۱۱ کتاب گرامر فرانسه که باید بخوانید – معرفی بهترین عناوین

۱۴۹۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
۱۱ کتاب گرامر فرانسه که باید بخوانید – معرفی بهترین عناوین

در یادگیری زبان فرانسه، تسلط بر دستور زبان اهمیت زیادی دارد. برای یادگیری «دستور زبان» یا «گرامر» (grammaire) علاوه بر شرکت در کلاس‌های آموزشی، گوش دادن پادکست، رادیو، تماشای فیلم، تلویزیون، می‌توان از کتاب گرامر فرانسه هم استفاده کرد. اما کدام کتاب گرامر فرانسه، بهترین انتخاب برای دستور زبان است؟ در مطلب پیش‌ رو قصد داریم بهترین کتاب‌های گرامر زبان فرانسه را به شما معرفی کنیم.

گرامر زبان فرانسه چیست؟

«دستور زبان» یا «گرامر» (grammaire) زبان فرانسه قوانینی است که به ما کمک می‌کند درست بنویسیم، حرف بزنیم و ارتباط برقرار کنیم. ما این قوانین را در طی سال‌ها یاد می‌گیریم تا ارتباط بین کلمات یک جمله را به درستی برقرار کنیم. برای مثال در جمله «Je vais au supermarché» عناصر زیر یافت می‌شود.

  • «Je» ضمیر فاعلی است.
  • «vais» فعل است.
  • «au» حرف اضافه است.
  • «supermarché» متمم جمله است.

در تصویر زیر مثال فوق را در قالب جمله و اجزای آن مشاهده می‌کنید. معنی جمله «من به سوپرمارکت می‌روم» است.

کتاب گرامر فرانسه

دانستن نقش کلمات به ما کمک می‌کند در نوشتن، پارگراف‌های منطقی بنویسیم یا در گفتن جملات منطقی و قابل‌فهم بسازیم.

اجزا کلام در دستور زبان فرانسه

هم‌چون اجزاء کلام در زبان انگلیسی، در زبان فرانسه نیز اجزاء کلام، اجزای سازنده تمام آن چیزی است که می‌گویید، می‌نویسید، می‌شنوید و می‌خوانید. در جدول زیر اجزاء سازنده زبان فرانسه را به همراه معادل در زبان فارسی مشاهده می‌کنید.

معادل فارسینقش
صفتAdjectif
قیدAdverbe
حرف تعریفArticle
حرف ربطConjonction
اسمNom
حرف اضافهPréposition
ضمیرPronom
فعلVerbe

در جمله‌ زیر تمامی این بخش‌ها را برای نمونه می‌توانید ببینید.

Je lis la phrase attentivement parce que la grammaire est importante en français.

من جمله را با دقت خواندم چراکه دستور زبان در زبان فرانسه مهم است.

(در جمله بالا je ضمیر فاعلی است، lis و est فعل‌اند، phrase و grammaire و français اسم‌اند، parce que حرف ربط است، la حرف تعریف است، importante صفت است و en حرف اضافه است.)

کتاب گرامر فرانسه

برای یادگیری دستور زبان فرانسه به کتاب گرامر زبان فرانسه قابل اطمینان و به‌روز احتیاج داریم. قبلاً مطلبی درباره گرامر زبان انگلیسی در مجله فرادرس تولید کرده‌ایم. به‌روز بودن مهم است تا با تغییرات جدید زبان فرانسه آشنا باشیم و در مواجه با این تغییرات به اشتباه نیفتیم. بنابراین ما در ادامه تعدادی از منابع محبوب و به‌روز یادگیری زبان فرانسه را به شما معرفی کرده‌ایم.

کتاب گرامر Bescherelle

کتاب Bescherelle - la grammaire pour tous همان‌طور که از عنوانش پیداست، کتاب گرامر فرانسه برای همه است. کتاب گرامر Bescherelle برای همه کسانی است که به نوشتن یا خواندن زبان فرانسه علاقه‌مند هستند. این کتاب چند ویژگی اساسی دارد که در ادامه برای شما لیست کرده‌ایم.

  • دستور زبان مرجعی برای زبان فرانسه است.
  • توضیحات واضح و روشنی برای خواننده دارد.
  • بیش از هزار مثال در کتاب آورده شده است.
  • توصیه‌هایی برای بهتر نوشتن به زبان فرانسه در کتاب خواهید دید.
  • مطالب کتاب با تغییرات جدید دستور زبان به‌روز شده است.
روش های یادگیری با کتاب گرامر فرانسه

کتاب‌های Grammaire progressive du française

در مجموعه کتاب‌های Grammaire progressive، در صفحه سمت چپ نکات گرامری و در صفحه سمت راست کاربرد این نکات را در مثال می‌بینید. کتاب چندین بار ویرایش شده است و به همین دلیل به روز است. Grammaire progressive در چند سطح تدوین شده و پاسخ سوال‌ها در کتاب‌های جداگانه‌ای آورده شده است. در ادامه خواهید دید برای هر عنوان از این مجموعه چه میزان از مهارت در زبان فرانسه احتیاج دارید و این مجموعه شامل چند جلد کتاب است.

  • کتاب Grammaire Progressive du Francais A1.1 برای زبان‌آموز با سطح کاملا مقدماتی است.
  • کتاب Grammaire Progressive du Francais A1 برای زبان‌آموز با سطح مقدماتی است.
  • کتاب Grammaire Progressive du Francais A2 B1 برای زبان‌آموز با سطح متوسط است.
  • کتاب Grammaire Progressive Du Francais B1 B2 برای زبان‌آموز با سطح پیشرفته است.
کتاب گرامر پیشرفته

کتاب La Grammaire française pour Les Nuls

آیا یادگیری گرامر زبان فرانسه با تمام استثناها و سختی‌ها برای شما دلهره‌آور است؟ اگر دستور زبان برای شما هم خشک و خسته‌کننده به نظر می‌رسد، توصیه ما به شما کتاب گرامر زبان فرانسه برای افراد ساده‌لوح است. این کتاب با زبانی طنزآلود و با سرگرمی دستور زبان را به شما یاد می‌دهد. از متن آهنگ‌ها استفاده می‌کند، از نویسندگان کلاسیک کمک می‌گیرد، از عناوین خنده‌دار و غیرمتعارف بهره می‌برد و یادگیری دستور را برای شما لذت‌بخش می‌کند.

فرانسه برای کودنها

کتاب گرامر Le Bon usage

کتاب Le Bon usage از قدیمی‌ترین منابع گرامر زبان فرانسه است، این کتاب برای اولین بار در سال 1936 و توسط Grevisse جمع‌آوری و چاپ شد. اما تا امروز ویرایش‌های زیادی بر روی کتاب صورت گرفته است، این کتاب گرامر فرانسه به چاپ پانزدهم هم رسیده است و بسیار معتبر است. نویسندگان با کمک بیش از چهل هزار نقل‌قول از دو هزار و پانصد نویسنده به شما دستور زبان را یاد می‌دهند. این نقل‌قول‌ها از متون ادبی تا مطبوعات را شامل می‌شوند. کتاب، دستور زبانی است که برای نویسنده‌ها، ویراستاران، مترجمان، روزنامه‌نگاران و استادان زبان فرانسه بسیار محبوب است. بنابراین کمک بزرگی است چه برای صحیح نوشتن و چه برای تشخیص نوشته‌های صحیح و ویراسته به لحاظ دستوری.

گرامر در کاربرد

کتاب Nouvelle Grammaire du française

بعضی‌ها می‌گویند با داشتن این کتاب تمام قواعد زبان فرانسه را در یک جلد کتاب همراه خود دارید. چراکه این کتاب گرامر فرانسه غنی و کامل است، مثال‌های روشن و دقیقی دارد و قواعد به کار برده شده در نوشتار و گفتار را به خوبی شرح داده است. شرح قواعد دستوری در این کتاب بسیار واضح است، مثال‌های زیادی از زبان روزمره آورده است و شامل بخش‌های مهم و جذابی تحت عنوان «توجه» (Attention)، «ارجاع» (Renvoi)، «نگویید...» (Ne Dites Pas...) است که یادگیری را آسان‌تر می‌کنند. تنها نکته‌ای که وجود دارد این است که سطح کتاب برای زبان‌آموزان متوسط به بالا است و برای خواندن کتاب لازم است تسلط حداقلی به زبان فرانسه داشته باشید. این کتاب به گرامر سوربن هم معروف است.

گرامر سوربن

کتاب Grammaire en dialogues

کتاب‌ گرامر در مکالمه، از کتاب‌های خوب در زمینه گرامر کاربردی مکالمه‌ است. این کتاب‌ به مخاطب خود کمک می‌کند در مکالمات رومزه خود از دستور زبان صحیح استفاده کند. هر مکالمه در کتاب برای جا انداختن یک نکته دستوری خاص است، ابتدا یک یا چند مکالمه با محوریت آن دستور خاص آورده شده و بعد در یک درسنامه دستور موردنظر آموزش داده شده است. کتاب همچنین شامل تمرین هم هست. یک سی‌دی آموزشی نیز به همراه کتاب وجود دارد که می‌توانید مکالمات را از آن طریق بشنوید.

گرامر در مکالمه

کتاب la Grammaire méthodique du français

کتاب حاضر، کتاب محبوب و تحسین شده بسیاری از دانش‌آموزان و معلمان زبان فرانسه است. این کتاب گرامر فرانسه مرتب به‌روزرسانی می‌شود و دستور زبان عمومی و معاصر زبان فرانسه است. کتاب Grammaire méthodique دستور زبان را از نگاه صرف، نحو، املا، اسلوب صحیح نوشتن و علایم سجاوندی به خوبی بررسی می‌کند. پیشتر در مجله فرادرس مطلبی درباره قوانین نشانه‌گذاری در انگلیسی تولید شده است. دستور زبان پیش رو در تعداد صفحات بالای هزار صفحه چاپ شده است و نکات گرامری زیادی را پوشش می‌دهد. بنابراین برای مرجع قرار دادن این کتاب دچار شک نشوید.

گرامر متودیک

کتاب گرامر Le Grevisse de l'étudiant

این نسخه از کتاب Grevisse، مرجع دستور زبان برای دانشجویان و اساتید ادبیات است. این کتاب گرامر دانشگاهی شامل مشخصات زیر است.

  • کامل و مفصل است و همه جوانب گرامر زبان فرانسه را پوشش داده است.
  • مطابق با آخرین پیشرفت‌ها در علم زبان‌شناسی است.
  • پیشرفته است، شامل مباحث آواشناسی، املا، واژگان، طبقه‌بندی واژه، جملات ساده و پیچیده، حروف ربط و ... است.
  •  4 سطح خواندن دارد، «مدخل اصلی» (Entrée principale)، با مفاهیم اولیه؛ «سطح عمیق‌تر» (Niveau d’approfondissement) برای چشم‌اندازی بهتر، «نکات» (Remarques) شامل نکات مهم در مورد مشاهدات فرهنگی یا تاریخی، «پرسش‌ها و پاسخ‌های» (Questions/réponses) ساده و پیچیده برای آمادگی امتحانات کتبی و شفاهی.
  • کتابی روشمند است و بر اساس اصول و روش‌های یادگیری زبان فرانسه بنا شده است.
  • عملی است و زبان‌آموزان می‌توانند به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند.
گروویس دانشجو

سایر روش‌ های یادگیری زبان فرانسه

امروزه تعداد زیادی برنامه، سایت و محتوای کمک‌آموزشی برای یادگیری زبان فرانسه فراهم شده است. با توجه به این نکته که این منابع صرفا برای یادگیری بهتر مفیدند و برای یادگیری کامل و مفیدتر کلاس و کتاب را نباید کنار گذاشت، در ادامه منابع کمک‌آموزشی را به شما معرفی کرده‌ایم.

یادگیری با کمک سایت های آموزش زبان فرانسه

همان‌طور که اشاره شد، علاوه بر یادگیری به کمک کتاب، روش‌های دیگری نیز برای یادگیری زبان فرانسه وجود دارد. یکی از این روش‌ها مطالعه از طریق سایت‌ها و ویدئوهای آموزشی است. در فهرست زیر تعدادی از سایت‌های فرانسوی زبان رایگان را به همراه آدرس به شما معرفی کرده‌ایم.

  • سایت L'Etudiant «+»
  • سایت Francaisfacile «+»
  • سایت Cle «+»
  • سایت Enseigna «+»
  • سایت Cotetalents «+»

در این سایت‌ها هم ‌می‌توانید به درسنامه‌های دستور دسترسی داشته باشید و هم به مثال‌های و تمرین‌های بی‌شماری دست پیدا می‌کنید.

یادگیری به کمک اپلیکیشن های زبان فرانسه

برای یادگیری زبان فرانسه خوب است که ابزار یادگیری بیشتر اوقات با شما همراه باشد. اگر این ابزار گوشی تلفن همراه شما باشد، می‌توانید از اپلیکیشن‌های یادگیری زبان فرانسه استفاده کنید. در ادامه این مطلب، چند اپلیکیشن شناخته‌شده و لینک دانلود آن‌ها را برای استفاده شما قرار داده‌ایم.

  • اپلیکیشن TV5 Monde «+»
  • اپلیکیشن Memrise «+»
  • اپلیکیشن Duolingo «+»
  • اپلیکیشن Bravolol «+»
یادگیری زبان

نکات مهم درباره تقویت گرامر فرانسه

با این‌که یادگیری دستور زبان بسیار سخت به نظر می‌رسد، باید بپرسیم پس بچه‌ها چطور بدون این که به مدرسه بروند، یا کتاب بخوانند، به خوبی از ساختار‌های دستوری در جمله استفاده می‌کنند؟ یا چطور کسی که سواد خواندن و نوشتن ندارد به خوبی از عهده جمله‌سازی برمی‌آید؟ در ادامه چند راهکار به شما یاد می‌دهیم تا تنها متکی به حفظ کردن اصول و فرمول‌ها نباشید و این اصول را بتوانید در مکالمات یا نوشته‌های خودتان به درستی پیاده کنید.

کتاب دستور فرانسه

سطح زبان فرانسه خودتان را مشخص کنید

قبل از آن که هرکاری برای یادگیری زبان فرانسه شروع کنید، لازم است یک تست برای تعیین سطح خود بدهید. این تست‌ها هم به صورت آنلاین و در سایت‌های رایگان موجودند، هم توسط آموزشگاه‌ها و سفارت کشور فرانسه برگزار می‌شوند. دانستن درست سطح مهارت‌های زبان فرانسه شما به انتخاب روش درست یادگیری و کتاب مناسب کمک خواهد کرد.

دستور زبان را در هر چهار مهارت به کار ببرید

برای آن‌که بدانید دقیقا چطور از گرامر استفاده کنید، آنچه که یاد می‌گیرید، مدام در جملات جدید و موقعیت‌های جدید به کار ببرید. مثلا اگر صرف فعل را به خوبی یاد گرفته‌اید، در زمان‌های گوناگون جمله بسازید، بنویسید، با کسی تمرین کنید، یا برای خودتان بلند بلند تکرار کنید. مهارت‌های زبانی و دانش دستوری خود را در هر چهار مرتب تمرین کنید. چهار مهارت لازم برای یادگیری زبان را در جدول زیر می‌بینید.

چهارت مهارت یادگیری زبان
شنیدن، درک شفاهیEcouter (compréhension orale)
خواندن، درک نوشتاریLire (compréhension écrite)
حرف زدن، بیان شفاهیParler (expression orale)
نوشتن، بیان کتبیEcrire (expression écrite)

فیلم فرانسوی ببینید

برای این‌که بهترین استفاده را از فیلم‌های فرانسوی زبان ببرید چند نکته مهم وجود دارد. اول این‌که فیلم‌های دوبله شده را به طور کلی کنار بگذارید. فیلم‌هایی که قبلا دیده‌اید و می‌شناسید را انتخاب کنید، زیرنویس فارسی را خاموش کنید، زیرنویس زبان اصلی را روشن کنید. لازم نیست تک تک کلمات را در فرهنگ واژگان فارسی پیدا کنید، سعی کنید در بافت کلی فیلم معنای دیالوگ‌ها را درک کنید. تلاش کنید کمتر به زیرنویس مراجعه کنید و بیشتر به شنیده‌های خودتان رجوع کنید.

کتاب گرامر زبان فرانسوی

پادکست و رادیو فرانسوی گوش کنید

ساعت‌های زیادی در روز هست که می‌توانید به راحتی آن‌ها را در خدمت یادگیری زبان فرانسه درآورید. برای مثال زمانی که در مترو هستید، استراحت می‌کنید، یا به طور کلی زمان‌های مرده‌تان می‌توانید به پادکست و رادیو مانند رادیو فرانسه «+» گوش کنید. در رادیو فرانسه بخش‌های جذاب و متنوعی همچون موسیقی فرانسه و آشنایی با فرهنگ فرانسه وجود دارد که دنبال کردن آن را مفرح می‌کند. اوایل یادگیری تلاش نکنید همه جملات را بفهمید. جملات کم کم برای شما آشنا خواهد شد. و از همه مهم‌تر شما دقیقا یاد می‌گیرید چه قاعده‌ای را چطور به کار برید.

دوست فرانسوی پیدا کنید

هیچ‌کس بهتر از یک گویش‌ور بومی زبان نمی‌تواند استفاده درست از قواعد را به شما آموزش بدهد. همان‌طور که می‌دانید بعضی از قواعد گرامری استفاده‌ای در زبان امروز فرانسه ندارند. برای مثال زمان گذشته استمراری در وجه التزامی را امروزه در زبان روزمره به کار نمی‌برند و شما تنها در متن‌ها با آن مواجه می‌شوید. بنابراین داشتن یک دوست فرانسوی زبان به شما کمک می‌کند که بدانید از قواعدی که آموخته‌اید دقیقا چطور و کجا استفاده کنید. با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی پیدا کردن چنین همراهی برای شما احتمالا سخت نخواهد بود.

سوالات متداول درباره انتخاب کتاب گرامر فرانسه

برای درک بهتر چکونگی انتخاب کتاب گرامر فرانسه در ادامه مطلب به تعدادی از پرسش‌های رایج در این زمینه پاسخ داده‌ایم.

اهمیت گرامر زبان فرانسه چیست؟

گرامر نه تنها برای درست نوشتن، درست حرف زدن، خواندن و شنیدن لازم است، بلکه ضروری است گرامر را فرا بگیریم تا آنچه می‌گوییم، می‌نویسیم، می‌خوانیم و می‌شنویم، منطقی و دارای معنی باشد.

در گرامر چه چیزی را مطالعه می‌کنیم؟

دستور زبان یا گرامر مطالعه ساختار واژه و مطالعه نحوه ترکیب در جمله است. آنچه گفته شد تعریف ساده و ابتدایی علم صرف و نحو است که از موضوعات مهم دستور زبان‌اند. در زبان فرانسه به مطالعه ساختار واژه «morphologie» و به مطالعه نحوه ترکیب واژگان در جمله «syntaxe» می‌گویند.

دوست فران

قدم‌های اول برای یادگیری زبان فرانسه چیست؟

برای یادگیری زبان فرانسه ابتدا باید به الفبا و تلفظ صحیح خو بگیرید، کلمات ابتدایی زبان فرانسه را یاد بگیرید، دستور زبان و صرف زمان‌های ساده و کاربردی را فرا بگیرید و با منابع کاغذی یا چندرسانه‌ای فرانسوی زبان در تماس باشید.

چطور فرانسه را بدون اشتباه بخوانیم؟

در قدم اول مطالعه کنید، سپس مطالعه کنید و باز هم مطالعه کنید. چه برای درست خواندن و چه برای درست نوشتن مطالعه مداوم و شنیدن مداوم ساخت‌های دستوری در جملات به شما کمک زیادی می‌کند. همان‌طور که با شنیدن و خواندن زبان مادری‌تان به خوبی از پس درست حرف زدن و درست نوشتن آن برمی‌آیید.

جمع بندی کتاب گرامر فرانسه

در مطلبی که خواندید، دستور زبان یا گرامر زبان فرانسه را شرح دادیم، بهترین و به‌روز‌ترین عنوان‌های کتاب گرامر زبان فرانسه را به شما معرفی کردیم. در نهایت چند توصیه برای یادگیری بهتر دستور و زبان فرانسه ارائه دادیم.

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
5livresbabelioschoolmouvgenerationvoyage
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *