کسب درآمد از تبلیغات بنری — راهنمای جامع

۴۸۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
کسب درآمد از تبلیغات بنری — راهنمای جامع

«تبلیغات نمایشی» (Display Ads) یا تبلیغات بنری، متمایز از بقیه وب‌سایت و معمولا شامل تصویر یک محصول، برند و دکمه «فراخوانی به اقدام» (Call To Action | CTA) هستند. این بنرها از تصاویر ثابت گرفته تا انیمیشن‌ها و برنامه‌های تعاملی را شامل می‌شوند. اما نکته ثابت در مورد همه آن‌ها این است که پس از کلیک فرد بر روی آن، به یک صفحه فرود هدایت می‌شود. در این مطلب، نحوه انتشار و روش‌های کسب درآمد از تبلیغات بنری را بیان می‌کنیم و در ادامه انواع کمپین‌های تبلیغات بنری، نحوه اندازه‌گیری و نکات آن مطرح می‌شود.

فهرست مطالب این نوشته

اولین بنر تبلیغاتی مربوط به سال ۱۹۹۴ است و از آن سال به بعد میلیاردها بنر تبلیغاتی در فضای اینترنت منتشر شده است. کسب درآمد از تبلیغات بنری یکی از روش‌های کسب درآمد از تبلیغات است. سهم تبلیغات بنری از بازاریابی تعاملی در سال ۲۰۱۸ برابر ۱۲/۷ درصد است و حتی سهم تبلیغات تلویزیونی از این عدد بیشتر است. اما به دلایل زیر تبلیغات بنری برای دیجیتال مارکترها جذابیت دارد.

  • تبلیغات بنری باعث افزایش آگاهی از برند می‌شود.
  • دسترسی به مخاطبان از طریق دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها فراهم می‌شود.
  • به وسیله هدف‌گذاری مجدد، بازگشت سرمایه را افزایش می‌دهد.
  • باعث ایجاد خلاقیت در بازاریابی آنلاین است.
کسب درآمد

تبلیغات بنری چگونه کار می‌کند؟

برای شروع اولین کمپین تبلیغات بنری، ۴ مرحله زیر را باید طی کنید. اما قبل از آن توجه داشته باشید یک کمپین تبلیغات نمایشی موفق، اغلب استراتژی بازاریابی را برای همه کانال‌ها تعریف می‌کند. استراتژی یکپارچه، برند و تصاویر در حوزه تبلیغات آنلاین و آفلاین برای آگاهی از برند و تولید «لید» (Lead) ضروری است.

مرحله اول: طراحی

با استفاده از ابزارهای ساخت تبلیغ HTML عناصر تصویری و متنی را جمع‌آوری و بنر یا «Master Creative» خود را ایجاد کنید. Master Creative قالبی است که برای همه اندازه‌ها در کمپین مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصول اولیه طراحی برای ایجاد تبلیغات بنری به شرح زیر است.

  • رنگ‌های مطابق با هویت برند شما، احساسات مناسب را القا می‌کند. برای این کار می‌توان از مفاهیم روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و تبلیغات بهره گرفت.
  • بنر باید قابل خواندن و با پس‌زمینه در تضاد باشد.
  • تصاویر با کیفیت بالا و مرتبط مورد استفاده قرار بگیرند.
  • از لوگوی واضح و برجسته استفاده شود.
  • دکمه «فراخوانی به اقدام» (Call To Action | CTA) برای هدایت کلیک‌ها قرار داده شود.

ابتدایی‌ترین بنرهای تبلیغاتی نیز باید شامل موارد بالا باشند تا بتوانند توجه افراد را به سمت خود جلب کنند.

نکته: بنرها را می‌توانید از ابتدا ایجاد کنید اما این یک فرآیند دشوار و تکراری است و به مهارت‌های کدنویسی و طراحی نیاز دارد. به‌علاوه ایجاد محتوای یک کمپین به صورت دستی مدت زمان زیادی را می‌طلبد چراکه هر بنر باید به صورت جداگانه کدگذاری شود که این امر توصیه نمی‌شود.

طراحی بنر

مرحله دوم: مقیاس

در این مرحله، تبلیغات خود را در مقیاس انبوه تولید کنید. کمپین‌های تبلیغات نمایشی به طیف وسیعی از اندازه‌های مختلف نیاز دارند تا در صفحه‌های نمایش و دستگاه‌های مختلف به خوبی نمایش داده شوند. متاسفانه هنگام مقیاس‌بندی هر تبلیغ باید به صورت جداگانه ساخته شود و در مورد تبلیغ‌های ساخته شده با HTML نیز هر تبلیغ باید به صورت جداگانه کدنویسی شود. انجام این کار به صورت دستی ساعت‌ها زمان می‌برد. در حال حاضر نرم‌افزارهایی وجود دارد که به صورت خودکار بنرها را برای شما کدنویسی و بهینه‌سازی می‌کنند.

مرحله سوم: انتشار

مرحله انتشار مهم‌ترین مرحله در کمپین تبلیغات بنری است. در این مرحله تمام بنرها از جمله بنرهای HTMLباید براساس اندازه شبکه تبلیغاتی، بهینه‌سازی شوند. برای مثال اگر از گوگل به عنوان شبکه تبلیغاتی استفاده می‌کنید، باید براساس اندازه‌های آن بنرهای خود را بهینه‌سازی کنید. در این صورت از درست بودن نمایش تبلیغات خود توسط دستگاه‌های مختلف مطمئن خواهید بود. بارگذاری تک به تک بنرهای تبلیغاتی کاری تکراری است که باید از آن پرهیز کنید.

«پلتفرم‌های مدیریت خلاق» (Creative Management Platform | CMP) فناوری تبلیغات برنامه‌ریزی شده هستند که نیاز به طراحی تبلیغ‌کنندگان دیجیتال را برآورده می‌کنند. کاربرد اصلی CMP طراحی تبلیغات و تولید آن در مقیاس انبوه است. اگر از CMPها برای ایجاد کمپین تبلیغات نمایشی خود استفاده کنید از قابلیت ادغام مستقیم آن‌ها با شبکه‌های تبلیغاتی نیز بهره‌مند می‌شوید. بنابراین با فشردن یک دکمه کمپین را منتشر و کنترل می‌کنید.

مرحله چهارم: پس از انتشار

پس از انتشار کمپین تبلیغات نمایشی کار تمام نشده است. برای بسیاری از بازاریابان این آغاز استراتژی‌های تبلیغات نمایشی است. برای مثال، تجزیه و تحلیل اثربخشی کمپین بسیار اهمیت دارد. اندازه‌گیری هزینه کمپین، نرخ تبدیل و اجرای تست A/B برای تعیین تصویر و پیام مناسب برای برند، از موارد این تجزیه و تحلیل است.

نکته: صفحه فرودی ایجاد کنید و آن را به تبلیغ لینک بدهید. این کار باعث بهبود نتایج می‌شود.

تجزیه و تحلیل کمپین

انواع روش‌های کسب درآمد از کمپین‌های تبلیغات بنری

انواع روش‌های پرداخت و کسب درآمد در کمپین‌های تبلیغات بنری در ادامه مطرح شده است.

  • «پرداخت به‌ازای هر ۱۰۰۰ نمایش» (Cost Per Mile | CPM)
  • «پرداخت به‌ازای کلیک» (Cost Per Click | CPC)
  • «پرداخت به‌ازای اقدام» (Cost Per Action | CPA)
  • «نرخ ثابت» (Flat Rate) یا «حمایت مالی» (Sponsorships)
  • «پرداخت به‌ازای تعامل» (Cost Per Engagement | CPE)

CPM

در کسب درآمد از تبلیغات بنری به روش CPM یا پرداخت به‌ازای هر 1000 نمایش، تبلیغ‌دهنده به‌ازای هر هزار دفعه که تبلیغ در صفحه منتشر کننده، بارگذاری شود، مبلغی را پرداخت می‌کند. این مدل قیمت‌گذاری با هدف در معرض دید قرار گرفتن و آگاهی از برند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

CPC

در کسب درآمد از تبلیغات بنری به روش CPC یا پرداخت به‌ازای کلیک، تبلیغ‌دهنده زمانی که روی تبلیغ کلیک شود، مبلغی را پرداخت می‌کند و تعداد دفعات نمایش در این روش اهمیتی ندارد. تبلیغات پرداخت به‌ازای کلیک، معمولا با تبلیغات در موتورهای جست‌وجو مرتبط است. در تبلیغات بنری به خصوص زمانی‌که از شبکه‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود، روش CPC بسیار محبوب است. این روش با هدف هدایت ترافیک و تبدیل، مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش CPC در «بازاریابی همکاری در فروش» (Affiliate Marketing) نیز با هدف هدایت ترلفیک به یک وب‌سایت جدید، مرسوم است.

تبلیغات کلیکی

CPA

در کسب درآمد از تبلیغات بنری به روش CPA یا پرداخت به‌ازای اقدام، تبلیغ‌دهنده زمانی پرداخت می‌کند که کاربر پس از کلیک بر روی بنر، اقدامی را انجام دهد. معنی اقدام براساس وب‌سایت و کمپین متفاوت است و طیف گسترده‌ای شامل پرکردن فرم، خرید کردن یا دانلود یک فایل را شامل می‌شود. این روش بهترین گزینه برای تبلیغ‌دهندگان است چراکه تنها زمانی پرداخت می‌کنند، که هدف محقق شده باشد. ازاین‌رو، این روش برای منتشرکنندگان تبلیغ، روش مناسبی نیست. ناشر باید به نرخ تبدیل وب‌سایت تبلیغ‌دهنده اعتماد کند و در کنترل ناشر قرار ندارد.

استفاده روش CPA در کسب درآمد از تبلیغات بنری مرسوم نیست و بیشتر در بازاریابی همکاری در فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نرخ ثابت یا حمایت مالی

گاهی صاحبان وب‌سایت‌هایی با ترافیک کم، روش نرخ ثابت را برای فروش فضای تبلیغات بنری مورد استفاده قرار می‌دهند. برای افرادی که در حال آزمایش کمپین آنلاین هستند یا بازارهای خاصی را هدف‌گذاری کرده‌اند، روش نرخ ثابت جذابیت دارد. در این روش تبلیغ‌دهنده در رویداد بزرگ ورزشی یا انتخابات، فضایی برای تبلیغات بنری در یک پرتال خبری یا سایر وب‌سایت‌ها خریداری می‌کند.

متغیرهای مختلفی در مورد حمایت مالی وجود دارد. تبلیغات انحصاری در تمام صفحات و جایگاه‌های موجود در یک صفحه وب و محتوای حمایت شده، نمونه‌هایی از تبلیغات حمایت مالی هستند. حمایت مالی به این معنی است که تبلیغ افراد دیگر نباید در آن بخش نمایش داده شود. اندازه‌گیری حمایت مالی اغلب دشوار است و بیشتر برای افزایش آگاهی از برند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش در راه‌اندازی یک برند جدید موثر واقع می‌شود. همچنین یکی از روش‌های مرسوم کسب درآمد از اینستاگرام است.

CPE

در کسب درآمد از تبلیغات بنری به روش CPE یا پرداخت به‌ازای تعامل، تبلیغ‌دهنده به‌ازای تعامل کاربر با تبلیغات هزینه پرداخت می‌کند. این نوع تبلیغات بنری معمولا در ویدیو‌ها و اپلیکیشن‌ها مانند اپلیکیشن فیس‌بوک، نمایش داده می‌شوند. واکنش کاربر که به آن تعامل می‌گوییم، معمولا با حرکت ماوس روی تبلیغ و بازکردن آن، آغاز می‌شود. تعامل می‌تواند شامل لایک کردن، نظر دادن، اشتراک گذاری یا سایر اقدامات مرتبط با پلتفرم باشد.

پس از باز کردن، تبلیغ ممکن است حاوی یک ویدیو، بازی، فرم یا محتوای تعاملی دیگر باشد. بازاریابان زمانی در این نوع تبلیغ، هزینه پرداخت می‌کنند که کاربر اقدامی را انجام دهد.

کسب درآمد از تبلیغات بنری

تا کنون روش‌های مورد استفاده برای کسب درآمد از تبلیغات بنری را یاد گرفتیم. از میان این روش‌ها، CPM‌ مورد علاقه ناشران است درحالی‌که تبلیغ‌دهندگان روش CPA را می‌پسندند. گاهی ترکیبی از دو مدل پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. وب‌سایت‌های پربازدید و دارای مخاطبان گسترده، معمولا تبلیغات CPM ارائه می‌دهند. وب‌سایت یاهو نمونه‌ای از این وب‌سایت‌ها است.

وب‌سایت‌هایی با حوزه تخصصی خاص و مخاطبان هدف، تبلیغات CPC و CPA را به تبلیغ‌کنندگان با محصولات و خدمات مرتبط، ارائه می‌دهند. این مورد می‌تواند زیرمجموعه‌ای از بازاریابی همکاری در فروش نیز محسوب شود. برای مطالعه بیشتر در مورد بازاریابی همکاری در فروش مطلب «بازاریابی معارفه‌ای (Affiliate Marketing) — یک راهنمای جامع به زبان ساده» توصیه می‌شود.

پس از ظهور «صرافی تبلیغاتی» (Ad Exchange)، روش‌های CPM و حمایت مالی، محبوبیت خود را بین تبلیغ‌دهندگان و ناشران از دست دادند. دقت و کارایی هزینه‌ای در صرافی‌های تبلیغاتی، آن‌ها را به کانالی محبوب تبدیل کرده است. این روش خرید، امکان هدف‌گذاری بهتر تبلیغات در طول زمان را فراهم می‌‌آورد.

صرافی تبلیغاتی یک بازار دیجیتال است که به تبلیغ‌کنندگان و ناشران امکان خرید و فروش فضای تبلیغاتی به صورت لحظه‌ای را می‌دهد.

محل تبلیغات بنری

تبلیغات، طیفی از تبلیغات مداخله‌آمیز (که برای کاربر آزاردهنده است) تا کمتر مداخله‌آمیز را شامل می‌شود. به همین ترتیب، روش‌های پرداخت را می‌توان از مدل‌هایی که به نفع ناشر تا مدل‌های به نفع تبلیغ‌دهنده، مقیاس‌بندی کرد. هنگام ایجاد کمپین تبلیغاتی، دانستن شیوه پرداخت و نوع تبلیغات اهمیت دارد. بسیاری از این موارد را می‌توان با همکاری یک شرکت متخصص در ارائه تبلیغات، برنامه‌ریزی و خرید رسانه حل کرد.

نحوه انتشار تبلیغات بنری

انتشار تبلیغات بنری می‌تواند بسیار ساده یا پیچیده باشد. تحقیق در مورد استراتژی‌های خرید رسانه، برای یافتن چیزی مطابق با نیازهای تیم بازاریابی شما، ارزشمند است. در ادامه در مورد نحوه انتشار تبلیغات نمایشی توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

شبکه تبلیغات نمایشی

شبکه تبلیغات نمایشی، بهترین روش برای دستیابی به ناشران و وب‌سایت‌ها برای تبلیغ است. شبکه‌های تبلیغاتی مانند واسطه عمل می‌کنند. فضاهای تبلیغاتی را خریداری، وب‌سایت‌ها را براساس مخاطبان هدف دسته‌بندی می‌کنند و سپس آن‌ها را به تبلیغ‌دهندگان می‌فروشند. با این حال در انتخاب شبکه تبلیغاتی دقت کنید. بعضی شبکه‌های تبلیغاتی در مورد نوع و کیفیت ناشران بسیار با دقت عمل می‌کنند و بعضی دیگر در انتخاب ناشران دقت چندانی به خرج نمی‌دهند.

صرافی تبلیغاتی

صرافی تبلیغاتی مانند یک واسطه تجاری بین تبلیغ‌دهندگان و چندین شبکه تبلیغاتی است و فضاهای موجود تبلیغاتی را به تبلیغ‌دهندگان نمایش می‌دهد. «Google Marketing Platform» نمونه‌ای از صرافی تبلیغاتی است.

خرید برنامه‌ای

تبلیغات «خرید برنامه‌ای» (Programmatic Buying) روشی برای خرید و بهینه‌سازی خودکار کمپین‌های دیجیتال از طریق صرافی‌های تبلیغاتی است. به جای خرید مستقیم فضای تبلیغاتی از ناشران از «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence | AI) برای تصمیم‌گیری در مورد ناشران استفاده می‌شود. خرید فضای تبلیغاتی در یک میلی ثانیه اتفاق می‌افتد، بنابراین جایگزینی مذاکرات انسانی با یادگیری ماشین و بهینه‌سازی هوش مصنوعی منطقی است.

Programmatic Buying به بازاریابان اجازه می‌دهد تا تبلیغات نمایشی موثرتر و قابل اندازه‌گیری در مقیاس گسترده ارائه دهند. تبلیغات نمایشی برنامه‌ای، در حال تبدیل شدن به گزینه پیش‌فرض برای خرید و انتشار فضاهای تبلیغاتی است.

انواع کمپین تبلیغات بنری

کمپین‌های تبلیغات بنری را می‌توان به ۴ دسته زیر تقسیم کرد.

  • آگاهی از برند
  • تولید «لید» (Lead) یا مشتری راغب
  • بازاریابی همکاری در فروش
  • هدف‌گذاری مجدد

کمپین تبلیغاتی

آگاهی از برند

بیشترین کاربرد تبلیغات نمایشی برای آگاهی از برند است. برندها، هزینه تبلیغات نمایشی خود را می‌پردازند تا در وب‌سایت‌های مختلف، به روشی مشابه تبلیغات روزنامه یا بیلبورد خود، به نمایش درآیند. هدف این است که برند خود را در معرض دید افراد مرتبط زیادی قرار دهند.

تولید Lead

این کمپین‌ها برای جذب تعامل مستقیم طراحی می‌شوند. هدف در اینجا هدایت کاربر به سمت صفحه فرود برای تکمیل خرید یا پر کردن فرم است. بنرهای پیشرفته‌تر ممکن است دارای عناصر تعاملی مانند جستجو در بنر باشند. این کمپین‌ها معمولا از روش‌ CPA یا نرخ کلیک مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

بازاریابی همکاری در فروش

بازاریابی همکاری در فروش زمانی است که ناشری (صاحب وب‌سایت) در ازای دریافت کمیسیون روی هر فروش یا در ازای تبدیل به واسطه آن تبلیغ، تبلیغات یک فرد یا شبکه تبلیغاتی را منتشر می‌کند. کمپین‌های بازاریابی همکاری در فروش، افراد را بیش از سایر کمپین‌ها به کلیک کردن تشویق می‌کنند.

هدف‌گذاری مجدد

هدف‌گذاری مجدد، تکنیکی در بازاریابی مجدد است که در آن تبلیغات بر مبنای رفتار گذشته کاربر به او نشان داده می‌شود. در این تکنیک هدف برگرداندن فرد به جایی است که در آن علاقه نشان داده یا دست به اقدامی زده است.

انواع دیگری از استراتژی‌های کمپین‌های تبلیغات نمایشی مانند هدف‌گذاری مجدد سفر مشتری، استراتژی خلاقانه پویا و بهینه‌سازی خلاقانه پویا وجو دارد که در این مطلب از آن صرف نظر می‌کنیم.

نحوه ایجاد بنرهای تبلیغاتی

برای ایجاد بنر تبلیغاتی باید ابتدا شبکه تبلیغات نمایشی، مانند گوگل ادز را انتخاب کنید. در این شبکه‌ها تبلیغ خود را با لینک مرتبط ایجاد و در ضمن معیارهایی مانند هزینه هر کلیک را مشخص می‌کنید. در ادامه تبلیغ شما در وب‌سایت‌های مرتبط نمایش داده می‌شود. این شبکه‌ها داده‌هایی در مورد عملکرد کمپین تبلیغات بنری شما ارائه می‌دهند.

برای قرار دادن تصویر در تبلیغات خود باید نسبت اندازه مورد نیاز در آن شبکه را بدانید. سپس می‌توانید بنر را خودتان طراحی کنید یا از قالب‌های آماده بهره بگیرید. ابزار «Canva» قالب‌های آماده متعددی در اندازه‌های متنوع و مناسب با انواع شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های تبلیغاتی ارائه می‌دهد.

آدرس وب‌سایت Canva: «+»

همچنین برای مطالعه بیشتر در مورد اصول طراحی بنرهای تبلیغاتی مطالب زیر توصیه می‌شوند.

اندازه‌گیری کمپین‌های تبلیغات بنری

هنگامی که کمپین تبلیغات بنری خود را از قبل بهینه‌سازی و آن را منتشر کردید، اندازه‌گیری آن اهمیت زیادی دارد. معیارهای تبلیغات بنری، تعداد دفعات دیده شدن تبلیغ شما، تاثیر آن در جلب توجه و میزان درآمدزایی را اندازه‌گیری می‌کند. اندازه‌گیری عملکرد تبلیغات نمایشی به نوع کمپین و شاخص‌های کلیدی عملکرد بستگی دارد.

اندازه‌گیری ‌ٰکمپین تبلیغاتی

نرخ کلیک تبلیغات بنری

«نرخ کلیک» (Click Through Rate | CTR) معیاری در اندازه‌گیری تبلیغات بنری است و اهمیت زیادی در بازاریابی دیجیتال دارد. نرخ کلیک نشان می‌دهد از تعداد افرادی که یک آگهی را می‌بینند، چند نفر بر روی آن کلیک می‌کنند. این نرخ، معیاری مناسب برای تبلیغات بنری است چراکه نشان‌دهنده تعامل تبلیغ با مشتری احتمالی است. علاوه بر این، کیفیت تصاویر، موقعیت قرارگیری تبلیغ در صفحه، متن و عناصر دیگر تاثیرگذار در نرخ کلیک، توسط تبلیغ‌دهنده قابل کنترل و تغییر هستند.

داده‌های «Google Display Network» نشان‌دهنده طیف وسیعی نرخ کلیک در کمپین‌های تبلیغاتی است. با درنظر گرفتن همه قالب‌ها و مکان‌های تبلیغات بنری، نرخ کلیک این تبلیغات در حدود 0/05 درصد است. نرخ کلیک برای حوزه‌های تخصصی و سازمان‌های مختلف متفاوت است چراکه مخاطبان در کمپین‌‌های مختلف، رفتار متفاوتی با بنرهای تبلیغاتی نشان می‌دهند.

برای مثال ، نرخ کلیک یک بنر تبلیغاتی ثابت با هدف آگاهی از برند، برای شرکتی که آخرین به‌روزرسانی نرم‌افزار آفیس را تبلیغ می‌کند، کمتر از نرخ کلیک آگهی مسافرتی پویا و دارای ویدیو درون بنری با هدف فروش است.

چگونه CMP به بهبود نرخ کلیک می‌انجامد؟

بهترین روش برای دستیابی به نرخ کلیک مناسب در تبلیغات نمایشی، استفاده از پلتفرم مدیریت خلاق است. ایجاد تبلیغات نمایشی با تاثیرگذاری بالا برای دریافت نرخ کلیک خوب، مهم است. به علاوه برای تاثیرگذاری بیشتر تبلیغات بنری، آن‌ها باید داده‌محور و خلاقانه باشند که این امر با استفاده از پلتفرم مدیریت خلاق محقق می‌شود.

«پلتفرم‌های مدیریت خلاق» (Creative Management Platform | CMP) نیاز به طراحی تبلیغ‌کنندگان دیجیتال را برآورده می‌کنند. کاربرد اصلی CMP طراحی تبلیغات و تولید آن در مقیاس انبوه است. اگر از CMPها برای ایجاد کمپین تبلیغات نمایشی خود استفاده کنید از قابلیت ادغام مستقیم آن‌ها با شبکه‌های تبلیغاتی نیز بهره‌مند می‌شوید. بنابراین با فشردن یک دکمه کمپین را منتشر و کنترل می‌کنید.

نکته: شکل‌های مختلف تبلیغات بنری، نرخ کلیک‌های متفاوتی دارند. برای مثال بنرهای بزرگ با اندازه 728×90 پیکسل نرخ کلیک بالاتری دارند چراکه موقعیت و اندازه آن‌ها در صفحه وب، برجسته‌تر است.

عوامل موثر در افزایش نرخ کلیک و برداشت‌ها

کاربران با اهدافی خاص و مشخص، وب‌سایت‌ها را باز می‌کنند. برای مثال ممکن است در حال اسکرول کردن سایت خبری مورد علاقه خود یا در حال جستجو برای دستور پخت غذا باشند. وظیفه شما این است که با بنر تبلیغاتی خود توجه آن‌ها را از هدف دور و نظرشان را به خود جلب کنید. عناصری که برای این کار به شما کمک می‌کنند در ادامه آورده شده است.

عناصر بصری مناسب

هنگام طراحی بنرهای تبلیغاتی، سبک وب‌سایت‌های نشان‌دهنده تبلیغ را درنظر بگیرید. اگرچه نمی‌توان کاملا با آن‌ها مطابقت داشت، اما می‌توان از سبک‌های مدرن بهره برد که با سایت‌ها هماهنگی بیشتری داشته باشد.

متن برجسته

در بنر تبلیغاتی، نباید تلاش کنید تا همه چیز در مورد برند خود را به مخاطبان توضیح دهید. در عوض روی یک موضوع تمرکز کنید و آن را ساده اما خلاقانه به نمایش بگذارید.

تصاویر مرتبط

استفاده از تصویر، روشی مناسب برای جلب توجه افراد است. اما باید با پیام بنر تبلیغاتی کاملا مرتبط باشد. اگر هدف بنر تبلیغاتی فروش محصولی خاص است، تصویر شفاف و واضحی از آن گزینه مناسبی به شمار می‌رود. اگر در بنر خود قصد دارید پیام یا احساسی را منتقل کنید، از تصویر افراد، حیوانات و مناظر طبیعی استفاده کنید.

دکمه فراخوانی به اقدام

برای هدایت افراد به سمت مقصود خود، از دکمه فراخوانی به اقدام استفاده و به صورت کوتاه و مختصر قدم بعدی افراد را مشخص کنید. استفاده از کلماتی مانند «خرید کنید»، «مقایسه کنید» و «مشاهده همه تخفیف‌ها» به آن‌ها اجازه می‌دهد تا قدم بعدی را متوجه شوند.

صفحه فرود

نکات مهم در بهینه‌سازی تبلیغات بنری

تجزیه و تحلیل اثربخشی کمپین، اندازه‌گیری هزینه‌ها، نرخ تبدیل و اجرای تست A/B برای تعیین تصاویر و متن‌های کارا، در تبلیغات بنری اهمیت زیادی دارند. در ادامه نکاتی مهم برای بهینه‌سازی بنرهای تبلیغاتی را بیان می‌کنیم.

اندازه‌گیری نرخ تبدیل

در طول اجرای کمپین و در انتهای آن، نرخ تبدیل را اندازه‌گیری کنید. تبدیل، صرفا به معنی انجام تراکنش توسط مشتری نیست بلکه شامل چیزی است که شما کمپین خود را بر آن اساس تنظیم کرده‌اید. برای مثال در یک خیریه هدف ثبت‌نام داوطلبان برای دوره‌های «Life-saving» است.

بازاریابی سریع و لحظه‌ای

بازاریابی سریع و لحظه‌ای باعث افزایش عملکرد می‌شود. شرایط روزی که کمپین شما راه‌اندازی می‌شود با زمان برنامه‌ریزی آن، بسیار تفاوت دارد. بنابراین ویرایش دوباره تبلیغات در لحظه در سراسر وب یک ضرورت به شمار می‌رود. از پلتفرم مدیریت خلاق برای کنترل تبلیغات بنری خود بهره بگیرید و همه کمپین‌ها را در یک لحظه به‌روزرسانی کنید. اگر در حال مقابله با پیشنها رقیبان هستید یا می‌خواهید از یک فرصت منحصربه‌فرد استفاده کنید، این استراتژی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌شود.

ایجاد صفحه فرود

صفحه فرودی ایجاد و آن را به بنر تبلیغاتی خود لینک کنید. مطالعات نشادن داده است که ایجاد رابطه تصویری بین تبلیغ و صفحه فرود به ایجاد حس تداوم و بهبود نتایج کمک می‌کند.

سنجش خلاقیت تبلیغ

سنجش خلاقیت متغیرهای تبلیغ، روشی مناسب برای بهبود تبلیغات بنری است. اگر بازایابان از پلتفرم مدیریت خلاق استفاده کنند، به تجزیه و تحلیل در لحظه دسترسی خواهند داشت و امکان به‌روزرسانی فوری برای آن‌ها فراهم می‌شود. قبل از ایجاد پلتفرم مدیریت خلاق، سنجش تبلیغات، بهینه‌سازی و به‌روزرسانی آن‌ها به کندی انجام می‌گرفت.

سایر نکات بهینه‌سازی بنرهای تبلیغاتی

در زیر نکات کاربردی برای ایجاد یک بنر تبلیغاتی جذاب فهرست شده‌اند.

  • متناسب بودن با روند روز جامعه
  • سادگی
  • استفاده از رنگ‌های زنده و متضاد
  • جایگزینی حروف و کلمات با ایموجی‌ها
  • داشتن تنها یک نقطه تمرکز در بنر
  • طراحی هر بنر متناسب با اندازه آن و پرهیز از فشردن محتوای یک بنر بزرگ‌تر در بنرهای کوچک‌تر
  • بیان ارزش پیشنهادی به طور خلاصه
  • شناخت نیاز مخاطب هدف
  • افزودن ویدیو یا انیمیشن به صفحه فرود لینک شده به تبلیغ
  • تمرکز بیشتر بر برند در تبلیغات به جای یک محصول خاص
  • استفاده از ایده‌های جدید و منحصربه‌فرد به جای روش‌های مرسوم
  • شخصی سازی فراخوانی به اقدام برای ارتباط بهتر با مخاطبان
  • انتقال بیشتر اطلاعات با تبلیغات متحرک
  • استفاده از طنز در تبلیغات

تست A/B در کمپین تبلیغات بنری

تست A/B مرسوم‌ترین روش برای سنجش متغیرهای مختلف خلاقیت بنرهای تبلیغاتی است.

این روش باعث بهبود عملکرد می‌شود و از مهم‌ترین استراتژی‌های کمپین‌های نمایشی است که توسط برندهای مطرح مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تست A/B

تست A/B چیست ؟

تست A/B روشی ساده است که در آن می‌توانید یک متغیر از بنر تبلیغاتی را با اندکی تغییر مورد سنجش قرار دهید. برای مثال فراخوانی به اقدام، تصویر یا متن را اندکی تغییر دهید. سپس عملکرد بنرها را اندازه‌گیری می‌کنید و در مورد آن‌ها تصمیم می‌گیرید و سپس با عنصری دیگر همین فرآیند را تکرار می‌کنید.

فرآیند تست A/B در ۶ مرحله زیر خلاصه می‌شود.

  1. نسخه A از بنر تبلیغاتی را در همه اندازه‌های لازم برای کمپین خود، ایجاد کنید.
  2. نسخه A را کپی کنید تا از روی آن نسخه B را بسازید.
  3. در نسخه کپی شده، تصویر، رنگ دکمه فراخوانی به اقدام یا سایر موارد را تغییر دهید تا طراحی بنر B را از A متفاوت کنید. به خاطر داشته باشید تنها یک عنصر را تغییر دهید.
  4. هر دو نسخه را به طور همزمان منتشر کنید و فرکانس نمایش را روی ۵۰/۵۰ تنظیم کنید.
  5. از داده‌های تحلیلی برای مقایسه و اندازه‌گیری عملکرد هر دو نسخه استفاده کنید. انجام این کار پس از داشتن داده‌های «برداشت» (Impression) کافی برای مشاهده روند عملکرد میسر است.
  6. درنهایت فرکانس نمایش را براساس نتیجه داده‌ها تنظیم کنید. برای مثال اگر نسخه B عملکرد بهتری دارد، فرکانس آن را روی 60 تا 70 درصد قرار دهید.

توانایی تجزیه و تحلیل و بهینه‌سازی تبلیغات نمایشی، مهارتی ضروری برای بازاریابان داخلی است. علاوه بر این، با اندازه‌گیری عملکرد، تحلیل داده‌ها و بهینه‌سازی، بازگشت سرمایه بهتری خواهید داشت. اجرای استراتژی تست A/B با استفاده از ابزارهای مناسب، ساده است. از طریق فناوری‌های تبلیغاتی مانند پلتفرم مدیریت خلاق، تیم‌های بازاریابی می‌توانند تبلیغات نمایشی با عملکرد مناسب تولید کنند.

چرا قالب اصلی برای تبلیغات بنری HTML5 است ؟

در ادامه در مورد تاریخچه بنرهای تبلیغاتی مطالبی را بیان می‌کنیم.

تاریخچه بنرهای تبلیغاتی

بنرهای ایستا منشا اصلی همه تبلیغات بنری هستند و البته در دسته تبلیغات غیرتعاملی محسوب می‌شوند. بنرهای ایستا شامل فرمت‌های jpg و png و gif هستند. تبلیغات بنری چشمک‌زن در تعامل و طراحی، انعطاف بیشتری دارند. با این حال آسیب‌پذیری‌های امنیتی آن‌ها باعث شد تا به یک افزونه در مرورگر نیاز داشته باشد و به همین دلیل بازیگران بزرگ صنعت فناوری از آن پشتیبانی نکردند.

سرانجام در ژوئن 2016 گوگل پشتیبانی از بنرهای چشمک‌زن را قطع کرد و بنابراین دیگر قالب معتبری شناخته نمی‌شوند. در عوض فرمت دیگری به نام  HTML5 به عنوان فرمت اصلی برای تبلیغات بنری معرفی شد.

تبلیغات بنری HTML5 چیست ؟

به طور ساده، بنر HTML5 از زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده برای طراحی و کنترل صفحات وب استفاده می‌کند. بنرهای HTML5، برخلاف بنرهای ایستا، قابلیت به‌روزرسانی دارند و تعاملی هستند. برای مثال با استفاده از تبلیغات بنری HTML5، متن، تصویر، ویدیو و جاوا اسکریپت به راحتی مانند یک صفحه وب قابل ویرایش هستند. این بنرهای تبلیغاتی می‌توانند برای بهینه‌سازی خودکار کدگذاری شوند تا در هر دستگاه و وب‌سایتی خوب به‌نظر برسند.

html5

بنرهای تبلیغاتی HTML5 برای انتشار در چندین شبکه تبلیغاتی مختلف ایده‌آل هستند و امکان ردیابی کلیک‌ها را به بازاریابان ارائه می‌دهند. از آنجایی‌ که HTML5 از زبان‌های کدنویسی استفاده می‌کند، گزینه پیش‌فرض برای ایجاد و کنترل کمپین‌های تبلیغات نمایشی است.

معرفی فیلم آموزش مدیریت تبلیغات و برند

یکی از کاربردهای اصلی تبلیغات بنری استفاده از آن در آگاهی از برند است. همه برندها از جمله شرکت‌های تولیدی و خدماتی و حتی مراکز دولتی نیز برای ادامه حیات در بازار نیاز به حفظ و ارتقا برند خود دارند. به همین دلیل «فرادرس» اقدام به انتشار دوره آموزشی مدیریت تبلیغات و برند در 8 ساعت و ۳۰ دقیقه و 15 فصل کرده است. در ادامه سرفصل‌های مهم این دوره را مطرح می‌کنیم.

از جمله موضوعات مهمی که در این دوره فرا می‌گیرید، اصطلاحات برند و تبلیغات، مدیریت تبلیغات، مدل‌های ارتباطی در بازاریابی، اصول برندسازی و روانشناسی تبلیغات است. همچنین، نحوه ساخت تبلیغات، آشنایی با انواع رسانه و سایر نکات مهم تبلیغات و برند نیز در این دوره مطرح می‌شوند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

شناسایی مخاطبان و هدف قرار دادن آن‌ها برای تبلیغات امری مهم و اجتناب‌ناپذیر است. در این راستا تبلیغات باید به صورت هدفمند و با توجه به سلیقه مخاطب انجام شود. برای این کار می‌توان از تبلیغات هدفمند اینترنتی بهره برد. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید یک فیلم آموزشی مطابق با نیاز مخاطبان خود تولید کرده‌اید و می‌خواهید تبلیغات بنری هدفمند براساس کلمات کلیدی در متن به نمایش درآیند. برای مثال در «مجله فرادرس» مطلبی با عنوان «بازاریابی محتوا چیست» نوشته شده است و با استفاده از کاپریلا بنرهای تبلیغاتی زیر که با موضوع نوشته مرتبط هستند و اندازه کوچک و حجم کمی دارند در متن به نمایش درآمده‌اند.

بنرهای کاپریلا

کاربرد دیگر این پلتفرم، بخش «تبلیغ‌دهنده» آن است. افراد با استفاده از این بخش می‌توانند کسب‌وکار خود را معرفی کنند و برند خود را در معرض دید افراد زیادی بگذارند. از آنجایی‌که این تبلیغات برای مشتریان هدف انجام می‌شود و همان‌طور که می‌دانید جامعه هدف علاقه بیشتری به استفاده و خرید محصولات و خدمات شما دارند، این روش نرخ تبدیل بالایی نیز به همراه دارد.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم مناسب برای رپورتاژ آگهی، بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

رپورتاژ آگهی مانند تبلیغات بنری روشی برای تبلیغات است. نکته مهم در این روش این است که هنگام تدوین رپورتاژ آگهی با نحوه نگارش متن آن آشنا باشید و متن آن را بر اساس لحن هر رسانه تنظیم کنید. در تدوین متن، بکارگیری همه تکنیک‌های نگارش ضروری است و نیازمند دانش و صرف زمان کافی است. در غیر این‌صورت نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود.

به همین دلیل باید از پلتفرمی بهره برد که متن رپورتاژ آگهی را بر اساس لحن هر رسانه تدوین کند که برای این کار می‌توان از «نشریلا» به عنوان بزرگترین پلتفرم این حوزه نام برد. همچنین این پلتفرم امکان معرفی محصول یا انتشار مطلب برای بررسی محصول را در اختیار قرار می‌دهد.

سوالات متداول در کسب درآمد از تبلیغات بنری

در ادامه بررسی سوالات متداول در کسب درآمد از تبلیغات بنری می‌پردازیم.

بهترین شیوه کسب درآمد از تبلیغات بنری چیست؟

انتخاب بهترین شیوه پرداخت به هدف تبلیغات و بازدهی مورد انتظار از سرمایه بستگی دارد. هر مدل پرداخت شامل هزینه ثابت، CPC و CPM در صورت استفاده مناسب می‌تواند موثر و سودآور باشد.

تست A/B در کمپین تبلیغات بنری چگونه است ؟

در تست A/B، یک متغیر از بنر تبلیغاتی را با اندکی تغییر مورد سنجش قرار می‌دهید. برای مثال فراخوانی به اقدام، تصویر یا متن را اندکی تغییر دهید. سپس عملکرد بنرها را اندازه‌گیری می‌کنید و در مورد درصد نمایش آن‌ها تصمیم می‌گیرید.

انواع روش‌های کسب درآمد از کمپین‌های تبلیغات بنری چیست ؟

روش CPM یا پرداخت به‌ازای ۱۰۰۰ نمایش، CPC یا پرداخت به‌ازای کلیک، نرخ ثابت و CPE یا پرداخت به‌ازای تعامل از مرسوم‌ترین روش‌های کسب درآمد از تبلیغات بنری هستند.

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BannerflowBISINESS LiberTextNEILPATELWordStream
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *