۲۴ کتاب مدیریت زمان که لازم است بخوانید – بهترین و کاربردی ترین عناوین

۸۱۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
۲۴ کتاب مدیریت زمان که لازم است بخوانید – بهترین و کاربردی ترین عناوین

انباشته شدن حجم زیادی از کارها و نرسیدن به امور روزانه یکی از متداول‌ترین مسائل پیش روی انسان‌ها است و فقط با استفاده از تکنیک مدیریت زمان می‌توان این مشکل را برطرف کرد. برای اثربخشی این تکنیک‌های ساده باید مدام تمرین کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید. یکی از روش‌های تقویت این مهارت مطالعه کتاب مدیریت زمان است. در این مطلب ما به معرفی بهترین کتاب مدیریت زمان مخصوص مدیران، دانش‌آموزان، والدین، بانوان، کارمندان و... می‌پردازیم.

فهرست مطالب این نوشته

بهترین کتاب های مدیریت زمان

کتاب‌های مدیریت زمان بی‌شماری در بازار موجود هستند اما هرکدام آن‌ها مخصوص قشر خاصی از جامعه است و اگر افراد مختلفی آن‌ها را مطالعه کنند اثربخشی زیادی در روند برنامه‌ریزی خود نمی‌بینند. از این‌رو ما در هر بخش به معرفی کتاب‌های مخصوص هریک از اقشار جامعه می‌پردازیم. در نظر داشته باشید که جدول مدیریت زمان نیز کمک زیادی به پرورش این مهارت در شما می‌کند.

کتاب مدیریت زمان برای دانش آموزان

مدیریت زمان برای دانش‌آموزان و دانشجویان اهمیت زیادی دارد و اگر در این زمینه مهارت پیدا کنند در آزمون‌های پیش رو عملکرد خوبی خواهند داشت. در ادامه به چند کتاب مهارت مدیریت زمان اشاره می‌کنیم که مطالعه آن‌ها به این افراد برای موفقیت در آزمون‌هایشان کمک می‌کند. همچنین با مطالعه این آثار می‌آموزند که برنامه‌ریزی خوبی برای زندگی روزمره خود داشته باشند.

مدیریت زمان دانش آموزان

۱. کتاب Time Management for College Students

این اثر به جنبه‌های مختلفی از مهارت‌ها می‌پردازد. در واقع شما با مطالعه این کتاب علاوه بر یادگیری مدیریت زمان، درباره نحوه هدف‌گذاری و انتخاب شغل آینده نیز نکات ارزشمندی می‌آموزید. آنچه جذابیت این اثر را افزایش می‌دهد تمرین‌هایی است که حاصل تجربه‌های نویسندگان است.

لحن این کتاب به صورت داستان‌گویی است و همین امر درک مطالب آن را ساده‌تر می‌کند.

کتاب time management for college students

۲. کتاب Time Management Secrets for College Students

این کتاب ازجمله ۲۰ اثر برتر مخصوص دانشجویان و دانش‌آموزان است و مطالعه آن تاثیر شگرفی در موفقیت افراد می‌گذارد. تجربه بیشتر خوانندگان این کتاب نشان می‌دهد که آن‌ها هرگز توقع این میزان موفقیت را از خود نداشتند اما پس از مطالعه آن آموختند که زمان خود را به بهترین نحو مدیریت کنند و به تمامی امور درسی برسند.

کتاب secrets for college students

۳. کتاب The Perfect College Student Planner

طبیعی است که برنامه‌ریزی در کتاب مدیریت زمان نقش پررنگی دارد. این کتاب نیز به ایجاد تعادل در زندگی دانشجویی یا دانش‌آموزی اهمیت زیادی می‌دهد. برنامه‌های پیشنهادی موجود در این اثر اغلب به تمام جنبه‌های زندگی مخصوصا رسیدگی به امور شخصی پرداخته است.

گفتنی است که این برنامه‌ریزی‌ها توسط دانش‌آموزان و برای دانش‌آموزان انجام شده‌اند و به خواننده این امکان را می‌دهند که روزانه و هفتگی به صورت آزادانه به هدف‌های شخصی، حرفه‌ای و تحصیلی برسند.

کتاب the perfect college student planner

کتاب مدیریت زمان برای خانم ها

خانم‌ها تمرکز و توجه زیادی را صرف دیدن جزئیات هر چیزی می‌کنند. کتاب‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می کنیم درباره این چالش همیشگی بانوان و نحوه بهبود برنامه‌ریزی آن‌ها است.

۴. کتاب Do Less

مادران کارمند فرصت زیادی برای شادی و رسیدگی به امور شخصی خود ندارند اما مطالعه این کتاب به آن‌ها می‌آموزد که تعادل درستی میان زندگی، کار و فعالیت‌های بین آن‌ها ایجاد کنند. نویسنده این کتاب، «کیت نورث راپ» (Kate Northrup) برای خوانندگان این اثر ۱۴ تجربه کاربردی را عنوان می‌کند که در آن بانوان با انجام کار کمتر هم به نتایج دلخواه می‌رسند و هم احساس شادی بیشتری دارند.

کتاب do less

معمولا خانم‌های کارمند مخصوصا اگر فرزند داشته باشند مدام با ترس‌هایی نظیر از دست دادن خانواده، همسر و شغل خود درگیر هستند اما این کتاب به آن‌ها ابزار مناسبی برای تغییر روند زندگی‌‌شان هدیه می‌کند و آن‌ها را از بند شلوغی‌های همیشگی می‌رهاند. به این ترتیب این خانم‌ها با تمرین راهکارهای موجود در این اثر افراد شادتر و راضی‌تری خواهند بود.

۵. کتاب I Know How She Does It

انواع کتاب مدیریت زمان در سراسر جهان وجود دارند که درباره نحوه برنامه‌ریزی‌های روزانه توضیحاتی می‌دهند؛ اما این اثر تفاوتی‌هایی با آثار دیگر دارد. نویسنده این کتاب یعنی «لورا واندرکام» (Laura Vanderkam) برنامه زمانی ساعت به ساعت ۱۰۰۱ روز از زندگی خانم‌های با بیش از ۱۰۰ هزار دلار درآمد سالیانه را بررسی کرده است و از این مشاهده‌ها الگویی مشخص برای موفقیت بانوان دیگر بیرون کشیده است. در واقع این الگو به خوانندگان می‌آموزد که چطور از ۱۶۸ ساعت موجود در یک هفته به‌درستی استفاده کنند و علاوه بر انجام برنامه‌های معمول برای رسیدن به هدف‌های بلندمدت خود نیز تلاش کنند.

کتاب I know how she does it

نویسنده در ابتدا تصور می‌کرد که تجربه بانوان موفق فقط برای قشر خاصی از جامعه مفید است اما پس از اتمام کتاب دریافت که عادت‌ها و روش‌های بسیاری در این افراد وجود دارد که اگر دیگران نیز از آن‌ها پیروی کنند به همین سطح از موفقیت دست خواهند یافت. این اثر مخصوصا برای افرادی مفید است که درگیر چالش‌های روزمره برای حفظ تعادل میان کار و خانواده هستند.

کتاب مدیریت زمان برای والدین

پدر و مادر شدن ریتم زندگی را تغییر می‌دهد و بسیاری از افراد در اوایل زندگی فرزاندشان نمی‌توانند زمان خود را به‌درستی مدیریت کنند. آن‌ها علاوه‌ بر مدیریت زمان شخصی باید برای فرزندشان نیز برنامه مشخصی داشته باشند تا به‌موقع و درست به نیازهای او رسیدگی کنند. با توجه به چالش‌هایی که والدین در این راه با آن‌ها مواجه می‌شوند کتاب‌های مخصوص این افراد را در ادامه معرفی می‌کنیم تا این قشر جامعه بدون احساس سردرگمی و کلافگی زمانشان را مدیریت کنند و بدون بروز مشکل به همه کارهای روزانه خود برسند. این کتاب‌ها بسیار جذاب، قابل درک و دارای نقطه نظرات کارآمد هستند و مطالعه آن‌ها به خواننده در ایجاد تعادل میان کار و استراحت کمک می‌کند.

۶. کتاب Time to Parent

وقتی انسان بچه‌دار می‌شود گویی برای شغلی استخدام شده است که هیچ توضیحی درباره‌اش به او نداده‌اند. به همین علت پس از مدتی ایجاد تعادل میان بچه‌داری و داشتن زندگی شخصی برایش دشوار می‌شود. کتاب «Time to Parent» مخصوص والدین است تا بتوانند زمان خود را به‌درستی مدیریت کنند و علاوه‌ بر فرزندان برای خودشان نیز وقت صرف کنند. گفتنی است که مطالعه این کتاب و عمل به قوانین آن به افراد اجازه می‌دهد که دو برابر همیشه زمان برای استراحت و تفریح داشته باشند.

کتاب time to parent

۷. کتاب The 7 Habits of Highly Effective Families

نویسنده این کتاب «استیفن کوی» (Stephen R. Covey) راهنمایی‌ اجرایی و براساس فلسفه برای حل مسئله‌های کوچک و بزرگ ارائه کرده است. در این اثر ۷ گام کوچک عنوان شده‌اند که اگر اعضای خانواده از آن پیروی کنند به هدف‌های روزانه خود می‌رسند. هرکدام از بخش‌های این کتاب دارای تعداد زیادی از مثال‌های ملموس است که نشان می‌دهند این روش کارآمد و نتیجه‌بخش است.

کتاب the 7 habits

آنچه این اثر را منحصربه‌فرد می‌کند فهرستی از ایده‌هاست که در انتهای هر فصل وجود دارد. خانواده‌ها می‌توانند این ایده‌ها را به فرزندان نوجوان خود بگویند. واقعیت این است که نوجوان‌ها پر از ابهام و سردرگمی هستند و اگر ایده‌ای از کتابی معتبر به آن‌ها ارائه دهید شرایط را برای برنامه‌ریزی‌هایشان آسان خواهید کرد.

۸. کتاب 10Time-Saving Tips for Busy Parents

بسیاری از ما زمان زیادی را صرف یافتن پیج خاصی در شبکه‌های اجتماعی می‌کنیم، در فروشگاه‌ها به دنبال محصول مورد نظرمان هستیم و در کل زمان زیادی را به این روش‌ها هدر می‌دهیم. این فرصت‌های از دست رفته در بیشتر مواقع استرس ما را افزایش می‌دهند. اما شما می‌توانید با مطالعه این اثر که حاصل تجربه‌ و دانش «دکتر بتل» (Dr. Battle) است تحولی در برنامه‌های روزانه خود ایجاد کنید و هرنوع اتلاف وقتی را از بین ببرید. همچنین می‌توانید از میان این ۱۰ عنوان چندین مورد را انتخاب کنید و از آن‌ها برای بهبود برنامه زمان‌بندی خود بهره ببرید.

کتاب 10 time saving

کتاب های مدیریت زمان عمومی

این کتاب‌ها برای همه افراد مفید هستند و هرکس در هر موقعیتی می‌تواند از آن‌ها برای برنامه‌ریزی روزانه بهتر و داشتن زمان‌های آزاد بیشتر بهره ببرد. هرکدام از این آثار به نوبه خود بهترین کتاب مدیریت زمان به شمار می‌روند.

بهترین کتاب مدیریت زمان

۹. کتاب 15‎ Secrets Successful People Know About Time Management

هنگام تلاش برای یافتن پاسخی برای پرسش‌های ذهنی، خوب است که متدهای افراد حرفه‌ای را در آن حوزه خاص بررسی کنید. در این کتاب «کوین کروز» (Kevin Kruse) زندگی ۷ بیلیونر، ۱۳ قهرمان المپیک، ۲۹ دانش‌آموز نخبه و ۲۳۹ کارآفرین را بررسی کرده است تا دریابد که افراد موفق چطور زمان روزانه خود را مدیریت می‌کنند و به هدف‌هایشان می‌رسند. کوین کروز در کتاب «کپسول ۱۵ راز مدیریت زمانِ از زبان افراد موفق» از همه این افراد سوالی یکسان پرسید: «رمز بهره‌وری بالای شما چیست؟» او پس از جمع‌آوری پاسخ این افراد آن را در کتابی بی‌نظیر ارائه کرد.

کتاب 15 secrets

در ابتدای کتاب نویسنده اهمیت عدد ۱۴۴۰ را توضیح می‌دهد. ما در هر شبانه‌روز ۱۴۴۰ دقیقه در اختیار داریم و اگر از آن به درستی استفاده نکنیم فرصت مجددی نخواهیم داشت. در واقع زمان برخلاف پول برگشت‌ناپذیر است و باید برای آن ارزش زیادی قائل شویم. به همین علت خوب است که با رصد زندگی افراد موفق دریابیم که آن‌ها از این دقایق به چه شکلی استفاده می‌کنند. در اینجا به طور خلاصه به این ۱۵ رمز کتاب مدیریت زمان اشاره می‌کنیم:

  • راز اول: زمان بارارزش‌ترین و کمیاب‌ترین دارایی شما است. با علم به این موضوع از لحظه‌ای که از خواب بیدار می‌شوید دقایق خود را محاسبه کنید.
  • راز دوم: مهم‌ترین کار امروزتان را شناسایی کنید و قبل از هر کار دیگری به تکمیل آن بپردازید. راز دوم به اولویت‌بندی روزانه توجه کرده است. در صورتی که برنامه خود را طبق اولویت‌هایتان پیش ببرید به نتایج درخشانی می‌رسید.
  • راز سوم: به جای نوشتن چک لیست از برنامه‌های کامپیوتر برای ثبت آن‌ها استفاده کنید و برای مهم‌ترین کارهایتان در اسرع وقت برنامه‌ریزی کنید.
  • راز چهارم: در صورتی که بدانید اهمال‌کاری و به تعویق انداختن کارها چه ضربه‌ای به آینده شما می‌زند هرگز کارهای خود را به تاخیر نمی‌اندازید. اما چرا ما به اهمال‌کاری روی می‌آوریم؟ در حین برنامه‌ریزی در نظر می‌گیرید که برخی از کارها در آینده به اتمام می‌رسند در حالی که هرگز این اتفاق رخ نمی‌دهد و کارهای مختلف روی هم انباشته می‌شوند.
  • راز پنجم: این حقیقت را بپذیرید که همواره کارهای زیادی وجود دارند و تعداد آن‌ها بیشتر از حد توان شما است. مفهوم این راز ساده است و نویسنده توصیه می‌کند که در ساعت ۵ عصر، هرروز کارها را متوقف کنید. البته می‌توانید بیشتر کار کنید اما به یاد داشته باشید که این وظایف هرگز تمام نمی‌شوند و همیشه کار دیگری وجود دارد که باید انجام دهید.
  • راز ششم: همواره دفتری با خود داشته باشید زیرا نوشتن ایده‌های ناگهانی و نکات مهم اهمیت زیادی دارد. ادیسون و بسیاری از افراد موفق دنیا همه جا دفترچه‌ای با خود همراه داشتند و تمامی ایده‌هایشان را در آن یادداشت می‌کردند.
  • راز هفتم: تحقیقات نشان می‌دهد که متوسط مردم بیش از ۲٫۵ ساعت از روز خود را صرف پاسخگویی به پیام‌های ایمیلی یا شبکه‌های اجتماعی می‌کنند که این مقدار خیلی زیاد است. برای رفع این مسئله باید با استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان، وقت کمتری را به این کار اختصاص دهید.
    روش های مدیریت زمان
  • راز هشتم: در این بخش به کاهش زمان جلسات در شرکت‌ها می‌پردازد و ایده‌هایی را برای کاهش زمان‌های تلف‌شده در این جلسات ارائه می‌کند.
  • راز نهم: این راز به اهمیت قدرت «نه گفتن» اشاره دارد.
  • راز دهم: قانون ۸۰/۲۰ می‌گوید که ۸۰ درصد نتایج از ۲۰ درصد فعالیت‌ها به دست می‌آیند و در این بخش از کتاب درباره این موضوع توضیحات بیشتری می‌دهد.
  • راز یازدهم: در این راز ۳ سوال مطرح می‌شود که اگر هر روز به آن‌ها پاسخ دهید تا ۸ ساعت از زمان روز را ذخیره خواهید کرد.
  • راز دوازدهم: در بخش یازدهم روش‌های برای پیشرفت در کسب و کار و دوری از اتلاف وقت در رسیدن به اهداف کاری ارائه می‌کند.
  • راز سیزدهم: برای هر کاری صرفا یک بار زمان بگذارید. در واقع فعالیت نوشته شده در داخل برنامه را انجام دهید و اگر به اتمام نرسید آن را کنار بگذارید و به سراغ کار بعدی بروید.
  • راز چهاردهم: صبح زود بیدار شوید، آب بنوشید، ورزش کنید. در این کتاب نویسنده مثال‌های متعددی درباره این عادت‌های رفتاری و نتایج درخشان آن عنوان می‌کند که مطالعه آن‌ها بسیار شیرین و آموزنده است.
  • راز پانزدهم: آخرین بخش ربطی به تکنیک های مدیریت زمان ندارد و تمرکز آن روی حفظ انرژی و داشتن احساسی مثبت در طول روز است.

۱۰. کتاب Essentialism

همه ما در زندگی هدف‌هایی داریم اما بیشتر اوقات تلاش می‌کنیم که به جای خودمان دیگران را به هدف‌هایشان برسانیم. علت این است که معمولا کارهای ضروری را از غیرضروری‌ها تشخیص نمی‌دهیم. مهم‌ترین سرمایه «زمان» است و بیشتر ما به نحو صحیح آن را مصرف نمی‌کنیم و در عوض به دیگران اجازه می‌دهیم که برای روز ما برنامه‌ریزی کنند. اما خوشبختانه این روند قابل تغییر است. با مطالعه کتاب «Essentialism» می‌آموزید که کارهای ضروری را از غیرضروری جدا کنید. در واقع نیازی نیست کار بیشتری انجام دهید و اتفاقا باید تعداد کارها را کم کنید و به‌جای صرف انرژی روزانه برای انجام امور مختلف به صورت متمرکز به تکمیل فرایندهای مهم روانه می‌پردازید.

همچنین این کتاب مدیریت زمان قدرت «نه گفتن» را تقویت می‌کند و به شما می‌آموزد که در برابر درخواست‌های غیرضروری دیگران مقاومت کنید و قبل از هر برنامه‌ریزی ابتدا بیابید که چه اولویت‌هایی دارید. اگر نتوانید در برابر خواسته‌های دیگران مقاومت کنید این امر نشانه عدم کنترل شما بر امور زندگی خودتان است و رفع آن کمی دشوار به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که ابتدا باید این مسئله را رفع کنید و بعد از اصلاح شرایط، زمان روزانه خود را مدیریت کنید. این اثر پر از ماجراهای کوتاه و جذاب است که درک مهارت کنترل زمان را برایتان ساده‌تر و دل‌نشین‌تر می‌کند و همچنین به شما شجاعت تغییر رفتار را می‌دهد.

کتاب Essentialism

۱۱. کتاب The 4-Hour Work Week

برخی از افراد این اثر را بهترین کتاب مدیریت زمان می‌دانند. «تیموتی فریز» (Timothy Ferries) به جای این‌که در هفته ۴۰ ساعت کار کند این میزان را به ۴ ساعت تقلیل داد و سبک زندگی خود را از حالت معمول و روزمره به زندگی لوکس، آزاد و شاد تبدیل کرد. او در این کتاب نحوه کار خود را توضیح داده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

در واقع نویسنده ۴ اصل را برای اجرای این طرح الزامی می‌داند که این اصول مدیریت زمان در زیر آمده‌اند.

  1. سبک زندگی خود را از حالت ۴۰ ساعت کار هفتگی و بعد از آن بازنشستگی تغییر دهید و ترکیبی از انجام کارهای دوره‌ای و استراحت‌های کوتاه را جایگزین کنید.
  2. حواس‌پرتی‌ها و فعالیت‌های غیرمهم را حذف کنید. روی ۲۰ درصد از کارها متمرکز شوید تا به ۸۰ درصد نتایج دلخواه برسید.
  3. درآمدهای غیرمستقیم ایجاد کنید. به طوری که این درآمد رضایت شما را جلب کند و زندگی راحتی بسازید. درآمد غیرمستقیم یعنی کاری که یک بار برای آن وقت صرف می‌کنید اما همواره از آن درآمد به دست می‌آورید. به طور مثال اگر مهارتی دارید که دیگران مشتاق یادگیری آن هستند ویدئوهای آموزشی بسازید و آن‌ها را به فروش برسانید. شما فقط یک بار برای ساخت آن ویديو وقت گذاشتید اما همواره از فروش آن پول دریافت می‌کنید.
  4. در صورتی که کارمند هستید تا حد امکان دورکاری را انتخاب کنید تا آزادی عمل بیشتری برای انجام کارها داشته باشید و در زمان‌های آزادی که دارید کسب و کار خودتان را راه‌اندازی کنید.
کتاب the 4 hour work week

اجرای تمامی این کارها ساده نیست و همه افراد امکان انجام آن را ندارند اما همه می‌توانند از نظرات نویسنده به نفع خود استفاده کنند و بسیاری از پیشنهادهای موجود در کتاب را برای بهبود برنامه‌های روزانه خود به کار بگیرند.

۱۲. کتاب The Ultimate Time Management Toolkit

این کتاب از استراتژی‌ها و روش‌های تمرینی همراه با فرم‌های خلاقانه برای آموزش مدیریت زمان استفاده کرده است. «رایزا ویلیامز» (Risa Williams) در این اثر ۲۵ متد از منابع معتبر ارائه کرده است و شما می‌توانید از میان آن‌ها متد مناسب خودتان را انتخاب کنید و با به پایان رساندن هر کاری احساس قدرت کنید.

کتاب The Ultimate Time Management Toolkit

تمرین‌های این اثر به شما در حفظ انگیزه، رسیدن به هدف‌ها و کاهش سطح استرس برای سازمان‌دهی کارها کمک می‌کند.

۱۳. کتاب Make Time

دنیای مدرن امروزی برای جلب توجه و صرف زمان روزانه ما برنامه‌های ویژه‌ای دارد. از درگیری با این نوع دغدغه‌ها کلافه و سردرگم می‌شویم و زمانی که باید برای کارهای اصلی صرف کنیم در خلال کارهای غیراصلی هدر می‌دهیم. نویسندگان این کتاب، «جان زراتسکی» (John Zeratsky) و «جیک کنپ» (Jake Knapp) به صدها گروه کمک کردند که شیوه کار خود را تغییر دهند. با توجه به تجربه‌ای که از نتایج این گروه‌ها به دست آمد عادت‌ها و روتین‌های خاصی تعریف کردند که این رفتارهای روزانه به مردم در بهینه کردن زمان و افزایش تمرکزشان کمک می‌کند. به این ترتیب با مطالعه این کتاب بسته‌ای آماده و مملو از اثربخش‌ترین تکنیک‌ها خواهید داشت که در ۴ گام روزانه ارائه شده‌اند و هرکس می‌تواند روز خود را مطابق با آن طراحی کند.

کتاب make time

این کتاب انعطاف‌پذیری زیادی در مدیریت زمان دارد و قواعد آن برای هرکسی با هر نوع عادت روزانه مناسب خواهد بود. به جای این‌که برای تمام دقایق خود برنامه‌ریزی کنید و سرانجام ناامید شوید، با مطالعه این کتاب مدیریت زمان، یاد می‌گیرید که چطور با برنامه‌ریزی درست احساس شادی و رضایتمندی داشته باشید. در واقع این اثر شبیه جعبه ابزاری است که شما به فراخور عادت‌های روزانه از میان ابزارآلات موجود در آن وسایل مورد نیاز خودتان را برمی‌دارید و از کنار متدهای غیرکاربردی رد می‌شوید.

۱۴. کتاب The One Thing

پیام اصلی این کتاب مدیریت زمان این است که تمام تمرکز خود را روی اصلی‌ترین موضوع بگذارید زیرا با این کار به نتایج مورد انتظار خود دست خواهید یافت. به طور مثال اگر می‌خواهید موسیقی‌دان مشهوری شوید باید روزانه بیشتر وقت خود را صرف تمرین موسیقی کنید و تمام افکارتان را به این موضوع متمرکز کنید.

بیشتر افراد توجه و تمرکزشان را روی امور مختلف تقسیم می‌کنند تا به هدف‌های مختلف برسند. در این حالت هدف‌هایی که به آن‌ها می‌رسند از کیفیت کافی برخوردار نیستند اما اگر فقط روی یک موضوع انرژی و زمان صرف کنند نتیجه درخشان خواهد بود. تحقیقات نشان می‌دهد که ذهن انسان برای انجام چند کار هم‌زمان ساخته نشده است. به همین علت وقتی از فرایندی به فرایند دیگر می‌رود مدتی طول می‌کشد تا روی آن متمرکز شود و همین زمان‌های از دست رفته در طول روز آن‌ها را از برنامه‌ها و رسیدن به هدف‌هایشان دور می‌کند.

کتاب the one thing

۱۵. کتاب When

بیشتر کتاب‌های مدیریت زمان به این موضوع می‌پردازند که چه کارهایی انجام دهید. اما در این کتاب «دنیل اچ پینک» (Daniel H. Pink) به زمان انجام کارها اشاره می‌کند. اولین بخش کتاب به ریتم روزانه شما می‌پردازد. ریتم طبیعی و بیولوژیک بدن انسان‌ها مشابه یکدیگر نیست. برخی از افراد به راحتی صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و برخی دیگر ترجیح می‌دهند صبح‌ها کمی دیرتر از خواب بلند شوند. دسته سوم هم افراد عادی هستند. حالت روحی این سه دسته در ساعات مختلف روز با هم متفاوت است. به همین علت زمان‌های اوج خلاقیت، اوقاتی که تفکر استراتژیک دارند یا انرژی و حس خوبی برای انجام کارها دارند با هم متفاوت است.

اگر بدانید که که در کدام‌یک از این دسته‌ها قرار دارید برنامه روزانه خود را بهینه‌تر می‌چینید، تصمیم‌های مهم را در بهترین زمان می‌گیرید و در آماده‌ترین حالت جسمانی روزانه بدن، ورزش می‌کنید. در واقع با وجود انواع تصمیم گیری در مدیریت و زندگی شرایط را برای رسیدن به هدف‌هایتان ساده‌تر می‌کنید.

می‌توانیم از برخی جنبه‌ها این اثر را بهترین کتاب مدیریت زمان بدانیم زیرا قانون سفت و سختی برای همه افراد وضع نکرده است و کاملا به صورت شخصی‌سازی شده به شما کمک می‌کند که مطابق طبیعت بدن خود برنامه روزانه مخصوصی تهیه کنید.

کتاب when

۱۶. کتاب The Power of When

این اثر نیز به اهمیت زمان انجام کارها پرداخته است. «میشل بروس» (Michael Breus) توضیح می‌دهد که بهترین زمان خوردن و خوابیدن و بیدارشدن هرکس به خود آن شخص و طبیعت بدن او بستگی دارد. در این کتاب تست‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند بهترین زمان انجام هرکاری برای بدن شما چه زمانی است. پس از مطالعه آن می‌توانید مطابق زمان‌های تعیین شده روز خود را با بیشترین میزان بهره‌وری برنامه‌ریزی کنید.

کتاب the power of when

همچنین در این اثر به تاثیر کم‌خوابی، مصرف زیاد کافئین و عوامل مضر دیگر بر اثربخشی برنامه می‌پردازد و راهکارهایی عملی برای بهبود سبک زندگی شما ارائه می‌کند.

1۷. کتاب Rest

در محیط‌های کاری معمولا موفقیت را با تعداد ساعت‌های کاری تعریف می‌کنند و اضافه‌کاری نوعی ارزش تلقی می‌شود. اما واقعیت این است که خلاقیت و بهره‌وری افراد پرکار در بیشتر مواقع زیاد نیست زیرا فرصتی برای پرداختن به این اصل ندارند و صرفا اموری مشخص را انجام می‌دهند.

کتاب مدیریت زمان rest

برای این که خلاق و پربازده باشید باید به استراحت‌های ذهنی اهمیت بدهید. برای تحلیل اطلاعات، ایجاد ارتباط موثر تازه و ساخت ایده‌ای جدید نیاز است که زمان‌هایی را برای استراحت ذهن در نظر بگیرید. این کتاب مدیریت زمان برپایه تحقیقاتی گسترده‌ است و نویسندگان اثر مطالب را با کمک داستان‌های کوتاه تاریخی روایت کرده‌اند.

۱۸. کتاب Indistractable

ما در دنیایی پر از عوامل حواس‌پرتی نظیر شبکه‌های اجتماعی، دریافت ایمیل‌های مختلف، تماس‌های تلفنی و... زندگی می‌کنیم. با مطالعه این کتاب می‌آموزید که این عوامل را حذف کنید یا تاثیر آن‌ها را به حداقل برسانید. به این ترتیب می‌توانید بهره‌وری خود را افزایش دهید و وقت بیشتری برای رشد و توسعه خود و حضور در کنار دوستان و خانواده داشته باشید.

کتاب indistractible

گفتنی است که برای موفقیت در این کار باید برخی موانع برای عوامل بیرونی و درونی ایجاد کنید. به طور مثال برای از بین بردن عوامل حواس‌پرتی بیرونی می‌توانید گوشی موبایل خود را در جایی دور از دسترس قرار دهید و نوتیفیکیشن‌های گوشی را بی‌صدا کنید. این کتاب علاوه‌بر ارائه ایده‌های کلی به والدین و کودکان می‌آموزد که به بهترین شکل از زمان خود بهره ببرند. کتاب «Indistractable» ساختار خوب و خوش‌خوانی دارد و در صورتی که راهکارهای موجود در آن را اجرا کنید نتایج مطلوبی خواهید گرفت.

1۹. کتاب The Effective Executive

در این کتاب «پیتر دراکر» (Peter F. Drucker) توضیح می‌دهد که چطور مدیر اثربخشی باشید و قدرت کارمندان خود را برای رسیدن به اهداف سازمان به‌کار بگیرید تا به موفقیت برسید.

تمرکز اصلی این کتاب رسیدن به بیشترین میزان بهره‌وری و اثربخشی است. واقعیت این است که این مهارت‌ها صرفا مخصوص مدیران سازمانی نیست. هرکس به نوعی باید زمان روزانه خود را به صورت حرفه‌ای مدیریت کند و از پتانسیل درونش برای بهینه‌سازی اوقات استفاده کند. مهم‌ترین عنصر برای موفقیت در برنامه‌ریزی، شفاف‌سازی اولویت‌ها و متمرکز کردن زمان و انرژی و منابع بر روی آن‌هاست. همچنین طی انجام این فرایند لازم است به کارها و درخواست‌های متفرقه پاسخ منفی بدهید.

کتاب effective executive

به خاطر داشته باشید که اثربخشی در خون کسی نیست بنابراین همه می‌توانند آن را در خود پرورش دهند و این اثر بهترین کتاب مدیریت زمان در این حوزه است. در ادامه به سرفصل‌هایی از کتاب اشاره کرده‌ایم که به صورت گام به گام این آموزش‌ها را ارائه می‌دهد.

  1. به صورت دقیق و همراه با جزئیات محاسبه کنید که در طول روز برای انجام هرکار چقدر زمان صرف می‌کنید. در پایان روز از زمان‌های هدررفته خود شوکه خواهید شد.
  2. روی کارهای ضروری تمرکز کنید و کارهای غیرضروری را حذف کنید.
  3. در طول روز حداقل ۲ ساعت از زمان را برای انجام مهم‌ترین مورد داخل برنامه صرف کنید.

این کتاب در سال 1967 به چاپ رسید و با وجود قدیمی بودن آن، متدهایش همواره تازگی و کارایی لازم را داشته‌اند.

۲۰. کتاب The Art of Self Discipline

واقعیت این است که مدیریت زمان نام دیگر نظم شخصی است و کتاب «The Art of Self Discipline» به شما می‌آموزد که به صورت متمرکز از موانع عبور کنید و به هدف‌های مدنظرتان برسید.

نویسنده این اثر مسائل زیادی را پوشش داده است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: سلامت شخصی، مدیریت زمان، روابط شخصی، رشد جایگاه شغلی، یادگیری، خلاقیت، احساسات درونی و... .

کتاب the art of dicipline

شما می‌توانید هریک از فصل‌های موجود در این کتاب را بدون نیاز به خواندن فصل قبلی، مطالعه کنید اما پیشنهاد ما این است که نگاهی جزئی به تمامی آن‌ها بیندازید و سپس با یک ماژیک زیر مطالب مهم آن خط بکشید تا به صورت کاملا عمیق در ذهنتان جای بگیرند و این کتاب مدیریت زمان به شما در بهبود ابعاد مختلف زندگی کمک کند.

۲۱. کتاب مدیریت زمان برایان تریسی

»برایان تریسی» (Brian Tracy) یکی از متخصصان حوزه موفقیت است و کتاب مدیریت زمان نیز ازجمله آثار پرفروش او به شمار می‌رود. او در این کتاب ۲۱ استراتژی مشخص برای مدیریت زمان ارائه می‌کند که حاصل تحقیقات و تجربه‌های او است. این اثر مخصوص افرادی است که به هیچ عنوان نمی‌توانند روی کارهایشان متمرکز شوند. اغلب این افراد با به‌کارگیری متدهای برایان تریسی روزانه بیش از ۲ ساعت از روز را به صورت کاملا متمرکز به انجام وظایف خود می‌پردازند. در مجموع مطالعه آن به شما می‌آموزد که چطور کارهای زیر را انجام دهید:

  • مدیریت عوامل حواس‌پرتی همیشگی نظیر حضور در جلسات مختلف، چک کردن ایمیل‌ها، بررسی مداوم پیام‌های شبکه‌های اجتماعی و...
  • شناسایی کلیدی‌ترین نتایج
  • تخصیص زمان کافی برای مسئولیت‌های با اولویت بالا
  • ایجاد ارتباط میان کارهای کوچک روزانه برای حفظ تمرکز در تمام دقایق
  • دوری از اهمال کاری
  • تعیین کارهای قابل برونسپاری و قابل حذف
  • ارزیابی برنامه و مرور تکنیک‌ها برای بهبود روند کار در آینده

مطالعه این کتاب به شما می‌آموزد که در زمان کمتر کارهای بیشتری انجام دهید. برخی افراد باتوجه به سادگی و روانی متن این اثر آن را بهترین کتاب مدیریت زمان می‌دانند.

کتاب مدیریت زمان برایان تریسی

۲۲. کتاب مدیریت زمان مارک منچینی

«مارک منچینی» (Mark Mancini) در کتاب مدیریت زمان خود به این موضوع می‌پردازد که کلید موفقیت افراد در محیط‌های کاری استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان است. بنابراین با مطالعه این اثر ابزارها و روش‌های پرورش این مهارت را می‌آموزید و درمی‌یابید که چطور از تمامی دقایق ساعت کاری خود به درستی استفاده کنید و بهره‌وری خوبی داشته باشید. همچنین این کتاب به مدیران سازمان‌ها برای استفاده از فرصت‌ها در موقعیت‌های مختلف کمک می‌کند و توضیح می‌دهد که چرا مدیران موفق به دام اهمال‌کاری گرفتار نمی‌شوند.

کتاب مدیریت زمان مارک مانچینی

۲۳. کتاب مدیریت زمان دیوید لوئیس

در این کتاب مدیریت زمان علاوه بر مدیریت زمان به مدیریت استرس نیز می‌پردازد. بدیهی است که افراد مضطرب نمی‌توانند روی کارهای خود تمرکز کنند. از این رو ترجیح می‌دهند وظایف خود را به تعویق بیندازند و همین امر آن‌ها را دچار مشکل می‌کند.

«دیوید لوئیس» (David Lewis) با علم به این موضوع به شما می‌آموزد که بر استرس‌های خود غلبه کنید و مخصوصا در محیط‌های کاری به‌دور از اتلاف وقت به انجام امور روزانه بپردازید.

کتاب مدیریت زمان دیوید لوئیس

۲۴. کتاب مدیریت زمان مورچه ای

این کتاب مدیریت زمان به زبانی عامیانه توضیح می‌دهد که چطور علاوه‌بر برنامه‌ریزی، زندگی خود را به بهترین نحو مدیریت کنید. این اثر شامل ۱۴ فصل است و در آن با کمک داستان‌ها و مثال‌هایی ملموس به اهمیت هدف‌گذاری، برنامه‌ریزی و در نهایت مدیریت زمان می‌پردازد. علت نام‌گذاری این کتاب این است که نویسندگان آن یعنی «مهرنوش خرم» و «محمد مهدی دهقان» نگاهی به نحوه برنامه‌ریزی مورچه‌ها داشتند و مطابق رفتارهای آن‌ها الگویی مناسب برای زندگی عادی بشر ارائه کردند.

مدیریت زمان مورچه ای

بهترین کتاب های مدیریت زمان و برنامه ریزی

کتا‌ب‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم همگی برای برنامه‌ریزی و مدیریت زمان بسیار مناسب‌ هستند اما در هر فرد یا هر گروه بهترین کتاب مدیریت زمان تعریف متفاوتی دارد. به طور مثال با توجه به تفاوت‌های شخصیتی دو کتاب «When» و «The Power of When» جزئیات بیشتری را برای برنامه‌ریزی در نظر گرفته‌اند. برای والدین کتاب «Time to Parent»، برای خانم‌ها کتاب «Do Less» و برای دانشجویان و دانش‌آموزان کتاب «The Perfect College Student Planner» در دسته بهترین آثار این حوزه قرار دارند.

گفتنی است که تمامی کتاب‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم در صورت مطالعه عمق و انجام تمرین‌های مداوم روند مدیریت زمان روزانه شما را متحول می‌کنند بنابراین بیشتر از توجه به این‌که از چه متدی استفاده کنید باید به نحوه اجرای آن متد اهمیت بدهید. اگر با وجود مطالعه این آثار هنوز درگیر عوامل حواس‌پرتی و اهمال‌کاری را حذف نکنید تغییری در روند پیشرفت خود نمی‌بینید.

سوالات متداول

در ادامه به برخی از سوالات متداول درباره کتاب‌های مدیریت زمان می‌پردازیم.

بهترین کتاب مدیریت زمان برای مدیران کدام است؟

مدیریت زمان برای مدیران اهمیت زیادی دارد و یکی از بهترین آثار این حوزه کتاب «The Effective Executive» نوشته »پیتر دراکر» است.

چه کسانی به مدیریت زمان احتیاج دارند؟

همه افراد جامعه چه کوچک و چه بزرگ به مدیریت زمان احتیاج دارند.

بهترین روش پرورش مهارت مدیریت زمان چیست؟

برای پرورش مهارت مدیریت زمان می‌توانید از دوره‌های آموزشی و همچنین مطالعه کتاب‌های این حوزه بهره ببرید.

بهترین کتاب مدیریت زمان برای دانش‌آموزان کدام است؟

کتاب «The Perfect College Student Planner» را خود دانش‌آموزان برای دانش‌آموزان نوشته‌اند و مطالعه آن اثربخشی زیادی برای این گروه از افراد جامعه خواهد داشت.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
choosingtherapyhappycoders
۱ دیدگاه برای «۲۴ کتاب مدیریت زمان که لازم است بخوانید – بهترین و کاربردی ترین عناوین»

مقاله عالی بود خواهشا لینک دانلود این کتاب ها را هم قرار دهید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *