کندل چکش معکوس چیست؟ – از شناسایی تا کاربرد

۲۹۶۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
کندل چکش معکوس چیست؟ – از شناسایی تا کاربرد

کندل چکش معکوس از پرکاربردترین الگوها در نمودارهای شمعی است. نمودارهای «شمعی» (Candlestick) منابع با ارزشی هستند که اطلاعات مفیدی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهند. با وجود تنوع الگوهای مختلفی که در نمودارهای شمعی وجود دارد، بررسی هر یک از آن‌ها باعث می‌شود نمودار قیمت را بهتر تحلیل کنیم. هر یک از کندل‌هایی که در نمودار شمعی ظاهر می‌شود با توجه به محلی از نمودار که در آن قرار دارد می‌تواند مفهوم متفاوتی داشته باشد.

بنابراین علاوه بر شناسایی دقیق کندل‌ها، باید به اطلاعات دیگری که نمودار در اختیار ما قرار می‌دهد مانند محدوده‌های مقاومتی و حمایتی توجه کافی کنیم. به طور کلی کندل چکش معکوس الگویی است که معمولا سیگنال برگشت روند بازار را نشان می‌دهد. بنابراین این کندل را می‌توانیم در پایان روندهای نزولی پیدا کنیم. کندل چکش معکوس نوعی از الگوی کندل چکش معمولی است که در این مطلب به توضیح آن می‌پردازیم.

کندل چکش معکوس چیست ؟

«کندل چکش معکوس» (Inverted Hammer) الگویی از نمودار شمعی است و زمانی تشکیل می‌شود که خریداران برای بالا بردن قیمت دارایی به بازار فشار می‌آورند. این کندل معمولا در پایین روندی نزولی تشکیل می‌شود و نشان‌‌گر وجود پتانسیل برای برگشت قیمت به سمت بالا است. به دلیل این‌که این کندل شبیه چکش برعکس است به آن کندل چکش معکوس می‌گویند.

کندل چکش معکوس از یک «بدنه» (Body) و دو «سایه» (Shadow) تشکیل می‌شود. قسمت بدنه این کندل شبیه مستطیلی با عرض کوتاه است که بر روی طول خود قرار دارد. سایه بالایی که بر روی بدنه قرار دارد حداقل باید دوبرابر طول بدنه کندل باشد. سایه پایین کندل در صورت وجود بسیار کوتاه است.

کندل چکش معکوس

تفاوت کندل چکش و Inverted Hammer

کندل چکش شبیه چکشی است که دسته آن به سمت پایین است. اما کندل چکش معکوس شبیه چکشی است که دسته آن رو به سمت بالا است. در واقع کندل چکش معکوس نوعی از کندل چکش است. در کندل چکش معکوس که به کندل چکش وارون نیز معروف است سایه بلند کندل در بالای بدنه کندل تشکیل می‌شود. در صورتی که در کندل چکش سایه بلند کندل در پایین بدنه امتداد یافته است.

کندل چکش معکوس سبز

کندل چکش معکوس سبز یا سفید، کندل چکش معکوسی است که بدنه آن سبز یا سفید است. در این نوع کندل قیمت در زمان باز شدن کندل و پایین‌ترین قیمت کندل برهم منطبق یا بسیار به هم نزدیک هستند. با توجه به این‌که قیمت در زمان بسته شدن کندل سبز از قیمت در زمان باز شدن آن بالاتر است بنابراین رنگ این کندل سبز یا سفید است. رنگ سبز بدنه در کندل وارون سبز به معنای این است که خریداران فشار بیشتری در زمان بسته شدن کندل برای بالا بردن قیمت ایجاد کرده‌اند.

کندل چکش وارون قرمز چیست ؟

در کندل چکش وارون قرمز که آن را با رنگ سیاه نیز نشان می‌دهند، قیمت در زمان بسته شدن کندل با پایین‌ترین قیمت کندل منطبق است یا این دو قیمت بسیار به هم نزدیک هستند. با توجه به این‌که قیمت در زمان بسته شدن کندل از قیمت در زمان باز شدن آن پایین‌تر است، بنابراین رنگ بدنه کندل قرمز است. با وجود این‌که رنگ بدنه کندل چکش وارون تأثیر چندانی در تحلیل قیمت ندارد اما در مجموع کندل چکش وارون قرمز نسبت به کندل وارون سبز احتمال کمتری برای برگشت روند به سمت بالا دارد.

کندل چکش وارون قرمز

کندل چکش معکوس نشانه چیست ؟

کندل چکش معکوس نشانه این است که خریداران اطمینان به نفس بیشتری برای خرید پیدا کرده‌اند. بالاترین قسمت سایه بالایی کندل به معنای این است که خریداران، قیمت را تا حد امکان بالا برده‌اند. قسمت‌های پایین‌تر در سایه بالایی نشان‌دهنده مقاومت فروشنده‌ها برای پایین نگه‌داشتن قیمت است. با وجود این قدرت خریداران بیشتر است و بازار ممکن است قیمت‌های بالاتری را ببیند.

معنی کندل چکش معکوس چیست ؟

کندل چکش معکوس به تریدرها می‌گوید که خریداران بازار را تحت فشار قرار داده‌اند و ممکن است بعد از روند نزولی موجود شاهد صعود قیمت باشیم. البته هرگز نباید کندل چکش معکوس را به‌تنهایی سیگنال برگشت روند در نظر گرفت. بلکه بعد از بررسی محل تشکیل این کندل باید کندل‌های بعدی را برای گرفتن تأیید درنظر داشت.

کندل چکش سفید معکوس نشانه چیست ؟

در کندل چکش سفید معکوس پایین‌ترین قیمت بسیار نزدیک با قیمت در زمان باز شدن کندل است. در برخی موارد نیز این دو قیمت بر هم منطبق هستند. این موضوع باعث می‌شود تا رنگ بدنه کندل سبز یا سفید شود. با توجه به این‌که فشار خریداران در زمان بسته شدن کندل برای بالاتر بردن قیمت از کندل چکش وارون قرمز بیشتر است، بنابراین کندل چکش وارون سفید یا سبز سیگنال بهتری برای تغییر روند به سمت بالا می‌دهد. البته رنگ بدنه کندل چکش معکوس در مقایسه با مواردی مثل محل تشکیل کندل چکش وارون در نمودار قیمت و منطبق شدن آن با تأییدیه‌های دیگر اهمیت کمی دارد.

فیلتر کندل چکش معکوس چیست ؟

با توجه به این‌که کندل چکش معکوس نشانه‌ای از برگشت روند قیمتی به سمت بالا است، بنابراین پیدا کردن این نوع کندل در نمودار قیمت در مکانی مناسب می‌تواند موقعیت‌های خوبی را برای تریدر ایجاد کند. پلتفرم‌هایی که برای ترید در انواع بازارها استفاده می‌شوند امکان فیلتر کردن کندل چکش وارون را برای تریدرها ایجاد کرده‌اند. با فیلتر کردن کندل چکش وارون، این پلتفرم‌ها دارایی‌هایی که در حال ایجاد کندل چکش وارون هستند را برای تریدرها به‌صورت جداگانه نشان می‌دهند.

کاربرد Inverted Hammer در ترید

همان‌طور که در قسمت قبلی ذکر شد هیچ الگویی به‌تنهایی نمی‌تواند اطلاعات مورد نیاز را برای یک ترید موفق به ما بدهد. بنابراین شناسایی Inverted Hammer تنها شرط لازم برای ترید با کندل چکش وارون است. برای ترید به کمک چکش وارون در ابتدا باید تمامی مواردی که از طریق تحلیل «پرایس اکشن» (Price Action) می‌توانیم از محدوده‌های مهم قیمتی متوجه شویم را در نمودار بررسی کنیم.

سپس با توجه به موقعیتی که کندل چکش وارون نسبت به این محدوده‌های مهم دارد، اقدام به باز کردن پوزیشن معاملاتی کنیم. در نظر داشته باشید که برای یک ترید موفق بعد از شناسایی کندل چکش در موقعیت پرایس اکشنی مناسب، باید تأیید سیگنال را در نحوه تشکیل کندل بعدی مشاهده کنیم.

Inverted Hammer و رعایت قوانین ترید

کندل چکش معکوس در صورتی‌که برخی از قوانین کلی در ترید را رعایت کنیم می‌تواند موقعیتی‌های سودزای خوبی را برای ما فراهم کند. با توجه به این‌که کندل چکش وارون نوعی الگوی «صعودی» (Bullish) است بنابراین تنها قوانین خرید درباره آن صادق است.

  • نقاط بازگشتی: مشخص کردن نقاط بازگشتی در نمودار از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع تشکیل کندل چکش وارون در این نواحی می‌تواند سیگنال صعودی خوبی محسوب شود. خطوط حمایت و مقاومت و یا خطوط روند صعودی برخی از محدوده‌هایی هستند که Inverted Hammer در برخورد با آن‌ها می‌تواند تشکیل شود و سیگنال خرید خوبی به ما بدهد.
  • زمان مناسب برای ورود به معامله: هنگامی که در موقعیتی مناسب کندل چکش معکوس مشاهده می‌شود باید منتظر تشکیل کندل تأیید بعد از آن باشیم. اگر کندل تأیید خوبی تشکیل شود آن‌گاه احتمال موفقیت ترید ما بیشتر می‌شود. در واقع با ورود به معامله بعد از مشاهده کندل تأیید، ریسک معامله را کاهش می‌دهیم. البته در این حالت مجبور هستیم تا در قیمت‌های بالاتری وارد معامله شویم و به نسبت سود کمتری نیز خواهیم داشت.
  • حد ضرر: با توجه به این‌که حتی مجرب‌ترین تریدرها نیز در بسیاری مواقع پیش‌بینی‌های نادرستی می‌کنند بنابراین استفاده از حد ضرر در تمامی معاملات واجب است. در صورتی‌که روند قیمتی بر خلاف تحلیل ما پیش برود، حد ضرر زیان معامله را کاهش می‌دهد.
کندل تأیید

نکات Inverted Hammer در ترید

در زمان ترید با کمک کندل چکش وارون توجه به برخی نکات می‌تواند احتمال موفقیت در ترید را بیش‌تر کند. در ادامه به برخی از این موارد می‌پردازیم.

  • اندازه طول سایه بالایی کندل: هر چه اندازه سایه بالایی کندل چکش معکوس بیشتر باشد احتمال برگشت روند بیشتری وجود خواهد داشت.
  • رنگ کندل چکش وارون: رنگ بدنه کندل چکش وارون تأثیر زیادی در تحلیل قیمت ندارد. البته کندل‌های چکش وارون با بدنه سبز یا سفید از کندل‌های چکش قرمز یا سیاه صعودی‌تر هستند یعنی تا حدودی سیگنال صعودی بهتری می‌دهند.
  • توجه به کندل تأیید: هر چه بدنه کندل تأیید بعد از کندل چکش وارون بزرگ‌تر باشد، احتمال برگشت روند قیمت به سمت بالا بیشتر است.

Inverted Hammer و نواحی PRZ

یکی از مواردی که کمک بسیاری در تشخیص درست حرکت قیمتی به تریدرها می‌کند، بررسی «نواحی برگشتی پرپتانسیل» (Potential Reversal Zone | PRZ) است. در این نواحی احتمال برگشت قیمت بیشتر از نواحی دیگر است. برای مثال محدوده‌های حمایتی و مقاومتی مهم می‌توانند به‌عنوان نواحی PRZ باشند. برای پیدا کردن این نواحی مهم حمایتی و مقاومتی از گذشته نمودار قیمتی استفاده می‌شود. بعد از مشخص کردن این نواحی برگشتی باید منتظر بمانیم و واکنش قیمت را در برخورد با این نواحی بررسی کنیم. در صورتی‌که کندل چکش معکوس و کندل تأیید بعد از آن در این نواحی مشاهده شود، می‌تواند موقعیت مناسبی برای ورود به معامله باشد.

کندل چکش معکوس روی حمایت

یکی از حالت‌هایی که برای کندل چکش وارون در نمودار ممکن است به‌وجود آید، تشکیل کندل چکش وارون در نزدیکی محدوه های حمایتی است. برای مثال نمودار زیر را در نظر بگیرید. در این نمودار می‌بینیم که قیمت بعد از روندی نزولی در نزدیکی خط حمایت و در بالای آن نوسان می‌کند. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید Inverted Hammer در این ناحیه تشکیل شده است.

تشکیل کندل چکس معکوس در بالای خط حمایتی نشان از وجود پتانسیل برای صعودی شدن قیمت است. با تشکیل کندل سبز بعدی که سیگنال صعودی کندل چکش معکوس را تأیید می‌کند، تریدر می‌تواند وارد پوزیشن معاملاتی شود. البته لازم به ذکر است که در ورود به پوزیشن اصلا نباید عجله کرد و هرچه تریدر از الگوهای مختلف پرایس اکشنی و اندیکاتورها و اسیلاتورهای تحلیل تکنیکال سیگنال‌های مثبت بگیرد، احتمال موفقیت در پوزیشن معاملاتی وی بیشتر می‌شود.

در نهایت تریدر بعد از گرفتن تأییدیه‌های مختلف، برای باز کردن پوزیشن معاملاتی می‌تواند «حد ضرر» (Stop Loss) خود را در زیر خط حمایت قرار دهد. در هر پوزیشن معاملاتی همواره احتمال این وجود دارد که روند قیمتی برخلاف تحلیل تریدر پیش رود. بنابراین استفاده از حد ضرر برای جلوگیری از ضرر بیش‌تر در تمامی معاملات الزامی است.

قیمتی که تریدر در آن می‌تواند پوزیشن خود را ببندد، با توجه به تحلیل پرایس اکشنی نمودار می‌تواند در نزدیک‌ترین محدوده مقاومتی باشد.

کندل چکش معکوس روی حمایت

Inverted Hammer و فیبوناچی

با ترکیب ابزار فیبوناچی و کندل چکش وارون می‌توان برخی پیش‌بینی‌های قیمتی را انجام داد. برای مثال در نمودار تصویر زیر برای تحلیل قیمت از ابزار فیبوناچی استفاده شده است. همان‌طور که مشاهده می‌شود سطح 38/2% فیبوناچی محدوده‌ای حمایتی را به ما نشان می‌دهد. قیمت در روند صعودی خود در ابتدا می‌تواند به این سطح پولبک بزند و بعد از تجدید قوا دوباره به حرکت صعودی خود ادامه دهد.

تریدرهای باتجربه برای افزایش احتمال ترید موفق همواره به دنبال سیگنال‌های مکمل هستند تا با اطمینان بیشتری بتوانند پوزیشن معاملاتی خود را باز کنند. در نمودار تصویر زیر با تشکیل Inverted Hammer در بالای سطح 38/2% فیبوناچی، احتمال صعود قیمت تقویت می‌شود.

کندل چکش معکوس و فیبوناچی

کندل چکش معکوس در روند نزولی

در روندهای نزولی نمودار قیمت ممکن است منطبق با برخی محدوده‌هایی شود که احتمال برگشت قیمتی از آن‌ها وجود دارد. برای مثال در روندی نزولی هنگامی که قیمت به یک حمایت قوی می‌رسد به احتمال زیادی ممکن است به این محدوده حمایتی واکنش نشان دهد. در این حالت در صورتی‌که کندل چکش وارون تشکیل شود، با توجه به اهمیت حمایت و وضعیت کلی بازار در صورت دیدن کندل تأیید می‌توان به پوزیشن معاملاتی ورود کرد.

البته قبل از ورود به هر نوع پوزیشن معاملاتی در ابتدا باید ریسک به ریوارد معامله را در نظر بگیریم. در برخی اوقات کندل چکش وارون در محل خوبی از نمودار قیمت ظاهر می‌شود و کندل تأیید بعدی را نیز مشاهده می‌کنیم ولی با توجه به مناسب نبودن ریسک به ریوارد بهتر است به معامله ورود نکنیم.

کندل چکش معکوس در کف

برای استفاده بهتر از موقعیت‌هایی که Inverted Hammer به ما نشان می‌دهد در ابتدا باید با توجه به گذشته نمودار قیمت نواحی PRZ را مشخص کنیم. یکی از این نواحی که احتمال برگشت روند قیمتی در آن وجود دارد زمانی تشکیل می‌شود که قیمت در روندی نزولی قرار دارد و با رسیدن به محدوده‌ای حمایتی شروع به کف‌سازی می‌کند در این مناطق نیز با توجه به رقابت خریداران با فروشندگان برای برگرداندن روند قیمت ممکن است شاهد به وجود آمدن کندل چکش وارون باشیم.

کندل چکش معکوس در روند صعودی

هنگامی که کندل چکش معکوس در روند صعودی مشاهده می‌شود باید به محل تشکیل این کندل توجه کنیم. اگر کندل چکش وارون در محدوده‌های مقاومتی تشکیل شود به آن «ستاره دنباله‌دار» (Shooting star) می‌گوییم. مشاهده Shooting Star یا کندل چکش وارون در سقف نشان‌گر ضعف قدرت خریداران است و می‌تواند احتمالی برای تغییر روند به سمت پایین باشد.

کندل چکش معکوس در سقف

کندل چکش معکوس هنگامی که در سقف یک روند صعودی دیده شود نشانه برگشت و ریزش قیمت می‌تواند باشد و به همین دلیل ستاره دنباله‌دار نامیده می‌شود. کندل چکش معکوس در سقف نشانه ضعف قدرت خریداران است. بنابراین Inverted Hammer در سقف یا شوتینگ استار می‌تواند نشانه‌ای از برگشت روند بازار به قیمت‌های پایین‌تر باشد.

البته همانند دیگر سیگنال‌هایی که از الگوهای کندل استیک به‌دست می‌آید برای ورود به پوزیشن معاملاتی باید منتظر تشکیل کندل تأیید نیز باشیم. لازم به ذکر است برای ترید به کمک کندل چکش معکوس در سقف یا شوتینگ استار، همانند دیگر موقعیت‌های معاملاتی برای افزایش احتمال موفقیت در ترید بهتر است از ترکیب و جمع‌بندی چند سیگنال استفاده کنیم.

کندل چکش معکوس در سقف

تفاوت کندل چکش معکوس و Shooting Star

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد کندل چکش وارون نشانه‌ای از برگشت قیمت بازار از سیر نزولی خود است. معمولا این برگشت قیمتی در نواحی خاصی انجام می‌شود که طبق تحلیل پرایس اکشنی مستعد برگشت قیمت هستند. یکی از شروطی که باید در ترید با کمک کندل چکش معکوس به آن توجه داشت این است که این کندل در انتهای روندی نزولی ظاهر می‌شود.

بنابراین ظاهر شدن کندل چکش وارون در سقف نشانه‌ای کاملا متفاوت است و Shooting Star نام دارد. بنابراین Shooting Star از نظر شکل ظاهری همان کندل چکش معکوس است. در واقع Inverted Hammer و شوتینگ استار هر دو می‌توانند سیگنالی برای برگشت روند باشند. بنابراین تنها تفاوت آن‌ها در موقعیتی است که در آن ظاهر می‌شوند.

کندل چکش معکوس همواره در اواخر روندی نزولی تشکیل می‌شود و نشانه‌ای از احتمال برگشت روند بازار به سمت قیمت‌های بالاتر است. اما شوتینگ استار دقیقا عکس موقعیت مکانی کندل چکش معکوس را دارد. Shooting Star در انتها و سقف روندی صعودی تشکیل می‌شود و نشانه‌ای از احتمال برگشت روند به سمت قیمت‌های پایین‌تر است. بنابراین کندل چکش معکوس و Shooting Star از نظر ظاهری کاملا شبیه هم هستند ولی با توجه به موقعیت قرارگیری آن‌ها در نمودار، سیگنال‌هایی کاملا متفاوت تولید می‌کنند.

جمع بندی

شناخت الگوهای کندلی که در ترید دارایی‌های مختلف استفاده می‌شوند و ترکیب آن‌ها با دیگر الگوهای تحلیل تکنیکال می‌تواند موقعیت‌های مناسبی را برای ترید در اختیار ما قرار دهد. در این مطلب یکی از الگوهای پرکاربرد در نمودار کندل استیک به‌نام کندل چکش معکوس را توضیح دادیم. با توجه به اهمیت شناخت ظاهری کندل چکش وارون، در ابتدا از نظر ظاهری این کندل را تشریح کردیم. سپس درباره مفهوم و نشانه این کندل در نمودار توضیحاتی دادیم.

کندل چکش وارون با توجه به موقعیتی که در نمودار دارد می‌تواند معانی و تعابیر کاملا متفاوتی داشته باشد. با توجه به این‌که شناخت ظاهری کندل چکش وارون به تنهایی در معاملات کمکی به ما نمی‌کند بنابراین در ادامه این مطلب نحوه استفاده از کندل وارون در ترید را با توجه به شناسایی نواحی PRZ توضیح دادیم. سپس کندل چکش وارون در روندهای صعودی و نزولی تشریح شد و در پایان نیز تفاوت کندل چکش معکوس و Shooting Star بررسی شد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ترید ارزهای دیجیتال — از صفر تا صد» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Bybit Learn
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *