کاربرد بلاک چین چیست؟ — هر آنچه باید بدانید

۱۱۲۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴۳ دقیقه
کاربرد بلاک چین چیست؟ — هر آنچه باید بدانید

در سال‌های اولیه پیدایش ارزهای دیجیتال، بسیاری تکنولوژی بلاک چین را محصور به ایجاد رمزارزهای غیرمتمرکز می‌دانستند اما با گذشت زمان، کاربردهای بلاک چین در حوزه‌های مختلف مالی، مدیریتی، بهداشت و درمان و تجارت مطرح شد. نسل‌های مختلف بلاک چین هر کدام توانستند از مشکلات این تکنولوژی بکاهند و بر مزایای آن بیفزایند. همین مساله منجر به استفاده گسترده از تکنولوژی بلاک چین شد. در این مقاله سوال کاربرد بلاک چین چیست را با بررسی موارد استفاده متعدد آن و به ساده‌ترین شکل ممکن پاسخ می‌دهیم. شما می‌توانید با توجه به زمینه کاری خود، کاربردهای مورد نظر خود را به همراه نمونه‌ پروژه‌های ایجاد شده مطالعه کنید.

فهرست مطالب این نوشته

بلاک چین چیست ؟

پیش از پرداختن به کاربردهای بلاک چین بهتر است با تعریف بلاک چین آشنا شویم. بلاک چین را می‌توان به عنوان یک پایگاه داده توزیع شده برای ثبت داده‌ها به صورت غیرمتمرکز در نظر گرفت. منظور از توزیع شده بودن این است که اطلاعات ثبت شده در بلاک چین توسط کاربران مختلف فعال در شبکه نگهداری می‌شود. این ویژگی باعث می شود که دستکاری اطلاعات و از بین بردن آن‌ها بسیار سخت شود.

غیرمتمرکز بودن بلاک چین به این معنی است که نهاد، سازمان یا شخص خاصی مسولیت ثبت، نگهداری و به روزرسانی اطلاعات را بر عهده ندارد و تمامی اطلاعات به صورت غیرمتمرکز توسط کاربران شبکه و با استفاده از الگوریتم‌های اجماع به دفتر کل اضافه می‌شود. غیرمتمرکز بودن بلاک چین مزایا و معایب خاص خود را دارد.

اصلی‌ترین عیب غیرمتمرکز بودن بلاک چین این است که در صورت اشتباه در ثبت اطلاعات در شبکه، امکان تصحیح آن وجود ندارد. علاوه بر این، اعمال سیاست‌های مالیاتی و سایر سیاست‌های اقتصادی در بلاک چین غیرممکن است چرا که فعالیت کاربران در بلاک چین بدون نیاز به احراز هویت انجام می‌شود. مزایای تکنولوژی بلاک چین را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد.

  • کاهش هزینه‌های ثبت و انتقال داده‌ها با حذف نهادهای واسطه
  • افزایش سرعت ثبت و انتقال اطلاعات
  • امنیت بالای اطلاعات با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری و مشوق‌های اقتصادی
  • آزادی فعالیت‌ها با حذف امکان دخالت دولت‌ها در سیستم‌های موجود
  • عدم نیاز به اجازه برای فعالیت
  • عدم نیاز به اعتماد به دیگران در ثبت تراکنش‌ها
  • شفافیت تراکنش‌ها و اطلاعات

ویژگی‌های ذکر شده باعث ایجاد کاربردهای مختلفی برای بلاک چین از امور مالی و پرداخت‌های بین‌المللی گرفته تا حوزه خدمات آموزش، بهداشت و درمان شده است. اضافه شدن ابزارهایی مانند قراردادهای هوشمند به بلاک چین‌ها و افزایش مقیاس‌پذیری آن‌ها با استفاده از الگوریتم‌های اجماع و روش‌های ریاضیاتی جدید، باعث کاربردی‌تر شدن بلاک چین شده است.

در ادامه این مقاله به پاسخ سوال کاربرد بلاک چین چیست می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تکنولوژی بلاک چین و انواع آن مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

بلاک چین چیست

دلیل گسترش کاربردهای بلاک چین چیست ؟

با پیدایش بیت کوین اولین کاربرد تکنولوژی بلاک چین در حوزه امور مالی به دنیا معرفی شد. بیت کوین یک رمز ارز است که برای انتقال ارزش در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلیه صورت‌حساب‌ها و تراکنش‌های افراد به صورت غیرمتمرکز در بلاک چین ثبت می‌شود و هیچ نهاد واسطی بر آن نظارت ندارد. بیت کوین خود را به عنوان ابزار پرداخت به صورت همتا به همتا معرفی می‌کند که هدف آن حذف بانک‌ها از چرخه انتقال پول، کاهش هزینه‌های انتقال و افزایش سرعت آن‌ها است.

پس از بیت کوین، بلاک چین‌های جدید مانند لایت کوین در حوزه امور مالی ایجاد شدند که سرعت بیشتر و هزینه کمتری نسبت به بیت کوین داشتند. با ارائه نسل دوم بلاک چین‌ها توسط اتریوم که از قراردادهای هوشمند برای تولید اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کند، کاربردهای بلاک چین به طور گسترده‌ای افزایش پیدا کرد. قرارداد هوشمند قراردادی است که شرایط مربوط به آن به صورت کدهای برنامه‌نویسی نوشته شده است و در صورت مهیا شدن شرایط به صورت خودکار اجرا می‌شود. با استفاده از قرارداد هوشمند از بلاک چین می‌توان برای بسیاری از کاربردها در حوزه‌های امور مالی و قراردادهایی که بار مالی دارند استفاده کرد.

با اضافه شدن کاربردهای جدید به شبکه بلاک چین و افزایش تعداد تراکنش‌ها، بلاک چین‌ها نتوانستند به حجم عظیم درخواست‌های کاربران پاسخ دهند. بدون مقیاس‌پذیری، کاربردهای بلاک چین عملا ارزش خود را در بسیاری از حوزه‌ها از دست می‌داد. همین مساله باعث شد تا توسعه‌دهندگان به فکر ارائه راه‌حل‌هایی برای افزایش مقیاس‌پذیری شبکه‌های بلاک چینی باشند.

بلاک چین‌های نسل سوم با استفاده از الگوریتم‌های اجماع اثبات سهام به جای اثبات کار مقیاس‌پذیری بلاک چین‌ها را تا حدود زیادی افزایش دادند. بلاک چین‌های سولانا، کاردانو، هارمونی وان، آوالانچ و فانتوم از جمله این بلاک چین‌ها هستند. علاوه بر این، روش‌های دیگری برای افزایش مقیاس‌پذیری بلاک چین‌های نسل دوم - به خصوص اتریوم - ارائه شد تا مشکل سرعت و هزینه در این بلاک چین نیز حل شود. امروزه از زنجیره‌های جانبی، کانال‌های پرداخت، تکنولوژی رول‌آپ و شاردینگ‌ها برای افزایش مقیاس‌پذیری استفاده می‌شود.

با پیشرفت‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که تکنولوژی بلاک چین در آینده بسیاری از سیستم‌های موجود را تغییر خواهد داد و مقاومت در برابر آن در عمل غیرممکن خواهد بود. به طور کلی می‌توان کاربرد بلاک چین را در ۱۰ دسته اصلی بررسی کرد که در هر کدام از این دسته‌بندی‌ها کاربردهای مختلفی برای بلاک چین وجود دارد. در ادامه فهرست کاربردهای بلاک چین آورده شده است که به ترتیب هر کدام از آن‌ها بررسی خواهند شد.

  • خدمات مالی
  • حمل و نقل و مسافرت
  • زیرساخت‌ها و انرژی
  • خدمات بهداشت و درمان
  • جاکمیت
  • خرده فروشی
  • کشاورزی و منابع طبیعی
  • اطلاعات و ارتباطات
  • سرگرمی
  • فناوری سازمانی
کاربرد بلاک چین چیست

کاربردهای بلاک چین در خدمات مالی چیست ؟

اولین و اصلی‌ترین کاربرد بلاک چین در حوزه امور مالی است. خیلی‌ها معتقد هستند که انگیزه ساتوشی خالق بیت کوین از ارائه این سیستم، غلبه بر تسلط کامل بانک‌ها بر سیستم اقتصادی پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ بوده است. بلاک چین در خدمات مالی می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

صنعت بانکداری

از دیدگاه کلان، بانک‌ها مراکز انتقال ارزش و انبارهای حیاتی اقتصاد هستند. بلاک چین‌ها به عنوان دفتر کل‌ دیجیتال، ایمن و مقاوم در برابر دستکاری می‌توانند کاربرد مشابهی داشته باشند و دقت و شفافیت را به اکوسیستم خدمات مالی تزریق کنند. بانک «JPMorgan Chase» یک شرکت مالی و بانکداری بزرگ آمریکایی است که برای تسهیل پرداخت‌های سریع برون‌مرزی وارد حوزه بلاک چین شده است و رمز ارز خود با نام «JPM» را ایجاد کرده است. بانک‌های مهم دیگری در آمریکا و سایر کشورهای اروپایی و آسیایی سیستم‌های مالی خود را در بلاک چین آزمایش کرده‌اند و این به معنی نفوذ این تکنولوژی در دل بانکداری است.

بلاک چین این فرصت را دارد که بتواند صنعت ۵ تریلیون دلاری بانکداری دنیا را با ارائه خدمات کلیدی ارائه شده توسط بانک‌ها مانند پرداخت‌ها در اختیار بگیرد. توجه داشته باشید که انتطار می‌رود در سال ۲۰۲۲ تراکنش‌های فرامرزی ارزشی معادل ۳۵ تریلیون دلار داشته باشد. بلاک چین راهی امن و آسان برای تایید و ثبت این گونه تراکنش‌ها است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ میزان پرداخت‌های فرامرزی با بلاک چین از عدد ۱۲۲ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ به ۱/۸ میلیارد دلار برسد.

شرکت بلاک چینی ریپل یکی از پروژه‌های بلاک چینی فعال در صنعت بانکداری است که با بیش از ۳۰۰ مشتری بزرگ از سراسر دنیا با هدف بهبود کارایی پرداخت‌های بین‌المللی همکاری می‌کند. شبکه پرداخت این شرکت با نام «RippleNet» از یک زیرساخت غیرمتمرکز استفاده می‌کند که زمان ارسال پرداخت بین‌المللی را به ۳ ثانیه کاهش می‌دهد. این فناوری در مقایسه با زمان ۵ روزه مورد نیاز برای نقل و انتقالات بین‌المللی به صورت سنتی شگفت انگیز است. R3 یکی دیگر از شرکت‌های بلاک چینی فعال در صنعت بانکداری است که از فناوری خود به صورت آزمایشی برای تسویه تراکنش‌های بزرگ بین موسسات مالی با استفاده از ارزهای دیجیتال توسط بانک مرکزی سوئیس استفاده کرده است.

استفاده از بلاک چین در بانکداری

معاملات سهام و صندوق‌های تامین سرمایه

در طی سال‌های گذشته شرکت‌های زیادی برای تسهیل خرید و فروش و معامله سهام تلاش کرده‌اند. در حال حاضر استارتاپ‌های جدید با استفاده از تکنولوژی بلاک چین به دنبال خودکارسازی و ایمن‌سازی این فرآیند هستند. «TØ.com» یکی از زیرمجموعه‌های شرکت «Overstock» به دنبال فعال کردن معاملات سهام به صورت آنلاین با استفاده از فناوری بلاک چین است. پلتفرم «tZERO»فرآیندهای معاملاتی موجود را با تکنولوژی بلاک چین ادغام می‌کند تا زمان و هزینه تسویه‌ها را کاهش دهد و شفافیت آن‌ها را افزایش دهد.

همکاری با شبکه‌های معاملاتی و صرافی‌های بین‌المللی می‌تواند به پروژه‌های بلاک چینی کمک کند تا بیش از گذشته رشد یابند. به عنوان مثال، شرکت «Blockchain» که در سال ۲۰۱۸ توسط پروژه استلار خریداری شد، با موفقیت توانست بورس اوراق بهادار نزدک را با استفاده از فناوری بلاک چین به صورت یکپارچه به زیرساخت بانکی «City» متصل کند. در این اواخر نیز نزدک با R3 برای ارائه یک راه‌حل بلاک چینی که موسسات مالی بتوانند از آن برای ایجاد و مدیریت بازارهای دارایی‌های دیجیتال استفاده کنند همکاری کرد. این همکاری نشان‌دهنده گسترش کاربرد بلاک چین در معاملات سهام است.

برخلاف مدل‌های بالا، «Numerai» تکنولوژی بلاک چین را با صندوق‌های تامین تلفیق می‌کند و توسط شرکت‌هایی مانند «First Round Capital» و «Union Square Ventures» پشتیبانی می‌شود. این پروژه هزاران مجموعه داده خود را به صورت رمزنگاری شده در اختیار دسته‌ای از معامله‌گران شبکه می‌گذارد تا مدل‌های پیش‌بینی کننده از آن‌ها ساخته شود. بهترین مشارکت‌کنندگان توکن‌های ارز دیجیتال شبکه با نام «Numeraire» را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. پروژه نیز با دریافت استراتژی از کاربران، یک مدل متا برای انجام معاملات ایجاد می‌کند.

تامین مالی جمعی

«تامین مالی جمعی» (Crowdfunding) یکی از فرآیندهای مالی برای جمع‌آوری سرمایه‌های خرد در شرکت‌ها است. با استفاده از سیستم بلاک چین و قراردادهای هوشمند، فرآیند تامین مالی بسیار راحت‌تر از گذشته انجام می‌شود و افراد از سراسر دنیا می‌توانند در تامین مالی برای یک پروژه سهیم باشند. تامین مالی فیلم «BRAID» اولین پروزه تامین مالی با استفاده از توکن‌های ارز دیجیتال بود که در شبکه اتریوم انجام شد و در طی آن ۱/۴ میلیون دلار تامین مالی شد.

نمونه دیگر تامین مالی جمعی مبتنی بر بلاک چین، عرضه اولیه ارزهای دیجیتال شرکت‌های بلاک چینی است. امروزه انواع مختلفی از عرضه اولیه ارز دیجیتال وجود دارد که توسط صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز و سایت‌های پروژه‌ها صورت می‌گیرد. استارتاپ‌های دیگری نیز در این حوزه فعال هستند که برای ذخیره‌سازی، مدیریت و انتشار توکن‌ها استفاده می‌شوند.

صرافی‌های ارز دیجیتال

یکی از راه‌هایی که در تکنولوژی بلاک چین برای مقابله با خطرات معمول سایبری استفاده می‌شود حذف نهاد‌های واسطه است. با حذف نهادهای واسطه، بسیاری از مسائل مربوط به هک، فساد یا خطای انسانی از فرآیندهای مالی حذف می‌شود. اگرچه برخی از موفق‌ترین شرکت‌های بلاک چینی در حوزه صرافی واسطه‌های نسبتا متمرکزی هستند اما بسیاری از پروژه‌های جدید صرافی بر روی بلاک چین اجرا می‌شوند و افراد از سراسر دنیا می‌توان با استفاده از آن‌ها به خرید و فروش و ترید توکن‌های ارز دیجیتال خود بپردازند.

یکی از پروژه‌های مطرح در این حوزه «Enigma» است که از حمایت «MIT» و «Flybridge Capital» برخوردار است. انیگما توسعه‌دهنده «Catalyst» است که به عنوان یک بستر غیرمتمرکز مبادلات و سرمایه‌گذاری خارج از زنجیره بدون نیاز به شخص ثالث عمل می‌کند. امروزه صرافی‌های ارز دیجیتال غیرمتمرکز رشد زیادی از نظر مقیاس‌پذیری و امکانات داشته‌اند و بسیاری از آن‌ها علاوه بر خرید و فروش اسپات، مبادلات اهرم‌دار و مشتقات را نیز به امکانات خود اضافه کرده‌اند. صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز مانند «بایننس» و «کوین‌بیس» نیز صرافی‌های غیرمتمرکز خود را راه‌اندازی کرده‌اند که این نشان از چرخش کاربران و شرکت‌ها به استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز است.

ایجاد صرافی‌های غیرمتمرکز با بلاک چین

حسابداری

با توجه به این که صنعت بانکداری شروع به تطبیق خود با ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین کرده است، حسابداران نیز شروع به پیروی از این تکنولوژی کرده‌اند. حسابداران با گستره‌ای از اسناد شامل فرم‌های مالیاتی، صورت‌های مالی و صورت‌حساب‌های بانکی که شامل اطلاعات شخص و سازمانی هستند کار می‌کنند. لایه‌بندی فناوری بلاک چین می‌تواند پیگیری این داده‌ها و اطلاعات را که توسط شرکت‌های حسابداری پردازش می‌شوند، آسان‌تر کند. ردیابی داده‌های فعال شده توسط فناوری بلاک چین نیز ممکن است باعث خودکار‌سازی برخی خدمات حسابداری با استفاده از هوش مصنوعی شود که این فرآیند خطای انسانی و موارد تقلب در حسابداری را کاهش می‌دهد.

در حال حاضر شرکت‌های بزرگی بر روی استفاده از فناوری بلاک چین در حسابداری تمرکز دارند. شرکت «KPMG» روی پروژه‌ها و برنامه‌های تحقیق و به اشتراک‌گذاری اطلاعات در بلاک چین سرمایه‌گذاری کرده است. «PwC» یک سرویس حسابرسی برای دارایی‌های ارز دیجیتال ایجاد کرده است. «Deloitte» یک نرم‌افزار حسابداری مبتنی بر بلاک چین ارائه داده است و نرم‌‌افزار تحلیلگر بلاک چین «EY» برای کمک به حسابداران در بررسی دقیق‌تر دارایی‌های دیجیتال ایجاد شده است.

وام و اعتبار

بانک‌های سنتی و وام دهندگان، وام‌ها را بر اساس سیستم گزارش‌دهی اعتبار تخصیص می‌دهند. به عنوان مثال، در آمریکا سه آژانس بزرگ «Experian» و «TransUnion» و «Equifax» ریسک عدم بازپرداخت وام‌ها را بررسی می‌کنند. این سیستم متمرکز کار را برای دشمنی با بسیاری از مصرف‌کنندگان راحت می‌کند و توانایی آن‌ها را برای دریافت وام تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این، تجمیع اطلاعات در موسسات متمرکز ممکن است باعث فاش شدن اطلاعات کاربران شود، همانطور که در سپتامبر ۲۰۱۷ با هک شدن «Equifax» اتفاق افتاد.

وام‌های جایگزین که با استفاده از فناوری بلاک چین پرداخت می‌شود روش مطمئن‌تر، ارزان‌تر و کارآمدتری برای طیف وسیعی از کاربران ایجاد می‌کند. با استفاده از سیستم ثبت اطلاعات تاریخی امن، رمزنگاری شده وغیرمتمرکز از پرداخت‌های کاربران، مصرف کنندگان می‌توانند بر اساس امتیار اعتبار جهانی خود دریافت وام کنند. تعدادی از شرکت‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند.

به عنوان مثال، «Dharma» پروتکلی برای بدهی‌های توکنایز شده است. هدف این پروتکل، ارائه ابزارها و استانداردهای لازم برای ایجاد بازارهای بدهی آنلاین به توسعه‌دهندگان است. در عین حال پروژه «Bloom» می‌‌خواهد امتیازدهی اعتباری را به بلاک چین بیاورد و در حال ساخت پروتکلی باری مدیریت هویت، ریسک و امتیاز‌دهی اعتباری کاربران با استفاده از فناوری بلاک چین است.

یک جایگزین دیگر برای سیستم‌های وام‌دهی سنتی وام‌دهی همتا به همتا است. در این مدل افراد و شرکت‌ها می‌توانند به یکدیگر وام بدهند یا از یکدیگر وام بگیرند بدون اینکه نیاز باشد با الزامات سخت بانک‌ها مقابله کنند. این وام‌های در پلتفرم‌های مالی ارائه می‌شوند. استارتاپ‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند باعث آسان‌تر شدن فعالیت‌ها می‌شوند اما دوباره خود تبدیل به یک نهاد واسطه متمرکز می‌شوند.

بهترین گزینه، استفاده از پلتفر م‌های وام‌دهی امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) است. در این پلتفرم‌ها قراردادهای هوشمند باعث حذف نهادهای واسطه می‌شوند. وام‌ٔهی دیفای، تامین مالی واقعی به شکل همتا به همتا را امکان‌پذیر می‌سازد. وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان مستقیما با ریسک خود و با استفاده از ارزهای دیجیتال از سیستم استفاده می‌کنند و نیازی به اعتماد به یکدیگر ندارند. از ژانویه سال ۲۰۲۲ کل ارزش قفل شده در حوزه دیفای ۹۲ میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل ۳۵ میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

در وام‌دهی دیفای، وام‌گیرندگان باید مبلغی بیش از وام درخواستی خود را به عنوان وثیقه در سیستم قفل کنند تا در برابر نوسانات ارزهای دیجیتال سرمایه خود را ایمن کنند. نرخ‌ بهره وام در این سیستم‌ها معمولا بیشتر از سیستم‌های وام‌دهی سنتی است و اغلب به بیش از ده درصد می‌رسد اما جذابیت این روش این است که ارزش سکه قرض گرفته شده می‌تواند افزایش یابد و سود خوبی نصیب وام‌گیرنده کند.

«BankSocial» یک پلتفرم مبتنی بر اتریوم است که ادعا می‌کند اولین پلتفرم وام‌دهی همتا به همتای مبتنی بر بلاک چین است. این پلتفرم از یک استخر وام‌دهی با اجماع اجتماعی استفاده می‌کند و به اعضای خود پول می‌ٔهد تا توکن‌هایی را که برای تامین مالی استفاده می‌شود هودل کنند. اعضا این توکن‌ها را برای دریافت بخشی از سودهای ایجاد شده در فرآیند وام‌دهی استیک می‌کنند و سود کسب می‌کنند. در حال حاضر تعداد زیادی از پلتفرم‌های وام‌دهی در حوزه دیفای و بر روی بلاک چین‌های مختلف فعال هستند که کاربران زیادی از آن‌ها برای وام‌دهی و وام‌گیری استفاده می‌‌کنند.

کاربرد بلاک چین برای دریافت وام و اعتبار

مسائل مربوط به ارث و میراث

وصیت‌نامه سندی است که شخص برای تقسیم ارث و میراث خود پس از مرگ آن را می‌نگارد. چالش‌های زیادی در رابطه با اصالت وصیت‌نامه و تفسیرهای مختلفی که از آن‌ها می‌توان داشت ایجاد می‌شود. اگرچه تکنولوژی بلاک چین به طور کامل قادر به برطرف کردن این مشکلات نیست اما می‌توان از آن برای شناسایی اطلاعات واقعی و ارائه تراکنش‌های قابل تایید استفاده کرد. یک استارتاپ ژاپنی به نام «Zweispace» در حال توسعه یک سیستم خوداجراشونده با بلاک چین است که به طور خودکار دارایی‌های به ارث رسیده را پس از تایید مرگ متولی بین ذینفعان توزیع می‌کند و نیاز به مجریان و دادگا‌ه‌ها برای تقسیم ارث و میراث را از بین می‌برد.

صنعت بیمه

امروزه بیشتر کاربردهای بلاک چین در صنعت بیمه بر بهبود کارایی عملیاتی متمرکز شده است. شرکت‌های بیمه به جای توسعه محصولات جدید به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت ورود به بازار و ارائه تجربیات بهتر برای مشتریان هستند. به عنوان مثال، استفاده از یک بلاک چین برای ایجاد یک منبع واحد برای معاملات بین طرفین این پتانسیل را دارد که زمان پردازش و هزینه‌های شرکت‌های بیمه را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. بسیاری از خلاقیت‌های در حوزه بیمه مربوط به مشارکت‌های بین‌المللی، پرداخت‌های فرامرزی و استفاده از جنبه‌های تغییرناپذیری بلاک چین است.

«Insurwave» یک پروژه مشترک بین شرکت مشاوره «EY» و شرکت بلاک چینی «Guardtime» است که یک پلتفرم بیمه دریایی با استفاده از تکنولوژی بلاک چین را ارائه می‌دهد. این پروژه بر اساس فناوری دفتر کل توزیع شده «Corda» ساخته شده است که یک پایگاه داده تغییرناپذیر بین بیمه کنندگان و صاحبان کشتی‌ها ایجاد کرده است تا امکان ارزیابی ریسک با سرعت بالا فراهم شود و پرداخت سریع‌تر خسارت فراهم شود. یکی از بخش‌های دیگری که از فناوری بلاک چین بیشترین سود را می‌برد بیمه اتکایی (بیمه برای بیمه‌گران) است که به گفته «PwC» با استفاده از بلاک چین می‌توان تا 10 میلیارد دلار در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد. کاربردهای بلاک چین در این بخش شامل بهبود فرآیند تجزیه و تحلیل ریسک، خودکارسازی فرآیندها و تسریع تسویه حساب‌ها است.

علاوه بر بیمه در دنیای واقعی، افزایش استفاده از قراردادهای هوشمند برای فعالیت‌های مالی پای صنعت بیمه را به این حوزه نیز کشانده است. قراردادهای هوشمند از آن جایی که توسط برنامه‌نویس‌ها وتوسعه‌دهنده‌ها ایجاد می‌شوند ممکن است دارای خطاهای منطقی باشند که هکرها از آن برای سرقت دارایی‌های موجود استفاده می‌کنند. شرکت‌های بیمه قرارداد هوشمند که خود نیز قراردادهای هوشمند هستند با دریافت درصدی از سرمایه‌گذاری، کل سرمایه افراد را در قراردادهای هوشمند بیمه می‌کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکل کاربران سرمایه خود را از دست ندهند و امنیت سرمایه‌گذاری آن‌ها افزایش یابد.

امور خیریه

بلاک چین برای نهادها و سازمان‌هایی که در امور خیریه فعالیت می‌کنند این امکان را ایجاد می‌کند که بتوانند از سراسر دنیا برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. بلاک چین برای کسانی که به خیریه‌ها کمک می‌کنند امکان ردیابی دقیق کمک‌ها را فراهم می‌کند. بلاک چین مشخص می‌کند که کمک‌های انجام شده در چه زمانی و برای چه اموری صرف شده است. می‌توان با استفاده از سازمان‌های غیرمتمرکز خودگردان (DAO) بین کمک کنندگان رای‌گیری کرد و مبالغ جمع‌آوری شده را برای مواردی استفاده کرد که بیشتر افراد به آن رای مثبت داده‌اند. بنابراینT بلاک چین می‌تواند کارایی، پاسخگویی و شفافیت را به امور خیریه اضافه کند.

موسسات خیریه مبتنی بر بیت کوین مانند بنیاد «BitGive» از یک دفتر کل توزیع شده، ایمن و شفاف استفاده می کنند تا از این طریق دید بهتری نسبت به دریافت و استفاده از وجوه جمع‌آوری شده ارائه دهند. این موسسه ابزاری به نام «GiveTrack» راه اندازی کرده است که یک پلتفرم خیریه چند بعدی مبتنی بر بلاک چین است که امکان انتقال، ردیابی و ارائه رکوردهای دائمی تراکنش‌های مالی خیریه در سراسر جهان را فراهم می‌کند. با استفاده از این پلتفرم، موسسات خیریه می‌توانند اعتماد بیشتری را برای اهداکنندگان وجوه ایجاد کنند.

کاربرد بلاک چین در امور خیریه

کاربرد بلاک چین در حمل و نقل چیست ؟

حوزه حمل و نقل و مسافرت از جمله بخش‌هایی است که بیشترین تاثیر را از تکنولوژی بلاک چین پذیرفته است. استفاده از بلاک چین می تواند با حذف نهادهای واسطه در کاهش هزینه‌های حمل و نقل موثر باشد. ابزارهای حمل و نقل تنوع زیادی دارند و در هر کدام از این ابزارها بلاک چین به دنبال بهبود شرایط حمل و نقل است. در ادامه به بررسی کاربردهای بلاک چین در حوزه حمل و نقل می‌پردازیم.

کاربرد بلاک چین در صنعت خودروسازی چیست ؟

ثبت دارایی‌های فیزیکی مانند قطعات خودرو در بلاک چین نمونه‌ای بارز از کاربرد بلاک چین برای ردیابی مالکیت کاربران با استفاده از یک سیستم مقاوم در برابر دستکاری، خنثی و انعطاف پذیر است. در حالی که سوابق مالکیت کاغذی مستعد جعل و تخریب هستند و پایگاه داده‌های متمرکز ممکن است در معرض هک، خطای انسانی و یا دستکاری قرار گیرند، بلاک چین‌ها تغییرناپذیر هستند و هیچ نهاد واسطی کنترل آن‌ها را بر عهده ندارد. بلاک چین‌ها را می‌توان برای ردیابی قطعات در زنجیره تامین و از بین بردن قطعات تقلبی استفاده کرد.

«MOBI» کنسرسیومی از خودروسازان معروف مانند «فورد»، «بی‌ام‌و»، «هوندا» و «جنرال موتورز» است که روی یک طرح ردیابی خودرو و قطعات آن کار می‌کند. استاندارد هویت خودرو که توسط این کنسرسیوم طراحی شده است، گواهی تولد وسایل نقلیه، ردیابی تاریخچه تعمیرات انجام شده و تغییرات مالکیتی خودروها را ثبت می‌کند. در یک مثال دیگر، «Daimler» با پروتکل بلاک چینی «Ocean Protocol» مستقر در سنگائور همکاری می‌کند تا چگونگی استفاده از بلاک چین برای به اشتراک گذاشتن داده‌های زنجیره تامین را در میان قطب‌های تولید و شرکای خود بررسی کند.

کاربرد بلاک چین در خرید و فروش و اجاره خودرو چیست ؟

خرید و فروش و اجاره یک وسیله نقلیه فرآیندی کاملا ناشناخته برای طرفین معاملات است که بلاک چین می‌تواند این فضا را تغییر دهد. در سال 2015 ویزا با استارتاپ مدیریت تراکنش «DocuSign» همکاری کرد تا از بلاک چین برای ساده‌سازی فرآیند اجاره خودرو استفاده کند و آن را به فرآیند «کلیک کن، امضا کن و بران» تبدیل کند. با ابزار «Visa-DocuSign» مشتریان احتمالی خودرویی را که می‌خواهند اجاره کنند، انتخاب می‌کنند و تراکنش در دفتر کل بلاک چین ثبت می‌شود. پس از آن مشتری از روی صندلی راننده خودرو، قرارداد اجاره و بیمه‌نامه را امضا می‌کند و بلاک چین با اطلاعات جدید به روز می‌شود.

امروزه شرکت‌هایی مانند «carVertical» که در استونی مستقر است، از فناوری بلاکچین برای ردیابی مطمئن‌تر تاریخچه استفاده از خودرو استفاده می کنند تا از این طریق برای کاربرانی که به دنبال خرید خودروهای دست دوم هستند امنیت اطلاعاتی فراهم کنند. این شرکت داده‌های وسایل نقلیه را از منابع مختلف از جمله تاریخچه اجاره و بیمه در یک دفتر کل توزیع شده ثبت می‌کند و از این داده ها برای ایجاد گزارش‌های کامل‌تر در مورد تاریخچه خودرو بر اساس شماره‌های وارد شده توسط کاربران استفاده می‌کند.

کاربردهای بلاک چین در صنعت خودرو

کاربردهای بلاک چین در سرویس‌های حمل و نقل اشتراکی چیست؟

اپلیکیشن‌های حمل و نقل اشتراکی مانند «Uber» و «Lyft» بر خلاف اصل تمرکززدایی عمل می‌کنند و خود تبدیل به مراکز توزیع اطلاعات ماشین‌ها می‌شوند و از الگوریتم‌هایی برای کنترل ناوگان رانندگان خود استفاده می‌کنند. بلاک چین می‌تواند گزینه‌های جدیدی را به این پویایی تزریق می‌کند. با استفاده از یک دفتر کل توزیع شده، رانندگان و مسافران می‌توانند یک بازار مبتنی بر ارزش ایجاد کنند بدون اینکه هزینه زیادی برای نهاد واسطه صرف کنند. در ژانویه 2021 «Arcade City» اعلام کرد که کد خود را متن باز می‌کند تا از این طریق تجارت همتا به همتا را گسترش دهد.

«Arcade City» تمامی تراکنش‌ها را از طریق یک سیستم بلاک چین تسهیل می‌کند. این استارتاپ مشابه سایر شرکت‌های حمل و نقل اشتراکی است اما به رانندگان اجازه می‌دهد تا نرخ‌های خود را تعیین کنند و اطلاعات تراکنش‌ها در شبکه ثبت شود. بخشی از هزینه نیز به سیستم به عنوان کارمزد تراکنش پرداخت می‌شود. رانندگان حرفه‌ای که ترجیح می‌دهند کسب و کار حمل و نقل خود را بدون دخالت نهاد مرکزی ایجاد کنند می‌توانند از این سیستم استفاده کنند. در این سناریو رانندگان می‌توانند پایگاه مشتریان دائمی خود را ایجاد کنند و خدمات اضافی مانند تحویل کالا یا کمک‌های کنار جاده‌ای را به آن‌ها ارائه دهند.

یکی دیگر از برنامه‌های حمل و نقل اشتراکی مبتنی بر بلاک چین «Drife» است. این استارتاپ در «Bangalore» هند فعالیت می‌کند و در حال برنامه‌ریزی برای گسترش اپلیکیشن خود برای راه اندازی در شهرهای بیشتری در سراسر هند است. این برنامه از طریق یک سیستم قراردادهای هوشمند شخصی بین رانندگان و مسافران کار می‌کند. رانندگان در این اپلیکیشن به جای پرداخت هزینه برای هر کرایه، هزینه‌ای سالانه برای استفاده از برنامه پرداخت می‌کنند.

کاربرد بلاک چین در حمل و نقل عمومی چیست ؟

رشد شهرها کاربری بسیاری از سیستم‌های حمل و نقل را از بین برده است. استفاده از فناوری بلاک چین می‌تواند به شهرها کمک کند تا درک بهتری از نحوه استفاده افراد از گزینه‌های حمل و نقل عمومی داشته باشند. به عنوان مثال «DOVU» که در انگلیس مستقر است به کاربران امکان می‌دهد داده‌های رفت و آمد افراد و اطلاعات مرتبط با آن‌ها مانند نحوه استفاده از اتوبوس، قطار، اشتراک دوچرخه و حتی مسیرهای عابر پیاده را از طریق یک برنامه مبتنی بر بلاک چین به اشتراک بگذارند و در ازای آن توکن‌های رمزنگاری شبکه را به دست آورند.

این شرکت با خودروسازان و همچنین شرکت حمل و نقل عمومی «Go-Ahead» همکاری کرده است. بلاک چین همچنین می‌تواند به ایجاد یک سیستم کاربردی‌تر و کارآمدتر کمک کند. به عنوان مثال، از دفتر کل عمومی توزیع شده می‌توان برای ذخیره‌سازی و به اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد کارایی با به موقع بودن وسیله نقلیه استفاده کرد. اطلاعاتی که ممکن است به بهینه‌سازی بهتر مسیرها و برنامه‌ها کمک کند.

استفاده از بلاک چین در حمل و نقل عمومی

کاربرد بلاک چین در باربری چیست ؟

با استفاده از بلاک چین می توان علاوه بر تراکنش‌های دیجیتالی موارد فیزیکی مانند کامیون‌های حمل و نقل را نیز ردیابی و ثبت کرد. در حالی که بسیاری از صنایع بررسی شده شامل سوابق عمومی هستند، شبکه‌های بلاک چین خصوصی امکانات خود را ارائه می‌دهند. اتحادیه بلاک چین در حمل و نقل «BiTA» برای توسعه استانداردهای صنعت و آموزش اعضای شبکه خود تشکیل شده است. این بزرگترین اتحادیه تجاری بلاک چین موجود است و نزدیک به 500 عضو آن در حال توسعه چهارچوب‌هایی هستند که صنعت حمل و نقل را تغییر خواهد داد.

بلاک چین می‌تواند تراکنش‌ها، ردیابی حمل و نقل و مدیریت ناوگان را بهبود بخشد و همچنین می‌تواند به محافظت از دارایی‌ها و افزایش کارایی ناوگان کمک کند. بلاک چین می‌تواند ردیابی آلودگی مواد غذایی را تسهیل کند. به عنوان مثال، با ردیابی کامیون حاوی مواد می‌توان از شرایط نگهداری ایمن در طول مسیر مطمئن شد. علاوه بر این بلاک چین می‌تواند با تطبیق کامیون‌داران و مقاصد مختلف به بهینه‌سازی مسیرها نیز کمک کند.

کاربرد بلاک چین در حمل و نقل هوایی چیست ؟

در رزرو پرواز اطلاعات زیادی مانند نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، مقصد و گاهی اطلاعات ریزتر مانند اطلاعات هتل و ماشین کرایه‌ای در سیستم‌ها ثبت می‌شوند. با استفاده از فناوری بلاک چین تطبیق داده‎‌ها به شکل ساده‌تر و امن‌تری صورت می‌گیرد و حریم خصوصی کاربران نیز بیش از گذشته حفظ می‌شود. تبدیل بلیت‌های سفر هوایی به یک توکن ارز دیجیتال و استفاده از قرارداد‌های هوشمند می‌تواند به خطوط هواپیمایی کمک می‌‌کند تا خرید و فروش و استفاده از بلیط‌ها را کنترل کنند. همچنین از این سیستم می‌توان برای ایجاد گزارش‌های دقیق‌تر از تعمیر و نگهداری هواپیما استفاده کرد.

خطوط هوایی «S7» مستقر در روسیه یک بلاک چین خصوصی مبتنی بر شبکه اتریوم را ایجاد کرده است که از قراردادهای هوشمند برای کاهش زمان تسویه حساب بین‌المللی شرکت هواپیمائی و نمایندگانش استفاده می‌کند که زمان آن را از 14 روز به 15 ثانیه تغییر می‌دهد. در سال 2019 این شرکت هواپیمائی اعلان کرد که به یک میلیون دلار فروش بلیط ماهانه پردازش شده در بلاک چین رسیده است. سایر برنامه های این حوزه نیز برای حذف نهادهای واسطه از فرآیند رزرو هواپیما و سایر امکانات سفر استفاده می‌کنند.

وفاداری به خطوط هواپیمایی یکی دیگر از کاربردهای بلاک چین است. اپلیکیشن «Kris+» متعلق به شرکت هواپیمایی سنگاپور از یک کیف پول دیجیتال استفاده می‌کند و به ازای هر مایل مسافرت کاربران به آن‌ها توکن‌هایی را اهدا می‌کند که از آن‌ها می‌توانند در پروازهای بعدی و سایر خدمات استفاده کنند. بلاک چین می‌تواند هزینه‌های تعمیر و نگهداری هواپیماها را نیز بسیار کاهش دهد.

کاربرد بلاک چین در هوافضا و صنایع دفاعی چیست ؟

طبق گفته «Accenture»، شصت و یک درصد از شرکت‌های هوافضا و صنایع دفاعی در آمریکا با بلاک چین یا راه‌حل‌های دفتر کل توزیع شده کار می‌کنند. فناوری بلاک چین این پتانسیل را دارد که موجودی قطعات، احراز هویت آن‌ها، ردیابی گواهینامه پرسنل و موارد دیگر را ساده‌تر کند. به عنوان مثال «GoDirect Trade» که یکی از واحد‌های «Honeywell Aerospace» است بازار قطعات هوافضا است که از بلاک چین برای فهرست کردن قطعات برای فروش مجدد استفاده می‌کند. این دفتر کل تاریخچه تعمیر و نگهداری و ساخت هر یک از 25 هزار قطعه خود را در یک مکان ذخیره می‌کند. سپس از این داده‌ها برای بازسازی قطعات با الزامات اداره هوانوردی فدرال استفاده می‌شود و همین مساله از فرآیندهای دستی و کاغذبازی سنگین جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، گروه «Thales» که پیمانکار هوافضا و دفاعی مستقر در فرانسه است، برای انطباق با استانداردهای ناتو در حال استقرار بلاک چین در یکی از سایت‌های تولیدی جدید خود برای ردیابی تجهیزات دریایی و سایر قطعات ساخته شده در این تاسیسات است. در سال 2018 وزارت دفاع روسیه یک آزمایش تحقیقاتی بلاک چین تاسیس کرد و در سال 2019 وزارت دفاع آمریکا با استارتاپ «SIMBA Chain» قراردادی را برای توسعه یک راه حل بلاک چین منعقد کرد که به سازمان‌های دوتی اجازه می‌دهد تا به طور ایمن داده‌های تحقیق و توسعه را به اشتراک بگذارند و ردیابی کنند.

کاربردهای نظامی بلاک چین

کاربرد بلاک چین در زیرساخت‌ها و انرژی چیست ؟

زیرساخت‌های درون شهری و انرژی حیاتی‌ترین بخش‌های کشورها را نشان می‌دهند. غیرمتمرکز کردن خدمات مرتبط با این حوزه‌ها می‌تواند در کاهش هزینه‌ها موثر باشد. در این بخش می‌خواهیم به چند مورد از کاربردهای بلاک چین در حوزه زیرساخت و انرژی بپردازیم.

اینترنت اشیا صنعتی

هدف علم اینترنت اشیا اتصال اشیا و دستگاه های مختلف به یکدیگر است. فناوری بلاک چین به شرکت‌های فعال در این حوزه کمک می‌کند تا بتوانند دستگاه‌ها را مستقل از وجود یک مرجع مرکزی و به طور امن به یکدیگر متصل کنند. یک بلاک چین می‌تواند به عنوان دفتر کل عمومی برای تعداد زیادی دستگاه عمل کند که در این صورت دستگاه ها می‌توانند به طور مستقل با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، باگ‌ها یا نیاز انرژی خود را مدیریت کنند. در سال 2017 شرکت کره‌ای «HMM» از یک سیستم توسعه یافته بلاک چینی برای آزمایش دستگاه‌های اینترنت اشیا به منظو نظارت لحظه‌ای برای ورود و خروج کشتی‌ها، ثبت بارنامه‌ها و ردیابی محموله‌ها استفاده کرد.

اخیرا شرکت‌هایی مانند «Helium» و «NetObjex» شبکه‌های مبتنی بر بلاک چین را برای دستگاه‌های اینترنت اشیا در زیرساخت‌های اینترنتی و حمل و نقل شهری هوشمند راه‌اندازی کرده‌اند. برخی دیگر از شرکت‌ها نیز بر امنیت شبکه اینترنت اشیا متمرکز هستند. از آن‌جایی که زیرساخت‌های حیاتی مانند نیروگاه‌ها و حمل و نقل همگی به حسگرها متصل می‌شوند، نگرانی‌های زیادی از باب حریم خصوصی و امنیت وجود دارد. شرکت‌هایی مانند «Xage» از بلاک چین مقاوم در برابر دستکاری برای ایمن کردن داده‌ها در شبکه‌های صنعتی استفاده می‌کند.

کاربرد بلاک چین در پرینت سه بعدی

استفاده از بلاک چین برای پشتیبانی از زیرساخت‌های در حال تکامل پرینت سه بعدی می‌تواند آسیب‌پذیری‌های امنیتی آن را از بین ببرد، از مالکیت معنوی در برابر سرقت محافظت کند، مدیریت پروژه را آسان کند و در نهایت به رشد و مقیاس‌پذیری بخش‌های پرینت سه بعدی کمک کند. به عنوان مثال نیروی هوایی ایالات متحده به عنوان بخش از پروژه «BASECAMP» با شبکه «SIMBA» کار می‌کند. پلتفرم مبتنی بر بلاک چین قطعات پرینت سه بعدی را ثبت و ردیابی می‌کند تا ذخیره آن‌ها امن و بدون دستکاری باشد. سیستم‌های بلاک چین مانند «Vistory’s MainChain» و «Data Gumbo’s GumboNet» نیز با ارائه سوابق قابل ردیابی و احراز هویت از یکپارچگی فرآیندهای پرینت سه بعدی محافظت می‌کنند.

کاربرد بلاک چین در ساخت و ساز و معماری چیست ؟

ساخت و ساز یک صنعت بسیار نظام‌مند است که طیف گسترده‌ای از افراد را برای انجام پروژه‌ها درگیر خود می‌کند. اعتبارسنجی هویت افراد درگیر، کیفیت کار آن‌ها و اطمینان به آن‌ها می‌تواند دشوار و زمان‌بر باشد. یک اکوسیستم مبتنی بر بلاک چین می‌تواند با ساده‌تر کردن تایید هویت و ردیابی پیشرفت تیم‌های مختلف پیمانکاری به حل این چالش کمک می‌کند. فناوری بلاک چین می‌تواند به ما کمک کند تا اطمینان حاصل کنیم که مصالح ساختمانی از مکان‌های مناسب تهیه می‌شوند و کیفیت مناسبی دارند.

قراردادهای هوشمند نیز می‌توانند در اجرای خودکار قراردادها و پرداخت‌های به موقع کمک کنند. به عنوان مثال، شرکت ساختمانی «HerenBouw» مستقر در آمستردام هلند از بلاک چین برای مستندسازی تراکنش‌ها در طول یک پروژه توسعه بزرگ در شهر استفاده می‌کند و از این طریق اطلاعات ثبت شده دقیق و قابل بازرسی را از سفارش‌های ارسال شده و پرداخت شده ایجاد می‌کند.

کاربرد بلاک چین در معماری و ساخت و ساز

کاربرد بلاک چین در مشاور املاک چیست ؟

از نکات منفی و دردناک خرید و فروش ملک می‌توان به عدم شفافیت در حین و پس از انجام عملیات، حجم زیاد کاغذبازی، کلاهبرداری احتمالی و اشتباه در اسناد عمومی اشاره کرد. بلاک چین راهی برای کاهش نیاز به نگهداری سوابق مبتنی بر کاغذ و سرعت بخشیدن به تراکنش‌ها ارائه می‌دهد. همچنین به ذینفعان کمک می‌کند تا کارایی را بهبود ببخشند و هزینه‌های تراکنش را در همه طرف‌های معامله کاهش دهند. اپلیکیشن‌های بلاک چینی در حوزه مشاره املاک می‌توانند برای ثبت، ردیابی و انتقال اسناد مالکیت زمین و دریافت عوارض و مالیات‌ها کمک کنند. کاربران نیز با استفاده از این اپلیکیشن‌ها می‌توانند مطمئن شوند که همه اسناد قابل تایید هستند.

شرکت «Propy» به دنبال ارائه یک پلتفرم قرارداد هوشمند مبتنی بر بلاک چین است. همه اسناد در این اپلیکیشن به صورت آنلاین امضا و ذخیره می‌شوند در حالی که اسناد و سایر قراردادها با استفاده از فناوری بلاک چین و همچنین روی کاغذ ثبت می‌شود. استارتاپ فناوری «Ubitquity» یک نرم‌افزار خدماتی مبتنی بر بلاک چین برای شرکت‌های مالی، ملکی و وام مسکن ارائه می‌کند. این شرکت با شرکت‌های ملکی در آمریکا همکاری می‌کند تا در نهایت اسناد مالکیت را توکنایز کند.

وقتی بلاک چین با واقعیت مجازی و بازی ادغام می‌شود پروژه‌های متاورس ایجاد می‌شود که در آن‌ها خرید و فروش زمین‌های مجازی صورت می‌گیرد. در متاورس دیسنترالند افراد و مشاغل به طور مشابه مبالغ بی‌سابقه‌ای برای خرید املاک دیجیتال پرداخت می‌کنند. در نوامبر 2020 گروه متاورس 116 قطعه زمین را در این متاورس به قیمت ۲/۴ میلیون دلار خریداری کرد و در متاورس سندباکس یک زمین در نزدیکی زمین خواننده معروف «Snoop Dogg» به ارزش 450 هزار دلار خریداری شد.

کاربردهای بلاک چین در مدیریت انرژی

مدیریت انرژی در طول تاریخ بشر همواره متمرکز بوده است. در آمریکا و انگلیس برای انجام معامله در زمینه انرژی باید به شرکت‌های معروف ثبت شده حوزه انرژی مراجعه کرد یا با فروشنده‌ای که خود از شرکت‌های بزرگ انرژی می‌خرد مبادله انجام داد. همانند سایر صنایع در این حوزه نیز تکنولوژی بلاک چین می‌تواند با حذف واسطه‌ها، هزینه‌های تامین انرژی را کاهش دهد. شرکت‌هایی مانند « LO3 Energy» در حال تجدید نظر در فرآیند تامین انرژی به صورت سنتی هستند.

محصول این شرکت با نام «Pando» که بر روی پلتفرم بلاک چین متن باز «Energy Web Chain» اجرا می‌شود، به مشتریان خود اجازه می‌دهد تا از طریق طرح‌های تولید انرژی غیرمتمرکز معامله کنند. در این شبکه مردم می‌توانند انرژی تولید کنند، به همسایگان خود بفروشند و یا از آن‌ها بخرند. سایر پروژه‌ها نیز از بلاک چین به عنوان راهی برای دسترسی به انرژِ‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، دو شرکت بزرگ برق اسپانیا «Acciona Energy» و «Iberdrola» از بلاک چین برای تایید پاک بودن انرژی با ردیابی منشا آن استفاده می‌کنند.

مدیریت پسماند

بازیافت یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش ضایعات دفن زباله است که معمولا عمل گیج‌کننده، پرزحمت و غیرسودمند است. یک راه حل مبتنی بر بلاک چین می‌تواند به بهینه‌سازی سیستم‌های بازیافتی که در حال حاضر وجود دارند کمک کند. بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر به دنبال ارائه مشوق برای بازیافت هستند. شرکت «The Plastic Bank» در ازای پلاستیک‌های کهنه به کاربران پول فیات یا توکن‌های دیجیتال ارائه می‌کند و به دنبال همکاری با شرکت «IBM» است تا راه‌حل بازیافت خود را جهانی کند. «W2V Eco Solutions» پلتفرمی است که به جوامع اجازه می‌دهد به افرادی که بازیافت خود را به درستی انجام می‌دهند پاداش دهند.

نرم‌افزار مبتنی بر بلاک چین «RecycleGO» شرکت‌های بازیافت را قادر می‌سازد تا فعالیت‌های بازیافت خود را در زنجیره تامین محلی خود ردیابی کنند و در نتیجه کارشان را به صورت بهینه انجام دهند. شرکت‌های فعالی مانند «BASF» که شرکت تولید کننده مواد شیمیایی مستقر در آلمان است به این جنبش پیوسته‌اند. این شرکت در 2020 یک آزمایش بازیافت پلاستیک مبتنی بر بلاک چین به نام «reciChain» راه اندازی کرد. از طریق این پروژه تولیدکنندگان پلاستیک با استفاده از برچسب‌های بارکد شیمیایی منحصر به فرد، پلاستیک‌ها را برچسب‌گذاری می‌کنند تا آن‌ها را در طول چرخه عمرشان بهتر ردیابی کنند و برای بازیافت انگیزه ایجاد کنند.

کاربرد بلاک چین در حوزه نفت و گاز

یکی از مزایای اصلی بلاک چین برای صنعت نفت و گاز، توانایی آن در خودکارسازی اعتبارسنجی و اجرای قراردادها بین شریک‌های متعدد در زنجیره تامین است. به عنوان مثال، شرکت ملی نفت ابوظبی از یک سیستم مبتنی بر بلاک چین برای ردیابی ایمن و خودکار مقادیر تولید و معاملات انجام شده از تولید تا مصرف استفاده می‌کند. این کار باعث کاهش زمان ثبت تراکنش‌ها و همچنین بهبود شفافیت سیستم می‌شود.

استفاده از بلاکچین در نفت و گاز

کاربرد بلاک چین در بهداشت و درمان چیست ؟

سیستم بهداشت و درمان یکی از بخش‌های مهم هر کشور است که همه افراد جامعه با آن درگیر هستند. شفافیت و امنیت اطلاعات در کنار حفظ حریم خصوصی کاربران از جمله مواردی است که در حوزه درمان و بهداشت بسیار مهم و حیاتی است. در ادامه به بررسی کاربردهای بلاک چین در بخش‌های مختلف این حوزه می‌پردازیم.

تبادل اطلاعات درمانی

همکاری‌های امن و کارا میان انتقال دهندگان اطلاعات درمانی و بهداشتی کاربران به معنای تشخیص دقیق‌تر، درمان‌های موثرتر و مراقبت‌های مقرون به صرفه‌تر است. استفاده از فناوری بلاک چین به بیمارستان‌ها، بیمه‌ها و سایر طرفین در چرخه مراقبت‌های بهداشتی کمک می‌کند تا بدون به خطر انداختن امنیت و یکپارچگی داده‌ها، دسترسی به شبکه‌های خود را تامین کنند. «HealthVerity» یکی از بازیگران این حوزه است که از تلفیق سیستم بلاک چین با سیستم تبادل اطلاعات درمانی، مجوزها و حقوق دسترسی را مدیریت می‌کند.

دیگر شرکت‌ها و سازمان‌ها در حال تلاش برای مدیریت بهتر اطلاعات ارائه دهندگان با استفاده از فناوری بلاک چین هستند. سازمان «Synaptic Health Alliance» شرکت‌های مرتبط با تبادل اطلاعات درمانی را در یک سیستم بلاک چینی گرد هم آورده است که در نتیجه آن، اطلاعات بین بخش‌های مختلف به راحتی و امن تبادل می‌شود و کار این شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند. در همین حال، «Hashed Health» در حال توسعه یک سیستم تایید اعتبار مبتنی بر بلاک چین برای پزشکان است تا ثابت کنند که مجوز فعالیت در مناطق خاصی را دارند.

توزیع و نظارت بر واکسیناسیون

بلاک چین امکان مشاهده پیوسته وضعیت زنجیره تامین را فراهم می‌کند و به همین دلیل می‌تواند اختلالات عرضه را به سریع‌ترین شکل ممکن شناسایی و پاسخ دهد. این مساله در طول یک بیماری همه‌گیر مثل کرونا در جهت توزیع واکسن‌ها بسیار مهم است. این سیستم همچنین به شناسایی واکسن‌های تقلبی نیز کمک می‌کند. دولت‌های مالزی و سنگاپور در حال حاضر از بلاک چین برای تایید اعتبار گواهی‌های واکسن استفاده می‌کنند. سیستم‌های آن‌ها قادر به ردیابی واکسن‌های استفاده شده توسط افراد است. هدف این دو کشور این است که سیستم‌های خود را به گونه‌ای سازگار کنند که گواهینامه‌ها در هنگام سفر ساکنان آن‌ها به مرزهای یکدیگر، با سرعت بالا تایید شوند.

توزیع و نظارت بر واکسیناسیون با بلاک چین

مدیریت پرداخت‌ها در سیستم بهداشت و درمان

مراقبت‌های بهداشتی کند، پیچیده و گران هستند. بلاک چین همسو با استانداردهای داده، پتانسیل افزایش سرعت بخشی از فرآیندها و کاهش هزینه‌ها را دارد. یکی از حوزه‌هایی که ممکن است این امکان وجود داشته باشد، مدیریت ادعاها است که در آن چندین واسطه بر استانداردسازی داده‌ها متمرکز هستند چرا که شامل رویه‌های پیچیده و متغیر است. این کار به پرداخت کنندگان نیاز دارد که داده‌های پیچیده را از نهادهای مختلف جمع‌آوری کنند تا برنامه مخصوص بیمار و خدماتی که دریافت کرده است را مشخص کنند.

پزشکان باید بدانند چقدر از بیمار باید هزینه بگیرند و در عین حال بیمارها نیز باید بتوانند اطمینان حاصل کنند که هزینه متناسب را پرداخت کرده‌اند. به عنوان مثال، شرکت «Change Healthcare» سیستمی به نام شبکه مراقبت بهداشتی هوشمندساخته است که می‌تواند چرخه عمر ادعاهای مختلف در حوزه بهداشت توسط پزشکان، بیماران و پرسنل را دنبال کند. این پروژه مساله سرعت و مقیاس‌پذیری را نیز در شبکه خود حل کرده است و تعداد تراکنش‌های خود را به 50 میلیون تراکنش در روز که معادل 550 تراکنش بر ثانیه است رسانده است.

تحقیقات و آزمایش‌های بالینی

علاوه بر به اشتراک گذاری داده‌ها، باکچین در بهبود سیستم‌های بهداشت و درمان در فرآیندهای پیش از درمان نیز موثر است. تحقیقات و آزمایش‌های بالینی موثر معمولا به هماهنگی میان افراد و بخش‌های مختلف نیاز دارد و مدیریت حجم عظیم اطلاعات حساس جمع آوری شده از بخش‌های مختلف نیز در آن حیاتی است. اتصال داده‌های مختلف از بخش‌های مختلف درمانی یکی از اصلی‌ترین کاربردهای بلاک چین در این حوزه است. در چنین سیستمی با اتمام مطالعات در هر بخش، اطلاعات کار برای بررسی سایر محققان و سازمان‌ها در بلاک چین موجود خواهد بود.

کاربرد بلاک چین در داروسازی

داروسازی یکی از علوم متمرکز بر نوآوری و خلاقیت است اما پیچیدگی‌های کارهای اداری در حوزه تست دارو و بررسی ‌های مختلف مربوط به دارو باعث کندی رشد آن شده است. استفاده از بلاک چین می‌تواند دری به سوی خلاقیت سریع، تولید قانونمند و امنیت بالای اطلاعات دارو باشد. بلاک چین می‌تواند در تولید دارو نیز کمک کننده باشد. اگر در چرخه تولید مشکلی ایجاد شود می‌توان با ردیابی تاریخچه فعالیت‌ها به منبع اصلی مشکل رسید. این تکنولوژی به سازندگان این امکان را می‌دهد که به سرعت با خرده‌فروش‌های دارو در ارتباط باشند و از اثرات منفی داروهای ناسالم جلوگیری کنند.

به عنوان مثال، شرکت «Chronicled» یک شبکه بلاک چینی با نام «MediLedger» را با همکاری شرکت‌های داروسازی و غول‌های زنجیره تامین دارو در سال 2017 ایجاد کرد. این پروژه با استفاده از سیستم مبتنی بر بلاک چین خود می‌تواند تشخیص دهد چه کسی در چه زمانی با یک داروی خاص در ارتباط بوده است. در سال 2020 «MediLedger» با همکاری «Deloitte» برنامه‌هایی برای ردیابی داروهای مرتبط با کرونا را آغاز کرد.

کاربرد بلاک چین در داروسازی

کاربرد بلاک چین در حکمرانی چیست ؟

در دنیای امروز، حکمرانی یک فرآیند از بالا به پایین نیست و دولت‌ها و سایر سازمان‌ها و نهادهای موجود در تعامل با یکدیگر و در تعامل با مردم به مدیریت امور می‌پردازند. در ادامه نقشی که بلاک چین می‌تواند در این حوزه داشته باشد را بررسی می‌کنیم.

سوابق عمومی و دولتی

مدیریت خدمات عمومی حوزه دیگری است که بلاک چین می‌تواند به کاهش فعالیت‌های کاغذی، به حداقل رساندن تقلب و افزایش پاسخگویی بین مقامات کمک کند. برخی از دولت‌ها متوجه مزایای استفاده از بلاک چین شده‌اند. به عنوان مثال، اداره ثبت زمین سوئد استفاده از بلاک چین را برای ثبت اسناد زمین مورد بررسی قرار داده است که به طور بالقوه تقلب را از بین می‌برد و اختلافات مالکیت را کاهش می‌دهد. همچنین فروش ملک با استفاده از قراردادهای هوشمند نیز در این سیستم پیاده شده است. برخی ایالت‌های آمریکا مانند «ورمونت» نیز از مدل مشابهی استفاده می‌کنند. استارتاپ‌هایی مانند «BitFury Group» نیز برای ایمن سازی و ردیابی سوابق دولتی در گرجستان فعالیت می‌کنند.

رای‌گیری

انتخابات نیاز به احراز هویت رای‌دهندگان، ثبت ایمن سوابق برای ردیابی آرا و آمارهای قابل اعتماد برای تعیین برنده دارد. در آینده بلاک چین زیرساخت اصلی برای انتخابات به منظور رسیدن به اهداف بالا خواهد شد. استفاده از این فناوری نیاز به بازشماری آرا را با حذف امکان تقلب در رای‌دهندگان و تبانی از بین می‌برد. در این حالت، آرا به عنوان یک تراکنش در بلاک چین ذخیره می‌شوند و دولت‌ها و رای‌دهندگان می‌توانند اطمینان حاصل کنند که هیچ رایی قابل تغییر یا حذف نیست و هیچ رای نامشروعی را نمی‌توان به بلاک چین اضافه کرد.

استارتاپ «Follow My Vote» راه حل رای‌گیری مبتنی بر بلاک چین خود را منتشر کرده است. «Agora» استارتاپ دیگری است که در حال توسعه روشی مبتنی بر بلاک چین برای رای‌دهی است. هدف این فناوری جلوگیری از تقلب در انتخابات با استفاده از ذخیره سازی اطلاعات در بلاک چین است. این پلتفرم در ظرفیت محدودی در جریان انتخابات سیرالئون در سال 2018 آزمایش شد و نتایجی نزدیک به نتایج آمارگیری‌های رسمی را نشان داد.

کاربرد بلاک چین در انتخابات

اجرای قانون

در تحقیقات پلیس، حفظ یکپارچگی زنجیره شواهد بسیار مهم است، بنابراین یک سابقه توزیع شده و غیرقابل جعل نگهداری شده در بلاک چین می‌تواند لایه‌ای از امنیت را برای فرآیند رسیدگی به شواهد فراهم کند. علاوه بر این، بلاک چین می‌تواند برای نشانه‌گذاری انواع خاصی از الگوهای تراکنش مورد استفاده قرار گیرد و هنگامی که فردی درگیر فعالیت‌های مالی مشکوک می‌شود به پلیس خبر دهد. استارتاپ‌ها در حال تلاش برای رسیدن به این مزایا هستند. «Chronicled» در حال توسعه ظروف قابل مهر و موم شدن و ضد دستکاری با تراشه‌های ارتباطاتی است که در آن محتویات داخل ظرف از طریق بلاک چین ثبت می‌شود و راه حلی مناسب برای مدیریت شواهد در اجرای قانون به وجود می‌آورد.

کاربرد بلاک چین در خدمات پستی چیست ؟

برای بهبود عملیات و خدمات پستی نیز می‌توان از بلاک چین استفاده کرد. فناوری بلاکچین می‌تواند به ایجاد یک سیستم ردیابی کمک کند تا هزینه‌ها را کاهش دهد و در وقت کارکنان پست صرفه‌جویی کند. بلاک چین می‌تواند در ساده‌سازی خدمات مالی مربوط به پست، ایجاد اینترنت کالاهای پستی، بهبود اعتبارسنجی هویت مصرف‌کنندگان و مدیریت زنجیره تامین کمک کننده باشد. روش‌هایی مانند ارسال با کدهای QR مرتبط با رمزارز و ذخیره امضای رای‌دهندگان در بلاک چین استفاده شده است. روش‌های دیگری نیز هستند که از توکن‌های غیرقابل معاوضه برای سیستم پستی استفاده می‌کنند. با استفاده از برچسب‌های مهر دیجیتال خدمات پستی می‌توان سفر بسته را ردیابی کرده و آن را به صورت ایمن در بلاک چین ثبت کرد.

کاربرد بلاک چین در کمک‌های مردمی

سیستم‌های مربوط به کمک‌های مردمی اغلب توسط بروکراسی اداری گرفتار می‌شوند. برای مثال، برنامه جهانی غذای سازمان ملل «WFP» از بلاک چین به عنوان راهی برای توزیع کمک های بشردوستانه به پناهندگان به عنوان روشی امن و خصوصی استفاده کرده است. از آن جایی که پناهندگان اغلب نمی‌توانند حساب‌های بانکی باز کنند، WPF می‌تواند مستقیم با استفاده از فناوری‌های بلاک چین و احراز هویت بیومتریک به نیازمندان واقعی کمک ارسال کند.

در اردن WFP اسکنرهای عنبیه را در فروشگاه های موادغذایی در اردوگاه‌های پناهندگان راه اندازی کرده است که به طور ایمن افرادی را که برای خرید موادغذایی خود به کمک مالی نیاز دارند شناسایی می‌کند. تمامی تراکنش‌ها در این حالت در یک بلاک چین خصوصی ثبت می‌شوند و پرداخت به طور خودکار از حساب بلاک چین فرد انجام می‌شود.

استفاده از بلاک چین برای جذب کمک های مردمی

کاربرد بلاک چین در خرده فروشی چیست ؟

خرده فروشی بخشی است که بیشتر افراد جامعه در آن درگیر هستند و کاربرد بلاک چین و ارزهای دیجیتال در این حوزه می‌تواند همه‌گیری آن را تضمین کند. در بسیاری از خرید و فروش‌های خرد و تبلیغات می‌توان از بلاک چین برای بهینه‌کردن فعالیت‌ها استفاده کرد که در ادامه به بررسی چند نمونه از این کاربردها می‌پردازیم.

خرده فروشی

در حال حاضر اعتماد مصرف کنندگان به سیستم خرده فروشی عمدتا وابسته به بازارهای مرتبط با محل خرید آن‌ها است. به عنوان مثال اعتماد مهم‌ترین عامل موفقیت آمازون یا دیجیکالا است. بلاک چین می‌تواند این اعتماد را غیرمتمرکز کند و آن را بیشتر به فروشندگان در بازارها و پلتفرم‌های مختلف متصل کند. استارتاپ‌هایی مانند «Bleexy» در حال توسعه ابزارهای غیرمتمرکز با فناوری بلاکچین هستند تا تولیدکنندگان، برندها، خرده‌فروشان، فروشندگان شخص ثالث، تولیدکنندگان محتوا و مصرف‌کنندگان به طور غیرمستقیم به یکدیگر وصل شوند.

به طور مشابه شرکت آلمانی «Gambio» یک بازار غیرمتمرکز با نام «GAMB» را برای توانمندسازی خرده فروشان با کنترل کامل بر فضای خودشان ایجاد کرده است. هر تاجری که توکن های «GMB» را در اختیار داشته باشد می‌تواند در اتحادیه شرکت کند. این توکن ها به خرده فروشان امکان رای دادن در مورد مسائل بازار و مدیریت پلتفرم را می‌دهد. شرکت «LVMH» با همکاری مایکروسافت و استارتاپ بلاک چینی «ConsenSys» یک پلتفرم برای احراز هویت کالاهای لوکس از طریق بلاک چین ایجاد کرده است. پلتفرم «AURA» نیز به مشتریان خود امکان ردیابی محصولات از طراحی تا توزیع را می‌دهد تا از تقلبی نبودن کالاها مطمئن شوند.

در صنعت غذا و نوشیدنی نیز عد اطمینان زیادی نسبت به کالاها وجود دارد. بلاک چین به عنوان یک دفتر کل غیرمتمرکز که داده ها را ثبت، ذخیره و ردیابی می‌کند می‌تواند راهی برای نظارت بر زنجیره تامین مواد غذایی و ردیابی ریشه آلودگی‌های غذایی باشد. این مساله به نفع غذاساز است چرا که از ارسال اقلام مضر جلوگیری می‌کند. مصرف کننده نیز می‌تواند به غذا یا نوشیدنی که مصرف می‌کند اعتماد داشته باشد. «Walmart» و «Sam’s Club» به شبکه «Food Trust» ملحق شده‌اند که از یک شبکه بلاک چین استفاده می‌کند. در سال 2018 خرده فروشان از تامین کنندگان خود به ویژه سبزیجات خواستند که داده‌های تولیدی خود را تا 2019 به دفتر کل اضافه کنند. این سیستم برای تسهیل ردیابی سریع منشا غذا استفاده می‌شود.

تجارت الکترونیک

فناوری بلاک چین این پتانسیل را دارد که تجارت الکترونیک را با کاهش هزینه‌های ثبت تراکنش وافزایش امنیت آن‌ها متحول کند. غول‌های تجارت الکترونیک مانند والمارت، آمازون و علی بابا شروع به بررسی تکنولوژی بلاک چین کرده‌اند. به عنوان مثال علی بابا در مارس 2020 حق اختراع یک سیستم تراکنش مبتنی بر بلاک چین را در برزیل به ثبت رساند. وقتی صحبت از تجارت جهانی به وجود می‌آید، بلاک چین می‌تواند نقش مفیدی در ردیابی داشته باشد و اثبات تحویل کالا و ردیابی ایمن جزئیات قرارداد را بدون خطر دستکاری داده‌ها امکان‌پذیر کند.

شرکت «The Home Depot» با «IBM» برای استفاده از بلاک چین در مدیریت روابط تامین‌کنندگان خود همکاری کرده است. خرده‌فروش با نگه‌داشتن یک سابقه مشترک و دارای مهر زمانی از جریان کالاهای خود در طول حمل و نقل و دریافت کالا آگاه می‌شود. علاوه بر این، اختلاف مشتریان با فروشندگان و زمان لازم برای حل این مشکلات نیز به طور چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

کاربرد بلاک چین در تجارت الکترونیک

کارت هدیه و پاداش‌های وفاداری

بلاک چین‌ها می‌توانند به خرده‌فروشانی که کارت‌های هدیه و برنامه‌های وفاداری ارائه می‌دهند کمک کنند تا آن سیستم‌ها را ارزان‌تر و امن‌تر کنند زیرا برای پردازش صدور کارت‌ها و تراکنش‌های فروش به واسطه‌های کمتری نیاز است. به طور مشابه استفاده از بلاک چین می‌تواند باعث جلوگیری از کلاهبرداری‌ها شود چرا که قابلیت تایید توسط شخص در سیستم‌های بلاک چینی فعال است. «Loyyal» یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه است که در حال انجام نوآوری‌هایی برای ایجاد انگیزه‌های وفاداری در بخش‌های مختلف مبادلات است. این سیستم می‌تواند در بخش‌های مختلف خرده فروشی پیاده شود.

کاربرد بلاک چین در کشاورزی و منابع طبیعی چیست ؟

کشاورزی یکی از بخش‌های حیاتی زندگی بشر است. مدیریت غیراصولی در این بخش می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری بر زندگی افراد و جوامع داشته باشد. در ادامه این بخش به کاربردهای بلاک چین در کشاورزی و مدیریت منابع طبیعی می‌پردازیم.

محصولات زراعی و کشاورزی

فراتر از جنبه‌های ایمنی و قابلیت ردیابی که در بخش خرده فروشی بحث شد، بلاک چین این پتانسیل را دارد که تراکنش‌ها، گسترش بازار و لجستیک محصولات خاص را در سراسر زنجیره تامین محصولات کشاورزی بهبود ببخشد. در کشاورزی اطلاعات ضبط شده در بلاک چین می‌تواند سطحی از اعتماد را بین بازرگانان ایجاد کند تا مبادلات مختلف به راحتی انجام شوند. علاوه بر این بلاک چین می‌تواند به بازار برای گسترش و تشویق رقابت سالم بین فروشندگان کمک کند.

شرکتی به نام «AgriDigital» در حال حاضر از فناوری بلاک چین برای دیجیتالی کردن خرید، فروش و ذخیره غلات استفاده می‌کند و قصد دارد کالاهای دیگری را نیز به سیستم خود اضافه کند. این امر مدیریت روابط بین بازیگران این حوزه از کشاورزان گرفته تا معامله‌گران سهام را امن و متمرکز می‌کند. علاوه بر افزایش بهره‌وری، بلاک چین می‌تواند جریان‌های درآمدی جدیدی را برای کشاورزان ایجاد کند. یکی از نمونه‌های جدید بازار کربن است که در آن کاشت محصولات ضد کربن توسط کشاورزان تشویق می‌شود. کشاورزان می‌توانند هر محصول خود را به منظور فروش اعتبار کربن در بازار به توکن تبدیل کنند.

دام‌پروری

همانند کشاورزی بلاک چین می‌تواند در بهبود ایمنی مواد غذایی، ردیابی، پایداری محصولات و پرورش دام مفید واقع شود. شرکت ایمنی مواد غذایی «Neogen» با پلتفرم بلاک چینی متمرکز بر مواد غذایی «Ripe Technology» همکاری کرده است تا از بلاک چین برای ثبت داده‌های مربوط به مشخصات ژنومی حیوانات، غذای آن‌ها و تاریخچه پزشکی آن‌ها استفاده کند. «NSF Verify» از بلاک چین برای ایجاد یک پایگاه داده قابل اعتماد برای دام از بدو تولد تا رسیدن به دست مصرف‌کننده استفاده می‌کند. این پلتفرم حیوانات را در بدو تولد با نشانگرهای شناسایی فرکانس رادیویی «RFID» برچسب‌گذاری می‌کند و سپس حرکت آن‌ها را در طول عمرشان روی یک بلاک چین ردیابی و ثبت می‌کند.

استفاده از بلاک چین در دامپروری

ماهیگیری

بین بیست تا سی درصد ماهی‌های فروخته شده در آمریکا به صورت غیرقانونی صید شده‌اند. ماهیگیری یکی از صنایع بزرگ در جهان است و سیستم‌های مبتنی بر بلاک چین می‌توانند به پایداری بیشتر، سازگاری با محیط زیست و قانونمند شدن این صنعت کمک کنند. ثبت انواع و مقدار تورهای ماهیگیری در یک بلاک چین به مقامات اجازه می‌دهد تا ردیابی کنند که آیا قایق‌ها با تعداد تورهایی که رفته بودند به بندر بازگشته‌اند یا نه. از بلاک چین برای شناسایی و ردیابی خود ماهی نیز می‌توان استفاده کرد.

صندوق جهانی حیات وحش با همکاری دو شرکت «ConsenSys» و «SeaQuest Fiji» به دنبال پیاده‌سازی یک سیستم بلاک چینی است که مکان، زمان و نحوه صید ماهی تن را تایید می‌کند. در این روش مصرف‌کنندگان نهایی می‌توانند با اسکن یک کد QR با گوشی هوشمند خود سرگذشت ماهی را از زمان شکار تا زمان مصرف ردیابی کنند و تایید کنند که ماهی تن صید شده قانونی و پایدار می‌خرند.

صنعت چوب و الوار

سازمان جنگل‌داری آمریکا در اکتبر 2020 با همکاری «IBM» شبکه بلاک چینی «ForesTrust» را برای ردیابی چوب و الیاف چوب از زمان رشد در جنگل تا رسیدن به دست مصرف کننده ایجاد کردند. هدف این ابتکار ترویج اعتماد در تجارت بین‌المللی الوار چوب و شفاف‌سازی منشا الوارهای وارداتی است. برای محافظت از منابع طبیعی مانند جنگل‌ها، استارتاپ «Veridium Labs» در حال توسعه یک «اعتبار کربن مبتنی بر بلاک چین و بازار سرمایه برای منابع طبیعی» است تا فرآیند خرید اعتبارات کربن را که برای جبران ردپای کربن یک فرد یا شرکت استفاده می‌شود ساده‌تر کند. این شرکت اعتبارات کربن را توکن می‌کند تا شرکت‌ها بتوانند راحت‌تر و شفاف‌تر آن‌ها را خریداری و مبادله کنند.

کاربرد بلاک چین در معادن چیست ؟

صنعت معدن مستلزم هماهنگی و همکاری بسیاری از واسطه‌های مختلف و با انگیزه‌های متفاوت است که بلاک چین می‌تواند یک عامل دگرگون کننده در آن باشد. بسیاری از اطلاعات در معادن به صورت کاغذی ثبت می‌شوند که تقلب و ایجاد شرایط ناایمن برای کارگران را راحت کرده است. بلاک چین می‌تواند برای ردیابی مسیر فلزات و مواد معدنی از معدن گرفته تا تولید‌کنندگان کمک کند و همکاری و قابلیت ردیابی را در این سیستم بهبود ببخشد. شرکت‌هایی مانند «Ford» و «LG Chem» در حال استقرار پلتفرم بلاک چین «IBM» برای ردیابی کبالت مورد استفاده در باتری‌های لیتیومی استخراج شده در جمهوری دموکراتیک کنگو هستند.

همچنین شرکت کانادایی «MineHub Technologies» با همکاری «IBM» در حال ساخت یک پلتفرم بلاک چینی برای دیجیتالی کردن بسیاری از رویه‌های مبتنی بر کاغذ در زنجیره تامین معدن است. در همین حال، گروه «De Beers» در حال توسعه یک راه حل ردیابی مبتنی بر بلاک چین برای صنعت الماس با نام «Tracr» است که الماس‌ها را از معدن تا رسیدن به دست خریدار برچسب‌گذاری و ردیابی می‌کنند. تولیدکنندگان بزرگ الماس مانند «Alrosa» نیز به این سیستم پیوسته‌اند. در دسامبر 2020 بخش معدن و فلزات مجمع جهانی اقتصاد «WEF» برای پلتفرم ردیابی کربن مبتنی بر بلاک چین خود اثبات مفهوم را ارائه کرد که هدف آن اطمینان از قابلیت ردیابی انتشار گازهای گلخانه‌ای از معدن تا محصول نهایی است. هفت شرکت معدنی و فلزی به این پروژه پیوسته‌اند.

ارز دیجیتال و معدن

کاربرد بلاک چین در ارتباطات و اطلاعات چیست ؟

بلاک چین به عنوان یک پایگاه داده توزیع شده و غیرمتمرکز می‌تواند برای ثبت اطلاعات مختلف استفاده شود. امنیت بالای اطلاعات در این سیستم می‌تواند منجر به حفظ حریم خصوصی کاربران شود. در ادامه به بررسی کاربردهای بلاک چین در حوزه ارتباطات و اطلاعات می‌پردازیم.

مخابرات

شرکت‌های مخابراتی اطلاعات زیادی در مورد عادت‌های مشترکان، میزان داده تلفن همراه استفاده شده کاربران، میزان تماشای ویدیو در ماه و نوع تلفن استفاده شده دارند. مشتریان در حال حاضر بیشتر از فیس‌بوک و حتی گوگل و اپل به مخابرات اعتماد دارند. شرکت‌های مخابراتی می‌توانند با ارائه خدمات مدیریت هویت مبتنی بر بلاک چین موقعیت خود را بهبود ببخشند. در این حالت کاربران می‌توانند حریم شخصی خود را حفط کنند و برای به اشتراک‌گذاری داده‌های خود پول دریافت کنند. در این حالت، تاریخچه دسترسی به داده‌ها به طور دائم در بلاک چین ثبت می‌شود.

گسترش فضای اینترنت به 5G می‌تواند درآمدهای زیادی را نصیب مخابرات کند اما این کار مستلزم سرمایه گذاری است. شرکت‌های «China Unicom» و «China Telecom» توافق کرده‌اند که شبکه‌های 5G را با استفاده از یک پلتفرم غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک چین برای مدیریت مناقصه منابع، کارگزاری و ارزیابی خدمات و تسویه قرارداد بسازند. این ابتکار باعث صرفه‌جویی 45/5 میلیارد دلاری دو شرکت در هزینه‌های سرمایه‌گذاری زیرساختی می‌شود. علاوه بر این می‌توان با استفاده از قراردادهای هوشمند توافق‌نامه‌های خدماتی بین مخابرات کشورهای مختلف برای رومینگ را تسهیل کرد.

اپلیکیشن‌های پیام رسان

با استفاده از بلاک چین در برنامه‌های پیام‌رسان می‌توان امنیت و حریم خصوصی کاربران را افزایش داد. «Status» خود را پیام رسان با اولویت حریم خصوصی معرفی می‌کند. این پلتفرم متن باز با حذف نهادهای واسطه امکان ارسال پیام همتا به همتا را در بلاک چین اتریوم فراهم می‌کند. پیام‌رسان‌هایی مانند «Signal» نیز به دنبال گسترش پرداخت‌های درون برنامه با استفاده از ارزهای دیجیتال هستند. تلگرام نیز با ارز «TON» به دنبال اجرای این فرآیند بود که مشکلات قانونی آن را از از رسمیت انداخته است.

انتشارات

صنعت انتشارات توسط گروهی از ناشران در هر کشوری کنترل می‌شود که ورود نویسندگان جدید و ناشناس را دشوار می‌کند. بلاک چین می‌تواند به غیرمتمرکز شدن این فضا کمک کند تا نویسندگان، ویراستاران، مترجمان و ناشران همگی بتوانند به صورت یکجا از مزایای تولید کتاب بهره‌مند شوند. پروژه «Bookchain» مربوط به شرکت «Scenaraex» یک پلتفرم انتشار کتاب‌های الکترونیکی در شبکه اتریوم است. نویسندگان و ناشران می‌توانند فایل‌های کتاب را بر روی یک قرارداد هوشمند قرار دهند و نحوه دسترسی و قیمت‌گذاری را کنترل کنند. این پلتفرم به نویسندگان این امکان را می‌دهد که فروشندگان ثالث را دور بزنند و مستقیما با خوانندگان معامله کنند.

یک محیط انتشار اطلاعات غیرمتمرکز همچنین می‌تواند از سانسور اطلاعات در رسانه‌های خبری نیز جلوگیری کند زیرا هیچ کس قادر به دستکاری یا حذف اطلاعات ثبت شده در بلاک چین نیست. امروزه کتاب‌های بلاک چینی با استفاده از NFT ساخته می‌شوند که منحصر به فرد بودن هر جلد از کتاب را نمایندگی می‌کند و به خریداران کتاب این امکان را می‌دهد که پس از مطالعه بتوانند کتاب را بفروشند. امروزه عرضه اولیه‌هایی نیز برای حمایت از نویسندگان صورت می‌گیرد تا آن‌ها بتوانند با فراغ بال کتاب‌های خود را تدوین کنند و سرمایه‌گذاران نیز از خروجی کار سود کسب کنند.

کاربرد بلاکچین در انتشارات

کاربرد بلاک چین در آموزش و پروش و دانشگاه

مدارک آموزشی باید به طور جهانی شناخته شده و قابل تایید باشند. در مدرسه و دانشگاه تایید مدارک تحصیلی تا حد زیادی یک فرآیند دستی است. استقرار راه‌حل‌های بلاک چین در آموزش می‌تواند رویه‌های راستی‌آزمایی را ساده‌تر کند و در نتیجه ادعاهای تقلبی اعتبارات آموزشی به دست نیامده را کاهش دهد. به عنوان مثال، «Sony Global Education» یک پلتفرم آموزشی با همکاری «IBM» ایجاد کرده است که از بلاک چین برای ایمن‌سازی و به اشتراک‌گذاری سوابق دانش‌آموزان استفاده می‌کند. در سال 2016 «Learning Machine» با «MIT Media Lab» همکاری کرد تا زیرساختی باز برای مدارک تحصیلی در بلاک چین فراهم کند.

کتاب خانه

در دسامبر 2017 دانشکده اطلاعات دانشگاه «سن خوزه» یک کمک مالی صد هزار دلاری از موسسه خدمات موزه و کتابخانه دریافت کرد تا یک پروژه یک ساله را برای بررسی پتانسیل فناوری بلاک چین برای خدمات اطلاعاتی تامین کند. تا کنون در کتابخانه‌ها کاربردهایی مانند ایجاد آرشیو از فراداده‌ها، توسعه پروتکل‌های حمایت از مجموعه‌های فرهنگی جامعه محور و تسهیل مدیریت حقوق و مالکیت دیجیتال از بلاک چین صورت گرفته است. مطالعات موردی در مورد چگونگی تاثیر بلاک چین بر کتاب‌خانه‌ها صورت گرفته است که مورد توجه انجمن کتابخانه آمریکا قرار گرفته است و ممکن است در آینده شاهد عملیاتی شدن ایده‌های بلاک چینی در این حوزه باشیم.

کاربرد بلاک چین در امور سرگرمی چیست ؟

حوزه سرگرمی تعداد زیادی از افراد را در سرتاسر دنیا درگیر خود می‌کند و افراد زیادی حاضر به پرداخت هزینه‌های زیاد برای این امور هستند. بلاک چین می‌تواند منجر به افزایش امنیت و کارایی سیستم‌های پرداخت و پاداش در این حوزه شود. در ادامه به بررسی کاربردهای بلاک چین در این حوزه می‌پردازیم.

حقوق موسیقی و سرگرمی

کارآفرینان حوزه سرگرمی از بلاک چین برای ایجاد پلتفرم‌های به اشتراک‌گذاری عادلانه محتوا توسط قراردادهای هوشمند و تسهیل سیستم‌های پرداخت استفاده می‌کنند. «Muzika» یک پلتفرم استریم موسیقی مبتنی بر بلاک چین است که با همکاری بایننس به هنرمندان مستقل کمک می‌کند تا از شنوندگان خود کسب درآمد کنند. موزیکا 90 درصد درآمد را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد. در سال 2017 اسپاتیفای استارتاپ بلاک چینی «Mediachain» را خریداری کرد که در حال توسعه یک کتابخانه رسانه‌ای غیرمتمرکز بود تا صاحبان حقوق آهنگ ها را در پلتفرم اسپاتیفای برای پرداخت حق‌الامتیاز شناسایی کند.

همچنین استارتاپ بلاک چینی انگلیسی «JAAK» برنامه‌هایی برای همکاری با دارندگان حقوق موسیقی و سایر سهامداران صنعت سرگرمی دارد. این شرکت در حال توسعه پلتفرمی است که به صاحبان رسانه اجازه می‌دهد که داده‌ها و حقوق مرتبط با آن‌ها را از طریق بلاک چین اتریوم به محتوای هوشمند تبدیل کنند و به صورت خودکار فعالیت‌ها را توسط آن‌ها کنترل کنند. «Audius» یکی دیگر از پلتفرم‌های مبتنی بر موسیقی است که به هنرمندان و طرفداران آن‌ها روش‌هایی برای درآمدزایی پیشنهاد می‌دهد.

کاربرد بلاک چین در موسیقی و سرگرمی

پخش ویدیو

بلاک چین می‌تواند با غیرمتمرکز کردن کدگذاری، ذخیره‌سازی و توزیع محتوا هزینه پخش ویدیو را کاهش دهد و منجر به کاهش اثرگذاری شرکت‌های بزرگ این حوزه مانند نتفلیکس و یوتیوب شود. شبکه «VideoCoin» یک شبکه غیرمتمرکز زیرساخت ویدیوی ابری را در قالب یک بازار الگوریتمی همتا به همتا ارائه می‌کند که ذخیره‌سازی و توزیع آن به صورت رمزنگاری شده است. «Livepeer» یک شبکه غیرمتمرکز دیگر است که بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است و به کاربران این امکان را می‌ده که ویدیوهای زنده را با همتایان خود به اشتراک بگذارند. کاربران می‌توانند با انجام رمزگذاری ویدیویی در این پلتفرم، توکن‌های « Livepeer» به دست آورند.

بازی‌های بلاک چینی

بلاک چین با آوردن سیستم اقتصادی غیرمتمرکز و مالکیت دارایی‌ها صنعت بازی‌های رایانه‌ای را به کل دگرگون کرد. در بازی‌های رایانه ای معمولی کاربران مالک هیچ یک از آیتم‌های بازی نیستند و در ازای برنده شدن نیز پولی دریافت نمی‌کنند اما با استفاده از NFT کاربران مالکیت آیتم‌های بازی را بر عهده دارند و می‌توانند این توکن ها را در بازارهای موجود به فروش برسانند و کسب درآمد کنند. در سال 2021 بازی ویدیویی آنلاین «Axie Infinity» فروش خود را از حدود 20 هزار دلار در ابتدای سال به 246 میلیون دلار در نوامبر رساند که نشان از توجه ویژگی افراد به بازی‌های مبتنی بر NFT و متاورس است.

تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی

با استفاده از بلاک چین تولیدکنندگان محتوا راه‌های جدیدی برای کسب درآمد در رسانه‌های اجتماعی دارند. توییتر در حال حاضر امکان پرداخت انعام با بیت کوین را فراهم کرده است و تیک تاک به هنرمندان امکان ایجاد آثار هنری به شکل NFT را می‌دهد. «Chingari» یک شبکه اجتماعی ویدیویی هندی است که بازار NFT را برای تولیدکنندگان محتوا در پلتفرم خود راه‌اندازی کرده است. شبکه « BitClout» یک شبکه اجتماعی غیرمتمرکز است که در سال 2021 راه‌اندازی شده است و به کاربران امکان ایجاد سکه‌های شخصی و فروش آن به دیگران می‌دهد. شبکه های اجتماعی دیگری نیز هستند که افراد در آن‌ها برای محتوای تولید شده پول دریافت می‌کنند و از حریم خصوصی کاربران نیز حفاظت می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر NFT جدیدترین نوع شبکه‌های اجتماعی هستند که در آینده نزدیک شاهد ظهور آن‌ها خواهیم بود.

تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی

کاربرد بلاک چین برای آثار هنری

صنعت هنر در حال حاضر استفاده از بلاک چین و توکن‌سازی را به عنوان راهی برای افزایش دسترسی جهانی به بازار هنر و کاهش هزینه‌های تراکنش آغاز کرده است. در جولای 2018 گالری «Dadiani Fine Art» با پلتفرم بلاک چینی «Maecenas» برای فروش جزء به جزء اثر هنری «14 Electric Chairs» مربوط به «Andy Warhol» همکاری کرد و این حراج با استفاده از یک قرارداد هوشمند انجام شد. مثال دیگر شرکت بلاک چینی «Artory» است که یک بلاک چین عمومی برای ردیابی تاریخچه، منشا و مطالب بایگانی شده آثار هنری ارائه می‌دهد.

در دنیای هنر دیجیتال، NFTها برای تایید مالکیت آثار هنری مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال هنرمند معروف «Beeple» از NFTها برای ایجاد امضای منحصر به فرد آثار خود استفاده می‌کند. حجم فروش NFT در سال 2021 افزایش چشمگیری داشته و به 10/7 میلیارد دلار در سه ماهه سوم رسیده است. امکان استفاده از آثار هنری NFT برای سرمایه‌گذاری در حوزه دیفای و تعریف سایر کاربردها برای آن‌ها ایجاد NFT از آثار هنری را تبدیل به کاری ارزشمند کرده است.

کاربرد بلاک چین در فناوری سازمانی چیست ؟

بلاک چین به عنوان یک فناوری و تکنولوژی جدید علاوه بر تغییراتی که در بسیاری از صنایع ایجاد کرده است باعث تغییراتی در تکنولوژی‌ها و فناوری‌های سازمانی شده است. در این بخش می‌خواهیم به بررسی کاربردهای بلاک چین در فناوری سازمانی بپردازیم.

کاربرد بلاک چین در محاسبات ابری و سیستم‌های ذخیره‌سازی

سرویس‌های محاسبات ابری به منابع محاسباتی و ظرفیت ذخیره‌سازی داده‌های وسیعی نیاز دارند که همین مساله یکی از مشکلات راه‌اندازی محصولات اینترنت اشیا است. فناوری بلاک چین می‌تواند خدمات ابری غیرمتمرکزتر، امن‌تر و قدرتمندتر را به کاربران ارائه دهد. به عنوان مثال شرکت «Salesforce» از بلاک چین خود برای ارائه راه‌حل‌های ابری برای مشاغل استفاده می‌کند. این محصول مبتنی بر نرم افزار «CRM» با قراردادهای هوشمند است.

شرکت‌های ذخیره‌سازی ابری داده‌های مشتریان را در یک سرور متمرکز نگهداری می‌کنند که می‌تواند به معنی افزایش آسیب‌پذیری شبکه در برابر حملات هکرها باشد. راه‌حل‌های ذخیره‌سازی ابری بلاک چین به ذخیره‌سازی اجازه می‌دهد تا غیرمتمرکز باشد و از امنیت بیشتری برخوردار باشد. پروژه فایل کوین یکی از پروژه‌های ارز دیجیتال مطرح در حوزه ذخیرسازی غیرمتمرکز فایل است که به کاربران برای به اشتراک‌گذاری فضای ذخیره‌سازی پاداش می‌دهد. پروژه‌های بلاک چینی زیادی در این دو حوزه فعالیت می‌کنند که با توجه به حجم بالای اطلاعات تولید شده در بلاک چین استفاده از آن‌ها ضروری است.

هویت مجازی و سرویس‌های نام دامنه

در وب کنونی تعیین هویت برای کاربران بسیار دشوار است و اطلاعات شخصی کاربران در سرورهای شرکت‌های بزرگ با کمترین قابلیت تعامل با یکدیگر نگهداری می‌شود. پلتفرم‌هایی مانند «Serto» به دبنال آینده‌ای هستند که در آن هویت افراد در سراسر اینترنت به صورت یک واحد قابل انتقال است. «IBM» یک ابزار مدیریت هویت مبتنی بر بلاک چین به نام «IBM Verify Credentials» ارائه می‌کند. این سیستم غیرمتمرکز به سازمان‌های معتمد خاصی اجازه می‌دهد تا اعتبارنامه‌هایی را برای کاربران صادر کنند تا از آن‌ها برای اثبات هویت خود به سایر سازمان‌ها استفاده کنند بدون اینکه حریم خصوصی ضربه ببیند. سرویس‌های نام دامنه نیز امروزه بر بسیاری از از بلاک چین‌های پلتفرمی ایجاد شده است تا در آینده در وب 3 استفاده شود.

تعریف هویت اینترنتی با قرارداد هوشمند

کاربرد بلاک چین در تبلیغات اینترنتی چیست ؟

تبلیغات یکی از بخش‌های اصلی ایجاد صفحات اینترنتی است و امروزه حجم زیادی از اینترنت کاربران صرف دانلود بنرهای تبلیغاتی می‌شود. در سال 2017 عرضه اولیه توکن «BAT» که مربوط به مرورگر بلاک چینی «Brave» است انجام شد. در این مرورگر به جای استفاده از واسطه‌هایی مانند گوگل، تبلیغ‌کنندگان به طور مستقیم اطلاعات تبلیغ خود را در مرورگر فهرست می‌کنند. کاربران می‌توانند با مشاهده تبلیغات هزینه‌های تبلیغات را از تبلیغ‌دهندگان دریافت کنند و در غیر اینصورت می‌توانند از مرورگر در حالت بدون تبلیغ استفاده کنند. سرمایه‌گذارن نیز در این حالت تبلیغات هدفمندتری انجام می‌دهند.

کاربرد بلاک چین در منابع انسانی

بررسی سوابق تحصیلی و کاری و تایید سوابق شغلی افراد برای متخصصان منابع انسانی فرآیند زمان‌بر و دشواری است. اگر سوابق شغلی و جنایی در یک دفتر کل بلاک چین ذخیره شود، متخصصان منابع انسانی می‌توانند روند بررسی را به سرعت و با اطمینان بیشتری جلو ببرند. «Chronobank» یک پروژه بلاک چینی در این حوزه است که به طور خاص بر روی بهبود زمان استخدام در مشاغلی مانند نظافت، انبارداری، تجارت الکترونیک و سایر زمینه‌ها تمرکز دارد. هدف این استارتاپ استفاده از بلاک چین برای آسان‌تر کردن جستجوی کار برای افراد و دریافت پاداش برای زحمات خود از طریق یک چهارچوب غیرمتمرکز از طریق ارز دیجیتال و بدون دخالت موسسات مالی سنتی است.

معرفی فیلم آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه

مدیریت حرفه‌ ای ترید در بازار سرمایه

مدیریت حرفه‌ای ترید باعث افزایش میزان برد تریدرها در معاملات می‌شود و به باور بسیاری از تریدرهای بزرگ بازارهای مالی فرق بین یک تریدر حرفه‌ای و تریدر معمولی در نحوه مدیریت سرمایه است. به دلیل اهمیت این موضوع در ترید بازارهای مالی، «فرادرس» فیلم 2 ساعت و 45 دقیقه‌ای آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه را در 5 درس تدوین کرده است.

درس اول مربوط به پیدا کردن بهترین موقعیت خرید و درس دوم مربوط به پیدا کردن بهترین زمان برای ورود به معامله است. درس سوم مربوط به اهمیت موضوع اندازه‌گیری و بررسی پول هوشمند در بازارهای مالی است. در درس چهارم موضوعاتی مانند کنترل ریسک و انواع سیستم‌های معاملاتی بررسی می‌شوند. در نهایت و در درس پنجم، مدیریت رفتاری و نقش آن در معاملات آموزش داده می‌شود.

حاکمیت کسب و کار و شرکت‌ها

مزایای استفاده از بلاک چین و قراردادهای هوشمند در تایید تراکنش‌ها را می‌توان برای حسابداری تجاری نیز استفاده کرد. به عنوان مثال اپلیکیشن «Boardroom» شرکت‌ها را قدر می‌سازد تا قراردادهای هوشمند خود را بر روی شبکه اتریوم مدیریت کنند. این اپلیکیشن یک سیستم اداری را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند تا اطمینان حاصل کند که قراردادهای هوشمند طبق قوانین کدگذاری شده روی بلاک چین کار می‌کنند. همچنین می‌توان از این اپلیکیشن برای مدیریت مشارکتی و رای‌دهی در هیئت مدیره شرکت‌ها استفاده کرد.

پروژه «Aragon» از این هم فراتر می‌رود و از بلاک چین به عنوان محلی برای ایجاد شرکت‌ها و نگهداری اطلاعات ساختارهای سازمانی آن‌ها استفاده می‌کند. این پروژه بر این باور است که سازمان‌های غیرمتمرکز می‌توانند بدترین مشکلات جهان را حل کنند و به همین دلیل در حال توسعه ابزارهایی برای کمک به شرکت‌ها برای استفاده از بلاک چین برای مدیریت کل نیروی کار جهانی خود است. آراگون بلاک چین را ابزاری برای به کارگیری کارمندان و پیمانکاران بیشتر از کشورهای در حال توسعه در کسب و کارهای آمریکای شمالی و اروپایی می‌داند.

کاربرد بلاک چین در پیش بینی

صنایع مرتبط با اطلاعات همانند تحقیق و توسعه، تجزیه و تحلیل، مشاوره و پیش‌بینی نیز می‌توانند با به کارگیری بلاک چین فعالیت خود را بهبود بدهند. بلاک چین به عنوان محلی برای ثبت اطلاعات دقیق و غیرقابل دستکاری که از تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز پشتیبانی می‌کند، عملیات پیش‌‌بینی در حوزه‌های مختلف را با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین هدفمند می‌کند. «Augur» که بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است، به کاربران اجازه می‌دهد تا رویدادها را پیش‌بینی کنند و برای پیش‌بینی‌های صورت گرفته پاداش دریافت کنند.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
cbinsights
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *