معرفی کتاب مدیریت محصول — ۲۰ عنوانی که مدیران محصول باید بخوانند

۱۷۰۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ آذر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
معرفی کتاب مدیریت محصول — ۲۰ عنوانی که مدیران محصول باید بخوانند

در سال‌های نه‌چندان دور و نه‌چندان نزدیک، یادگیری هر حرفه‌ای نیازمند این بود که دوشادوش یک متخصص به کارها رسیدگی می‌کردید. او سپس اسرار کار را به شما می‌گفت و این را آموزش می‌داد که چطور می‌توان هزار و یک نبرد تجاری مختلف را پشت سر گذاشت و به موفقیت رسید. اما این روزها شرایط عوض شده و انبوهی از محتوای رایگان را می‌توان در سطح اینترنت یافت. البته که رقابت هم بیشتر از همیشه شده و نمی‌توان به تمام منابع آنلاین نیز اعتماد کرد. اینجاست که کتاب‌ها وارد میدان می‌شوند و در این مقاله نیز قصد داریم به سراغ کتاب مدیریت محصول برویم.

فهرست مطالب این نوشته

بهترین کتاب های مدیریت محصول توسط افرادی نوشته شده‌اند که تجربه‌ای طولانی‌مدت در این جهان داشته‌اند. به صورت معمول نمی‌توان با گوش سپردن صرف به تئوری‌ها چیز ارزشمندی آموخت. در عوض لازم است مثال‌های جهان واقعی را مطالعه و روی آن‌ها تامل کنید. به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا فارق از اینکه چه میزان تجربه و دانش راجع به مدیریت محصول دارید، بهترین کتاب مدیریت محصول را به شما معرفی کنیم. کتاب‌های حاضر در این لیست برای گستره وسیعی از افراد با سطوح مختلفی از تجربه نوشته‌اند و بنابراین هرکسی می‌تواند گزینه مطلوب خود را بیابد.

پیش از اینکه این مطلب را ادامه دهیم، اگر تمایل دارید که بدانید مدیریت محصول چیست و مدیر محصول کیست، توصیه می‌کنیم سری به مطالب مرتبطی که در این زمینه در مجله فرادرس منتشر شده‌اند بزنید.

۱. کتاب «الهام‌گرفته: چطور محصولاتی بسازیم که مشتریان را عاشق خود می‌کنند؟»

کتاب مدیریت محصول

  • نام کتاب به انگلیسی: INSPIRED: How to Create Tech Products Customers Love
  • نویسنده: مارتی کیگن (Marty Cagen)

مارتی کیگن کسی بود که شرکت Silicon Valley Product Group را تاسیس کرد تا از طریق آن به مدیران محصول کمک کرده و به آن‌ها انگیزه بدهد. او حالا تجربیات ارزشمندی را که در طول سالیان طولانی به دست آورده در این کتاب گنجانده است. در کتاب «الهام‌گرفته» می‌توانید برخی از ارزشمندترین درس‌هایی که او هنگام کار برای برخی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های امروزی آموخته را فرا بگیرید. در مجموع اگر به دنبال یک کتاب مدیریت محصول خواندنی و موثق می‌گردید، این یکی از بهترین گزینه‌هایی است که گیر خواهید آورد.

۲. کتاب «رمزگشایی مصاحبه شغلی با مدیر محصول»

  • نام کتاب به انگلیسی: Cracking the PM Interview
  • نویسنده: گیل مک‌داول

گیل مک‌داول، نویسنده این کتاب، موسس و مدیرعامل شرکت CareerCup است و پیش‌تر نیز تجربه نگارش دو کتاب «رمزگشایی مصاحبه شغلی با کدنویس» و «رمزگشایی مسیر شغلی در دنیای تکنولوژی» را نوشته است. مک‌داول پیش‌تر در سمت مهندس نرم‌افزار برای شرکت‌هایی نظیر گوگل، مایکروسافت و اپل کار کرده و در دوران فعالیت خود، انبوهی تجربه در جلسات مذاکره شغلی (و در هر دو طرف میز) به دست آورده است. کتاب «رمزگشایی مصاحبه شغلی با مدیر محصول» اکنون بهترین منبع برای آن دسته از مدیران محصولی به حساب می‌آید که خود را برای فعالیت در یک شرکت جدید آماده می‌کنند.

۳. کتاب «کتاب محصول»

کتاب مدیریت محصول

  • نام کتاب به انگلیسی: The Product Book
  • نویسندگان: کارلوس گونزالز د ویلامبروزیا و جاش انون

این کتاب که با زیرتیتر «چطور به یک مدیر محصول معرکه تبدیل شویم؟» به بازار آمده، توسط جاش انون (مدیر محصول سابق پیکسار) و کارلوس گونزالز د ویلامبروزیا (مدیرعامل Product School) نوشته شده و هرآنچه باید راجع به زندگی یک مدیر محصول بدانید را در بر می‌گیرد.

با مثال‌هایی عملی که توسط ابتکارات نظری پشتیبانی می‌شوند، «کتاب محصول» به شما کمک می‌کند که نخستین گام‌های خود را در رویه توسعه محصول بردارید. آن دسته از مدیران محصول باتجربه‌تر نیز می‌توانند به مرور مفاهیم ضروری و دیسیپلینی که باید به صورت روزمره به کار گرفته شود، بپردازند.

4. کتاب «قبیله مربیان»

  • نام کتاب به انگلیسی: Tribe of Mentors
  • نویسنده: تیموتی فریس

تیموتی فریس در این کتاب به جمع‌آوری کاتالوگی بی‌نظیر از نصیحت‌ها و تجارب بیش از ۱۳۰ انسان موفق پرداخته است. «قبیله مربیان» تمام گروه‌های سنتی و گستره وسیعی از صنایع گوناگون را پوشش می‌دهد و آن‌طور که خود نویسنده می‌گوید «هیچ سنگی نمانده که برگردانده نشده باشد». چه به دنبال آزمون و خطا با یک روتین صبحگاهی بهینه باشید و چه کارهای خود را به روشی جدید اولویت‌بندی کنید، این کتاب شما را به یک سوپراستار در دنیای مدیریت محصول تبدیل خواهد کرد.

۵. کتاب «جعبه ابزار مدیریت محصول من»

کتاب مدیریت محصول

  • نام کتاب به انگلیسی: My Product Management Toolkit
  • نویسنده: مارک آبراهام

مارک آبراهام این کتاب آموزشی را آماده کرده تا شما با رایج‌ترین ابزارهایی که توسط مدیران محصول برجسته استفاده می‌شوند، آشنا شوید. هر بخش از این شغل (جمع‌آوری اطلاعات راجع به مشتریان، مدیریت ذینفعان و توسعه محصول) رویکردها و ابزارهای خاص خود را دارد و با کتاب «جعبه ابزار مدیریت محصول من» می‌توانید بیاموزید که چطور از راه حل درست برای هر چالش بهره بگیرید.

۶. کتاب «استخدام شده: چطور یک شغل مدیریت محصول به دست آوریم؟»

کتاب مدیریت محصول

  • نام کتاب به انگلیسی: Hired: How to Get a Product Management Job
  • نویسنده: روی کابی

در دنیای توسعه محصول، درک کردن راه و روش تغییر مسیر شغلی و جستجو برای فرصت‌های تازه هیچوقت آسان نیست. این کتاب اما به صورت خاص قصد دارد رایج‌ترین و غیر رایج‌ترین مسیرهایی که می‌توان برای دستیابی به حرفه‌ای تازه طی کرد را به شما بیاموزد. به این ترتیب قادر به یافتن یک سمت شغلی تازه در شرکت‌های تکنولوژی خواهید بود و از سوی دیگر، نصیحت‌هایی مستقیم راجع به چگونگی حاضر شدن در جلسات مصاحبه شغلی دریاتف خواهید کرد. ناگفته نماند که تمام نکات ارائه شده در این کتاب از زبان مدیران محصول باتجربه‌ای نقل قول شده که برای شرکت‌هایی مانند گوگل، Airbnb، فیسبوک، اپل و آمازون کار کرده‌اند.

۷. کتاب «کتاب ناب دستور بازی محصول»

  • نام کتاب به انگلیسی: The Lean Product Playbook
  • نویسنده: دن اولسن

«کتاب نحیف دستور بازی محصول» یک راهنمای منحصر به فرد و گام به گام است که به شما می‌گوید چطور قادر به پیاده‌سازی ایده‌های خود در بطن یک «لین استارتاپ» (Lean Startup) یا استارتاپ ناب خواهید بود. دن اولسن، نویسنده کتاب یک مشاور باتجربه در دنیای تکنولوژی است که مدل‌های تجاری موفقیت‌آمیز و کارامدی برای گستره وسیعی از محصولات مختلف در بازار تدارک دیده. او فرایندی شش مرحله‌ای را توصیف می‌کند که به کمک آن قادر به توسعه مداوم و سریع محصول بوده و سپس می‌توانید بازخوردهای مشتریان را به شکلی موثر دریافت کنید. تمام این موارد نیز همراه با مثال‌هایی از دنیای واقعی تشریح می‌شوند.

۸. کتاب «اسپرینت: چطور در تنها پنج روز، مشکلات بزرگ را رفع و ایده‌های جدید را تست کنیم؟»

کتاب مدیریت محصول

  • نام کتاب به انگلیسی: Sprint: How to Solve Big Problems and Test New Ideas in Just Five Days
  • نویسنده: جیک نپ

در این کتاب با اسرار پشت فرایندی پنج روزه آشنا می‌شوید که توسط سه شریک در Google Ventures بنیان‌گذاری شد تا بتوانند در مدت‌زمانی بسیار کوتاه، از نسخه پروتوتایپ به تصمیم‌گیری در سطوح بالا برسند. به نظر غیر ممکن می‌رسد؟ کافی است این کتاب را مطالعه کنید تا متوجه شوید هیچ‌چیز غیر ممکن نیست.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

۹. «پرتاب: نقشه راه موفقیت در دنیای مدیریت محصول»

  • نام کتاب به انگلیسی: Launch: The Roadmap to Product Manamgement Success
  • نویسنده: نیتن توماس

دنیای تکنولوژی هر روز در حال تغییر است. درحالی که مدیران محصول هم از ده‌ها سال قبل رویه‌های استانداردی را بنیان گذاشته‌اند، اما در گذر زمان تمایلاتی متفاوت یافته‌اند. در سال‌های اخیر شاهد ظهور فناوری‌هایی نظیر بلاکچین، یادگیری ماشین و موارد مشابه دیگری بوده‌ایم که کارکرد همین فناوری‌ها را بیش از پیش افزایش داده‌اند. کتاب «پرتاب: نقشه راه موفقیت در دنیای مدیریت محصول» تجارب گوناگون مدیران محصول برجسته را در اختیار شما گذاشته و از این می‌گوید که چطور ضمن فائق آمدن بر چالش‌های گوناگون، استفاده‌ای حداکثری از فرصت‌های بالقوه داشته‌اند.

۱۰. کتاب «قلاب: چطور محصولاتی عادت‌ساز بسازیم؟»

  • نام کتاب به انگلیسی: Hooked: How to Build Habit-Forming Products
  • نویسنده: نیر ایال

کتاب «قلاب» که تحت عنوان «قلاب: چگونه محصولی بسازیم که مخاطب را شبانه روز درگیر کند» به زبان فارسی ترجمه و چاپ شده است، یک راهنمای تمام و کمال برای آن‌هایی به حساب می‌آید که می‌خواهند وارد دنیای مدیریت محصول شوند. «مدل قلاب» که در این کتاب راجع به آن صحبت می‌شود، به شما می‌گوید که چطور می‌توانید بدون اینکه رویکردی خصمانه یا گران‌قیمت در قبال کمپین‌های تبلیغاتی در پیش بگیرید، بر رفتارها و عادات مشتریان تاثیر بگذارید. در مجموع این کتابی بسیار ارزشمند است که برقراری ارتباط صمیمانه‌تر و تنگاتنگ‌تر با مشتریان را به شما می‌آموزد و باعث می‌شود مشتریانی وفادار به دست آورید.

۱۱. کتاب «عرضه‌اش کن: مدیران محصول سیلیکون ولی از همه‌چیز پرده برمی‌دارند»

کتاب مدیریت محصول

  • نام کتاب به انگلیسی: Ship It: Silicon Valley Product Managers Reveal All
  • نویسنده: نیتن توماس

حتی بهترین مدیران محصول هم نمی‌توانند صرفا با اتکا بر غرایز خود کار کنند. شما قادر به خواندن ذهن مشتریان نیستید. شما نیازمند جمع‌آوری داده هستند. باید به شکلی سیستماتیک کاربران خود را درک کنید. از سوی دیگر لازم است چگونگی برقراری ارتباط موثر را بیاموزید تا تیم خود را درک کنید و چشم‌انداز خود را با اعضای آن به اشتراک بگذارید. در کتاب «عرضه‌اش کن» قادر به مطالعه نصیحت‌هایی ارزشمند و جملاتی خردمندانه خواهید بود که ذهنیتی منطقی‌تر و جامع‌تر از مدیریت محصول به وجود می‌آورند.

۱۲. کتاب «تفکر بازی»

کتاب مدیریت محصول

  • نام کتاب به انگلیسی: Game Thinking
  • نویسنده: ایمی جو کیم

شما هم می‌توانید استراتژی‌هایی که از سوی بزرگ‌ترین شرکت‌های بازی‌سازی جهان به کار گرفته می‌شوند را در پیش گرفته و نه‌تنها دست به نوآوری بزنید، بلکه طرفدارانی دوآتشه برای خود پیدا کنید. ایمی جو کیم در این کتاب اسرار پشت موفقیت خود هنگام توسعه بازی‌های ویدیویی گوناگون نظیر «The Sims» و «Rock Band» و «Ultima Online» را فاش کرده است. آیا می‌خواهید مردم را پشت مانیتور نگه دارید؟ چه چیزی بازی شده صنعت گیمینگ تبدیل به صنعتی ۱۳۰ میلیارد دلاری شود؟ و مهم‌تر از همه، تمام این‌ها چه ارتباطی به محصولات شما دارند؟ این کتاب را بخوانید تا به تمام سوالات پاسخ داده شود.

۱۳. کتاب «ذهنیت محصول: چطور وارد ذهن مشتریان خود شوید؟»

کتاب مدیریت محصول

  • نام کتاب به انگلیسی: Product Mindset: How to Get Indise Your Costumer's Mind
  • نویسنده: کارلوس گونزالز د ویلامبروزیا

برای ساخت محصولاتی که مردم را عاشق خود می‌کنند، باید از شرایط زندگی و ذهنیت‌های مشتریان خود باخبر باشید. کتاب «ذهنیت محصول» به شما می‌آموزد که چطور اسپاتیفای توانست دل هنرمندان را به دست آورد، چطور نت‌فلیکس توانست هوش مصنوعی را رام کند و مکانیزم روان‌شناختی یکسان میان موبایل هوشمند شما و ماشین‌های قماربازی در کازینوها چیست. با مطالعه این کتاب نصیحت‌هایی ارزشمند از مدیران محصول شرکت‌های گوناگون از قبیل اینترکام، پاندورا، جت دات‌ کام و شرکت‌های مشابه به دست خواهید آورد.

۱۴. کتاب «نیروی محرک: حقیقی غافلگیرکننده راجع به آنچه به ما انگیزه می‌دهد»

کتاب مدیریت محصول

  • نام کتاب به انگلیسی: Drive: The Surprising Truth About What Motivates Us
  • نویسنده: دنیل اچ. پینک

در این کتاب که بسیاری آن را «متقاعدکننده» توصیف می‌کنند، دنیل اچ. پینک به سراغ مفهوم انگیزه می‌رود. او انگیزه را به سه بخش مجزا اما مرتبط به یکدیگر تقسیم کرده: استقلال، مهارت و هدفمندی. او سپس به سراغ چیزهایی مانند رضایت شغلی و تمایل ما به انجام کارهای بزرگ در جهان می‌رود. بنابراین با کتابی روبه‌رو هستیم که نه‌تنها انگیزه شخصی و درونی شما را تشریح کرده و افزایش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود درک بهتری از کاربران در دنیای امروزی به دست آورید.

۱۵. کتاب «جسارت رهبری»

نام کتاب به انگلیسی: Dare to Lead

نویسنده: برین براون

برین براون یکی از تاثیرگذارترین رهبران و سخنرانان در حوزه مدیریت محصول به حساب می‌آید. در این کتاب او راجع به این صحبت می‌کند که چطور رهبران می‌توانند قدرتمندتر شوند، دست به خطر بزنند و واقعا با شجاعت رهبری کنند. اگر خودتان را درحالی یافته‌اید که می‌خواهید مهرات‌های نرم گوناگون خود مانند ارتباطات را بهبود دهید، این کتاب برای شما نوشته شده. این کتابی بسیار ارزشمند است که شجاعت لازم برای ورود به اتاق جلسات و همینطور زندگی روزمره را به شما می‌دهد.

۱۶. کتاب «وقتی قهوه و کاهو رقابت می‌کنند»

کتاب مدیریت محصول

نام کتاب به انگلیسی: When Coffe and Kale Compete

نویسنده: آلن کلمنت

ممکن است فکر کنید که همه‌چیز را راجع به وظایف بالقوه خود را در سمت مدیر محصول می‌دانید، اما آلکن کلمنت با سخنان خردمندانه خود کاری می‌کند که به شکلی کاملا تازه به همه‌چیز نگاه کنید. هدف از نگارش کتاب «وقتی قهوه و کاهو رقابت می‌کنند» این بوده که در نهایت به تولید محصولاتی مشغول شوید که مردم واقعا می‌خواهند آن‌ٰها را بخرند. از سوی دیگر یاد می‌گیرید که چطور می‌توان از هرزز رفتن انرژی و پول در شرکت جلوگیری کرد و رقابتی باقی ماند. می‌خواهید بدانید بهترین نکته راجع به این کتاب چیست؟ اینکه به صورت کاملا رایگان منتشر شده. بنابراین هیچ توجیهی برای نخواندن آن ندارید.

۱۷. کتاب «ساختن یک مدیر»

کتاب مدیریت محصول

  • نام کتاب به انگلیسی: The Making of a Manager
  • نویسنده: جولی ژو

برخی از اوقات مدیران محصول تمرکزی بیش از حد بر بخش‌های مربوط به محصول دارند و کمتر به وظایف مدیریتی خود می‌رسند. اینجاست که جولی ژو با کتار «ساختن یک مدیر» وارد میدان می‌شود. جولی ژو بیش از ۱۱ سال از عمر خود را نایب رییس طراحی محصول در فیسبوک بوده و بسیاری او را یکی از رهبران این حوزه به حساب می‌آورند. در این کتاب بسیار پرفروش، او از تاکتیک‌های خود برای تبدیل شدن به بهترین مدیر ممکن و دستیبابی به بیشترین بهره‌وری تیمی پرده برداشته است. با خواندن «ساختن یک مدیر»، رهبری کردن و الهام‌بخش بودن را خواهید آموخت.

۱۸. کتاب «کاری که می‌کنی هویت توست»

  • نام کتاب به انگلیسی: What You Do Is Who You Are
  • نویسنده: بن هاروویتز

بخش از وظایف یک رهبر، مالکیت بر فرهنگ غالب بر سازمان است. اگر بتوانید فرهنگ کاری معرکه‌ای میان اعضای تیم ایجاد کنید می‌بینید که تمام کارها به شکلی روان‌تر پیش می‌روند. از سوی دیگر، از چالش‌هایی که فرایند را متوقف می‌کنند جاخالی داده و در نهایت محصولاتی عالی خواهید یافت. بن هاروویتز در این کتاب راهنما هرآنچه یک مدیر محصول باید بداند را پوشش داده است. آن‌طور که خود هاروویتز می‌گوید، با خواندن «کاری که می‌کنی هویت توست» راجع به فرهنگ‌هایی خواهید آموخت که هم در اوقات خوب و هم در مقاطع دشوار شما را یاری خواهند کرد.

۱۹. کتاب «استارتاپ ناب»

  • نام کتاب به انگلیسی: The Lean Startup
  • نویسنده: اریک رایس

اریک رایس در این کتاب بسیار خواندنی از این می‌گوید که کارآفرینان مدرن چطور به بنا کردن کسب‌وکارهای خود مشغول می‌شوند. در واقع این کتاب آنقدر جامع است که می‌توان به اکثر افراد پیشنهادش کرد، خصوصا اگر برای شرکتی بزرگ کار می‌کنید. اما اگر در حال راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان باشید، هیچ کتابی بهتر از این یکی پیدا نخواهد کرد. «استارتاپ ناب» به شما می‌آموزد که چطور کسب‌وکاری بسازید که به مشتریان گوش می‌سپارد، ارزشی حقیقی ایجاد می‌کند و می‌تواند به سرعت تطبیق یافته و ماهیت محصول را دگرگون کند. همچنین، در این کتاب با نحوه ساخت بوم کسب و کار ناب آشنا می‌شوید.

۲۰. کتاب «خوش‌ساخت»

کتاب مدیریت محصول

  • نام کتاب به انگلیسی: Well Designed
  • نویسنده: جان کالکو

کسی انتظار ندارد که شما یک هنرمند باشید، اما به عنوان کسی که محصولی می‌سازد که نیاز به طراحی از جنبه‌های گوناگون دارد، حداقل باید از نکات بنیادین راجع به طراحی محصول باخبر باشید. جان کالکو در این کتاب توضیح می‌دهد که چطور می‌توان سازگاری محصول و بازار را شناسایی کرد، نکاتی ارزشمند راجع به رفتار مشتریان فرا گرفت، یک استراتژی محصول تدارک دید و ریزترین جزییات محصول را صیقل داد.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ProductSchool
۲ دیدگاه برای «معرفی کتاب مدیریت محصول — ۲۰ عنوانی که مدیران محصول باید بخوانند»

با سلام
سپاسگزارم از مطلب مفیدتون بنده یک مدیر محصول تازه کارم و نیازمند آموزش در ارتباط با شغلم هستم کتابهایی که در این مطلب آورده شده آیا ترجمه شده هم موجود هستند یا باید زبان اصلی بخونیم

با سلام؛

علاوه بر کتاب‌های معرفی شده، مشاهده دوره‌های آموزشی زیر نیز توصیه می‌‌شود که شاید یادگیری سریع‌تر و ساده‌تری را نیز به‌همراه داشته باشند:

آموزش مدیریت محصول

با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *