چگونه در لینکدین فعالیت کنیم؟ — راهنمای کامل

۲۵۸۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
چگونه در لینکدین فعالیت کنیم؟ — راهنمای کامل

لینکدین بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان برای افراد حرفه‌ای و متخصص به حساب می‌آید و با بیش از ۷۵۰ میلیون کاربر در اقصی نقاط جهان، از اثرگذارترین پلتفرم‌های کنونی نیز هست. در این وب‌سایت، می‌توانید به بی‌شمار مخاطب بالقوه متصل شوید و از مزایای شبکه‌سازی با آن‌ها در مسیر حرفه‌ای خود استفاده کنید. اما برخی پیچیدگی‌ها و همینطور ساز و کار متفاوت با دیگر شبکه‌های اجتماعی که عمدتا برای سرگرم کردن کاربران ساخته شده‌اند، این سوال را به وجود می‌آورد که اصلا چگونه باید در لینکدین فعالیت کنیم.

اعضای لینکدین می‌توانند از قابلیت‌های شبکه اجتماعی مورد نظر برای برقراری ارتباط با شرکای تجاری، مشتریان و همکاران استفاده کنند. اما این ساده‌ترین ویژگی لینکدین به حساب می‌آید و از سوی دیگر قادر به بهبود وضعیت پروفایل خود، افزایش آگاهی نسبت به برند خود و همینطور یافتن استخدام‌کنندگان درست برای مهارت‌ها و توانایی‌های خود نیز هستید.

به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا به شما بگوییم باید چگونه در لینکدین فعالیت کنیم تا به موفقیت شخصی، حرفه‌ای و سازمانی دست یابیم. ناگفته نماند که اگر نیازمند دریافت اطلاعات هرچه بیشتر راجع به این شبکه اجتماعی هستید، مطالعه مقاله «لینکدین چیست و چگونه از آن برای پیشرفت شغلی استفاده کنیم؟» پیشنهاد می‌شود.

۱. پروفایل لینکدین خود را تکمیل کنید

پروفایل شما می‌تواند نقشی بنیادین در برندسازی شخصی شما ایفا کند. مادامی که پروفایل خود را در حالت عمومی (و نه خصوصی) قرار داده باشید، تمام افرادی که در لینکدین ثبت نام کرده باشند قادر به مشاهده آن خواهند بود. علاوه بر این، پروفایل عمومی شما می‌تواند در نتایج جستجوی گوگل و دیگر جستجوگرهای اینترنتی نیز به نمایش درآید و بنابراین حتی افرادی که از لینکدین استفاده نمی‌کنند هم قادر به مشاهده آن خواهند بود.

الگوریتم جستجوی داخلی لینکدین صرفا پروفایل‌هایی را می‌یابد که به عنوان «تکمیل» رده‌بندی شده باشند و این پروفایل‌ها، معمولا تا ۲۰ برابر بیشتر از سایر موارد دیده می‌شوند. بنابراین هنگام تفکر راجع به اینکه باید چگونه در لینکدین فعالیت کنیم، تکمیل کردن پروفایل یکی از اولین و تاثیرگذارترین موارد به حساب می‌آید.

چگونه در لینکدین فعالیت کنیم

نکات زیر را حتما به خاطر بسپارید:

  • تصویری باکیفیت از خودتان آپلود کنید، ترجیحا تصویری که توسط یک عکاس حرفه‌ای به ثبت رسیده باشد. ظاهری هوشمند داشته باشید، لبخند بزنید و اطمینان حاصل کنید هیچ عنصری در تصویر نباشد که منجر به حواس‌پرتی شود.
  • با افزودن یک تصویر پس‌زمینه (که گاهی تصویر «بنر» یا «کاور» هم نامیده می‌شود)، زیبایی پروفایل خود را دوچندان کنید. این تصویر باید بازتاب‌دهنده شخصیت و حرفه شغلی شما باشد.
  • در سربرگ پروفایل خود به حوزه فعالیت و همینطور محل زندگی اشاره کنید. برای این بخش، لینکدین تا سقف ۱۲۰ حرف (یا کاراکتر) در اختیار شما گذاشته است.
  • یک معرفی‌نامه موجز راجع به اینکه که هستید، چه کاری می‌کنید و چه خدماتی ارائه می‌دهید، بنویسید. برای نوشتن این بیوگرافی به سقف ۲۰۰۰ کاراکتر دسترسی دارید، اما لازم نیست از تمام این ظرفیت استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید شش مثال از کارهای خود را آپلود کنید یا به آن‌ها لینک بدهید تا پروفایلی تکمیل‌تر داشته باشید.
  • سمت شغلی کنونی خود را نوشته و از این بگویید که شامل چه فرایندهایی می‌شود. همه‌چیز را به صورت دقیق توضیح دهید. برای مثال صرفا نگویید که «قادر به برقراری ارتباط موثر» هستید. در عوض جزییاتی کامل راجع به مهارت‌های ارتباطی خود ارائه کنید و زمان‌هایی را مثال بزنید که این مهارت‌ها کمکی بزرگ به شما رساندند. بار دیگر برای این بخش به ۲۰۰۰ کاراکتر دسترسی دارید.
  • تاریخچه مشاغل قبلی، جزییات تحصیلی و حداقل چهار مهارتی که به صورت تخصصی در اختیار دارید را فهرست کنید.

همینطور که جزییات بیشتری به پروفایل خود اضافه می‌کنید، شاهد پر شدن نوار به خصوصی در لینکدین خواهید بود که میزان تکمیل بودن پروفایل شما را می‌سنجد و بنابر آن، امتیازهایی مانند «تازه‌کار» (Beginner)، «متوسط» (Intermediate) یا «پنج ستاره» (All-Star) به شما می‌دهد.

۲. با سایر کاربران ارتباط گرفته و به آن‌ها متصل شوید

لینکدین این امکان را فراهم کرده که با بی‌شمار شخصیت مختلف در حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنید. این راهی عالی برای به‌روز شدن و باخبر شدن از آخرین اخبار صنعت است و از سوی دیگر شما نیز می‌توانید به اشتراک‌گذاری اطلاعات با دیگران مشغول شوید.

شما می‌توانید در لینکدین هرکسی را به برقراری ارتباط با خود دعوت کنید (یا دعوت‌های آن‌ها را بپذیرید)، اما برای استفاده از خدمات این وب‌سایت، هر دو طرف باید در لینکدین ثبت نام کرده باشند. لینکدین ارتباطات شما را درون فهرستی به نام «شبکه من» (My Network) قرار می‌دهد. هنگامی که ارتباطی جدید برقرار می‌کنید، نه‌تنها به پروفایل شخص مقابل دسترسی خواهید داشت، بلکه قادر به مشاهده آن دسته از ارتباطات عمومی او نیز خواهید بود. این افراد تبدیل به «مخاطبان درجه دو» شما می‌شوند و بی‌شمار فرصت تازه برای شبکه‌سازی هرچه بیشتر در اختیارتان می‌گذارند، چراکه مجددا قادر به دعوت از آن‌ها برای برقراری ارتباط مستقیم با شما خواهید بود.

نکته: تعداد ارتباطات شما، تاثیری مستقیم روی امتیازتان در رده‌بندی جستجوی لینکدین می‌گذارد. بنابراین ایده خوبی است که از همان ابتدا هدف‌تان را روی به دست آوردن حداقل ۵۰ مخاطب «درجه یک» بگذارید.

۳. لب به سخن باز کنید

به محض اینکه نخستین ارتباطات خود را در لینکدین برقرار کنید، از قابلیت پیام دایرکت این شبکه اجتماعی بهره برده و مکالماتی واقعی با افراد گوناگون داشته باشید. قابلیت استاتوس یا Active Status به شما می‌گوید که کدام مخاطبان در هر لحظه آنلاین هستند و اگر مایل به مکالمه با آن‌ها بودید، به نقطه سبز رنگی که کنار تصویر پروفایل آن‌ها نمایش داده می‌شود دقت کنید.

اگر به زبان انگلیسی مکالمه می‌کنید، از قابلیت Smart Replies یا «پاسخ‌های هوشمند» هم بهره بگیرید. این‌ها متونی کوتاه هستند که به صورت خودکار تولید شده‌اند و اجازه می‌دهند جملات و عباراتی مانند «چه زمانی؟» (?What Time) یا «عالی است، ممنون!» (!Great, Thanks) را برای شخص مقابل فرستاده و مکالمه را سریع و موثر باقی نگه دارید.

۴. از توصیه‌ ها بهره ببرید

چگونه در لینکدین فعالیت کنیم

افراد مرتبط با شما می‌توانند «توصیه‌نامه‌ها» (Recommendations) برای پروفایل شما بنویسند و از سوی دیگر به تأیید یا به‌اصطلاح «اندورس» (Endorse) مهارت‌های شما مشغول شوند. شما نیز می‌توانید همین‌ کار را برای دیگران انجام دهید.

ریکامندیشن‌ها در اصل توصیه‌نامه‌هایی شخصی هستند که روی توانایی‌های حرفه‌ای شما تمرکز دارند. به گفتگو با افرادی بپردازید که پیشتر با آن‌ها همکاری کرده‌اید و از آن‌ها بخواهید که برای شما توصیه‌نامه بنویسند. هدف را بر این بگذارید که حداقل بین ۵ الی ۱۰ توصیه‌نامه از سوی افراد سرشناس پیرامون خود به دست آورید. هنگام گفتگو، از شخص روبه‌رو بخواهید راجع به مشخصه‌ها یا دستاوردهایی در همکاری با شما صحبت کنند که آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. از سوی دیگر، بهتر است از جملات کلی پرهیز شود. جلمه‌ای مانند «کار کردن با او خوب بود» جمله مناسبی نیست.

از سوی دیگر، اندورسمنت‌ها در واقع تاییدیه‌هایی بر مهارت‌های خاص شما هستند. «Endorsement» به اندازه توصیه‌نامه‌هایی شخصی‌سازی شده موثر واقع نمی‌شوند، اما اگر برای مثال مهارت‌های مدیریت شما توسط چند نفر اندورس شود، می‌توانید شخصیتی منحصربه‌فرد در حوزه تخصصی مرتبط به خود جلوه کنید.

۵. از گروه‌های لینکدین استفاده کنید

تمام اعضای شبکه اجتماعی لینکدین می‌توانند به تشکیل گروه پرداخته یا عضو هر گروهی شوند که پیشتر ساخته شده و سپس ایده‌ها و نظرات خود راجع به اخبار صنعت را با دیگران به اشتراک بگذارند. این روشی عالی برای شبکه‌سازی گسترده به حساب می‌آید.

با استفاده از نوار جستجوی لینکدین که در بالای صفحه پروفایل شما قرار گرفته می‌توانید به جستجو برای گروه‌ها بپردازید یا اصلا می‌توانید از طریق گروه‌هایی که پیشتر به آن‌ها پیوسته‌اید، گروه‌های تازه‌تر را بیابید. وقتی به عضویت یک گروه درآمدید، می‌توانید در مکالمات شرکت کنید، از دیگران سوال بپرسید و برای سایر اعضا پیام بفرستید.

گروه‌های لینکدین یکی از ارزشمندترین منابع شما در این شبکه اجتماعی به حساب می‌آید و می‌تواند به کسب اطلاعات هرچه بیشتر راجع به صنعت منجر شود. دانش خود را با دیگر اعضای گروه به اشتراک بگذارید و به احتمال فراوان بازخوردهای جذابی دریافت خواهید کرد.

هشدار: لینکدین قویا با تبلیغات شخصی در گروه‌ها مقابله می‌کند. نمایش تخصص خوب است: اما تمجید نابه‌جا از محصولات شرکت‌تان نه. اگر قوانین را زیر پا بگذارید و رویکردهای اخلاقی را در پیش نگیرید، ممکن است بلاک یا از گروه اخراج شوید.

۶. تولید محتوای تعاملی و منحصر به لینکدین

درست مثل هر شبکه اجتماعی دیگر، می‌توانید پست‌های متنی ساده، تصاویر و متون حاوی لینک به سایت‌های دیگر را در لینکدین منتشر کرده و با دیگر اعضا به اشتراک بگذارید. اما اطمینان حاصل کنید که این اطلاعات کارآمد، مفید و مرتبط به ارتباطات حرفه‌ای شما باشند. از طرف دیگر احتمالا بد نباشد که اندکی مهارت‌های نویسندگی خود را بهبود ببخشید.

با استفاده از موبایل هوشمند خود، قادر به ضبط و آپلود مستقیم ویدیوها درون لینکدین هستید. با این کار می‌توانید آگاهی و تجربه‌های خود را به اشتراک بگذارید یا تصویر برند کسب‌وکار خود را بهبود ببخشید. با استفاده از فیلترها و استیکرهای داخلی لینکدین، ویدیوهای خود را جذاب‌تر کنید و برای جلب نظر آن‌هایی که ویدیوها را بدون صدا تماشا می‌کنند، به سراغ زیرنویس بروید.

علاوه بر تمام این‌ها، لینکدین اجازه می‌دهد از طریق پلتفرم انتشار مطالب موسوم به «Publishing Platform»، مقاله‌هایی کامل و جامع را منتشر کنید. مقالاتی که می‌نویسید سپس سر از پروفایل شما درمی‌آورند. سایر کاربران هم قادر به بازنشر چنین پست‌هایی خواهند بود و حتی ممکن است سر از فهرست نتایج موتورهای جستجو درآورید. چنین رویکردهایی، نقشی اساسی در موفقیت شما در لینکدین ایفا خواهند کرد.

چگونه در لینکدین فعالیت کنیم

SlideShare هم یکی دیگر از قابلیت‌های ارزشمند لینکدین برای انتشار محتوای باکیفیت است. این قابلیت شکلی یکپارچه با وب‌سایت لینکدین دارد و اجازه می‌دهد به انتشار ارائه‌ها و اینفوگرافی‌های مختلف بپردازید.

نکته: افزودن هشتگ به پست‌ها می‌تواند باعث دیده شدن آن‌ها از سوی افراد بیشتری شود. یک هشتگ را درون نوار جستجوی لینکدین تایپ کنید تا ببینید چند نفر آن را فالو کرده‌اند و معمولا نیز به چه جنس محتوایی واکنش نشان می‌دهند.

۷. فرصت‌های شغلی یا نیروهای تازه‌نفس را بیابید

بنابر آمار خود لینکدین، ۲۰ هزار کسب‌وکار در ایالات متحده از این وب‌سایت برای جذب نیروهای تازه‌نفس بهره می‌برند. سرویس لینکدین به شما اجازه می‌دهد به جستجو برای افرادی بپردازید که تجارب یا مهارت‌های مشخصی که در تیم خود به آن‌ها نیاز دارید را به نمایش می‌گذارند. لینکدین حتی می‌تواند جایگزینی عالی برای تمام رویکردهای جذب نیروی سنتی باشد که البته این موضوع تا حد زیادی به صنعت فعالیت شما و سمت‌های خالی شرکت وابسته است.

قابلیت «جستجوی پیشرفته» (Advanced Search) لینکدین اجازه می‌دهد براساس متغیرهای گوناگون نظیر لوکیشن، شرکت، شرکت‌های پیشین، صنعت، زبان، علایق، دانشگاه‌ها و مدارک تحصیلی به جستجو برای اشخاص مد نظر خود مشغول شوید. اگر بخواهید به قابلیت‌هایی بیشتر دسترسی پیدا کنید، می‌توان اشتراک پولی Recruiter را تهیه کنید و به منابع بیشتری برای اولویت‌بندی، برقراری ارتباط و مدیریت فهرست کاندیداهای سمت‌های شغلی شرکت خود دسترسی پیدا کنید.

به همین شکل، از لینکدین می‌توان برای یافتن فرصت‌های شغلی بهره گرفت. علاوه بر گشت‌وگذار میان آگهی‌های استخدام، بسیاری از مردم به سراغ ابزارهای پژوهشی این شبکه اجتماعی می‌روند. برای مثال فرض می‌کنیم که دو فرصت شغلی در مقابل خود دارید. با استفاده از لینکدین می‌توانید اطلاعات بیشتری راجع به مدیران و همکاران خود کسب کنید و دانشی عمیق‌تر راجع به فرهنگ سازمانی غالب بر هر دو شرکت به دست آورید.

۸. پروفایل سازمانی خود را بهبود ببخشید

لینکدین می‌تواند میزان دیده شدن کسب‌وکار، برند و محصولات شما را افزایش دهد. این وب‌سایت می‌تواند به شما در روایت داستان شرکت کمک کند. کافی است این کار را به شکلی اصولی انجام دهید و به‌ناگاه متوجه می‌شوید که نوعی ارتباط عاطفی ارزشمند با مشتریان و کارمندان بالقوه خود برقرار کرده‌اید و در واقع درکی کلیدی از این یافته‌اید که باید چگونه در لینکدین فعالیت کنیم.

با این اوصاف، حتما به فکر راه‌اندازی یک صفحه مخصوص برای شرکت خود باشید تا مصرف‌کنندگان، مشتریان، تامین‌کنندگان و نیروهای تازه‌نفس قادر به برقراری ارتباط با شما باشند. ادمین صفحه شما ضمنا می‌تواند از ابزار آنالیتیکس لینکدین برای آشنایی هرچه بیشتر با افرادی که از صفحه بازدید می‌کنند بهره ببرد. به این ترتیب می‌تواند به شکلی موثرتر و هدفمندتر به تولید محتوا مشغول شوید. لینکدین از روش‌های دیگر نیز به کسب‌وکار و شرکت شما سود خواهد رساند. برای مثال با این سایت می‌توانید راجع به رقبای خود، شرکای بالقوه و تامین‌کنندگان نوظهور تحقیق کنید.

نکته: امکان یکپارچه‌سازی لینکدین با دیگر سرویس‌ها و پلتفرم‌ها هم وجود دارد. برای مثال پست‌های لینکدین شما می‌توانند به صورت خودکار درون توییتر هم منتشر شوند. بنابراین علاوه بر راه‌اندازی یک صفحه به خصوص، لازم است به استراتژی‌های شرکت خود در شبکه‌های اجتماعی و به صورت خاص لینکدین هم فکر کنید.

۹. اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنید

چگونه در لینکدین فعالیت کنیم

موفقیت در لینکدین نیازمند توسعه اعتبار و حفظ آن در گذر زمان است. این یعنی بسیار ضروری است که همواره رفتاری حرفه‌ای از خود به نمایش بگذارید. بنابراین از انتشار محتوای شخصی که شاید اینستاگرام و توییتر جای بهتری برای آن‌ها باشد خودداری کنید و به سخن‌چینی و رفتارهای مشابه نیز مشغول نشوید. هنگام درنظرگیری اینکه باید چگونه در لینکدین فعالیت کنیم، این‌ها مهم‌ترین موارد هستند.

هنگامی که خودتان را به دیگران معرفی می‌کنید مراقب کلمات و رفتار خود باشید و در واقع تنها زمانی دست به این کار بزنید که نفعی مشترک به هر دو طرف برسد. در نهایت نیز به خاطر داشته باشید که صداقت بهترین رویکرد است. خودتان را بیش از حد دست بالا نگیرید و هنگام صحبت راجع به دستاوردها، بر حقایق متکی باشید.

سخن پایانی راجع به اینکه چگونه در لینکدین فعالیت کنیم

لینکدین بزرگ‌ترین پلتفرم شبکه‌سازی در جهان به حساب می‌آید و به کمک آن می‌توانید با افراد سرشناس صنعت و حوزه خود آشنا بشوید و در عین حال ارتباط خود را با همکاران پیشین و کنونی حفظ کنید. این ابزاری ارزشمند برای یافتن فرصت‌های شغلی یا یافتن نیروهای تازه نیز هست و فضایی عالی برای اینکه در جریان آخرین اخبار صنعت قرار بگیرید، اعتبار حرفه‌ای خود را افزایش دهید و برندتان را مقابل چشم افراد بیشتری بگذارید. اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی بوده‌اید که نمی‌دانستید باید چگونه در لینکدین فعالیت کنیم، نکات بالا می‌توانند حداقل در ابتدای راه، حسابی یاری‌رسان باشند.

پس برای اینکه همه‌چیز را هنگام تفکر راجع به اینکه باید چگونه در لینکدین فعالیت کنیم از نظر رد کرده باشیم، لازم است به این موارد توجه نشان دهیم:

  • پروفایل خود را در لینکدین تکمیل کنیم.
  • با سایر کاربران ارتباط گرفته و به آن‌ها متصل شویم.
  • شروع به صحبت کرده و از بیان نظرات و عقاید خود نترسیم.
  • خواستار توصیه‌نامه و اندورس دیگران شویم و همین کار را برای سایرین نیز انجام دهیم.
  • از گروه‌های لینکدین استفاده حداکثری کنیم.
  • به تولید محتوای با کیفیت و درگیرکننده مشغول شویم.
  • به جستجو برای نیروهای تازه‌نفس یا فرصت‌های شغلی بپردازیم.
  • یک پروفایل سازمانی برای کسب‌وکار ساخته و آن را بهبود ببخشیم.
  • رفتار حرفه‌ای دیگران را رصد کرده و رویکردهایی مشابه و البته صادقانه در پیش بگیریم
بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Mind Tools
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *