پایتون یا سی شارپ کدام بهتر است؟ — راهنمای جامع

۵۲۳۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۹ دقیقه
پایتون یا سی شارپ کدام بهتر است؟ — راهنمای جامع

در این مطلب، برای اینکه مشخص شود کدام یک از زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون یا سی‌شارپ، انتخاب مناسب‌تری برای برنامه نویسان و توسعه‌دهندگان خواهد بود، ویژگی‌های کلیدی، شباهت‌ها و تفاوت‌های اساسی و همچنین، مزایا و معایب هر کدام از این دو زبان برنامه‌نویسی با یکدیگر مقایسه خواهد شد. همچنین، برای سهولت انتخاب زبان پایتون یا سی شارپ برای برنامه‌نویسان مبتدی، ویژگی‌هایی نظیر سادگی یادگیری، آینده شغلی و گستره دامنه کاربردی این دو زبان برنامه‌نویسی نیز با یکدیگر مقایسه خواهند شد.

فهرست مطالب این نوشته

مقدمه

زبان‌های برنامه‌نویسی «پایتون» (Python) و «سی‌شارپ» (C#‌‎)، جزء محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی محسوب می‌شوند و بسیاری از برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی، از آن‌ها برای توسعه نرم‌افزارهای کاربردی و سیستمی استفاده می‌کنند. هر دو زبان، بر پایه مفاهیم «برنامه‌نویسی شی‌ءگرا» (Object-Oriented Programming) بنا نهاده شده‌اند، فرایند توسعه نرم‌افزاری بسیار سریعی دارند و عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند.

پیش از بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های دو زبان پایتون و سی شارپ، یک بررسی اجمالی از هر دو زبان برنامه‌نویسی ارائه خواهد شد. سپس، برای کمک به انتخاب هوشمندانه زبان پایتون یا سی شارپ برای مقاصد مختلف برنامه‌نویسی، تفاوت‌های این دو زبان در سطح قواعد دستوری (سینتکس)، ویژگی‌های ساختاری و عملکرد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در ادامه، برای اینکه کاربران و برنامه‌نویسان مبتدی، انتخاب بهتر و هوشمندانه‌تری میان زبان پایتون یا سی شارپ داشته باشند، سادگی یادگیری، موقعیت‌های کاری، آینده شغلی و کاربردهای این دو زبان بررسی خواهد شد. نکته کلیدی در انتخاب پایتون یا سی شارپ به عنوان زبان مقصد (به منظور توسعه برنامه‌های کاربردی)، به ویژه برای برنامه‌نویسان مبتدی و یا کودکان، سهولت یادگیری این دو زبان است.

پایتون یا سی شارپ

همچنین، دامنه کاربردی یک پروژه برنامه‌نویسی («علم داده» (Data Science)، «یادگیری ماشین» (Machine learning)، «برنامه‌نویسی سیستمی» (System Programming) و سایر موارد)، نقش مهمی در تعیین پایتون یا سی شارپ به عنوان زبان برنامه‌نویسی مقصد برای کاربران مختلف دارد.

پایتون یا سی شارپ

برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگانی که برای توسعه یک برنامه کاربردی استخدام می‌شوند، ابزارها و زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی در اختیار دارند تا بتوانند نیازهای مشتریان، سازمان‌های تجاری و شرکت‌های تجاری را برطرف کنند. با این حال، تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی ویژگی‌های یکسانی ندارند.

بسته به نوع برنامه کاربردی در حال توسعه و کتابخانه و ابزارهای مورد نیاز برای پیاده‌سازی آن، ممکن است یکی از دو زبان پایتون یا سی شارپ مناسب باشد. همچنین، در صورتی که برنامه‌نویس مبتدی هستید، ممکن است هنگام انتخاب زبان پایتون یا سی شارپ برای یادگیری، فاکتورهایی نظیر سهولت یادگیری، سرعت اجرا و «چرخه توسعه سریع» (Rapid Production Cycle) برای شما اهمیت داشته باشد.

به عنوان نمونه، در صورتی که قصد دارید از زبان پایتون یا سی شارپ برای تولید «موتورهای بازی‌سازی» (Game Engines) استفاده کنید، بهتر است به سراغ یادگیری زبان پایتون بروید. با این حال، در صورتی که به دنبال توسعه سریع برنامه‌های کاربردی هستید، از میان زبان‌های پایتون یا سی شارپ، زبان برنامه‌نویسی پایتون بهترین انتخاب خواهد بود.

پایتون یا سی شارپ

در ادامه، به بررسی اجمالی دو زبان پایتون و سی‌شارپ خواهیم پرداخت. شناسایی ویژگی‌های کلیدی آن‌ها می‌توانند نقش مهمی در انتخاب زبان پایتون یا سی شارپ به عنوان زبان برنامه‌نویسی پیش‌فرض یک پروژه برنامه‌نویسی داشته باشد.

زبان برنامه‌نویسی پایتون

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی «منبع باز» (Open Source)، «تعاملی» (Interactive)، سطح بالا، شیءگرا و «همه منظوره» (General Purpose) محسوب می‌شود. این زبان برنامه‌نویسی در فواصل سال‌های 1985 تا 1990 میلادی توسط Guido van Rossum توسعه داده شده است. زبان برنامه‌نویسی پایتون، برخلاف بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی، از «مفسر» (Interpreter) به جای «کامپایلر» (Compiler) برای اجرای کدها و برنامه‌ها استفاده می‌کند.

فلسفه طراحی و «قواعد دستوری» (Syntax) زبان پایتون به گونه‌ای شکل گرفته است که این زبان را در زمره «خواناترین» (Readable) زبان‌های برنامه‌نویسی قرار داده است؛ در نتیجه، «دیباگ گردن» (Debugging) کدهای زبان پایتون به مراتب ساده ‌تر از زبان‌های دیگر است. به همین دلیل، یادگیری زبان پایتون برای برنامه‌نویسان مبتدی بسیار آسان است.

در زبان پایتون، از کلمات انگلیسی به عنوان «کلمات کلیدی» (Keywords) زبان برنامه‌نویسی استفاده شده است. چنین امری سبب شده است که قواعد دستوری زبان پایتون، بسیار نزدیک به زبان طبیعی باشند؛ در حالی که در غالب زبان‌های برنامه‌نویسی، از علائم «نقطه‌گذاری» (Punctuation) برای مشخص کردن قواعد و بلاک‌های دستوری استفاده می‌شود.

پایتون یا سی شارپ

همچنین، زبان پایتون از ساختارهای دستوری کمتری نسبت به دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی برخوردار است. چنین ویژگی مهمی، نقش کلیدی در انتخاب زبان پایتون یا سی شارپ به عنوان زبان برنامه‌نویسی پیش‌فرض، توسط برنامه‌نویسان مبتدی ایفا می‌کند. بسیاری از ویژگی‌های زبان برنامه‌نویسی پایتون، به ویژگی‌های برنامه‌نویسی ساختاری، تابعی و شی‌ءگرا در زبان‌هایی نظیر جاوا و «سی» (C) شبیه است. بنابران زبان پایتون، بهترین ویژگی‌های موجود در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف را در خود دارد.

یکی از بهترین ویژگی‌های زبان پایتون، پویا بودن نوع‌های داده‌ای است؛ یعنی، بررسی و مشخص کردن نوع داده‌ای متغیرها در «زمان اجرا» (Run Time) انجام می‌شود. همچنین، زبان پایتون در زمره «زبان‌های برنامه‌نویسی چسبی یا چسبنده» (Glue Programming Languages) قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، در کاربردهایی که لازم است تا مؤلفه‌های نوشته شده به زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف با یکدیگر ترکیب شوند و یک برنامه کاربردی واحد را شکل بدهند، زبان پایتون بهترین انتخاب خواهد بود.

سرعت اجرای کدها در زبان پایتون، مطلوب و چرخه توسعه نرم‌افزار در آن، بسیار سریع است. ویژگی مهم زبان پایتون، مقیاس‌پذیری بسیار خوب آن است؛ به همین دلیل، از این زبان برای تولید برنامه‌های کاربردی تحت وب مقیاس‌پذیر استفاده می‌شود. پلتفرم‌های معروف و تحت وب نظیر یوتیوب، Reddit، اینستاگرام، Pinterest و SurveyMonkey، توسط زبان برنامه‌نویسی پایتون توسعه داده شده‌اند.

تیم‌های توسعه و جامعه برنامه‌نویسی زبان برنامه‌نویسی پایتون، پشتیبانی بسیار خوبی از این زبان انجام می‌دهند (در قالب ارائه بسته‌ها و کتابخانه‌های استاندارد و «شخص ثالث» (Third-Party) متنوع و پرکاربرد). کسانی که به دنبال مشاغل پر درآمد در حوزه برنامه‌نویسی و توسعه برنامه‌های کاربردی هستند، بهتر است زبان پایتون را یاد بگیرند.

بسیاری از شرکت‌های «استارت‌آپ» (Startup) در حوزه فناوری، جهت ارائه سرویس‌های خود از زبان پایتون، به عنوان BacK-End استفاده می‌کنند. بنابراین، کسانی که قصد دارند برای آینده شغلی خود به شرکت‌های استارت‌آپ بپیوندند، بهتر است که زبان پایتون را یاد بگیرند.

پایتون یا سی شارپ

زبان پایتون، یکی از اولین فناوری‌هایی بود که توسط گوگل و جهت توسعه موتور جستجوی این شرکت به کار گرفته شد. زبان پایتون یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی جهان، به ویژه در ترندهای جدید نظیر علم داده، یادگیری ماشین و «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence) محسوب می‌شود.

انتخاب هوشمندانه میان زبان‌های پایتون یا سی شارپ برای یادگیری و برنامه‌نویسی، بستگی مستقیم به ویژگی‌های کلیدی و مزایا و معایب استفاده از آن‌ها در توسعه برنامه‌های کاربردی دارد. در ادامه، مهم‌ترین ویژگی‌ها، مزایا و معایب زبان پایتون شرح داده خواهد شد.

پیش از اینکه قادر به توسعه برنامه‌های کاربردی در زبان پایتون باشید، لازم است تا ابتدا زبان پایتون را روی سیستم عامل مقصد خود نصب کنید. کاربران و مخاطبان این مطلب می‌توانند آموزش جامع نصب پایتون در سیستم‌های عامل مختلف را در اینجا مطالعه کنند. همچنین، مجموعه‌ای از آموزش‌های مرتبط با یادگیری پایتون و نصب نسخه 2 و 3 پایتون در سیستم‌های عامل ویندوز، لینوکس و مک نیز در اینجا گردآوری شده است.

مزایای زبان برنامه‌نویسی پایتون

در ادامه، مهم‌ترین مزایای پایتون جهت توسعه برنامه‌های کاربردی مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  • در زبان پایتون، علاوه بر برنامه‌نویسی شیء‌گرا، از برنامه‌نویسی «تابعی» (Functional) و «ساختاری» (Structural) نیز پشتیبانی می‌شود.
  • تعریف و استفاده از «کلاس‌ها» (Classes) و «اشیاء» (Objects) در زبان پایتون، به دلیل وجود ویژگی‌های شی‌ءگرایی، بسیار ساده است.
  • قابلیت خوانایی و اشکال‌زدایی کدها در زبان پایتون بسیار بالاست. به همین خاطر، یادگیری آن به برنامه‌نویسان مبتدی توصیه می‌شود. به طور کلی، کد نویسی در زبان پایتون بسیار ساده است. همچنین، خوانایی، نگه‌داری و «تطبیق» (Port) کدهای پایتون برای تمامی پلتفرم‌ها و سیستم‌ها بسیار ساده است.
  • کتابخانه استاندارد زبان پایتون بسیار غنی است و با تمامی پلتفرم‌های موجود نظیر ویندوز، لینوکس و مک مطابقت دارد.
  • در زبان برنامه‌نویسی پایتون، از فرآیندهای خودکار مدیریت حافظه به نام Garbage Collection پشتیبانی می‌شود.
  • در زبان پایتون، با استفاده از قابلیت PyPI یا Python Package Index، امکان تعامل با دیگر پلتفرم‌ها و زبان‌های برنامه‌نویسی فراهم شده است. در PyPI، از کتابخانه‌ها و ماژول‌های شخص ثالث برای چنین کاری استفاده می‌شود.
  • استفاده از زبان پایتون و توزیع کدهای آن رایگان است؛ حتی برای استفاده تجاری.
  • زبان پایتون، انتخاب ایده‌آلی برای توسعه‌های «برنامه‌های کاربردی شبکه» (Network Applications) است؛ به ویژه برنامه‌هایی که باید از پروتکل‌های مختلف و متعددی استفاده کنند.
  • به دلیل چرخه توسعه بسیار سریع برنامه‌های کاربردی در زبان پایتون، این زبان برای «نمونه‌سازی» (Prototyping) و «تست کردن» (Testing) برنامه‌های کاربردی بسیار مناسب است.
  • زبان پایتون منبع باز است و به شکل بسیار مناسبی، توسط تیم‌های توسعه و جامعه برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌شود.

 

معایب زبان برنامه‌نویسی پایتون

در ادامه، معایب مهم زبان پایتون مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  • زبان برنامه‌نویسی پایتون، برای توسعه پلتفرم‌های «محاسبات همراه» (Mobile Computing) مناسب نیست.
  • به دلیل استفاده از مفسر، سرعت اجرای کدها در زبان پایتون پایین‌تر از زبان‌های برنامه‌نویسی مبتنی بر کامپایلر است.
  • لایه دسترسی به «پایگاه داده» (Database) در زبان پایتون بسیار ضعیف است.
  • قابلیت نخ‌کشی یا Threading در زبان پایتون، به دلیل وجود «قفل مفسر سراسری» (Global Interpreter Lock) ضعیف است. نخ‌کشی یا Threading تکنیکی است که استفاده از آن در برخی از زبان‌های برنامه‌نویسی مفسر سبب افزایش سرعت اجرای کدها می‌شود.

پایتون یا سی شارپ

زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ

زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ توسط شرکت مایکروسافت و به عنوان بخشی از محیط برنامه‌نویسی «دات نت» (NET.) این شرکت توسعه داده شده است. زبان سی‌شارپ، مانند زبان پایتون، یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره محسوب می‌شود که می‌تواند برای برنامه‌نویسی در دامنه وسیعی از کاربردها مورد استفاده قرار بگیرد.

زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ، از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی است که تأییدیه «سازمان بین‌المللی استاندارد» (International Standard Organization | ISO) را دریافت کرده است. سی‌شارپ با هدف پیاده‌سازی «زیرساخت زبان مشترک» (Common Language Infrastructure | CLI) توسعه داده شده است؛ یک محیط اجرایی متشکل از کدهای برنامه‌نویسی و تنظیمات اجرایی آن‌ها که از زبان‌های سطح بالا برای اجرای برنامه‌های کاربردی روی پلتفرم‌ها و معماری‌های مختلف استفاده می‌کند.

زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ، مانند زبان پایتون، یک زبان شی‌ءگرا محسوب می‌شود؛ با این تفاوت، که سطح شیءگرایی به مراتب بالاتری را نسبت به پایتون در اختیار کاربران قرار می‌دهد. بنابراین، در صورتی که از میان زبان‌های پایتون یا سی شارپ به دنبال زبانی هستید که امکان استفاده از پتانسیل کامل زبان‌های برنامه‌نویسی شیء‌گرا را در اختیار شما قرار دهد، بهترین گزینه یادگیری زبان سی‌شارپ است.

پایتون یا سی شارپ

برخلاف زبان پایتون، سی‌شارپ از کامپایلر برای اجرای کدهای برنامه‌ها استفاده می‌کند؛ یعنی، کدها ابتدا یک‌بار به طور کامل مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در صورتی که ارزیابی کدها منجر به تولید خطا نشد، برنامه اجرا می‌شود. همچنین، زبان سی‌شارپ از نوع‌های داده‌ای «استاتیک» (Static) استفاده می‌کند.

به عبارت دیگر، هنگام کد نویسی با استفاده از زبان سی‌شارپ، باید نوع داده‌ای متغیرها مشخص شده باشد و در صورتی که نوع داده‌ای متغیرها با مقادیر اختصاص داده شده به آن‌ها برابری نکند، منجر به تولید خطا خواهد شد. در نتیجه، در صورتی که برای توسعه برنامه کاربردی، نیاز به یک زبان برنامه‌نویسی با نوع‌دهی استاتیک دارید، از میان پایتون یا سی شارپ حتما زبان سی‌شارپ را انتخاب کنید.

زبان سی‌شارپ، زبان بسیار قدرتمندی است که از ساختارهای مرسوم زبان‌های C و C++‎ تبعیت می‌کند؛ با این حال، زبان به‌روزتری محسوب می‌شود و یادگیری آن ساده‌‎تر از این دو زبان است. همچنین، زبان سی‌شارپ مشترکات زیادی با زبان جاوا دارد. کدهای نوشته شده به زبان سی‌شارپ را به راحتی می‌توان روی پلتقرم‌ها و سیستم‌های مختلف اجرا کرد.

ساختار پایه‌ای یک برنامه نوشته شده به زبان سی‌شارپ، شباهت زیادی به کدهای جاوا و C++‎ دارد. ساختارهای پایه‌ای برنامه‌های نوشته شده به زبان سی‌شارپ، مانند زبان جاوا و C++‎، از تعریف «فضای اسمی» (Namespace)، تعریف «کلاس» (Class) و تابع main تشکیل شده است.

ویژگی مهم زبان سی‌شارپ، یکپارچگی کامل آن با پلتفرم NET. است. در نتیجه، در صورتی که می‌خواهید از کتابخانه‌های گسترده موجود در پلتفرم NET. برای توسعه برنامه‌های کاربردی استفاده کنید، لازم است که زبان سی‌شارپ را از میان زبان پایتون یا سی شارپ برای کد نویسی انتخاب کنید. همچنین، در صورتی که به زبان جاوا مسلط هستید و قصد دارید از کتابخانه‌های برنامه‌نویسی NET. برای توسعه برنامه‌های کاربردی بهره ببرید، سی‌شارپ بهترین انتخاب خواهد بود.

شایان ذکر است که انتخاب زبان پایتون یا سی شارپ برای یادگیری و برنامه‌نویسی، به طور مستقیم به ویژگی‌های کلیدی و مزایا و معایب استفاده از آن‌ها در توسعه برنامه‌های کاربردی بستگی دارد. در ادامه، مهم‌ترین ویژگی‌ها، مزایا و معایب زبان سی‌شارپ معرفی خواهد شد.

پایتون یا سی شارپ

مزایای زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ

در ادامه، مهم‌ترین مزایای زبان سی‌شارپ جهت توسعه برنامه‌های کاربردی مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  • زبان سی‌شارپ، به طور کامل با پلتفرم NET. یکپارچه شده است.
  • زبان سی‌شارپ، یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا و ساخت‌یافته محسوب می‌شود.
  • زبان سی‌شارپ، بهترین ویژگی‌های برنامه‌نویسی شیءگرا در زبان‌های جاوا و C++‎ را در خود جای داده است. همچنین، در صورتی که به یکی از زبان‌های جاوا یا C++‎ مسلط هستید، به راحتی قادر به مهاجرت به این زبان و استفاده از کتابخانه‌های کاربردی و گسترده NET. خواهید بود.
  • یکی از ویژگی‌های مهم زبان سی‌شارپ، «مؤلفه محور بودن» (Component-oriented) آن است.
  • قواعد دستوری زبان سی‌شارپ، مدرن‌تر از زبان‌های برنامه‌نویسی مشابه است که یادگیری آن را تا حدودی برای برنامه‌نویسان مبتدی ساده‌تر می‌کند.
  • زبان سی‌شارپ از کتابخانه استاندارد بسیار غنی و پویایی بهره می‌برد.
  • در زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ، مانند زبان پایتون، از فرآیندهای خودکار مدیریت حافظه یا Garbage Collection پشتیبانی می‌شود.
  • نوشتن برنامه‌های کاربردی به زبان سی‌شارپ ساده و قدرتمند است. همچنین، کدهای نوشته شده به زبان سی‌شارپ قابلیت مقیاس‌پذیری بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند.
  • ویژگی مهم زبان سی‌شارپ، عدم اجرای کدهایی است که از نوع‌های داده‌ای ناایمن استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، در صورتی که در طول ارزیابی کدهای نوشته شده به زبان سی‌شارپ و در اثر فرایند «تبدیل نوع» (Type Casting)، مقادیر متغیرها به نوع‌های داده‌ای غیرمجاز تبدیل یا Cast شوند، اجازه اجرای کدها داده نخواهد شد.
  • سرعت کامپایل شدن کدهای نوشته شده در زبان سی‌شارپ بالا است و نسبت به زبان پایتون، زمان کمتری را برای اجرا می‌طلبند.
  • از آنجایی که برنامه‌نویسان، اجازه تعریف «نوع‌های اشاره‌گر» (Pointer Types) را ندارند، اجرای کدهای سی‌شارپ ایمن‌تر از اجرای کدهای زبان C و C++‎ است.
  • زبان سی‌شارپ، زبانی ایده‌آل برای توسعه برنامه‌های کاربردی در پلتفرم ویندوز است. در نتیجه، در صورتی که به دنبال توسعه برنامه‌های کاربردی برای سیستم عامل ویندوز هستید، توصیه می‌شود که زبان سی‌شارپ را از میان پایتون یا سی شارپ برای کد نویسی انتخاب کنید.
  • زبان سی‌شارپ، مجموعه‌ای غنی از «توابع کتابخانه‌ای» (Library Functions) و انواع داده‌ای را شامل می‌شود.

معایب زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ

در ادامه، معایب مهم زبان سی‌شارپ مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  • به برنامه‌نویسان اجازه داده شده است تا از اشاره‌گر، در «بلاک‌های ناایمن» (Unsafe Blocks) استفاده کنند. بلاک‌های ناایمن، قطعه کدهای دستوری هستند که تحت کنترل CLR یا Common Language Runtime اجرا نمی‌شوند. واحد CLR، یک محیط اجرای مدیریت شده در پلتفرم NET. محسوب می‌شود.
  • تقریبا تمامی متغیرهای تعریف شده در زبان سی‌شارپ از نوع Reference هستند و از آنجایی که زبان سی‌شارپ از فرآیندهای خودکار مدیریت حافظه یا Garbage Collection استفاده می‌کند، «بازپس‌گیری حافظه» (Memory Deallocation) از متغیرها به طور ضمنی انجام می‌شود.
  • یادگیری زبان سی‌شارپ و قواعد دستوری آن، بر خلاف پایتون، احتیاج به صرف زمان و تلاش بیشتری دارد. بنابراین، در صورتی که شما برنامه‌نویس مبتدی هستید و بر سر دوراهی پایتون یا سی شارپ قرار گرفته‌اید، زیان پایتون را برای یادگیری انتخاب کنید.
  • اشکال‌زدایی و رفع خطا در زبان سی‌شارپ، نیازمند دانش و خبره گسترده است.

پایتون یا سی شارپ

درآمد سالانه و آینده شغلی کدامیک بهتر است، پایتون یا سی‌ شارپ ؟

در دنیای امروز، فناوری، بخش حیاتی در چرخه نوآوری و پیشرفت محسوب می‌شود. انسان‌ها در تمامی جنبه‌های زندگی روزمره، به نحوی از فناوری استفاده می‌کنند. در چنین حالتی، سؤالی که ذهن بسیاری از توسعه‌دهندگان و برنامه‌‌نویسان مبتدی را به خود مشغول می‌کند، معمولا به آینده کاری و موقعیت شغلی در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف مرتبط است.

برای اینکه موقعیت شغلی و درآمد سالانه برنامه‌نویسان پایتون یا سی شارپ را مقایسه کنیم، زبان‌های پایتون و سی‌شارپ در دو مرحله مورد بررسی قرار گرفته خواهند شد:

  • در مرحله اول، درآمد مورد انتظار برای برنامه‌نویسان پایتون یا سی شارپ بررسی می‌شود.
  • در مرحله دوم، بازار کاری هر دو زبان مورد بررسی قرار گرفته می‌شود تا زبان‌های پرتقاضا در بازار کار مشخص شوند.

درآمد مورد انتظار برنامه‌نویسان پایتون بهتر است یا سی‌ شارپ ؟

یکی از دلایلی که ممکن است افراد به دنبال پاسخ پرسش پایتون یا سی شارپ، کدامیک بهتر است؟ باشند، میزان درآمدی است که از طریق فعالیت با این زبان‌های برنامه‌نویسی می‌توانند به دست بیاورند. به دلیل محبوبیت بیش از حد پایتون در طی چند سال اخیر، نباید تعجب کرد که متوسط درآمد سالانه یک برنامه‌نویس پایتون چیزی در حدود 92 هزار دلار در سال است.

با این حال، این رقم برای برنامه‌نویسی در برخی از حوزه‌ها، به 137 هزار دلار نیز می‌رسد (آمار نمایش داده شده، از وب‌سایت Glassdoor به دست آمده است). بنابراین، بازار شغلی پایتون، از نظر درآمد سالانه، بازاری رقابتی و بسیار فعال محسوب می‌شود.

پایتون یا سی شارپ

هم‌اکنون، تقاضا برای برنامه‌نویسان پایتون در شرکت‌هایی نظیر گوگل، فیسبوک، Dropbox و سایر موارد بسیار بالا است. با این حال، درآمد برنامه‌نویسان در مکان‌های جغرافیایی مختلف، متفاوت است.

پایتون یا سی شارپ

با توجه به مقیاس‌پذیری بسیار بالای زبان پایتون و استفاده از آن در حوز‌های فناوری نظیر «علم داده» (Data Science) و «توسعه وب» (Web Development)، بدون شک در آمد برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان پایتون بیشتر از برنامه‌نویسان دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی خواهد بود. همچنین، یادگیری برنامه‌نویسی پایتون برای کسب برخی از مهارت سطح بالا نظیر «یادگیری ماشین» (Machine Learning)، «پردازش زبان طبیعی» (Natural Language processing) و MapReduce کلیدی است. یادگیری هر کدام از این مهارت‌های سطح بالا به همراه برنامه‌نویسی پایتون، درآمد مورد انتظار برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده را تا 20 هزار دلار بالاتر می‌برد.

یکی از معروفترین پلتفرم‌های برنامه‌نویسی در حوزه‌های مختلف صنعتی و تجاری، پلتفرم Net. و زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ است. از آنجایی که این پلتفرم برنامه‌نویسی توسط شرکت مایکروسافت نگه‌‌داری، به‌روزرسانی و پشتیبانی می‌شود، به احتمال زیاد سال‌های زیادی به عنوان یکی از پایه‌های اصلی توسعه فناوری در حوزه‌های مختلف تجاری و صنعتی باقی خواهد ماند. با توجه به آمار وب‌سایت Glassdoor، توسعه‌دهندگان Net. و سی‌شارپ، به طور متوسط چیزی حدود 80 هزار دلار در سال درآمد خواهند داشت.

پایتون یا سی شارپ

با اینکه متوسط درآمد سالانه برنامه‌نویسان سی‌شارپ به اندازه توسعه‌دهندگان پایتون نیست، با این حال، توسعه برنامه‌‌های کاربردی به زبان سی‌شارپ، یکی از قابل اعتمادترین مشاغل در حال حاضر محسوب می‌شود. از زبان سی‌شارپ، نه تنها می‌توان برای توسعه برنامه‌های Desktop، وب موبایل استفاده کرد، بلکه از طریق محیط‌های برنامه‌نویسی نظیر Unity و Xamarin، می‌توان از زبان سی‌شارپ برای تولید برنامه‌های کاربردی تلفن‌های همراه نیز استفاده کرد.

تقاضا برای کدام دسته از برنامه‌نویسان بیشتر است، پایتون یا سی شارپ؟

هم‌اکنون استفاده از زبان پایتون در صنعت و فناوری، به شکل بی‌سابقه‌ای در حال رشد است و بسیاری از شرکت‌های بزرگ در حوزه فناوری از پایتون برای توسعه برنامه‌های کاربردی و فناوری‌های نوآورانه استفاده می‌کنند. با استناد به آمار منتشر شده در وب‌سایت‌هایی نظیر Glassdoor و Indeed، تنها در سال 2016 چیزی حدود 60 هزار موقعیت شغلی برای برنامه‌نویسی پایتون لیست شده بود.

همچنین، آمار نشان می‌‌دهد که زبان پایتون پس از کتابخانه React، دومین زبان پرطرفدار و پر مخاطب در وب‌سایت Hacker News Trends محسوب می‌شود. از نظر موقعیت‌های شغلی و درآمد مورد انتظار نیز، زبان پایتون یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی در حال حاضر است.

پایتون یا سی شارپ

اگر به دنبال یک زبان مطمئن از نظر موقعیت شغلی و درآمد سالانه مورد انتظار می‌گردید، زبان سی‌شارپ برای شما بسیار مناسب خواهد بود. تنها در سال 2016، چیزی حدود 23 هزار موقعیت شغلی در وب‌سایت Glassdoor و نزدیک به ۳۲ هزار موقعیت شغلی در وب‌سایت Indeed، برای توسعه‌دهندگان سی‌شارپ لیست شده بود. یکی از دلایل تقاضای بالا برای برنامه‌نویسان سی‌شارپ، پشتیبانی شرکت مایکروسافت و جامعه برنامه‌نویسی NET. از این زبان است.

با توجه به آمار منتشر شده در وب‌سایت Similar Tech، چهار زبان برنامه‌نویسی پرتقاضا در صنعت در شکل زیر نمایش داده شده‌اند (با توجه به آمار سال 2018). با توجه به شکل نمایش داده، می‌توان دریافت که زبان سی‌شارپ هنوز به عنوان یکی از قابل اعتمادترین زبان‌های برنامه‌نویسی در صنعت محسوب می‌شود. همچنین، زبان پایتون همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و در رتبه چهارم این لیست قرار گرفته است.

پایتون یا سی شارپ

نکته دیگر در مورد محبوبیت زبان سی‌شارپ جهت توسعه وب، استفاده بیش از 17 میلیون وب‌سایت از پلتفرم NET. و زبان ‌سی‌شارپ است. بنابراین، در صورتی که قرار است یکی از زبان‌های پایتون یا سی شارپ را به عنوان زبان پیش‌فرض یاد بگیرید، با انتخاب زبان سی‌شارپ، گزینه‌های زیادی نظیر توسعه برنامه‌های کاربردی ویندوز، توسعه وب، توسعه برنامه‌های سیستمی و توسعه سیستم‌های تعبیه شده را در اختیار خواهید داشت.

مقایسه محبوبیت پایتون و سی شارپ

یکی از شاخص‌هایی که برای رتبه‌بندی زبان‌های برنامه‌نویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، شاخص TIOBE است. «شاخص جامعه برنامه‌نویسی» (Programming Community Index) که توسط وب‌سایت TIOBE تهیه شده است، نشانگر محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی است. این شاخص، هر ماه به‌روزرسانی می‌شود.

این شاخص، بر اساس نظرات تعداد زیادی از برنامه‌نویسان خبره در سطح جهان، آموزش‌های آنلاین موجود از زبان‌های برنامه‌نویسی و دیگر منابع اینترنتی، محبوبیت نسبی زبان‌های برنامه‌نویسی را می‌سنجد و آن‌ها را بر اساس محبوبیت رتبه‌بندی می‌کند.

در این شاخص از داده‌های مرتبط با موتورهای جستجوی محبوب نظیر گوگل، یاهو، بینگ، ویکی‌پدیا، آمازون، یوتیوب و سایر موارد نیز برای سنجش میزان محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی و رتبه‌بندی آن‌ها استفاده شده است. شایان توجه است که این شاخص، بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی را رتبه‌بندی نمی‌کند.

پایتون یا سی شارپ

همان‌طور که مشخص است، زبان پایتون از محبوبیت بیشتری در میان جامعه برنامه‌نویسی برخوردار است. با این حال، زبان سی‌شارپ نیز با اختلاف کمی، جزء محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در میان جامعه برنامه‌نویسان قرار دارد.

پایتون یا سی شارپ

شکل بالا، اطلاعات بیشتری را در مورد میزان محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی در چند سال اخیر نمایش می‌دهد. همانطور که در شکل مشخص است، زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ از سال 2012 تاکنون روند نزولی به خود گرفته است. این در حالی است که زبان پایتون، طی چند سال اخیر، همیشه یه روند صعودی داشته است و این روند به ویژه در دو سال اخیر به شدت افزایش داشته است. بنابراین، با توجه به معیار TIOBE به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که زبان پایتون از محبوبیت نسبی بیشتری در میان جامعه برنامه‌نویسی برخوردار است.

مقایسه ساختاری پایتون و سی شارپ (تفاوت‌ها و شباهت‌ها)

در این بخش، دو زبان پایتون و سی شارپ از لحاظ ویژگی‌های ساختار نظیر قواعد دستوری و سایر مواد مقایسه می‌شوند تا فرایند انتخاب میان زبان پایتون یا سی شارپ برای کاربران، به ویژه برنامه‌نویسان مبتدی، تسهیل شود.

مقایسه پایتون و سی شارپ بر اساس خوانایی کدها

یکی از معیارهایی که برنامه‌نویسان مبتدی را به سمت استفاده از یکی از زبان‌های پایتون یا سی شارپ سوق می‌دهد، معیار خوانایی کدهای نوشته شده در این دو زبان است. برای مقایسه سادگی کد نویسی در پایتون یا سی شارپ و روش‌تر شدن مطلب، به مثال زیر توجه کنید.

مثال زیر، برنامه‌ای بسیار ساده در زبان پایتون است که یک رشته ورودی را دریافت و در خروجی چاپ می‌کند.

1# print name
2name = input("Enter your name-")
3print("Your name is ", name)

همانطور که در بالا مشخص است، چنین برنامه‌ای در زبان پایتون با دو خط کد دستوری قابل پیاده‌سازی است (به مثال مرتبط با زبان سی‌شارپ توجه کنید). قطعه کد نمایش داده شده، مانند تایپ کردن یک جمله در زبان انگلیسی به نظر می‌رسد. دقت کنید که در پایان خطوط دستوری نمایش داده شده از «نقطه ویرگول» (Semicolon) استفاده نشده است.

بر خلاف زبان‌هایی نظیر سی‌شارپ که از کاراکتر */ برای نشان دادن توضیحات استفاده می‌شود، در زبان پایتون از کاراکتر # استفاده شده است. برای هیچ کدام از متغیرهای این برنامه، نوع داده‌ای تعریف نشده است. همچنین، برای انجام عملیات ورودی و خروجی، هیچ کدام از کتابخانه‌های سیستمی یا شخص ثالث import نشده است. این قطعه کد، به راحتی سادگی کد نویسی در زبان سی‌شارپ را نشان می‌دهد.

در مرحله بعد و برای مقایسه سادگی کد نویسی در پایتون یا سی شارپ، مثالی از یک برنامه نوشته شده به زبان سی‌شارپ نمایش داده شده است. مثال زیر، برنامه‌ای بسیار ساده در زبان سی‌شارپ است که یک رشته ورودی را دریافت و در خروجی چاپ می‌کند. این قطعه کد، دقیقا متناظر با قطعه کد ارائه شده جهت نمایش سادگی کد نویسی در زبان پایتون است.

1using System;
2namespace PrintNameApplication {
3   class PrintUserName {
4      static void Main(string[] args) {
5         /* Write user name to console */
6   String userName;
7userName = Console.ReadLine();
8         Console.WriteLine("Hello, " + username + ". How are you today?");
9      }
10   }
11}

همانطور که در بالا مشهود است، برنامه‌‌ای که برای نوشتن آن در زبان پایتون، تنها به دو خط کد دستوری نیاز است، نوشتن آن در زبان سی‌شارپ، ده خط کد دستوری می‌طلبد. در این قطعه کد، برای استفاده از کتابخانه‌های تعریف شده جهت انجام عملیات ورودی و خروجی، از دستور using استفاده شده است که دقیقا معادل import یا include در دیگر زبان‌های برنامه‎‌نویسی است.

در این برنامه، برای دریافت ورودی و نمایش خروجی در کنسول، از متدهای استاندارد ورودی-خروجی نظیر ()ReadLine و ()WriteLine استفاده شده است. کلمه کلیدی class در ابتدای برنامه ضروری است. کلاس تعریف شده، مجموعه‌ای از توابع (در این مثال خاص، تابع main) را شامل می‌شود. برای اجرای برنامه نوشته شده در زبان سی‌شارپ، تابع main فراخوانی می‌شود و دستورات موجود در آن به اجرا در می‌آیند.

مفهوم namespace نیز برای تعریف مجموعه‌ای از کلاس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که در یک برنامه، بیش از یک کلاس با نام یکسان وجود داشته باشد، هر کلاس را می‌توان توسط کلمه کلیدی namespace به صورت یکتا برای سیستم معرفی کرد. بنابراین، همانطور که مشهود است خوانایی کدهای نوشته شده به زبان پایتون به مراتب بیشتر از کدهای متناظر آن در زبان سی‌شارپ است.

مقایسه پایتون و سی شارپ بر اساس قواعد دستوری و کد نویسی (تفاوت‌ها)

در این بخش، تفاوت‌های ساختاری میان زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون و سی‌شارپ، به ویژه از لحاظ قواعد دستوری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مطالعه تفاوت‌های موجود در قواعد دستوری این دو زبان، نقش مهمی در انتخاب پایتون یا سی شارپ به عنوان زبان کد نویسی پیش‌فرض کاربران، به ویژه برنامه‌نویسان حرفه‌ای، خواهد داشت.

کاربران و برنامه‌نویسان مبتدی هنگام انتخاب زبان برنامه‌نویسی پایتون یا سی شارپ برای یادگیری، قطعا به فاکتورهایی نظیر سادگی یادگیری قواعد دستوری و زمان لازم برای توسعه برنامه‌های کاربردی در این دو زبان توجه خواهند کرد.

مقایسه پایتون و سی شارپ بر اساس عملیات ورودی و خروجی رشته

یکی از ساده‌ترین معیارهایی که از طریق آن می‌توان مشخص کرد قواعد دستوری کدام یک از زبان‌های پایتون یا سی شارپ ساده‌تر است، مقایسه آن‌ها براساس سادگی عملیات ورودی و خروجی رشته است. برای اینکه قادر باشید یک رشته خاص را با استفاده از زبان پایتون در خروجی نمایش دهید، تنها کافی است از دستور زیر استفاده کنید.

1print("Hello world!")

قطعه کد بالا، یک دستور کاملا معتبر در زبان پایتون محسوب می‌شود و اجرای آن، رشته !Hello world را در کنسول پایتون نمایش خواهد داد. قطعه کد معتبر، قابل اجرا و متناظر با دستور بالا در زبان سی‌شارپ به شکل زیر خواهد بود:

1using System;
2
3namespace MyApp
4{
5    public static class App
6    {
7        public static void Main()
8        {
9            Console.WriteLine("Hello world!");
10        }
11    }
12}

مقایسه میان قطعه کدهای نمایش داده شده، واقعیت جالبی را در مورد زبان پایتون مشخص می‌کند؛ فلسفه طراحی زبان پایتون، به ویژه در طراحی قواعد دستوری، «اختصار» (Brevity) است. در کدهای زبان پایتون، خبری از آکولادهای باز و بسته، نقطه ویرگول، کلمه کلیدی کلاس در ابتدای برنامه، تعریف فضاهای اسمی و سایر موارد نیست.

اما در زبان سی شارپ، کدهای Boilerplate (قطعه کدی که بارها، کلمه به کلمه، در برنامه‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد) زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که «پرگویی» (Verbosity) زبان را به شدت افزایش می‌دهد.

البته، در پلتفرم NET. این امکان برای کاربران فراهم شده است تا به جای استفاده از کامپایلر اصلی زبان سی‌شارپ، از «کامپایلر تعاملی» (Interactive Compiler) سی‌شارپ یا «ابزار اسکریپتینگ دات نت» (NET Script Tool.) استفاده شود. چنین کاری، پرگویی زبان سی‌شارپ را به شدت کاهش می‌دهد. در چنین حالتی، دستور زیر یک کد معتبر و قابل اجرا در سی‌شارپ خواهد بود:

1Console.WriteLine("Hello world!");

در هنگام اجرای این قطعه کد، کامپایلر به صورت خودکار فضاهای اسمی، کلاس و تابع main را (به طور ضمنی) تعریف می‌کند.

مقایسه پایتون و سی شارپ بر اساس قواعد تعریف فضای خالی (Whitespaces)

یکی از تفاوت‌های مهم میان پایتون و سی‌شارپ، نحوه تعریف قواعد فضای خالی برای مشخص کردن بلاک‌های برنامه است. پایتون از قواعد فضای خالی معنایی (Semantic Whitespace) برای مشخص کردن و جداسازی بلاک‌های دستوری در یک برنامه استفاده می‌کند.

به عبارت دیگر، برای تمایز قائل شده میان بلاک‌های دستوری، از قواعد «تورفتگی یا دندانه‌گذاری» (Indentation) استفاده می‌شود.

1text = input()
2for c in text:
3    if c == " ":
4        print("Found space!")

در صورتی که سطح تورفتگی یا دندانه‌گذاری تابع print را کاهش دهید، هنگام اجرای دستورات بالا با خطایی به شکل زیر مواجه خواهید شد:

File ".whitespaceswhitespace.py", line 4 print("Found space!") ^ IndentationError: expected an indented block

در نقطه مقابل، تورفتگی یا دندانه‌گذاری کدهای سی‌شارپ هیچ تاثیری در اجرای آن‌ها نخواهند داشت؛ با این حال، خوانایی کدهای نوشته شده به زبان سی‌شارپ را به شدت افزایش می‌دهد. قطعه کدهای زیر، دستورات معتبر و قابل اجرا در زبان سی‌‌شارپ هستند:

قطعه کد سی‌شارپ، با رعایت قواعد تورفتگی یا دندانه‌گذاری:

1string text = Console.ReadLine();
2foreach (char c in text)
3{
4    if (c == ' ')
5    {
6        Console.WriteLine("Found space!");
7    }
8}

قطعه کد سی‌شارپ، بدون رعایت قواعد تورفتگی یا دندانه‌گذاری (خوانایی این کدها، به شدت کاهش پیدا می‌کند):

1string text=Console.ReadLine();
2foreach(char c in text)
3{
4if(c==' ')
5{
6Console.WriteLine("Found space!");
7}
8}

مقایسه پایتون و سی شارپ در تعریف نوع‌های داده‌ای متغیرها

یکی از معیارهایی که ممکن است برنامه‌نویسان را به سمت استفاده از یکی از زبان‌های پایتون یا سی شارپ بکشاند، میزان انعطاف‌پذیری آن‌ها در تعریف نوع‌های داداه‌ای متغیرها است.

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، زبان پایتون، یک زبان برنامه‌نویسی پویا محسوب می‌شود، در حالی که زبان سی‌شارپ، در زمره زبان‌های برنامه‌نویسی با نوع‌های داده‌ای استاتیک قرار می‌گیرد. کد زیر به راحتی توسط مفسر پایتون اجرا می‌شود:

1greeting = "Hello, world"
2greeting = 100

در حالی که اجرای کد متناظر آن در زبان سی‌شارپ، سبب تولید خطای تبدیل نوع در خروجی خواهد شد:

1string greeting = "Hello world";
2greeting = 100;

خروجی:

Cannot implicitly convert type 'int' to 'string' [static.csx].

البته، از نسخه 4 کامپایلر زبان سی‌شارپ، کلمه کلیدی به نام dynamic به این زبان اضافه شده است. این کلمه کلیدی برای کامپایلر مشخص می‌کند که نوع داده‌ای یک متغیر ممکن است تغییر کند و تا زمان اجرا نامشخص است.

1dynamic greeting = "Hello world";
2greeting = 100;

مقایسه پایتون و سی شارپ بر اساس مدل اجرایی کدها

علیرغم مفسری بودن زبان پایتون و کامپایلری بودن زبان سی‌شارپ، مدل اجرایی این دو زبان شباهت‌های معناداری با یکدیگر دارند. در هر دو زبان، «کد منبع» (Source Code) در قالب فایل متنی (ممکن است متشکل از چندین فایل متنی باشد) ذخیره می‌شود.

وقتی که فایل حاوی کدهای منبع وارد کامپایلر سی‌شارپ می‌شود، فایل exe. یا dll. به عنوان خروجی توسط کامپایلر تولید خواهد شد. این فایل‌های حاوی «زبان واسطه‌ای» (Intermediate Language) است که برای ماژول زمان اجرای NET. تعریف شده است. سپس، کدهای ماشینی (این کدها، در پلتفرم‌های مختلف نظیر ویندوز، مک و لینوکس متفاوت خواهد بود) متناظر توسط کامپایلر NET. تولید و اجرا می‌شوند.

در نقطه مقابل، مفسر پایتون کدهای منبع را به «بایت‌کدهای ماشین مجازی» (Virtual Machine Bytecodes) پایتون تبدیل می‌کند. در نهایت، با اجرای بایت‌کدهای تولید شده، کدهای منبع برنامه نوشته شده به زبان پایتون به اجرا در می‌آیند.

مقایسه پایتون و سی شارپ بر اساس قواعد دستوری و کد نویسی (شباهت‌ها)

یکی از سؤالات مهمی که ممکن است برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان، در هنگام گذار از زبان‌های مختلف به یکی از زبان‌های پایتون یا سی شارپ بپرسند این است که قواعد دستوری زبان آن‌ها، به کدام یک از زبا‌ن‌های پایتون یا سی شارپ بیشترین شباهت را دارد.

در این بخش، شباهت‌های ساختاری میان زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون و سی‌شارپ، به ویژه از لحاظ قواعد دستوری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بررسی شباهت‌های موجود در قواعد دستوری این دو زبان، نقش مهمی در انتخاب پایتون یا سی شارپ به عنوان زبان کد نویسی پیش‌فرض کاربران، به ویژه کاربران حرفه‌ای، خواهد داشت.

در صورتی که کاربران (برنامه‌نویسان حرفه‌ای) قصد مهاجرت از یک زبان به زبان دیگر را داشته باشند، بررسی شباهت ساختاری و قواعد دستوری میان آن‌ها، فرایند گذار از پایتون به سی‌شارپ یا برعکس را به مراتب ساده‌تر خواهد کرد.

اگرچه دو زبان پایتون و سی‌شارپ، ویژگی‌ها و مفاهیم متفاوتی از یکدیگر دارند، با این حال، شباهت‌های ساختاری نیز میان آن‌ها به چشم می‌خورد. به غیر از ساختارهایی نظیر کلاس، حلقه‌ها و دستورات کنترلی (نظیر عبارات شرطی if) که در تمامی زبان‌های برنامه‌نویسی شی‌ء‌گرا وجود دارد، ساختارهای مشترک دیگری بین پایتون و سی‌شارپ موجود است که در ادامه به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

مقایسه پایتون و سی شارپ بر اساس قابلیت هم‌روندی در کدها

از نسخه 5 زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ و نسخه 3.5 زبان پایتون، هر دو زبان از کلمات کلیدی async/await پشتیبانی می‌کنند. از طریق این قابلیت‌ها، زبان‌های برنامه‌نویسی قادرند تا هم‌روندی در کدها را به شکل بهتری مدیریت کنند.

دو قطعه کد زیر، استفاده از قابلیت async/await را در زبان‌های پایتون و سی‌شارپ نمایش می‌دهند.

قابلیت async/await در زبان پایتون:

1import random
2import asyncio async def greet_after(who, when):
3    await asyncio.sleep(when)
4    print(f"Hello, {who}")
5
6
7async def main():
8    tasks = [asyncio.create_task(greet_after(x, random.random())) for x in ["John", "Jill", "Jane", "Jake"]]
9    await asyncio.wait(tasks)
10
11asyncio.run(main())

قابلیت async/await در زبان سی‌شارپ:

1async Task GreetAfter(string who, int when)
2{
3    await Task.Delay(when);
4    Console.WriteLine($"Hello, {who}");
5}
6
7var random = new Random();
8var taks = new[] { "John", "Jill", "Jane", "Jake" }.Select(x => GreetAfter(x, random.Next(0, 999)));
9await Task.WhenAll(taks);

مقایسه پایتون و سی شارپ بر اساس تعریف چندتایی‌ها (Tuple)

چندتایی‌ها، اشیاء داده‌ای سبکی هستند که معمولا برای خروجی دادن بیش از یک مقدار از توابع (بدون نیاز به محصور کردن مقادیر داده‌ای در نوع‌های تجمعی نظیر کلاس) مورد استفاده قرار می‌گیرند. از لحاظ ساختار و قواعد دستوری، نحوه تعریف چند‌تایی‌ها در دو زبان، بسیار مشابه یکدیگر است (البته بدون در نظر گرفتن نقطه ویگول‌ها و آکولاد‌ها)؛ با این حال، رفتار آن‌ها کمی متفاوت از یکدیگر است.

در زبان پایتون، چندتایی‌ها «مجموعه‌های» (Collections) ساده‌ (نظیر لیست‌ها) ولی تغییر ناپذیر هستند (برخلاف لیست‌ها). در نقطه مقابل، چندتایی‌های زبان سی‌شارپ (ValueTuples)، اشیاء متنوع‌تری نسبت به زبان پایتون هستند. همچنین، در زبان سی‌شارپ این قابلیت برای برنامه‌نویسان فراهم شده است تا چندتایی‌های متشکل از اشیاء دیگر (اشیاء کلاس‌های تعریف شده توسط کاربر) را تعریف کنند.

تعریف چندتایی‌ها در پایتون:

1# cannot have named fields by default - use namedtuple for that
2tup = ("this", "is", "a", "tuple")
3
4for t in tup: # can iterate over items
5    print(t)
6
7# t[0] = "that" # error - Python tuples are immutable
8
9def makeTuple():
10    return "The answer is", 42
11
12t = makeTuple()
13print(t) # prints ('The answer is', 42)
14
15t1, t2 = makeTuple() # tuple deconstruction
16print(t1, t2) # prints The answer is 42
17
18print(t + t)

تعریف چندتایی‌ها در سی‌شارپ:

1// C# tuples can have named items
2var tup = ("this", "is", "a", literallyTuple: "tuple");
3// Named items can still be accessed by the .ItemX property
4Console.WriteLine($"{tup.Item4} is the same as {tup.literallyTuple}");
5
6// foreach(var item in tup) // error - tuples are not iterable
7// {
8//     Console.WriteLine(item);
9// }
10
11tup.Item1 = "that"; // values can be reassigned
12
13(string, int) MakeTuple() => ("The answer is", 42);
14
15var t = MakeTuple();
16Console.WriteLine(t); // prints (The answer is, 42)
17var (t1, t2) = MakeTuple(); // tuple deconstruction
18Console.WriteLine($"{t1} {t2}"); // prints The answer is 42
19
20class TheAnswer
21{
22    public int Answer { get; set; }
23    public string Description { get; set; }
24
25    // classes can have deconstructors (not to be confused with finalizers)
26    // you can have as many as you like, out parameters define the resulting tuple
27    public void Deconstruct(out int answer, out string description)
28    {
29        answer = Answer;
30        description = Description;
31    }
32}
33
34var theAnswer = new TheAnswer
35{
36    Answer = 42,
37    Description = "The ultimate answer to life, universe and everything"
38};
39
40var (a, d) = theAnswer;
41Console.WriteLine($"{d} is {a}.");
42// unsurprisingly prints The ultimate answer to life, universe and everything is 42.

این ویژگی از نسخه 7 زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ در اختیار برنامه‌نویسان قرار گرفته است. چندتایی‌های تعریف شده توسط ویژگی ValueTuples در زبان سی‌شارپ، متفاوت از چندتایی Tuple (یکی از امکانات اصلی سی‌شارپ) در این زبان است. برای استفاده از چندتایی‌های ValueTuples، لازم است تا بسته System.ValueTuple از Nuget مورد استفاده قرار بگیرد.

مقایسه پایتون و سی شارپ بر اساس تعریف نوع داده Ranges و indices

از نسخه 8 زبان برنامه‌نویسی سی‌شارپ، دو نوع داده‌ Ranges و indices توسط این زبان پشتیبانی می‌شود. برای طراحی و تعریف این دسته از نوع‌های داده، از قواعد دستوری مشابه زبان Swift، زبان Perl و البته، زبان پایتون استفاده شده است.

هدف این دسته از نوع‌های داده، ساده‌سازی کدها و عملیاتی است که روی‌ زیر مجموعه‌های موجود در نوع‌های مجموعه‌ای (نظیر زیرمجموعه‌های موجود در لیست‌ها) انجام می‌شود. به عنوان نمونه، در زبان پایتون، از دستورات مشابه قطعه کد زیر، برای انجام عملیات روی مجموعه‌های لسیت استفاده می‌شود:

1myList = [n for n in range(0, 10)]
2print("Whole:", myList)
3# [0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9]
4print("From index 2 onward:", myList[2:])
5# [2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9]
6print("From index 2 onward, skip every other:", myList[2::2])
7# [2, 4, 6, 8]
8print("From index 2 to 4:", myList[2:4])
9# [2, 3]
10print("From index 1 to second from the end:", myList[1:-1])
11# [1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8]
12print("Last: ", myList[-1])

قواعد دستوری چنین عملیاتی در زبان سی‌شارپ، مشابه زبان پایتون است؛ با این تفاوت که در زبان سی‌شارپ، امکان تعریف Range‌هایی که قادر به نادیده گرفتن برخی از عناصر موجود در مجموعه باشند، وجود ندارد.

1var myArray = Enumerable.Range(0, 10).ToArray();
2PrintArray(myArray, "Whole");
3// [0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9]
4PrintArray(myArray[2..], "From index 2 onward");
5// [2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9]
6// PrintList(myArray[2..^0:2], "This does not work");
7PrintArray(myArray[2..4], "From index 2 to 4");
8// [2, 3]
9PrintArray(myArray[1..^1], "From index 1 to second from the end");
10// [2, 3, 4, 5, 6, 7, 8]
11Console.WriteLine($"Last: {myArray[^1]}");
12// 9
13
14static void PrintArray<T>(IEnumerable<T> list, string description) =>
15    Console.WriteLine($"{description}: [{string.Join(", ", list)}]");

مقایسه پایتون و سی شارپ از لحاظ عملکرد و سرعت اجرای برنامه‌ها

در زبان‌های برنامه‌نویسی، سرعت یک مفهوم نسبی و انتزاعی است و بهتر است برای مقایسه زبان‌های برنامه‌نویسی، عملکرد آن‌ها در اجرای برنامه‌های خاص سنجیده شود (توابع یا برنامه‌های خاصی که با هدف سنجش عملکرد زبان‌های برنامه‌نویسی توسعه داده شده‌اند و از قابلیت‌های برنامه‌نویسی یکسان برای کد نویسی آن‌ها استفاده شده است).

اگر جامعه برنامه‌نویسی، قصد مقایسه عملکرد دو یا چند زبان برنامه‌نویسی را داشته باشند، لازم است تا سرعت اجرا، حافظه مصرفی و قدرت پردازشی لازم برای اجرای این برنامه‌ها یا توابع خاص را در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف بسنجند.

پروژه‌ای تحت عنوان benchmarks-game، مقایسه جامعی از عملکرد زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف در اجرای مجموعه‌ای از برنامه‌ها یا توابع خاص انجام داده است. معیارهای استفاده شده برای سنجش زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف را می‌توانید در لینک [+] مشاهده کنید. در ادامه، خلاصه‌ای از نتایج مقایسه پایتون یا سی شارپ بر اساس عملکرد و سرعت آن‌ها در اجرای برنامه‌ها نمایش داده شده است.

مقایسه پایتون یا سی شارپ براساس عملکرد و سرعت آن‌ها در اجرای برنامه‌های مبتنی بر pidigits

قابلیتpidigits
زبانزمان (ثانیه)حافظه (کیلوبایت)قدرت پردازشی (پردازنده 4 هسته‌ای)
پایتون نسخه 33.4710,1400% 1% 100% 0%
سی‌شارپ2.24295,7163% 97% 2% 0%

مقایسه پایتون یا سی شارپ براساس عملکرد و سرعت آن‌ها در اجرای برنامه‌های مبتنی بر regex-redux

قابلیتregex-redux
زبانزمان (ثانیه)حافظه (کیلوبایت)قدرت پردازشی (پردازنده 4 هسته‌ای)
پایتون نسخه 317.64444,70451% 80% 27% 28%
سی‌شارپ2.1038,20827% 50% 44% 70%

مقایسه پایتون یا سی شارپ براساس عملکرد و سرعت آن‌ها در اجرای برنامه‌های مبتنی بر reverse-complement

قابلیتreverse-complement
زبانزمان (ثانیه)حافظه (کیلوبایت)قدرت پردازشی (پردازنده 4 هسته‌ای)
پایتون نسخه 318.591,007,29222% 29% 59% 21%
سی‌شارپ3.041,036,07226% 70% 51% 95%

مقایسه پایتون یا سی شارپ براساس عملکرد و سرعت آن‌ها در اجرای برنامه‌های مبتنی بر binary-trees

قابلیتbinary-trees
زبانزمان (ثانیه)حافظه (کیلوبایت)قدرت پردازشی (پردازنده 4 هسته‌ای)
پایتون نسخه 381.03451,32495% 87% 86% 88%
سی‌شارپ8.05805,01683% 79% 82% 89%

مقایسه پایتون یا سی شارپ براساس عملکرد و سرعت آن‌ها در اجرای برنامه‌های مبتنی بر n-body

قابلیتn-body
زبانزمان (ثانیه)حافظه (کیلوبایت)قدرت پردازشی (پردازنده 4 هسته‌ای)
پایتون نسخه 3774.347,84429% 0% 0% 72%
سی‌شارپ21.4536,5804% 0% 0% 100%

در تمامی آزمون‌های انجام شده، سرعت اجرای برنامه‌های نوشته شده به زبان سی‌شارپ، به مراتب بیشتر از سرعت اجرای برنامه‌های متناظر در زبان پایتون است. همچنین، اجرای برنامه‌های نوشته شده به زبان سی‌‌شارپ، نسبت به برنامه متناظر آن‌ها در زبان پایتون، حافظه کمتری از سیستم می‌طلبد.

به طور کلی، در صورتی که روی پروژه برنامه‌نویسی کار می‌کنید که عملکرد بهینه آن، از نظر سرعت و حافظه مصرفی، بسیار حیاتی است، بهتر است که از زبان سی‌شارپ استفاده کنید. دلیل این امر، وجود مفسر، به جای کامپایلر، در زبان پایتون است. در زبان‌هایی که از مفسر استفاده می‌کنند، نوع داده‌ای متغیرها در زمان اجرا مشخص می‌شود. در نتیجه، سرعت اجرای کدها، به ویژه برای پروژه‌های بزرگ، کندتر از زبان‌هایی خواهد بود که از کامپایلر استفاده می‌کنند.

مقایسه پایتون و سی شارپ بر اساس کاربردهای آن‌ها

در این بخش سناریوهایی مورد بررسی قرار خواهند گرفت که در آن‌ها می‌توان از زبان‌های پایتون یا سی شارپ برای برنامه‌نویسی استفاده کرد.

مقایسه پایتون و سی شارپ بر اساس معیار چندسکویی بودن (Cross-Platform)

ابزارهایی نظیر WPF ،WinForms و UWP برای برنامه‌نویسی برنامه‌های کاربردی ویندوز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزارها در محیط NET. قرار دارند و در کنار پروژه‌هایی نظیر AvaloniaUI و پشتیبانی قریب‌الوقوع از Xamarin.Forms در برنامه‌های Desktop، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند که از زبان سی‌شارپ برای تولید هر نوع برنامه کاربردی Desktop استفاده کنند.

برای تولید برنامه‌های چندسکویی در زبان پایتون، از ابزارها و کتابخانه‌هایی نظیر Qt ،PySide ،Kivy ،BeeWare ،PyGTK/PyGObject و TkInter استفاده می‌شود. این ابزارها و کتابخانه‌ها، به برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان امکان توسعه برنامه‌های کاربردی Desktop را می‌دهند.

مقایسه پایتون و سی شارپ بر اساس قابلیت تولید برنامه‌های موبایل

با استفاده از کتابخانه‌هایی نظیر Xamarin ،Kivy و BeeWare، پلتفرم‌های لازم برای تولید برنامه‌های کاربردی موبایل (و البته Desktop) برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی توسط زبان‌های سی‌شارپ و پایتون فراهم آمده است.

اگر برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان به دنبال توسعه برنامه‌های قابل اجرا روی پلتفرم‌های ios اندروید باشند، زبان پایتون پایتون امکانات بیشتری در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. با این حال، پشتیبانی بهتری از کتابخانه‌های زبان سی‌شارپ انجام و به‌روزرسانی بیشتری برای آن‌ها عرضه می‌شود.

مقایسه پایتون و سی شارپ بر اساس امکانات توسعه وب

در مورد توسعه وب، زبان‌های پایتون و سی شارپ امکانات خوبی در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند. در زبان پایتون، کتابخانه‌هایی نظیر Flask ،Bottle ،Django و Pyramid، ابزارهای بسیار کاربردی برای توسعه برنامه‌های کاربردی تحت وب در اختیار کاربران و برنامه‌نویسان قرار می‌دهند.

زبان سی‌شارپ نیز کتابخانه‌هایی نظیر NancyFX و ASP.NET (به طور خاص، کتابخانه ASP.NET Core) را برای برنامه‌نویسی تحت وب در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. در صورتی که عملکرد و سرعت اجرا، اولویت اصلی پروژه نرم‌افزاری تحت وب باشد، توصیه می‌شود که از کتابخانه ASP.NET Core استفاده شود.

مقایسه پایتون و سی شارپ بر اساس امکانات توسعه بازی

بازی‌های نظیر Mount and Blade، با استفاده از زبان برنامه‌نویسی پایتون توسعه یافته‌اند. کتابخانه‌هایی نظیر PyGame و Panda، مهم‌ترین ابزارهای توسعه بازی در پایتون هستند.

زبان سی‌شارپ امکانات بهتری برای توسعه بازی در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهد. با استفاده از این زبان می‌توان در «موتورهای بازسازی» (Game Engine) نظیر Unity3D ،Xenko و CryEngine بازی‌سازی کرد.

مقایسه پایتون و سی شارپ بر اساس توسعه کاربردهای یادگیری ماشین و علم داده

قدرت پایتون در توسعه کاربردهای مرتبط با یادگیری ماشین به مراتب بالاتر از زبان سی‌شارپ است و با این زبان قابل مقایسه نیست. بنابراین، مقایسه انجام شده در این بخش، کاملا یک‌طرفه خواهد بود. کتابخانه‌هایی نظیر Numpy ،Keras ،Apache Spark ،PyTorch و TensorFlow، قلب تپنده پایتون برای کاربردهای مرتبط با یادگیری ماشین و علم داده محسوب می‌‎شوند

با این حال، کتابخانه‌هایی نظیر ML.NET و CNTK امکانات مورد نیاز برای توسعه کاربردهای مرتبط با یادگیری ماشین و علم داده را در زبان سی‌شارپ فراهم می‌کنند.

پایتون یا سی شارپ

جمع‌بندی

هیچ شکی وجود ندارد که از میان زبان‌های پایتون و سی‌شارپ، زبان سی‌شارپ ساختار نظم‌یافته‌تری نسبت به زبان پایتون دارد. همچنین، ویژگی‌های شیءگرایی تعبیه شده در زبان سی‌شارپ به مراتب قوی‌تر و بهتر از زبان پایتون است. این بدین معنی است که در قواعد دستوری و «قوانین قالب‌بندی» (Formatting Rules) زبان سی‌شارپ، ناسازگاری مشاهده نخواهد شد.

به دلیل حجم گسترده‌ای از کتابخانه‌های استاندارد و شخص ثالث و از همه مهم‌تر، پشتیبانی کامل مایکروسافت از محیط برنامه‌نویسی NET.، هر نوع برنامه کاربردی که توسط پایتون کد نویسی شده باشد، توسط سی‌شارپ نیز به راحتی قابل پیاده‌سازی خواهد بود؛ با این تفاوت که عملکرد و سرعت اجرای برنامه‌ها در محیط سی‌شارپ به مراتب بهتر است.

یادگیری زبان پایتون برای برنامه‌نویسان مبتدی به مراتب ساده‌تر از زبان سی‌شارپ است. در پایتون نیازی به قرار دادن نقطه ویرگول و آکولاد وجود ندارد. قواعد تورفتگی یا دندانه‌گذاری در زبان پایتون سبب شده است تا کدهای نوشته شده به این زبان، به مراتب خواناتر باشند. قابلیت «استفاده مجدد» (Reuse) از کدهای پایتون، نسبت به زبان سی‌شارپ بهتر است. ساختارهای داده‌ای تعریف شده در زبان پایتون بسیار جامع هستند. به دلیل وجود مجموعه‌ای گسترده و بسیار کاربردی از کتابخانه‌های استاندارد، کد نویسی در زبان پایتون به مراتب راحت‌تر و چرخه تولید برنامه‌های کاربردی بسیار سریع‌تر است.

تشخیص اینکه کدام یک از زبان‌های پایتون و سی‌شارپ برای برنامه‌نویسی برنامه‌های کاربردی مناسب‌تر است بسیار سخت است. هر دو زبان، ابزارها و کتابخانه‌های کاربردی مختلفی در اختیار برنامه‌نویسان قرار می‌دهند. از هر دو زبان می‌توان برای توسعه انواع برنامه‌های کاربردی استفاده کرد. زبان‌های پایتون و سی‌شارپ به معنای واقعی چندسکویی هستند.

قدرت زبان پایتون، در پیاده‌سازی کاربردهای یادگیری ماشین و علم داده خود را نشان می‌دهد. در حالی که زبان سی‌شارپ بهترین انتخاب برای توسعه برنامه‌های Desktop، سیستمی و واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی در سرورها است.

در صورتی که قصد استفاده از هر دو زبان پایتون و سی‌شارپ را دارید، محیط برنامه‌نویسی IronPython را انتخاب کنید. محیط IronPython برای کسانی مناسب است که قصد دارند در محیط NET. برنامه‌نویسی پایتون انجام دهند. این محیط برنامه‌نویسی، توسط شرکت مایکروسافت پیاده‌سازی و به زبان سی‌شارپ نوشته شده است. توسط این محیط برنامه‌نویسی، برنامه‌نویسان و توسعه‌دهنگان برنامه‌های کاربردی قادر خواهند بود تا از مزایای زبان‌های پایتون و سی‌شارپ، به شکلی که متناسب با اهداف آن‌ها است استفاده کنند.

در ادامه جمع‌بندی این مطلب، مقایسه پهلو به پهلو از ویژگی‌ها و خصوصیات این دو زبان برنامه‌نویسی آمده است:

پارامترهای مقایسهپایتونسی‌شارپ
عملکردسرعت اجرای کدها در پایتون، بسیار پایین‌تر از سی‌شارپ است. میزان حافظه مورد نیاز و قدرت پردازشی لازم برای اجرای برنامه‌ها، بیشتر از سی‌شارپ است.جزء زبان‌های برنامه‌نویسی بسیار سریع محسوب می‌شود. به دلیل وجود پلتفرم CLI، سرعت اجرای دستورات در زبان سی‌شارپ به مراتب بالاتر از زبان‌های مفسری نظیر پایتون است.
سادگی استفادهساختارهای داده‌ای پایتون، به مراتب بهتر هستند. کتابخانه‌های کاربردی بسیار خوبی برای توسعه برنامه در حوزه‌های مختلف نظیر یادگیری ماشین و علم داده در این زبان تعریف شده است.به دلیل پشتیبانی کامل از برنامه‌نویسی شیءگرا در زبان سی‌شارپ، در صورتی که برنامه‌نویس قصد مهاجرت از زبان‌های شیءگرای دیگر نظیر جاوا را داشته باشد، کار بسیار ساده‌ای در پیش خواهد داشت. همچنین، بهترین انتخاب برای توسعه برنامه‌های ویندوز و Desktop، پلتفرم NET. است.
قواعد دستوریدر پایان دستورات پایتون، نیازی به قرار دادن نقطه ویرگول وجود ندارد. در پایتون، به جای آکولاد، استفاده از قواعد تورفتگی ضروری است. تورفتگی، سبب افزایش خوانایی برنامه می‌شود.

در پایان هر دستور یا عبارات، در صورت عدم استفاده از نقطه ویرگول (Semicolon) خطا تولید می‌شود. در سی‌شارپ، بلاک‌های دستوری با استفاده از آکولاد باز و بسته مشخص می‌شوند.

چندسکویی (Cross-Platform)پشتیبانی می‌شود.پشتیبانی می‌شود.
پشتیبانی

توسط بنیاد نرم‌افزاری پایتون و جامعه برنامه‌نویسی پایتون

توسط مایکروسافت و جامعه برنامه‌نویسی NET.

کتابخانه‌های یادگیری ماشین

PyTorch

Keras

SciKit-Learn

TensorFlow

ML.NET

CNTK

موتورهای ساخت بازیموتورهای Cocos ،PyGame و Panda3dموتور CryEngine ،Unity3D و Xenko

مجموعه آموزش‌های مرتبط با زبان برنامه‌نویسی پایتون که در مجله فرادرس تهیه شده‌اند و برای عموم مخاطبان و خوانندگان در دسترس قرار گرفته‌اند، در اینجا گردآوری شده‌اند. در صورتی که تمایل دارید با زبان برنامه‌نویسی پایتون و نحوه کدنویسی در این زبان آشنا شوید، توصیه می‌شود که آموزش‌های ارائه شده در این مطب را مطالعه کنید.

بر اساس رای ۴۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
hacker.ioBOLDAREEDUCBAhacker.io
۱۵ دیدگاه برای «پایتون یا سی شارپ کدام بهتر است؟ — راهنمای جامع»

سلام وقت بخیر ، هدف من از یادگیری زبان برنامه نویسی ( تست نفوذ وب) هستش.هدف دیگری ندارم. نمیخوام از برنامه نویسی کسب درامد کنم ، نمیخوام عضو گروه یا کار تیمی بشم.فقط دوست دارم تنها کار کنم و فقط تست نفوذ وب دوست دارم.
لطفا راهنماییم کنید برای انجام نفوذ در وب سایت ها ، پایتون یاد بگیرم یا سی شارپ؟؟؟؟

سلام، وقت شما بخیر؛

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تست نفوذ سایت مطلبی به صورت مفصل در مجله فرادرس منتشر شده است که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

تست نفوذ سایت چیست؟ — آموزش به زبان ساده

از همراهی شما با مجله فرادرس بسیار سپاسگزاریم.

خدا قوت.
از بین مقایسه های موجود، تخصصی ترین مقایسه ای بود که مطالعه نمودم.

سلام من با سی شارپ کار پردازش تصویر انجام دادم و از کتابخانه imgu cv استفاده میشه و در حقیقت همون open cv زبان c++ هستش پایتون هم در پس زمینه از همون کتابخانه های open cv برای کارهای یادگیری ماشین و پردازش تصویر استفاده میکنه اما قطعا توی کار پردازش تصویر و یادگیری ماشین سرعت خیلی مهمه و بهتره که نه از سی شارپ و نه از پایتون بلکه مستقیما از cpp استفاده بشه اما مشکل cpp اینه که امکانات بصری و طراحی gui خوبی نداره با این وجود در سی شارپ بهترین امکانات gui موجوده و اگه از پلات فرم wpf استفاده بشه gui شما بی رقیب خواهد بود.

سلام وقت بخیر
اول لازمه بابت مقاله کاملتون تشکر کنم .
دوم اینکه من خودم سی شارپ کار میکنم و خیلی شک داشتم که برم سمت پایتون و سی شارپ رو کنار بذارم که وقتی دیدگاه هارو خوندم متوجه شدم دنیای سی شارپ خیلی قوی تره .

ولی واقعا پایتون هم بد نیست و زبون بشدت راحت و کاربردیه .

عالی بود ولی به چند چیز متاسفانه اشاره نشد
من با سی شارپ کار میکنم اما این سوال رو نفهمیدم!!!
چرا برخی ها میگن با سی شارپ نمیشه سیستم عامل ساخت…
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%88%D8%B2_%DB%B1%DB%B0
داخل این صفحه برین…
زده که ویندوز 10 با سی و سی پلاس پلاس و سی شارپ ساخته شده!!!
پس معلومه سی شارپ بالاترینه!!! پایتون در برابرش هیچی نیست
بعد تازه شما اگه دنبال برنامه های حرفه ای میگردین همش آموزش سی شارپ میاره هم تو فرادرس – هم تو دانشجویار و … – اما خب خیلی ها پایتون رو ترجیح میدن اما خب هر دوشون به یه اندازه کاربردی اند….
پست مفیدی بود

سلام ،
خب سی شارپ مال مایکروسافت هست و پایتون حریف سی شارپ هست.
و ویندوز مال مایکروسافت هست.
توقع ندارین که مایکروسافت بیاد و برای ساخت سیستم عامل از زبان شرکت حریف استفاده کنه ؟
خب میاد از زبان خودش استفاده می کنه.
لطفا تعصبی از یه زبان دفاع نکین.

من از یک منبع معتبر خوندم که زیر ۱ درصد از ویندوز ۱۰ با c# نوشته شده و اکثرش با c نوشته شده.

از نظر من که با هر دو زبان کار کردم سی شارپ برتره چون همه کار میشه باهاش کرد مثلا asp برای طراحی وب xamarin برای موبایل ml.net برای هوش مصنوعی و تو بازی سازی که پایتون حرفی برای گفتن نداره چون بیس آنریل که سی پلاس پلاسه و بیس یونیتی سی شارپه به نظرم پایتون فقط کتابخانه های زیادی داره که قدرت نیست چون یه کتابخانه خوب بهتر از صد تا کتابخانه معمولیه. فقط پایتون الان توی هوش مصنوعی قوی تره.در نهایت یه مشکل بزرگ پایتون اینه که همه ی تصمیم گیری ها به کامپایلر بر میگرده که اگه کامپایلر به مشکل بر بخوره همه برنامه به باد فنا میره

دم شما گرم. بابت پست خوبتون
همه زبانها در جای خودشون خوبن بنظرم
مهم اینه که روی چه پروژه ای بخواید کار کنید
برای دسکتاپ و هاست های ویندوزی یا ارتباط با سخت افزار بنظرم سیشارپ بهتره.
برای طراحی سایت هم asp اوکیه هم سرعتش هم قدرتش خوب بوده. (پایتون هم بنظرم خوبه)
در بازی سازی پایتون بنظرم به گرد پای unity3D نمیرسه.

تاحالا پایتون کار نکردم و نمیتونم دربارش نظر بدم.
ولی با سیشارپ هر نوع پروژه ای بخواید نوشتم و راضیم ازش. حتی یک کتاب سیشارپ و یک کتاب asp.net نوشتم.

چند سال پیش هم جاوا رو با سیشارپ مقایسه میکردن ولی جدیدا تقریبا در بعضی موارد از جاوا جلوزده مثلا در بحث EF و ORM

الان هم پایتون دارن با سیشارپ مقایسه میکنند.
مهم اینه که مایکروسافت پشت زبان سیشارپه و هر چیزی رو داره با قدرت تمام انجام میده تا بهترین باشه. مثل قبلا که سیستم عامل ویندوز رو کسی تحویل نمیگرفت ولی الان 70 درصد سیستم عاملهای جهان ویندوز دارن استفاده میکنند.
و مهمتر از اون IDE Visual studio هست که در حال حاضر هیچ IDE به گرد پای این محیط نمیرسه. و برنامه نویس باهاش میتونه همه کار انجام بده.
تنها انتخاب زبان ملاک نیست.
یدونه خطا توی محیط های دیگه اتفاق بیفته براحتی قابل رفع مثل ویژوال نیست.

در کل بنظرم هرکسی یک زبان رو شروع کرد تا اخرش همون رو ادامه بده.
موفق باشید

ممنون از توضیحات تکمیلی

سلام ، دوست عزیز ، اینکه شما پایتون‌کاری مبنی بر این نمیشه که پایتون بهتر باشه .
هر زبان برنامه نویسی کاربرد و خصوصیات و خوبی های خودشو داره .
کسی میتونه در این مورد نظر بده که در هر دو زبان تخصص داشته باشه و باهاشون چندین پروژه نوشته باشه .
و شما از طرز گفتارت معلومه همون پایتون رو هم در حد ابتدایی بلدی که چنین حرفی زدید .
موفق باشید

واقعا دارید پایتوتونو با سی شارپ مقایسه میکنید اینکه معلومه پایتون بی نهایت برابر بهتر از سی شارپه

گل پسر #c کار کردی تا حالا . #c یک زبان کامپایلری هست در صورتی که پایتون تفسیرش در زمان اجرا هست . سرعت کمتری نسبت به سی شارپ خواهد داشت . برای برنامه نویسی پردازش بالا به دلیل وجود کتابخانه های خوب پایتون بهتر خروجی میگیرید ولی این قدرت خود زبان رو نشون نمیده . تو بنچمارک های جهان برای فریم ورک های وب با آمدن دات نت کور بعد از c++ سی شارپ حرف اول رو میزنه الان . django خیلی رتبه پایین تری داره . پایتون یک زبان بیزینسی نیست زبان آکادمیک هست . تازه هرکسی این دوتا رو با هم مقایسه کنه واقعا بره غاز بچرونه واسش بهتره .

اکثرا برنامه های گرافیکی و سه بعدی نظیر مایا،تری دی مکس ،سینما فوردی ُُُ،پوزر،بلندر و…. از اسکریپنهای پایتون استفاده می کنند
برای بازیسازی سوای کتابخانه ها ، نرم افزارآتریل انجین وبلندر از اسکریپتهای پایتون استفاده می کنند
بیشتر برنامه های داده کاوی و هوش تجاری نظیر پاور بی ای ،رپید ماینر ،اکسل ،و… از افزونه پایتون اسنفاده می کنند
از کتابخانه های سی وسی پلاس پلاس میشه داخل پایتون استفاده کرد و سرعت اجرای کدها رو هزاربرابر کرد برا همین منظور از cython استفاده میشه
پایتون همه جا خزیده و نفوذ کرده در جاوا jthon در جاوا اسکریپت pyjsدر دانت نت ironpython
در pyqt5 میشه همه جور نرم افزار از موبایل گرفته تا طراحی وب از پایتون استفاده کرد چون آموزش وجود نداره دلیلی برعدم کارائی پایتون نیست تا دوسال قبل هم آنچنان آموزشی براپایتون وجود نداشت ولیک الان بسرعت داره فراگیر میشه و توانایی های اون شناخته میشه
در آخر برای اون کسی که در هریک انقدر مهارت پیدا میکنه که کدهای پیچیده بزنه و نرم افزار تولید کنه یادگیری اون یکی چیز سختی نیستش که بخواد باهم مقایسه اش کنه علی الخصوص برای پایتون کارا که بجهت افزایش قدرت و کارایی اون لازمه c++ هم یادبگیران

با سلام ، مقاله خوبی بود
اما در زمینه برنامه نویسی موبایل پایتون فقط کتابخانه داره همین بس .
اما شی شارپ از روی sdk اندروید و ای او اس برای سی شارپ توسعه داده
که قدرت هم اندازه جاوا با اندروید دارد
قطعا برنده توسعه موبایل و مخصوصا ویندوز سی شارپ هستش ، در مورد بازی هم اکثر به سی شارپ با یونیتی اتفاق نظر دارند ، فقط پایتون کتاب خانه داره در زمینه ها اینکه نشد برتری

بنده تجربه برنامه نویسی اندروید با سی شارپ و جاوا دارم که این تحلیل رو کزدم
در ضمن به کد جاوا اندروید و زامارین نگاه کنید تقریبا یکی هستن اما یه دلیل معماری خاص زامارین خحم خروجی زیاد است به نسبت جاوا

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *