کولیس و آموزش استفاده از آن

۱۶۷۴۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
کولیس و آموزش استفاده از آن

کولیس یکی از پرکاربرد‌ترین ابزار‌های اندازه‌گیری در صنعت و مهندسی است. احتمالاً بارها نوع ورنیه آن (Vernier Caliper) که در شکل زیر آمده است را دیده و یا در آزمایشگاه دبیرستان یا آزمایشگاه فیزیک عمومی ۱ با آن کار کرده باشید.

نمایی از یک کولیس کوچک
شکل (۱): نمایی از یک کولیس کوچک

کولیس‌ها دقت‌های متفاوتی داشته و می‌توانند اندازه (طول) اجسام را تا مرتبه صدم میلی‌متر نیز بیان کنند. از این حیث، دقت کولیس بیشتر از خط‌کش‌های معمولی است که اندازه را تنها در مرتبه میلی‌متر بیان می‌کنند. در این مطلب در نظر داریم تا با زبانی ساده، استفاده از کولیس ورنیه را آموزش دهیم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

اجزای کولیس

اجزای کولیس
شکل (۲): شماتیکی از یک کولیس کامل

شکل فوق نمایی از یک کولیس ورنیه را نشان می‌دهد. قسمت‌های مختلف این ابزار اندازه‌گیری که با شماره‌هایی در شکل نشان داده شده‌اند، به قرار زیر هستند:

  1. گیره‌های خارجی بزرگ (Outside large jaws): جهت اندازه‌گیری قطر خارجی یا اندازه یک جسم
  2. گیره‌های داخلی کوچک (Inside small jaws): جهت اندازه‌گیری قطر داخلی یک جسم
  3. میله عمق (Depth probe/rod): جهت اندازه‌گیری عمق یک شیء یا سوراخ
  4. مقیاس اندازه‌گیری اصلی متریک (Metric Main scale): اندازه‌گیری بر حسب میلی‌متر
  5. مقیاس اندازه‌گیری اصلی امپریال (Imperial Main scale): اندازه‌گیری بر حسب اینچ کسری
  6. مقیاس اندازه‌گیری ورنیه متریک (Metric Vernier scale): اندازه‌گیری دقیق‌تر در مرتبه دهم یا صدم میلی‌متر
  7. مقیاس اندازه‌گیری ورنیه امپریال (Imperial Vernier scale): اندازه‌گیری دقیق‌تر (کسری از اینج)
  8. نگه‌دارنده (Retainer): جهت ثابت کردن قسمت ورنیه برای کاهش خطا

مقیاس یا دقت کولیس

محاسبه دقت کولیس ورنیه کار ساده‌ای است. مقیاس اصلی که به خط‌کش اصلی نیز موسوم است، همانند خط‌کش‌های معمولی دقت 1 میلی‌متر را دارد. در واقع فاصله بین خطوط روی مقیاس اصلی ۱ میلی‌متر است.

حال تعداد خطوط روی قسمت ورنیه را شمارش کنید. دقت داشته باشید که شمارش را از صفر (شماره خط اول: صفر) آغاز کنید. حال عدد ۱ میلی‌متر را بر تعداد خطوط ورنیه تقسیم کنید. عدد به دست آمده دقت کولیس است و بدین معنی است که کولیس مذکور توانایی محاسبه طول اجسام را با دقت بیشتر ندارد. به طور مثال مطابق با شکل (۵)، ورنیه به 20 قسمت مساوی تقسیم شده است. یعنی تعداد خطوط روی آن 20 است. با تقسیم ۱ میلی‌متر بر 20، دقت کولیس مذکور 0.05 میلی‌متر به دست می‌آید.

حال که با قسمت‌های مختلف کولیس آشنا شدید، در ادامه قصد داریم تا نحوه کار با آن را آموزش دهیم.

روش کار کولیس

اولین قدم، استفاده مناسب از گیره‌های کولیس است. در صورتی که می‌خواهید طول یا قطر خارجی جسمی را اندازه‌گیری کنیم، از گیره‌های خارجی استفاده می‌کنیم. همچنین از گیره‌های کوچک جهت محاسبه قطر داخلی اجسام (مثلا قطر داخلی یک لیوان) استفاده می‌کنیم.

کولیس چیست
شکل (۳): از گیره‌های خارجی برای اندازه‌گیری قطر خارجی یا طول اجسام استفاده می‌کنند.

برخی از کولیس‌ها در قسمت کشویی آن پیچی تعبیه شده است که با پیچاندن آن قسمت کشویی (مقیاس‌ اصلی و ورنیه) قفل شده که جهت کاهش خطا امری مفید است.

Vernier Caliper
شکل (۴): پیچ تعبیه شده جهت ثابت کردن گیره‌ها

پس از اینکه جسم به خوبی بین دو گیره محکم شد (البته دقت داشته باشید که فشار گیره‌ها باعث تغییر سایز احتمالی جسم نشود)، از قسمت اصلی (Main scale) اولین عددی که صفر ورنیه روی آن است را خوانده و بر حسب میلی‌متر یا اینچ بنویسید. منظور از عدد، شماره خط روی مقیاس اصلی است. از آنجایی که مقیاس اصلی بر حسب میلی‌متر بوده، فاصله بین هر خط آن ۱ میلی‌متر است. دقت داشته باشید که در شمارش خط‌ها، اولین خط، یعنی صفر را شمارش نکنید یا شمارش را از صفر آغاز کنید. دقت داشته باشید که اگر صفر ورنیه بین دو خط قرار گرفت، حد پایین را در نظر می‌گیریم. به طور مثال در شکل (5) صفر ورنیه بین دو خط 17 و 18اُم است که خط ۱۷اُم به معنی ۱۷میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

حال به سراغ قسمت ورنیه (Vernier) می‌رویم. با دقت کامل، اولین خطی را که دقیقاً روی یکی از خط‌های قسمت اصلی (Main scale) قرار گرفته است را مشخص کرده و عدد آن را یاداشت کنید.

اندازه گیری با کولیس
شکل (۵): نحوه تعیین اندازه یک جسم توسط کولیس ورنیه

به طور مثال در شکل فوق، خط شماره 6 دقیقاً روی یکی از خطوط مقیاس اصلی منطبق شده است. حال این عدد را باید در دقت کولیس که در بخش قبل آن را فرا گرفتید، ضرب کرده و با عدد خوانده شده از قسمت اصلی، جمع کنید. بدین ترتیب داریم:

$$17+(6 \times 0.05)=17.30\quad (mm)$$

جهت راحتی کار، روی بدنه اغلب کولیس‌ها، دقت ابزار درج شده است. در این صورت اولین خط عددی که روی یکی از خطوط مقیاس اصلی منطبق بود را در دقت نوشته شده ضرب کنید.

کولیسی روی میز
شکل (۶): معمولاً دقت کولیس روی قسمت ورنیه درج می‌شود.

جهت این که مطالب فوق، بهتر در ذهنتان نقش ببندد، به فایل متحرک زیر دقت کنید:

کولیس
شکل (۷): آموزش کار با کولیس

اصلاح خطا

قبل از شروع اندازه‌گیری، جهت افزایش دقت اندازه‌گیری، بهتر است که جسم را تمیز کنید تا آلودگی و لایه‌های زائد از بین بروند. همچنین با از بین رفتن چربی‌ها، جسم بهتر بین گیره‌های کولیس قرار می‌گیرد. همچنین یک بار دهانه کولیس را ببندید تا مشخص شود که آیا نقطه صفر کولیس دقیق است یا خیر. در واقع اگر به هنگام بسته بودن کولیس، طول دهانه (مقیاس اصلی) عددی جز صفر را نشان داد، کولیسِ مد نظر دارای خطا است. به عبارت دیگر صفر ورنیه باید دقیقاً با صفر مقیاس اصلی منطبق باشد.

خطای کولیس
شکل (۸): صفر ورنیه دقیقاً روی صفر مقیاس اصلی منطبق بوده و در نتیجه کولیس بدون خطا است.

به طور مثال، اگر مقیاس ورنیه به مقدار 0.1 میلی‌متر بالای عدد صفر ایستاد، به اصطلاح خطای مثبت صفر دارید. جهت به دست آوردن نتیجه مناسب با چنین کولیسی باید بیاد مقدار 0.1 میلی‌متر را از عدد به دست آمده کم کنید.

خطای صفر مثبت
شکل (۹): صفر ورنیه جلوتر از صفر مقیاس اصلی بوده و در نتیجه کولیس دارای خطای صفر مثبت است.

خطای صفر منفی نیز ممکن است که در یک کولیس وجود داشته باشد که در این صورت باید میزان خطا را به عدد نهایی اضافه کنید.

خطای صفر منفی
شکل (10): صفر ورنیه عقب‌تر از صفر مقیاس اصلی بوده و در نتیجه کولیس دارای خطای صفر منفی است.

در صورتی که مطلب فوق برایتان مفید بود، آموزش‌های زیر را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم:

بر اساس رای ۱۹۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Wikihow
۱۵ دیدگاه برای «کولیس و آموزش استفاده از آن»

خیلی ساده خودمونی ، ممنون

با سلام
پس جدول پشت فک محرک کولیس چی هست؟

متاسفانه بر خلاف انتظارم اصلا خوب نبود خیلی راحتتر میشه کولیس رو خوند این روش شما باید ضرب انجام داد و جمع درحالی که با عدد 6 روی ورنیه می توان شصت و با شمردن خطوط ریز بعد از ان تا زمان دقیقا رو به رو بودن با خط روی خط کش 4 را خواند بدین ترتیب می شود 19.64

سلام ببخشید از کولیس برای اندازه گیری چه چیزی استفاده میکنن

با سلام،
با استفاده از کولیس می‌توان عمق وسایلی مانند بشقان یا کاسه را اندازه گرفت. همچنین، برای اندازه‌گیری استوانه‌ای تو خالی می‌توان از این وسیله استفاده کرد.
با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

سلام
چرا دقت ریز سنج را یک صدم در نظر میگیریم؟

سلام و روز شما به خیر؛

دقت همه ریزسنج‌ها یکسان نیست و بستگی به تعداد تقسیمات روی پیچ ریزسنج دارد که احتمالاً ریزسنجی که شما با آن کار می‌کنید دارای پنجاه تقسیم روی پیچ است و گام ریز سنج شما ۰٫۵ باشد، در این حالت دقت ریزسنج ۰٫۰۱ میلیمتر خواهد بود یا تعداد تقسیمات روی پیچ ۱۰۰ قسمت است و گام ریزسنج شما ۱ میلی متر است. بدین ترتیب در هر دو حالت مقدار گام پیچ تقسیم بر تعداد تقسیمات روی پیچ دقت ریز سنج را می‌دهد.

از همراهی شما با فرادرس خرسندیم.

سلام میگم آموزش کلیپ نداری

سلام. خیلی عالی. ممنون از آموزش خوبتون!

سلام. در فیلم 0.02 رو چجوری محاسبه کردید؟ 19 + 32*0.02

سلام و روز شما به خیر؛

$$0.02$$ دقت کولیس است که همان طور که در بخش دقت اندازه‌گیری کولیس توضیح داده شده این دقت از رابطه یک تقسیم بر تعداد تقسیمات روی ورنیه به دست می‌آید.

از این با فرادرس همراه هستید خرسندیم.

سلام علیکم. بنده ایمیل زدم در بخش شکل ۵ تصویر ورنیه مطابقت ندارد.
چون از صفر اول ورنیه تا صفر اخر ورنیه 50قسمت است که در کولیس بادقت 0.02باید 50تقسیم ورنیه 49تقسیم خط کش را در بر داشته باشد،اما45 خط است از خط کش که بایستی49 خط باشد.
یاعلی

سلام و روز شما به خیر؛

در حقیقت شکل مورد نظر تنها به شکل شماتیک به یادگیری بحث کولیس پرداخته و نمایش مقیاس‌های آن دقیق نبود زیرا هدف انطباق مقیاس اصلی و قسمت ورنیه بود. با این حال این مورد در تصویر (۵) تصحیح شد و تصویری با مقیاس دقیق جایگزین شد.

از همراهی شما سپاسگزاریم.

بسیار بزبان ساده و مفید بیان شده بود.
با آرزوی بهره مندی بیشتر از آموزش
هایتان

با سلام
بسیار زیبا و پر محتوا بود
انشالله در کارتان موفق و پیروز باشید

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *