازارهای مالی است که هم برای تشخیص روند و هم برای تعیین قدرت آن استفاده می‌شود. میانگین متحرک با تلفیق توابع ریاضی و اطلاعات خام بازارها مانند قیمت و حجم به دنبال تحلیل بازار است. این ابزار پایه ساخت بسیاری از اندیکاتورها و اسیلاتورهای دیگر است. به دلیل کاربرد فراوان میانگین متحرک در تحلیل تکنیکال بازارهای مالی، «فرادرس» فیلم 5 ساعتی آموزش میانگین متحرک Moving Average برای تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی را تدوین کرده است.

این دوره آموزشی در پنج فصل طراحی شده است. در فصل اول، مقدمه، مفهوم و ضرورت ایجاد و استفاده از میانگین متحرک بررسی می‌شود. فصل دوم به بررسی انواع میانگین متحرک شامل میانگین متحرک ساده، اندیکاتور EMA، میانگین متحرک هموار وزن‌دار خطی اختصاص دارد. در فصل سوم، ویژگی‌های میانگین متحرک ها شامل نوسانات، دوره‌های مختلف و تاخیرات آن‌ها آموزش داده می‌شود.

کاربردها و استراتژی‌های مبتنی بر میانگین‌های متحرک در فصل چهارم این دوره آموزش داده می‌شوند. از جمله این استراتژی‌ها می‌توان به استفاده از تقاطع میانگین متحرک‌ها و استفاده از آن‌ها به عنوان حمایت و مقاومت داینامیک اشاره کرد. در نهایت، در فصل پنجم اندیکاتورهای مشتق شده از میانیگن متحرک مانند باندهای بولینگر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. این دوره آموزشی برای تمامی فعالان بازارهای مالی بورس، فارکس و ارز دیجیتال مفید است.

  • برای دیدن فیلم آموزش میانگین متحرک Moving Average برای تحلیل تکنیکال در بورس و بازارهای مالی + اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی

کیف پول دیجیتال یکی از اجزای اصلی فعالیت در بازار رمزارزها است که امکان دسترسی و مدیریت دارایی‌های درون زنجیره را به کاربران می‌دهد. دارایی‌های دیجیتال در اصل در کیف پول نگه‌داری نمی‌شوند بلکه با تکنیک‌های رمزنگاری به دارنده کلید خصوصی یک آدرس خاص نسبت داده می‌شوند. تکنیک‌های استفاده شده در این روش بسیار امن هستند و احتمال خرج دارایی‌های کاربر توسط دیگران بسیار پایین است مگر در شرایطی که کلید خصوصی کاربر در اختیار دیگران قرار بگیرد. در این مقاله، سوالات مختلفی مانند کیف پول دیجیتال چیست ، کاربرد رمزنگاری در کیف پول دیجیتال چیست و انواع کیف پول ارز دیجیتال چیست پاسخ داده شد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Trustwalletمجله فرادرسCoinomi
۱ دیدگاه برای «کیف پول دیجیتال چیست و کدام کیف پول ارز دیجیتال بهتر است؟»

کیف پول تراست ولت با پسورد 6 رقمی به راحتی می توان وارد آن شد. آیا این پایین بودن امنیت کیف پول نیست؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *