پرایس اکشن (Price Action) چیست؟ | به زبان ساده و گام به گام

۴۱۱۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
پرایس اکشن (Price Action) چیست؟ | به زبان ساده و گام به گام

در ادامه مجموعه مطالبی که در زمینه بررسی روند قیمتی سهم‌ها تاکنون نوشته شده است، این بار قصد داریم به یکی از کاربردی‌ترین و ساده‌ترین روش‌های پیش‌بینی قیمت سهام بپردازیم. پرایس اکشن یکی از پراستفاده‌ترین روش‌ها برای تحلیل در بازار‌های بورس و فرابورس، آتی، کالا و ارز‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین، آیوتا و اتریوم است. از آن‌جایی که آموختن این روش و بکارگیری آن برای سرمایه‌گذاران آسان است، بسیاری از معامله‌گران مبتدی نیز از چنین روشی برای پیش‌بینی قیمت سهم استفاده می‌کنند. در این نوشتار به تعریف پرایس اکشن، اجزای آن و استراتژي‌های معامله با استفاده از پرایس اکشن می‌پردازیم.

پرایس اکشن چیست؟

«پرایس اکشن» (Price Action) و استراتژی‌‌های بوجود آمده از آن، بوسیله بسیاری از معامله‌گران علاقه‌مند به تحلیل‌های کوتاه مدت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پرایس اکشن روشی است که برای تحلیل نوسانات ابتدایی قیمت بکار می‌رود. سیگنال‌های ورود و خروج تولید شده توسط پرایس اکشن قابل اعتماد هستند و در معامله با استفاده از پرایس اکشن، الزامی به استفاده از اندیکاتورها نیست. در واقع استفاده از پرایس اکشن نوعی تحلیل تکنیکال است زیرا جنبه‌های بنیادی سهام را نادیده می‌گیرد و الویت را به تاریخچه قیمتی آن می‌دهد.

این تاریخچه شامل نوسانات قیمت در جهت افزایش یا کاهش، خطوط روند و سطوح حمایتی و مقاومتی می‌شود. پرایس اکشن به سادگی نشان‌دهنده این است که قیمت‌ها چگونه تغییر می‌کنند. یک تحلیل‌گر پرایس اکشن، اندازه نسبی، شکل، موقعیت و حجم نمودار‌های میله‌ای یا شمعی را مورد مشاهده قرار می‌دهد و در برخی مواقع ممکن است آن‌ها را با اطلاعات بدست آمده از «میانگین متحرک» (Moving Average) و خطوط روند ترکیب ‌کند.

پرایس اکشن می‌تواند با استفاده از نمودار‌هایی که قیمت را در طی زمان رسم می‌کنند، مشاهده و تفسیر شود. معامله‌گران از نمودار‌های متفاوتی برای مشاهده دقیق‌تر روند‌، «سطوح شکست» (Breakout)‌ و معکوس‌شدن‌ها بهره می‌گیرند. بسیاری از تحلیل‌گران از نمودار‌های شمعی استفاده می‌کنند زیرا مشاهده حرکت‌ قیمت را آسان‌تر می‌سازد.

الگوهای شمعی مانند «هارامی کراس» یا «صلیب هارامی» (Harami Cross)، «اینگالف» (Engulfing) و «۳ سرباز سفید» (Three White Soldiers) همه نمونه‌هایی از تفسیر‌های تصویری (مجسم شده) از پرایس اکشن هستند. ساختار‌های شمعی دیگری نیز وجود دارند که از پرایس اکشن بوجود آمده‌اند تا بتوانند تغییرات قیمت در آینده را پیش‌بینی کنند. این ساختار‌ها را می‌توان برای انواع دیگری از نمودارها مانند نمودار‌های نقطه و شکل، نمودار جعبه‌ای و ... استفاده کرد.

علاوه بر بررسی ساختار‌های شکل‌گرفته در نمودار قیمتی، بسیاری از تحلیل‌گران از داده‌های پرایس اکشن برای بدست آوردن اندیکاتور‌های تکنیکال استفاده می‌کنند. هدف آن‌ها یافتن نظم موجود در حرکت قیمت است. حرکتی که برخی اوقات تصادفی به نظر می‌رسد.

برای مثال، الگوی «مثلث افزایشی» (Ascending Triangle) بوجود آمده از بکار بردن خطوط روند در یک نمودار پرایس اکشن، می‌تواند برای پیش‌بینی یک شکست احتمالی استفاده شود زیرا نمودار، نشان‌دهنده این است که معامله‌گران در دفعات متعددی قصد شکستن خط مقاومتی را داشته‌اند و هر بار سریع‌تر و با قدرت بیشتری تلاش کرده‌اند تا این کار را انجام دهند.

تحلیل تکنیکال نیز به نوعی ریشه گرفته شده از پرایس اکشن است زیرا از قیمت‌های گذشته برای محاسبه و سپس اتخاذ تصمیم‌های معاملاتی استفاده می‌کند. در واقع، ساختار و الگوهای نمودارهای تحلیل تکنیکال همه بهره‌گرفته از پرایس اکشن هستند.

پیش از ادامه مطلب باید اشاره کنیم اگر می‌خواهید آشنایی بهتر و بیشتری با پرایس اکشن داشته باشید، می‌توانید از مجموعه آموزش پرایس اکشن در بازارهای مالی مقدماتی تا پیشرفته فرادرس استفاده کنید.

تعریف پرایس اکشن

تفسیر‌های روان‌شناسی و رفتاری و فعالیت‌های وابسته به آن‌ها، طبق نظر تحلیل‌گر بخش مهمی‌ از معاملات بر پایه پرایس اکشن را شامل می‌شود. برای مثال، در اغلب مواقع، هیچ دو معامله‌گری تحلیل یکسانی از یک پرایس اکشن معین نخواهند داشت و هرکدام از آن‌ها تفسیر منحصربه‌فردی بر طبق قوانین تعریف‌شده و رفتاری خود، برداشت خواهد کرد.

در صورتی که در تحلیل تکنیکال برای مثال، زمانی که میانگین متحرک ۱۵ روزه بیشتر از میانگین متحرک ۵۰ روزه باشد، رفتار و عملکرد مشابهی (نگهداشتن سهام به انتظار فروختن آن در قیمت بالاتر) را از معامله‌گران بسیاری شاهد خواهیم بود.

کاربردهای معامله بوسیله پرایس اکشن

از آن‌جایی که پرایس اکشن برای پیش‌بینی قیمت و سفته‌بازی بکار گرفته می‌شود، اشخاص حقیقی، سفته‌بازان، آربیتراژگران و شرکت‌های کارگزاری و معاملاتی از آن بهره می‌گیرند. همانطور که در مقدمه بیان شد، از پرایس اکشن می‌توان برای تحلیل روند قیمتی بسیاری از اوراق بهادار مانند اوراق قرضه، سهام شرکت‌ها و... استفاده کرد.

گام های معامله بوسیله پرایس اکشن

معامله‌گران باتجربه از اقدامات متفاوتی برای تشخیص الگوهای معاملاتی، سطوح ورود و خروج و تعیین حدِ ضرر بهره می‌گیرند. استفاده از تنها یک استراتژی برای یک یا چند سهم ممکن است باعث از دست دادن شماری از فرصت‌های معاملاتی شود. در اغلب موقعیت‌ها از دو گام زیر برای تحلیل، بهره گرفته می‌شود:

  • تشخیص وضعیت: در این گام، معامله‌گر به تشخیص وضعیت موجود می‌پردازد. برای مثال، ممکن است قیمت یک سهم در حال کاهش یا افزایش یافتن باشد یا سهام به کانال قیمت معینی ورود کند یا به سادگی، روند قیمتی، در حال شکستن خطوط مقاومت یا حمایت باشد.
  • تشخیص فرصت‌های معاملاتی در هر وضعیت: برای مثال، هنگامی که روند قیمت یک سهم صعودی است، امکان دارد حتی از این اندازه هم بیشتر افزایش یابد و نوسانات زیادی را تجربه کند، یا اینکه بازگشت کند و کاهش یابد. این بستگی به دیدگاه تحلیل‌گر دارد و حتی ممکن است تحلیل‌گران متفاوت، برداشت‌های مختلفی از وضعیتی یکسان داشته باشند.

مثال معامله بوسیله پرایس اکشن

در ادامه، ۳ مثال از معامله بوسیله پرایس اکشن را با توجه به گام‌های بالا، شرح می‌دهیم.

  • قیمت سهام خریداری شده توسط یک معامله‌گر افزایش پیدا می‌کند و به قله‌ قراردادی تعریف شده توسط او می‌رسد. در ادامه، قیمت این سهام کاهش می‌یابد و در سطحی پایین‌تر قرار می‌گیرد (تشخیص وضعیت). در این زمان، معامله‌گر باید تصمیم‌گیری کند که طبق نظر او قیمت سهام در ادامه این روند به یک قله بالاتر می‌رسد و به صعودی بودن خود ادامه می‌دهد یا کاهش می‌یابد و «بازگشت به میانگین» (Mean Reversion) را تجربه می‌کند.
  • معامله‌گری با این فرض که حجم سهام معینی کم است و قرار نیست «شکست سطوح» (Breakout) رخ دهد، برای روند قیمتی آن کف و سقف تعیین می‌کند. اگر روند قیمتی در بازه تعریف شده به حرکت خود ادامه دهد (تشخیص وضعیت)، معامله‌گر می‌تواند تصمیم بگیرد که خطوط حمایت و مقاومت خود را بر اساس این بازه تعیین کند یا اینکه زاویه دید خود را تغییر دهد و از روند قیمت انتظار شکست سطوح مقاومتی یا حمایتی را داشته باشد.

کندل استیک در پرایس اکشن

  • در نمودار قیمتِ سهام خریداری شده توسط معامله‌گری، شکست سطوح رخ می‌دهد (تشخیص وضعیت). در این زمان، او با دو فرصت معاملاتی مواجه است. شکست سطوح ادامه پیدا می‌کند و روند قیمتی در همان جهت پیش‌روی می‌کند یا پولبک رخ می‌دهد و روند به جایگاه قبلی خود باز می‌گردد.

همانطور که قابل مشاهده است معامله با توجه به پرایس اکشن می‌تواند با همراهی ابزارهای تحلیل تکنیکال انجام شود. اما تصمیم نهاییِ معاملاتی را فرد تحلیل‌‌گر تعیین می‌کند. پرایس اکشن این امکان را برای معامله‌گر فراهم می‌کند که بتواند انعطاف به خرج دهد و تصمیم‌های متفاوتی را اتخاذ کند.

محبوبیت معامله بوسیله پرایس اکشن

معامله با پرایس اکشن بیشتر برای معاملات با هدف کسب سود در کوتاه‌مدت و یا میان‌مدت است. بیشتر معامله‌گران باور دارند که بازار یک روند تصادفی را دنبال می‌کند و راه سیستماتیک مشخصی برای پیدا کردن استراتژی همیشه برنده وجود ندارد. با ترکیب کردن ابزار‌های تحلیل تکنیکال و روند اخیر قیمت می‌توان موقعیت‌هایی را بسته به دیدگاه فرد تحلیل‌گر شناسایی کرد.

از نقاط مثبت پرایس اکشن می‌توان به این مورد اشاره کرد که تحلیل‌گران می‌توانند از استراتژی‌های تعریف‌شده توسط خودشان بهره بگیرند و این، انعطاف‌پذیری در معامله را برای آن‌ها بوجود می‌آورد. می‌توان از پرایس اکشن در انواع نرم‌افزارها و سامانه‌های معاملاتی استفاده کرد. پرایس اکشن همچنین امکان «بازآزمایی» (Backtesting) آسان هر استراتژی تعریف شده در داده‌های قدیمی را فراهم می‌کند. یعنی شما می‌توانید داده‌های قدیمی را در استراتژی پرایس اکشن وارد و در صورت کارآمدی استراتژی و پیش‌بینی‌های بدست آمده، از آن استراتژی‌ها کمک بگیرید.

معامله‌گرانی‌ وجود دارند که همانند تصویر زیر از چندین اندیکاتور برای تحلیل استفاده می‌کنند. عده‌ای از تحلیل‌گران نیز نمودارهای شلوغی مانند نمودار زیر را در چند مانیتور مشاهده می‌کنند تا دلایل کافی و قانع‌کننده را برای خرید و فروش سهام معینی گردآوری کنند. زمانی که برای تحلیل فقط به روند قیمت اتکا کنید، از این پیچیدگی‌ها رهایی می‌یابید.

عدم استفاده از پرایس اکشن

از همه مهم‌تر، در معامله با پرایس اکشن، معامله‌گران احساس مسئولیت خواهند کرد زیرا پرایس اکشن به آن‌ها این امکان را می‌دهد که خود تصمیم بگیرند و کورکورانه از قوانین پیروی نکنند.

بسیاری از نظریه‌ها و استراتژی‌ها که با استفاده از پرایس اکشن عملی می‌شوند ادعای کسب سود بالا را دارند اما معامله‌گر باید آگاه باشد که تنها اخبار مثبت به گوش می‌رسند. خرید و فروش سهام این پتانسیل را دارد که سود بالایی بوجود بیاورد اما بستگی به فرد تحلیل‌گر دارد که به خوبی درک، آزمایش، انتخاب و تصمیم‌گیری کند و در نهایت دست به معامله‌ای بزند که به نظر او بهترین فرصت را برای کسب سود فراهم می‌کند.

باینری آپشن چیست؟

«باینری آپشن» (Binary Option) یا همان اختیار معامله، نوعی از سرمایه‌گذاری با شباهت زیادی به پیش‌بینی است و می‌تواند درست یا نادرست باشد. معامله‌گر، در این نوع از سرمایه‌گذاری شرط‌بندی می‌کند که قیمت دارایی یا سهمی بعد از مدت زمان مشخصی بالاتر یا پایین‌تر از نقطه معینی خواهد بود یا خیر.

این بازه زمانی می‌تواند متفاوت و بسیار کوتاه و به اندازه ۶۰ ثانیه باشد. اگر این پیش‌بینی صحیح باشد، سرمایه‌گذار مجدداً مبلغ پرداختی خود را همراه با یک پاداش دریافت خواهد کرد. اگر پیش‌بینی سرمایه‌گذار نادرست باشد، او تمام مبلغ سرمایه‌گذاری شده در این معامله را از دست خواهد داد.

یکی از کاربرد‌های بسیار مهم پرایس اکشن در انجام معاملات باینری است. با استفاده از پرایس اکشن باینری آپشن شما تمام تصمیمات خود را بر اساس نمودار قیمت ساده‌‌ای اتخاذ می‌کنید که عاری از میانگین‌های متحرک، اسیلاتورها و اندیکاتورهای شتاب روند است. برای بکاربردن این استراتژی به یک نمودار قیمتی با دوره‌های زمانی معین، نیاز خواهید داشت.

نموداری که برای این استراتژی استفاده می‌شود می‌تواند میله‌ای یا شمعدانی باشد. سادگی و کاربرپسند بودن پرایس اکشن مخصوصاً برای افرادی که به تازگی به سرمایه‌گذاری روی آورده‌اند، باعث تفاوت استراتژی پرایس اکشن باینری آپشن با سایر استراتژی‌ها می‌شود.

عاملی که استفاده از پرایس اکشن را حتی محبوب‌تر می‌کند این است که با بررسی آن در «چارچوب‌های زمانی» (Time Frame) مختلف، قادر خواهید بود که یک موقعیت را از زوایای متفاوتی بررسی کنید. یعنی با استفاده از چارچوب‌های زمانی متنوع، هر بار داده‌های جدیدی به دست شما می‌رسد.

اگرچه بررسی چندین چارچوب زمانی به تحلیل شما کمک خواهد کرد اما بررسی بیش از حد و مشاهده انواع چارچوب‌های زمانی موجود نه تنها برای شما مفید نخواهد بود بلکه وقت شما را نیز تلف خواهد کرد و دارای نتایج خلاف انتظار است. اگر چندین نمودار در دوره‌های زمانی متفاوت را بررسی کنید ممکن است بیش از حد مرعوب ریسک‌های احتمالی شوید و دست به هیچ معامله‌ای نزنید. طبیعی است که رعایت تعادل، مخصوصاً برای سرمایه‌گذاران مبتدی کمی دشوار باشد.

محورهای اصلی پرایس اکشن

پیش از بررسی استراتژی‌های معامله با پرایس اکشن باید با محور‌های اصلی آن آشنا شویم. اگر بتوانید این موارد را در نمودار تشخیص دهید و ارتباط بین‌ آن‌ها را درک کنید تا حد زیادی در تحلیل پرایس اکشن موفق خواهید بود. توجه داشته باشید که این عبارات ممکن است ساده به نظر برسند اما علل به وجود آمدن آن‌ها پیچیده است. در ادامه به تعریفی ساده از مهم‌ترین محور‌های بوجودآورنده پرایس اکشن می‌پردازیم.

نمودار شمعی چیست؟

مانند نمودار میله‌ای، نمودار شمعی یا «نمودار شمعدانی» (Candlestick) نشان‌دهنده قیمت بالا، قیمت باز شدن، قیمت بسته شدن و قیمت پایین است. قیمت بالا، بیشترین قیمتی است که سهام مورد نظر در دوره معین تحلیل داشته است. قیمت پایین، تعریفی کاملاً مخالف تعریف قیمت بالا را دارد. قیمت بسته شدن، آخرین قیمت معامله سهام است. قیمت باز شدن، کاملاً برخلاف قیمت بسته شدن، به قیمت اولین معامله سهام در دوره معین اشاره می‌کند.

بررسی نمودار شمعدانی
معرفی اجزای نمودار شمعی

همانطور که در تصویر بالا اجزای نمودار شمعی را مشاهده می‌کنید، بدنه نمودار نشان‌دهنده بازه قیمت در یک دوره معین تحلیل است. برای مثال، اگر معامله‌گر به صورت هفتگی تحلیل کند، هر شمع نشان‌دهنده پرایس اکشن در یک هفته است و بدنه هر شمع اختلاف بین قیمت معادله سهم در ابتدا و انتهای هفته را نشان‌ می‌دهد. اگر در نمودار سیاه و سفید، بدنه شمع، سیاه یا در نمودار رنگی، بدنه شمع، قرمز باشد، یعنی قیمت باز شدن بیشتر از قیمت بسته شدن بوده ‌است.

روند گاوی چیست؟

«روند گاوی» (Bullish Trend) هنگامی مشاهده می‌شود که قیمت‌ها در حال افزایش و نمودار صعودی باشد. روند گاوی مشاهده شده در تحلیل یعنی قیمت‌ سهم‌های شرکت مورد نظر در حال افزایش است. در این مواقع، سرمایه‌گذاران اطمینان دارند که روند صعودی ادامه خواهد داشت. در واقع روند گاوی را زمانی مشاهده می‌کنیم که مجموعه شمع‌ها در حال افزایش به سمت راست باشند. برای درک بهتر، خطی را با زاویه ۴۵ درجه مجسم کنید.

روند خرسی چیست؟

«روند خرسی» (Bearish Trend) هنگامی مشاهده می‌شود که قیمت‌ها در حال کاهش و نمودار نزولی باشد. در روند خرسی قیمت‌ها به صورت مداوم در حال کاهش یافتن هستند. این روند نزولی به دلیل باور معامله‌گران به نزولی شدن آن بیشتر از این هم سقوط خواهد کرد. ساختار روند خرسی، مخالف ساختار روند گاوی است. در این زمان، خط روند در زوایه‌ای ۳۱۵ درجه قرار می‌گیرد.

مقایسه روند خرسی و گاوی
مقایسه روند گاوی و روند خرسی

بازار خنثی چیست؟

«بازار خنثی» (Flat market) بر خلاف بازار‌های رونددار، نه روند صعودی و نه روند نزولی دارد. درواقع سهامی که در بازار خنثی مبادله می‌شود، قیمت ثابتی دارد و تغییرات اندکی را تجربه می‌کند. بازار ممکن است در مدتی که سرمایه‌گذاران منتظر دریافت خبری از شرکت عرضه‌کننده سهام هستند، همچنان خنثی باقی بماند. طبق نظر «معامله‌گر هیکین آشی» (Heikin Ashi Trader)، نویسنده‌ای با بیش از ۱۵ سال سابقه در زمینه بازار آتی و «بازار فارکس» (Forex Market)، بازار در حدود ۷۰ درصد از مواقع در حالت بسر می‌برد. احتمال از دست دادن پول در بازار‌های خنثی بسیار بالاست زیرا انتظارات معامله‌گر و رفتار بازار همسو نیستند.

خط حمایت چیست؟

«خط حمایت» (Support Level) یا سطح حمایتی، قسمتی در نمودار است که انتظار داریم روند نزولی به محض مواجهه با آن، توقف کند. خط حمایت به علت افزایش تقاضا یا انگیزه خریداران بوجود می‌آید. زمانی که قیمت سهم کاهش پیدا کند، تقاضا برای آن افزایش پیدا می‌کند که موجب شکل‌گیری خط حمایت می‌شود. روند قیمتی سهم ممکن است از خط حمایتی پایین‌تر رود و تا سطح حمایتی دیگری ادامه پیدا کند.

خط مقاومت چیست؟

«خط مقاومت» (Resistance Level) یا سطح مقاومت بخشی در نمودار است که قیمت‌های در حال افزایش توقف می‌کنند و جهت حرکت خود را تغییر می‌دهند و کاهش می‌یابند. سطح مقاومتی به مثابه مانعی است که از بیشتر شدن قیمت‌ها جلوگیری می‌کند. قیمت‌ها ممکن است در نهایت سطح مقاومتی را بشکنند و در ادامه به خط مقاومتی دیگری دست پیدا کنند.

استراتژی‌های معامله با پرایس اکشن

در ادامه ۵ مورد از مهم‌ترین استراتژی‌ها‌ی معامله با پرایس اکشن را به همراه نمودار بررسی می‌کنیم:

  1. اوتساید بار خارج از خط حمایتی یا مقاومتی
  2. اسپرینگ در خط حمایتی
  3. اینساید بار پس از شکست سطوح
  4. شمع‌های سایه بلند
  5. اندازه‌گیری طول سوئینگ‌های قبلی

اوتساید بار خارج از خط حمایتی یا مقاومتی

«اوتساید بار» (Outside Bar) یا شمع بیرونی، شمعی است که قیمت بالای آن بیشتر از قیمت بالای شمع قبلی و قیمت پایین آن کمتر از قیمت پایین شمع قبلی باشد. بنابراین، شمع بیرونی شمع قبلی خود را می‌پوشاند. زمانی شمع بیرونی صعودی داریم که قیمت سهام افزایش پیدا کند‌ و قیمت بسته شدن شمع بیرونی بیشتر از قیمت بالای شمع قبلی خود باشد. نمونه نزولی این مثال به شکل زیر اما پرایس اکشن آن برعکس خواهد بود. در تصویر زیر شاهد اوتساید بار بزرگی بعد از شکسته شدن خط حمایتی هستیم.

شمع بیرونی در پرایس اکشن

در اینجا فقط به دنبال یافتن اوتساید بار و نقطه ورود و انجام معامله نیستیم. همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، بهترین حالت برای معامله این است که اوتساید بار بعد از شکستی بزرگ در روند، مشاهده شود. در نمودار بالا که چارچوب زمانی ۵ دقیقه‌ای دارد، قبل از شکست روند، به مدت سه ساعت شاهد روند گاوی بودیم. بعد از شکست خط حمایت، یک شمع بیرونی نزولی داشتیم که در ادامه آن، فروشِ سریع رخ داد.

اسپرینگ در خط حمایتی

«اسپرینگ» (Spring) یک شکست جعلی به سمت پایین است. اسپرینگ را جهش نیز می‌نامند زیرا پس از وقوع آن، قیمت‌ها به صورت جهشی به روند قبلی خود باز می‌گردند. زمانی شاهد اسپرینگ هستیم که قیمت سهام به کران پایین یک بازه می‌رسد و پس از آن، سریع به ناحیه معاملاتی باز می‌گردد و یک روند جدید را شروع می‌کند.

بعضی از معامله‌گران از حجم برای تشخیص اسپرینگ در نمودار استفاده می‌کنند اما در اینجا تاکید بر نمودار شمعدانی و پرایس اکشن است. یک تفسیر غلط از اسپرینگ‌ها این است که معامله‌گران منتظر بمانند که آخرین سوئینگ پایین‌تر از خط حمایتی قرار بگیرد. زمانی که قیمت یک سهام یا دارایی در مدت زمان معینی (معمولاً کمتر از ۲۰ دوره) به حد پایینی برسد، «نقطه پایینی سوئينگ» (Swing Low) را مشاهده می کنیم.

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که قیمت پایین دوره فعلی ما در نمودار، کمتر از تمام قیمت‌های کندل استیک‌های اطراف باشد. برای شفافیت، لازم است بیان شود که اسپرینگ هنگامی به وقوع می‌پیوندد که قیمت سهم به ۱ تا ۲ درصد نقطه پایینی سوئینگ برسد.

برای درک بهتر این مفهوم به تصویر زیر توجه کنید. در تصویر زیر، شاهد نقطه «بازآزمایی» (Retest) هستیم. در بازآزمایی، قیمت‌ها پس از یک وقفه، با تغییر جهت و بازگشت به سطحی که در آن شکسته شده‌اند، آزمایش می‌کنند که آیا این سطح، از پیشروی آن‌ها جلوگیری می‌کند یا خیر. در تصویر زیر توجه کنید که چگونه سوئینگ قبلی (با پیکان بلندتر نشان‌ داده شده) پایین‌تر از خط حمایتی قرار نگرفته است. می‌توانستید با استفاده از پرایس اکشن از بازگشت سهام و معکوس شدن روند قیمت آگاه شوید.

اسپرینگ در پرایس اکشن چیست
مثالی از اسپرینگ

اینساید بار پس از شکست سطوح

«اینساید بار» (شمع درونی) زمانی اتفاق می‌افتد که تعداد زیادی کندل استیک به صورت گروهی در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند و همزمان روند قیمت شروع به پیچیدن به دور خطوط حمایتی یا مقاومتی کند. در زمان بروز این اتفاق، معامله‌گرانی که بر بازار غلبه دارند، سهام را سرکوب می‌کنند تا سهم بیشتری جمع‌آوری شود. برای مشاهده اینساید بار بعد از یک شکست به نمودار زیر توجه کنید.

اینسایدبار بعد از شکست سطوح

نمودار بالا منحصر به فرد است زیرا در آن شاهد شکست روند قیمتی یک سهام بعد از چهارمین تلاش هستیم. پس از این اینسایدبارها، قیمت سهام در نمودار بالا به اندازه ۲۰ درصد در یک روز معاملاتی افزایش پیدا می‌کند. لطفاً توجه داشته باشید که شمع‌های درونی می‌توانند قبل از یک شکست هم مشاهده شوند. در صورت بروز این اتفاق، این احتمال تقویت می‌شود که سهم در نهایت خط مقاومت را خواهد شکست. اینسایدبار‌ها در تعیین حد ضرر به شما کمک می‌کنند. شما می‌توانید به جای استفاده از اندیکاتور یا قیمت پایین یک کندل استیک، از اینسایدبار‌ها برای تعیین حد ضرر بهره بگیرید.

شمع‌های سایه بلند

«شمع‌‌های سایه بلند» (Long Wick Candles) یکی از محبوب‌ترین نقاط نشان‌دهنده استراتژی ورود برای معامله‌گران است. این ساختارها حاوی یک وقفه بزرگ صعودی یا نزولی است که در ادامه آن پیشروی قابل توجهی وجود دارد و پس از آن قیمت برگشت می‌کند. در تصویر‌های زیر می‌توانید ۲ نمونه از شمع‌های سایه بلند را مشاهده کنید.

شمع سایه بلند در پرایس اکشن
نمونه اول شمع سایه بلند
شمع سایه بلند۲
نمونه دوم شمع سایه بلند

دلیل بوجود آمدن این ساختار در نمودار این است که تعداد زیادی معامله‌گر در زمان نامناسبی دست به معامله ‌زده‌اند که باعث شده همه آن‌ها سهام را نه خریداری کنند و نه بفروشند و صرفاً آن را نگهداری کنند. بنابراین، قیمت سهام تا حد بی‌ارزش شدن آن کاهش می‌یابد.

فشار جهت مخالف نیز به صورت نسبی ضعیف خواهد بود، پس چیزی که نمی‌تواند به سمت پایین رود، به سمت بالا حرکت می‌کند. این باعث می‌شود که در بازآزمایی، فشار به سمت بالا وارد شود. ممکن است درک این توضیحات کمی دشوار باشد، برای فهم بهتر این مطلب به تصویر زیر توجه کنید.

شمع سایه بلند در پرایس اکشن

با توجه به نمودار بالا مشاهده کنید که این سهم پیش از اینکه روند قیمت پایین‌تر از سایه پایینی کندل استیک مشخص شده با پیکان کوتاه قرار بگیرد، تعداد زیادی اینساید بار داشته است. بعد از این اتفاق، قیمت سهام در طی روز بیشتر سقوط می‌کند.

اندازه‌ گیری طول سوئینگ های قبلی

آیا تا به حال شنیده‌اید که روند، خود را تکرار می‌کند؟ به عنوان یک معامله‌گر ممکن است اجازه دهید که در حین تحلیل، احساسات و امید بر منطق‌ شما غلبه کنند.‌‌ معامله‌گرانی در بازار وجود دارند که با خرید و فروش و تحلیل مداوم سهم‌های معینی به نوعی بازار آن را کنترل می‌کنند. برای اینکه به درک بهتری از پرایس اکشن برسید بهتر است که سوئینگ‌های قبلی آن را بسنجید. در زمان تحلیل، ممکن است درصد‌های مشابهی از تغییر قیمت را در نمودار مشاهده کنید. برای مثال ممکن است ۵ حرکت قبلی یک سهم ۵ تا ۶ درصد تغییر داشته باشند.

اگر با توجه به سوئینگ‌ها به معامله بپردازید امکان دارد درصد‌هایی در بازه ۱۸ تا ۲۰ را مشاهده کنید. توجه کنید که نباید انتظار دو یا سه برابر شدن سوئینگ را در مقایسه با سوئینگ‌های قبلی داشته باشید. بازار ممکن است بی‌کران به نظر برسد، با اینحال بهتر است که به جای تلاش بدون تفکر برای کسب سود قابل ملاحظه، با در نظر گرفتن استراتژی‌ها دست به معامله بزنیم. در بلندمدت، معامله‌‌گران صبور برنده میدان خواهند بود. برای درک بهتر این مفهوم به نمودار زیر توجه کنید.

اندازه‌گیری سوئینگ در پرایس اکشن

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، سهم مورد نظر در دوره زمانی ۱۰ماهه تعداد زیادی سوئینگ را تجربه کرده، اگرچه هر سوئینگ به طور میانگین بین ۶۰ تا ۸۰ سنت بوده است. تصویر بالا نشان‌دهنده نمودار روزانه سهام است اما می‌توانید رابطه قیمتی یکسانی را در هر چارچوب زمانی دیگری نیز مشاهده کنید.

به عنوان یک معامله‌گر آیا به نظر شما منطقی است که با توجه به سوئینگ‌ها انتظار سود ۲، ۳ یا ۴دلاری را از این معامله داشته باشید؟ در نقطه‌ای از نمودار این اتفاق خواهد افتاد اما قبل از وقوع آن شاهد تعداد بیشتری سوئینگ ۶۰ تا ۸۰ سنتی خواهیم بود. در همین نمودار به تنهایی بیش از ۵ سوئینگ ۶۰ تا ۸۰ سنتی مشاهده می‌شود. اگر شما معاملات خود را در هرکدام از این سوئینگ‌ها با موفقیت انجام دهید به طور خلاصه، بدون اینکه خود را دچار دشواری یا ریسک کنید، سود کسب خواهید کرد.

معرفی فیلم آموزش الگو های هارمونیک در تحلیل تکنیکال

دوره‌ای حاوی مباحث حرکات قیمتی

برای آشنایی بیشتر با کاربرد پرایس اکشن در تحلیل دارایی‌های سرمایه‌ای و الگوهای هارمونیک می‌توانید به آموزش بالا مراجعه کنید. این آموزش ویدئویی توسط «فرادرس» و در قالب دوره‌ای ۸ ساعته و در ۱۲ درس تدوین شده است. توجه داشته باشید که پیش‌نیاز این دوره، آموزش مقدماتی تحلیل تکنیکال در بازار‌های مالی است.

در آموزش پیش رو، درس اول و دوم به ترتیب دو بخش الگوی هارمونیک ABCD را بررسی می‌کنند. کاربرد پرایس اکشن در الگوی ABCD به ترتیب در درس‌های سوم و چهارم بیان شده است. درس‌های پنجم، ششم و هفتم به ترتیب حاوی بخش‌های اول،دوم و سوم از الگوی خفاش (Bat) هستند. در درس هشتم به الگوی گارتلی (Gartley) پرداخته شده است. در درس نهم مباحث پیرامون الگوی خرچنگ (Crab) را می‌آموزیم. الگوی پروانه (Butterfly) در درس دهم بررسی شده است. درس یازدهم به بَک تست الگوهای هارمونیک در نمودار بیت کوین (Bitcoin) می‌پردازد. درس دوازدهم دارای نکات تکمیلی و نقشه ادامه راه است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش مقدماتی الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال  + اینجا کلیک کنید.

جمع بندی

تمام معامله‌گران می‌توانند از یادگیری پرایس اکشن بهره ببرند. آموختن چگونگی خواندن و تفسیر حرکت‌های روند قیمتی می‌تواند به نوبه خود یک سیستم معادلاتی باشد. قبل از اینکه به یادگیری استراتژی‌های جدید پرایس اکشن بپردازید، مطمئن شوید که آن‌ها برای شما سودآور هستند.

تحلیل کردن پرایس اکشن به شدت تحت تاثیر نظر فرد معامله‌گر و دیدگاه‌های اوست. همان طور که اشاره کردیم، بسیار متداول است که دو معامله‌گر در حین تحلیل پرایس اکشن یکسانی، به نتیجه متفاوتی دست یابند. معامله‌گری ممکن است یک روند نزولی را مشاهده کند و معامله‌گر دیگری با تحلیل همان پرایس اکشن، انتظار بهبود احتمالی در وضعیت سهام را در آینده نزدیک داشته باشد. البته دوره زمانی که معامله‌گران برای تحلیل استفاده می‌کنند تاثیر زیادی روی نتیجه تحلیل آن‌ها می گذارد زیرا امکان دارد یک سهم در دوره روزانه روند نزولی و در دوره ماهانه روند صعودی داشته باشد.

توجه داشته باشید که پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته با استفاده از پرایس اکشن، فارغ از دوره زمانی‌ آن‌ها، مخاطره‌آمیز هستند. هرچه از ابزارهای بیشتری استفاده کنید تا اطمینان شما نسبت به پیش‌بینی‌تان افزایش یابد، بهتر است. در نهایت بخاطر داشته باشید که حرکت‌های قیمتی یک سهم در گذشته الزاماً ضمانتی بر نحوه حرکت آن در آینده نیست. معاملات با احتمال سود بالا همچنان شک‌برانگیز هستند و معامله‌گران باید با در نظر داشتن میزان ریسک به سمت پاداش احتمالی حرکت کنند. در نهایت، پرایس اکشن می‌تواند یک روش خوب برای معامله باشد اما برای یادگیری آن به زمان و تمرین نیاز است.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Samurai Trading AcademyInvestopediaTrading SimAdmiral MarketsThe Balance
۱ دیدگاه برای «پرایس اکشن (Price Action) چیست؟ | به زبان ساده و گام به گام»

سلام عرض ادب من تازه باپرایس اکشن آشنا شدم من نه فهمیدم چطور فعال کنم در لپ تاپ نصب میشه یا سایت آنلاین است

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *