چگونه سخنرانی خوبی داشته باشیم؟

۸۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ فروردین ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
چگونه سخنرانی خوبی داشته باشیم؟

انجام سخنرانی شامل دو مهارت فنون ارائه و ویژگی‌های فردی شخص ارائه دهنده است. این دو جنبه در هم آمیخته‌ شده است و می‌توان آن‌ها را به عنوان تهیه، ارائه و تمرین ارتباطات کلامی و غیرکلامی توصیف کرد. این مقاله به تعریف سخنرانی می‌پردازد و برخی از اصطلاحات تخصصی مربوط به مهارت‌های سخنرانی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

سخنرانی چیست؟

ارائه رسمی اطلاعات شامل دو مهارت ارائه اطلاعات و ارائه ویژگی‌های فردی مهم است. این دو جنبه در هم آمیخته‌ شده است و می‌توان آن‌ها را به عنوان تهیه، ارائه و تمرین ارتباطات کلامی و غیرکلامی توصیف کرد. این مقاله به تعریف سخنرانی می‌پردازد و برخی از اصطلاحات تخصصی مربوط به مهارت‌های سخنرانی را تعریف می‌کند.

بسیاری از مردم وقتی که از آن‌ها خواسته می‌شود که برای اولین بار در جمع شروع به صحبت کنند، وحشت‌زده می‌شوند. ریشه برخی از این ترس‌ها را می‌توان با آماده‌سازی خوب از بین برد، که همچنین زمینه را برای سخنرانی موثر فراهم می‌کند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد کاریزماتیک و پرنفوذ، توانایی آن‌ها در سخنرانی‌های قدرتمند است.

 

چگونه سخنرانی خوبی داشته باشیم؟

سخنرانی یک وسیله ارتباطی است، که می‌تواند به موقعیت‌های گوناگون مکالمه، مانند صحبت کردن با یک گروه، تشکیل یک جلسه یا جلسات تیمی اقتباس شود. یک ارائه همچنین می‌تواند، شامل سایر جنبه‌های سخنرانی، مثل سخنرانی در یک عروسی و یا سخنرانی در یک کنفرانس ویدیوئی باشد. برای اینکه سخنرانی موثری داشته باشید، لازم است که در کنار تقویت فن بیان خود، یک ارائه قدم به قدم داشته باشید و روش ارائه اطلاعات باید به دقت در نظر گرفته شود.

یک سخنرانی به این نیاز دارد، که شما پیغامی را به شنوندگان خود انتقال دهید و اغلب شامل یک موضوع متقاعدکننده است. سخنرانی ممکن است برای مثال شامل صحبت‌هایی در مورد عملکرد مثبت شرکت شما باشد، یا تقدیر از یک کارفرما، یا اینکه چرا شما باید برای پروژه‌ای هزینه اضافه دریافت کنید.

عناصر کلیدی سخنرانی

ارائه یک سخنرانی راهی برای معرفی کردن ایده‌ها و افکار شما به مخاطبانتان است. اجزای زیر را برای یک سخنرانی خوب در نظر بگیرید:

محتوا

توجه به پاسخ سوالات زیر شما را در ارائه یک سخنرانی خوب یاری می‌کند:

کی و کجا سخنرانی خود را ارائه می‌دهید؟

یک دنیا تفاوت بین یک فضای کوچک با نور طبیعی و شرایط غیر رسمی و یک تالار بزرگ سخنرانی با چراغ‌های صحنه‌ای روشن وجود دارد. سخنرانی در این دو محیط کاملا با هم متفاوت است، و به تکنیک‌های متفاوتی نیاز دارند.

آیا شما با این محیط آشنا هستید یا کاملا جدید است؟

اگر مکان سخنرانی برای شما جدید است، سعی کنید که از قبل به آنجا مراجعه کنید، یا حداقل زود به آنجا برسید تا با فضای آنجا آشنا شوید.

سخنرانی کاملا رسمی خواهد بود یا رسمی بودن چندان ضرورتی ندارد؟

تنظیمات کاری کمابیش رسمی است، اما برای رسمی بودن در آن هم درجاتی وجود دارد. خوب است که این درجات را بشناسید و در تنظیم متن سخنرانی آن‌ها را در نظر بگیرید.

سخنرانی برای گروه کوچک یا گروه بزرگی قرار است برگزار شود؟ آیا شما با مخاطبان آشنایی دارید؟

  • اگر مخاطبان جدید هستند، شما باید با روشی سریع و موثر با آن‌ها ارتباط برقرار کنید تا بتوانید آن‌ها را با خود همراه کنید.
  • چه تجهیزات و فناوری‌هایی در دسترس شماست و انتظار می‌رود که شما از چه امکاناتی استفاده کنید؟
  • به طور خاص، شما باید از میکروفن‌ها بپرسید و اینکه انتظار می‌رود در یک مکان ایستاده باشید یا امکان حرکت به اطراف را هم دارید یا نه؟
  • مخاطبان انتظار دارند از شما و سخنرانی شما چه چیزی یاد بگیرند؟
  • سازمان‌دهندگان سخنرانی برای ارائه چه مطالبی با شما قرارداد می‌بندند؟
  • همه این‌ها بر اینکه شما چه اطلاعاتی را باید در سخنرانی‌تان ارائه دهید، تاثیر دارد و تمام این جنبه‌ها ارائه شما را تغییر خواهد داد.

سخنران: نقش سخنران این است که با مخاطبان ارتباط برقرار کند و سخنرانی را در کنترل داشته باشد. به یاد داشته باشید که این شامل کنترل مخاطبان هم می‌شود، بخصوص اگر شما نوعی واکنش و پاسخگویی از مخاطبان را هم بخواهید.

مخاطبان: مخاطبان دریافت‌کننده پیام سخنران هستند. البته این دریافت پیام از طریق مواردی مانند تجربه شخصی خود مخاطب، دانش و ارزش‌های او تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

پیام سخنرانی

پیامی که سخنران انتقال می‌دهد، تنها از طریق گفتار (ارتباط کلامی) بیان نمی‌شود، بلکه می‌تواند با تکنیک‌هایی مثل تجهیزات صوتی، زبان بدن (body language)، حرکات خاص، ارتباط چشمی (ارتباط غیر کلامی) و وسایل بصری تقویت شود. پیام سخنرانی هم تحت تاثیر انتظارات مخاطبان قرار می‌گیرد. برای مثال، اگر با شما توافق شده است که در مورد موضوع خاصی سخنرانی کنید و شما تصمیم دارید در مورد موضوع دیگری سخنرانی کنید، به سختی ممکن است، که مخاطبان راضی شوند، حتی اگر سخنرانی‌تان را خیلی خوب ارائه دهید، آن‌ها از سخنرانی شما ناراضی خواهند بود، زیرا شما انتظارات آن‌ها را نادیده گرفته‌اید.

واکنش مخاطبان

واکنش مخاطبان و بنابراین موفقیت سخنرانی شما به میزان زیادی به این بستگی دارد که آیا شما به عنوان سخنران، به طور موثر پیام خود را به آن‌ها رسانده‌اید و آیا انتظارات آن‌ها را براورده کرده‌اید؟ به عنوان یک سخنران شما نمی‌توانید انتظارات مخاطبان را کنترل کنید. سعی کنید به روشی آنچه را که سازمان‌دهندگان کنفرانس در مورد سخنرانی شما به مخاطبان گفته‌اند و آنچه را که اکنون مخاطبان از شما انتظار دارند، بیابید. در این صورت بهتر می‌توانید انتظارات مخاطبان را برآورده سازید.

روش سخنرانی

معمولا سخنرانی به صورت مستقیم به مخاطبان ارائه می‌شود. اما مواردی هم هست که با استفاده از سیستم‌های کنفرانس ویدیویی مثل اسکایپ (Skype؛ نرم‌افزار کاربردی است که به کاربر اجازه می‌دهد به وسیله صدا روی پروتکل اینترنت تماس تلفنی برقرار کنند. تماس تلفنی و ویدئویی بین کاربران اسکایپ کاملاً رایگان است و برای تماس با تلفن ثابت و تلفن موبایل نیاز به خرید اعتبار می‌باشد. همچنین این برنامه امکانات مختلف دیگری مانند پیام‌رسان فوری، انتقال فایل، ویدئو کنفرانس و پست صوتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد) و از بستر اینترنت تحویل داده شود. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید، که اگر سخنرانی شما ضبط شده و از طریق اینترنت ارسال شده باشد، ممکن است بعد از چندین سال هم در دسترس افراد مختلف قرار بگیرد.

موانع برای انجام سخنرانی خوب

عوامل زیادی هستند که بر نحوه سخنرانی شما می‌توانند تاثیر منفی بگذارند. به عنوان مثال سر و صدای پس‌زمینه یا سایر عوامل حواس‌پرتی، فضای سخنرانی بیش از حد گرم یا سرد باشد یا ساعت سخنرانی یا سطح هوشیاری مخاطبان، همه این‌ها سطح توجه مخاطبان را می‌تواند تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان سخنران، شما باید برای مواجهه با همه این مشکلات آمادگی داشته باشید و سعی کنید که توجه مخاطبان را بر سخنرانی متمرکز سازید.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در این موضوع داشته باشید، شاید آموزش های زیر نیز برای شما مفید باشند:

::.

منبع

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *