پنل ایمیل مارکتینگ چیست؟ — راهنمای انتخاب مناسب ترین پنل

۳۰۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه
پنل ایمیل مارکتینگ چیست؟ — راهنمای انتخاب مناسب ترین پنل

استفاده از ایمیل در بازاریابی، بازاریابی ایمیلی نام دارد که برای معرفی محصولات و خدمات و تقویت وفاداری مشتریان، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مطلب ضمن معرفی اجمالی بازاریابی ایمیلی و پنل ایمیل مارکتینگ، پنل های برتر ایرانی و همچنین سرویس‌های ایمیل رایگان را معرفی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ چیست ؟

بازاریابی ایمیلی استفاده از ایمیل در فعالیت‌های بازاریابی برای ترویج محصولات و خدمات و تقویت وفاداری مشتریان است. ایمیل مارکتینگ شکلی از بازاریابی دیجیتال است که در آن، مشتریانی که در فهرست ایمیل شما حضور دارند از محصولات جدید، تخفیف‌ها و سایر خدمات آگاه می‌شوند. همچنین آموزش مخاطبان در مورد ارزش برند، آن‌ها را در تعامل با کسب‌وکار نگه می‌دارد و روش فروش زیرکانه‌ای است. با استفاده از پنل ایمیل می‌توانید با ساخت و بهینه‌سازی ایمیل‌های بازاریابی به بهبود نرخ بازگشت سرمایه در برنامه بازاریابی خود کمک کنید.

بازاریابی ایمیلی ابزاری متداول و اثربخش برای فروش محصولات و توسعه برند است و در کمپین‌های بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایمیل مارکتینک کانالی قدرتمند در دیجیتال مارکتینگ است و در دسته بازاریابی مستقیم جای دارد. ادغام بازاریابی ایمیلی با اتوماسیون بازاریابی به آگاهی مشتریان از آخرین پیشنهادات شما کمک می‌کند. همچنین نقشی اساسی در استراتژی بازاریابی شما با تولید «لید» (Lead)، آگاهی از برند، ایجاد رابطه و تعامل با مشتریان ایفا می‌کند.

در تصویر زیر نمونه‌ ایمیلی را مشاهده می‌کنید که برای تبلیغات و بازاریابی ارسال شده است. روزانه هرکدام از ما تعدادی از این ایمیل‌ها دریافت می‌کنیم که از سمت کسب‌وکارهای مختلف برای معرفی محصولات و خدمات ارسال می‌شوند. این ایمیل‌ها به صورت دستی ارسال نمی‌شوند بلکه برای ارسال آن‌ها از پنل ایمیل مارکتینگ بهره می‌گیرند.

نمونه ایمیل

مزایای ایمیل مارکتینگ

ایمیل تا حدی به یک ابزار بازاریابی محبوب برای کسب‌وکارها تبدیل شده است چراکه کاربر را به سوی اقدام موردنظر هدایت می‌کند. ایمیل در صندوق ورودی کاربر قرار می‌گیرد تا زمانی‌که باز و خوانده، پاک یا آرشیو شود. این ابزار یکی از مقرون‌ به‌صرفه‌ترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال است. ایمیل مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا با مخاطبان خود در تعامل باشید. همچنین، با استفاده از آن ترافیک را به سمت وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی هدایت می‌کنید.

در بازاریابی ایمیلی، می‌توانید فهرست ایمیل‌ خود را براساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی افراد تقسیم‌بندی کنید و پیام‌های شخصی‌سازی شده برای آن‌ها ارسال کنید.

پنل ایمیل مارکتینگ چیست ؟

پنل ایمیل مارکتینگ به کسب‌وکارهایی اشاره دارد که خدمات بازاریابی ایمیلی و ارسال انبوه ایمیل را ارائه می‌دهند. در واقع، به جای این‌که برای مشتریان خود تک به تک ایمیل ارسال کنید با استفاده از سرویس بازاریابی ایمیلی پیام خود را در قالب ایمیل و به صورت انبوه برای آن‌ها ارسال می‌کنید.

ویژگی های پنل ایمیل مارکتینگ

مهم‌ترین ویژگی‌های پنل ایمیل مارکتینگ مناسب در زیر فهرست شده است.

  • قالب‌های آماده
  • ویرایشگر قالب
  • امکان لغو اشتراک
  • ارائه آمار و تجزیه و تحلیل کمپین‌های بازاریابی ایمیلی
  • سنجش ایمیل با استفاده از ابزاهایی مانند تست A/B
  • تست اسپم برای سنجش امتیاز ایمیل و جلوگیری از خطر مسدود شدن
  • امکان ارسال در هر دو قالب HTML و متن ساده به صورت یک‌جا برای بهبود «نرخ موفقیت تحویل» (Delivery Success Rate)
  • دسته‌بندی مشترکین و سفارشی‌سازی پیام‌ها

نکات مهم در انتخاب پنل ایمیل مارکتینگ

برای این‌که در استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ خود به انتخاب مناسبی از پنل ایمیل مارکتینگ برسید،‌ باید نکات زیر را در نظر بگیرید. در حقیقت، این نکات به صورت سوال‌هایی آورده شده‌اند که با پاسخ به آن‌ها، پنل ایمیل مارکتینگ مناسب کسب‌وکار خود را پیدا می‌کنید.

  • آیا پنل ایمیل انتخابی، کمپین ایمیل نامحدود ارائه می‌کند؟
  • امکانات نسخه رایگان آن چیست؟
  • به چه تعداد مشترک می‌توانید ایمیل بزنید؟

معرفی پنل رایگان ایمیل مارکتینگ

با توجه به نکات گفته شده در بالا می‌توان پنل‌های ایمیل مارکتینگ را مورد بررسی قرار داد. در ادامه به معرفی و بررسی پنل های ایمیل مارکتینگ می‌پردازیم. فهرستی از این پنل‌ها در زیر آورده شده‌اند.

  • Mailchimp
  • Moosend
  • HubSpot
  • Sendinblue
  • MailerLite
  • MailJet
  • SendPulse
  • EmailOctopus
  • Benchmark
  • CleverReach

پنل ایمیل Mailchimp

با داشتن حداکثر 2000 مشترک ایمیل با استفاده از ابزار Mailchimp می‌توانید ماهانه 10 هزار ایمیل ارسال کنید. مزیت این پنل این است که افراد را براساس ویژگی‌های رفتاری هدف‌گیری می‌کند.

پنل ایمیل Mailchimp

Mailchimp یکی از سرویس‌های ایمیل مارکتینگ بسیار مشهور است که قالب‌های اولیه و اصلی خبرنامه ایمیلی را به کاربران ارائه می‌دهد. از دیگر امکانات این سرویس تست A/B و CRM است. برای ایجاد ایمیل، پنل Mailchimp ابزاری با نام «Creative Assistant» دارد که طرح را براساس برند تغییر می‌دهد.

در مجموع سرویس بازاریابی ایمیلی رایگان Mailchimp برای شروع فعالیت ایمیل مارکتینگ مناسب است اما دقت داشته باشید که لوگوی Mailchimp در فوتر ایمیل‌های شما نمایش داده خواهد شد.

ویژگی‌های Mailchimp

در ادامه به طور خلاصه ویژگی‌های این پنل را مطرح می‌کنیم.

  • ابزاری برای مدیریت فهرست در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا مخاطبان خود را سازماندهی کنند.
  • با استفاده از هدف‌گذاری براساس رفتار مخاطب، ایمیل‌هایی با محتوای مرتبط‌تر ارسال می‌شود.
  • دارای قالب‌های خبرنامه آماده است.
  • با اپلیکیشن‌های معروف و پراستفاده مانند جیمیل ادغام می‌شود.
  • دارای اتوماسیون تک مرحله‌ای است.

قیمت Mailchimp

نسخه رایگان این پلتفرم دسترسی به موارد ضروری را به کاربران می‌دهد ولی در نسخه پولی آن که قیمت ماهانه آن از 17 دلار شروع می‌شود، امکاناتی نظیر برنامه‌ریزی پست شبکه‌های اجتماعی و هدف‌گذاری مجدد برای تبلیغات ارائه می‌شود.

آموزش گام به گام کار با پنل Mailchimp

تا اینجا به بازاریابی ایمیلی و سرویس‌های آن آشنا شدید. Mailchimp ابزاری عالی برای بازارایابی است که برای توسعه برند، ترویج محصولات و بسیاری امور دیگر کاربرد دارد. این سرویس مبتنی بر وب است و همه فعالیت‌ها در آن به صورت آنلاین انجام می‌گیرد. برای مثال شما فهرست مشترکین را در لپ‌تاپ خود تقسیم‌بندی می‌کنید و این تقسیم‌بندی را در وب موبایل خود مشاهده می‌کنید و ایمیل‌ها را از طریق کامپیوتر دیگری ارسال می‌کنید و نیازی به دانلود هیچ چیزی وجود ندارد.

برای شروع کار وارد وب‌سایت Mailchimp شوید و گزینه «Sign Up For Free» را انتخاب و ثبت‌نام کنید. نکته جالب توجه این است نسخه رایگان این ابزار محدود به زمان خاصی نیست و تا زمانی که محدودیت ارسال ایمیل و تعداد مشترکین فهرست را رعایت کنید، نیازی به خرید نسخه پولی نخواهید داشت. پس از ثبت‌نام، صفحه‌ای مانند تصویر زیر را مشاهده می‌کنید و برای شروع گزینه رایگان را انتخاب کنید. همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم در نسخه رایگان می‌توانید 2000 مشترک داشته باشید و 10 هزار ایمیل در ماه ارسال کنید.

mailchimp

در ادامه باید اطلاعات خود و کسب‌وکارتان را وارد کنید و در ادامه از شما سوال می‌شود آیا می‌خواهید فهرست ایمیل خود را بارگذاری کنید. در صورت پاسخ مثبت، می‌توانید فایل آن را بارگذاری کنید و در غیر این صورت با صفحه‌ای مانند تصویر زیر مواجه می‌شوید که باید نوع کالا و خدمات خود را در آن تعیین کنید. با زدن گزینه «Continue» وارد داشبورد Mailchimp می‌شوید.

mailchimp

داشبورد Mailchimp مانند تصویر زیر است که در ادامه بخش‌های مختلف آن را توضیح می‌دهیم.

mailchimp

پایین لوگوی Mailchimp اولین گزینه «Create» است که برای طراحی قالب، استفاده از قالب آماده، طراحی صفحه فرود، طراحی پست شبکه اجتماعی و ارسال ایمیل از آن استفاده می‌شود.

mailchimp

در ادامه نحوه ایجاد و ارسال ایمیل در پنل Mailchimp را آموزش می‌دهیم. پس از کلیک بر Create صفحه‌ای مانند GIF بالا باز می‌شود. گزینه Email را انتخاب می‌کنیم. ابتدا از شما خواسته می‌شود برای کمپین خود نامی را انتخاب کنید، سپس با صفحه‌ای مانند تصویر زیر مواجه می‌شوید.

mailchimp

در بخش To با کلیک بر روی گزینه Add Recipients به بخش مخاطبان وصل می‌شوید و می‌توانید از میان آن‌ها دسته‌ای را انتخاب کنید یا برای همه مخاطبان ایمیل را ارسال کنید. در صورتی‌که از قبل فهرست مشترکین خود را وارد نکرده باشید، در این مرحله فرصت دارید تا آن‌ها را آپلود کنید.

در بخش From نام و ایمیلی را مشخص می‌کنید که می‌خواهید ارسال از سمت آن انجام بگیرد. ایمیلی که ارسال را با آن انجام می‌دهید باید از قبل توسط Mailchimp تایید یا Verify شده باشد. این موضوع برای این اهمیت دارد که افراد نتوانند از طرف کسب‌وکارهای دیگر ایمیل ارسال کنند و اعتبار آن‌ها را زیر سوال ببرند.

در بخش Subject باید موضوع ایمیل را مشخص کنید. مورد دیگر Preview Text است که در زیر موضوع نمایش داده می‌شود و معمولا خلاصه‌ای از ایمیل را در آن می‌نویسند.

بخش آخر Content است و در واقع طراحی ایمیل در این مرحله صورت می‌گیرد. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، دو گزینه برای طراحی در اختیار شما قرار دارد.

mailchimp

در این قسمت، گزینه New Builder را انتخاب کردیم و در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.

mailchimp

همان‌طور که در تصویر مشخص است، مکان مشخصی برای تصویر، لوگو و متن وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را جابجا کنید. در سمت چپ گزینه‌هایی برای تغییر فونت و اندازه آن، رنگ متن، لینک و غیره وجود دارد. در هر قسمت از متن را که بخواهید می‌توانید لینک‌دهی انجام دهید یا نوشتار ان را به صورت برجسته درآورید. در پایین ایمیل می‌توانید مطابق تصویر، شبکه‌های اجتماعی خود را همراه با لینک آن‌ها قرار دهید.

mailchimp

ویژگی دیگر این پنل این است که می‌توانید در ایمیل خود ویدیو آپلود کنید. با تکمیل تمام مراحل گزینه ارسال برای شما فعال می‌شود و می‌توانید ایمیل طراحی شده را برای مخاطبان ارسال کنید.

در بخش Audience و در قسمت Report تعداد افرادی که ایمیل را باز کرده‌اند، تعداد افرادی که روی لینک‌ها کلیک کرده‌اند، مدت زمانی که ایمیل را مطالعه می‌کردند و بسیاری اطلاعات دیگر در دسترس است.

پنل ایمیل Moosend

این پنل ایمیل نسخه رایگان ۳۰ روزه ارائه می‌دهد. در نسخه رایگان آن می‌توانید در ماه برای 1000 مشترک ایمیل ارسال کنید و محدودیتی در تعداد مشترکین موجود در فهرست خود نخواهید داشت.

ویژگی منحصربه‌فرد آن این است که با روش Drag & Drop می‌توانید قالب ایمیل خود را طراحی کنید.

پنل ایمیل

Moosend یکی از برترین سرویس‌های بازاریابی ایمیلی و اتوماسیون بازاریابی به شمار می‌آید. با استفاده از این ابزار می‌توانید کمپین‌های بازاریابی ایمیلی عالی ایجاد کنید، فعالیت‌های بازاریابی خود را خودکار کنید و تولید «لید» (Lead) خود را افزایش دهید. Moosend قالب‌های متنوع خبرنامه ایمیلی ارائه می‌دهد که در نسخه رایگان آن نیز در دسترس است.

همچنین ساخت ایمیل با استفاده از روش Drag & Drop به شما این امکان را می‌دهد که بدون داشتن هیچ‌گونه تخصص فنی، ایمیل‌های حرفه‌‌ای بسازید. از دیگر ویژگی‌های Moosend به غیر از کمپین ارسال ایمیل نامحدود، اتوماسیون بازاریابی و امکان تقسیم‌بندی مخاطبان است. با استفاده از این ویژگی‌ها نرخ باز کردن ایمیل و نرخ تبدیل خود را افزایش می‌‌دهید.

حساب کاربری شما در پنل Moosend امکان رصد کردن عملکرد کمپین را با استفاده از تحلیل و گزارش‌دهی، در اختیار شما می‌گذارد. فرم‌ساز آنلاین و ویرایشگر صفحه فرود ابزارهای دیگری است که این پنل به شما برای افزایش تعداد مشترکین ایمیل، ارائه می‌دهد.

ویژگی‌های Moosend

در ادامه به طور خلاصه ویژگی‌های این پنل را مطرح می‌کنیم.

  • قالب‌های خبرنامه کاملا قابل سفارشی‌سازی است.
  • با استفاده از ویژگی Drag & Drop به راحتی می‌توانید کمپین خود را ایجاد کنید.
  • اتوماسیون بازاریابی، کارهای تکراری و خسته‌کننده را ساده‌سازی می‌کند.
  • ویژگی تقسیم‌بندی فهرست ایمیل، باعث ارسال پیام مناسب و مرتبط به مخاطبان می‌شود.
  • فرم‌های آنلاین برای افزایش لید مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تجزیه و تحلیل و گزارش‌دهی هم‌زمان، برای رصد عملکرد، در دسترس است.
  • تلاش‌های بازاریابی با استفاده از هماهنگی، ساده‌تر می‌شوند.

قیمت Moosend

قیمت‌های این پنل ایمیل از ۹ دلار در ماه شروع می‌شود و دسترسی به تمام ویژگی‌ها از جمله فرم‌ساز، ویرایشگر صفحه فرود، سرور SMTP، تقسیم‌بندی فهرست ایمیل، گزارش‌دهی و غیره امکان‌پذیر است.

سرور SMTP در واقع مخفف «Simple Mail Transfer Protocol» است و به معنی پروتکل ارتباطی استاندارد اینترنتی برای ارسال ایمیل است. سرورهای ایمیل و سایر عوامل انتقال پیام از SMTP برای ارسال و دریافت نامه الکترونیک استفاده می‌کنند.

پنل ایمیل HubSpot

HubSpot دارای نسخه رایگان نامحدود است و محدودیت ارسال ایمیل آن تا 2000 ایمیل در ماه است. ویژگی منحصربه‌فرد این پنل این است که به شما نرم‌افزار CRM رایگان ارائه می‌کند.

پنل ایمیل HubSpot

اگر به دنبال ابزار ایمیل مارکتینگ رایکان برای کسب‌وکار خود هستید، HubSpot ابزار مناسبی برای شما است. این ابزار، پلتفرم رشد همه کاره است و به شما امکان می‌دهد تا کسب‌وکار خود را رشد دهید. نکته مثبت HubSpot این است که با ابزارهای دیگر بازاریابی ادغام می‌شود و بازاریابی ایمیلی شما را قدرتمندتر می‌کند. HubSpot بیشتر با ابزار CRM و پلتفرم اتوماسیون بازاریابی قدرتمند خود شناخته شده است.

ابزارهای HubSpot به گونه‌ای طراحی شده‌اند که درباره رفتار مخاطبان و چگونگی تاثیر فعالیت‌های بازاریابی بر آن‌ها، اطلاعات و بینش ارائه می‌دهد. به غیر از نرم‌افزار CRM، به ابزارهایی مانند سازنده صفحه فرود، فرم ثبت‌نام خبرنامه، ابزار مدیریت تبلیغات فیس‌بوک و سایر ابزارهای HubSpot دسترسی خواهید داشت و از همه مهم‌تر این‌که نسخه رایگان پنل ایمیل HubSpot، ابزارهای تحلیلی برای بهبود استراتژی را ارائه می‌دهد.

در مجموع، HubSpot جزء بهترین ابزارهای بازاریابی ایمیلی برای افزایش لید، مدیریت فهرست ایمیل و اطمینان از تحویل ایمیل است.

ویژگی‌های HubSpot

در ادامه به طور خلاصه ویژگی‌های این پنل را مطرح می‌کنیم.

  • دارای فرم اشتراک برای جذب لید است.
  • ویژگی مدیریت مخاطبان در آن وجود دارد.
  • تبلیغات فیس‌بوک، اینستاگرام، گوگل و لینکدین به وسیله پنل ایمیل HubSpot قابل مدیریت است.
  • گزارش و تجزیه و تحلیل ارائه می‌دهد.
  • ابزار سازنده صفحه فرود در آن وجود دارد.

قیمت HubSpot

نسخه رایگان HubSpot برای کسب‌وکارهای کوچک ایده‌آل است که به تمام ابزارها برای راه‌اندازی بازاریابی ایمیلی نیاز دارند. اما نسخه پولی HubSpot از ماهانه 50 دلار شروع می‌شود و به شما امکان پیگیری ایمیل را می‌دهد و سایر ویژگی‌های آن نیز ارتقا می‌یابد.

پنل ایمیل Sendinblue

نسخه رایگان پنل ایمیل Sendinblue امکان ارسال 9000 ایمیل در ماه را دارد، البته روزانه تنها می‌توانید 300 ایمیل ارسال کنید. مزیت Sendinblue این است که امکان شخصی‌سازی پیامک را ارائه می‌دهد.

پنل ایمیل Sendinblue

Sendinblue پلتفرم ایمیل مارکتینگ رایگان است که کار خود را از ایمیل‌های تراکنشی آغاز کرد و سپس فعالیتش را به بازاریابی ایمیلی و اتوماسیون بازاریابی گسترش داد. این ابزار به شما امکان شخصی‌سازی ایمیل با روش Drag & Drop را می‌دهد که با آن می‌توانید قالب خبرنامه خود را بسازید. Sendinblue قالب‌های آماده متنوعی را ارائه نمی‌دهد اما برای ایجاد کمپین‌های واکنش‌گرا در موبایل گزینه خوبی است.

جدا از امکانات ساخت ایمیل، این ابزار به شما امکان بازاریابی پیامکی را نیز می‌دهد تا با کاربران موبایل در تعامل باشید. شخصی‌سازی ایمیل و پیامک در نسخه رایگان ابزار Sendinblue در دسترس است. همچنین گزینه‌های تقسیم‌بندی ایمیل‌ها برای مدیریت فهرست مخاطبان و اتوماسیون بازاریابی نیز در نسخه رایگان ارائه شده است.

در مجموع پنل ایمیل Sendinblue ابزاری مناسب برای بازاریابی ایمیلی است که امکانات بازاریابی پیامکی را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد اما در نظر داشته باشید که ایمیل‌های شما حاوی لوگوی Sendinblue خواهند بود.

ویژگی‌های Sendinblue

در ادامه به طور خلاصه ویژگی‌های این پنل را مطرح می‌کنیم.

  • امکان ایجاد کمپین‌های ایمیلی سازگار با موبایل را دارد.
  • ابزارهایی برای شخصی‌سازی بازاریابی پیامکی ارائه می‌دهد.
  • گزینه‌های پیشرفته برای گروه‌بندی مشترکین در آن طراحی شده است.
  • دارای فهرست مخاطبان است تا اطلاعات آن‌ها را به صورت طبقه‌بندی شده نگه‌داری کند.
  • امکان ارسال پیامک و ایمیل‌های تراکنشی در آن وجود دارد.
  • دارای فرم‌ساز آنلاین برای افزایش لید است.

«ایمیل‌های تراکنشی» (Transactional Email) در نتیجه تراکنش بین کسب‌وکار و مشترک ارسال می‌شوند و نمونه آن ایمیل ایجاد حساب کاربری و صورت‌حساب است.

قیمت Sendinblue

نسخه رایگان این پنل ایمیل، تمامی ویژگی ضروری را با محدودیت ۳۰۰ ایمیل در روز، ارائه می‌دهد. نسخه پولی Sendinblue از ماهانه 25 دلار آغاز می‌شود و ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند تست A/B دارد.

پنل ایمیل MailerLite

این پنل ایمیل برای فهرست ایمیل با حداکثر 1000 مشترک، امکان ارسال 12000 ایمیل را به شما می‌دهد. مزیت این پنل ارائه تست A/B به کسب‌وکارها است.

پنل ایمیل MailerLite

MailerLite پلتفرم دیگری برای بازاریابی ایمیلی است که دارای رابط کاربری ساده و کاربرپسند است. اگر تجربه کمی در بازاریابی ایمیلی دارید با استفاده از ویرایشگر Drag & Drop می‌توانید به راحتی کمپین تبلیغات ایمیلی خود را طراحی کنید. به‌علاوه، ویرایشگر متن عالی این پنل رایگان، آن را به ابزاری مناسب برای بازاریابی ایمیلی تبدیل می‌کند. ویژگی دیگر MailerLite این است که امکان ویرایش عکس در خبرنامه را به شما می‌دهد.

نسخه رایگان این پنل به شما امکان دسترسی به اتوماسیون ایمیلی را نیز می‌دهد. اتوماسیون ایمیلی MailerLite شامل تقسیم‌بندی پیشرفته، برچسب زدن به مخاطبان و تست A/B‌ است. همچنین تجزیه و تحلیل و گزارش‌دهی نیز در نسخه رایگان ارائه می‌شود و به شما گزارش عملکرد کمپین‌های ایمیلی را می‌دهد.

در مجموع، MailerLite برای مبتدیانی که می‌خواهند فهرست ایمیل خود را توسعه دهند و اولین کمپین‌های ایمیلی خود را ایجاد کنند، گزینه مناسبی به شمار می‌آید. اما در نسخه رایگان لوگوی MailerLite در ایمیل‌های شما وجود خواهد داشت.

ویژگی‌های MailerLite

در ادامه به طور خلاصه ویژگی‌های این پنل را مطرح می‌کنیم.

  • دارای صفحه لغو اشتراک است.
  • ویرایشگر تصویر در ایمیل باعث می‌شود ایمیل‌های جذاب‌تری ایجاد کنید.
  • مدیریت مشترکین برای مرتب نگه داشتن فهرست، دیگر ویژگی‌های آن است.
  • تست A/B برای سنجش عملکرد عناصر مختلف ارائه می‌شود.
  • گزارش‌دهی و تجزیه و تحلیل نیز برای سنجش عملکرد کمپین ایمیلی در این پنل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت MailerLite

MailerLite یکی از بهترین سرویس‌های ایمیل رایگان است. نسخه پولی این سرویس از ماهانه 10 دلار شروع می‌شود که به کاربر دسترسی به ویژگی‌های پیشرفته مانند پاپ‌آپ‌های تبلیغاتی و تحویل ایمیل براساس زمان منطقه‌ای را می‌دهد.

پنل ایمیل MailJet

نسخه رایگان این پنل ۲۰۰ روزه است و در طی آن می‌توانید 6000 ایمیل برای مشترکین خود ارسال کنید.

پنل ایمیل MailJet

MailJet سرویسی است که کار خود را با خدمات ایمیل تراکنشی آغاز کرده است و سپس به پلتفرم بازاریابی ایمیلی با ابزارهای ایمیل مارکتینگ پیشرفته تبدیل شده است. این پنل ایمیل از مدل قیمت‌گذاری «Pay As You Grow» استفاده می‌کند. این مدل قیمت‌گذاری برای کسب‌وکارهایی مناسب است که محدودیت بودجه دارند. MailJet دارای ایمیل‌ساز با روش Drag & Drop است که به راحتی توسط افراد غیرحرفه‌ای نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی دیگر این پنل، تقسیم‌بندی ایمیل‌ها است که با استفاده از آن می‌توانید کمپین‌های ایمیلی شخصی‌سازی شده‌تری را ایجاد کنید.

ویژگی‌های MailJet

در ادامه به طور خلاصه ویژگی‌های این پنل را مطرح می‌کنیم.

  • امکان ذخیره‌سازی جزییات نامحدود برای هر مخاطب را ارائه می‌دهد.
  • آمار و گزارش کمپین‌های ایمیلی را در اختیار کاربر می‌گذارد.
  •  دارای سرویس SMTP است.

قیمت MailJet

نسخه رایگان این پنل نسبت به سایر موارد محدودتر است. برای دسترسی به امکانات بیشتر و پشتیبانی مشتریان، نسخه پولی MailJet در دسترس است که قیمت آن از ماهانه 9/65 دلار شروع می‌شود.

پنل ایمیل SendPulse

با داشتن حداکثر 500 مشترک در فهرست ایمیل خود، از طریق نسخه رایگان پنل SendPulse می‌توانید در ماه 15 هزار ایمیل ارسال کنید. مزیت این سرویس ایمیل مارکتینگ این است که درصورتی‌که مخاطب ایمیل را باز نکند، ایمیل برای او مجددا ارسال می‌شود.

پنل ایمیل SendPulse

پنل ایمیل SendPulse، پنلی چند کاناله است که در آن از طریق پیامک، Viber، ایمیل‌های تراکنشی و غیره می‌توانید با مخاطبان در تعامل باشید. این پنل ویژگی‌های بسیار متنوعی دارد و برای بیشتر کسب‌وکارها در صنایع مختلف کارآمد است. SendPulse به شما امکان می‌دهد از طریق اتوماسیون بازاریابی و قالب‌های ایمیل واکنش‌گرا، کمپین‌های ایمیلی جذابی ایجاد کنید.

نسخه رایگان SendPulse امکان ایجاد کمپین‌های بازاریابی ایمیلی هدفمند و کمپین‌های مشارکت مجدد را به شما می‌دهد. درنهایت، ویژگی منحصربه‌فرد این پنل به شما اجازه می‌دهد افرادی را که ایمیل را باز نکرده‌اند، مجددا هدف‌گیری کنید و نرخ باز کردن ایمیل خود را افزایش دهید.

ویژگی‌های SendPulse

در ادامه به طور خلاصه ویژگی‌های این پنل را مطرح می‌کنیم.

  • داراری ویرایشگر HTML است.
  • در طراحی آن از پوش نوتیفیکیشن وب استفاده شده است.
  • با استفاده از SendPulse می‌توان مخاطبان را تقسیم‌بندی کرد و پیام‌های شخصی‌سازی شده برای آن‌ها ارسال کرد.
  • قابلیت ادغام با پلتفرم‌های تجارت الکترونیک مانند Woocommerce را دارد.

قیمت SendPulse

نسخه رایگان پنل SendPulse امکان ارسال تعداد زیادی ایمیل در ماه را برای شما فراهم می‌کند اما اگر نیاز به ارسال بیش از 15 هزار ایمیل در ماه دارید، نسخه پولی این سرویس یا قیمت ماهانه 8/5 دلار در دسترس است.

پنل ایمیل EmailOctopus

با استفاده از پنل ایمیل EmailOctopus و داشتن حداکثر 2500 مشترک می‌توانید در ماه 10 هزار ایمیل ارسال کنید. ویژگی جالب توجه این پنل این است که استفاده از ویرایشگر آن بسیار ساده است.

پنل ایمیل EmailOctopus

رابط کاربری شفاف، استفاده راحت و رایگان بودن، پنل EmailOctopus را به یکی از بهترین سرویس‌های ایمیل تبدیل کرده است. با این‌که این پنل ویژگی‌های زیادی ندارد، اما برای شروع بازاریابی ایمیلی، پنل مناسبی به حساب می‌آید. مدیریت فهرست ایمیل از جمله وارد کردن مشترکین، گرفتن خروجی از آن‌ها و اضافه کردن دسته‌بندی به راحتی در EmailOctopus انجام می‌گیرد.

نسخه رایگان این پنل، تمام ابزارهای ضروری برای شخصی‌سازی ایمیل‌ها و دسته‌بندی مشترکین را به شما می‌دهد. در مجموع EmailOctopus برای تازه‌کارها که به برندینگ اهمیت چندانی نمی‌دهند، ابزار بسیار مناسبی است.

ویژگی‌های EmailOctopus

در ادامه به طور خلاصه ویژگی‌های این پنل را مطرح می‌کنیم.

  • آمارها به مدت ۳۰ روز ذخیره می‌شود.
  • دارای سازنده ایمیل به روش Drag & Drop است.
  • پشتیبانی اولیه از کاربران را ارائه می‌دهد.
  • ابزار مدیریت فهرست ایمیل دارد.

قیمت EmailOctopus

استفاده از نسخه رایگان EmailOctopus بسیار ساده است. برای این‌که به صورت آزادانه ایمیل‌های خود را طراحی کنید و از خدمات پشتیبانی مشتریان قوی‌تری بهره‌مند شوید، باید نسخه پولی این پنل را با هزینه ماهانه 24 دلار تهیه کنید.

پنل ایمیل Benchmark

نسخه رایگان پنل ایمیل Benchmark به شما اجازه می‌دهد در ماه 250 ایمیل ارسال کنید و محدودیتی برای فهرست مخاطبان قائل نیست.

ویژگی منحصربه‌فرد این پنل این است که گزارش تعاملات را به صورت آنی ارائه می‌دهد.

پنل ایمیل Benchmark

پنل Benchmark در بیش از 15 کشور حضور قوی دارد. استفاده از این پنل بسیار ساده است اما سادگی به این معنی نیست که سرویس مناسبی نباشد. در واقع، این سرویس بسیار معروف و محبوب است. ویرایشگر ایمیل آن ساده و بصری است و باعث می‌شود در زمان شما صرفه‌جویی شود. علاوه بر این Benchmark به شما اتوماسیون بازاریابی و گزارش‌دهی از عملکرد را نیز ارائه می‌کند.

ویژگی‌های Benchmark

در ادامه به طور خلاصه ویژگی‌های این پنل را مطرح می‌کنیم.

  • گزارش تعاملات را به صورت آنی ارائه می‌کند.
  • داراری ابزار مدیریت تحویل ایمیل است.
  • از کاربران نظرسنجی می‌کند.
  • فرم‌های ثبت‌نام و Drip Campaign ارائه می‌دهد.

Drip Campaign کمپین‌هایی است که در آن استراتژی ارتباطی با استفاده از پیام‌های از پیش نوشته شده است. در Drip Marketing برای ارسال پیام اغلب از ایمیل استفاده می‌شود هرچند استفاده از رسانه‌های دیگر نیز مانعی ندارد.

قیمت Benchmark

نسخه رایگان این پنل کمی محدودیت دارد و برای استفاده از ویژگی‌های پیشرفته‌تر هزینه آن از ماهانه 15 دلار شروع می‌شود.

پنل ایمیل CleverReach

در نسخه رایگان پنل ایمیل CleverReach با داشتن حداکثر 250 مشترک در فهرست ایمیل خود، می‌توانید در ماه 1000 ایمیل ارسال کنید. ویژگی منحصربه‌فرد این سرویس ایمیل پاسخگویی خودکار و ایمیل یادآوری است.

پنل ایمیل CleverReach

استفاده از سرویس ایمیل CleverReach نسبتا ساده است اما بخش ایمیل‌ساز Drag & Drop آن قابل بهبود است. این پنل رایگان به شما اجازه می‌دهید CRM و CMS (سیستم مدیریت مخاطبان) خود را به سرویس بازاریابی ایمیلی از طریق افزونه‌های CleverReach متصل کنید. همچنین از ایمیل‌های یادآور این پنل می‌توانید برای رویدادهایی بهره ببرید که نیاز به یادآوری دارند.

ویژگی‌های CleverReach

در ادامه به طور خلاصه ویژگی‌های این پنل را مطرح می‌کنیم.

  • دارای افزونه برای وردپرس، Shopware و Salesforce است.
  • مخاطبانی را که اشتراک خود را لغو کرده‌اند در فهرست مشترکین مشخص می‌کند.
  • ویژگی ایمیل‌های یادآوری در آن ارائه شده است.

قیمت CleverReach

نسخه رایگان CleverReach برای تازه‌کارهایی مناسب است که نیاز به امکانات زیادی ندارند. نسخه پولی این سرویس از ماهانه 20 دلار شروع می‌شود و امکاناتی مانند پاسخگویی خودکار و حذف تبلیغات ارائه می‌دهد و در کل محدودیت‌های اتوماسیون بازاریابی نسخه رایگان را از بین می‌برد.

به دلیل اهمیت بازاریابی ایمیلی در فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکارها، «فرادرس» اقدام به انتشار دوره آموزش ایمیل مارکتینگ کرده است که لینک آن در ادامه آمده است.

معرفی پنل ایرانی ایمیل مارکتینگ

در ادامه پنل های ایرانی ایمیل مارکتینگ را معرفی می‌کنیم.

  • پاکت
  • میل چی
  • میل تاز
  • میل زیلا

پنل ایمیل پاکت

این سرویس ایمیل کاملا فارسی است و امکاناتی نظر ویرایشگر Drag & Drop، طراحی قالب با استفاده از HTML، بیش از 70 قالب آماده و دسته‌بندی مخاطبان را ارائه می‌دهد. همچنین برای افزایش اثربخشی کمپین‌های بازاریابی ایمیلی خود می‌توانید در این پنل از تست A/B بهره بگیرید. از دیگر ویژگی‌های پنل پاکت ارائه گزارش‌های پیشرفته و اتوماسیون بازاریابی است.

محدودیت ارسال ایمیل در ارزان‌ترین طرح پاکت 1500 ایمیل در ماه است. طرح‌های پیشرفته‌تر و گران‌تر امکاناتی نظیر مشاوره استراتژی ایمیل و گزارش‌گیری حرفه‌ای را ارائه می‌کنند.

پنل ایمیل پاکت

پنل میل چی

این سرویس ایمیل تمام نیازهای ضروری شما برای ایجاد کمپین ایمیل مارکتینگ را برآورده می‌کند. از ویژگی‌های اصلی آن می‌توان به طراحی آسان ایمیل، ارسال انبوه ایمیل و گزارش‌دهی اشاره کرد. همچنین میل چی، افزونه‌ای به نام مگنت، ارائه می‌کند که با نصب آن بر روی وب‌سایت، پاپ‌آپ‌هایی برای دریافت ایمیل کاربران سایت ظاهر می‌شود و باعث رشد فهرست مشترکین ایمیل شما می‌شود.

میل چی امکان ایجاد ۵۰۰ مشترک و ارسال ۵۰۰۰ هزار ایمیل و ۵۰۰ پاپ‌آپ در ماه را به صورت رایگان ارائه می‌دهد. برای استفاده از خدمات پیشرفته‌تر و ارسال ایمیل بیشتر باید نسخه‌های پولی آن را تهیه کنید.

پنل ایمیل میل چی

پنل میل تاز

در صورتی‌که تا 1000 مشترک ایمیل داشته باشید به صورت رایگان و نامحدود می‌توانید از طریق سرویس ایمیل میل تاز، ایمیل ارسال کنید. از ویژگی‌های اصلی میل تاز می‌توان به گزارش‌دهی در مورد نرخ باز شدن و نرخ کلیک، قیمت رقابتی، فرم‌ساز، ارسال مستقیم به صندوق ورودی و طراحی با استفاده از Drag & Drop اشاره کرد.

همان‌طور که گفتیم استفاده از امکانات میل تاز با حداکثر 1000 مشترک رایگان است اما برای بیشتر از این تعداد باید از طرح‌های پولی استفاده کنید.

پنل ایمیل میل تاز

پنل میل زیلا

میل زیلا ویژگی‌های متعددی از جمله گزارش‌دهی نرخ باز شدن، برنامه‌ریزی ارسال کمپین، قالب‌های رایگان و صفحه‌ساز برای طراحی صفحه فرود دارد. با استفاده از این سرویس می‌توانید خبرنامه خود را از ابتدا طراحی کنید و با استفاده از فرم‌ساز، برای سایت یا اپلیکیشن خود فرم ایجاد کنید. همچنین میل زیلا دارای افزونه‌های متعددی است که می‌توانید با دانلود و نصب آ‌ن‌ها، برنامه‌های مختلفی را به پنل ایمیل مارکتینگ خود اضافه کنید.

پنل ایمیل میل زیلا

جمع‌بندی پنل‌های ایمیل مارکتینگ

در جدول زیر ویژگی‌های سرویس‌های ایمیل مارکتینگ مختلف که تا به اینجا بررسی کرده‌ایم را به طور خلاصه آورده‌ایم.

معرفی فیلم آموزش بازاریابی ایمیلی Email Marketing

آموزش بازاریابی ایمیلی

تا اینجا ضمن توضیح ایمیل مارکتینگ، سرویس‌های مورد استفاده و کاربردی آن را نیز معرفی کردیم. امکان دسته‌بندی راحت مشترکین، مقرون به‌صرفه بودن و هدایت کاربر به سمت اقدام موردنظر، بازاریابی ایمیلی را به روشی جذاب برای دیجیتال مارکترها تبدیل کرده است. با توجه به اهمیت زیاد این مبحث، «فرادرس» اقدام به انتشار دوره بازاریابی ایمیلی در 11 درس و ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه کرده است. در ادامه به توضیح سرفصل‌های مهم این دوره می‌پردازیم.

درس یکم به مفاهیم و تعاریف بازاریابی ایمیلی می‌پردازد و درس دوم ثبت‌نام در پنل Mailchimp را آموزش می‌دهد. درس سوم این دوره آموزشی، شما را با طریقه راه‌اندازی کمپین‌ها یا کارزارهای ایمیلی آشنا می‌کند. درس چهارم به شرح راهکارهای تولید محتوای مناسب برای ایمیل‌ها می‌پردازد و مباحثی مانند نحوه نوشتن عنوان و متن ایمیل و صفحه‌بندی در آن مطرح می‌شود. ارزیابی کمپین‌های ایمیل مارکتینگ از جمله تست A/B‌ در درس پنجم مطرح می‌شود.

درس ششم به اتوماسیون بازاریابی ایمیلی اختصاص دارد و در ادامه درس هفتم و هشتم ادامه سرویس Mailchimp را آموزش می‌دهند. در درس نهم با بهینه‌سازی کمپین بازاریابی ایمیلی آشنا می‌شوید. در نهایت با یادگیری حریم خصوصی و پرهیز از اسپم در ایمیل مارکتینگ، درس آخر به نمونه‌ کاربردی برای آشنایی بیشتر با بازاریابی ایمیلی اختصاص دارد.

تاریخچه‌ ایمیل و ایمیل مارکتینگ

تا اینجا به خوبی با پنل ایمیل مارکتینگ آشنا شده‌اید اما در انتها قصد داریم تاریخچه‌ای کوتاه راجع به ایمیل و ایمیل مارکتینگ را ارائه کنیم تا بیشتر با اهمیت Email Marketing آشنا شوید. اولین ایمیل در سال ۱۹۷۱ توسط یک مهندس کامپیوتر به نام Ray Tomlinson ارسال شد. پیام ارسال شده رشته‌ای از اعداد و حروف بود اما عصر جدیدی را برای ارتباطات پایه‌گذاری کرد. او همچنین استفاده از نماد «@» را در ایمیل‌ها معرفی کرد. در سال ۱۹۷۸ مدیر دیجیتال مارکتینگ شرکتی از این روش ارتباط مستقیم برای ارسال اولین ایمیل تجاری بهره برد. این شخص «Gary Thuerk» نام داشت و فهرست ایمیل او تنها ۴۰۰ آدرس ایمیل داشت اما نتیجه ارسال ایمیل بازاریابی، فروشی در حدود 13 میلیون دلار بود.

در دهه ۹۰ میلادی اینترنت به صورت تجاری در دسترس افراد زیادی قرار گرفت و نحوه ارتباط افراد با یکدیگر به طرز چشمگیری تغییر کرد. در این زمان بازاریابان دریافتند که ایمیل می‌تواند راهی موثر برای تبلیغات باشد. با ظهور ایمیل‌های تبلیغاتی برای بازاریابی، به‌روزرسانی قوانین و مقررات قدیمی لازم بود. برای مثال در بریتانیا مقرراتی تنظیم شد که طی آن ایمیل‌های بازاریابی نیاز به گزینه «انصراف» داشتند.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

تبلیغات در گوگل و فیس‌بوک از جمله روش‌های تبلیغات هدفمند اینترنتی است که موجب می‌شود با بهبود سئو سایت و دریافت بک‌لینک رتبه خود را درموتورهای جست‌وجو بهبود دهید. استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. برای مثال مطلب «بازاریابی محتوا چیست» در «مجله فرادرس» منتشر شده است که به کمک کاپریلا بنرهای تبلیغاتی زیر در متن به نمایش در آمده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید ویژگی بارز این بنرها، حجم کم آن‌ها است. همچنین محتوای آن‌ها کاملا با موضوع نوشته مرتبط است.

بنرهای کاپریلا

بخش دیگر کاپریلا کاربرد تبلیغ‌دهنده دارد. این بدین معنی است که با استفاده از کاپریلا، می‌توانید فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ خود را به صورت هدفمند دنبال کنید. مزایای این روش بسیار است که از میان آن‌ها ، نرخ تبدیل بالا شایان ذکر است.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم مناسب برای رپورتاژ آگهی، بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

رپورتاژ آگهی نیز مانند بازاریابی ایمیلی روشی در بازاریابی دیجیتال است. برای تدوین متن رپورتاژ آگهی باید تمام اصول آن را رعایت کرد و آن را متناسب با لحن هر رسانه تدوین کرد، در غیر این صورت، با بازدهی کم رپورتاژ آگهی مواجه خواهیم شد. می‌توان از «نشریلا» به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم در این زمینه نام برد. علاوه بر این، نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات به شما کمک می‌کند.

سوالات متداول پیرامون پنل ایمیل مارکتینگ

در ادامه سوالات متداول پیرامون پنل ایمیل مارکتینگ را مطرح می‌کنیم.

چه معیارهایی در بازاریابی ایمیلی اهمیت دارند؟

نرخ باز کردن ایمیل، نرخ کلیک و نرخ لغو اشتراک معیارهایی است که به شما در بهبود استراتژی بازاریابی ایمیلی کمک می‌کند.

آیا امکان ارسال رایگان ایمیل انبوده وجود دارد؟

بله، پنل‌هایی برای بازاریابی ایمیلی وجود دارند که امکان ارسال ایمیل به صورت رایگان را با محدودیت‌هایی در اختیار شما می‌گذارند از جمله مهم‌ترین این پنل‌ها می‌توان به Moosend و HubSpot و Mailchimp و MailerLite اشاره کرد. اما دقت داشته باشید که این پنل‌ها در مدت زمان محدود به شما اجازه ارسال تعداد مشخصی ایمیل را می‌دهند.

آیا خرید فهرست ایمیل مفید است؟

خیر، هرگز چنین کاری را نکنید زیرا صاحبان ایمیل موجود در فهرست، کسب‌وکار شما را نمی‌شناسند و به شما اجازه ارسال ایمیل را نداده‌اند. از طرفی تلاش‌های بازاریابی باید برای یافتن مشتریان مناسب باشد. این مشترکین از موضوع کسب‌وکار شما اطلاعی ندارند و این کار برخلاف فعالیت‌های کسب‌وکار شما است.

چگونه تعداد مشترکین فهرست ایمیل را افزایش دهیم؟

فهرست ایمیل مارکتینگ شما باید شامل مشتریان گذشته، فعلی و آینده باشد. در تلاش باشید تا افراد علاقه‌مند به محصولات، خدمات و برند خود را بیابید و برای گسترش فهرست خود در سراسر وب‌سایت و وبلاگ خود فرصت پیوستن به خبرنامه ایمیلی را در اختیار افراد قرار دهید.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
moosendmailchimpYouTube
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *