کاردانو چیست؟ — به زبان ساده

۳۷۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
کاردانو چیست؟ — به زبان ساده

کاردانو یکی از سکه‌های برتر بازار رمزارزها است که از زمان شروع فعالیت تا به امروز همواره در حال رشد بوده است. این رمزارز کارکردی مشابه با اتریوم دارد، اما ویژگی‌هایی مثل مقیاس‌پذیری بالا و کاهش مصرف انرژی، کاردانو را تبدیل به نسخه بهبود یافته اتریوم کرده است. اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی از تاریخچه، نحوه کار، طریقه استخراج و فازهای توسعه بلاک چین کاردانو داشته باشید حتما تا آخر مقاله با ما باشید.

کاردانو چیست ؟

کاردانو پلتفرم بلاک چینی غیرمتمرکز و نسل سومی است که از مکانیزم اجماع اثبات سهام (Proof of Stake | PoS) استفاده می‌کند. این شبکه به منظور ارائه جایگزینی کارا برای شبکه‌های با مکانیزم اجماع اثبات کار (Proof of Work | PoW) توسعه یافته است. مقیاس‌پذیری، تفسیر و توسعه در شبکه‌های با الگوریتم اجماع اثبات کار مثل اتریوم، به دلیل هزینه‌های سرسام‌‌آور‌، مصرف انرژی و کندی ثبت تراکنش‌ها با محدودیت جدی روبه‌رو است.

«چارلز هاسکینسون» (Charles Hoskinson) - یکی از بنیانگذاران شبکه اتریوم - به طور کامل از چالش‌های موجود در شبکه‌های بلاک چین نسل اول و دوم آگاه بود. به منظور حل این چالش‌ها او از شبکه اتریوم جدا شد و در سال 2015 فرآیند توسعه‌ی شبکه کاردانو و ارز دیجیتال اصلی آن یعنی «آدا» (ADA) را آغاز کرد. در نهایت پلتفرم کاردانو و رمزارز اصلی آن در سال 2017 شروع به کار کرد.

پلتفرم کاردانو بر بستر پروتکل اجماع «Ouroboros» کار می‌کند. این پروتکل که توسط کاردانو و در فاز پی‌ریزی آن ارائه شده، اولین پروتکل اجماع اثبات سهام است که امنیت آن هم در عمل و هم طی تحقیقات دانشگاهی به اثبات رسیده است. هر یک از فازهای توسعه در نقشه راه کاردانو، توسط چهارچوب‌های مبتنی بر تحقیقات علمی انجام می‌شود. کاردانو با ترکیب بینش‌های نظری مختلف و روش‌های تجربی به دنبال نقطه عطفی برای پیشرفت در استفاده از شبکه‌ بلاک چین خود و رمزارز اصلی آن یعنی آدا است.

کاردانو چیست

ویژگی‌های اساسی کاردانو

رمزارز کاردانو از ابتدای راه اندازی، همواره به دنبال خلاقیت و توسعه در دنیای بلاک چین‌ها بوده است. در ادامه، پنج مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های کاردانو بررسی می‌شود.

  • کاردانو پلتفرم بلاک چینی است که سه هدف مهم را دنبال می‌کند: ایجاد پلتفرمی برای توسعه نرم‌افزارهای غیر متمرکز (DApps)، ایجاد دفتر کلی که بتواند با چندین رمزارز کار کند و ایجاد قرارداهای هوشمند قابل تایید.
  • کاردانو 5 مرحله برای توسعه خود در نظر گرفته است: پی ریزی، تمرکز زدایی، قرادادهای هوشمند، مقیاس،پذیری و مدیریت شبکه.
  • کاردانو بر روی پروتکل اجماع اثبات سهام Ouroboros اجرا می‌شود و توسعه آن بر مبنای تحقیقات علمی انجام می‌شود.
  • رمز ارز اصلی شبکه‌ کاردانو آدا نامیده می‌شود که به عنوان سوخت شبکه عمل می‌کند.
  • نظارت در شبکه کاردانو غیبرمتمرکز است و توسط شرکت‌های «Cardano Foundation» و «IOHK» و «EMURGO» به اشتراک گذاشته می‌شود.

جزئیات مربوط به این ویژگی‌ها در ادامه به طور مفصل مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

کاردانو، نسل سوم بلاک چین‌ها

کاردانو خود را به عنوان گزینه جایگزین اتریوم مطرح می‌کند. اتریوم و کاردانو هر دو استفاده‌های یکسانی دارند. به عنوان مثال، هر دو از قراداد‌های هوشمند پشتیبانی می‌کنند و هدف اصلی آنها ایجاد سیستم غیرمتمرکز و متصل به هم است. اما همانطور که اتریوم خود را نسل دوم بلاک چین‌ها پس از بیت‌کوین معرفی کرده است، کاردانو خود را نسخه به‌روز شده اتریوم و نسل سوم تکنولوژی بلاک چین می‌نامند. دلیل این نامگذاری، مقیاس‌پذیری بالا به دلیل استفاده از الگوریتم اجماع اثبات سهام و کاهش برق مصرفی است. همچنین، بلاک چین کاردانو به دنبال ایجاد بستری برای ارائه خدمات بانکی به کسانی است که از سیستم بانکداری متمرکز استفاده نمی‌کنند.

دو مشخصه اصلی در شبکه بلاک چین کاردانو «مدیریت هویت افراد» و «قابلیت شناسایی» است. فرآیندهایی که نیاز به جمع‌آوری داده از منابع متعدد دارند، با پیچیدگی‌های خاصی روبه‌رو هستند. مشخصه مدیریت هویت افراد برای ساده‌سازی این فرآیندها استفاده می‌شود. قابلیت شناسایی نیز می‌تواند برای ردیابی کامل چرخه تولید یک محصول، به ما کمک کند. این قابلیت به طور بالقوه امکان ارائه کالاهای تقلبی را حذف می‌کند. کالا در این بستر می‌تواند پول یا هر قراداد هوشمند دیگری باشد.

بلاک چین

کاردانو چگونه اداره می‌شود؟

نظارت بر پیشرفت و توسعه اکوسیستم کاردانو به صورت غیرمتمرکز است که مسئولیت‌ها در آن توسط شرکای کاردانو یعنی، Cardano Foundation ،IOHK‎‎ و EMURGO به اشتراک گذاشته می‌شود. این سه شرکت هرکدام یک بخش از فعالیت‌های کاردانو را پیش می‌برند. عمده فعالیت‌های هر شرکت را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • «بنیاد کاردانو» (Cardano Foundation)، یک سازمان غیرانتفاعی است که متولی قانونی نظارت بر فرآیندهای آتی کاردانو است. این بنیاد، برندینگ این رمزارز در سطح دنیا را بر عهده دارد و برای این منظور برنامه‌های کاربردی را جمع‌آوری می‌کند. در مرحله بعد برای اجرایی کردن آنها، با قانونگذاران و محیط‌های علمی ارتباط می‌گیرد. شرکت IOHK در زمینه مهندسی نرم‌افزار و تکنولوژی فعال است و وظیفه دارد تا با کمک بازوی تحقیقاتی اختصاص داده شده برای ارتقا بلاک چین، شبکه کاردانو را ایجاد و به‌روز کند.
  • شرکت IOHK با شرکای دانشگاهی خود همکاری نزدیکی دارد تا هم بتواند ماموریت آموزشی خود را انجام دهد و هم برای بهبود مقیاس‌پذیری طولانی مدت پروتکل شبکه، از جدیدترین تحقیقات علمی استفاده کند.
  • شرکت EMURGO همکار بین‌المللی در حوزه تکنولوژی برای کاردانو است که مسوولیت مدیریت تجاری رمزارز کاردانو را بر عهده دارد و در طیف وسیعی، شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف را به بلاک چین کاردانو متصل می‌کند.

فازهای توسعه Cardano

کاردانو برای رسیدن به اهداف اصلی خود یعنی توسعه شبکه برای برنامه‌های نرم‌افزاری غیرمتمرکز، توسعه پلتفرم با قابلیت دفتر کل چند ارزی و قراردادهای هوشمند قابل تایید، پنج مرحله توسعه برای خود در نظر گرفته است. هر یک از این پنج مرحله به نام یک شخصیت تاریخی تاثیرگذار، نامگذاری شده است و به صورت عامیانه هریک از این مراحل یک عصر نامیده می‌شود. این پنج مرحله یا عصر به صورت زیر هستند:

  • پی‌ریزی (عصر Byron)
  • توسعه غیرمتمرکز (عصر Shelley)
  • قراردادهای هوشمند (عصر Goguen)
  • مقیاس‌پذیری (عصر ‌‌Basho)
  • مدیریت شبکه (عصر Voltaire)

مثال کاربرد بلاک چین کاردانو

سازمان‌های پشتیبان کاردانو سه محصول «Atala PRISM» و «Atala SCAN» و «Atala Trace» را به کاربران ارائه کرده‌اند. محصول اول یعنی آتالا پریسم، یک ابزار مدیریت هویت است که قابلیت دسترسی به سرویس‌های مختلف را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، از این محصول می‌توان برای تایید اعتبار افراد برای افتتاح حساب بانکی یا واجد شرایط بودن افراد برای دریافت کمک‌های دولتی با استفاده از شبکه بلاک چین و بدون وجود سیستم متمرکز استفاده کرد. دو محصول دیگر برای ردیابی مسیر طی شده در زنجیره تامین برای یک محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاردانو همچنین در حال توسعه یک پلتفرم ثبت قرادادهای هوشمند است. این شبکه به عنوان بستری پایدار و امن برای توسعه برنامه‌های نرم افزاری غیرمتمرکز در سطح شرکت‌ها عمل می‌کند. در آینده نزدیک، تیم کاردانو در نظر دارد تا سیستم مدیریت دموکراتیکی را با نام «Project Catalyst»، برای مدیریت توسعه و اجرای پروژه‌ها استفاده کند. همچنین، آن‌ها قصد دارند از این ابزار برای تغییر در سیستم مدیریت دارایی‌های شرکت، به منظور تامین هزینه‌های آینده آن بهره بگیرند.

کاردانو چگونه کار می‌کند؟

قلب تپنده هر بلاک چینی الگوریتمی است که پلتفرم برای ایجاد بلوک‌ها و تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. کاردانو از الگوریتم Ouroboros - پروتکل اجماع اثبات سهام برای استخراج بلوک‌ها - استفاده می‌کند. این پروتکل برای کاهش مصرف انرژی در طی فرآیند تولید بلوک‌ها طراحی شده است. کاردانو نیاز به قدرت «هش» (Hash) یا منابع پردازش کامپیوتری سنگین را حذف می‌کند. این در حالی است که قدرت هش و توان محاسباتی بالا، هسته اصلی عملکرد شبکه‌های با اجماع اثبات کار مانند بیت‌کوین است.

در سیستم با الگوریتم اجماع اثبات سهام کاردانو‌، ایجاد یک بلوک با فرآیند استیکینگ صورت می‌گیرد. استیکینک به معنی قفل کردن رمزارزهای یک شبکه داخل نودهای آن شبکه است. هر نود در شبکه یک مقدار رمزارز استیک شده دارد. در شبکه کاردانو رمزارزی که برای استیکینگ استفاده می‌شود «آدا» نام دارد. در این سیستم، کاربران با قرار دادن رمزارزهای خود در نودهای شبکه، امکان استخراج رمزارزهای جدید و تایید تراکنش‌ها را پیدا می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مفاهیم پایه‌ای ارزهای دیجیتال و نحوه فعالیت آن‌ها، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

کارکرد کاردانو

نحوه کار الگوریتم Ouroboros

این الگوریتم زمان فیزیکی را به «دوره‌های زمانی معین» (Epochs) تشکیل شده از «شکاف‌ها» (Slots) تقسیم می‌کند. شیارها مانند شیفت کاری در کارخانه هستند و چند شیفت کاری در کنار هم یک دوره زمانی معین را شکل می‌دهند. در حال حاضر، هر دوره زمانی، 5 روز و هر شکاف، یک ثانیه طول می‌کشد. اما این اعداد قابل تنظیم هستند و پس از تایید پیشنهاد به‌روزرسانی شبکه، می‌توانند تغییر کنند. دوره‌های زمانی به صورت دایره‌ای کار می‌کنند به این معنی که وقتی یکی به پایان رسید، دیگری شروع می‌شود.

هر یک از شیارها در شبکه دارای یک رهبر هستند که توسط سیستم قرعه‌کشی انتخاب می‌شود. در این سیستم، هر چه میزان سهام استیک شده بیشتر باشد شانس برنده شدن در قرعه‌کشی هم بیشتر می‌شود. رهبر شیار وظایف زیر را بر عهده دارد:

  • تایید تراکنش‌ها
  • تولید بلوک‌های معاملاتی
  • اضافه کردن بلوک جدید به شبکه بلاک چین کاردانو

در الگوریتم Ouroboros باید تعداد کمی از دارندگان رمزارز آدا آنلاین باشند تا اتصال شبکه را حفظ کنند. برای کاهش بیشتر مصرف انرژی، الگوریتم کاردانو مفهومی به نام «استخر سهام» (Stake Pool) درون خود تعبیه کرده است. دارندگان آدا می‌توانند استخرهای سهام را ایجاد و در آن‌ها مشارکت کنند. تعدادی از افراد در این استخرها انتخاب می‌شوند تا نماینده بقیه در حین اجرای پروتکل باشند. این کار باعث می‌شود که مشارکت در شبکه آسان‌تر شود و ایجاد بلوک در صورت آفلاین بودن برخی کاربران با مشکل روبه‌رو نشود.

استخراج کاردانو و ملاحظات آن

استیکینگ ارز دیجیتال

هر استخر سهام یک نود سرور قابل اعتماد است که به نمایندگی از دارندگان رمزارز آدا در آن، متعهد است پروتکل 24/7 را اجرا کند. این پروتکل به این معنی است که در 24 ساعت از شبانه روز و در هفت روز هفته، این نود سرورها باید به صورت تمام وقت در شبکه فعال باشند. بنابراین استخرهای سهام، رمز ارزهای کاربران متعدد را نگهداری می‌کنند تا به عنوان یک موجودیت جدید، وظیفه پردازش معاملات و تولید بلوک‌های جدید را بر عهده داشته باشند.

در شبکه‌های با الگوریتم PoW، به مشارکت کنندگان در تولید بلوک‌ها، جایزه داده می‌شود. این جایزه شامل هزینه تراکنش‌ها و رمز ارزهای جدید ایجاد شده است. الگوریتم Ouroboros استفاده شده در کاردانو، تمامی جایزه‌های ایجاد شده در یک دوره زمانی را جمع‌آوری و آن‌ها را بین استخرهای سهام و دارندگان رمزارزها توزیع می‌کند. هر یک از دارندگان رمزارز آدا و استخرها بر مبنای نسبت سهم خود در حین دوره زمانی، جایزه می‌گیرند. بنابراین، هر کسی سهم بیشتری داشته باشد جایزه بیشتری خواهد گرفت. استیکینگ و ترید کاردانو امرزوه در بسیاری از صرافی‌ها و کیف‌پول‌ها امکان پذیر است.

معرفی فیلم آموزش مقدماتی ارزهای دیجیتال (رمزارزها)آموزش ارز دیجیتال

قبل از ورود به هر بازار مالی، حتما نیاز است که اطلاعات کافی از ماهیت آن بازار به‌دست آوریم. بازار رمزارزها با توجه به این‌که جدید است، نوسان‌های زیادی را تجربه می‌کند. بنابراین ورود به این بازار بدون شناخت کافی می‌تواند باعث شکست‌های سنگینی شود. به همین دلیل آموزش 6 ساعت و 51 دقیقه‌ای توسط فرادرس تهیه شده است که در ادامه به بررسی جزئیات آن می‌پردازیم.

در درس اول دوره آموزش مقدماتی رمزارزها، درباره واژه‌شناسی و مزایای رمزارزها بحث شده است. در درس دوم مفاهیم پایه‌ای و اصطلاحات تخصصی بازار آموزش داده می‌شود. درس سوم ویژگی‌های اساسی هر رمزارز را بررسی می‌کند. در درس چهارم شما با وب‌سایت‌ها و منابع اطلاعاتی مناسب آشنا می‌شوید. درس پنجم رویکردهای مختلف این بازار را بررسی می‌کند. درس ششم هر آن‌چه را شما برای شروع فعالیت در بازاهای رمزارز نیاز دارید، به شما آموزش می‌دهد. در درس هفتم پارامترهای مالی و اقتصادی مورد نیاز بررسی خواهد شد. در انتها، در فصل هشتم مباحث روانشناسی بازار و باورهای درست و غلط در مورد بازار رمزارزها آموزش داده می‌شود.

نتیجه‌گیری

رمز ارز کاردانو یکی از پروژه‌های بنیادی در حوزه بلاک چین است که از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. برای استخراج این رمز ارز نیازی به مصرف برق و توان محاسباتی بالا نیست و دارندگان آدا می‌توانند با قفل کردن بخش یا تمامی دارایی‌های خود به استخراج این ارز بپردازند. این رمزارز بر خلاف بلاک چین‌های نسل اول و دوم، از مقیاس پذیری بالایی برخوردار است و در عین حال امنیت آن توسط تحقیقات آکادمیک به اثبات رسیده است.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «معرفی ارزهای دیجیتال — بررسی رایگان برترین رمز ارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Investopedia
۵ دیدگاه برای «کاردانو چیست؟ — به زبان ساده»

بسیار استفاده کردم ، ممنونم از مطالب خوبتون

توضیح جامع و کاملی بود ، ممنون

خیلی خوب بود
????

بسیار مفید واقع شد

بسیار پربار و کاربردی بود ممنون

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *