پین هدر چیست؟ — راهنمای کاربردی

۱۳۳۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
پین هدر چیست؟ — راهنمای کاربردی

راه‌های متنوعی برای اتصال بخش‌های مختلف اجزای مدار به یکدیگر وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از پین هدر است. در این آموزش، با پین هدر و انواع آن آشنا می‌شویم.

پین هدر چیست؟

پین هدر یکی از قطعاتی است که برای اتصال بخش‌های مختلف مدارهای الکترونیکی کاربرد فراوانی دارد. به طور کلی، در یک طرف پین هدر تعدادی پین قرار دارد که می‌تواند به یک PCB لحیم شود یا به کابل متصل شود.

این نوع اتصالات در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند و می‌توانند تعداد ردیف‌های متفاوتی از پایه‌ها را داشته باشند. تصویر زیر یک اتصال پین هدر مادگی را نشان می‌دهد که روی برد لحیم شده است.

پین هدر

پین هدرهای رایج معمولاً اتصال‌هایی در ردیف‌های تکی و دو تایی دارند که با فاصله 0٫1 اینچی (2٫54 میلی متری) است. این فاصله یک مقدار استاندارد سازگار با برد بورد است. پین‌هدرها در نسخه‌های اصطلاحاً نری و مادگی وجود دارند و در اتصال بردها و شیلدهای آردوینو به یکدیگر نیز به کار می‌روند. کاربران می‌توانند سیم‌های جامپر را به راحتی به بردبوردها متصل کنند. تصویر زیر اتصالات پین هدر 0٫1 اینچی نری و مادگی را روی یک برد آردوینو نشان می‌دهد.

پین هدر آردوینو

البته پین‌هدرهای دیگر با فاصله متفاوت غیرمعمول نیستند. به عنوان مثال، ماژول بی‌سیم XBee از نسخه 2 میلی‌متری همان اتصال استفاده می‌کند. در تصویر زیر نمای بالایی نشان داده شده است که پین هدر مادگی SMD با ۲ میلی‌متری روی برد لحیم شده است.

پین هدر

یک نوع متداول از پین‌هدرها، نسخه «پین ماشینی» است. در حالی که نسخه معمولی از ورق فلز پرس شده و تا خورده تشکیل شده است، اتصالات پین ماشینی با شکل‌دهی فلز به صورت دلخواه ساخته می‌شود. نتیجه این امر اتصال محکم‌تر با مَفصل بهتر و طول عمر بیشتر است که البته تا حدی گران‌تر است.

شکل زیر یک پین هدر مادگی را نشان می‌دهد. توجه کنید که این پین‌هدرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم شوند، در حالی که اتصالات پین هدر مادگی 0٫1 اینچی این‌گونه نیستند. همچنین توجه داشته باشید که همه اتصالات پین هدر غیرماشینی با پین‌هدرهای ماشینی جفت نمی‌شوند.

پین هدر

کابل‌های ساخته شده برای اتصال به پین‌هدرها معمولاً یکی از این دو نوع هستند: سیم‌های تکی با اتصالات به سرسیم پرس شده یا کابل‌های فلت با کانکتورهای جابه‌جایی عایق. به طور کلی، پین‌هدرهای کابل‌دار فقط در نوع مادگی در دسترس هستند و یک پین نری با آن‌ها جفت می‌شود.

پین هدر

شکل بالا یک کابل شش سیمه را نشان می‌دهد. هر سیم به صورت جداگانه اتصال دارد و به یک سرسیم متصل و پرس می‌شود. و سپس اتصالات در داخل قاب پلاستیکی قرار می‌گیرند.

شکل زیر کانکتورهای جابه‌جایی عایق ۲ در ۵ را با کابل فلت نشان می‌دهد. این نوع کابل را می‌توان به سرعت مونتاژ کرد، زیرا نیازی به جدا کردن اتصالات به صورت جداگانه نیست. همچنین برای جلوگیری از قرارگیری نادرست، زبانه‌هایی روی محفظه تعبیه شده است.

پین هدر با کابل فلت

مدارهای انعطاف‌پذیر نیز می‌توانند از زبانه‌هایی با فاصله استاندارد 0٫1 اینچ استفاده کنند. این زبانه‌ها به منظور تماس با ماده نیمه‌رسانا از طریق یک لایه قابل‌انعطاف منگنه می‌شوند.

پین هدر

ساخت کابل پین هدر

همان‌طور که گفتیم، به جای لحیم‌کاری مستقیم، می‌توان از پین هدرهای استاندارد استفاده کرد تا سیم‌کشی مدار آسان و تمیز باشد. در بسیاری از موارد، ممکن است بخواهیم کابل‌ها را به پین هدر وصل کنیم یا کابل‌های آسیب دیده را تعمیر کنید. در اینجا روش سریع ساخت کابل پین هدر را بررسی می‌کنیم.

برای نمونه، می‌خواهیم کابلی را به یک پین هدر متصل کنیم. دقت کنید که سیم و سرسیم پین هدر باید با هم تطابق داشته باشند.

ابزار و تجهیزات لازم برای این کار به شرح زیر هستند:

  • سیم‌لخت‌کن
  • انبر پرس
  • سیم شیلددار
  • روکش سیم پلاستیکی
  • پین هدر مادگی

ابزار ساخت پین هدر

با استفاده از سیم‌لخت‌کن، مقداری از سیم را که لازم است لخت کنید. برای تخمین مقداری از سیم که باید لخت شود، سیم را در کنار سرسیم قرار داده و اندازه مناسب را مشخص کنید.

در این مثال می‌خواهیم از دو پین هدر استفاده کنیم و به همین دلیل سیم زمین را به دو شاخه تبدیل می‌کنیم.

سیم دو شاخه

بعد از آنکه سیم لخت به اندازه کافی در دسترس داشتید، بقیه سیم در معرض هوا را با روکش سیم بپوشانید.

سرِ سیم‌ها را بپیچانید و در سرسیم‌های پین هدر قرار دهید. سپس سرسیم‌ها را درون پین‌ هدر قرار دهید. پس از قرار دادن، اطمینان حاصل کنید که محکم شده‌اند،.

مطمئن شوید که همه سیم‌های زمین را در موقعیت مناسب قرار داده‌اید. در نهایت، محفظه پین هدر را محکم ببندید.

پین هدر

تعمیر کابل پین هدر

در اینجا روش سریع چگونگی تعمیر اتصالات پین هدر خراب را بیان می‌کنیم. تصویر زیر را در نظر بگیرید که در آن، اتصال یکی از سیم‌ها به پین هدر قطع شده است.

کابل پین هدر

برای تعمیر این پین هدر، ابتدا قسمت باقیمانده سیم در داخل پدین هدر را جدا می‌کنیم. بدین منظور، با استفاده از موچین قفل پلاستیکی مربوط به آن سوراخ را کمی به سمت بیرون خم کنید. مراقب باشید که فشار زیادی به قفل نیاورید، زیرا ممکن است پین هدر دچار شکستگی شود.

پین هدر

سعی کنید سیم باقیمانده را به طور کامل از پین هدر بیرون آورید.

پین هدر

 

قفل را به آرامی با فشار دادن به سمت داخل، به حالت اولیه بازگردانید.

پین هدر

اگر طول سیم جدا شده کوتاه باشد و به پین هدر نرسد، باید طول آن را افزایش دهید. بدین منظور، انتهای سیم قطع شده را با سیم دیگری (ترجیحاً با همان رنگ سیم قطع شده) وصل کنید. برای این کار، انتهای دو سیم را لخت کرده دور هم بپیچانید و لحیم کنید و مطابق شکل زیر خم کرده و در جهت کابل قرار دهید.

پین هدر

قسمت لحیم شده را تمیز کرده و سیم‌ در معرض هوا را با پلاستیک انقباض گرمایی بپوشانید. اکنون که طول سیم زیاد است، به اندازه‌ای که نیاز است آن را کوتاه کنید که بدون دردسر به پین هدر متصل شود. برای این کار، سیم جدا شده را نزدیک به ترمینال مربوطه نگه دارید تا ببینید چه مقدار سیم باید بریده و جدا شود.

اتصال سیم

پس از آنکه به اندازه مناسب سیم رسیدید، باید آن را درون سرسیم قرار داده و محکم کنید. سپس، محفظه پلاستیکی پین هدر را ببندید و مطمئن شوید که به خوبی آن را محکم کرده‌اید. معمولاً هنگام چفت شدن دو قسمت پلاستیکی محفظه، صدایی می‌شنوید که نشان می‌دهد دو طرف محکم به هم چسبیده‌اند.

پین هدر

معرفی فیلم آموزش مبانی ​الکترونیک – مفاهیم تئوریک به همراه شبیه سازی عملی و کاربردی

آموزش مبانی ​الکترونیک – مفاهیم تئوریک به همراه شبیه سازی عملی و کاربردی

برای آشنایی با مقدمات الکترونیک، پیشنهاد می‌کنیم به فیلم آموزش مبانی ​الکترونیک – مفاهیم تئوریک به همراه شبیه سازی عملی و کاربردی مراجعه کنید که در قالب ۱۳ درس و در مدت زمان ۱۲ ساعت و ۴ دقیقه تهیه شده است.

در درس اول این آموزش، مفاهیم اساسی و قطعات بنیادی الکترونیک بیان شده است. درس‌های دوم و سوم درباره دیودها و یکسوسازی، چندبرابرکنندگی و تغییر سیگنال با آن‌هاست. در درس‌های چهارم تا ششم، ترانزیستور، تقویت‌کننده‌های ترانزیستوری یک‌طبقه و چندطبقه معرفی شده‌اند. ترانزیستورهای اثر میدان در درس هفتم مورد بررسی قرار گرفته‌اند. تقویت‌کننده قدرت، تقویت‌کننده تفاضلی و تقویت‌کننده‌های عملیاتی، به ترتیب، موضوعات درس‌های هشتم تا دهم هستند.

در درس یازدهم آموزش، درباره تنظیم‌کننده‌های ولتاژ بحث شده است. به گیت‌های منطقی در درس دوازدهم پرداخته شده و در نهایت، در درس سیزدهم، مطالبی درباره آی‌سی 555 ارائه شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش مبانی ​الکترونیک – مفاهیم تئوریک به همراه شبیه سازی عملی و کاربردی + اینجا کلیک کنید.

معرفی فیلم آموزش الکترونیک ۱ فرادرس

آموزش الکترونیک 1

برای آشنایی با الکترونیک، پیشنهاد می‌کنیم به فیلم آموزش الکترونیک 1 مراجعه کنید که توسط فرادرس تهیه شده است. این آموزش در ۱۱ ساعت و ۲۷ دقیقه و در قالب ۶ درس تدوین شده است. در درس اول، درباره فیزیک الکترونیک بحث شده است. دیود و مدارهای دیودی موضوع مهم درس دوم است. مباحث ترانزیستور پیوندی دوقطبی و ترانزیستورهای اثر میدان، به ترتیب، در درس‌های سوم و چهارم معرفی شده‌اند. در درس پنجم تقویت‌کننده‌های ترانزیستوری چندطبقه مورد بحث قرار گرفته و در نهایت در درس ششم آنالیز و طراحی مدارات آنالوگ با استفاده از نرم افزار OrCAD ارائه شده است.

معرفی فیلم آموزش الکترونیک 2 فرادرس

آموزش الکترونیک 2

آموزش‌ الکترونیک 2 فرادرس در ۸ ساعت و ۱۱ دقیقه و در ۷ درس تهیه شده است. درس اول این آموزش درباره پاسخ فرکانسی تقویت‌کننده‌های ترانزیستوری است. در درس دوم منابع جریان و بارهای فعال معرفی شده‌اند. تقویت‌کننده‌های تفاضلی، تقویت‌کننده‌های توان، تقویت‌کننده‌های فیدبک و تقویت‌کننده‌های عملیاتی، به ترتیب، موضوع درس‌های سوم تا ششم هستند. در نهایت، در درس هفتم تنظیم‌کننده‌های ولتاژ معرفی شده‌اند.

معرفی فیلم آموزش الکترونیک 3 فرادرس

آموزش الکترونیک 3

آموزش درس الکترونیک ٣ در ادامه درس الکترونیک ١ و ٢ در ۱۵ ساعت و ۷ دقیقه و در قالب چهار درس ارائه شده است. در درس اول، پاسخ فرکانسی تقویت‌کننده‌های ترانزیستوری‎ به طور کامل آموزش داده شده است. پایداری و جبران فرکانسی تقویت‌کننده‌های فیدبک موضوع درس دوم است. در درس سوم، تقویت‌کننده‌های عملیاتی به طور کامل مورد بحث قرار گرفته‌اند و در نهایت، در درس چهارم، اسیلاتورها به طور مفصل شرح داده‌ شده‌اند.

معرفی فیلم آموزش آشنایی با سخت افزار موبایل و تبلت و عیب یابی آن ها

آموزش آشنایی با سخت افزار موبایل و تبلت و عیب یابی آن ها

برای آشنایی بیشتر با مدارهای الکترونیکی، پیشنهاد می‌کنیم به فیلم آموزش آشنایی با سخت افزار موبایل و تبلت و عیب یابی آن ها مراجعه کنید که توسط فرادرس تهیه و تدوین شده است. مدت این آموزش ویدیویی ۴ ساعت و ۳ دقیقه است و در ۱۰ فصل تدوین شده است.

در درس اول آموزش، با تجهیزات و ابزارآلات مورد نیاز برای تعمیرات آشنا می‌شوید و در درس دوم مقدمات الکترونیک را فرا می‌گیرید. درس سوم درباره آشنایی با دستگاه‌های اندازه‌گیری است و قطعه‌شناسی و نحوه آزمایش سالم بودن قطعه در درس چهارن ارائه شده است. آشنایی با آی‌سی‌های اصلی موبایل و وظایف آن‌ها، مبحث مهم درس پنجم است. نقشه‌خوانی از مهارت‌های لازم برای تعمیرات است که در درس ششم ارائه شده است.

مخابرات و شبکه موبایل نیز از مباحث تخصصی تعمیرات است که به طور کامل در درس هفتم مورد بحث قرار گرفته است. عیب‌یابی و تست جریان‌کشی از مهم‌ترین مباحث این آموزش هستند و به ترتیب در درس‌های هشتم و نهم به طور کامل معرفی شده‌اند. در نهایت، در درس دهم، با اصول و مهارت‌های فنی تعمیرات موبایل و تبلت آشنا خواهید شد.

  • برای مشاهده فیلم آموزش آشنایی با سخت افزار موبایل و تبلت و عیب یابی آن ها + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
SparkFun ElectronicsCycfi Research
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *