پوش نوتیفیکیشن وب چیست؟ — کاربرد در بازاریابی به زبان ساده

۴۰۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
پوش نوتیفیکیشن وب چیست؟ — کاربرد در بازاریابی به زبان ساده

پوش نوتیفیکیشن‌ها می‌توانند میان برند شما و مخاطبان آن ارتباط برقرار کنند. از طرف دیگر، ماهیت این نوتیفیکیشن‌ها به شکلی است که برخلاف روش‌های دیگر، کمتر باعث مزاحمت و ارسال اسپم برای کاربران می‌شود. بسیاری از کسب‌وکارها هنوز نمی‌دانند که این کانال ارتباطی چطور می‌تواند به آن‌ها و بهبود ارزش برند کمک کند. در این مطلب بررسی می‌کنیم که پوش نوتیفیکیشن وب چیست و چه کاربردی در بازاریابی دارد و همچنین چطور باید استراتژی این روش بازاریابی را طراحی کنیم. در نهایت، تعدادی از بهترین سرویس‌های ارسال پوش نوتیفیکیشن وب را معرفی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

پوش نوتیفیکیشن وب چیست ؟

«پوش نوتیفیکیشن وب» (Web Push Notification) به اعلان‌هایی گفته می‌شود که وب‌سایت‌ها پس از کسب تأیید کاربران و بدون نیاز به نصب اپلیکیشن، برای مخاطبان خود ارسال می‌کنند. این نوتیفیکیشن‌ها در واقع پیام‌هایی با محتوای مختلف و قابل کلیک هستند که توسط یک وب‌سایت و از طریق مرورگر به طور مستقیم برای کامپیوترها و موبایل ارسال می‌شوند. پوش نوتیفیکیشن وب را می‌توان حتی در زمانی که کاربر در وب‌سایت نیست، برای او ارسال کرد. این اعلان‌ها فقط برای کاربرانی ارسال می‌شود که اجازه ارسال پوش نوتیفیکیشن را به وب‌سایت داده باشند.

پوش نوتیفیکیشن وب توسط مرورگرهای کروم، فایرفاکس، سافاری، اپرا و Edge در دسکتاپ و مرورگرهای کروم، فایرفاکس، اپرا و اندروید در موبایل پشتیبانی می‌شود. توجه داشته باشید که سیستم عامل iOS هنوز از پوش نوتیفیکیشن وب پشتیبانی نمی‌کند.

تصویر زیر، نمونه پوش نوتیفیکیشن وب در دسکتاپ را نشان می‌دهد.

پوش نوتیفیکیشن وب دسکتاپ

تصویر زیر نیز، نمونه پوش نوتیفیکیشن در موبایل را نشان می‌دهد.

پوش نوتیفیکیشن وب موبایل

برای آشنایی بهتر و بیشتر با پوش نوتیفیکیشن، مطالعه مطالب زیر از مجله فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

  • برای مطالعه مطلب «آموزش ارسال نوتیفیکیشن تبلیغاتی برای اهداف بازاریابی — راهنمای رایگان» + اینجا کلیک کنید.
  • برای مطالعه مطلب «بهترین سرویس های پوش نوتیفیکیشن — فهرست کاربردی» + اینجا کلیک کنید.
  • برای مطالعه مطلب «تبلیغات پوش نوتیفیکیشن چیست؟ — صفر تا صد + فیلم آموزشی» + اینجا کلیک کنید.
  • برای مطالعه مطلب «نوتیفکیشن چیست؟ — انواع، کاربرد، اثرگذاری و نحوه بازاریابی با آن» + اینجا کلیک کنید.

کاربرد پوش نوتیفیکیشن وب چیست ؟

به طور کلی از پوش نوتیفیکیشن وب برای یافتن مخاطب، برقراری ارتباط با کاربران و جذب مخاطبان استفاده می‌شود. کسب‌وکارها در تمام زمینه‌های کاری به پوش نوتیفیکیشن وب به عنوان راهی برای پیدا کردن مخاطبان و تعامل با آن‌ها نگاه می‌کنند. دلیل اصلی این علاقه‌مندی، بهبود نتیجه کمپین‌های ایمیل مارکتینگ، پیامک و تبلیغات نمایشی توسط پوش نوتیفیکیشن است.

پوش نوتیفیکیشن وب درست مانند پوش نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌های موبایل، برای ساده‌تر کردن فرآیند انتقال اطلاعات به کار گرفته می‌شود. کاربران برای تأیید دریافت این نوتیفیکیشن‌ها یا مشترک شدن، نیازی به دانلود و نصب اپلیکیشن ندارند و تنها با کلیک روی گزینه «Allow» در «پیام عضویت» (Opt-in) دریافت اعلان‌ها را تأیید می‌کنند.

استفاده از پوش نوتیفیکیشن وب از سال ۲۰۱۹ رشد پیدا کرده است. این اعلان‌ها نرخ بازدید بالایی دارند و با داشتن نرخ کلیک از ۵ تا ۱۵ درصد، از روش‌های بسیار مؤثر برای بازاریابی به شمار می‌شوند.

به طور کلی می‌توان گفت که ویراستاران، دیجیتال مارکترها، متخصصان سئو و کارشناسان «ریمارکتینگ یا بازاریابی مجدد» (Remarketing)، استفاده از پوش نوتیفیکیشن وب را برای توسعه استراتژی‌های بازاریابی خود دوست دارند. از این نوع نوتیفیکیشن‌ها به سه روش زیر در قیف بازاریابی استفاده می‌شود.

کاربرد پوش نوتیفیکیشن وب در بازاریابی

انتشار و توزیع محتوا

انتشار محتوا بخشی بسیار مهم از بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود. از پوش نوتیفیکیشن وب می‌توان برای ارسال به‌روزرسانی‌ها و اخبار، آخرین داستان‌ها، مقاله‌ها، محصولات، پادکست‌ها، ویدیوها و... به کاربران بهره برد.

هدف‌گذاری مجدد

به طور میانگین تنها ۲ درصد از بازدیدکنندگان یک وب‌سایت به مشتریان آن کسب‌وکار تبدیل می‌شوند. مارکترها با استفاده از پوش نوتیفیکیشن وب در کمپین‌های «هدف‌گذاری مجدد یا ریتارگتینگ» (Retargeting) تلاش می‌کنند که ۹۸ درصد باقی‌مانده از بازدیدکنندگان را نیز به مشتری کسب‌وکار تبدیل کنند.

حفظ روابط با مشتریان قدیمی

کسب‌وکارها باید تعامل خود را با مشتریان، خوانندگان وفادار و بازدیدکنندگان خود را به شکل مستمر حفظ کنند و نام برند خود را زنده نگه دارند. استفاده از پوش نوتیفیکیشن وب به این موضوع نیز کمک می‌کند.

تفاوت پوش نوتیفیکیشن وب و اپلیکیشن چیست ؟

همان‌طور که گفتیم، پوش نوتیفیکیشن وب با پوش نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌های موبایل متفاوت است. از تفاوت‌ها این دو نوع از پوش نوتیفیکیشن می‌توان به موارد فهرست زیر اشاره کرد:

  • پوش نوتیفیکیشن اپلیکیشن می‌تواند از تمام ویژگی‌های دستگاه مانند دوربین، GPS، شتاب‌سنج، قطب‌نما، فهرست مخاطبان و... استفاده کند اما پوش نوتیفیکیشن وب این قابلیت را ندارد.
  • از آنجایی که اپلیکیشن‌ها فقط روی تلفن همراه هوشمند و تبلت نصب می‌شوند، نمایش پوش نوتیفیکیشن اپلیکیشن به این نوع از دستگاه‌ها محدود می‌شود. اما پوش نوتیفیکیشن وب را می‌توان توسط مرورگرهای دسکتاپ نیز مشاهده کرد.
  • پوش نوتیفیکیشن اپلیکیشن می‌تواند از عناصری مانند فایل‌های چندرسانه‌ای از جمله تصویر، ویدیو، GIF، فایل صوتی و... بهره بگیرد. اما پوش نوتیفیکیشن وب تنها از فایل‌های تصویری پشتیبانی می‌کند.

تصویر زیر، نمونه پوش نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌های موبایل را نمایش می‌دهد.

پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی موبایل

مزایای پوش نوتیفیکیشن وب چیست ؟

بهره گرفتن از پوش نوتیفیکیشن وب در بازاریابی دیجیتال مزایای بسیار زیادی دارد. از این مزایا می‌توان به نرخ کلیک و تعداد اشتراک بالا، سرعت زیاد رسیدن پیام‌ها، نرخ تبدیل بالا، افزایش ترافیک وب‌سایت و گسترده بودن مخاطبان اشاره کرد.

نرخ اشتراک بالا

پاپ‌آپ‌ها برای کسب اجازه از کاربر به منظور ارسال خبرنامه‌ها و پیشنهادهای خرید به وارد کردن و ثبت آدرس ایمیل توسط کاربر نیاز دارند، اما کسب تأیید کاربر در پوش نوتیفیکیشن به ثبت هیچ اطلاعاتی از کاربر نیاز ندارد. فرآیند ارسال پوش نوتیفیکیشن تنها با یک کلیک آغاز می‌شود و به همین دلیل، نرخ اشتراک در این نوع از بازاریابی بیشتر از انواع دیگر است. علاوه بر این، نرخ لغو اشتراک برای دریافت این نوع از پیام‌ها کمتر است.

سرعت زیاد ارسال پیام

یکی دیگر از مزایای استفاده از پوش نوتیفیکیشن وب، امکان ارسال سریع پیام‌ها تنها با یک کلیک و امکان ارسال خودکار است. در این نوع از بازاریابی، بلافاصله پس از کلیک، پیام کسب‌وکار برای کاربران ارسال می‌شود.

با این‌که ایمیل یکی از مؤثرترین کانال‌های ارتباطی برای کسب‌وکارهای تجارت آنلاین به شمار می‌رود، ریسک رفتن پیام به پوشه ایمیل‌های اسپم یا هرزنامه‌ها یا ارسال نشدن ایمیل‌ها برای کاربران در بازاریابی ایمیلی وجود دارد. اما نوتیفیکیشن‌های وب همیشه به دست کاربران می‌رسند.

نرخ تبدیل بالا

پوش نوتیفیکیشن‌های وب با استفاده از یک پیام کوتاه و یک کلیک ساده، کاربران را به باز کردن لینک و انجام یک عمل خاص ترغیب می‌کنند. نتایج آماری از وب‌سایت «Omnisend» نشان می‌دهد که نرخ تبدیل در این نوتیفیکیشن‌ها بیش از ۳۰ درصد است که در مقایسه با شکل‌های دیگر بازاریابی، آمار قابل توجهی محسوب می‌شود.

افزایش ترافیک وب‌سایت

استفاده صحیح از پوش نوتیفیکیشن وب می‌تواند به افزایش ترافیک وب‌سایت کمک کند. بهترین راه برای رسیدن به این هدف، استفاده از اعلان‌هایی با محتوای مناسب و جذاب است. اگر پیشنهاد شما در این اعلان به اندازه کافی جذاب باشد، تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت شما به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

گسترده بودن مخاطبان

مرورگرهای کروم، فایرفاکس و سافاری به ترتیب ۶۴، ۳/۶۸ و ۱۹/۳ درصد از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. به همین دلیل با استفاده از پوش نوتیفیکیشن‌های وب می‌توانید به بازه گسترده‌ای از مخاطبان دسترسی پیدا کنید. علاوه بر این، پوش نوتیفیکیشن وب امکان برقراری رابطه با کاربرانی که در وب‌سایت شما حضور ندارند را نیز ارائه می‌کند.

تصویر زیر، مقایسه «نرخ باز شدن یا بازدید» (View/Open Rate)، «نرخ کلیک» (CTR) و «نرخ تبدیل» (Conversion Rate) پوش نوتیفیکیشن وب در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ وب‌سایت «Omnisend» را نمایش می‌دهد.

مقایسه روش های پوش نوتیفیکیشن
مقایسه نرخ بازدید، کلیک و تبدیل پوش نوتیفیکیشن وب در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰

برای آشنایی با تبلیغات پوش‌نوتیفیکیشن، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

اجزای پوش نوتیفیکیشن وب

شناخت اجزای پوش نوتیفیکیشن و دانستن ویژگی‌های هر مرورگر مانند محدودیت تصویر بنر یا انواع مختلف دکمه‌های «فراخوانی به اقدام» (Call to Action | CTA) موجود برای طراحی پوش نوتیفیکیشن اهمیت زیادی دارد. به طور کلی پوش نوتیفیکیشن وب از شش قسمت تشکیل می‌شود که در فهرست زیر آن‌ها را شرح داده‌ایم.

  • آیکون: اضافه کردن لوگو کسب‌وکار به این بخش باعث می‌شود مخاطبان برند شما را به خاطر بسپارند.
  • URL وب‌سایت: در این بخش، دامنه وب‌سایت ارسال‌کننده نوتیفیکیشن به کاربر نمایش داده می‌شود.
  • عنوان: این بخش معادل بخش «موضوع» در ایمیل است. عنوان نوتیفیکیشن باید جذاب باشد و توجه مخاطب را به خود جلب کند.
  • شرح: این بخش، جزئیاتی را درباره عنوان به کاربران اطلاع می‌دهد و دلایل بیشتری برای ترغیب کاربران به کلیک کردن روی نوتیفیکیشن ارائه می‌کند.
  • تصویر بنر: این تصویر در صورت مناسب بودن، می‌تواند احتمال کلیک شدن نوتیفیکیشن را افزایش بدهد.
  • دکمه فراخوانی به اقدام (CTA): شما می‌توانید حداکثر دو دکمه فراخوانی به اقدام را به نوتیفیکیشن اضافه کنید. از این دکمه‌ها به منظور هدایت کاربران به انجام عملی خاص در صفحه مدنظر استفاده می‌شود.

تصویر زیر، محل قرارگیری اجزای مختلف پوش نوتیفیکیشن وب را نمایش می‌دهد.

اجزای پوش نوتیفیکیشن

نکات مهم برای ارسال پوش نوتیفیکیشن وب

بازاریابی از طریق پوش نوتیفیکیشن نیز مانند تمام انواع دیگر بازاریابی اصول خاصی دارد. در صورتی که استراتژی مناسبی را انتخاب نکنید و اصول و نکات مرتبط با ارسال نوتیفیکیشن‌ها را در کمپین‌های خود نادیده بگیرید، کمپین شما نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. از اصول مهم ارسال پوش نوتیفیکیشن وب برای بهبود تجربه کاربری می‌توان به مواردی که در ادامه شرح می‌دهیم، اشاره کرد.

توجه به زمان‌بندی

بسیاری از مارکترها درخواست تأیید نوتیفیکیشن‌ها را به اشتباه بلافاصله پس از بارگذاری صفحه برای کاربران ارسال می‌کنند. این موضوع می‌تواند تجربه ناخوشایندی را برای مخاطب ایجاد کند و بر میزان تأیید اشتراک‌ها تأثیر منفی بگذارد، چراکه کاربران اغلب این پیام‌های درخواست را تأیید نمی‌کنند. برای جلوگیری از مواجهه با این مشکل، می‌توانید زمان‌بندی‌های فهرست زیر را به کار بگیرید:

  • ایجاد تأخیر در ارسال درخواست تأیید: کاربران را با نمایش درخواست اجازه برای ارسال پوش نوتیفیکیشن بلافاصله پس از بارگذاری صفحه سردرگم نکنید.
  • نمایش درخواست تأیید پس از اسکرول کردن: پیش از درخواست اجازه برای ارسال پوش نوتیفیکیشن، مطمئن شوید که وب‌سایت شما تا حدودی برای کاربر مفید بوده است. برای مثال زمانی که کاربران با اسکرول کردن به نقطه خاصی از صفحه وب رسیدند، می‌توانید درخواست تأیید ارسال نوتیفیکیشن را برای آن‌ها بفرستید.
  • نمایش درخواست پس از بازدید از تعداد مشخصی صفحه: یکی دیگر از راه‌های ایجاد تأخیر در ارسال درخواست این است که به کاربر اجازه بدهید مدتی را در وب‌سایت شما بگذراند، با آن آشنا شود و متوجه شود که از برند شما چه درخواستی دارد، سپس درخواست تأیید را برای او ارسال کنید.
  • ارسال درخواست در دومین بازدید: علاوه بر گزینه‌های بالا، می‌توانید درخواست تأیید را در بازدید دوم کاربر از وب‌سایت برای او ارسال کنید. زمانی که کاربری برای بار دوم وارد وب‌سایت شما شود، نشان می‌دهد که به محتوای آن علاقه‌مند است و نوتیفیکیشن‌های شما می‌تواند به او در به‌روز شدن درباره محتوای جدید وب‌سایت شما کمک کند.

توجه به علاقه‌مندی کاربر پیش از درخواست ارسال نوتیفیکیشن

بهتر است ارسال درخواست تأیید برای نمایش پوش نوتیفیکیشن وب به کاربران را به زمانی موکول کنید که نسبت به محتوای شما علاقه نشان داده‌اند. برای مثال می‌توانید این درخواست را پس از موجود شدن محصولات ناموجود مدنظر کاربر برای او ارسال کنید، او را با استفاده از نوتیفیکیشن درباره وضعیت ارسال سفارش آگاه کنید یا زمان شروع کمپین‌های تخفیف و فروش ویژه را به کاربر اطلاع بدهید.

استفاده از درخواست تأیید شخصی‌سازی شده

وب‌سایت‌ها می‌توانند به جای پیام‌های پیش‌فرض از پیام‌های شخصی‌سازی شده به منظور کسب اجازه کاربران برای ارسال پوش نوتیفیکیشن وب استفاده کنند. بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات ارسال پوش نوتیفیکیشن، گزینه‌های مختلفی را برای شخصی‌سازی پوش نوتیفیکیشن‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

بهره گرفتن از پیام‌های درخواست تأیید شخصی‌سازی شده، فرآیند تأیید دریافت پوش نوتیفکیشن را دو مرحله‌ای می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که کاربران به اشتباه روی دکمه‌های «Allow» یا «Deny» کلیک نکنند. این شخصی‌سازی همچنین امکان توضیح درباره ارزش‌های پیشنهادی وب‌سایت پیش از تأیید ارسال نوتیفیکیشن را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند. علاوه بر این، این کار باعث می‌شود که با آپدیت Chrome 80، درخواست تأیید نوتیفیکیشن وب‌سایت به صورت خودکار لغو نشود.

تصویر زیر، نمونه درخواست تأیید پیش‌فرض مرورگر کروم را نمایش می‌دهد.

کسب تأیید کاربر برای ارسال نوتیفیکیشن

تصویر زیر، نمونه یک درخواست شخصی‌سازی شده برای ارسال نوتیفیکیشن را نشان می‌دهد.

کسب اجازه شخصی‌سازی شده برای ارسال نوتیفیکیشن

تصویر زیر نیز، نمونه دیگری از درخواست شخصی‌سازی شده برای ارسال پوش نوتیفیکیشن را نشان می‌دهد.

پیام درخواست عضویت شخصی‌سازی شده پوش نوتیفیکیشن وب

گروه‌بندی بخش مخاطبان برای درک بهتر نیازها

با تقسیم‌بندی مخاطبان به گروه‌های مختلف بر اساس ویژگی‌های خاص می‌توانید نوتیفیکیشن‌ها را به مخاطبان مرتبط ارسال کنید. با این کار می‌توانید مخاطب خود را بهتر درک کنید و نیازهای او را بشناسید. برای مثال می‌توانید متوجه شوید که مخاطبان از چه دستگاهی استفاده می‌کنند، در چه موقعیت مکانی قرار دارند، به چه چیزهایی علاقه‌مندند و چه چیزهایی توجه آن‌ها را جلب می‌کند. سپس می‌توانید نوتیفیکیشن‌های مرتبط با ویژگی‌های هر گروه را به طور جداگانه ارسال کنید. از این طریق می‌توانید نرخ کلیک و میزان ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید.

می‌توان گفت که اغلب گروه‌بندی بخش مخاطبان بر اساس دسته‌بندی‌های فهرست زیر انجام می‌شود:

  • ویژگی‌های «جمعیت‌شناسی» (Demographic): در این نوع از گروه‌بندی، مخاطبان بر اساس ویژگی‌های شخصی مانند گروه سنی، جنسیت و... تقسیم‌بندی می‌شوند. برای مثال، مقاله‌ای درباره برنامه‌های مختلف بازنشستگی برای گروه سنی پنجاه سال به بالا مناسب است و افراد بیست تا سی‌ساله ممکن است به خواندن این مقاله علاقه‌ای نداشته باشند.
  • دستگاه کاربر: گروه‌بندی مخاطبان بر اساس دستگاهی که استفاده می‌کنند باعث می‌شود که بتوانید نوتیفیکیشن‌ها را در زمان استفاده کاربر از دستگاه همیشگی برای او ارسال کنید. برای مثال، با استفاده از این داده‌ها می‌توانید نوتیفیکیشن‌های وب را پس از ساعت ۷ شب برای کاربران روی موبایل آن‌ها ارسال کنید، چراکه ممکن است در آن زمان از کامپیوتر شخصی خود استفاده نکنند.
  • موقعیت مکانی: با گروه‌بندی مخاطبان بر اساس موقعیت مکانی می‌توانید نوتیفیکیشن‌ها را به کاربران یک کشور، ایالت یا شهر خاص ارسال کنید. این کار به بهبود نرخ کلیک و افزایش علاقه‌مندی کاربران به برند شما کمک می‌کند، چراکه به طور معمول افراد به وب‌سایت‌ها و کسب‌وکارهای اطراف محل سکونت خود توجه بیشتری نشان می‌دهند.
  • رفتار و علاقه‌مندی کاربر: رفتار کاربران در وب‌سایت خود را تحت نظر بگیرید. علاقه‌مندی‌های کاربران، صفحه‌هایی که اغلب از آن‌ها بازدید می‌کنند، دسته‌بندی‌های مورد توجه آن‌ها، ژانر مقاله‌هایی که می‌خوانند و نوع ویدیوهایی که به طور معمول تماشا می‌کنند را بیابید تا بتوانید نوتیفیکیشن‌های مرتبط را برای مخاطبان خود ارسال کنید.
  • منطقه زمانی: اگر کسب‌وکاری بین‌المللی دارید و کاربران در منطقه‌های زمانی مختلفی از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، هنگام ارسال نوتیفیکیشن‌ها باید منطقه زمانی کاربران را نیز در نظر داشته باشید. این کار باعث می‌شود که بتوانید در زمان درست با مخاطبان ارتباط برقرار کنید و با آن‌ها تعامل بهتری داشته باشید.
  • زبان: زبانی را برای برقراری ارتباط با مخاطبان انتخاب کنید که با آن آشنا باشند. همچنین می‌توانید همیشه از یک زبان برای انتشار محتوای خود استفاده کنید تا برند خود را یکپارچه نگه دارید و با مخاطبان به آن زبان ارتباط برقرار کنید.

چطور پوش نوتیفیکیشن وب ارسال کنیم ؟

در گذشته برای ارسال پوش نوتیفیکیشن از وب‌سایت به کمی دانش کدنویسی یا کمک گرفتن از توسعه‌دهندگان نیاز بود، اما با ظهور ارائه‌دهندگان خدمات پوش نوتیفیکیشن وب به کسب‌وکارها، این نیاز دیگر وجود ندارد. در حال حاضر بیشتر کسب‌وکارها می‌توانند به سرعت سرویس ارسال پوش نوتیفیکیشن برای کاربران را با کمک گرفتن از ابزارهای مختلف و اضافه کردن یک اسکریپت به کدهای وب‌سایت راه‌اندازی کنند. برای ارسال پوش نوتیفیکیشن وب، مراحل بارگذاری اسکریپت «Service Worker» و اضافه کردن اسنیپت جاوا اسکریپت به کدهای سایت طی می‌شود.

بارگذاری اسکریپت Service Worker

فرآیند راه‌اندازی پوش نوتیفیکیشن وب بسیار ساده است و می‌تواند در هر وب‌سایتی انجام شود. اولین کار برای راه‌اندازی پوش نوتیفیکیشن، آپلود کردن اسکریپت Service Worker ارائه‌دهنده خدمات پوش نوتیفیکیشن در پوشه Root دامنه وب‌سایت است. Service Worker در واقع فایلی است که به مرورگر امکان اجرای کارکردها یا فانکشن‌هایی (Functions) را می‌دهد که مانند پوش نوتیفیکیشن‌ها، به حضور کاربر در وب‌سایت نیازی ندارند.

اضافه کردن اسنیپت جاوا اسکریپت

مرحله بعدی فرآیند راه‌اندازی پوش نوتیفیکیشن وب، اضافه کردن اسنیپت جاوا اسکریپتی است که ابزار ارائه‌دهنده خدمات پوش نوتیفیکیشن در اختیار وب‌سایت قرار می‌دهد. این اسکریپت برای هر بازدیدکننده، یک پروفایل کاربری ایجاد می‌کند و به وب‌سایت این امکان را می‌دهد که رفتار مخاطبان را تحت نظر بگیرد. این اسنیپت را می‌توان از طریق Google Tag Manager یا به شکل مستقیم درون تگ <head> وب‌سایت قرار داد.

بهترین سرویس های ارسال پوش نوتیفیکیشن وب

ابزارهای بسیار زیادی برای ارسال پوش نوتیفیکیشن وب وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های متفاوتی را به کاربران خود ارائه می‌کنند. این ابزارها به طور معمول رایگان نیستند و مبلغی را برای ارسال پوش نوتیفیکیشن‌های وب‌سایت به کاربران دریافت می‌کنند، اما بعضی از آن‌ها پلن‌های رایگان محدودی را نیز به کاربران خود ارائه می‌کنند. در ادامه تعدادی از بهترین ابزارهای ارسال پوش نوتیفیکیشن وب با پلن رایگان را به شما معرفی می‌کنیم.

PushEngage

ابزار PushEngage

می‌توان گفت که «PushEngage» بهترین ابزار ارسال پوش نوتیفیکیشن در دنیا محسوب می‌شود. این ابزار امکان برقراری ارتباط با بازدیدکنندگانی که وب‌سایت شما را ترک کرده‌اند را از طریق ارسال پوش نوتیفیکشن فراهم می‌کند. می‌توان این ابزار را طوری تنظیم کرد که به شکل خودکار یا دستی، پیام انتشار پست جدید در وبلاگ را برای مخاطبان ارسال کند.

استفاده از ابزار PushEngage بسیار ساده است. این ابزار از وب‌سایت‌های HTTP و HTTPS و تمام دستگاه‌ها و مرورگرها پشتیبانی می‌کند. از ویژگی‌های دیگر آن می‌توان به تست A/B، راه‌اندازی خودکار کمپین، ارسال پیام عضویت هوشمند، راه‌اندازی کمپین‌های شخصی‌سازی شده، ارسال «پیام تعاملی» (Interactive Message) و... اشاره کرد.

ابزار PushEngage پلن رایگان محدودی دارد که امکان ارسال پوش نوتیفیکیشن برای ۵۰۰ مشترک و اجرای ۳۰ کمپین در ماه را به کاربران ارائه می‌کند.

  • لینک ابزار PushEngage: «+»

OneSignal

ابزار One Signal

«OneSignal» نیز یکی دیگر از ابزارهای مشهور برای ارسال پوش نوتیفیکیشن است. ویژگی‌های این ابزار تقریباً مشابه خدمات PushEngage است. شما می‌توانید از OneSignal برای ارسال پوش نوتیفیکیشن خودکار، اطلاع‌رسانی، ارسال نوتیفیکیشن سبد خرید رهاشده و... استفاده کنید.

با استفاده از سرویس OneSignal می‌توانید ارسال پوش نوتیفیکیشن را بر اساس تعداد دفعات بازدید از صفحات وب یا مدت بازدید بر حسب ثانیه تنظیم کنید. این ابزار همچنین امکان آزمایش A/B و استفاده از نتیجه‌های تحلیلی مفید، تقسیم‌بندی مخاطبان و هدف‌گذاری بهتر را برای کاربران خود فراهم می‌کند.

ابزار OneSignal نیز پلن رایگانی دارد که امکان ارسال پوش نوتیفیکیشن وب برای حداکثر ۱۰ هزار مشترک را با ویژگی‌های محدود برای کاربران فراهم می‌کند.

  • لینک ابزار OneSignal: «+»

Webpushr

ابزار «Webpushr» پلتفرمی ساده برای ارسال پوش نوتیفیکیشن وب است که از تمام مرورگرها پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم قالب‌های مختلفی برای ارسال پیام درخواست تأیید نوتیفیکیشن دارد که می‌توان آن‌ها را شخصی‌سازی کرد.

Webpushr همچنین فرآیند انتقال مشترکان از پلتفرمی به پلتفرم دیگر را ساده می‌کند. همچنین خدماتی مانند تقسیم‌بندی مخاطبان، ارسال نوتیفیکیشن خودکار و پشتیبانی از HTTP و یکپارچه‌سازی با وردپرس و ووکامرس (WooCommerce) در این پلتفرم ارائه می‌شود.

پلن رایگان ابزار Webpushr امکان ارسال تعداد نامحدودی پوش نوتیفیکیشن وب برای حداکثر ۱۰ هزار کاربر را فراهم می‌کند.

  • لینک ابزار Webpushr: «+»

PushAssist

ابزار PushAssist

«PushAssist» ابزاری برای ارسال پوش نوتیفیکیشن وب است که از مرورگرهای کروم، فایرفاکس و سافاری و وب‌سایت‌های HTTP و HTTPS پشتیبانی می‌کند. کار کردن با این ابزار در موبایل و دسکتاپ بسیار ساده است و قابلیت‌های تقسیم‌بندی مخاطبان، شخصی‌سازی، زمان‌بندی و ارزیابی نتیجه کمپین‌ها در آن فراهم شده است.

پلن رایگان ابزار PushAssist امکان ارسال تعداد نامحدودی نوتیفیکیشن برای حداکثر سه هزار مخاطب را فراهم می‌کند، اما نمی‌توان لوگو ابزار را از نوتیفیکیشن‌های پلن رایگان حذف کرد.

  • لینک ابزار PushAssist: «+»

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

همان‌طور که می‌دانید، استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ - در اینجا آموزش سئو خارجی ـ مرتبط است.

معرفی کاپریلا

بخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» به شما امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را می‌دهد. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما روی می‌آورند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی دیگر از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو است. رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، می‌توان از «نشریلا» برای این کار بهره گرفت. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

سرویس های ایرانی ارسال پوش نوتیفیکیشن وب

بعضی از ابزارهای ارائه‌دهنده خدمات ارسال نوتیفیکیشن تبلیغاتی خارجی، دسترسی کاربران ایرانی به وب‌سایت‌ها و خدمات خود را محدود کرده‌اند. همچنین هزینه‌های ارزی زیاد و دشواری پرداخت این هزینه‌ها دسترسی به این ابزارها را برای کاربران ایرانی دشوارتر می‌کند. برای جلوگیری از رویارویی با این مشکلات و محدودیت‌ها، چند پلتفرم ایرانی نیز برای ارائه خدمات ارسال نوتیفیکیشن تبلیغاتی راه‌اندازی شده است. در ادامه درباره تعدادی از این پلتفرم‌ها می‌خوانید.

پوشه

پوشه یکی دیگر از پلتفرم‌های ایرانی برای ارسال پوش نوتیفیکیشن موبایل و وب است. این پلتفرم امکاناتی مانند ارسال نوتیفیکیشن زمان‌بندی شده و بر اساس موقعیت مکانی، پیش‌بینی ترک کاربر، ارسال نوتیفیکیشن تبلیغاتی هدفمند، تحلیل آماری و... را برای کاربران خود فراهم می‌کند و به آن‌ها خدمات پشتیبانی سریع ارائه می‌کند. پوشه هیچ پلن رایگانی را به کاربران خود ارائه نمی‌کند.

پوش‌نامه

پوش‌نامه نیز یکی از سرویس‌های ارسال پوش نوتیفیکیشن تبلیغاتی در ایران است. این پلتفرم خدماتی مانند تبلیغات اپلیکیشن‌ها، وب‌سایت‌ها، کانال‌های تلگرام و صفحات اینستاگرام و مشاوره و پشتیبانی به منظور خرید و اجرای تبلیغات برای بازدهی بهتر را به کاربران خود ارائه می‌کند و ظرفیت ارسال نوتیفیکیشن به یک میلیون کاربر را دارد. پوش‌نامه نیز پلن رایگانی برای ارسال پوش نوتیفیکیشن‌های تبلیغاتی ندارد.

نجوا

«نجوا» از ارائه‌دهندگان مشهور خدمات ارسال پوش نوتیفیکیشن در ایران است. این پلتفرم از ارسال نوتیفیکیشن در مرورگرهای کروم و فایرفاکس پشتیبانی می‌کند.

نتیجه‌گیری

بدون شک پوش نوتیفیکیشن وب یکی از کانال‌های ارتباطی مؤثر و قدرتمند در بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود. چیزی که ارسال پوش نوتیفیکیشن وب را از روش‌های دیگر بازاریابی متمایز می‌کند، کمتر بودن محدودیت‌ها، سرعت بالای ارسال پیام و نرخ کلیک بالا به دلیل کسب اجازه کاربر پیش از ارسال پیام‌هاست.

مرورگرهای وب به شکل خاص برای کمک به بازاریابی و رسیدن به اهداف تبلیغاتی ساخته نشده‌اند، اما با پوش نوتیفیکیشن وب می‌توان از آن‌ها به عنوان ابزاری برای اطلاع‌رسانی درباره مطالب جدید منتشرشده، یادآوری سبدهای خرید رهاشده، اطلاع‌رسانی درباره فرصت‌های پیشنهادی و تخفیف‌ها و حتی اطلاع‌رسانی درباره اخبار فوری و... استفاده کرد.

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
OmnisendiZootoFrizbitWPBeginner
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *