کولر سلولزی چیست؟ | مزایا، معایب و عملکرد — هر آنچه باید بدانید

۲۲۶۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
کولر سلولزی چیست؟ | مزایا، معایب و عملکرد — هر آنچه باید بدانید

در آموزش‌های پیشین مجله فرادرس، با انواع کولر آبی و روش محاسبه ظرفیت کولر آبی آشنا شدیم. در این آموزش، با یکی از انواع کولر آبی، به نام کولر سلولزی آشنا می‌شویم که در واقع به جای پوشال از پد سلولزی استفاده می‌کند.

پد کولر چیست و چه عملکردی دارد؟

کولر آبی جدا از اینکه این یک گزینه اقتصادی برای تهویه مطبوع است، یک دستگاه مناسب و بسیار کارآمد است که به روش‌های مختلف کیفیت هوای فضای مورد نظر را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، کولر آبی را می‌توان یک دستگاه سازگار با محیط‌زیست دانست.

کولر آبی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که برای اطمینان از دوام روند خنک‌کنندگی به صورت هماهنگ در کنار یکدیگر کار می‌کنند. این قطعات باید بهترین کیفیت را داشته باشند تا کار در مسیر درست پیش برود و نتیجه مطلوب حاصل شود.

پدهای خنک‌کننده کولرهای آبی از مهم‌ترین قسمت‌های دستگاه هستند. در واقع، پدها بخشی از کولر هستند که خنک‌کنندگی در آن‌ها اتفاق می‌افتد. هوای گرم که به داخل کولر کشیده می‌شود و از پدهای خنک‌کننده عبور می‌کند. در حین عبور از پدهای خنک‌کننده است که از انرژی گرمایی موجود در هوا برای تبخیر آب روی پدها که دائماً مرطوب هستند، استفاده می‌شود.

پد سلولزی

هوای خارج شده از پدها خنک‌تر و مرطوب است. این همان هوایی است که از کولر خارج می‌شود و به خنک کردن و گردش هوا کمک می‌کند.

از توضیحات بالا مشخص است که پدهای خنک‌کننده کولرهای آبی نقش بسزایی در روند خنک‌سازی دارند. این پدها انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خود است.

انواع پدهای کولر چه هستند؟

پدهای کولر آبی را معمولاً می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: پدهای پوشالی و پدهای سلولزی. هرکدام از این پدها دارای مزایا و معایبی هستند.

انواع پد کولر

در ادامه، در مورد هر یک از این پد‌های خنک‌کننده به طور جداگانه بحث خواهیم کرد. جدول زیر اطلاعات اساسی مورد نیاز در مورد این پدهای کولر را ارائه می‌دهد.

سلولزیپوشالی
ماده تشکیل‌دهندهسلولزتراشه چوب، الیاف مصنوعی
بازدهزیادکم
نیاز به نگهداریکمزیاد
دوامبادوام‌کم‌دوام
قیمتگرانارزان

کولر سلولزی چیست؟

کولر سلولزی در واقع همان کولر آبی معمولی است که در آن، به جای پوشال از پد سلولزی استفاده می‌شود. کولرهای پوشالی به دلیل استفاده گسترده‌ای که از گذشته داشته‌اند، احتمالاً برای شما کاملاً شناخته‌ شده هستند. پدهای پوشالی که اساساً از تراشه‌های چوب و الیاف مصنوعی ساخته شده‌اند.

اگر این پوشال‌ها را از نزدیک دیده باشید، احتمالاً به این نکته پی برده‌اید که ظاهری مانند چمن دارند که در هم تنیده شده‌اند. این پدهای پوشالی وظیفه خود را در نگهداری رطوبت کافی برای کولر آبی انجام می‌دهند، اما بهترین گزینه در بازار محسوب نمی‌شوند. مهم‌ترین مزیت کولر پوشالی قیمت پایین‌تر این نوع پدهای کولر مزایایی دارند، اما در مقایسه با کولر سلولزی از نظر کیفیت پایین‌تر است.

وقتی بودجه کافی دارید، کولر سلولزی گزینه مناسبی است تا به شما کمک کند در طول تابستان محیط خانه یا کار خود را خنک نگه دارید.

ساختار پد کولر سلولزی که شبیه خانه‌های لانه زنبور، یکنواخت و همگن است و به همین دلیل، آب به صورت یکنواخت در آن توزیع می‌شود. بنابراین، آب در هیچ ناحیه‌ای از پد کولر سلولزی جمع نمی‌شود یا نقطه‌ای از آن خشک نمی‌ماند. به همین دلیل است که کیفیت کولر سلولزی از کولر آبی معمولی بیشتر است و خنک‌سازی کولر سلولزی بیشتر از کولر پوشالی است.

کولر سلولزی

یکی دیگر از مزایای پد سلولزی، ساختار منسجم پد سلولزی امکان هر گونه شکنندگی را از بین می برد و هوای خروجی از کولر عاری از هرگونه آلایندگی مرتبط با پوشال می

مزایای کولر سلولزی چیست؟

کولر سلولزی مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • بازده بالا: با توجه به استفاده از پد سلولزی، مقدار جذب آب بیشتر شده و بازده خنک‌کنندگی کولر سلولزی بیشتر از کولر پوشالی خواهد بود.
  • عدم تغییر شکل پد سلولزی: پدهای سلولزی ساختاری یکنواخت و منظم و محکم دارند و به همین دلیل، برخلاف کولر پوشالی، به مرور زمان تغییر شکل نمی‌دهند.
  • مقاومت در برابر اکسیداسیون: قاب بیشتر پدهای سلولزی از آلومینیوم است و به همین دلیل، در برابر آب و اکسیداسیون مقاوم است. این خصوصیت باعث افزایش طول عمر کولر سلولزی آبی می‌شود.
  • نیاز کمتر به تعویض: با توجه به قاب و جنس پد سلولزی، نیاز به تعویض سالیانه آن نیست و در مدت زمان بیشتری باید آن را تعویض کرد.
  • سازگاری با محیط زیست: با توجه به اینکه مواد تشکیل دهنده پدهای سلولزی به گونه‌ای است که تجزیه‌پذیر هستند و هنگام خیس شدن آلاینده‌ای تولید نمی‌کنند، برای محیط زیست خطری ندارند.
  • عدم انتقال قطره‌های آب به هوا: با توجه به ساختار منظمی که پد کولر سلولزی دارد، قطرات آب به محیط منتقل نمی‌شوند.
  • نصب و راه‌اندازی سریع: با توجه به ساختار پود سلولزی، نصب و راه‌اندازی کولر سلولزی بسیار سریع و راحت انجام می‌شود.
  • عدم پخش باکتری و قارچ: با توجه به مواد تشکیل دهنده پد کولر سلولزی، قارچ و باکتری‌ مضر در هوا پخش نمی‌شود.
  • عدم رسوب‌گذاری: رسوب‌گذاری در کولر سلولزی با سرعت بسیار کمی رخ می‌دهد.

معایب کولر سلولزی چیست؟

شاید بتوان گفت تنها عیب واضح و قابل توجه کولر سلولزی نسبت به کولر معمولی، هزینه بالاتر آن است. دلیل این هزینه بالا نیز همان پدهای سلولزی است. البته اگر مزایای کولر سلولزی را نیز در نظر بگیریم، شاید نتوان هزینه بالا را از نقاط منفی کولر سلولزی به حساب آورد.

تفاوت کولر سلولزی و کولر معمولی چیست؟

از تفاوت‌های کولر سلولزی با کولر پوشالی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کولر سلولزی خنک‌کنندگی و بازدهی بیشتری نسبت به کولر پوشالی دارد.
  • کولر سلولزی نیاز به تعویض کمتری دارد.
  • هزینه کولر معمولی کمتر از کولر سلولزی است.
  • هزینه نگهداری کولر سلولزی پایین‌تر است.
  • کولر پوشالی در مناطق خشک و بسیار گرم دارای راندمان خنک‌کنندگی بالایی است.
  • کولر سلولزی از وارد شدن میکروب به فضا جلوگیری می‌کند.
  • پد سلولزی به طول کامل مرطوب می‌شود، اما در مورد پو پوشالی این‌گونه نیست.

معرفی فیلم آموزش آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی (چیلرهای توربوکر و دیگ های چگالشی)

یکی از آموزش‌های فردارس در زمینه تهویه مطبوع، آموزش آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی (چیلرهای توربوکر و دیگ های چگالشی) است که در ۲ ساعت و ۱۶ دقیقه و در قالب دو درس تدوین شده است. در درس اول این آموزش، چیلرهای توربوکر (بدون روغن) و موضوعات مرتبط با آن به طور کامل معرفی می‌شوند. همچنین، در درس دوم، مباحث مفصلی درباره دیگ‌های چگالشی (Condensing boiler) بیان شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش آشنایی با سیستم های تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی (چیلرهای توربوکر و دیگ های چگالشی) + اینجا کلیک کنید.

معرفی فیلم آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF

آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF

سیستم‌های حجم متغیر VRF یکی دیگر از راهکارهای تهویه مطبوع هستند که آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF در رابطه با آن‌ها توسط فرادرس تهیه شده است. مدت زمان این آموزش ۴ ساعت و ۸ دقیقه بوده و در ۸ درس تدوین شده است. موضوع درس یکم این آموزش، مقدمه‌ای بر تهویه مطبوع و وضعیت انرژی است. در درس دوم، سیستم VRF و اصول کارکرد آن معرفی شده است. ویژگی‌های سیستم VRF و اصول طراحی آن در درس‌های سوم و چهارم مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نرم‌افزارهای تجاری طراحی این سیستم‌ها در درس پنجم معرفی شده‌اند. در درس‌های ششم و هفتم نصب سیستم‌های VRF و سرویس و نگهداری آن‌ها مورد بحث قرار گرفته‌اند و در نهایت، در درس هشتم، توجیه اقتصادی استفاده از سیستم VRF بیان شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش اصول طراحی، نصب و سرویس سیستم های تهویه مطبوع حجم متغیر VRF + اینجا کلیک کنید.

معرفی فیلم آموزش برق و کنترل های تاسیسات

آموزش برق و کنترل های تاسیسات

یکی دیگر از آموزش‌های فرادرس که در آن‌ به مبحث تهویه مطبوع پرداخته شده، آموزش برق و کنترل های تاسیسات است که در زمان ۵ ساعت و ۳۰ دقیقه و در قالب ۸ درس تدوین شده است.

در درس یکم این فیلم آموزشی، مفاهیم اولیه سیستم‌های کنترل پرداخته شده است. موضوع درس دوم، معرفی کنترل‌کننده‌ها است. همچنین، محرک‌ها و اندازه‌گیری‌ها، به ترتیب، در درس‌های سوم و چهارم معرفی شده‌اند. کمپرسور در درس پنجم معرفی شده و چیلر در درس ششم مورد بررسی قرار گرفته است. سیستم‌های تهویه مطبوع موضوع درس هفتم است و در نهایت، در درس هشتم، نرم‌افزارهای مهم مربوط به کنترل تأسیسات معرفی شده‌اند.

معرفی فیلم آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان

آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان

برای آشنایی بیشتر با مباحث تاسیسات ساختمان، پیشنهاد می‌کنیم به آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان مراجعه کنید که در ۱۳ درس و در مدت زمان ۱۱ ساعت و ۴۰ دقیقه تدوین شده است. در درس اول این آموزش مقدمه و کلیات مبحث ۱۴ بیان شده و درس دوم به تعاریف و مفاهیم اختصاص یافته است. در درس سوم نشانه‌گذاری دستگاه‌ها مورد بحث قرار گرفته است.

موضوع درس‌های چهارم تا ششم، به ترتیب، تعویض هوا، کانال‌کشی و تعویض هوا توسط هودها است. در درس هفتم به دیگ و منبع انبساط و در دس هشتم آموزش به دستگاه‌‌های گرم‌‌کننده و خنک‌‌کننده ویژه پرداخته شده است. موضوع درس نهم تأمین هوای احتراق است و در درس دهم مباحث مربوط به لوله‌کشی بیان شده است. سیستم‌های تبرید در درس یازدهم معرفی شده‌اند و در درس دوازدهم دودکش بررسی شده است. در نهایت، در درس سیزدهم، مباحث مرتبط با ذخیره و انتقال سوخت مایع مورد بررسی قرار گرفته است.

برای مشاهده فیلم آموزش مبحث ۱۴ مقررات ملی ساختمان + اینجا کلیک کنید.

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *