کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟ – مرور وظایف + منابع کسب مهارت

۵۷۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟ – مرور وظایف + منابع کسب مهارت

کار کردن در صنعت دیجیتال مارکتینگ تجربه‌ای واقعا معرکه است، اما برخلاف آنچه در ذهن عموم مردم رواج دارد، تبدیل شدن یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ به‌هیچ‌وجه آسان نیست. در واقع برای چنین کاری باید سخت به تلاش و کوشش مشغول شوید و ضمن کسب تجربه در محیطی مناسب، دانش خود را نیز عمیقا در این رابطه افزایش دهید. خبر خوب اینکه در این مقاله قصد داریم بگوییم چطور می‌توان با هیچ تجربه‌ پیشینی در دنیای بازاریابی، تبدیل به یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ شد.

بنابراین اگر حاضر به سخت‌کوشی لازم هستید، هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع مسیر شما به سمت سمت شغلی کارشناس دیجیتال مارکتینگ شود. به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا به شما بگوییم چنین کارشناسی چه کار می‌کند و کدام مهارت‌های ضروری را باید فرا بگیرد. ضمنا منابعی نیز در اختیارتان خواهیم گذاشت که مسیر یادگیری را واضح‌تر و سرراست‌تر می‌کنند.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست و چه می‌کند؟

کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست

کارشناس دیجیتال مارکتینگ متخصصی است که مجموعه‌ای گسترده از مهارت‌ها را دارد و مسئولیت بازاریابی برای یک وب‌سایت (چه مربوط به یک کسب‌وکار و چه یک محصول) را برعهده می‌گیرد. او در این راه از تمام کانال‌های بازاریابی در دسترس نیز استفاده خواهد کرد. چنین فردی باید دانشی عمیق راجع به تمام ابزارها و قواعد دیجیتال مارکتینگ داشته باشد. لیست وظایف او به شرح زیر است:

  • طراحی، پیاده‌سازی و پایش کمپین‌های سئو
  • تحلیل و بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغات کلیکی (PPC)
  • نظارت بر کمپین‌های بازاریابی محتوایی
  • بهره‌گیری گسترده از شبکه‌های اجتماعی مختلف (برای دستیابی به ترافیک بیشتر، افزایش آگاهی مشتریان و بهبود فروش)
  • مدیریت دیگر اعضای حاضر در تیم دیجیتال مارکتینگ
  • هماهنگ کردن تمام فعالیت‌های مربوط به کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ
  • هدف‌گذاری و تحلیل عملکرد تمام کانال‌های بازاریابی دیجیتال

تفاوت میان کارشناس دیجیتال مارکتینگ، کارشناس سئو یا کارشناس تبلیغات کلیکی این است کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید در حوزه‌های گسترده‌تر و بیشتری مهارت داشته باشد. او باید در واقع بداند که بازاریابی دیجیتال از اساس و بنیان چطور کار می‌کند و صرفا محدود به یک رویکرد واحد نباشد.

مهارت‌های مورد نیاز یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ

مهارت های متخصص بازاریابی دیجیتال

چنین کارشناسانی باید پیشتر مدرکی در حوزه‌های بازاریابی، تجارت، زبان انگلیسی یا هر حوزه دیگری که باعث می‌شود بتواند محتوایی اصیل و مرتبط با خدمات و محصولات کسب‌وکار تولید کنند، داشته باشد. برای اینکه بتوان چگونگی تعامل با مخاطبان متفاوت را دریافت و شمار مشتریان را افزایش داد، آن‌ها باید پیشتر در حوزه‌های فروش و خدمات مشتریان هم کار کرده باشند. کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید راهبری در شبکه‌های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام و توییتر را نیز بلد باشد تا اثر کلمات کلیدی در بهبود بازاریابی را عمیقا درک کند. از جمله مهارت‌های کلیدی این سمت شغلی به شرح زیر است:

  • درک عمیق کسب‌وکار
  • توانایی پژوهش
  • سواد دیجیتال
  • عادات‌های کاری منظم
  • قالب‌ریزی برنامه فروش محصول
  • مدرک کارشناسی مرتبط به بازاریابی، تجارت یا زبان انگلیسی
  • مهارت‌های نرم

 

۱۰ گام برای تبدیل شدن به کارشناس دیجیتال مارکتینگ

کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست

در ادامه به سراغ ده گام عملی می‌رویم که با دنبال کردن آن‌ها می‌توانید مسیر تبدیل شدن به کارشناس دیجیتال مارکتینگ را بپیمایید.

۱. مبانی بازاریابی دیجیتال را فرا بگیرید

نخستین گام شما باید یادگیری این باشد که اساسا بازاریابی دیجیتال چیست و چطور کار می‌کند. این مفهومی واحد با رویکردهای یکسان نیست، بلکه عبارت بازاریابی دیجیتال مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و روش‌هایی را در بر می‌گیرد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید یک وب‌سایت یا محصول را به صورت آنلاین تبلیغ کنید.

مهم‌ترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال به شرح زیر هستند:

به عنوان کارشناس بازاریابی دیجیتال، شما باید بدانید که هرکدام از این کانال‌ها چه نقشی در کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ ایفا می‌کنند و چطور باید آن‌ها را به کار بست.

۲. در نقش متخصص سئو ظاهر شوید

وقتی ایده‌هایی کلی از این به دست آوردید که دیجیتال مارکتینگ چیست در ادامه می‌توانید به سراغ «بهینه‌سازی موتور جستجو» بروید و در واقع به متخصص سئو تبدیل شوید. سئو نقشی اساسی در موفقیت کمپین‌های بازاریابی دیجیتال بازی می‌کنند و بسیار مهم است که بدانید چطور باید وب‌سایت را برای موتورهای جستجو مانند گوگل بهینه کرد.

ضمنا بهبود مهارت‌های سئو، کاری بسیار آسان‌تر از سر و کله زدن با تکنیک‌های مختلف بازاریابی آنلاین به حساب می‌آید. اگرچه احتمال این بیشتر است که چند متخصص سئو کارکشته‌ای در تیم خود داشته باشید، به عنوان کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید بر کار آن‌ها نظارت کنید و بهینه‌ترین رویکرد هم این خواهد بود که تجاربی عمیق از سئو کسب کرده باشید.

۳. استاد تبلیغات کلیکی شوید

بازاریابی دیجیتال

بخش اعظمی از زمان و بودجه شما قرار است به مدیریت کمپین‌های تبلیغات کلیکی اختصاص پیدا کند، چه روی پلتفرم‌های خارجی مانند گوگل ادز و فیسبوک و چه در پلتفرم‌های داخلی نظیر «نشریلا» و «کاپریلا». به عنوان کارشناسی در حوزه خود، باید از تفاوت میان کمپین‌هایی که می‌توانید به راه بیندازید باخبر باشید و این را هم بدانید که چطور می‌توان نتایج کار را سنجید و تحلیل کرد.

بسته به ابعاد تیم و صنعت کاری شما، احتمال اینکه صرفا مشغول راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغات کلیکی باشید زیاد است، بنابراین آشنایی کامل با این شکل از بازاریابی امری حیاتی به حساب می‌آید.

۴. مهارت‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خود را بالا ببرید

گذشته از تبلیغات کلیکی در پلتفرم‌های گوناگون، لازم است با این آشنا شوید که بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی نیز چطور کار مي‌کند. بسته به نوع وب‌سایتی که می‌خواهید آن را پرومد کنید، ممکن است به سراغ شبکه‌های اجتماعی گوناگون مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین و حتی پینترست بروید. در نتیجه بسیار مهم است که از مهارت‌های لازم در این زمینه برخوردار باشید و تکنیک‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را بشناسید.

۵. کمپین‌های بازاریابی محتوا راه بیندازید

برای اینکه تمام کمپین دیجیتال مارکتینگ با تمام قوا به پیش برود، نیاز به محتوایی دارید که مشخصه‌های زیر را در خود داشته باشد:

  • با مقاصد کاربر از جستجو همگام بوده و او را راضی کند.
  • آن‌قدر برای کاربر جالب باشد که محتوا را تا انتها بخواند.
  • برای هر پلتفرم (موتورهای جستجو، فیسبوک و موارد مشابه) بهینه‌سازی شده باشد.
  • سبب بهبود رده‌بندی در صفحه نتایج جستجو و بالا رفتن نرخ تبدیل شود.

محتوا را می‌توان در فرم‌های گوناگون شامل متن، ویدیو و یا صوت یافت و برای هرکدام از این فرم‌ها نیز می‌توانید به سراغ مقالات، ویدیوهای یوتیوبی، صفحه‌های فرود، پادکست‌ها و موارد مشابه بروید. به عنوان یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ، لازم است نقشه‌ای جامع تدارک ببینید و برای چگونگی تولید محتوا و همینطور چگونگی و زمان سنجش عملکرد هر نوع از محتوا برنامه‌ریزی کنید. این بازاریابی محتوا است.

در یک تیم بازاریابی که ساختاری صحیح داشته باشد، وظیفه شما نه‌فقط تهیه محتوا - البته به کمک چند تولیدکننده محتوا که دقیقا برای همین کار وارد تیم شده‌اند - خواهد بود، بلکه باید اطمینان حاصل کنید که محتوای صحیح و درست برای کمپین‌های گوناگون تولید می‌شود.

۶. کارکرد بازاریابی ایمیلی را یاد بگیرید

کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست

ایمیل هنوز هم یکی از محبوب‌ترین ابزارها برای فروش خدمات و محصولات به حساب می‌آید. علی‌رغم ظهور و فراگیری شبکه‌های اجتماعی، بازاریابان از بازاریابی ایمیلی برای نهایی کردن یک فروش، به دست آوردن مشتریان تازه و تعامل با مشتریان پیشین استفاده می‌کنند.

بازاریابی ایمیلی معمولا آخرین گام در قیف فروش تلقی می‌شود. تمام کمپین‌های بازاریابی دیجیتال دیگر (سئو، تبلیغات کلیکی، بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی) در واقع کاربران را برای بازاریابی ایمیلی آماده می‌کنند و این شکل از مارکتینگ سبب فروش (یا هر شکلی از تبدیل مشتریان) می‌شود. این کار از طریق ارسال مجموعه‌ای از ایمیل‌های هدفمند امکان‌پذیر خواهد بود.

در بیشتر تیم‌ها، نقشی برای کارشناس بازاریابی ایمیلی تعریف نشده و بنابراین مسئولیت راه‌اندازی و مدیریت چنین کمپین‌هایی بر دوش آن کسی خواهد بود که بر تمام فعالیت‌های مربوط به بازاریابی دیجیتال در شرکت نظارت می‌کند.

۷. مهارت‌های مدیریت تیم خود را شکل بدهید

برای دستیابی به سطوح بالای کارشناسی دیجیتال مارکتینگ، لازم است مهارت‌های بسیار خوبی در زمینه مدیریت تیم داشته باشید. بخشی از مسئولیت شما هدایت و مدیریت تیمی متشکل از کارشناسانی دیگر خواهد بود که کنار یکدیگر تیم بازاریابی دیجیتال را پدید آورده‌اند. در آزانس‌های بازاریابی دیجیتال بزرگ، مدیر بازاریابی دیجیتال در واقع مدیر (یا رهبر) یک تیم است و گذشته از دانش فنی، باید از مهارت‌های لازم برای مدیریت گروهی از افراد مختلف برخوردار باشد.

این یعنی باید بدانید که ابزارهای مدیریت پروژه چطور کار می‌کنند، باید قادر به تعیین اهداف و دستاوردها باشید، تیم خود را پرورش دهید و به تمام وظایفی برسید که هر شخصی در سمت‌های مدیریتی به آن‌ها رسیدگی می‌کند. برای تیم‌های کوچک‌تر یا آن دسته از کارشناسانی که به صورت فریلنسری کار می‌کنند شاید نیازی به مدیریت مردم نباشد، اما همچنان باید با برنامه‌ریزی برای پروژه، تعریف دستاوردها و نحوه پایش میزان پیشرفت یک پروژه آشنا باشید.

۸. کار با ابزارهای گزارش‌دهی و تحلیل داده را بیاموزید

گذشته از پایش و بهینه‌سازی کمپین‌های بازاریابی دیجیتال، بخشی از وظایف روزمره یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ این است که به تحلیل داده‌های به دست آمده مشغول شود و گزارش‌هایی مرتبط با آن‌ها آماده کند. چه صحبت گزارش‌دهی به واحد بازاریابی شرکت باشد و چه گزارش‌دهی مستقیم به یک مشتری، چنین کارشناسی باید بداند چطور از چندین ابزار بسیار مهم و کاربردی بهره بگیرد. حیاتی‌ترین ابزارها در کار او موارد زیر هستند:

  • گوگل آنالیتیکس (فیلم‌های آموزشی فرادرس)
  • گوگل دیتا استودیو
  • گوگل سرچ کنسول (فیلم‌های آموزشی فرادرس)
  • Facebook Ads Reporting
  • ابزارهای سئو مانند SEMRUSH یا موارد مشابه (Ahrefs یا Moz یا Hubspot)

۹. یک گواهی بازاریابی دیجیتال به دست آورید

گواهی بازاریابی دیجیتال

یکی از سریع‌ترین و بهینه‌ترین راه‌های تبدیل شدن به کارشناس بازاریابی دیجیتال این است که یک دوره آموزشی جامع و باکیفیت را پشت سر بگذارید. چنین دوره‌ای هرآنچه لازم است راجع به دیجیتال مارکتینگ بدانید را به شما می‌آموزد و و از سوی دیگر لازم نیست به سراغ مقالات و منابع طویل بروید. دریافت گواهی بازاریابی دیجیتال از یک شرکت معتبر، راهی عالی برای نمایش این است که شما از کار خود سر در می‌آورید و با تمام اصول بنیادین و پیشرفته آشنایی دارید.

به این شکل نه‌تنها اثبات می‌کنید که یک کارشناس خبره هستید، بلکه نشان می‌دهید دانش ضروری برای رسیدگی به امور را هم دارید. البته که برای دستیابی به این سمت شغلی در یک آژانس تبلیغاتی یا شرکت بزرگ، نیازمند چند سال تجربه خواهید بود و بعد باید تخصصی که به دست آورده‌اید را نیز به خوبی نمایش دهید.

۱۰. آخرین موضوعات داغ بازاریابی دیجیتال را دنبال کنید

گوگل در هر سال صدها به‌روزرسانی در نتایج جستجو و همینطور الگوریتم‌های خود به وجود می‌آورد، فیسبوک همیشه در حال افزودن یا تغییر دادن ویژگی‌های جدید است و گوگل ادز هم اتکا بر هوش مصنوعی را افزایش می‌دهد. تغییراتی که در صنعت بازاریابی دیجیتال رخ می‌دهند اکنون شکلی مداوم و گاهی روزانه به خود گرفته‌اند. بنابراین یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ هیچوقت نباید از یادگیری دست بکشد و همین باعث می‌شود در حال صحبت راجع به شغلی بسیار جالب و چالش‌برانگیز باشیم. از آن‌جایی که همیشه چیزی تازه برای فرا گرفتن وجود دارد، هیچوقت قرار نیست حوصله‌تان سر برود.

اگر این چیزی غیرقابل‌پذیرش برای شما به حساب می‌آید، در آن صورت تبدیل شدن به کارشناس دیجیتال مارکتینگ احتمالا بهترین تصمیم ممکن نباشد. از سوی دیگر اگر در محیطی پویا فعالیت می‌کنید، باید همواره از آخرین اخبار و ترندها باخبر باشید و از جدیدترین ابزارها برای بهینه‌سازی امور بهره بگیرید.

پاسخ به چند پرسش رایج راجع به کارشناس دیجیتال مارکتینگ

در ادامه به برخی از سوالاتی پاسخ می‌دهیم که ممکن است ذهن بسیاری از کاربران را به خود مشغول کرده باشند.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ کیست؟

کارشناس دیجیتال مارکتینگ کسی است که مسئولیت توسعه و مدیریت استراتژی‌ها و کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ را برعهده می‌گیرد و به مدیریت اعضای تیم بازاریابی و فروش مشغول می‌شود تا در نهایت قادر به جذب مشتریان راغب و افزایش فروش محصول یا خدمات باشد.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ چه وظایفی دارد؟

چنین شخصی باید فردی حرفه‌ای در حوزه خود باشد که با کار کردن روی کمپین‌های گوناگون، رد پای آنلاین برند را حفظ می‌کند و منجر به افزایش فروش می‌شود. از جمله وظایف او می‌توان به پژوهش، چیدن استراتژی و تولید محتوا برای کمپین‌های موفقیت‌آمیز اشاره کرد.

آیا بازاریابی دیجیتال نیازمند کدنویسی است؟

بازاریابان دیجیتال وقتی وارد این جهان می‌شوند، نیازمند هیچ‌گونه مهارت یا سابقه‌ای در زمینه کدنویسی نیستند. در لیست مهارت‌های مورد نیاز برای کارشناسان دیجیتال مارکتینگ، به ندرت کدنویسی را جزو بنیادین‌ترین موارد مشاهده خواهید کرد.

بازاریابی دیجیتال چه نوع مهارتی به حساب می‌آید؟

بازاریابی دیجیتال مسیر شغلی منحصر به فردی است که بازاریابی سنتی را با طراحی وب، بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو)، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوا و بسیاری حرفه دیگر ترکیب می‌کند. بنابراین باید گستره وسیعی از مهارت‌ها را برای چنین سمتی داشته باشید.

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Reliable Soft
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *