کاربرد فتوشاپ چیست؟ – توضیح ۲۳ کاربرد کلیدی و مهم

۱۶۶۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
کاربرد فتوشاپ چیست؟ – توضیح ۲۳ کاربرد کلیدی و مهم

اگر با فتوشاپ ناآشنا هستید، شاید کنجکاو باشید که چرا افراد بسیاری از آن استفاده می‌کنند و آیا این برنامه برای استفاده شما نیز مناسب است یا نه. فرقی ندارد که یک کاربر معمولی باشید یا صاحب یک کسب‌وکار، عکاس باشید یا معمار. فتوشاپ در انواع پروژه‌‌ها کاربرد دارد. امکانات و ابزارهای فتوشاپ این برنامه را برای انواع مقاصد مناسب کرده است. در این مطلب، برای آشنایی بهتر با کاربرد فتوشاپ، رایج‌ترین موارد استفاده از آن را با هم بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

کاربرد فتوشاپ

کاربردهای فتوشاپ را می‌توان به روش‌های مختلف دسته‌بندی و بیان کرد. این نرم‌افزار در انواع حرفه‌ها برای مقاصد مختلف استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب انواع حرفه‌ها و مقاصدی که می‌توان فتوشاپ را در آن‌ها استفاده کرد بررسی می‌کنیم.

کاربرد فتوشاپ
کاربرد فتوشاپ در عکاسی

ادیت تصاویر

دستکاری و مونتاژ تصاویر

حذف پس‌زمینه تصاویر

حذف زوائد در تصاویر

بهبود تصاویر برای چاپ

ترمیم و افزایش کیفیت عکس‌های قدیمی

کاربرد فتوشاپ در گرافیک

طراحی لوگو

طراحی تایپوگرافی

طراحی بنر و بیلبورد

طراحی کاتالوگ و بروشور

طراحی رزومه

نقاشی دیجیتال

کاربرد فتوشاپ در تبلیغات

عکاسی محصول

طراحی بسته‌بندی

طراحی پست برای شبکه‌های اجتماعی

کاربرد فتوشاپ در ساخت و ادیت فیلم

 ادیت ویدیو

ساخت گیف و انیمیشن

کاربرد فتوشاپ در معماری

تصویرسازی معماری

شیت‌بندی معماری

کاربرد فتوشاپ در طراحی سایت

طراحی موکاپ وب‌سایت

طراحی رابط کاربری اپلیکیشن

طراحی آیکون اپلیکیشن

کاربرد فتوشاپ در طراحی لباسطراحی پارچه و بافت

پیش از پرداختن به هر یک از این موارد، برای فهم بهتر کاربرد فتوشاپ در انواع زمینه‌ها، بد نیست توضیحی درباره چیستی فتوشاپ بدهیم.

فتوشاپ چیست؟

فتوشاپ یک نرم‌افزار ادیت عکس و طراحی است که توسط عکاسان، طراحان گرافیک و طراحان وب‌سایت استفاده می‌شود. این برنامه را می‌توانید برای انواع کاربردها مثل ادیت تصویر، مونتاژ عکس، ترسیم و موارد بسیار دیگر به‌کار ببرید.

مزیت فتوشاپ این است که می‌توان آن را به تنهایی یا همراه دیگر برنامه‌های رایج طراحی استفاده کنید، از جمله سایر برنامه‌های شرکت ادوبی که مجموعه آن‌ها را به همراه فتوشاپ در Adobe Creative Cloud جمع آوری کرده است. برنامه‌هایی مانند افتر افکت، Indesign و ایلوستریتور از جمله برنامه‌های پرکاربرد ادوبی هستند. با استفاده از انواع برنامه‌های این مجموعه در کنار فتوشاپ می‌توان دست به کارهای جذاب و خلاقانه‌ای زد.

از آنجایی که این برنامه طیف وسیعی از فرمت‌های فایل را پشتیبانی می‌کند، بسیار آسان است که انواع فایل‌های طراحی‌ را در آن وارد و ادیت کنیم. این همخوانی کاربرد فتوشاپ را در پروژه‌های تیمی نیز ساده می‌کند و افراد مختلف می‌توانند در مراحل مختلف یک پروژه را ادیت کنند.

کاربرد فتوشاپ در عکاسی

با توجه به امکاناتی که فتوشاپ برای ادیت، مونتاژ و افزودن افکت به عکس در اختیار می‌گذارد، واضح است که این نرم‌افزار در حرفه عکاسی بسیار کاربردی و پرطرفدار است.

کاربرد فتوشاپ در ادیت تصاویر

یکی از کاربردهای اولیه فتوشاپ، ادیت رنگ، نور و کنتراست عکس‌ است. هرچند که برنامه‌ای مانند لایت روم برای کاربران مبتدی سازگارتر است، ابزارهای فتوشاپ بسیار مفصل‌تر و قدرتمندتر هستند. به کمک لایه و ماسک در فتوشاپ، می‌توانید تنظیمات پیچیده‌تری نسبت به برنامه‌های دیگر ایجاد کنید.

ادیت عکس در فتوشاپ ترفندهای مختلفی در سطوح ابتدایی و پیشرفته دارد و فرایند کلی آن نسبتا ساده است. بعد از وارد کردن تصویر در برنامه، با استفاده از «لایه‌های تنظیمات» (Adjustment Layers) یا پلاگین Camera Raw می‌توانید عکس را ادیت کنید. Camera Raw یک روش مناسب برای افراد تازه‌کار است، چون تمام آنچه باید انجام دهند جابه‌جا کردن اسلایدر برای ادیت عکس است.

از طرفی، لایه‌های تنظیمات به شما همه امکانات Camera Raw و بیشتر از آن را می‌دهند. در پنل تنظیمات در فتوشاپ می‌توانید انواع این لایه‌ها را انتخاب کنید و به‌وسیله آن‌ها رنگ و نور و کنتراست تصویر را ادیت کنید. با استفاده ترکیبی از هر دوی این روش‌ها نیز می‌توانید ادیت‌های پیشرفته و حرفه‌ای روی عکس انجام دهید.

کاربرد فتوشاپ در عکاسی

سیاه سفید کردن عکس رنگی، تغییر رنگ و همرنگ کردن در فتوشاپ نیز از دیگر کاربردهای این برنامه در زمینه ادیت رنگ و نور است. می‌توانید تمام این کارها را هم با لایه‌های تنظیمات و هم با دیگر روش‌ها انجام دهید.

 

کاربرد فتوشاپ در مونتاژ و دستکاری تصاویر

علاوه‌ بر ادیت عکس، فتوشاپ با ایجاد امکان دستکاری تصاویر از برنامه‌های دیگر ادیت عکس پیشی می‌گیرد. دستکاری و فتومونتاژ، المان‌ها را از عکس‌های مختلف با هم ترکیب می‌کند و یک تصویر کاملا جدید می‌سازد. این فرایند چیزی بین طراحی گرافیک و ادیت عکس است چون در آن المان‌های مختلف را طراحی و ادغام یا حذف می‌کنید.

کاربرد فتوشاپ در مونتاژ تصاویر

از آنجا که فتوشاپ ابزارهای متنوعی برای بریدن عکس و تغییر اندازه و رنگ دارد، ادغام عکس‌های مختلف در آن را به‌راحتی می‌توانید انجام بدهید.

حذف پس‌زمینه عکس در فتوشاپ

یکی از کاربردهای فتوشاپ انتخاب نواحی مختلف و حذف پس‌زمینه است. اگر می‌خواهید سوژه عکس را در یک پس‌زمینه متفاوت قرار دهید یا به‌سادگی از آن یک تصویر PNG بسازید، این کار در فتوشاپ بسیار آسان است. ابزارها و روش‌های مختلفی در فتوشاپ برای حذف پس‌زمینه عکس وجود دارد که بسته به نیاز و ترجیح می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

حذف لکه صورت در فتوشاپ

در اغلب اوقات، چیزی در عکس شما وجود دارد که ترجیح می‌دهید آن را حذف کنید. اگر این عکس از چهره فردی باشد، ممکن است بخواهید لکه‌‌ای در صورت او را حدف کنید و اگر عکس از منظره باشد، شاید نیاز به حذف آبجکتی اضافی داشته باشید. در بیشتر برنامه‌های ادیت تصاویر، امکاناتی که دارید محدود است و تنها بر تنظیمات اتوماتیک متکی است. در فتوشاپ، نه تنها از ابزار اتوماتیک حذف لکه‌ها بهره‌مند می‌شوید، بلکه امکانات و ابزار دستی‌ نیز دارید که کنترل شما را بیشتر می‌کند.

هنگام حذف آبجکت‌هایی که پشت آن‌ها طرحی وجود دارد یا هیچ ناحیه دیگری مشابه آن در تصویر وجود ندارد، فتوشاپ بهترین برنامه‌ای است که می‌توانید به سراغ آن‌ بروید.

کاربرد فتوشاپ در بهبود تصاویر برای چاپ

اگر تلاش کرده باشید عکسی را چاپ کنید، احتمالا می‌دانید که برای رسیدن به بهترین کیفیت چاپ، تنظیمات مختلفی وجود دارد که باید از آن‌ها مطمئن شوید. در برخی از برنامه‌های ادیت عکس، کنترل کردن تنظیمات دقیق عکس ممکن است کمی دشوار باشد. اما در فتوشاپ، امکانات مختلفی برای تنظیم ابعاد، رزولوشن، نوع فایل، رزولوشن محصول خروجی، حالت رنگی و دیگر مسائل وجود دارد که تنها با چند کلیک به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنید. این مسائل در سایر برنامه‌های ادیت نیز قابل انجام است، اما اغلب پیچیده و گیج‌کننده است. درحالی‌که در فتوشاپ به‌نسبت آسان است.

ترمیم و افزایش کیفیت عکس‌های قدیمی

با استفاده از انواع ابزارهای فتوشاپ در ادیت تصاویر، می‌توان عکس‌های قدیمی را اسکن کرد و در فتوشاپ کیفیت آن‌ها را افزایش داد. می‌توان انواع مختلفی از لایه‌های تنظیمات را روی این عکس‌ها ایجاد کرد و رنگ، نور و کنتراست آن‌ها را بهبود بخشید.

ترمیم عکس‌های قدیمی در فتوشاپ

کاربرد فتوشاپ در گرافیک

فتوشاپ برنامه بسیار خوبی برای کارهای طراحی گرافیک است. از آنجایی که فتوشاپ مجموعه‌ای از شکل‌ها، فونت‌ها و افکت‌‌ها را در اختیار می‌گذارد، امکانات شما برای طراحی نامحدود است. برای بیشتر طراحان گرافیک حرفه‌ای، فتوشاپ بخشی از فرایند طراحی آن‌ها را تشکیل می‌دهد. انواع کارهای گرافیکی که در فتوشاپ می‌توان انجام داد شامل موارد زیر و البته بسیاری موارد دیگر است.

طراحی لوگو در فتوشاپ

فتوشاپ برای طراحی لوگو یک نرم‌افزار فوق‌العاده است. نه تنها می‌توانید از صفر طراحی کنید، بلکه فتوشاپ امکان تغییر اندازه، فرمت و بهبود کیفیت را به‌سادگی فراهم می‌کند. حتی اگر شما یک طراح حرفه‌ای نیستید، اما لوگوی عالی می‌خواهید، صدها تمپلیت لوگوی فتوشاپ به‌صورت آنلاین موجود است که به شما در شروع کار کمک می‌کند. می‌توانید به آسانی طرح خود را شخصی‌سازی کنید و یک لوگوی منحصر به فرد بسازید. طراحی لوگو سه بعدی در فتوشاپ نیز امکان‌پذیر است.

تایپوگرافی در فتوشاپ

تایپوگرافی یعنی ایجاد یک متن به‌ گونه‌ای تأثیرگذار که توجه بیننده را به سرعت به خود جلب کند. بسیاری اوقات نوشته‌ها در پس‌زمینه گم می‌شوند و آنقدری که باید تأثیر نمی‌گذارند. تایپوگرافی، به طراح این امکان را می‌دهد که بیننده را برای خواندن پیام مهم متوقف کند.

نرم‌افزارهای متعددی برای ایجاد تایپوگرافی وجود دارد، از جمله آن‌ها، برنامه فتوشاپ است که می‌توان متن‌ها و فونت‌های خاص ایجاد کرد و تایپوگرافی ساخت.

تایپوگرافی در فتوشاپ

طراحی بیلبورد و بنر و پوستر در فتوشاپ

در فتوشاپ می‌توانید با استفاده از انواع امکانات طراحی گرافیکی، حذف پس‌زمینه و ادغام عکس، برای انواع هدف‌ها بنر، پوستر و بیلبورد طراحی کنید. فتوشاپ دارای حالت‌های رنگی مختلف از جمله RGB و CMYK است که آن را برای ایجاد تصاویر دیجیتال و تصاویر چاپی مناسب می‌کند.

طراحی بروشور و کاتالوگ در فتوشاپ

علاوه بر تمام امکاناتی که فتوشاپ در زمینه طراحی و ادیت تصویر در اختیار می‌گذارد، در این برنامه می‌توانید انواع مختلفی از سندها را ایجاد و با آن‌ها کار کنید. سند «Artboard» در فتوشاپ، برای طراحی اسناد چندصفحه‌ای و امکان ویرایش جداگانه آن‌ها در یک محیط کاری است و برای طراحی کاتالوگ محصول و برشور بسیار مناسب است.

کاربرد فتوشاپ در طراحی کاتالوگ

کاربرد فتوشاپ در تبلیغات

با توجه تمام امکاناتی که فتوشاپ در طراحی گرافیکی و ایجاد پوستر و بیلبورد و کاتالوگ در اختیار می‌گذارد، این برنامه در صنعت تبلیغات بسیار کاربرد دارد. همچنین، امکان ادیت تصاویر در فتوشاپ نیز در عکاسی تبلیغاتی بسیار پراستفاده است.

کاربرد فتوشاپ در عکاسی محصول

اگر یک فروشگاه آنلاین دارید که پر از عکس محصولات مختلف است، احتمالا از فتوشاپ برای ادیت عکس محصول استفاده می‌کنید. انواع ادیت‌ها از ایجاد پس‌زمینه‌های حرفه‌ای تا حذف لکه‌ روی محصولات در فتوشاپ امکان‌پذیر است. از این طریق می‌توانید زمان کمتری صرف عکاسی کنید و عکس‌هایی حرفه‌ای از محصولات خود داشته باشید.

کاربرد فتوشاپ در طراحی بسته بندی

فتوشاپ یک برنامه قدرتند برای طراحی موکاپ و پروتوتایپ بسته‌بندی محصول است. البته برای این کار لازم است چند نکته را به خاطر داشته باشید. هنگام طراحی بسته‌ بندی در فتوشاپ، لازم است ایده‌ای کلی از محصول نهایی داشته باشید، ابعاد آن را بدانید و از محدودیت‌های چاپ باخبر باشید و با آگاهی از تمام این موارد طراحی را شروع کنید.

کاربرد فتوشاپ در طراحی بسته بندی

طراحی تصاویر برای شبکه‌های اجتماعی

به خاطر داشتن قایبلیت‌های فراوان در ادیت و طراحی تصاویر، فتوشاپ در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار است.

کاربرد فتوشاپ در تبلیغات

اگر کسب‌وکاری دارید که در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شود، لازم است برای پست‌هایی که می‌گذارید محتوای گرافیکی تولید کنید. در شبکه‌های اجتماعی‌ اغلب پست‌هایی بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرند که عکس دارند. به همین دلیل اغلب افراد در حوزه دیجیتال مارکتینگ از ابزارهای بصری در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. اگر قصد دارید از گرافیک برای تبلیغ برند خود استفاده کنید، برنامه فتوشاپ در تصویرسازی برای شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند. با استفاده از این برنامه می‌توانید عکس‌ها را شخصی‌سازی کنید تا حرفه‌ای و خلاقانه و منحصربه‌فرد دیده شوند.

نقاشی دیجیتال با فتوشاپ

علاوه‌بر کار کردن با عکس‌ها و تصاویر، فتوشاپ طیف وسیعی از براش‌ها را دارد که برای نقاشی دیجیتال فوق‌العاده هستند. شما می‌توانید به‌صورت کاملا دیجیتال، با استفاده از لایه‌ در فتوشاپ، براش‌های مختلف و رنگ‌ و گرادیان آثار هنری ایجاد کنید. بسیاری از هنرمندان از فتوشاپ استفاده می‌کنند و براش‌های خاص خود را می‌سازند. این مسئله یافتن براش‌های رایگان فتوشاپ برای نقاشی دیجیتال را نیز ساده می‌کند.

کاربرد فتوشاپ در نقاشی دیجیتال

ساخت و ادیت فیلم در فتوشاپ

نسخه‌های جدید فتوشاپ امکان ادیت فیلم را نیز برای کاربران فراهم کرده است. البته نه این‌که یک فیلم طولانی سینمایی در آن سر هم کنید. در این برنامه می‌توانید کلیپ‌های کوتاه را به‌راحتی ادیت کنید. ادیت ویدیو در فتوشاپ شامل موارد زیر است:

  • تغییر سایز ویدیو
  • جابه‌جا کردن و ادیت لایه‌های ویدیو
  • اضافه کردن شکل به ویدیو
  • اضافه کردن متن به ویدیو
  • اضافه کردن صوت به ویدیو
  • اضافه کردن حرکت به تصویر و ایجاد ویدیو
  • افزودن افکت محو به سکانس‌های ویدیو
  • رندر گرفتن از ویدیوی فتوشاپ

بهترین نکته درباره ادیت فیلم در فتوشاپ امکان استفاده از لایه‌هاست، درست همانطور که در ادیت عکس از آن‌ها استفاده می‌کنید. اگر ادیت تصویر در فتوشاپ را بلد باشید، اما ندانید که چگونه از برنامه‌هایی مثل Adobe Premier یا افتر افکت استفاده کنید، فتوشاپ می‌تواند جایگزین مناسبی باشد.

کاربرد فتوشاپ در ادیت ویدیو

البته یکی از معایب ادیت ویدیو در فتوشاپ، پیچیده بودن اندک محیط کاری آن است که می‌تواند برای افراد مبتدی کمی سخت باشد. همچنین، قابلیت‌های ادیت ویدیو در فتوشاپ ممکن است به‌خوبی برنامه‌های حرفه‌ای ادیت ویدیو نباشد.

ساخت انیمیشن و گیف با فتوشاپ

فتوشاپ یک ابزار کاربردی برای ساختن «گیف» (GIF) است. این واژه که مخفف Graphic Interchange Format است، یک فایل فشرده از تصاویر است که یک انیمشین را تشکیل می‌دهند. گیف‌ها همه جا هستند، در شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، روی تلفن همراه شما یا در یک وب‌سایت. گیف‌ها به شدت پرطرفدار هستند و ساخت آن‌ها در فتوشاپ به‌سادگی امکان پذیر است.

درست مثل انیمیشن کلاسیک، گیف از مجموعه‌ای از عکس‌های ثابت ساخته می‌شود که پشت سر هم نمایش داده می‌شوند و به این طریق متحرک به‌ نظر می‌رسند. اگر یک گیف در اینترنت پیدا کنید و آن را به فتوشاپ ببرید، فریم‌های جداگانه‌ای که آن را ساخته‌اند نمایان می‌شوند.

ساخت گیف در فتوشاپ

اما ساخت گیف در فتوشاپ چگونه است؟ فایل‌های گیف یک مجموعه‌ از لایه‌هایی است که در یک انیمیشن ترکیب شده‌اند. ساخت گیف در فتوشاپ با داشتن ابزارهای مختلف و لایه‌ها سریع و آسان است. با ترکیب کردن عکس‌ها یا لایه‌های مختلف در یک تایم‌لاین در فتوشاپ، می‌توانید آن‌ها را به یک فایل گیف تبدیل کنید. همچنین، می‌توانید از ویدیو برای ساخت این نوع فایل استفاده کنید.

به همین ترتیب، با استفاده از تایم‌لاین می‌توانید در فتوشاپ انیمیشن نیز بسازید.

کاربرد فتوشاپ در معماری

فتوشاپ یکی از برنامه‌هایی است که در کنار نرم‌افزارهای مدل‌سازی معماری از جمله 3D MAX، اتوکد، راینو و دیگر برنامه‌ها استفاده می‌شود. در معماری، این برنامه می‌تواند برای ارائه، تصویرسازی و عکاسی استفاده شود. شما می‌توانید طرح و نقشه ساختمان را در این برنامه‌ها ایجاد کنید، از آن‌ها رندر بگیرید و سپس در فتوشاپ تصاویر را ادیت کنید.

کاربرد فتوشاپ در معماری

کاربرد فتوشاپ در تصویرسازی معماری

فتوشاپ می‌تواند با قابلیت فتومونتاژ برای ایجاد رندرها و تصویرسازی یک طرح معماری از روی یک مدل سه‌بعدی استفاده شود. این مدل سه‌بعدی ممکن است در برنامه‌های مدل‌سازی پیشرفته مثل 3D MAX، Grasshopper یا Rhino ساخته شده باشد، یا فقط یک مدل ساده Sketchup باشد. همچنین، می‌توان از فتوشاپ در فرایند Post-Production برای روتوش کردن یک تصویر رندر استفاده کرد.

تصاویر رندر را می‌توانید به فتوشاپ ببرید و رنگ و نور آن‌ها را تغییر دهید، برایشان آسمان یا پس‌زمینه‌های دیگر بگذارید، افکت‌های بازتاب روی شیشه ایجاد کنید، فیگور انسانی و درخت بگذارید یا حتی بدون اینکه از مدل خود رندر بگیرید برایش در فتوشاپ مصالح بگذارید.

 

رندر معماری چیست؟

رندر معماری فرایند ایجاد عکس‌های رئال از یک مدل دوبعدی یا سه‌بعدی معماری با استفاده از برنامه‌های کامپیوتری است.

کاربرد فتوشاپ در رندر معماری

پست پروداکشن چیست؟

«پست پروداکشن» (Post-Production) آخرین مرحله کار روی یک رندر معماری و یکی از کاربردهای مهم فتوشاپ است. این فرایند جلوه نهایی و حال و هوای تصویر را تعریف می‌کند و روی اثرگذاری تصویر و مارکتینگ طرح تأثیر دارد. در مرحله پست پروداکشن، با افزودن جزئیات و جلوه‌های بصری، تصویر رندر شده به نوعی زنده و چشمگیر می‌شود.

در فرایند پست پروداکشن، طراح یک تصویر رندر شده را با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی پردازش می‌کند. در این مرحله، می‌توان رندر را با عکس‌ها ترکیب کرد، خصوصیات تصویر را تنظیم کرد و افکت‌های خاص به آن افزود. این فرایند در برنامه‌هایی مثل فتوشاپ و لایت روم انجام می‌شود.

کاربرد فتوشاپ در معماری

به‌طور کلی، پست پروداکشن به شما کمک می‌کند برای یک تصویر داستان و حال و هوا تعریف کنید و رندرهای معماری را مثل عکس‌های واقعی کنید. در ادامه نگاه دقیق‌تری به این فرایند و کارهایی که می‌توان در آن انجام داد می‌اندازیم.

Photo matching

طراح سه بعدی می‌تواند از روشی به نام Photo matching استفاده کند. این روش یک تکنیک ترکیب کردن رندر سه‌بعدی طرح معماری با یک عکس واقعی به عنوان پس‌زمینه است. البته که محیط اطراف می‌تواند در برنامه مدل‌سازی از صفر ایجاد شود، اما منطقی‌تر است که از یک عکس واقعی استفاده کنیم. این روش سختی‌های رندر گرفتن را ندارد و نتیجه آن بسیار واقعی است.

کاربرد فتوشاپ در معماری

این روش به صرفه‌جویی در زمان کمک بسیاری می‌کند. مثلا اگر بخواهید یک درخت را در برنامه‌ای مثل V-Ray رندر بگیرید، ممکن است مجبور به صرف چندین ساعت زمان شوید یا حتی سیستم ممکن است بر اثر فشار زیاد دچار مشکل شود. درحالی‌که در فتوشاپ تنها با وارد کردن یک تصویر PNG درخت می‌توانید طی چندین ثانیه همان درخت را در محیط قرار دهید. همچنین، در این حالت امکان ادیت کردن موقعیت و اندازه فیگورها را نیز دارید و اگر از آن‌ها راضی نبودید، نیازی به رندر گرفتن مجدد نیست.

افزودن آبجکت و جزئیات

در پست پروداکشن می‌توان آبجکت‌های جدید به تصویر اضافه کرد، از جمله فیگورهای انسانی، حیوانات، گیاهان و ماشین‌ها. تمام این موارد می‌تواند به‌سادگی با استفاده از فتوشاپ به یک رندر معماری اضافه شود. با این روش، دیگر نیازی نیست که از تعداد زیادی جزئیات در مدل سه‌بعدی استفاده کنیم و به همین دلیل، زمان رندر گرفتن بسیار کم‌تر می‌شود.

کاربرد فتوشاپ در معماری

افزودن جلوه های آب و هوایی

در پست پروداکشن می‌توان یک رندر را با افزودن جلوه‌های آب‌وهوایی مثل مه، برف و باران و موارد دیگر، غنی‌تر کرد.

ایجاد نقص‌های جزئی

می‌توان نقص‌های جزئی مثل چین و چروک، ترک خوردگی یا حتی گرد و خاک و کثیفی به تصویر اضافه کرد و آن را به یک عکس واقعی شبیه‌تر کرد. با چنین جزئیاتی، یک رندر هیچ‌وقت مصنوعی به‌نظر نمی‌رسد.

بهبود بخشیدن ویژگی‌های بصری

بهبود ویژگی‌های بصری را می‌توان در فهرست زیر بیان کرد.

  • کم کردن نویز: با افزودن افکت به رندرها، ممکن است نویزهای موجود در تصویر بیشتر به چشم بیایند و لازم باشد با استفاده از فتوشاپ نویزهای تصویر را ازبین ببریم.
  • تنظیم رنگ و سایر مشخصات بصری : انواع مشخصات تصویر را می‌توان در فتوشاپ بهبود بخشید، از جمله
    • Brightness
    • Contrast
    • Saturation
    • Color Balance
    • Exposure
  • این ویژگی‌ها می‌تواند در کل تصویر یا فقط بخش خاصی از آن ادیت شود. چنین ادیت‌هایی به‌خصوص زمانی که رندر با یک عکس ترکیب شده باشد اهمیت پیدا می‌کند. تنظیم ویژگی‌های بصری کمک می‌کند که مدل سه‌بعدی به یک عکس رئال تبدیل شود.
  • بهبود نور و سایه: باوجود توسعه یافتن برنامه‌های تصویرسازی سه‌بعدی، ایجاد نورپردازی کاملا واقعی اغلب در این برنامه‌ها دشوار است. تنظیم شفافیت، انعکاس و شکست نور و سایر ویژگی‌ها می‌تواند با استفاده از فتوشاپ و در فرایند پست پرووداکشن به‌صورت دستی انجام شود.
  • Tone Mapping: این فرایند توزیع صحیح تن‌های رنگی را چک می‌کند. وقتی که به‌طور صحیح انجام شود، Tone Mapping تضمین می‌کند که تصویر سه‌بعدی از منطق دنیای واقعی پیروی می‌کند. برای مثال، با این فرایند می‌تواند چک کنید که نور مصنوعی روشن‌تر از نور طبیعی نیست.
  • Color Grading: تمرکز این فرایند روی تنظیم Hue/Saturation تصویر برای رسیدن به یک جلوه و اتمسفر خاص است.

پست پروداکشن در فتوشاپ

افزودن افکت‌های دوربین

در پست پروداکشن با استفاده از فتوشاپ می‌توان انواع افکت‌های خاص را روی عکس اعمال کنید و به آن حال و هوای خاصی بدهید.

  • افزودن نویز می‌تواند جلوه‌ای شبیه یک عکس واقعی به تصویر بدهد.
  • Motion Blur نیز برخی از آبجکت‌ها را تار می‌کند تا متحرک بودن آن‌ها را نشان دهد. در یک رندر معماری، از این افکت برای نشان دادن حرکت یک وسیه نقلیه در مقابل یک ساختمان استفاده می‌کنند تا آن را شبیه یک عکس دوربین نشان دهند.
  • افکت Depth of Field به تار کردن پس‌زمینه و ایجاد تضاد با پیش‌زمینه کمک می‌کند. این افکت مشخص می‌کند که فوکوس عکس روی کدام بخش‌هاست.
  • از انواع فیلترها نیز می‌توان برای ایجاد یک جو خاص در عکس استفاده کرد.

در نهایت، پست پروداکشن مرحله‌ایست که همه‌ چیز در رندر سرجای خود قرار می‌گیرد. از اضافه کردن پس زمینه تا شبیه‌سازی افکت دوربین، می‌توانید رندر را شبیه عکسی حرفه‌ای کنید.

 

شیت بندی معماری در فتوشاپ

علاوه‌بر ادیت تصاویر و رندرها، از فتوشاپ می‌توانید در شیت‌ بندی معماری برای ارائه طرح نیز استفاده کنید. نقشه‌ها و تصاویر مختلفی که از طرح دارید را می‌توانید به انواع روش‌ها در یک سند با ابعاد موردنیاز بچینید و برای شیت خود یک تم رنگی و کادر ایجاد کنید. با استفاده از فتوشاپ می‌توانید مثل معماران حرفه‌ای طرح خود را ارائه کنید.

کاربرد فتوشاپ در شیت بندی معماری

کاربرد فتوشاپ در طراحی سایت

فتوشاپ در دنیای تکنولوژی و استارت‌آپ نیز استفاده‌های فراوانی دارد. از جمله اینکه می‌توانید قالب وب‌سایت یا آپلیکیشن و همچنین آیکون‌های آن‌ها را در آن طراحی کنید.

طراحی موکاپ وب سایت در فتوشاپ

پیش از اینکه به توضیح کاربرد فتوشاپ در این زمینه بپردازیم، باید توضیح دهیم که موکاپ وبسایت چیست؟ موکاپ وب‌سایت یک ارائه استاتیک از آن چیزی است که وب‌سایت در نهایت دیده می‌شود. معمولا از آن برای برنامه‌ریزی ساختار و چینش وب‌سایت استفاده می‌شود و می‌توان آن را در برنامه‌های مختلفی ایجاد کرد.

کاربرد فتوشاپ در طراحی وب سایت

فتوشاپ یکی از برنامه‌های پرطرفدار برای ایجاد موکاپ وب‌سایت است، زیرا طیف وسیعی از امکانات و ابزارها را عرضه می‌کند که می‌توان با آن‌ها ارائه‌های باکیفیت ایجاد کرد. می‌توانید با استفاده از خطوط راهنما اجزای وب‌سایت را به دقت جانمایی کنید، آيکون طراحی کنید، تصویر و لوگو وارد کنید، نوشته اضافه کنید و تم رنگی بسازید.

برای مثال، در فتوشاپ می‌توانید صفحه Home یا Landing یک وب‌سایت را طراحی کنید. با استفاده از این برنامه، روی هریک از پیکسل‌های طرح کنترل دارید. در مقایسه با دیگر روش‌های طراحی وبسایت، استفاده از فتوشاپ می‌تواند روشی آزادانه برای بروز خلاقیت باشد. البته به شرطی که با این حوزه کاری آشنایی داشته باشید.

کاربرد فتوشاپ در طراحی وب سایت

ایراد این روش آن است که ترجمه موکاپ وب‌سایت از فتوشاپ به کد ممکن است هربار بهترین نتیجه را ندهد. اما در کل فتوشاپ می‌توانند نقطه شروع مناسبی برای طراحی وب‌سایت از صفر باشد.

طراحی رابط کاربری اپلیکیشن در فتوشاپ

یکی دیگر از موارد استفاده Artboard که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، طراحی برای صفحات دیجیتال است. این نوع از سند در اندازه‌های پیش‌فرض برای مدل‌های مختلف موبایل و آی‌پد موجود است و می‌توان به‌وسیله آن چندین صفحه اپ را در کنار هم طراحی و ادیت کرد.

کاربرد فتوشاپ در طراحی اپلیکیشن

طراحی آیکون اپلیکیشن در فتوشاپ

آیکون یک علامت کوچک گرافیکی است که یک اپلیکیشن را ارائه می‌کند. در فتوشاپ می‌توان با استفاده از شکل‌ها، افکت‌ها و فیلترها و لایه‌ها، انواع آیکون‌ها را طراحی کرد.

کاربرد فتوشاپ در طراحی لباس

فتوشاپ یکی از برنامه‌های رایج در صنعت مد است که به طراحان لباس اجازه می‌دهد مراحل مهم طراحی را در آن تکمیل کنند. با استفاده از فتوشاپ، طراحان مد می‌توانند لباس طراحی کنند، پارچه‌ها را تغییر رنگ دهند، الگو ایجاد کنند، طرح‌های اتوکد را آماده ارئه کنند، از طرح‌ها رندر بگیرند، سایه اضافه کنند و کارهای بسیار دیگری انجام دهند.

کاربرد فتوشاپ در طراحی لباس

ابزارهای متنوع فتوشاپ، از جمله انواع براش‌ها، ماسک‌ها، پالت‌های رنگی و لایه‌ها به طراحان کمک می‌کنند که یک پارچه زیبا و پرجزئیات یا یک ست کامل پوشاک را در این برنامه طراحی کنند. همچنین، در ترکیب فتوشاپ با ایلوستریتور امکانات بسیاری برای طراحی لباس در اختیار قرار می‌گیرد. به همین علت، طراحی پارچه با فتوشاپ یکی از کاربردهای محبوب این برنامه است.

جمع بندی

فتوشاپ یکی از برنامه‌های کاربردی دنیای گرافیک و ادیت تصاویر است و امکانات بی‌شماری در اختیار کاربر قرار می‌دهد. مجموعه ابزارهای ترسیم و ادیت، لایه‌ها، ماسک‌ها، پالت‌های رنگی و گرادیان‌ها و افکت‌های مختلفی که در فتوشاپ می‌توان روی تصویر اعمال کرد، این برنامه را به یکی از قدرتمندترین‌ها در میان نرم‌افزارهای همتای خود تبدیل می‌کند که می‌توان در آن نور و رنگ و سایر ویژگی تصاویر را ادیت کرد، عکس‌های مختلف را با هم ترکیب کرد، شکل و متن اضافه کرد و به یک تصویر ایده‌آل رسید.

کاربردهای مختلف فتوشاپ را به‌طور مفصل در این مطلب بررسی کردیم. این برنامه در دنیای حرفه‌ای در زمینه‌ها و شغل‌های مختلف به‌کار می‌رود.

  • کاربرد فتوشاپ در عکاسی، ادیت عکس به روش‌های مختلف و مونتاژ و ترکیب آن است. می‌توان با استفاده از این برنامه، افکت‌های متنوع نیز روی عکس‌ها اعمال کرد و حال و هوای خاصی به آن‌ها بخشید.
  • در گرافیک، فتوشاپ یکی از کاربردی‌ترین برنامه‌هاست که می‌توان انواع تصاویر دیجیتال و چاپی را در آن خلق کرد.
  • نقاشی دیجیتال نیز با استفاده از انواع براش‌ها و امکان ترکیب رنگ‌ها و ایجاد شکل‌ها، یکی دیگر از کاربردهای فتوشاپ است.
  • در حوزه تبلیغات، می‌توان با فتوشاپ عکس‌های محصولات را بهبود بخشید و پس‌زمینه مناسبی برای آن‌ها گذاشت. تولید محتوای گرافیکی برای شبکه‌های اجتماعی و طراحی پروتوتایپ محصول از دیگر کاربردهای فتوشاپ در این زمینه است.
  • طراحی موکاپ وبسایت و اپلیکیشن نیز با استفاده از Artboard و دیگر ابزارهای فتوشاپ امکان پذیر است. همچنین، می‌توان در این برنامه برای وب‌سایت و اپلیکیشن آیکون طراحی کرد.
  •  فتوشاپ در معماری نیز کاربردهای بسیاری دارد. مدل‌های سه‌بعدی معماری را می‌توان پس از رندر گرفتن به داخل فتوشاپ برد و برای آن‌ها پس‌زمینه‌های واقعی گذاشت، آبجکت و فیگور و سایر جزئیات به آن‌ها اضافه کرد، افکت‌ها و پترن‌های مختلف روی انواع سطوح ایجاد کرد و در نهایت نیز می‌توان با تنظیم رنگ و نور و سایر ویژگی‌ها، تصاویری مشابه عکس‌های واقعی و حرفه‌ای ایجاد کرد.
  • در طراحی لباس نیز فتوشاپ یکی از برنامه‌های پرطرفدار است که می‌توان در آن با استفاده از انواع تصاویر و رنگ‌ها و شکل‌ها، پارچه‌های مختلف و انواع مدل‌های لباس را طراحی کرد.

همچنین، فتوشاپ به عنوان عضوی از مجموعه ادوبی، می‌تواند با دیگر برنامه‌های دیگر این مجموعه مثل ایلوستریتور، افتر افکت و ایندیزاین کار کند و در انواع پروژه‌های مختلف استفاده شود. با یادگیری این برنامه، می‌توان در انواع مشاغل و حرفه‌ها فعالیت کرد.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
FIRST IN ARCHITECTUREBRENDAN WILLIAMS CREATIVE
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *