کتیا یا سالیدورک — مقایسه کاربردها، مزایا و معایب

۲۶۵۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
کتیا یا سالیدورک — مقایسه کاربردها، مزایا و معایب

انجام فعالیت‌ها در هر حوزه‌ای، نیازمند بهره‌گیری از ابزارهای تخصصی آن حوزه است. امروزه در زمینه طراحی‌های سه‌بعدی، نرم‌افزارهای کامپیوتری، حرف اول را می‌زنند. بنابراین، تصمیم‌گیری در مورد انتخاب یک نرم‌افزار مناسب جهت مدل‌سازی، تحلیل و طراحی، امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. کتیا و سالیدورک، نام دو نرم‌افزار شناخته‌شده طراحی به کمک کامپیوتر و مهندسی به کمک کامپیوتر هستند. انتخاب بین کتیا یا سالیدورک دغدغه بسیاری از علاقه‌مندان به مدل‌سازی سه‌بعدی است. در این مقاله، با مقایسه جامع و دقیق این دو نرم‌افزار، شما را در رفع این دغدغه کمک می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

کتیا بهتر است یا سالیدورک؟

کتیا و سالیدورک، دو نرم‌افزار نام‌آشنا در حوزه طراحی قطعات و اسمبلی‌های مکانیکی هستند. قابلیت‌های مشابه این دو نرم‌افزار در زمینه طراحی‌های سه‌بعدی، باعث مطرح شدن این سوال می‌شود که «کتیا بهتر است یا سالیدورک؟»

کتیا یا سالیدورک

برای کسانی که در مرحله اول انتخاب یک نرم‌افزار مناسب برای انجام طراحی‌های خود هستند، سوال بالا کاملا منطقی به نظر می‌رسد. با این وجود، با تحقیق بیشتر بر روی هر نرم‌افزار و بررسی قابلیت‌های آن، این سوال جای خود را به یک سوال بهتر می‌دهد. برای اینکه بدانید از میان کتیا یا سالیدورک، کدام بهتر است، ابتدا باید مشخص کنید که این نرم‌افزارها را برای چه هدفی نیاز دارید. به عبارت دیگر، «هر یک از نرم‌افزارهای کتیا یا سالیدورک برای چه حوزه‌هایی مناسب هستند؟»

کتیا یا سالیدورک: بررسی قابلیت های اصلی

به منظور مقایسه اصولی و منطقی دو نرم‌افزار، ابتدا باید با قابلیت‌های آن دو آشنا شویم. این موضوع برای کتیا و سالیدورک نیز صدق می‌کند. اصلی‌ترین کاربردهای این دو نرم‌افزار عبارت هستند از:

  • طراحی سه‌بعدی
  • مدل‌سازی سه‌بعدی
  • مدل‌سازی قطعات
  • اسمبلی
  • شبیه‌سازی مواد
  • شبیه‌سازی مهندسی
  • شبیه‌سازی تست تنش
  • شبیه‌سازی سیالات
  • طراحی مدار و بردهای الکترونیک

کتیا و سالیدورک، قابلیت‌های مشابه زیادی دارند. قضیه از جایی جالب‌تر می‌شود که بدانید هر این دوی این نرم‌افزارها، توسط شرکتی به نام «داسو سیستمز» (Dassault Systèmes) یا 3ds توسعه یافته‌اند. با وجود مشخص بودن استراتژی بازاریابی شرکت داسو، کتیا و سالیدورک، کاربران مختص به خود را دارند؛ چراکه حوزه کاربری تخصصی آن‌ها با یکدیگر فرق می‌کند.

کتیا یا سالیدورک: مقایسه کلی

پیش از مقایسه جامع کتیا و سالیدورک بر اساس معیارهای مهم، عملکرد کلی این دو نرم‌افزار را از نقطه نظرهای مختلف در قالب جدول زیر بررسی می‌کنیم. این جدول می‌تواند تا حدی به تصمیم‌گیری شما راجع به انتخاب بین کتیا یا سالیدورک کمک کند.

معیار مقایسهبرنده
قیمتسالیدورک
رابط کاربریسالیدورک
سرعت یادگیریسالیدورک
مهندسی سطحکتیا
اسمبلیسالیدورک
شبیه‌سازیکتیا
طراحی اولیهکتیا
مدیریت داده‌های محصول (PDM)سالیدورک
رندرینگ سه‌بعدیکتیا
طراحی از روی عکسکتیا
تولید افزایشیبرابر
کتابخانه‌های مدلیکاکتیا
دسترسی به منابع یادگیریسالیدورک

کتیا یا سالیدورک: انتخاب سریع

با مقایسه سریع کتیا و سالیدورک، به احتمال زیاد شما نیز در نگاه اول، سالیدورک را به کتیا ترجیح خواهید داد. دلیل اصلی بسیاری از کاربران برای انتخاب سالیدورک، رابط کاربری جذاب و ابزارهای قدرتمند این نرم‌افزار است. با این وجود، کتیا، از نظر قابلیت، چیزی کمتر از سالیدورک ندارد. در واقع، این نرم‌افزار در حوزه‌های تخصصی‌تری نظیر طراحی هواپیما، بسیار قدرتمندتر از سالیدورک عمل می‌کند.

کتیا را شاید بتوان به عنوان بهترین گزینه در حوزه شبیه‌سازی و مهندسی سطح در نظر گرفت. اگر قصد طراحی بدنه خودرو، هواپیما، کشتی و غیره را دارید، کتیا را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این نرم‌افزار به عنوان استاندارد طراحی در شرکت‌های بزرگی مانند بوئینگ شناخته می‌شود. در صورت تمایل به یادگیری طراحی در حوزه‌های دیگر یا انجام پروژه‌های شخصی، سالیدورک، می‌تواند انتخاب معقول‌تری باشد.

در رابطه با یادگیری نرم‌افزارهای کتیا و سالیدورک، فرادرس، چندین فیلم آموزشی جامع و کاربردی را به کمک اساتید مجرب و در سطوح مقدماتی تا پیشرفته تهیه کرده است. اگر تصمیم خود را برای یادگیری یکی از این نرم‌افزارها یا هر دوی آن‌ها گرفته‌اید، مشاهده این فیلم‌ها را به شما توصیه می‌کنیم:

مقایسه کتیا و سالیدورک از نظر مبنای طراحی

کتیا، یک نرم‌افزار طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)، مهندسی به کمک کامپیوتر (CAE) و ساخت به کمک کامپیوتر (CAM) است:

  • CAD: ایجاد طرح‌های دوبعدی و سه‌بعدی
  • CAE: شبیه‌سازی و تحلیل رفتار مدل بر اساس شرایط واقعی
  • CAM: مدیریت و برنامه‌ریزی فرآیندهای تولید

کتیا، به عنوان یک نرم‌افزار مدیریت چرخه عمر محصول (PLM) نیز شناخته می‌شود. تمام مراحل چرخه عمر یک محصول (توسعه، معرفی به بازار، رشد، بلوغ و افول)، در این نرم‌افزار قابل تحلیل و بررسی هستند.

سالیدورک، یک نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی مبتنی بر CAD و CAE است. البته قابلیت‌های دیگر را نیز می‌توان به این نرم‌افزار اضافه کرد. با این وجود، سطح عملکرد محصولات جانبی آن در زمینه‌های دیگر، به ابزارهای تخصصی کتیا نمی‌رسد.

در مجموع، نرم‌افزار کتیا را می‌توان به عنوان یک نرم‌افزار همه‌کاره در زمینه طراحی و تولید قطعات و تجهیزات مکانیکی در نظر گرفت. در صورتی که سالیدورک، کاربری‌های عمومی‌تری دارد.

مقایسه کتیا و سالیدورک از نظر قیمت

شاید قیمت نرم‌افزارهای خارجی برای بسیاری از کاربران داخل ایران، اهمیت چندانی نداشته باشد؛ چراکه به دلیل محدودیت‌های موجود، اغلب کاربران، از نسخه‌های دارای فعالساز غیررسمی استفاده می‌کنند. با این وجود، قیمت محصول به طور غیرمستقیم بر روی مسائل دیگر تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، هر چه قیمت یک نرم‌افزار بالاتر باشد، جامعه کاربری آن در سطح جهانی کوچک‌تر و منابع یادگیری آن کمتر می‌شود.

نرم‌افزار کتیا، یکی از گرانترین نرم‌افزارهای موجود در بازار است. فعالسازی این نرم‌افزار بین 9 تا 65 هزار دلار هزینه دارد. به همین دلیل، تنها شرکت‌های بزرگ، مخصوصا شرکت‌های هواپیمایی، حاضر به پرداخت چنین هزینه‌ای هستند. در طرف مقابل، به منظور دسترسی به کامل‌ترین نسخه سالیدورک، باید حدود 10 هزار دلار هزینه کرد. همین اختلاف زیاد قیمت، بسیاری از کاربران را به سمت سالیدورک سوق می‌دهد.

نکته: قیمت‌های بالا بر اساس قیمت‌های سال 2021 میلادی (۱۴۰۰ شمسی) هستند.

مقایسه رابط کاربری کتیا و سالیدورک

یکی از واضح‌ترین تفاوت‌های بین کتیا و سالیدورک، رابط کاربری آن‌ها است. از نظر بسیاری از کاربران، نیاز به هیچ مقایسه‌ای بین رابط کاربری سالیدورک و کتیا وجود ندارد؛ چراکه برنده قطعی در این رقابت، سالیدورک خواهد بود. رابط کاربری کتیا، بسیار ساده است. ظاهر کتیا، احتمالا شما را نیز به یاد نرم‌افزارهای ابتدای قرن 21 می‌اندازد.

رابط کاربری کتیا
برای مشاهده تصویر رابط کاربری کتیا در ابعاد بزرگ‌تر، + اینجا کلیک کنید.

از نظر کاربرپسند بودن جلوه‌های ظاهری و روش‌های دسترسی به ابزارها، سالیدورک به عنوان یکی از بهترین نرم‌افزارهای طراحی شناخته می‌شود. این نرم‌افزار، مفهوم جدیدی را از رابط کاربری ارائه کرده است. سالیدورک، با وجود کاربرپسند بودن، ابزارهای حرفه‌ای و قدرتمندی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اگر رابط کاربری نرم‌افزار، اهمیت بسیار بالایی برایتان دارد، در انتخاب سالیدورک شک نکنید.

رابط کاربری سالیدورک
برای مشاهده تصویر رابط کاربری سالیدورک در ابعاد بزرگ‌تر، + اینجا کلیک کنید.

مقایسه یادگیری کتیا و سالیدورک

قبل از انجام مقایسه نرم‌افزارهای سالیدورک و کتیا از نظر یادگیری، به خاطر داشته باشید که در صورت انتخاب هر نرم‌افزاری، اختصاص زمان برای تسلط بر روی ابزارهای آن نرم‌افزار ضروری است. با این وجود، سالیدورک، به عنوان یک استثنا در رقابت با کتیا در نظر گرفته می‌شود. یادگیری کتیا برای کاربران مبتدی، چالش‌های زیادی را به همراه داشته و نیاز به بهره‌گیری از منابع آموزشی مناسب دارد. در طرف مقابل، کاربران مبتدی تا حرفه‌ای می‌توانند نحوه کار با ابزارهای سالیدورک را در مدت زمان نسبتا کوتاهی فرا بگیرند.

مقایسه قابلیت مهندسی سطح کتیا و سالیدورک

تا به اینجای مقاله، سالیدورک در تمام معیارهای قبلی (قیمت، رابط کاربری و یادگیری)، از کتیا برتر بود. مهندسی سطح، نقطه قوت کتیا است. طراحی مدل‌های جذاب سه‌بعدی در محیط کاربرپسند سالیدورک، بسیار جالب به نظر می‌رسد. با این وجود، هنگام بحث در مورد طراحی بدنه هواپیما، خودرو، کشتی و دیگر تجهیزات، قابلیت‌های سالیدورک به پای کتیا نمی‌رسد.

طراحی خودرو در کتیا

البته اشتباه نکنید؛ طراحان حرفه‌ای می‌توانند مدل سه‌‌بعدی یک هواپیما یا هر وسیله دیگری را با ظاهری بسیار جذاب درون سالیدورک طراحی کنند. اما این مدل‌ها را نمی‌توان به عنوان مبنای ساخت و تولید نمونه واقعی آن وسایل در نظر گرفت. قابلیت‌های قدرتمند کتیا در شبیه‌سازی فیزیک سیالات، آن را نسبت به سالیدورک و دیگر نرم‌افزارهای رقیب متمایز می‌کند. بنابراین، اگر قصد فعالیت در حوزه‌های مرتبط با مهندسی سطح (خودروسازی، هواپیماسازی، کشتی‌سازی و غیره) را دارید، کتیا بهترین گزینه برای یادگیری خواهد بود.

مقایسه اسمبلی در کتیا و سالیدورک

یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های سالیدورک، امکان ساخت قطعات مجزا و مونتاژ کردن آن‌ها برای ساخت یک اسمبلی است. ابزارهای تعریف رابطه بین قطعات و اعمال محدودیت به آن‌ها، نه تنها بخش‌های مختلف را به خوبی در کنار یکدیگر جفت و جور می‌کنند، بلکه عملکرد مجموعه قطعات را مطابق با واقعیت به نمایش می‌گذارند. به عنوان مثال، شما می‌توانید یک دوچرخه متشکل از بدنه اصلی، دنده، چرخ، زنجیر و پدال را مدل‌سازی کرده و با حرکت دادن پدال، حرکت دوچرخه را مشاهده کنید.

اسمبلی دوچرخه در سالیدورک

نرم‌افزار کتیا نیز از قابلیت‌های مشابه با سالیدورک در ساخت اسمبلی بهره می‌برد. با این وجود، سادگی و جذابیت کار با ابزارهای اسمبلی در این نرم‌افزار، فاصله زیادی با سالیدورک دارد.

مقایسه شبیه سازی در کتیا و سالیدورک

مدل‌سازی، تحلیل و طراحی هواپیما، یکی از پیچیده‌ترین فعالیت‌های مهندسی است. به این منظور، طراحان باید فشار هوای کابین، فشار هوای موتور، نیروی پسا (درگ)، نیروی برا (لیفت) و عوامل متعدد دیگر را در طراحی خود مد نظر قرار دهند. ابزارهای بسیار قدرتمند کتیا، گوی سبقت را در زمینه شبیه‌سازی از سالیدورک ربوده است. خروجی‌های کتیا در تحلیل تنش و رفتار مواد، از دقت و قابل اطمینان بسیار بالایی بهره می‌برند. به همین دلیل است که این نرم‌افزار به عنوان استاندارد طراحی سازه‌های هوایی شناخته می‌شود.

مدل هواپیما در کتیا

ابزارهای سالیدورک نیز امکان تحلیل تنش قطعات را فراهم می‌کنند. به عنوان مثال، در صورت طراحی یک هدفون در محیط سالیدورک، قابلیت بررسی امکان شکست آن در صورت افتادن از یک ارتفاع خاص وجود دارد. با این وجود، این سطح از تحلیل را به هیچ وجه نمی‌توان با تحلیل شکست هواپیما در کتیا مقایسه کرد.

مقایسه رندرینگ کتیا و سالیدورک

رندرینگ، افزودن جلوه‌های نمایشی واقعی یا غیرواقعی به المان‌های طراحی شده در کامپیوتر است. هر دوی نرم‌افزارهای کتیا و سالیدورک، ابزارهای متعددی را برای رندر کردن مدل در اختیار کاربر قرار می‌دهند. فرآیند رندرگیری در سالیدورک نسبتا ساده و سریع است. این فرآیند توسط نرم‌افزار جانبی SolidWorks Visualize، انجام می‌گیرد.

رندرینگ یک ماشین در سالیدورک

قابلیت‌ها و ابزارهای کتیا در زمینه رندرگیری، پیچیده‌تر و دقیق‌تر از سالیدورک هستند. روند رندر گرفتن از مدل در کتیا، امکان گرفتن خروجی‌های نزدیک به واقعیت را فراهم می‌کند. به طور کلی، کتیا در این زمینه نسبت به سالیدورک برتری نسبی دارد.

رندرینگ یک ماشین در کتیا

مقایسه انجمن های کاربری کتیا با سالیدورک

سالیدورکس و کتیا، از نرم‌افزارهای قدیمی در دنیای طراحی به کمک کامپیوتر هستند. به همین دلیل، با یک جستجوی ساده در اینترنت، می‌توانید انجمن‌های کاربری آن‌ها را پیدا کنید. از میان این دو نرم‌افزار، انجمن‌های سالیدورک، فعال‌تر و دارای کاربران بیشتری هستند. از این‌رو، در صورت انتخاب سالیدورک به عنوان گزینه اصلی یادگیری، رفع اشکال و پیدا کردن پاسخ سوالات خود، چندان دشوار نخواهد بود. در مجموع، سالیدورک از نظر گستردگی انجمن‌های کاربری و منابع آموزشی نسبت به کتیا برتری دارد.

معرفی مجموعه فیلم های آموزش سالیدورک

سالیدورکس (SolidWorks)، یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای طراحی سه‌بعدی است. ابزارها و قابلیت‌های این نرم‌افزار، نظر بسیاری از کارشناسان حوزه‌های تخصصی و علاقه‌مندان به مدل‌سازی سه‌بعدی را به خود جلب کرده‌اند. منابع آموزشی سالیدورک، بسیار متنوع هستند. به همین دلیل، پیدا کردن یک منبع مناسب و متناسب با نیازهای علاقه‌مندان می‌تواند کمی زمانبر باشد.

مجموعه فیلم های آموزش سالیدورک مقدماتی تا پیشرفته

فرادرس، مجموعه جامعی از فیلم‌های آموزش سالیدورک در سطوح مقدماتی تا پیشرفته را به کمک اساتید باتجربه و برای علاقه‌مندان مبتدی تا حرفه‌ای تهیه کرده است. اگر تا به اینجای مقاله، سالیدورک را به عنوان گزینه مورد نظر خود انتخاب کرده‌اید، مشاهده فیلم‌های آموزشی این مجموعه را به شما پیشنهاد می‌‌کنیم:

مقایسه قابلیت مدیریت اطلاعات محصول در کتیا و سالیدورک

مدیریت اطلاعات محصول (PDM)، فرآیند کنترل داده‌های طراحی و فرآیندهای مهندسی در یک محل است. مهندسان، از نرم‌افزارهای دارای این قابلیت برای سازماندهی اطلاعات مرتبط با محصول، بازبینی اصطلاحات، مشارکت، مدیریت سفارشات، متره و برآورد (BOM) و غیره استفاده می‌کنند.

محیط مدیریت محصول در کتیا

سالیدورک، از امکان مدیریت اطلاعات محصول در محیط خود بهره می‌برد. ابزارهای PDM این نرم‌افزار، به منظور ذخیره‌سازی و فهرست کردن داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. مدیریت محصول در کتیا، توسط نرم‌افزار جانبی «ENOVIA SMARTeam» انجام می‌شود. با وجود قابلیت‌های مشابه در هر دو نرم‌افزار، مدیریت اطلاعات محصول در سالیدورک، با اختلاف کمی بهتر از کتیا است.

مقایسه قابلیت ترسیم در کتیا و سالیدورک

کتیا، دارای مجموعه‌ای از محیط‌های مختلف برای مدل‌سازی و طراحی است. یکی از این محیط‌ها، «Sketcher» نام دارد. محیط Sketcher کتیا، ابزارهای مورد نیاز برای ترسیم المان‌های دوبعدی را فراهم می‌کند. این المان‌ها، با استفاده از ابزارهای دیگر، به مدل‌های سه‌بعدی تبدیل می‌شوند.

محیط ترسیم در سالیدورک (کتیا یا سالیدورک)

سالیدورک نیز ابزارهای متعددی را برای ترسیم المان‌های دوبعدی و تبدیل آن‌ها به مدل‌های سه‌بعدی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در مجموع، کتیا و سالیدورکس از این نظر شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. بنابراین، این معیار زیاد نمی‌تواند بر روی انتخاب بین آن‌ها تاثیرگذار باشد؛ مگر اینکه در کنار معیارهای دیگری نظیر رابط کاربری و نحوه دسترسی به ابزارها مورد بررسی قرار گیرد.

مقایسه قابلیت طراحی از روی عکس در کتیا و سالیدورک

یکی از قابلیت‌های کتیا، امکان ساخت مدل‌های سه‌بعدی از روی عکس‌های دوبعدی است. این قابلیت، امکان الهام گرفتن از اشیا واقعی برای ساخت قطعات را فراهم می‌کند. سالیدورک نیز از چند عملکرد برای تسریع فرآیند طراحی از روی تصاویر بهره می‌برد. با این وجود، در این زمینه، کتیا نسبت به سالیدورک برتری دارد.

طراحی از روی عکس در کتیا (کتیا یا سالیدورک)

مقایسه کتابخانه های مدلیکا کتیا و سالیدورک

«مدلیکا» (Modelica)، یک زبان برنامه‌نویسی مورد استفاده برای مدل‌سازی مولفه‌ای سیستم‌های پیچیده (سیستم‌های دارای مولفه‌های مکانیکی، الکتریکی، الکترونیکی، هیدرولیکی، حرارتی، کنترلی، قدرتی یا فرآیندی) است. کتابخانه استاندارد مدلیکا، هزاران مولفه و تابع را در حوزه‌های مختلف در بر می‌گیرد.

نرم‌افزار کتیا، از کتابخانه‌های مدلیکا پشتیبانی می‌کند. امکان استفاده از کتابخانه‌های مدلیکا در نرم‌افزار سالیدورک نیز وجود دارد. با این حال، کاربرد این قابلیت در سالیدورک کمتر از کتیا است.

مقایسه قابلیت طراحی برای پرینت سه بعدی در کتیا و سالیدورک

تولید افزایشی یا پرینت سه‌بعدی، فرآیند ساخت یک شی سه‌بعدی از روی مدل‌های طراحی شده به کمک کامپیوتر (CAD) یا مدل‌های سه‌بعدی دیجیتالی است. نرم‌افزارهای سالیدورک و کتیا، به طور جدی از این روش تولید قطعات پشتیبانی می‌کنند. با استفاده از ابزارهای پرینت سه‌بعدی این دو نرم افزار، مهندسان و طراحان می‌توانند قطعه‌ای مطابق با استانداردها و با وزن یا هزینه‌ای کمتر از دیگر روش‌ها را تولید کنند.

محیط آماده سازی مدل برای پرینت سه بعدی
نرم‌افزار جانبی سالیدورک برای پرینت سه‌بعدی

مقایسه قابلیت همکاری گروهی در کتیا و سالیدورک

در پروژه‌های شخصی، فعالیت‌های مرتبط با طراحی یک قطعه، توسط یک نفر انجام می‌شود. به این ترتیب، روند اجرای کار، تنها به قابلیت‌های فردی بستگی خواهد داشت. وظیفه مدل‌سازی و طراحی پروژه‌های بزرگ و پیچیده، بر عهده یک تیم چند نفره است. در این شرایط، فراهم بودن امکان مشارکت چند نفر در طراحی یک مدل، اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند.

مشارکت بین اعضای تیم طراحی در نرم‌افزارهای سالیدورکس و کتیا، با ورود به یک محیط ابری انجام می‌گیرد. هر دوی این نرم‌افزارها، از ابزارهای مشابه و کاربردی زیادی در این زمینه بهره می‌برند. با این وجود، کتیا، امکان استفاده از مشارکت مبتنی بر وظیفه را نیز فراهم می‌کند. این قابلیت، با بیش از 50 وظیفه قابل تعریف، باعث افزایش بهره‌وری طراحی می‌شود. بنابراین، از نقطه نظر مشارکت، کتیا برتر از سالیدورکس است.

مقایسه محیط ها و کتابخانه های کتیا و سالیدورک

یک نرم‌افزار مدل‌سازی خوب، از انعطاف‌پذیری بالا بهره می‌برد. سالیدورک، یک نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی با کاربری‌های نسبتا عمومی است. همین موضوع، گزینه‌ها و قابلیت‌های این نرم‌افزار را محدود می‌کند. به عنوان مثال، همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم؛ سالیدورک با کتابخانه‌های مدلیکا سازگاری دارد اما این کتابخانه‌ها درون آن ادغام نشده‌اند. البته امکان اضافه کردن نرم‌افزارهای جانبی متعددی به درون سالیدورک وجود دارد که باعث گسترش بیشتر قابلیت‌های آن می‌شوند.

برخی از پرکاربردترین ماژول‌های طراحی در کتیا (کتیا یا سالیدورک)
برخی از پرکاربردترین ماژول‌های طراحی در کتیا

کتیا، یک نرم‌افزار پیچیده و پیشرفته است که از حدود 130 نرم‌افزار و محصول جانبی دیگر پشتیبانی می‌کند. محصولات کتیا، گزینه‌های بیشماری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. همین موضوع، کتیا را از نظر انعطاف‌پذیری در جایگاه بالاتری نسبت به سالیدورک قرار می‌دهد.

مقایسه سازگاری کتیا و سالیدورک با سیستم عامل ها

سیستم عامل ویندوز، محبوب‌ترین و متداول‌ترین سیستم عامل در بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها است. نرم‌افزارهای سالیدورک و کتیا، از سیستم عامل ویندوز پشتیبانی می‌کنند. البته امکان نصب کتیا بر روی سیستم عامل یونیکس نیز وجود دارد. هر دوی این نرم‌افزارها از طریق گوشی‌های تلفن همراه و پلتفرم ابری «3DEXPERIENCE» قابل دسترس هستند. به علاوه، برخی از محصولات سالیدورک نظیر eDrawings و eDrawings Viewer نیز برای سیستم عامل مک در دسترس هستند.

3dexperience کتیا

مقایسه مزایا و معایب کتیا و سالیدورک

در بخش‌های قبلی، بسیاری از قابلیت‌ها و ویژگی‌های کتیا و سالیدورکس را با یکدیگر مقایسه کردیم. در ادامه، مزایا و معایب این دو را به طور کلی معرفی می‌کنیم:

  • مزایای سالیدورکس
    • کاربری آسان و مناسب برای افراد مبتدی تا حرفه‌ای
    • امکان مشارکت همزمان چند کاربر برای مرور و بررسی نظری مدل‌ها
    • هزینه پایین با قابلیت‌های نسبتا بالا
    • مدل‌سازی قدرنمند در پروژه‌های مکانیکی و ماشین‌کاری
    • رندرینگ مناسب
  • معایب سالیدورکس
    • مناسب برای مدل‌سازی سه‌بعدی اما دارای کمبود در زمینه‌های دیگر
    • عدم پشتیبانی از سیستم عاملی به غیر از ویندوز
    • عدم وجود قابلیت مشارکت مبتنی بر وظیفه
  • مزایای کتیا
    • امکانات پیشرفته، ابزارهای پیچیده و محیط‌های متنوع
    • سازگار با سیستم عامل ویندوز و یونیکس
    • قابلیت استفاده برای پروژه‌های پیچیده در حوزه‌های مختلف
    • ادغام کتابخانه‌های مدلیکا با نرم‌افزار
  • معایب کتیا
    • هزینه بسیار بالا
    • پیچیدگی بسیار زیاد برای کاربران مبتدی
    • رابط کاربری قدیمی

جمع بندی: تفاوت های بین کتیا و سالیدورک

در آخرین بخش از مقایسه بین سالیدورکس و کتیا، تفاوت‌های اصلی این دو نرم‌افزار را جمع‌بندی می‌کنیم:

  • یادگیری سالیدورک، مناسب افراد مبتدی بوده اما یادگیری کتیا، مناسب افراد باتجربه است.
  • سالیدورک، به منظور مدل‌سازی سه‌بعدی توسعه یافته اما کتیا، یک نرم‌افزار همه جانبه است.
  • سالیدورک، یک نرم‌افزار میان‌رده در دنیای طراحی در نظر گرفته می‌شود اما کتیا، یک نرم‌افزار سطح بالا در حوزه‌های طراحی، تحلیل و تولید به کمک کامپیوتر به شمار می‌رود.
  • راندمان کار گروهی در کتیا بیشتر از سالیدورک است.

اگر هنوز هم در مورد اینکه کتیا برای طراحی‌های شما بهتر است یا سالیدورک، تصمیمی نگرفته‌اید، یا تصور می‌کنید شاید نرم‌افزار دیگری می‌تواند نیازهایتان را بهتر برطرف کند، بخش آخر این مقاله را مطالعه کنید.

کتیا، سالیدورک یا اینونتور

در این مقاله، به مقایسه قابلیت‌های کتیا و سالیدورکس پرداختیم. این نرم‌افزار، رقیبی به نام «اتودسک اینونتور» (Autodesk Inventor) دارند. اینونتور، یکی از نرم‌افزارهای هم‌خانوده نرم‌افزار محبوب اتوکد است. این نرم‌افزار، به عنوان رقیب مستقیم سالیدورک شناخته می‌شود. به همین دلیل، نمی‌توان آن را به عنوان گزینه اصلی برای رقابت با کتیا در نظر گرفت. اینونتور، از محبوبیت بالایی نزد طراحان تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی برخوردار است.

محیط اینونتور

بهترین روش برای مقایسه Inventor با SolidWorks و CATIA، بررسی مزایا و معایب این نرم‌افزار است. از ویژگی‌های مثبت اینونتور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابزارهای ویرایش مستقیم و مدل‌سازی آزاد (شکل‌های پیچیده)
  • اتوماسیون هندسه‌های پیشرفته با استفاده از طراحی پارامتری
  • سرعت بالای اجرا
  • ابزارهای شبیه‌سازی
  • قابلیت تشخیص تداخل المان‌ها
  • متره و برآورد آسان
  • سازگاری بالا با خروجی دیگر نرم‌فزارهای هم‌خانوده مانند اتوکد

برخی از محدودیت‌های اینونتور عبارت هستند از:

  • ضعف در قابلیت جفت کردن قطعات اسمبلی
  • قابلیت‌های محدود در زمینه ویرایش پیشرفته ترسیمات
  • یادگیری نسبتا دشوار

سوالات متداول در رابطه با مقاسیه کتیا و سالیدورک

در این بخش، به برخی از سوالات پرتکرار در رابطه با تفاوت‌های کتیا و سالیدورکس به صورت مختصر پاسخ می‌دهیم.

از میان سالیدورک و کتیا کدام بهتر است ؟

سالیدورک و کتیا، از نرم‌افزارهای بسیار خوب مدل‌سازی سه‌بعدی با کاربران مختص به خود هستند. انتخاب بهترین نرم‌افزار از میان این دو، به نیازهای کاربر بستگی دارد.

از میان کتیا و سالیدورک یادگیری کدام آسان تر است ؟

به دلیل رابط کاربری جذاب‌تر، یادگیری سالیدورک آسان‌تر است.

چه کسانی از سالیدورک و کتیا استفاده می‌کنند؟

مهندسان مشغول در حوزه طراحی و تحلیل قطعات و تجهیزات مکانیکی، از کتیا و سالیدورک استفاده می‌کنند. البته، علاقه‌مندان به طراحی سه‌بعدی در حوزه‌های غیر مهندسی، به کار با سالیدورک تمایل دارند.

تفاوت کاربرد کتیا و سالیدورک در چیست؟

کتیا بیشتر در مهندسی مکانیک و حوزه‌های مرتبط با آن، مخصوصا هوافضا، کاربرد دارد. سالیدورک را می‌توان یک نرم‌افزار نسبتا عمومی برای طراحی وسایل و قطعات در هر حوزه‌ای در نظر گرفت.

شباهت کتیا و سالیدورک در چیست ؟

هر دو نرم‌افزار کتیا و سالیدورک، برای مدل‌سازی سه‌بعدی توسعه یافته‌اند. برخی از قابلیت‌های طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) و مهندسی به کمک کامپیوتر (CAE) در این نرم‌افزارها مشابه هستند.

بر اساس رای ۲۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
3DSManBuilderCentralTotal3DPrinting
۳ دیدگاه برای «کتیا یا سالیدورک — مقایسه کاربردها، مزایا و معایب»

بعد از اینکه چند سال با سالیدورک کار کردید وارد محیط کتیا بشوید و لذت واقعی طراحی را بچشید .

البته باید این نکته رو در نظر گرفت که جایی که استخدام میشید از کدوم نرم افزار استفاده میکنند.

بنظر من اگه کسی به اینونتور مسلط باشه برای طراحی و انالیز قالب و ماشین سازی و گیربکس و قطعات صلب خیلی کارش راحت میشه
ضمنا یه کتابخانه عظیمی هم داره

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *