کامیون میکسر بتن چیست؟ — اجزا، انواع و کاربرد تراک میکسر | به زبان ساده

۷۶۷۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
کامیون میکسر بتن چیست؟ — اجزا، انواع و کاربرد تراک میکسر | به زبان ساده

کامیون میکسر بتن یا تراک میکسر وسیله‌ای است که به منظور اختلاط/انتقال بتن تازه از کارخانه به محل پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. تراک میکسر یکی از تجهیزات پرکاربرد در پروژه‌های ساختمانی محسوب می‌شود. در این مقاله، به معرفی اجزا، انواع، کاربردها، مزایا و معایب تراک میکسر می‌پردازیم.

بتن ریزی چیست؟

بتن ریزی، فرآیند ریختن بتن درون قالب است که طی مراحل قالب‌بندی، اختلاط، انتقال، ریختن، تراکم، پرداخت و عمل‌آوری انجام می‌گیرد. اجرای صحیح فرآیندهای بتن‌ریزی، تاثیر مستقیمی بر روی کیفیت سازه‌های بتنی دارد.

به همین دلیل، استفاده از تجهیزات مناسب، به عنوان یکی از پارامترهای مهم در ساخت سازه‌های بتنی در نظر گرفته می‌شود.

بتن ریزی توسط تراک میکسر و شوت
بتن‌ریزی توسط تراک میکسر و شوت

میکسر بتن چیست؟

مخلوط کن، خلاطه یا میکسر بتن، دستگاهی است که به منظور ترکیب آب، سیمان و سنگدانه (شن و ماسه) برای ساخت بتن تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین انواع میکسرهای بتن می‌توان به میکسر پیوسته (مقیاس بزرگ) و بچ میکسر (مقیاس کوچک تا متوسط) اشاره کرد. میکسرهای پیوسته تمام عملیات‌های اختلاط و خروج بتن تازه را به صورت پیوسته انجام می‌دهند. در طرف مقابل، بچ میکسرها برای اختلاط و بتن‌ریزی به صورت پیمانه‌ای (بچ به بچ) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

درام میکسر افقی و شیب‌دار
درام میکسر افقی و شیب‌دار

بچ میکسرها از نظر محور دوران به دو نوع درام میکسر (محور افقی یا شیب‌دار) و پن میکسر (محور عمودی) تقسیم می‌شوند. درام میکسرها نیز شامل انواع شیب‌دار، بدون شیب و معکوس هستند.

تراک میکسر چیست؟

کامیون میکسر بتن یا اصطلاحا «تراک میکسر» (Truck Mixer)، یکی از انواع درام میکسرهای معکوس است که به منظور انتقال و یا اختلاط بتن در ساخت سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نوع میکسر، با نصب تجهیزات مخلوط کردن بتن بر روی شاسی یا نیمه تریلر ساخته می‌شود. وزن کامیون میکسر بتن معمولا بین 9 تا 14 تن است. این وسیله می‌تواند وزن حدود ۱۸ تن بتن را تحمل کند.

کامیون میکسر بتن یا تراک میکسر

کامیون میکسر بتن معمولا به دو صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • حالت اول: اختلاط بتن پیش از بارگیری و در کارخانه انجام می‌شود. سپس، کامیون میسکر بتن به منظور بارگیری و انتقال بتن تازه از بچینگ به پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • حالت دوم: مواد اولیه خشک با نسبت مشخص درون دیگ کامیون ریخته می‌شوند. در این حالت، فرآیندهای اختلاط و انتقال به طور همزمان انجام می‌گیرند.

کاربرد کامیون میکسر بتن چیست؟

تراک میکسر در هر پروژه‌ای که نیاز به تهیه و انتقال بتن باشد، کاربرد دارد. این وسیله به طور گسترده برای انتقال بتن آماده در پروژه‌های شهری و دورافتاده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در اغلب پروژه‌های بزرگ بتنی نظیر سدسازی و پل‌سازی، بتن مورد نیاز توسط کارخانه بچینگ مستقر و سیستم‌هایی نظیر جرثقیل و باکت، پمپ بتن و لوله، نوار نقاله و دیگر روش‌های انتقال بتن تامین می‌شود. با این وجود، در این پروژه‌ها نیز می‌توان از کامیون میکسر برای انتقال بتن به مکان‌های مختلف کارگاه استفاده کرد.

تراک میکسر در حال تخلیه خاک رس در جاده
به کارگیری تراک میکسر برای انتقال و تخلیه مصالح غیر بتنی در پروژه‌های شهرسازی

تراک میکسر، گاهی اوقات برای حمل ملات، مصالح ساختمانی، مایعات و مصالح فله‌ای شل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مجموع، به کارگیری تراک میکسر در پروژه‌های زیر متداول است:

  • ساختمان‌سازی
  • شهرسازی
  • ساخت سد
  • ساخت پل
  • معدنکاری و تونل‌سازی (پر کردن فضاهای خالی و بلااستفاده)

اجزای کامیون میکسر بتن چه هستند؟

کامیون میکسر بتن، دارای انواع مختلف با اجزای متفاوت است. با این وجود، برخی از اجزا نظیر دیگ، تیغه، قیف، مخزن آب، شوت، زیرشاسی، موتور و غیره بین تراک میکسرها مشترک هستند. تصویر زیر، اجزای مختلف یک تراک میکسر معمولی را نمایش می‌دهد.

اجزای کامیون میکسر بتن
اجزای تراک میکسر
  1. دیگ یا دیگ بتن
  2. رینگ غلتک دیگ
  3. مجرای دیگ
  4. تیغه
  5. غلتک دیگ
  6. قیف ورود مواد
  7. راهنمای جریان
  8. ناودانی یا شوت اصلی
  9. ناودانی یا شوت تکمیلی
  10. مخزن آب
  11. شمارشگر دیگ
  12. زیرشاسی
  13. وسیله عملگر
  14. وسیله راه‌اندازی
  15. سکوی کار
  16. موتور روغن هیدرولیک

در ادامه، به معرفی برخی از مهم‌ترین اجزای تراک میکسر می‌پردازیم.

موتور کامیون میسکر بتن

موتور، بخشی است که انرژی لازم برای چرخش دیگ و تیغه را فراهم می‌کند. سامانه محرک دیگ می‌تواند توسط موتور کامیون یا یک موتور مستقل تغذیه شود.

موتور کامیون میکسر بتن
مقایسه سامانه محرک یکپارچه (تصویر بالا) و مستقل (تصویر پایین) در تراک میکسر

قیف

قیف، وسیله‌ای است که به منظور تسهیل فرآیند بارگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. مواد از طریق قیف به درون دیگ ریخته می‌شوند. در صورت استفاده از قیف لولایی، باید محل آن محکم توسط پیچ محکم شود.

قیف تراک میکسر

دیگ

دیگ تراک میکسر، محل بارگیری بتن یا مصالح است. ظرفیت دیگ با حجم داخلی آن نمایش داده می‌شود. دیگ‌ها اغلب از جنس فولاد هستند. با این وجود، دیگ برخی از تراک میکسرهای جدید از جنس فایبرکلاس ساخته می‌شود. فایبرگلاس، وزن کلی تراک میکسر و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

دیگ تراک میکسر

به دلیل تخلیه بتن از عقب تراک میکسر، یک نفر باید به عنوان راننده و یک نفر به عنوان اپراتور شوت محل تخلیه را تنظیم کنند. در طرف مقابل، در برخی از تراک میکسرهای پیشرفته، امکان تخلیه بتن از رو به رو (جهت‌گیری برعکس دیگ) فراهم شده است. در این میکسرها، اپراتور می‌تواند از درون کابین، شوت تخلیه را به راحتی در جهت دلخواه تنظیم کرده و فرآیند بتن‌ریزی را اجرا کند.

تراک میکسر تخلیه از جلو
نمونه‌ای از کامیون میکسر بتن با قابلیت تخلیه از جلو

غلتک دیگ

غلتک‌ها، قطعاتی هستند که امکان چرخش دیگ را فراهم می‌کنند. دیگ از ناحیه رینگ بر روی غلتک‌ها قرار می‌گیرد.

رینگ دیگ

رینگ، بخشی برآمده بر روی بدنه بیرونی دیگ است که بر روی غلتک سوار می‌شود. وجود رینگ، فرآیند چرخش دیگ را ساده‌تر می‌کند.

تیغه

درون بدنه دیگ، تیغه‌ای به صورت مارپیچی تعبیه شده است که با طراحی منحصر به فرد خود، بارگیری و تخلیه مواد را ساده‌تر می‌کند. این تیغه معمولا از فولاد با عیار بالا ساخته می‌شود. تیغه از بخش‌های مهم تراک میکسر است که باید به خوبی از آن نگهداری شود.

تیغه تراک میکسر

مجرای دیگ

مجرای دیگ، یک حفره در پایین دیگ است که به منظور خارج کردن بتن تراشیده شده از سطح داخلی یا تخلیه اضطرای بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شوت

شوت، وسیله‌ای است که بتن را از درون دیگ به قالب یا پمپ هدایت می‌کند. این وسیله در حین حمل و نقل توسط یک مهار یا قلاب به بدنه کامیون متصل می‌شود. برای ثابت نگه داشتن شوت در حین بتن‌ریزی می‌توان از یک آویز یا نگهدارنده استفاده کرد.

شوت تراک میکسر
شوت اصلی و تکمیلی (از نوع خم‌شونده)

وسیله عملگر

عملگر، وسیله‌ای است که کلید یا اهرم چرخاندن و توقف چرخش دیگ بر روی آن قرار دارد. به علاوه، تامین و قطع آب شستشو در این قسمت از کامیون میکسر بتن انجام می‌شود. این وسیله معمولا در قسمت کناری عقب کامیون قرار دارد و توسط اپراتور شوت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نمادهای بارگیری و تخلیه بر روی وسیله عملگر کامیون میکسر بتن
نمادهای بارگیری (تصویر راست) و تخلیه (تصویر چپ) بر روی وسیله عملگر

محور

محور، یک میله مرکزی است که وظیفه انتقال نیرو و چرخش چرخ‌های خودرو را بر عهده دارد. تراک میکسرها معمولا دارای دو یا چند محور هستند. وجود محورهای بیشتر باعث توزیع بهتر بار در جاده‌های حساس و کاهش استهلاک در جاده‌های معمولی می‌شود. به علاوه، محورهای زیاد، توانایی مانور و دور زدن کامیون رو افزایش می‌دهد.

کامیون میکسر بتن چگونه کار می‌کند؟

به طور کلی، تراک میکسر با چرخش دیگ و تیغه‌های درون آن، فعالیت‌هایی نظیر بارگیری، اختلاط و تخلیه بتن را انجام می‌دهد.

دیگ کامیون میکسر بتن به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند با هم زدن مخلوط توسط چرخش تیغه یا دوران حول محور مرکزی خود، بتن را تا رسیدن به محل پروژه در حالت خمیری نگه دارد.

نحوه عملکرد تراک میکسر
نحوه عملکرد بارگیری، اختلاط و تخلیه در تراک میکسر

فرآیندهای مرتبط با تراک میکسرها عبارت هستند از:

  • بارگیری: درون بدنه دیگ بتن، یک تیغه مارپیچی تعبیه شده است. چرخیدن در یک جهت باعث حرکت بتن یا مواد اولیه به انتهای دیگ می‌شود. هنگام انتقال بتن به کارگاه، چرخش در همین جهت صورت می‌گیرد.
  • اختلاط: چرخش مداوم دیگ در حین انتقال مخلوط، مانع از گیرش سریع بتن می‌شود.
  • تخلیه: چرخش در جهت خلاف بارگیری، ساختاری مشابه پیچ ارشمیدس باعث حرکت بتن به سمت دهانه خروجی دیگ می‌شود. به این ترتیب، حرکت مخلوط به سمت شوت، امکان جانمایی مستقیم بتن در قالب را فراهم می‌کند.
ریختن بتن توسط تراک میکسر و شوت
ریختن بتن توسط تراک میکسر و شوت

در صورتی که امکان نزدیک شدن تراک میکسر به قالب و بتن‌ریزی مستقیم توسط شوت وجود نداشته باشد، بتن درون یک پمپ تخلیه می‌شود. پمپ بتن، مخلوط را توسط یک لوله انعطاف‌پذیر یا نوار نقاله به محل مورد نیاز انتقال می‌دهد.

بتن ریز توسط کامیون میکسر بتن و پمپ
بتن ریز توسط تراک میکسر و پمپ

پمپ به منظور انتقال بتن به محل دقیق بتن‌ریزی، ساختمان‌های چند طبقه و محل‌هایی با دسترسی دشوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در برخی از موارد، می‌توان از باکت‌های متصل به جرثقیل نیز برای بتن‌ریزی استفاده کرد.

انواع کامیون میکسر بتن کدام هستند؟

از متداول‌ترین انواع کامیون میسکر بتن می‌توان به تراک میکسر استاندارد، تراک میکسر کارگاهی، تراک میکسر بتن حجمی و بچینگ متحرک اشاره کرد. هر کدام از این کامیون‌ها، از ویژگی‌های و قالبیت‌های مختص به خود بهره می‌برند. در ادامه به معرفی انواع کامیون میکسر بتن می‌پردازیم.

کامیون میکسر بتن استاندارد

تراک میکسر استاندارد یکی از متداول‌ترین کامیون‌های مورد استفاده برای انتقال بتن است. این کامیون میکسر بتن معمولا برای پروژه‌های ساختمانی و پروژه‌های دیگر با حجم بتن‌ریزی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدل‌های مختلف این دستگاه بین ۲ تا ۸ متر مکعب ظرفیت دارند. تراک میکسر استاندارد، یک گزینه ایده‌آل برای انتقال بتن آماده است.

کامیون میکسر بتن معمولی

کامیون میکسر بتن کارگاهی

تراک میکسر کارگاهی، وسیله‌ای برای اختلاط بتن در پروژه‌هایی با مسیرهای صعب‌العبور است. مدل‌های معمولی این ماشین‌ها قادر به اختلاط، بارگیری و تخلیه بیش از ۱۰۰ متر مکعب بتن در روز هستند. بسیاری از تراک میکسرهای کارگاهی از تجهیزات الکترونیکی بچینگ وزنی برای کنترل فرآیند اختلاط و چرخش دیگ برای تخلیه بتن از هر دو سمت کامیون بهره می‌برند. کامیون میکسر بتن کارگاهی گزینه ایده‌آلی برای پروژه‌های دورافتاده و حاشیه شهرها است.

کامیون میکسر بتن کارگاهی

کامیون میکسر بتن حجمی

تراک میکسر بتن حجمی، کامیونی است که تجهیزات اختلاط بتن بر روی آن نصب شده است. این تراک میکسر نسبت به مدل‌های قدیمی از مزیت‌های بیشتری بهره می‌برد. در واقع، کامیون میکسر بتن حجمی، ترکیبی از کارخانه بچینگ و تراک میکسر معمولی است. تمام مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت بتن در محفظه‌های جداگانه قرار دارند. به این ترتیب می‌توان میزان دقیق بتن مورد نیاز با طرح اختلاط مورد نظر را در محل پروژه تولید کرد.

تراک میکسر بتن حجمی

تراک میکسر بتن حجمی اغلب به منظور ساخت بتن‌های زودگیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این میسکرها برای روسازی فرودگاه و ساخت بتن در شرایط دارای عدم قطعیت پایین (از نظر زمانی و حجمی) نیز کاربرد دارند. ویژگی‌های کامیون میکسر بتن حجمی باعث کاهش قابل توجه هدررفت بتن می‌شود. اپراتورها مقدار بتن مورد نیاز را تخمین می‌زنند و مصرف‌کنندگان فقط هزینه بتن استفاده شده را پرداخت می‌کنند.

کامیون بچینگ متحرک

بچینگ متحرک، کامیونی مانند تراک میکسر بتن حجمی است. در این کامیون نیز مواد اولیه نظیر سیمان، سنگدانه، آب و افزودنی‌ها درون مخازن مجزا نگهداری می‌شوند. اپراتور بچینگ متحرک می‌تواند به طور همزمان بتن مورد نیاز را تولید و به محل پروژه منتقل کند. با روشن کردن دستگاه، مواد اولیه با نسبت‌های مشخص وارد محفظه اختلاط می‌شوند. در این فرآیند، بتن به طور پیوسته در دیگ ساخته و آماده استفاده می‌شود.

کامیون بچینگ متحرک

تریلر میکسر بتن

یکی دیگر از روش‌های انتقال بتن توسط کامیون‌های معمولی، استفاده از تریلر میکسر بتن است. در این روش، تریلرهای میکسر بتن با ظرفیت‌های متفاوت و قابلیت‌های مختلف به انتهای کامیون متصل می‌شوند و آن را تبدیل به تراک میکسر می‌کنند. انعطاف‌پذیری این روش بسیار بالا است.

تریلر میکسر
نمونه‌ای از یک تریلر میکسر معمولی

مزایای کامیون میکسر بتن چه هستند؟

استفاده از تراک میسکر امکان اختلاط و جابجایی راحت مصالح سیمانی را فراهم می‌کند. علاوه بر این، این وسیله دارای مزایای متعددی است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

  • تراک میسکر مشکل رساندن مصالح سیمانی به پروژه‌های دور افتاده و محل‌هایی که امکان ساخت بچینگ در آن‌ها وجود ندارد را حل کرده است.
  • ذخیره مصالح در مخازن جداگانه نگهداری، امکان تحویل بتن تازه در هر سرویس را فراهم می‌کند.
  • به دلیل تحویل بتن تازه، دیگر هیچ نگرانی در مورد حرارات بالا یا اختلاط بیش از حد ترکیب وجود نخواهد داشت.
  • اختلاط و ریختن بتن بدون اتلاف وقت انجام می‌شوند. به علاوه، میزان مصالح مورد استفاده با توجه به نیاز محل بتن‌ریزی قابل تنظیم است.

تراک میکسر در پروژه تونلسازی

  •  کنترل میزان مصالح مصرفی، از هدررفت و کمبود بتن جلوگیری می‌کند. این ویژگی، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، اثرات زیست‌محیطی را نیز کاهش می‌دهد.
  • کامیون میکسر بتن دارای ابعاد مختلفی هستند که می‌توانند نیاز هر پروژه با هر مقیاسی را برطرف کنند. برخی از تراک میکسرها توانایی تامین ۲۰ متر مکعب بتن با نرخ تولید ۱۴۰ متر مکعب بر ساعت را دارند.
  • کامیون میکسر بتن همیشه در دسترس است و می‌توان در ۲۴ ساعت شبانه روز از آن استفاده کرد. بنابراین با در نظر گرفتن مزیت قبلی، انعطاف‌پذیری تراک میکسر بسیار بالا است.
  • امکان تنظیم تراک میکسر برای اضافه کردن افزودنی‌ها و رنگ به مخلوط وجود دارد.
  • کامیون میکسر بتن حجمی می‌تواند دوغاب، ملات و هر نوع مخلوط سیمانی را آماده کند.

معایب کامیون میکسر بتن چه هستند؟

تراک میکسر نیز مانند دیگر روش‌های اختلاط و انتقال بتن برای تمام شرایط مناسب نیست و باید با مطالعات کافی بر روی جنبه‌های اقتصادی و اجرایی انتخاب شود.

گیر کردن کامیون میکسر بتن در ترافیک

از آنجایی که تراک میکسر در اغلب موارد برای انتقال بتن آماده مورد استفاده قرار می‌گیرد، به معرفی اصلی‌ترین معایب استفاده از این نوع بتن می‌پردازیم:

  • هزینه تراک میکسر برای استفاده در پروژه‌های کوچک با حجم بتن‌ریزی پایین اقتصادی نیست.
  • در صورت فاصله زیاد محل پروژه با کارخانه بچینگ، کارایی بتن کاهش می‌یابد. در این شرایط باید از آب اضافی یا افزودنی دیرگیرکننده در مخلوط استفاده کرد.
  • در زمان تحویل هر سرویس، انجام آزمایش اسلامپ برای اطمینان از کارایی مناسب بتن الزامی است.
  • وجود ترافیک در مسیر تراک میکسر، مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. در این صورت باید میزان افزودنی دیرگیرکننده در ترکیب را افزایش داد.
  • عدم آماده بودن قالب بتن پیش از رسیدن تراک میکسر، فرآیند بتن‌ریزی را مختل می‌کند.

البته معایب بالا برای شرایط عادی صادق است. استفاده از کامیون میکسر بتن حجمی یا بچینگ متحرک می‌تواند این مشکلات را تا حد زیادی برطرف کند.

نکات حمل بتن با تراک میکسر چه هستند؟

در هنگام حمل بتن توسط تراک میکسر، مسئله زمان بین بارگیری تا تخلیه و سرعت دوران دیگ از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

زمان مجاز انتقال و حمل بتن چقدر است؟

بر اساس استاندارد ASTM، زمان مجاز حمل و انتقال بتن از لحظه ترکیب آب با سیمان تا تخلیه باید کمتر از ۶۰ دقیقه باشد. مطابق با استاندارد ASTM C94 (الزامات بتن آماده)، حداکثر زمان مجاز برابر با 90 دقیقه است. البته در فواصل دور، به منظور جلوگیری از کاهش کیفیت بتن در هنگام تحویل باید از افزودنی دیرگیرکننده استفاده کرد. با این روش، زمان مجاز انتقال و حمل بتن به بیش از ۳ ساعت افزایش می‌یابد.

سرعت دوران دیگ کامیون حمل بتن چقدر است؟

به منظور جلوگیری از افزایش دما، خروج بیش از اندازه حباب‌های هوا و کاهش اسلامپ، سرعت چرخش مناسب دیگ ترام میکسر باید بین ۲ تا ۶ دور بر دقیقه برای هم زدن و ۶ تا ۱۸ دور بر دقیقه برای اختلاط مصالح باشد. دوران دیگ با سرعت بالاتر و برای مدت طولانی، کیفیت بتن را کاهش می‌دهد.

معرفی فیلم آموزش مدیریت مصالح ساختمانی

یکی از تجهیزات پرکاربرد در ساخت سازه‌های بتنی و پر کردن فضاهای خالی زیرزمینی، کامیون میکسر بتن یا تراک میکسر است. پیشرفت این تجهیزات و افزایش حجم بتن‌ریزی در پروژه‌های مختلف، اهیمت مدیریت مصالح برای کاهش هزینه‌ها و اثرات مخرب زیست‌محیطی را افزایش داده است. به منظور آشنایی دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و علاقه‌مندان با روش‌های اجرای سازه‌های بتنی و مدیریت مصالح، فرادرس آموزش جامعی به مدت 23 ساعت و 29 دقیقه در قالب هشت درس آماده کرده است.

درس هشتم این فرادرس، ملاحظات ساخت، ریختن و عمل آوری بتن را آموزش می‌دهد. در این میان، مباحث مربوط به انواع مخلوط‌کن‌ها از جمله تراک میکسرها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

  • برای مشاهده فیلم آموزش روش‌های اجرای سازه‌های بتنی و فولادی و مدیریت مصالح ساختمانی + اینجا کلیک کنید.

تعمیر و نگهداری کامیون میکسر بتن چطور انجام می‌شود؟

به منظور افزایش عمر مفید، بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌های ناشی از تعمیر و نگهداری تراک میکسر، باید از عملکرد صحیح بخش‌های مختلف آن در دوره‌های زمانی مختلف اطمینان حاصل کرد. تراک میکسر باید به صورت روزانه (10 ساعت کار)، هفتگی (50 ساعت کار) و ماهانه (200 ساعت کار) چک شود. چک کردن روزانه، هفتگی و ماهانه کامیون میکسر بتن دشوار نیست. به علاوه، این فرآیند توسط یک نفر و با صرف زمانی کمتر از یک ساعت قابل انجام است. برای بررسی روزانه وضعیت تراک میکسر، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • اتصالات بین اجزای مختلف تراک میکسر را بررسی و از سفت بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

تعمیر و نگهداری کامیون میکسر بتن 1

  • چرخش دیگ را بر روی ۱ تا ۲ دور بر دقیقه تنظیم کرده و سطح رینگ آن را روغنکاری کنید.

تعمیر و نگهداری کامیون میکسر بتن 2

  • قفل‌ها، دستگیره‌ها و محل قرارگیری شوت را محکم کنید.

تعمیر و نگهداری کامیون میکسر بتن ۳

  • در صورت گرم بودن هوای محیط، از عملکرد صحیح کولر مطمئن شوید.

 تعمیر و نگهداری کامیون میکسر بتن ۴

در بررسی هفتگی وضعیت تراک میکسر، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • بدنه و بخش‌های دیگر تراک میکسر را از نظر وجود هر گونه ترک یا آسیب‌دیدگی بررسی کنید.
  • عملکرد کولر را به طور چشمی مورد بررسی قرار دهید.

تعمیر و نگهداری کامیون میکسر بتن ۵

برای بررسی ماهانه وضعیت تراک میکسر، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • پمپ هیدرولیکی و موتور را از نظر وجود نشتی بررسی کنید.

تعمیر و نگهداری کامیون میکسر بتن ۶

  • سطح روغن را کنترل کنید.

تعمیر و نگهداری کامیون میکسر بتن ۷

  • میل کاردان را تا پمپ هیدرولیکی روغنکاری کنید و از تمیزی/صحت آن مطمئن شوید.

تعمیر و نگهداری کامیون میکسر بتن ۸

  • چرخش دیگ را فعال کرده و غلتک را روغنکاری کنید.

تعمیر و نگهداری کامیون میکسر بتن ۸

  • مفاصل مختلف شوت را روغنکاری کنید.

تعمیر و نگهداری کامیون میکسر بتن ۱۰

  • سطح روغن چرخ‌دهنده را کنترل کنید.

تعمیر و نگهداری کامیون میکسر بتن ۱۱

نکته: برای روغنکاری و گریس‌کاری بخش‌های مختلف، از مخزن مخصوص هر بخش استفاده کنید. در صورتی که مخزنی برای این کار وجود نداشت، روغنکاری و گریس‌کاری را به طور مستقیم انجام دهید.

علاوه بر بررسی‌های روزانه، هفتگی و ماهانه، تعمیر و نگهداری تراک میکسر باید به صورت سه ماهه، شش ماهه و یکساله نیز انجام گیرد. فرآیند بررسی سه ماهه دشوار و وقت‌گیر نیست و حدود ۳۰ دقیقه زمان می‌برد. در بررسی سه ماهه وضعیت تراک میکسر، اقدامات زیر باید انجام شوند:

  • بررسی و محکم کردن پیچ و مهره بالشتک‌های عقب و جلو
  • بررسی چشمی اتصالات جوشی از نظر وجود تغییر شکل‌های احتمالی
  • بررسی مخزن آب، محکم کردن پیچ و مهر، روشن کردن کمپرسور هوا برای بررسی عملکرد صحیح کمپرسور و سیستم آب‌رسانی
  • بررسی نردبان و اتصالات آن
  • بررسی شوت اصلی و کمکی
  • بررسی سیستم‌های کنترل برای تصحیح عملکرد پمپ و گاز
  • بررسی سیستم برق خودرو
  • بررسی اتصالات شلنگی و لوله‌های هیدورلیکی از نظر محکم بودن و عدم فرسودگی

فرآیند بررسی شش ماهه تراک میکسر حدود یک ساعت زمان می‌برد. در این فرآیند، اقدامات زیر باید انجام شوند:

  • بررسی فلنج درایو از نظر محکم بودن اتصالات
  • بررسی قیف، شوت، غلتک و دیگ از نظر فرسودگی و تغییر شکل
  • بررسی ضخامت دیگ با استفاده از تجهیزات مخصوص به منظور اطمینان از سلامت بدنه داخلی

فرآیند بررسی یک‌ساله تراک میکسر نیز حدود یک ساعت زمان می‌برد. در این فرآیند، اقدامات زیر باید انجام شوند:

  • تعویض روغن
  • تعویض روغن و فیلتر سیستم هیدورلیک
  • تعویض روغن گیربکس

علاوه بر بررسی‌های بالا، توجه به نکات زیر نیز برای مراقبت از کامیون میکسر بتن ضروری است:

  • حداکثر سرعت مجاز برای تراک میکسر در بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها برابر 90 کیلومتر بر ساعت است. رعایت سرعت مجاز از فشار اضافی به تراک میکسر و استهلاک آن جلوگیری می‌کند.
  • توجه به وضعیت لاستیک‌های کامیون میکسر بتن نیز اهمیت بالایی دارد. لاستیک، بر روی هزینه‌های تعمیر و نگهداری تراک میکسر تاثیرگذار است. بررسی مداوم باد و ترک‌های سطحی، انتخاب مسیر مناسب، کنترل سرعت و توجه به دمای لاستیک در هوای گرم از نکات مهم در نگهداری این عضو مهم هستند. در ضمن، از تعمیر و نگهداری لاستیک‌های یدک نیز نباید غافل شد.
بر اساس رای ۲۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
WikipediaIndustrialUpdatingTheBalanceSMBسازمان ملی استاندارد ایران
۳ دیدگاه برای «کامیون میکسر بتن چیست؟ — اجزا، انواع و کاربرد تراک میکسر | به زبان ساده»

باسلام جنس تیغه های داخل دیگ فولاد ضدسایش هست یا ورق معمولی؟ باتشکر

بسیار ممنون از مطالب مفیدتون. آیا امکان قرار دادن دو خروجی برای میکسر بتن وجود داره؟

سلام، وقت شما بخیر؛

اختلاط و خروج با توجه به جهت چرخش درام و الگوی تیغه‌ها انجام می‌شود. به همین دلیل، در یک جهت چرخ فقط می‌توان مواد اولیه را وارد و در جهت عکس، مخلوط بتن را تخلیه کرد. بنابراین، قرار دادن دو خروجی حتی اگر غیر ممکن نباشد، نیازمند طراحی مخصوص و مطمئنا هزینه‌های بیشتر است. در نتیجه، در تمام مدل‌های تراک میکسر، خروج از یک جهت (پشت تریلر یا بالای کابین) انجام می‌شود.

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید از شما بسیار سپاسگزاریم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *