پادکست چیست و چطور آن را بسازیم؟ — راهنمای کاربردی و سریع

۲۹۶۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ تیر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
پادکست چیست و چطور آن را بسازیم؟ — راهنمای کاربردی و سریع

در تعریف بسیار ساده، پادکست به مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی می‌گویند که برای دانلود یا گوش کردن آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر، پادکست‌ها مانند برنامه‌های رادیویی هستند با این تفاوت که می‌توان به صورت آنلاین و در هر زمان و مکان به آن‌‌ها گوش داد. توجه داشته باشید که در مطالب پیشین مجله فرادرس، به طور کامل در مورد نحوه ساخت پادکست با تجهیزات بازار ایران - از میکروفون گرفته تا ساخت استودیو - به طور کامل و با جزئیات دقیق پرداختیم. اما این‌که به معنای واقعی، پادکست چیست و چه کاربردهایی را می‌توان برای آن در نظر گرفت، موضوعی است که در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

تعریف پادکست چیست ؟

در تعریف دقیق‌تر، پادکست به مجموعه‌ای از سخنرانی‌هایی می‌گویند که بر روی موضوعی خاص تمرکز داشته باشد. موضوع‌هایی مانند نحوه شروع یک کسب و کار یا آشنایی با تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ، مثال‌هایی از این موضوعات هستند. حتی می‌توان بحث‌های مرتبط با موسیقی مانند تئوری موسیقی یا بحث در مورد آکوردهای گیتار را نیز در مجموعه‌ای از پادکست‌ها جای داد. در نهایت، با استفاده اپلیکیشن موبایل می‌توانید این مجموعه‌ها را در گوشی موبایل خود به‌ویژه هنگام رفت و آمد به محل کار، گوش کنید.

پادکست چیست

آیا پادکست ویدیویی هم داریم؟

امروزه بیشتر پادکست‌ها به صورت صوتی هستند اما پادکست‌های ویدیویی هم وجود دارند. پادکست‌ها معمولا به گونه‌ای هستند که نیازی به محتوای بصری در آن‌ها دیده نمی‌شود چراکه معمولا در پس‌زمینه کارهای روزمره به آن‌ها گوش می‌دهیم و از این رو، نیازی به مشاهده محتوای بصری وجود ندارد.

به طور مثال، افراد به طور معمول به هنگام رانندگی به این پادکست‌ها گوش می‌دهند. به همین دلیل، نمی‌توانند در آن لحظه، ویدیویی تماشا کنند. به طور مشابه، به هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی نیز می‌توان به پادکست گوش داد. در حقیقت، هر زمانِ تلف شده‌ای‌ که وجود داشته باشد، برای مشاهده پادکست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرق پادکست سریالی با پادکست چیست ؟

تعریف این نوع پادکست بسیار ساده است. همانند سریال‌های تلویزیونی، پادکست‌های سریالی نیز وجود دارند که هر قسمت از پادکست سریالی، بخشی از یک مجموعه واحد را تشکیل می‌دهد.

پادکست چیست

روش سریع ساخت پادکست

توسعه، صدابرداری، ویرایش و توزیع پادکست، فرآیندی زمان‌بر است. با این وجود، حال که می‌دانیم پادکست چیست و چه کاربردهایی به‌ویژه در بازاریابی اینترنتی دارد، روش‌های زیر را برای ساخت سریع پادکست بررسی می‌کنیم. با بررسی این روش‌ها یاد می‌گیریم که چگونه پادکست مورد نظر خود را بسازیم.

  • تعیین موضوع و هدف: موضوع پادکستی را انتخاب کنید که با علاقه‌مندی‌ها و مهارت‌های شما همراستا باشد. هدف‌های خود را برای ساخت پادکست یادداشت کنید. علت‌های مختلفی وجود دارد که بخواهیم یک پادکست بسازیم. از جمله این علت‌ها می‌توان به افزایش «آگاهی از برند» (Brand Awareness)، تعامل با کاربران و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مهم با آن‌ها اشاره کرد.
  • به پادکست‌های مشابه گوش کنید: به دنبال بهترین پادکست‌های مرتبط با موضوع انتخابی خود باشید. به قسمت‌های (اپیزودهای) مختلف آن‌ها گوش کنید و بازخوردهای کاربران را نیز بررسی کنید. علاوه بر این، مدت زمان هر پادکست و نوع محتوای ارائه شده هریک را نیز در نظر بگیرید.
  • فرم پادکست خود را انتخاب کنید: انواع مختلفی از پادکست وجود دارد. از بین انواع پادکست می‌توان به گفتگوهای دو نفره با افراد معروف (Talk Show)، تک‌گویی (مونولوگ) و داستان‌های تخیلی و واقعی اشاره کرد. در همین مرحله نیز می‌توانید تعداد قسمت‌های فصل اول پادکست خود را به شکل حدودی مشخص کنید. طول هر پادکست نیز در همین مرحله تخمین زده می‌شود. علاوه بر این، مشخص کنید که پادکست را به صورت تک‌نفره اجرا می‌کنید یا از مجری (میزبان) دیگری هم کمک می‌گیرید.
  • نامی را برای پادکست انتخاب کنید: زمانی که فرمت پادکست را مشخص کردید، نام آن را نیز مشخص کنید. این نام باید ساده و سرراست باشد. نامی را شامل کلمه‌های کلیدی مرتبط انتخاب کنید تا در بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (سئو) نیز اثر داشته باشد.
  • طرح کلی پادکست خود را بنویسید:‌ بسته به نوع پادکست، طرحی کلی را روی کاغذ یادداشت کنید. حتی اگر مصاحبه‌ای ساده را ارائه می‌دهید، داشتن قالب کلی مصاحبه، به حرکت در مسیر اصلی کمک می‌کند. بخشی را برای پیام خوشامدگویی به مخاطبان در نظر بگیرید. همچنین، بخش پایانی را به همراه پیام «فراخوانی به اقدام» (Call to Action) لحاظ کنید تا درخواست‌های خود را در انتهای پادکست، به کاربر بگویید.
  • تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنید: برای شروع به برخی تجهیزات از جمله میکروفون یا دستگاه ضبط صدا (رکوردر)، «پاپ فیلتر» (Pop Filter) و هدفون نیاز دارید. همچنین، بسته به نوع تجهیزات، شاید به کارت صدا هم نیاز داشته باشید.
  • فضای صدابرداری را آماده کنید:‌ بعد از تهیه تجهیزات، باید آن‌ها را در فضایی ساکت و آرام قرار دهید. استفاده از عایق‌های صوتی یا تجهیزات ارزان‌قیمت مانند موکت و پرده‌های ضخیم، تا حد قابل توجهی از بازگشت صدا (Reverb) جلوگیری می‌کند. در تصویر زیر، نمونه‌ای از یک فضا برای صدابرداری آورده شده است.
  • شروع کنید به ضبط پادکست: با استفاده از نکات یادداشت شده قبلی، پادکست خود را ضبط کنید. در ابتدا ممکن است انجام کار قدری دشوار باشد اما با کمی صبر، به مرور در فرآیند اجرا پیشرفت می‌کنید. به طور قطع مدتی طول می‌کشد تا به قرار گرفتن در پشت میکروفون عادت کنید. یک لیوان آب ولرم در کنار خود داشته باشید و در هر زمانِ لازم، استراحت کنید.
  • فایل‌های صوتی را ویرایش کنید: هر بخشی که اشکالی داشته باشد را حتما حذف کنید. پادکستی که می‌سازید باید به طور کامل بر روی موضوع اصلی متمرکز باشد. بنابراین، هر  بخشی را که از موضوع اصلی خارج شده بود با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش صوتی، حذف کنید.
  • پادکست را برای توزیع (انتشار) آماده کنید:‌ توضیح کوتاهی را در مورد پادکست خود و بر اساس قواعد سئو بنویسید. کاور مناسبی را با استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ طراحی کنید. علاوه بر این، می‌توانید از گرافیست برای طراحی‌های گرافیکی کمک بگیرید. کاور مربوط به پادکست، به طور معمول اندازه‌ای مربعی مانند ۱۴۰۰×۱۴۰۰ یا ۳۰۰۰×۳۰۰۰ پیکسل دارد.
  • پادکست را آپلود کنید: به کمک پلتفرم‌های میزبانی پادکست، پادکست خود را آپلود کنید. این پلتفرم‌ها خوراک RSS را نیز برای پادکست شما فراهم می‌کنند. از میان این پلتفرم‌ها می‌توان به Anchor و Buzzsprout اشاره کرد. البته با توجه به برخی محدودیت‌ها ممکن است بخواهید پادکست را در وب‌سایت خودتان منتشر کنید. برای این کار کافی است با وردپرس و قالب‌های آماده آن آشنا باشید و نیازی به دانش کدنویسی برای طراحی سایت ندارید.
  • پادکست خود را در پلتفرم مناسب، ثبت کنید: با استفاده از لینک RSS پادکست، آن را در پلتفرم‌هایی مانند Spotify یا Apple Podcast و Google Podcast ثبت کنید.
  • بازاریابی پادکست داشته باشید: وب‌سایتی را برای پادکست خود بسازید و در شبکه‌های اجتماعی، مطالبی راجع به آن تهیه کنید. برای این کار باید با روش‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی آشنا باشید. کانال‌های مرتبط با پادکست خود را پیدا کنید و با اعضای آن‌ها تعامل داشته باشید. در این میان می‌توانید از پادکسترهای هم‌ردیف خود درخواست کنید تا با آن‌ها پادکستی چندنفره داشته باشید. در نهایت، خلاق باشید و با فاصله زمانی منظمی، پست‌های خود را تولید و منتشر کنید.
ساخت استودیو
نمونه‌ای از یک استودیوی تجهیز شده

هدف پادکست چیست ؟

پادکست هدف‌های بسیار زیادی دارد اما مهمترین هدف آن، سرگرمی مخاطب است. طرفداران پادکست علت‌های دیگری را نیز برای گوش دادن به آن ذکر می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد.

  • بررسی خبرها و اتفاقات روز
  • اطلاع از موضوع‌های جدید در حوزه‌های تخصصی
  • طنز
  • گوش کردن به مصاحبه افراد معروف
  • گوش کردن به داستان

در پشت تمام این موارد، یک دلیل اصلی نهفته و آن، سرگرمی مخاطب است. این‌که شنونده بخواهد موضوع جدیدی را یاد بگیرد یا فقط برای گذران وقت خود به یک پادکست گوش کند، تفاوتی در اصل موضوع ایجاد نمی‌کند. در هر صورت او دوست دارد که از تجربه گوش دادن به پادکست، لذت ببرد. به طور قطع، اگر لذتی وجود نداشته باشد، به ادامه پادکست هم گوش نخواهد داد.

چطور پادکست را ترویج کنیم؟

تا اینجا به خوبی می‌دانیم که پادکست چیست و چرا باید برای سرگرمی مخاطب از آن استفاده کنیم. اما در کنار سرگرمی مخاطب، کسب و کارها هم دلیل خود را برای ساخت پادکست دارند و آن، بهبود کسب و کار با این روش است. به همین دلیل در ادامه، روش‌هایی را برای ترویج بهتر پادکست ارائه می‌کنیم.

طراحی کاور پادکست

شاید زمان زیادی را برای ضبط و تولید پادکستی باکیفیت صرف کرده باشید اما اگر مخاطب بر روی آن کلیک نکند، همه زحمت‌ها به هدر می‌روند. نکته اصلی، متقاعد کردن مخاطب است. در حقیقت، مخاطب باید به این نتیجه برسد که پادکست شما، ارزش گوش کردن و صرف زمان را دارد. برای این کار باید کاور مناسبی طراحی کنید. با مطالعه مطلب زیر، با نحوه طراحی این کاور نیز آشنا می‌شوید.

طراحی کاور پادکست

استفاده مناسب از سئو

با استفاده از روش‌های تحقیق کلمات کلیدی و تولید پادکست منطبق با جستجوهای کاربر، احتمال افزایش ترافیک ورودی از گوگل و افزایش مخاطب وجود دارد. به کمک روش‌های سئو داخلی و خارجی سایت می‌توانید ترافیک مناسبی را از این راه بدست آورید.

با توجه به اهمیت یادگیری نرم‌افزارهای ویرایش صوت برای ساخت پادکست، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش آموزش ویرایش فایل های صوتی با ادوبی ادیشن Adobe Auditionکرده که لینک آن در ادامه آورده شده است.

برای دیدن فیلم آموزش آموزش ویرایش فایل های صوتی با ادوبی ادیشن Adobe Audition + اینجا کلیک کنید.

تهیه متن پادکست

با توجه به این‌که می‌دانید پادکست چیست و چه اهمیتی برای سئو مطالب مرتبط با آن وجود دارد، به طور قطع به اهمیت متن در این روش‌ها نیز پی برده‌اید. به همین دلیل، بهتر است که متن پادکست صوتی خود را نیز آماده کنید تا قابلیت جستجوی آن در موتورهای جستجو بیشتر شود. علاوه بر این، با استفاده از متن پادکست، به شکل ساده‌تری می‌توانید با مخاطب ارتباط برقرار کنید و موضوع مورد نظر خود را به او شرح دهید.

طراحی وب سایت

با استفاده از وب سایت خود می‌توانید مرکز مناسبی را برای ساخت و انتشار پادکست فراهم کنید. داشتن وب‌سایت مناسب باعث می‌شود که کاربران برای دسترسی به شما و پادکست‌ها راه ساده‌تری داشته باشند. البته سادگی دسترسی فقط برای کاربران نیست و گوگل و سایر موتورهای جستجو نیز برای «نمایه‌گذاری» (Index) مطالب از این موضوع بهره می‌گیرند. برای طراحی و ساخت وب‌سایت، مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزشی «فرادرس» از لینک زیر پیشنهاد می‌شود.

نحوه ترویج و تبلیغ پادکست چیست؟

امروزه بی‌شمار پادکست در فضای وب وجود دارد و بنابراین، برای کسب درآمد از پادکست باید توجه مخاطب را از میان این تعداد زیاد جلب کنید. یکی از این روش‌ها این است که با شیوه‌های کسب درآمد از تبلیغات آشنا باشید و با بکارگیری آن‌ها،‌ نرخ بازگشت سرمایه را افزایش دهید. همچنین، هرگاه پادکستی منتشر کردید یا نیاز به اطلاع‌رسانی تخفیف‌ها و موارد مشابه داشتید، استفاده از تبلیغات پوش نوتیفیکیشن نیز توصیه می‌شود. به طور خلاصه می‌توان از روش‌های زیر برای ترویج پادکست استفاده کرد

میکروفون پادکست

معیارهای اندازه گیری موفقیت پادکست چیست ؟

حالا که به خوبی ‌می‌دانیم پادکست چیست و چطور باید تبلیغات آن را انجام دهیم، باید با معیارهای اندازه‌گیری موفقیت در پادکست هم آشنا باشیم. با بررسی آمارهای مرتبط با پادکست خود می‌توانید قسمت‌های مختلف پادکست خود را بهبود بدهید و آن‌ها را به حوزه تخصصی (Niche) خود نزدیک کنید. معیارهایی که باید برای این کار در نظر بگیرید، در زیر آورده شده‌اند.

  • تعداد دانلود قسمت‌ها
  • اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های مورد استفاده کاربران
  • اطلاعات جمعیت‌شناسی مانند سن، جنس و ...
  • اطلاعات جغرافیایی
  • زمان کل صرف شده برای گوش دادن به هر قسمت
  • درصد مشترکان پادکست

البته اگر مخاطبان خود را افزایش داده باشید، معیارهای دیگری را نیز باید برای اندازه‌گیری در نظر بگیرید. به طور مثال، اگر وب‌سایت داشته باشید باید با استفاده از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس، ترافیک ورودی و رفتار کاربران را رصد کنید. همچنین، اگر کانال‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام راه‌اندازی کرده‌اید، تعداد لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها، ذخیره و نظرات ازجمله معیارهای مهم اندازه‌گیری موفقیت پادکست به شمار می‌آیند.

استفاده از دیجیتال مارکتینگ برای کسب درآمد از پادکست

حالا که به خوبی می‌دانیم که پادکست چیست باید به شکل بهتری در مورد نحوه کسب درآمد از پادکست صحبت کنیم. با مطالعه ادامه مطلب، با نحوه درآمدزایی پادکست و همراهی آن با بازاریابی اینترنتی آشنا خواهید شد. در حقیقت، شاید ساخت پادکست نیازمند شناخت کامل مخاطب باشد اما درآمدزایی از آن به فعالیت‌های بیشتری نیاز دارد که این فعالیت‌ها در ادامه فهرست شده‌اند.

  • بازاریابی همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ) و فعالیت‌های اسپانسری: فعالیت اسپانسری فقط پادکست شما را ترویج نمی‌کند بلکه نتایج رضایت‌بخش مالی را نیز به همراه دارد. با استفاده از افیلیت مارکتینگ، بابت معرفی سایر شرکت‌ها در پادکست خود، از آن‌ها کمیسیون دریافت می‌کنید.
  • درخواست اشتراک: روش دیگر برای درآمدزایی این است که به طور مستقیم از مخاطب خود بخواهید اشتراک پولی پادکست شما را تهیه کند. البته برای این کار به تلاش مضاعفی نیاز دارید تا به‌صورت مناسبی هم محتوای باکیفیتی تولید کنید و هم هدیه‌هایی را برای آن‌ها در نظر بگیرید.
  • فروش محصولات: فروش محتوا و محصول نیز روش دیگری است تا از این راه درآمد کسب کنید. محصولات شما ممکن است کتاب، دوره آموزشی آنلاین، خدمات یا سایر موارد مشابه باشد.
  • جذب سرمایه: گاهی اوقات چاره‌ای نیست که از کاربران بخواهیم تا در صورت تمایل برای ساخت پادکست، کمک‌های مالی - هرچند کم - داشته باشند. این کار در کشورهای دیگر مرسوم است و بسیاری از پادکست‌ها با کمک کاربران خود جریان دارند.

لوازم ساخت پادکست چیست ؟

برای ساخت پادکست لزوما قرار نیست هزینه‌های بالایی را صرف کنید. البته هرقدر از تجهیزات بهتری استفاده کنید، کیفیت بالاتری هم خواهید داشت. با این وجود، می‌توان با رعایت برخی اصول ابتدایی، پادکست مناسبی تهیه کرد. در ادامه، یاد می‌گیریم که حداقل لوازم برای ساخت پادکست چیست و چطور می‌توان آن‌ها را فراهم کرد.

فضای آکوستیک

پیش از هر چیزی باید یک اتاق یا استودیوی کوچک آماده کنید. اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی را برای این کار صرف کنید و پادکستی تک‌نفره را اجرا می‌کنید، می‌توانید از محفظه‌ (باکس) ضبط استفاده کنید. نمونه‌ای از این محفظه‌ها در تصویر زیر نشان داده شده است. این محفظه‌ها با هزینه‌ای بسیار کم قابل تهیه و ساخت هستند. دیواره این محفظه‌ها باید شامل جاذب صوتی باشد. البته در مطلب «ساخت پادکست» مجله فرادرس، به طور کامل در رابطه با نحوه آماده‌سازی این فضا توضیح داده شده و لینک آن در ابتدای مطلب قرار داده شده است.

به طور معمول از شانه تخم‌مرغ برای جاذب صوتی استفاده می‌کنند اما این کار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چراکه بازدهی این روش بسیار پایین است و متاسفانه حشرات بسیاری را به خود جذب می‌کنند.

با آماده‌سازی چنین فضایی، پادکست ضبط شده در نهایت کیفیت مناسبی خواهد داشت به‌طوری‌که حتی با استفاده از میکروفون‌های ارزان‌قیمت نیز، خروجی مناسبی به‌دست می‌آید.

اما اگر بخواهید با هزینه بیشتری یک استودیو بسازید، به طور قطع باید دیوارهای جاذب صوت را از داخل نصب کنید و بیرون استودیو را نیز به شکل مناسبی عایق‌کاری کنید. استفاده از دیفیوزرها و فوم‌های شانه‌‌ تخم‌مرغی باعث می‌شود تا اکو و «Reverb» حذف شود.

میکروفون

ازجمله جذاب‌ترین بخش‌های ساخت پادکست، تهیه میکروفون است. میکرفون‌ها دامنه گسترده‌ای را چه از نظر کاربرد و چه از نظر قیمت دارند. برای تهیه میکروفون، گزینه‌های مختلفی را در اختیار دارید که در ادامه به طور خلاصه به آن‌ها اشاره می‌شود.

  • میکروفون کاندنسر: میکروفون‌های گران‌قیمت و بسیار حساسی هستند که تنها در محیط‌های استودیویی کاربرد دارند و کیفیت بسیار بالایی را فراهم می‌کنند.
  • میکروفون دینامیک: این میکروفون‌ها، قیمت مناسب‌تری دارند و با توجه به الگوی دریافت صوت و فرکانس‌ها، در سایر محیط‌ها به‌ویژه محیط‌های شامل نویز هم قابلیت استفاده دارند.
  • میکروفون یقه‌ای: این نوع از میکرفون‌ها برای مصاحبه‌ها به‌ویژه در فضای باز کاربرد دارند و در فضاهای کوچک نیز می‌توان از آن‌ها بهره برد. اگر فضای آکوستیک مناسبی نداشته باشید، استفاده از  میکروفون‌های یقه‌ای گزینه مناسبی به شمار می‌آید.

البته میکروفون‌های دیگری مانند میکروفون‌های نواری و شات‌گان نیز وجود دارند اما فهرست بالا، کاربرد بیشتری دارد.

ضبط کننده صدا (رکوردر)

در  بسیاری از موارد، خاصه زمانی که از میکروفون‌های کاندنسر یا دینامیک استفاده می‌کنید، برای اتصال به کامپیوتر باید از رابط مناسبی به نام کارت صدا استفاده کنید. البته میکروفون‌های USB هم وجود دارند که نیاز به استفاده از کارت صدا را برطرف می‌کنند اما کارت صدا، کیفیت بهتری را به‌همراه دارد. با توجه به این‌که می‌دانیم هدف از ساخت پادکست چیست و چه کیفیتی نیاز داریم، شاید بهره‌گیری از رکوردرهای صدا گزینه مناسبی به حساب بیاید.

به کمک رکوردر، نیازی به کارت صدا نخواهیم داشت و به‌طور معمول، صدایی باکیفیت را ضبط می‌کنیم. همچنین، تقریبا در تمامی محیط‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. در نهایت، اگر تهیه میکروفون برای شما  امکان‌پذیر نبود، می‌توانید از میکروفون تلفن همراه خود استفاده کنید.

رکوردر پادکست چیست

قابلیت VoLTE برای ضبط مصاحبه

گاهی اوقات ممکن است برای ساخت پادکست، مصاحبه‌ای تلفنی انجام دهید. در این شرایط بهتر است از قابلیت VoLTE گوشی تلفن همراه استفاده کنید تا مکالمه شما کیفیت بالایی داشته باشد.

معرفی فیلم آموزش ویرایش فایل های صوتی با ادوبی ادیشن Adobe Audition

دوره ادوبی ادیشن

اگر مطلب را تا اینجا مطالعه کرده باشید، به خوبی می‌دانید که پادکست چیست و چطور می‌توان با ساخت آن، درآمد مناسبی کسب کرد. اما نکته مهمی که در این میان باید به آن پرداخته شود، ویرایش فایل‌های صوتی است. در زمان ساخت و تولید یک برنامه، با فایل‌های صوتی زیادی کار می‌کنید. مدیریت و ویرایش این فایل‌های صوتی، قدری زمان‌بر است و همچنین، به نرم‌افزاری قدرتمند نیاز دارد که فایل‌های خام را با آن ویرایش کنید. یکی از قدرتمندترین ابزارها برای این کار، نرم‌افزار «Adobe Audition» است که در بسیاری از استودیوها برای ویرایش فایل‌های صوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این‌رو، «فرادرس» دوره‌ای ۴ ساعت و نیمی را در قالب ۵ درس فراهم کرده است که در ادامه، به توضیح این درس‌ها می‌پردازیم.

درس اول این آموزش به آشنایی به نرم‌افزار اختصاص دارد و برخی از تعریف‌های اولیه در آن ارائه می‌شود. در درس دوم، اصطلاحات و واژگان پراهمیت صوتی بررسی می‌شود که ازجمله می‌توان به «نرخ نمونه‌برداری» (Sample Rate) و ضبط فایل‌های صوتی در محیط‌های «Waveform» و «Multitrack» اشاره کرد. در درس سوم، نحوه اضافه کردن جلوه‌های ویژه به فایل‌های صوتی و کار با افکت‌ها آموزش داده می‌شود. در همین درس به طور کامل با اکولایزر نیز آشنا می‌شوید. در درس چهارم به طور کامل به محیط «Multitrack» پرداخته می‌شود. در نهایت، درس پنجم به ویدیو و نحوه کار با صدای «Surround Sound» اختصاص دارد.

برای دیدن فیلم آموزش آموزش ویرایش فایل های صوتی با ادوبی ادیشن Adobe Audition + اینجا کلیک کنید.

بهترین اپلیکیشن های پادکست چیست ؟

اگر مطلب را تا اینجا مطالعه کرده باشید، به‌خوبی می‌دانید که پادکست چیست و برای ساخت آن به چه تجهیزاتی نیاز دارید. lما ساخت پادکست با گوشی موبایل هم امکان‌پذیر است و علاوه بر این، گوش دادن به پادکست‌ها نیز به کمک اپلیکیشن‌های موبایل امکان‌پذیر است. به همین دلیل، در ادامه به برخی از بهترین اپلیکیشن‌های پادکست اشاره می‌کنیم.

Castbox

این اپلیکیشن که به صورت وب هم در دسترس است، قابلیت‌های جالبی دارد و اپلیکیشن آن، هم برای iOS و هم برای اندروید وجود دارد. علاوه بر این، از اپل واچ و CarPlay نیز پشتیبانی می‌کند.

  • لینک دانلود Castbox از گوگل پلی (رایگان): «+»
  • لینک دانلود Castbox از اپ استور (رایگان): «+»
پادکست کست باکس

RadioPublic

«RadioPublic» از جمله اپلیکیشن‌های پادکست به شمار می‌آید که برای پلتفرم‌های iOS و اندروید توسعه پیدا کرده است. این اپلیکیشن، رایگان است و نیازی به ثبت‌نام ندارد. در این اپلیکیشن می‌توانید قسمت‌های مختلف پادکست را دانلود یا آن‌ها را به صورت آفلاین گوش کنید. همچنین، ازجمله امکانات خاص در RadioPublic این است که می‌توانید خوراک RSS شخصی اضافه کنید.

پادکست radiopublic
  • لینک دانلود RadioPublic از گوگل پلی (رایگان): «+»
  • لینک دانلود RadioPublic از اپ استور (رایگان): «+»

Pocket Casts

این اپلکیشن برای افرادی مناسب است که به‌خوبی می‌دانند معنای پادکست چیست و به انواع مختلف آن گوش می‌کنند. رابط کاربری Pocket Casts فوق‌العاده است و از حالت «Dark» هم پیشتیبانی می‌کند. علاوه بر گزینه‌های گفته شده، قابلیت جستجو و فیلتر کردن نتیجه‌ها نیز از امکانات این اپلیکیشن به شمار می‌آید. در ادامه، فهرستی از ویژگی‌های برجسته این اپلیکیشن آورده شده است.

  • حذف بخش‌های بی‌صدا
  • تنظیم سرعت پخش (کند یا سریع)
  • امکان تقویت صدا
  • امکان انتخاب فصل‌های مختلف
  • پشتیبانی از اپل واچ

ویژگی مهم دیگر در این نرم‌افزار، امکان «هماهنگی» (Sync) با سایر دستگاه‌ها است و با این روش می‌توانید ادامه پادکست‌های خود را در دستگاه‌های دیگر گوش کنید.

  • لینک دانلود RadioPublic از گوگل پلی (رایگان): «+»
  • لینک دانلود RadioPublic از اپ استور (رایگان): «+»
اپلیکیشن پادکست چیست

Stitcher

ازجمله قابلیت‌های Stitcher این است که می‌توان به طور مجزا، نام هر قسمت از پادکست را جستجو کرد و نیازی به جستجوی نام پادکست نیست. امکان تهیه فهرست‌های موردعلاقه و گوش دادن به اخبار از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن است. به کمک Stitcher می‌توانید پادکست خود را منتشر یا به پادکست‌های دیگران گوش کنید. البته طرح‌های مختلف رایگان و پولی نیز برای این اپلیکیشن وجود دارد.

  • لینک دانلود Stitcher از گوگل پلی (رایگان): «+»
  • لینک دانلود Stitcher از اپ استور (رایگان): «+»
اپلیکیشن stitcher

سوالات متداول در رابطه با پادکست

حال که تا اینجا می‌دانیم که پادکست چیست و چه کاربردهایی دارد، در ادامه به برخی از سوالات متداول پیرامون پادکست می‌پردازیم.

معنی پادکست چیست ؟

به فایل‌های صوتی تولید شده برای انتشار در اینترنت، پادکست می‌گویند که می‌تواند در قالب برنامه‌های مختلف یا حتی فصل‌ها و قسمت‌های متنوع باشد.

گوگل پادکست چیست ؟

با استفاده از اپلیکیشن گوگل پادکست می‌توانید به پادکست‌های مورد علاقه خود گوش کنید یا با استفاده از فید RSS پادکست خود، آن را منتشر کنید.

اپل پادکست چیست؟

مشابه با گوگل پادکست، به کمک اپل پادکست نیز می‌توانید به پادکست‌های مورد علاقه خود گوش کنید یا پادکست خود را منتشر کنید.

اپیزود پادکست چیست؟

اپیزود پادکست مانند قسمت‌های مختلف یک سریال است و در اصل، چند اپیزود، یک فصل از پادکست را تشکیل می‌دهد.

بر اساس رای ۱۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
the podcast hostMasterRiversidePODCASTINSIGHTS
۱ دیدگاه برای «پادکست چیست و چطور آن را بسازیم؟ — راهنمای کاربردی و سریع»

خیلی خوب بود . ممنون . زحمت کشیده شده جای قدردانی داره

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *