کیف پول بیت کوین چیست؟ | نحوه ساخت کیف پول بیت کوین — به زبان ساده

۱۴۰۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۷ دقیقه
کیف پول بیت کوین چیست؟ | نحوه ساخت کیف پول بیت کوین — به زبان ساده

در این مطلب به این پرسش پاسخ داده شده که کیف پول بیت کوین چیست و همچنین، روش ساخت کیف پول بیت کوین به صورت گام به گام آموزش داده شده است. پیش از پرداختن به مبحث اصلی این مطلب، توضیحاتی پیرامون ارز دیجیتال، رمزارز، کیف پول ارز دیجیتال و انواع آن و رمزارز بیت کوین ارائه شده است که آشنایی با آن‌ها برای کار با کیف پول بیت‌کوین الزامی است.

فهرست مطالب این نوشته

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال (Digital Currency) درست مانند ارزهای فیات نوعی پول و بعضا دارایی است؛ با این تفاوت که به صورت دیجیتال و در بستر وب وجود دارد و برخلاف ارزهای فیات به صورت فیزیکی یعنی کاغذی یا سکه وجود ندارد. برای آشنایی بیشتر با مفهوم ارز دیجیتال مطالعه مطلب «ارز دیجیتال چیست ؟ — هر آنچه باید بدانید به زبان ساده» پیشنهاد می‌شود.

رمزارز چیست؟

رمزارز (Cryptocurrency) نوعی ارز دیجیتال است که در پیاده‌سازی آن، از مفاهیم رمزنگاری (Cryptography) استفاده شده است. رمزارزها با بهره‌گیری از مفهومی به نام بلاک چین (Blockchain) ساخته شده‌اند که در آن بلوک‌های حاوی داده‌ها به وسیله رمزنگاری به هم زنجیر شده‌اند و در واقع، پیوند پیدا کرده‌اند.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین (Bitcoin) نوعی رمزارز و محبوب‌ترین رمزارز شناخته شده در جهان است. اندازه بازار بیت کوین از همه رمزارزهای دیگر بزرگ‌تر است و از جهت اندازه بازار و قیمت، اختلاف زیادی با دیگر رمزارزهای محبوب از جمله اتریوم (ٍEthereum) دارد. سایر رمزارزهایی که بیت کوین نیستند و به عنوان جایگزینی برای بیت کوین ساخته شده‌اند (که اغلب آن‌ها بر همان مبنایی استوار هستند که بیت کوین تولید شده) را «آلت‌کوین» (Altcoin) می‌گویند. بیت کوین را می‌توان با استخراج آن، خریدن آن از کسانی که پیش‌تر آن را استخراج کرده‌اند و یا دریافت در ازای ارائه کالا یا خدمات کسب کرد. برای مطالعه بیشتر پیرامون بیت کوین، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

پرسشی که برای بسیاری از افراد پیرامون بیت کوین مطرح می‌شود این است که بیت کوین را پس از کسب چطور می‌توان ذخیره کرد؟ در اینجا است که بحث کیف پول ارز دیجیتال مطرح می‌شود و باید به این پرسش پاسخ داد که کیف پول بیت کوین چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

همانطور که افراد هنگام کار با ارزهای فیات کاغذی مثل ریال یا دلار از کیف پول برای نگهداری پول خود استفاده می‌کنند، برای ارزهای دیجیتالی که در دنیای دیجیتال وجود دارند و به صورت فیزیکی نیستند نیز کیف پول وجود دارد. کیف پول ارز دیجیتال (Digital currency Wallet)، در واقع یک کیف پول دیجیتالی است که افراد ارزهای دیجیتال خود شامل بیت‌کوین، اتریوم، بایننس کوین، ترون و دیگر ارزهای دیجیتال را در آن نگهداری می‌کنند. برای مطالعه بیشتر پیرامون کیف پول ارز دیجیتال مطالعه مطلب «بهترین کیف پول ارز دیجیتال کدام است ؟ | راهنمای استفاده تصویری گام به گام» پیشنهاد می‌شود.

کیف پول بیت کوین چیست؟

کیف پول بیت کوین در واقع همان کیف پول ارز دیجیتال است که از رمزارز بیت کوین پشتیبانی می‌کند و در واقع، کیف پول دیجیتال و غیر فیزیکی است که می‌توان ارز دیجیتال بیت کوین را در آن نگهداری کرد. امروزه، تقریبا همه کیف پول‌های ارز دیجیتال از بیت‌کوین پشتیبانی می‌کنند؛ مگر کیف پول‌هایی که اختصاصا برای یک نوع رمزارز خاص ارائه شده‌اند.

در حال حاضر تقریبا همه کیف پول‌های ارز دیجیتالی که از چند رمزارز به طور هم‌زمان پشتیبانی می‌کنند، قطعا از بیت کوین پشتیبانی می‌کنند. در ادامه و با توجه به آنکه هدف از این مطلب پرداختن به کیف پول بیت کوین یا همان کیف پول‌های ارز دیجیتالی است که از بیت کوین پشتیبانی می‌کنند، از اصطلاح کیف پول بیت کوین استفاده می‌شود. هرچند که باید در نظر داشت که عمده آنچه در ادامه و تحت عنوان کیف پول بیت کوین گفته می‌شود، مباحث عمومی پیرامون کیف پول ارز دیجیتال است که درباره همه کیف پول‌های ارز دیجیتال از جمله بیت کوین صادق هستند.

اصطلاحات کلیدی پیرامون کیف پول بیت کوین چه هستند؟

ضمن کار با کیف پول بیت کوین آشنایی با برخی از لغات و اصطلاحات تخصصی این حوزه لازم است. در ادامه، این اصطلاحات کلیدی پیرامون کیف پول بیت کوین به طور اجمالی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

اصطلاحات کلیدی پیرامون کیف پول بیت کوین چه هستند؟

کیف پول سرد: کیف پول سرد (Cold Wallet) کیف پولی است که برای کار با آن الزاما نیاز به اتصال به اینترنت نیست و این یعنی اطلاعات کاربر در رسانه (وسیله | Medium) خود او ذخیره‌سازی می‌شوند. همین امر، حاکی از امنیت بالای کیف پول‌های سرد است. نمونه‌ای از کیف پول‌های سرد کیف پول کاغذی و کیف پول‌های سخت‌افزاری هستند که در ادامه مطلب کیف پول بیت کوین چیست به آن‌ها پرداخته شده است.

کیف پول گرم: کیف پول گرم (Hot Wallet) به کیف پولی گفته می‌شود که ضمن کار با آن باید به اینترنت متصل بود. زیرا در این نوع از کیف پول داده‌های کاربر در پایگاه داده ارائه‌دهنده کیف پول ذخیره می‌شوند و طبعا برای کار با کیف پول باید به پایگاه داده متصل شد که این نیازمند اتصال به اینترنت است. کیف پول گرم به دلیل نیاز به اتصال به اینترنت و همچنین، ذخیره‌سازی اطلاعات کاربر در جایی غیر از رسانه ذخیره‌سازی خود او، از امنیت پایین‌تری نسبت به کیف پول گرم برخوردار است و آسیب‌پذیری‌های امنیتی متعددی آن را تهدید می‌کند. نمونه‌ای از کیف پول‌های گرم کیف پول‌های موبایل با ذخیره‌سازی گرم و فضاهایی تحت عنوان کیف پول هستند که توسط صرافی‌ها ارائه می‌شوند. در ادامه مطلب کیف پول بیت کوین به کیف پول‌های موبایل پرداخته شده است و در عین حال، بیان شده که چرا فضایی که صرافی‌ها تحت عنوان کیف پول در اختیار کاربر قرار می‌دهند واقعا کیف پول نیست و باید از نگهداری بیت کوین یا هر رمزارز دیگری در آن‌ها جددا خودداری کرد.

کیف پول حضانتی: کیف پول حضانتی (Custodial Wallet) به کیف پول‌هایی گفته می‌شود که کلید خصوصی کاربر را در فضایی ابری (Cloud) ذخیره می‌کنند. این یعنی کنترل دارایی فرد که در کیف پول او قرار دارد، در اختیار نرم‌افزارهای شخص ثالث و ارائه دهنده پلتفرم و خدمات ابری است. کیف پول‌های حضانتی امنیت بسیار پایینی دارند و به اشکال مختلف امکان آن وجود دارد که فرد دارایی خود را از دست بدهد. از جمله این نوع از کیف پول‌ها می‌توان به کیف پول‌های گرم و کیف پول‌های صرافی‌ها اشاره کرد. استفاده از این نوع کیف پول‌ها معمولا پیشنهاد نمی‌شود.

کیف پول غیرحضانتی: کیف پول غیرحضانتی (Non-Custodial Wallet) کلیه اطلاعات کاربر شامل کلید خصوصی را در رسانه خود او ذخیره می‌کند و بنابراین، اختیار کامل دارایی‌های کاربر را در اختیار خود او قرار می‌دهد. استفاده از کیف پول‌های غیرحضانتی معمولا به دلیل امنیت بالاتر به کاربران پیشنهاد می‌شود؛ هر چند این کیف پول‌ها نیز مشکلات خاص خود را دارند که از جمله آن‌ها امکان از دست رفتن کل دارایی فرد در صورت آسیب سخت‌افزاری به دستگاه فرد را می‌توان عنوان کرد. کیف پول‌های کاغذی، سخت‌افزاری و برخی از کیف پول‌های موبایل و دسکتاپ از این نوع هستند.

کیف پول چندامضایی: کیف پول چند امضایی (Multisig Cryptocurrency Wallet | Multisignature Wallet) را می‌توان چیزی شبیه به یک حساب بانکی چند امضایی در نظر گرفت. در این نوع از کیف پول، بیش از یک شخص صاحب کیف پول در نظر گرفته می‌شود و هر یک از مالکان کیف پول شماره شناسایی شخصی (Personal Identification Number | PIN)) خود را دارند و برای انجام هر گونه مبادلاتی در این کیف پول، باید همه مالکان پین خود را برای تکمیل تراکنش وارد کنند. چنین کیف پولی صرفا برای شرکت‌های تجاری مناسب محسوب می‌شوند.

کیف پول چند ارزی: کیف پول چند ارزی (Multi-Currency Wallet) به کیف پولی گفته می‌شود که از چند رمزارز به طور هم‌زمان پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر، اغلب کیف پول‌های موجود از بیش از یک رمزارز پشتیبانی می‌کنند. مگر کیف پول‌های خاصی که صرفا برای یک رمزارز خاص ساخته و به بازار عرضه شده‌اند. کیف پول های تک‌رمزارزی این روزها خیلی طرفدار ندارند و دلیل آن این است که علاقه‌مندان به رمزارزها و فعالان این حوزه معمولا بیش از یک رمزارز را در سبد خود دارند و حقیقتا داشتن کیف پول‌های جداگانه برای هر یک از این رمزارزها چالش‌های متعددی را برای آن‌ها به همراه دارد؛ هر چند که می‌تواند مزایایی را نیز برای داشتن کیف پول‌های جداگانه برای رمزارزهای مختلف برشمرد. ولی به طور کلی مشکلات داشتن تعداد زیادی کیف پول برای رمزارزهای مختلف در اغلب موارد بیش از مزایای آن است.

کلید عمومی و خصوصی: مفهوم کلید خصوصی (Private Key) و کلید عمومی (Public Key) در واقع مربوط به ساز و کار کیف پول بیت کوین است. چنانکه پیش از این اشاره شد، رمزارزها قابل لمس نیستند و در دنیای دیجیتال وجود دارند. تراکنش‌های آن‌ها نیز به طبع در دنیای دیجیتال است. همین امر لزوم وجود چیزی را به میان می‌آورد که با بهره‌گیری از آن بتوان اثبات کرد که کسی که در حال انجام تراکنش است مالک خود رمزارز است. راه حل این مسئله در چیزی تحت عنوان رمزنگاری کلید خصوصی و عمومی نهفته است. کلید خصوصی چیزی است که صرفا توسط فرد نگهداری می‌شود و کلید عمومی فرد آنچه است که در اختیار سایرین قرار می‌دهد. با استفاده از کلید عمومی و رمزگشایی آن به وسیله کلید خصوصی، اثبات می‌شود که آیا تراکنش توسط مالک دارایی صورت گرفته است یا خیر. پرداختن به صورت دقیق به مفهوم کلید عمومی و خصوصی نیازمند ورود به بحث‌های فنی و ریاضیاتی است که این مطلب را از هدف اصلی آن که پرداختن به کیف پول بیت کوین است خارج می‌کند و به آنچه بیان شد اکتفا می‌شود. برای آشنایی بیشتر با مفهوم کلید عمومی و خصوصی و ساز و کار آن، مطالعه مطالب اصطلاحات رایج رمزنگاری، کیف پول‌های ارز دیجیتال و بیت کوین چیست پیشنهاد می‌شود.

کلمه بازیابی: کلمه بازیابی یک رمز ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای، بسته به نوع کیف پول، است که ضمن ساخت کیف پول به کاربر داده می‌شود. کاربر باید چند نسخه از این رمز را روی کاغذ و به صورت دیجیتال نگهداری کند تا اگر سخت‌افزار یا نرم‌افزار کیف پول او به هر دلیلی آسیب دید، بتواند به رمزارزهای خود دسترسی داشته باشد. بدون این رمز به هیچ عنوان امکان بازیابی رمزارزهای فرد در صورت وقوع مشکل برای کیف پول او، وجود ندارد.

آدرس بیت کوین چیست؟

آدرس بیت کوین یا در واقع آدرس کیف پول بیت کوین را می‌توان چیزی شبیه به شماره حساب بانکی یا شماره شبا دانست. از این آدرس برای ارسال و دریافت وجه می‌توان استفاده کرد و در واقع، کاربر این آدرس را در اختیار سایرین قرار می‌دهد تا برای واریز وجه به حساب او از آن استفاده کنند. به بیان دقیق‌تر، آدرس بیت کوین منبع یا مقصد یک پرداخت بیت کوین را نشان می‌دهد. به طور مشابه با ارسال ایمیل، در صورتی که فرد بخواهد بیت کوین به دوست خود یا هر شخص دیگری ارسال کند، باید بیت کوین را از آدرس بیت کوین خود به آدرس بیت کوین او ارسال کند.

چطور آدرس بیت کوین بسازیم؟

برای ساخت آدرس بیت کوین، کاربر ابتدا نیاز به یک کیف پول بیت کوین دارد. فرد از این کیف پول بیت کوین برای ارسال، دریافت و ذخیره‌سازی سرمایه‌های بیت کوین در شبکه استفاده می‌کند. همچنین، کیف پول بیت کوین کلیدهای خصوصی را ذخیره می‌کند که اساسا مسیر دسترسی کاربر به بیت کوین‌های خود او است. هر بار که کاربر یک تراکنش رمزارز را انجام می‌دهد، یک آدرس جدید برای او ساخته می‌شود.

آیا صرافی‌ها دارای کیف پول بیت کوین هستند؟

خیر؛ فضایی که صرافی‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهند شاید نوعی کیف پول حضانتی گرم باشد که بتوان به طور موقت برای انجام تراکنش یا معامله‌گری (Trade) از آن استفاده کرد ولی حقیقت آن است که این فضا واقعا کیف پول نیست و کاربران به دلیل مشکلات امنیتی متعددی که هم از جانب خود صرافی‌ها وجود دارد، هم از جانب هکرها و دیگر موارد، باید از نگهداری پول خود برای بلندمدت و به صورت سرمایه‌گذاری در به اصطلاح کیف پول‌های صرافی‌ها اجتناب و صرفا از صرافی‌ها برای مبادله و معامله استفاده کنند.

انواع کیف پول بیت کوین چیست؟

کیف پول بیت کوین انواع گوناگونی دارد که هر یک، مزایا و معایب خاص خود را دارند. در ادامه، انواع این کیف پول‌ها بیان شده‌اند.

کیف پول کاغذی: کیف پول‌های کاغذی نوعی روش ذخیره‌سازی سرد و در واقع کاغذهایی با قالب خاص هستند که آدرس کیف پول و کلید خصوصی کاربر روی آن نوشته شده است و کاربر می‌تواند در زمان مورد نیاز، از آن‌ها استفاده کند. روی این کیف پول‌های کاغذی یک QR کد تعبیه شده که در واقع حاوی آدرس این کیف پول کاغذی است و فرد در هنگام تمایل به دریافت رمزارزها می‌تواند آن را اسکن و در اختیار فردی قرار دهد که قصد ارسال ارز دیجیتال دارد. کیف پول‌های کاغذی معمولا در مقابل رطوبت مقاومت هستند. در عین حال، به دلیل ماهیت کاغذی خود، در مقابل هک‌هایی که در دنیای کامپیوترها به وقوع می‌پیوندد نیز آسیب‌پذیر نیستند. هر چند به دلیل همین ماهیت کاغذی، امکان سوختن آن‌ها در آتش یا وقوع دیگر مشکلات اینچنینی برای آن‌ها به شدت وجود دارد.

کیف پول سخت‌افزاری: کیف پول سخت‌افزاری (Hardware Wallet) وسیله‌ای شبیه به فلش درایو است که می‌توان آن را در زمان نیاز به کامپیوتر متصل کرد و به نقل و انتقال ارزهای دیجیتال پرداخت. کیف پول سخت‌افزاری یک کیف پول سرد است که از امنیت بالایی برخوردار است و همین امر موجب شده تا محبوبیت بسیار زیادی نیز داشته باشد.

کیف پول وب: کیف پول وب (Web Wallet) یک کیف پول گرم است که از طریق مرورگر وب در دسترس است. برخی به اشتباه همه کیف پول‌های گرم را تحت وب می‌گویند؛ این در حالی است که کیف پول‌های گرمی که در دسکتاپ یا موبایل نصب می‌شوند و به صورت گرم هستند کیف پول تحت وب محسوب نمی‌شوند. تنها به کیف پول‌های گرمی که از طریق مرورگر وب می‌توان دسترسی داشت کیف پول وب می‌گویند.

کیف پول موبایل: کیف پول موبایل (Mobile Wallet) یک برنامه کاربردی موبایل است. کیف پول‌های موبایل در دو نوع گرم/سرد و حضانتی/غیرحضانتی هستند. معمولا استفاده از کیف پول‌های سرد توصیه می‌شود. اما باید توجه داشت که گوشی‌های موبایل به طور کلی همواره در معرض آسیب‌های گوناگونی هستند و به همین دلیل، به افرادی که قصد نگهداری حجم زیادی سرمایه را برای بلند مدت دارند توصیه می‌شود که از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنند.

 کیف پول دسکتاپ: کیف پول دسکتاپ (DesktopWallet) یک برنامه کاربردی دسکتاپ است. کیف پول‌های دسکتاپ نیز مانند کیف پول‌های موبایل در دو نوع گرم/سرد و حضانتی/غیرحضانتی هستند. معمولا استفاده از کیف پول‌های سرد توصیه می‌شود. اما باید توجه داشت که کامپیوترهایی که به اینترنت متصل می‌شوند به طور کلی همواره در معرض آسیب‌های گوناگونی هستند و به همین دلیل، به افرادی که قصد نگهداری حجم زیادی سرمایه را برای بلند مدت دارند توصیه می‌شود که از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنند. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که اغلب کیف پول‌های موبایل نسخه دسکتاپ دارند و بالعکس و بنابراین، افرادی که تمایل به استفاده از این نوع کیف پول دارند، می‌توانند کیف پول‌هایی را انتخاب کنند که برای پلتفرم‌های مختلف شامل اندروید، iOS، ویندوز، دسکتاپ و مک وجود دارند.

هر یک از انواع کیف پول بیت کوین بیان شده در این بخش از مطلب کیف پول بیت کوین چیست دارای مدل‌های گوناگونی هستند که توسط شرکت‌های سازنده مختلفی ارائه شده‌اند. محصولات هر یک از این شرکت‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد. در بخش بعدی از مطلب کیف پول بیت کوین چیست برخی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین این کیف پول‌ها معرفی شده‌اند.

بهترین کیف پول بیت کوین چیست؟

کیف پول بیت کوین انواع گوناگونی دارد که هر یک از مزایا و معایب خاص خود را دارند و بسته به میزان دارایی کاربر، قابلیت‌های مورد نیاز او و دیگر موارد، بهترین کیف پول برای یک کاربر انتخاب می‌شود. ولی به طور کلی برخی از کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند لجر نانو اس (Ledger Nano S) و کیف پول‌های موبایل مانند تراست والت (Trust Wallet) از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

انواع کیف پول بیت کوین سخت‌افزاری چیست؟

چهار نوع از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کیف پول بیت کوین سخت‌افزاری در ادامه آمده است.

کیف پول بیت کوین لجر

  • شرکت سازنده: لجر (Ledger)
  • کشور تولید کننده: فرانسه، پاریس
  • سال تاسیس: ۲۰۱۴

دو مدل از کیف پول بیت کوین سخت‌افزاری لجر (Ledger)، کیف پول لجر نانو اس (Ledger Nano S) و لجر نانو ایکس (Ledger Nano X) هستند. هر یک از این دو مدل در ادامه معرفی شده‌اند و مزایا و معایب آن‌ها بیان شده است.

کیف پول بیت کوین لجر

لجر نانو اس: لجر نانواس یک کیف پول سخت‌افزاری و وسیله‌ای شبیه به فلش (در همان ابعاد و اندازه و شبیه به آن) است. در بسته‌بندی این نوع از کیف پول یک لجر نانو اس، یک کابل میکرو USB، بند گردنبندی (برای افرادی که تمایل دارند کیف پول خود را همواره به همراه داشته باشند)، بند جاکلیدی (برای افرادی که تمایل به استفاده از بند گردنبندی ندارند) و کارت مخصوص نوشتن کلیدهای بازیابی قرار دارد. این کیف پول از بیش از ۱۱۰۰ رمزارز پشتیبانی می‌کند که شامل بیت‌کوین، بیت‌کوین کش، بایننس کوین، کاردانو، دش، اتریوم، لایت‌کوین، ریپل، مونرو، تتر، ترون و زی‌کش می‌شود. راه‌اندازی این کیف پول بسیار ساده، قیمت آن مناسب و مقرون به صرفه و دارای پشتیبانی از فناوری تراشه امن است. این نوع کیف پول محبوب‌ترین کیف پول سخت‌افزاری در سراسر جهان و ایران است.

لجر نانو ایکس: در جعبه این کیف پول نیز همه موارد بیان شده برای لجر نانو اس وجود دارند. همچنین، از ارزهایی مشابه با لجر نانو اس پشتیبانی می‌کند. کیف پول بیت کوین لجر نانوایکس از نانواس در حدود دو برابر و بیشتر، گران‌تر است. دلیل این امر، مزایای افزوده‌ای است که کیف پول بیت کوین نانو ایکس دارد. کیف پول بیت کوین نانو ایکس امکان اتصال به دستگاه‌های iOS را نیز دارد، این در حالی است که کیف پول نانو ایکس تنها امکان اتصال به سیستم‌های ویندوزی و اندرویدی را دارد. نانو ایکس دارای صفحه نمایش بزرگ‌تر و دارای رزولوشن بالاتر است. متاسفانه، هیچ یک از این دو نوع لجر صفحه لمسی ندارند. کیف پول بیت کوین نانو ایکس از نانو اس مستحکم‌تر و کمی سنگین‌تر است. به این نکته نیز باید توجه داشت که لجر نانو ایکس دارای باتری توکار ۱۰۰ میلی‌آمپری است.

کیف پول بیت کوین ترزور

  • شرکت سازنده: ساتوشی‌لبز (SatoshiLabs)
  • کشور تولید کننده: جمهوری چک، پراگ
  • سال تاسیس: ۲۰۱۳

کیف پول بیت کوین سخت‌افزاری دیگری که در دنیای رمزارزها شناخته شده و از محبوبیت برخوردار است، کیف پول ترزور (Trezor) است. این کیف پول دو مدل ترزور وان (Trezor One) و ترزور تی (Trezor Model T) دارد. هر یک از این دو مدل کیف پول بیت کوین ترزور در ادامه معرفی شده‌اند.

ترزور وان: این کیف پول بیت کوین اولین کیف پول سخت‌افزاری محصول شرکت ترزور است. کیف پول بیت کوین ترزور وان دارای صفحه نمایش OLED با کیفیت صفحه نمایش ۶۴ × ۱۲۸ است. بدنه ترزور وان از جنس پلاستیک ABS است. این کیف پول فاقد باتری توکار است. کیف پول ترزور وان قدیمی شده و معمولا دیگر کسی از آن استفاده نمی‌کند.

ترزور تی: ترزور تی کیف پول نسل دوم از کیف پول‌های ترزور است و از همین رو، از برخی از همتایان خود جدیدتر، به روزرسانی شده‌تر و امن‌تر محسوب می‌شود. این کیف پول دارای سیستم‌عاملی جدید و سریع است. بدنه Trezor T از جنس پلاستیک ABS+PC است. این کیف پول از بیش از ۵۰۰ رمزارز پشتیبانی می‌کند که شامل رمزارزهای شناخته شده از جمله بیت کوین می‌شود. ترزور تی نیز مانند کیف پول بیت کوین ترزور وان فاقد باتری است.

کیف پول بیت کوین ترزور

کیف پول بیت کوین کلد کارت

  • شرکت سازنده: کوین‌کایت (Coinkite)
  • کشور تولید کننده: کانادا، تورنتو
  • سال تاسیس: ۲۰۱۰

این کیف پول توسط شرکت کوین‌کایت (Coinkite) ساخته شده است. کیف پول بیت کوین کلد کارت (Cold Card) یک کیف پول متن‌باز و چندامضایی است که در نگاه اول شبیه به یک ماشین حساب است. این کیف پول یک کیف پول حضانتی مختص بیت کوین است که از تهیه نسخه پشتیبان با میکرواس‌دی پشتیبانی می‌کند. این کیف پول قابلیت‌های خاص دیگری مانند زمان‌بند قفل‌گشایی و دیگر موارد را نیز دارد. شرکت کوین‌کت یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌ها در حوزه بیت کوین است و این گواهی بر امن بودن این کیف پول است.

کیف پول بیت کوین بیت‌باکسو۲

  • شرکت سازنده: شیفت‌کریپتو (ShiftCrypto)
  • کشور تولید کننده: سوئیس، زوریخ
  • سال تاسیس: ۲۰۱۵

یکی از ساده‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری برای افراد مبتدی، کیف پول بیت‌باکسو۲ (BitBox02) است. این کیف پول محصولی از شرکت شیفت‌کریپتو (ShiftCrypto) است. کیف پول چندامضایی و متن‌باز BitBox02، برای پلتفرم‌های دسکتاپ (ویندوز و مک) و اندروید است و از کیف پول‌های شخص ثالث مانند کیف پول بیت کوین الکتروم (Electrum)، مای‌اتروالت (MyEtherwallet)، اچ‌دابلیو‌آی (HWI) و اسپکتور (Specter) نیز پشتیبانی می‌کند. این کیف پول صرفا از رمزارز بیت کوین پشتیبانی می‌کند، در حالی که نسخه پیشرفت‌تر آن دارای پشتیبانی از بیش از ۱۵۰۰ توکن ERC است.

کیف پول بیت کوین اوپولو

  • شرکت سازنده: اوپولو
  • کشور تولید کننده: لوکزامبورگ، اشتاینفورت
  • سال تاسیس: ۲۰۱۹

کیف پول اوپولو (OPOLO) دارای یک صفحه نمایش ۳٫۲ اینچی است و با برنامه دسکتاپ اختصاصی خود کار می‌کند. کیف پول OPOLO چند امضایی و متن‌باز است و با ۱۱۰ کوین و  ۲۰۰۰۰۰ توکن کار می‌کند. این کیف پول از گذرواژه‌ای با طول حداکثر ۱۲۷ کاراکتر پشتیبانی می‌کند و برای داشتن حداکثر امنیت با مدیر گذرواژه داخلی برای مدیریت کلیه گذرواژه‌های کاربر شامل رمزهای عبور شبکه‌های اجتماعی و دیگر موارد عرضه می‌شود.

کیف پول بیت کوین کوبو والت

  • شرکت سازنده: کوبو
  • کشور تولید کننده: چین، شانگهای
  • سال تاسیس: ۲۰۱۸

کوبو والت یکی از امن‌ترین کیف پول‌های غیرحضانتی و چند امضایی بیت کوین است که هم با برنامه کاربردی اختصاصی خود و هم با برنامه‌های کاربردی شخص ثالث کار می‌کند. این کیف پول از حافظه نامحدود و هم‌زمان ذخیره‌سازی رمزارز برای بیت‌کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، بیت‌کوین کش (BCH)، دش (DASH)، لایت‌کوین (LTC)، اتریوم کلاسیک (ETC)، ترون (TRX)، تتر (USDT)، مونرو (XRP)، دات (DOT)، کوساما (KSM)، زی‌کوین (XZC)، دکرد (DCR)، EOS و IOST پشتیبانی می‌کند. نکته قابل توجه پیرامون این کیف پول بیت کوین آن است که حسگر اثر انگشت دارد، ضد آب و مقاوم در مقابل افتادن (Drop Resistant) است.

سیف‌پال اس‌وان

  • شرکت سازنده: سیف‌پال
  • کشور تولید کننده: چین، هنگ‌کنگ
  • سال تاسیس: ۲۰۱۸

کیف پول بیت کوین سیف‌پال اس‌وان (SafePal S1) گزینه بسیار خوبی برای معامله‌گران امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) است. دلیل این امر آن است که SafePal S1 از مکانیزم امضای شبکه شکاف هوا (Air-Gapped Signing Mechanism) پشتیبانی می‌کند که موجب می‌شود تا دستگاه به طور ٪۱۰۰ به صورت آفلاین کار کند. تنها راه برای امضا و تایید یک تراکنش در این دستگاه، اسکن کردن QR کد در فاصله‌ای کوتاه است که موجب شده تا این کیف پول بیت کوین از هر حمله آنلاین و حمله مسافت کوتاهی (Short-Distance Peeking) در امان بماند. SafePal S1 از چندین حسگر امنیتی توکار بهره می‌برد. هنگامی که عملیات مخرب توسط حسگرها شناسایی شد، یک مکانیزم خودتخریبی فعال می‌شود و عنصر امنیتی همه داده‌ها را پاک می‌کند و چیزی را برای هکرها به جای نمی‌گذارد.

سیف‌پال اس‌وان

SecuX W20 و SecuX V20 

  • شرکت سازنده: SecuX
  • کشور تولید کننده: تایوان، سینچو
  • سال تاسیس: ۲۰۱۸

کیف پول‌های سخت‌افزاری SecuX W20 و SecuX V20 از برنامه‌های کاربردی موبایل و وب استفاده می‌کنند و از یک باتری لیتیومی ۶۰۰ میلی‌آمپری قدرت می‌گیرند که برای ۷ کیف پول را روشن و در دسترس کاربر قرار می‌دهد. بنابراین لزومی به وصل کردن کیف پول بیت کوین SecuX W20 و SecuX V20 به کامپیوتر وجود ندارد. نسخه V20 دارای یک پوسته آلومینیومی برای محافظت از این کیف پول بیت کوین است. این کیف پول بیت کوین متن‌باز نیست. کیف پول بیت کوین V20 از رمزارزهای متنوعی مانند بیت‌کوین، اتریوم، ریپل، لایت‌کوین، بیت‌کوین کش، وج کوین، دش، بایننس کوین، دوج و XLM (استلر سابق) پشتیبانی می‌کند. این کیف پول سخت‌افزاری دارای یک صفحه نمایش لمسی ۲٫۸ اینچی است که استفاده از آن را آسان می‌سازد.

Tangem

  • شرکت سازنده: تانگم
  • کشور تولید کننده: سوئیس، زوگ
  • سال تاسیس: ۲۰۱۷

کارت تانگم (Tangem) یک جایگزین تازه برای کیف پول سخت‌افزاری است که کار با آن دستکم برای برخی از افراد دشوار محسوب می‌شود. با استفاده از برنامه کاربردی Tangem و نگه داشتن گوشی بالای کارت، می‌توان وارد کیف پول شد. کلید خصوصی کاربر با استفاده از رمزنگاری تولید و ذخیره‌سازی می‌شود. هر تانگم کارت (Tangem Card) با رمزارز مشخصی کار می‌کند و در حال حاضر، کیف پول بیت کوین تانگم از بیت‌کوین، اتریوم، آدا، مونرو، بیت کوین کش، تزوس (XTZ) و XLM (استلر سابق) پشتیبانی می‌کند.

ساتوچیپ

  • شرکت سازنده: ساتوچیپ
  • کشور تولید کننده: بلژیک
  • سال تولید: ۲۰۱۴

یکی از مقرون به صرفه‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت‌کوین که در بازار موجود است، کیف پول بیت کوین ساتوشی چیپ (Satochip)‌ است. این کیف پول کارتی درست شبیه به کارت اعتباری یا دبیت کارت است و با دستگاه خوانش مخصوص به خود عرضه می‌شود. سخت‌افزار کیف پول بیت کوین ساتوچیپ از چندین کلاینت نرم‌افزاری پشتیبانی و امنیت چند امضایی را فراهم می‌کند. این کیف پول در حال حاضر از بیت کوین، بیت کوین کش، لایت کوین، اتریوم و توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کند. هیچ برنامه کاربردی موبایلی برای کار با این کیف پول بیت کوین نیاز نیست و کاربر تنها باید از یک کلاینت نرم‌افزاری مانند مای‌کریپتو (MyCrypto)، الکتروم (Electrum) و الکترون‌کش (Electron Cash) پشتیبانی کند.

ساتوچیپ

انواع کیف پول بیت کوین موبایل چیست؟

کیف پول بیت کوین موبایل متعدد و با ویژگی‌های متنوعی توسط شرکت‌های گوناگون ارائه شده‌اند. برخی از این کیف پول‌ها اختصاصی موبایل و برخی به طور خاص برای دسکتاپ هستند. اما امروزه اکثریت آن‌ها هم نسخه موبایل و هم نسخه دسکتاپ دارند. این کیف پول‌ها در ادامه معرفی شده‌اند.

کیف پول bitcoin.com

  • نوع کیف پول: دسکتاپ و موبایل
  • پلتفرم‌های مورد پشتیبانی: ویندوز، لینوکس، مک، اندروید، iOS
  • رمزارزهای مورد پشتیبانی: بیت کوین، بیت کوین کش، اتریوم، توکن‌های SLP و برخی از دیگر موارد
  • ویژگی‌های کلیدی: متن باز، غیرحضانتی
  • مزایا: کیف پول رسمی ارائه شده توسط وب‌سایت بیت کوین، پشتیبانی از قفل‌گشایی با اثر انگشت
  • معایب: پشتیبانی از تعداد کمی رمزارز
  • مناسب برای: همه
  • دانلود کیف پول bitcoin.com [+]

کیف پول بیت کوین Electrum

  • نوع کیف پول: دسکتاپ و موبایل
  • پلتفرم‌های مورد پشتیبانی: لینوکس، ویندوز، مک‌او‌اس، اندروید
  • رمزارزهای مورد پشتیبانی: بیت کوین
  • ویژگی‌های کلیدی: متن‌باز، چند امضایی، احراز هویت دو مرحله‌ای، تنظیم دستی کلمات بازیابی
  • مزایا: قابلیت تنظیم مبلغ کارمزد به صورت دستی، امکان انتخاب کلمات بازیابی توسط کاربر، امنیت بالا نسبت به دیگر همتایان
  • معایب: رابط کاربری بسیار مقدماتی، پشتیبانی صرف از یک رمزارز یعنی بیت کوین، نداشتن پشتیبانی کاربری
  • مناسب برای: کاربران پیشرفته‌تر
  • دانلود کیف پول Electrum [+]

کیف پول بیت کوین Exodus

  • نوع کیف پول: دسکتاپ و موبایل
  • پلتفرم‌های مورد پشتیبانی: ویندوز، مک‌اواس، لینوکس، اندروید و iOS
  • رمزارزهای مورد پشتیبانی: پشتیبانی از بیت کوین و بیش از ۱۲۵ رمزارز دیگر
  • ویژگی‌های کلیدی: یکپارچگی با کیف پول سخت‌افزاری Trezor، ذخیره‌سازی سرد
  • مزایا: پشتیبانی از بالغ بر ۱۲۵ رمزارز، قابلیت یکپارچه‌سازی با کیف پول بیت کوین Trezor، رابط کاربری با کیفیت بالا
  • معایب: فقدان احراز هویت دو مرحله‌ای
  • مناسب برای: همه (به طور خاص افرادی که تمایل به داشتن کیف پول دسکتاپ و موبایل مشابه دارند)
  • دانلود کیف پول Exodus [+]

کیف پول بیت کوین Trust Wallet

  • نوع کیف پول: موبایل
  • پلتفرم‌های مورد پشتیبانی: اندروید و iOS
  • رمزارزهای مورد پشتیبانی: بیت کوین و بالغ بر ۱۶۰ رمزارز دیگر
  • ویژگی‌های کلیدی: ذخیره‌سازی سرد
  • مزایا: حفظ حریم خصوصی کاربر، امنیت بالا، ارائه نمودارهای مربوط به قیمت‌ها، امکان مبادله رمزارز به صورت درون برنامه‌ای
  • معایب: فقدان احراز هویت دو مرحله‌ای
  • مناسب برای: همه افراد و به طور خاص برای افراد دارای دغدغه حریم خصوصی
  • دانلود کیف پول Trust Wallet [+]

کیف پول بیت کوین Samourai

  • نوع کیف پول: موبایل
  • پلتفرم‌های مورد پشتیبانی: اندروید
  • رمزارزهای مورد پشتیبانی: بیت کوین
  • ویژگی‌های کلیدی: حفظ حریم خصوصی کاربر
  • مزایا: امکان تنظیم مبلغ کارمزد توسط کاربر، پشتیبانی از تور برای حفظ حریم خصوصی، پشتیبانی از SegWit
  • معایب: پشتیبانی صرفا از یک رمزارز یعنی بیت کوین، عدم امکان معامله‌گری رمزارزها به صورت درون برنامه‌ای
  • مناسب برای: کاربران دارای دغدغه حریم خصوصی
  • دانلود کیف پول Samourai [+]

کیف پول بیت کوین Mycelium

  • نوع کیف پول: موبایل
  • پلتفرم‌های مورد پشتیبانی: اندروید
  • رمزارزهای مورد پشتیبانی: پشتیبانی صرفا از یک رمزارز یعنی بیت کوین
  • ویژگی‌های کلیدی: ذخیره‌سازی سرد
  • مزایا: معامله‌گری درون برنامه‌ای به دلیل یکپارچگی با صرافی
  • معایب: تجربه کاربری نامناسب برای کاربران تازه‌کار
  • مناسب برای: کاربران رمزارزهایی که تمایل به داشتن کیف پول موبایل با قابلیت صرافی یکپارچه شده دارند.
  • دانلود کیف پول Mycelium [+]

انواع کیف پول بیت کوین دسکتاپ چیست؟

در ادامه، کیف پول بیت کوین دسکتاپ معرفی شده‌اند.

کیف پول بیت کوین Wasabi

  • نوع کیف پول: دسکتاپ
  • پلتفرم‌های مورد پشتیبانی: ویندوز، مک و لینوکس
  • رمزارزهای مورد پشتیبانی: پشتیبانی صرفا از یک رمزارز یعنی بیت کوین
  • ویژگی‌های کلیدی: متن‌باز، گرم، غیرحضانتی
  • مزایا: متن‌باز، حفظ ناشناسی، امکان تعیین دستی مبلغ کارمزد، استفاده از CoinJoins برای تامین امنیت
  • معایب: پیچیدگی کار با آن به طور خاص برای تازه‌واردها، پشتیبانی صرفا از یک رمزارز یعنی بیت کوین
  • مناسب برای: افراد دارای دغدغه امنیت و حریم خصوصی
  • دانلود کیف پول Wasabi [+]

کیف پول بیت کوین Bitcoin Armory

  • نوع کیف پول: دسکتاپ
  • پلتفرم‌های مورد پشتیبانی: ویندوز، لینوکس، مک‌اواس
  • رمزارزهای مورد پشتیبانی:پشتیبانی صرفا از یک رمزارز یعنی بیت کوین
  • ویژگی‌های کلیدی: چند امضایی، ذخیره‌سازی ابری، قابلیت سلسله مراتب قطعی (Hierarchical Deterministic | HD)
  • مزایا: امکان مدیریت دارایی بیت کوین به صورت آفلاین، بستری برای کار با صرافی‌ها و پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری رمزارزها
  • معایب: نیاز به فضای زیاد در هارد دیسک برای نصب، نیاز به کیف پول رسمی Bitcoin Core برای ساخت کیف پول Bitcoin Armory
  • مناسب برای: کاربرانی که تمایل به استفاده از چند امضایی و ذخیره‌سازی ابری دارند.
  • دانلود کیف پول Bitcoin Armory [+]

کیف پول بیت کوین Atomic Wallet

  • نوع کیف پول: دسکتاپ
  • پلتفرم‌های مورد پشتیبانی: ویندوز، مک‌اواس، اوبونتو، دبیان، فدورا
  • رمزارزهای مورد پشتیبانی: بیت کوین، اتریوم، لایت‌کوین و بالغ بر ۳۰۰ رمزارز و توکن دیگر
  • ویژگی‌های کلیدی: ذخیره‌سازی سرد
  • مزایا: مدیریت دارایی و معامله‌گری در فضای امن، کنترل کامل کاربر بر دارایی‌های خود، پشتیبانی سریع
  • معایب: پشتیبانی از تعداد کمی از رمزارزها
  • مناسب برای: همه
  • دانلود کیف پول Atomic Wallet [+]

کیف پول بیت کوین Guarda

  • نوع کیف پول: دسکتاپ
  • پلتفرم‌های مورد پشتیبانی: مک‌او‌اس، ویندوز، دبیان، اوبونتو، لینوکس، اندروید، iOS، افزونه کروم
  • رمزارزهای مورد پشتیبانی: بالغ بر ۴۰ رمزارز و ۱۰۰۰۰ ارز فیات
  • ویژگی‌های کلیدی: پشتیبانی از پلتفرم‌های متعدد
  • مزایا: دریافت سود به ازای نگهداری سرمایه در پلتفرم، فرایند انتقال سرمایه امن‌تر نسبت به دیگر رقبا
  • معایب: سابقه فعالیت کم، هزینه تراکنش بالا
  • مناسب برای: همه
  • دانلود کیف پول Guarda [+]

نحوه ساخت کیف پول بیت کوین و آموزش کار با آن

چنانکه پیش از این نیز بیان شد، برای ذخیره و نگهداری و ارسال و دریافت بیت کوین، نیاز به کیف پول بیت کوین است. انواع گوناگونی از این کیف پول‌ها نیز وجود دارند که کاربران بسته به میزان سرمایه خود و دیگر مولفه‌ها، از میان گزینه‌های موجود کیف پول مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. یکی از شناخته شده‌ترین و معروف‌ترین کیف پول‌ها، کیف پول بیت کوین رایگان موجود در وب‌سایت بیت کوین است و دیگری کیف پول الکترام است. روش کار با این دو کیف پول بیت کوین در ادامه ارائه شده است. شایان توجه است که ساز و کار دیگر کیف پول‌ها نیز تقریبا مشابه با این موارد است و معمولا تفاوت‌ها بیشتر در رابط کاربری و ویژگی‌های اختصاصی کیف پول‌ها است.

نحوه ساخت کیف پول بیت کوین

در این بخش، آموزش نصب، راه‌اندازی، ساخت کیف پول و ارسال و دریافت رمزارز در نسخه موبایل کیف پول بیت کوین موجود در وب‌سایت بیت کوین ارائه شده است. کیف پول موجود در وب‌سایت بیت کوین را می‌توان با استفاده از لینک زیر دانلود کرد.

  • دانلود کیف پول bitcoin.com [+]

این کیف پول از دو نسخه مختلف بیت کوین در کنار تعدادی از دیگر رمزارزها پشتیبانی می‌کند. شایان توجه است که تفاوت‌هایی در هزینه تراکنش و قابلیت اعتماد نسخه‌های گوناگون بیت کوین وجود دارد. اما پردازش کلی برای ارسال و دریافت بیت کوین برای هر دو نسخه مشابه است. در ادامه، روش دانلود، نصب و ساخت کیف پول بیت کوین نسخه موبایل و همچنین، ارسال و دریافت بیت کوین در آن آموزش داده شده است.

۱. ابتدا به آدرس کیف پول مراجعه کرده و بسته به اینکه سیستم‌عامل اندروید یا iOS است، روی دکمه مربوط به دانلود برنامه در فروشگاه برنامه‌های کاربردی مربوط به آن کلیک می‌شود.

دانلود کیف پول بیت کوین

۲. در فروشگاه نرم افزارهای موبایل، روی گزینه Download and Install (دانلود و نصب) یا install کلیک می‌شود.

نصب کیف پول بیت کوین

 

۳. پس از پایان دانلود و نصب، صفحه پایان نصب به کاربر نمایش داده می‌شود و در این مرحله،  کاربر باید دکمه Open را بزند.

۴. در این مرحله، پیام خوش‌آمدگویی به کاربر نمایش داده می‌شود و کاربر باید گزینه Next را انتخاب کند. البته کاربر می‌تواند با زدن دکمه Skip از این مراحل مقدماتی پرش کند که معمولا انجام این کار به طور خاص برای کاربران تازه‌وارد توصیه نمی‌شود.

مرحله اول راه‌اندازی کیف پول بیت کوین

۵. پس از زردن دکمه Next توضیحاتی پیرامون کیف پول بیت کوین و ویژگی‌های آن به کاربر نمایش داده می‌شود. اکنون باید مجدا دکمه Next را انتخاب کرد.

مرحله دوم راه‌اندازی کیف پول بیت کوین

۶. مجددا توضیحاتی پیرامون کیف پول بیت کوین ارائه می‌شود و باید دکمه Next را انتخاب کرد.

مرحله سوم راه‌اندازی کیف پول بیت کوین

 

۷. در این مرحله نیز توضیحاتی پیرامون کیف پول بیت کوین ارائه می‌شود و باید گزینه Next را انتخاب کرد.

مرحله چهارم راه‌اندازی کیف پول بیت کوین

۸. در این مرحله، صفحه ساخت حساب کاربری نمایش داده می‌شود. کاربر می‌تواند با جیمیل خود وارد حساب کاربری شود و یا به طور ناشناس اقدام به ساخت حساب کاربری کند. اگر فرد با جیمیل خود وارد شود، در واقع از جیمیلی که روی گوشی او نصب است برای طی کردن مراحل نصب استفاده می‌شود. در صورتی که اگر گزینه Anonymously زده شود، یک کیف پول ناشناس برای او ساخته می‌شود. انتخاب این مورد با کاربر است و در اینجا، کیف پول به طور ناشناس و با استفاده از گزینه Anonymously ساخته شده است.

ساخت کیف پول بیت کوین

۹. در صفحه پیش رو، کیف پول‌های پیش‌فرض کاربر به او نمایش داده می‌شوند که شامل بیت کوین کش (BCH)، بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) می‌شود. دارایی کاربر برای هر یک از این رمزارزها و تراز کلی حساب او نیز نمایش داده می‌شود. دو کلید دیگر در این صفحه مربوط به ارسال و دریافت رمزارزها است. در پایین صفحه تصویر کره با ذره‌بین در واقع مربوط به گشت و گذار در اخبار مربوط به رمزارزها است. گزینه چرخ دنده نیز مربوط به تنظیمات کیف پول است. در بالای صفحه دو دکمه کوچک مربع وجود دارد. دکمه اول برای اسکن کردن QR کد است. در واقع اگر کاربر قصد دریافت رمزارز از فرد دیگری را دارد می‌تواند با زدن این دکمه آدرس کیف پول خود را به صورت QR Code قابل اسکن در اختیار طرف مقابل قرار دهد. علامت زنگوله نیز مربوط به پیام‌های هشداری است که کاربر در کیف پول خود دریافت می‌کند.

 کیف پول بیت کوین

۱۰. برای دریافت پول، کاربر بسته به اینکه قصد دارد چه نوع رمزارزی را دریافت کند، روی رمزارز مورد نظر خود کلیک می‌کند.

ارسال و دریافت بیت کوین در کیف پول بیت کوین

۱۱. در صفحه باز شده در مرحله پیشین، با زدن گزینه Receive آدرس کیف پول بیت کوین فرد نمایش داده می‌شود که او می‌تواند آن را اسکن کند و یا QR Code را در اختیار فردی قرار دهد که قصد دارد پول را به حساب کاربر بریزد. دقت کنید که در این بخش، Recieving Wallet از نوع BTC است. در صورتی که کاربر برای دریافت یک رمزارز به اشتباه آدرس کیف پول رمزارز دیگری را به طرف مقابل بدهد، پول‌های او از دست می‌روند. بعد از اینکه فرد آدرس کیف پول خود را در اختیار طرف مقابل قرار داد، تنها باید صبر کند تا پول به حساب او بنشیند.

دریافت بیت کوین در کیف پول بیت کوین

۱۲. برای ارسال پول، کاربر گزینه Send را در صفحه نمایش داده شده در مرحله ۱۰ می‌زند. اگر کاربر هیچ پولی در کیف پول خود نداشته باشد، صفحه‌ای مانند زیر به او نمایش داده و گفته می‌شود که No Assets Found. اما اگر رمزارز را داشته باشد، در صفحه مقدار دارایی او نمایش داده می‌شود و کاربر می‌تواند بخشی یا همه آن را به کیف پول دیگری انتقال دهد.

۱۳. با کلیک روی سه نقطه بالایی در کیف پول، کاربر به تنظیماتی پیرامون کیف پول خود دسترسی خواهد داشت که بخشی از آن‌ها مربوط به تجربه کاربری و رابط کاربری و بخشی مربوط به امنیت کیف پول هستند. مهم‌ترین قسمت این بخش، گزینه Show My ReCovery Phrase است.

تنظیمات کیف پول بیت کوین

۱۴. در این وهله توصیه می‌شود کاربر روی گزینه Show My ReCovery Phrase کلیک کند. این کلمات بازیابی در واقع عباراتی هستند که از آن‌ها می‌توان برای بازیابی کیف پول در صورت ایجاد مشکل برای سخت‌افزار یا نرم‌افزار کاربر استفاده کرد و حفظ و نگهداری آن‌ها برای کاربر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به کلیه افراد توصیه می‌شود در بدو ساخت کیف پول و ورود به آن، حتما به این قسمت مراجعه کرده و کدهای بازیابی خود را ذخیره کنند.

کلمات بازیابی در کیف پول بیت کوین

۱۵. کاربر می‌تواند در صفحه والت خود (رجوع شود به مرحله ۹) جزئیات مربوط به دارایی‌ها و تراز حساب خود را در بازه‌های گوناگون زمانی مشاهده کند.

۱۶. در صورتی که کاربر روی چرخ‌دنده پایین صفحه در برنامه کیف پول بیت کوین کلیک کند، به صفحه‌ای مربوط به تنظیمات منتقل می‌شود که می‌تواند با استفاده از آن تنظیمات حساب کاربری خود را خود را تغییر دهد.

تنظیمات کیف پول بیت کوین

۱۷.در صورتی که در صفحه نمایش داده شده در مرحله قبل کاربر روی گزینه Secure your Founds بزند، به صفحه‌ای منتقل می‌شود که می‌تواند در آن آدرس جیمیل خود را به کیف پول خود مرتبط کند.

تنظیمات امنیتی در کیف پول بیت کوین

۱۸. با زدن گزینه Backup and Security (رجوع شود به مرحله ۱۶) کاربر می‌تواند از کیف پول خود در فضای ابری برای حفظ دارایی‌های خود بکاپ بگیرد. این کار با این هدف انجام می‌شود که اگر کاربر دسترسی خود به کیف پول و به طبع دارایی‌هایش را از دست داد، بتواند دسترسی خود به آن‌ها را بازیابی کند.

تهیه نسخه پشتیبان از کیف پول بیت کوین

آموزش کار با کیف پول بیت کوین الکترام

در این بخش از مطلب کیف پول بیت کوین چیست آموزش کار با کیف پول بیت کوین الکترام آموزش داده شده است. لینک دانلود این کیف پول در ادامه آمده است.

  • دانلود کیف پول الکترام [+]

۱. برای دانلود و نصب این کیف پول، ابتدا باید وارد سایت الکترام شد و به صفحه دانلود آن مراجعه کرد. در این صفحه کاربر متناسب با سیستم‌عامل خود باید نسخه مورد نظر خود از کیف پول بیت کوین الکترام را دانلود کند. با توجه به اینکه در بخش پیشین آموزش نصب و ساخت کیف پول بیت کوین برای موبایل ارائه شد، در این بخش، آموزش نصب، راه‌اندازی، ساخت کیف پول بیت کوین و کار با نسخه دسکتاپ کیف پول الکترام آموزش داده خواهد شد.

دانلود کیف پول الکترام

۲. در این آموزش با توجه به آنکه سیستم‌عامل کاربر ویندوز است، باید روی Windows Installer کلیک کند. دو نوع نسخه قابل نصب دیگر یکی فایل قابل اجرای تنها و یکی نسخه قابل حمل یا پرتابل (Portable) نیز وجود دارد. ولی در این قسمت دانلود، نصب و ساخت کیف پول بیت کوین در نسخه قابل نصب آموزش داده شده است. پس از دانلود شدن فایل، باید آن را باز کرد. با زدن دکمه نصب یا همان Install در صفحه باز شده، کار نصب آغاز می‌شود.

نصب کیف پول الکترام

فرایند نصب کیف پول الکترام

۳. پس از پایان نصب هنگامی که گزینه Installation Complete نمایش داده شد، باید روی گزینه Close کلیک کرد.

نصب کامل کیف پول الکترام

۴. اکنون، روی صفحه دسکتاپ آیکون کیف پول الکترام به کاربر نمایش داده می‌شود. اگر این مورد به کاربر نمایش داده نشد، می‌تواند نام Electrum را در نوار جستجوی منو استارت بنویسد تا آیکون برنامه نصب شده به او نمایش داده شود. لوگو الکترام در ادامه آمده است.

لوگو کیف پول الکترام

5. با کلیک روی آیکون الکترام، صفحه زیر باز می‌شود. در این مرحله باید روی گزینه Next کلیک کرد.

ساخت کیف پول الکترام

6. در صفحه جدید، کاربر می‌تواند انتخاب کند که انتخاب سرور به صورت دستی انجام شود یا به طور اتوماتیک به یکی از سرورهای موجود اتصال انجام شود. برای کاربران تازه‌وارد، انتخاب گزینه Auto Connect توصیه می‌شود. سپس باید گزینه Next را کلیک کرد.

۷. در صورتی که کاربر پیش‌تر کیف پول الکترام داشته باشد، می‌تواند آن را در این مرحله وارد (Import) کند. در غیر این صورت، کافی است دکمه Next را بزند تا یک کیف پول جدید برای او ساخته شود.

8. در این مرحله، کاربر باید انتخاب کند که قصد دارد چه نوع کیف پولی بسازد. توضیحات هر یک از گزینه‌ها در ادامه آمده است.

ساخت کیف پول بیت کوین الکتروم

  • Standard Wallet: کیف پول استاندارد و فاقد ویژگی‌هایی مانند احرا زهویت دو مرحله‌ای یا چندامضایی بودن است.
  • Wallet With Two-Factor Authentication: کیف پول با اجرا زهویت دو مرحله‌ای
  • Multi Signuture Wallet: کیف پول دو امضایی
  • Import Bitcoin Addreses or Private Keys: وارد کردن ادرس‌ها یا کلیدهای خصوصی

معمولا به کاربران معمولی که نیاز به قابلیت چندامضایی ندارند، نصب با حالت احراز هویت دو مرحله‌ای توصیه می‌شود. ولیکن در اینجا و برای تسهیل نصب، کیف پول استاندارد نصب خواهد شد.

۹. در این مرحله از کاربر پرسیده می‌شود که قصد دارد با کلمات بازیابی پیشین مخصوص به یک والت کار کند یا قصد دارد کلمات بازیابی جدیدی بسازد. در این مرحله، گزینه Create New Seed کلیک می‌شود.

ساخت کلمات بازیابی کیف پول الکتروم

۱۰. در این گام، کلمات بازیابی کاربر به او نمایش داده می‌شوند. کاربر باید این ۱۲ حرف را روی کاغذ بنویسد تا در صورت وقوع هرگونه مشکل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، بتواند کیف پول خود را بازیابی کند.

کلمات بازیابی کیف پول الکترام

۱۱. در این مرحله، کاربر باید کلمات بازیابی خود را در جعبه متن فراهم شده تایپ کند. شایان توجه است که کاربر نمی‌تواند با بریدن و چسباندن (Copy-Paste | کپی و پیست) این کار را انجام دهد. زیرا باید اطمینان حاصل شود که او به درستی از کلمات نسخه پشتیبان تهیه کرده است و فراموش نکرده که آن‌ها را در جایی بنویسد یا ذخیره کند.

تایید کلمات بازیابی کیف پول الکترام

۱۲. در این مرحله، کاربر باید یک رمزعبور برای کیف پول خود انتخاب کند تا فایل‌های مربوط به کیف پول را در سیستمی که کیف پول روی آن نصب است رمزنگاری کند. افرادی که تمایل به انجام این کار ندارند، می‌توانند این قسمت را خالی رها کنند و دکمه Next را بزنند.

۱۳. پس از زدن دکمه Next کیف پول کاربر ساخته می‌شود و او وارد کیف پول نرم‌افزاری خود می‌شود. در این مرحله پیغامی به کاربر نمایش داده می‌شود که مضمون آن این است که بنا به دلایل امنیتی همواره به کاربران کیف پول توصیه می‌شود تا آخرین نسخه از کیف پول را نصب داشته باشند. بنابراین، از آن‌ها پرسیده می‌شود که آیا تمایل دارند هر زمان نسخه جدید کیف پول عرضه شد به آن‌ها اطلاع داده شود؟ به کاربران توصیه می‌شود که گزینه Yes را بزنند.

کیف پول Electrum

در کیف پول، کاربر با چهار سربرگ اصلی مواجه است. هر یک از این موارد در ادامه تشریح شده‌اند.

  • History: تاریخچه تراکنش‌های کاربر در این بخش قابل مشاهده است.
  • Send: در صورتی که کاربر تمایل به واریز وجه داشته باشد، با مراجعه به این قسمت و تکمیل بخش‌های لازم، واریز را انجام می‌دهد. در این صفحه، در قسمت Pay To باید آدرس کیف پول گیرنده وارد شود. در قسمت توضیحات، کاربر در صورت تمایل توضیحاتی را یادداشت می‌کند تا در قسمت تاریخچه تراکنش‌های او ثبت و در آینده به او نمایش داده شوند. در قسمت amount، کاربر باید میزان بیت کوینی که تمایل به واریز آن را دارد را وارد کند. طبعا میزانی که کاربر قصد دارد واریز کند باید در یکف پول او وجود داشته باشد و مقداری بیشتر نیز باید وجود داشته باشد که هزینه تراکنش به کمک آن پرداخت شود.
  • Receive: در این قسمت کاربر می‌تواند آدرس کیف پول موقت بسازد که این موضوع به ناشناسی او در شبکه بلاک چین کمک می‌کند. برای این کار، باید میزانی که با آن آدرس قرار است دریافت شود به همراه مهلت انقضای لینک دریافت را وارد کند تا لینک در زمان مقرر منقضی شود. البته فرد باید به این موضوع توجه داشته باشد که پس از آن زمان لینک معتبر نیست و اگر واریزی به آن انجام شود، عملا دارایی‌هایی از بین می‌روند. در این قسمت، کاربر می‌توانند انتخاب کند که دریافت بیت کوین از طریق شبکه لایتنینگ انجام شود. البته برای این مورد، ابتدا باید یک کانال لایتنینگ باز کند که انجام این کار از طریق سربرگ Lightening امکان‌پذیر است و پرداختن به آن مطلب کیف پول بیت کوین چیست را از مسیر اصلی خود خارج می‌کند.
بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرسMediumBlockgeeks
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *