جیمیل و ۱۳ ویژگی ضروری که باید آنها را بدانید – بخش دوم

۷۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
جیمیل و ۱۳ ویژگی ضروری که باید آنها را بدانید – بخش دوم

قسمت اول این مطلب را می‌توانید از طریق این لینک مطالعه کنید و در ادامه نیز قصد داریم به تعدادی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار کاربردی جیمیل بپردازیم که هر کاربری لازم است به منظور استفاده‌ی بهینه از این سرویس از آنها آگاه باشد.

7. ویژگی‌های آزمایشی (Labs)

اگر به منوی Settings مراجع کنید، متوجه وجود بخش دیگری با عنوان «Labs» در کنار دیگر بخش‌ها خواهید شد. این قسمت به ویژگی‌های آزمایشی جی‌میل اختصاص دارد. در قسمت بعدی، چند ویژگی موجود در این بخش را توضیح خواهیم داد. از آنجایی که قابلیت‌های این بخش به صورت آزمایشی هستند، هیچ تضمینی برای عملکرد صحیح آنها وجود ندارد و حتی ممکن است حذف شوند. با این حال، اغلب این ویژگی‌ها کاربردی هستند. برای فعال یا غیرفعال کردن ویژگی‌های آزمایشی کافی است که دکمه «Enable» یا «Disable» موجود در کنار هر قابلیت را انتخاب کنید. در انتهای کار، برای ذخیره و اعمال تغییرات حتماً بر روی دکمه «Save Changes» کلیک کنید.

توجه: اگر زبان تنظیمات شما در جی‌میل فارسی است، احتمالاً قادر به مشاهده این قابلیت نخواهید بود. برای استفاده از ویژگی‌های این بخش می‌توانید پس از کلیک بر روی آیکون چرخ‌دنده در قسمت بالا چپ صفحه، به «تنظیمات» رفته و از کادر «زبان» در بخش «کلی»، زبان خود را به انگلیسی تغییر دهید. پس از این کار، از طریق مراحل توضیح داده شده ویژگی‌های آزمایشی را فعال کنید. در صورت تمایل می‌توانید زبان خود را دوباره به فارسی تغییر دهید.

8. پنجره پیش‌نمایش (Preview Pane) – ویژگی آزمایشی

با فعال کردن قابلیت «پنجره پیش‌نمایش» (Preview Pane)، هنگامی که بر روی یک ایمیل کلیک کنید، محتوای ایمیل انتخابی شما در سمت راست فهرست پیام‌ها به نمایش درمی‌آید. این ویژگی باعث صرفه‌جویی در زمان شما خواهد شد و اساساً یک نمای چندگانه از صفحه را برای شما فراهم می‌کند تا دیگر نیازی به باز کردن جداگانه ایمیل نداشته باشید.

برای استفاده از Preview Pane باید حالت آن را از بخش Labs در Settings روی Enable قرار دهید. پس از فعال‌سازی، آیکون جدیدی (به شکل چند خط روی هم) در کنار آیکون چرخ‌دنده ظاهر می‌شود. با انتخاب آن می‌توانید تعیین کنید که صفحه شما برای نمایش ایمیل، به صورت «افقی» (Horizontal) یا «عمودی» (Vertical) تقسیم شود. برای تقسیم نکردن صفحه نیز می‌توانید گزینه «No Split» را انتخاب کنید.

9. صندوق‌های ورودی چندگانه (Multiple Inboxes) – ویژگی آزمایشی

«صندوق‌های ورودی چندگانه» (Multiple Inboxes)، مجموعه‌ای از حداکثر پنج صندوق ورودی در پایین صندوق اصلی شما است. به عنوان مثال، شما می‌توانید پنجره‌ای را برای مشاهده ایمیل‌هایی با یک برچسب بخصوص اختصاص دهید و پنجره دیگری را به منظور نمایش ایمیل‌های ستاره‌دار خود ایجاد کنید. پنجره سوم را می‌توانید جهت نمایش ایمیل‌هایی تنظیم کنید که با یک عبارت خاص در ارتباط هستند. برای تعیین محتوای هر صندوق، به بخش «Multiple Inboxes» در Settings بروید. این بخش تنها زمانی ظاهر می‌شود که ویژگی مربوطه را از Labs فعال کرده باشید.

10. پاسخ‌های آماده (Canned Responses) – ویژگی آزمایشی

«پاسخ‌های آماده» (Canned Responses)، همان قالب‌های آماده برای نوشتن ایمیل هستند. با استفاده از این قابلیت می‌توانید از نوشتن ایمیل‌های تکراری مانند ایمیل‌های کاری، تبریک‌ها و غیره خودداری کنید.

11. صندوق ورودی اولویت‌بندی شده (Priority Inbox)

«صندوق ورودی اولویت‌بندی شده» (Priority Inbox)، یک نمای بخصوص در محیط جی‌میل است که ایمیل‌های مهم‌تر را در بخش بالای صندوق ورودی شما به نمایش درمی‌آورد. منظور از ایمیل‌های مهم‌تر، موارد خوانده نشده، علامت‌گذاری شده به عنوان مهم و پیام‌های ستاره‌دار است. باقی موارد در بخش پایین صفحه نمایش داده می‌شود.

برای تغییر وضعیت به Priority Inbox، از نوار کناری در صفحه اصلی بر روی «Inbox» بروید تا یک فلش کوچک در کنار آن ظاهر شود. با کلیک بر روی فلش، یک منو بازشونده به نمایش درمی‌آید که فهرستی با عنوان «انواع صندوق ورودی» (Inbox Type) را در برمی‌گیرد. باید در این فهرست، گزینه «Priority Inbox» را انتخاب کنید. برای سفارشی‌سازی ایمیل‌های موجود در این نوع صندوق ورودی، به بخش Inbox در Settings بروید و در قسمت «Inbox sections» تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنید.

12. جی‌میل آفلاین (Gmail Offline)

«جی‌میل آفلاین» (Gmail Offline)، امکان دسترسی آفلاین شما به ایمیل‌هایتان را فراهم می‌کند. با استفاده از این قابلیت می‌توانید کارهایی از قبیل خواندن، مرتب‌سازی، حذف کردن، آرشیو کردن، نوشتن و زمان‌بندی ایمیل‌ها برای ارسال را بدون نیاز به اینترنت انجام دهید. متأسفانه امکان دسترسی به این قابلیت، تنها در صورت استفاده از مرورگر گوگل کروم برای کاربران فراهم شده است.

برای دسترسی به پیام‌های جی‌میل خود در حالت آفلاین باید افزونه «Gmail Offline Chrome» را نصب کنید. در روش دیگر، می‌توانید به بخش «Offline» در Settings مراجعه کرده و گزینه «Install Gmail Offline» را انتخاب کنید. هنگامی که برای اولین بار اپلیکیشن کروم را اجرا می‌کنید، درخواستی مبنی بر اجازه دسترسی آفلاین به صندوق ورودی جی‌میل شما ظاهر می‌شود. پس از انتخاب گزینه «Allow offline mail»، دکمه «Continue» را انتخاب کنید تا تنظیمات مربوطه برای استفاده آفلاین اعمال شود.

13. گوگل اینباکس (Google Inbox)

«گوگل اینباکس» (Google Inbox)، در واقع رقیب جی‌میل به حساب می‌آید که دارای ظاهری جذاب‌تر است. گوگل اینباکس کارایی بسیار بالایی دارد و باعث صرفه‌جویی در زمان شما می‌شود. طرح‌بندی‌های متفاوت، گروه‌بندی‌های هوشمند ایمیل (Bundles)، یادآورها، کارت‌های قابل اسکن اطلاعات مهم و قابلیت‌های زیاد دیگری در این سرویس فراهم شده است.

شاید جی‌میل قدیمی را به گوگل اینباکس ترجیح دهید. در این صورت، جای هیچ نگرانی نیست زیرا شما مجبور به انتخاب یک گزینه از بین این دو نیستید. برای انتقال به هر یک از این سرویس‌ها در هر زمان دلخواه، کافی است که به یکی از لینک‌های زیر وارد شوید:

سخن آخر

در این مقاله، برخی از ویژگی‌های کاربردی سرویس جی‌میل را به شما معرفی کردیم. نحوه کار با این سرویس برای افرادی که تازه با آن آشنا شده‌اند کمی غیرمنطقی و پیچیده به نظر می‌رسد. از این‌رو، عادت کردن به محیط جی‌میل می‌تواند نسبتاً زمان‌بر باشد. با این وجود، آشنایی با ویژگی‌های کاربردی جی‌میل، استفاده از آن را لذت‌بخش‌تر می‌کند. امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. اگر به مطالعه موضوعات مشابه علاقه‌مند هستید، مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

^^

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MUO
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *