نوشتن اندیس در ورد — به زبان ساده (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)

۳۷۱۳۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
نوشتن اندیس در ورد — به زبان ساده (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)

گاهی اوقات هنگام کار روی یک سند ورد لازم می‌شود که یک فرمول ریاضیاتی در آن وارد کنیم یا ممکن است بخواهیم به محتوایی ارجاع بدهیم که نیازمند «پانویس» (Footnote) باشد. در این موارد باید از «زیرنویس» (Subscript) و «بالانویس» (Superscript) استفاده کنیم. در این مقاله از مجله فرادرس با روش نوشتن اندیس در ورد و پاورپوینت آشنا خواهیم شد.

فیلم آموزشی درج اندیس در ورد

دانلود ویدیو

نوشتن اندیس در ورد و قالب‌بندی متن به این منظور

برای قالب‌بندی متن به صورت زیرنویس یا بالانویس یا همان نوشتن اندیس در ورد، ابتدا باید متن را انتخاب کنیم.

زمانی که متن انتخاب شد، روی فلش کوچک سمت راست-پایین گروه Font در نوار ریبون فوقانی کلیک کنید.

نوشتن اندیس در ورد

در بخش Effects پنجره Font، تیک یکی از چک‌باکس‌های Superscript یا Subscript را بسته به نیاز خود بزنید. اگر در مورد انتخاب این گزینه‌ها مطمئن نیستید، می‌توانید پیش‌نمایش متن را در بخش Preview ببینید. زمانی که آماده شدید، روی OK کلیک کنید.

نوشتن اندیس در ورد

اینک متن انتخابی شما به صورت یکی از متن‌های زیرنویس یا بالانویس ظاهر می‌شود. اگر لازم شد که این کار را لغو کنید، کافی است متن را انتخاب کرده و کلیدهای ترکیبی Ctrl+Space را بزنید. به این ترتیب به سادگی نوشتن اندیس در ورد امکان‌پذیر می‌شود.

به منظور آشنایی بیشتر با محیط ورد و کار در آن، پیشنهاد می‌شود که فیلم آموزش نرم افزار Microsoft Word 2016 را که لینک آن در ادامه آورده شده را مشاهده کنید. بسیاری از نکات در آن آموزش وجود دارد که کار شما در محیط ورد ساده‌تر می‌کند.

میانبرهای صفحه کلید برای نوشتن اندیس در ورد

اگر قصد دارید از متن زیرنویس یا بالانویس به میزان زیادی استفاده کنید، می‌توانید از میانبرهای صفحه‌کلید زیر برای افزایش سرعت کار بهره بگیرید:

  • برای تبدیل متن به بالانویس در ورد، متن را انتخاب کرده و کلیدهای ترکیبی (+)+Ctrl+Shift را بزنید.
  • برای تبدیل متن به زیرنویس در ورد، متن را انتخاب کرده و کلیدهای ترکیبی (=)+Ctrl را بزنید.

درج نمادهای زیرنویس یا بالانویس

ورد و پاورپوینت چندین نماد زیرنویس و بالانویس قالب‌بندی شده مختلف برای استفاده شما ارائه کرده‌اند. برای دسترسی به این نمادها باید به زبانه Insert رفته و روی Symbol کلیک کنید.

نوشتن اندیس در ورد

به این ترتیب یک منوی بازشدنی ظاهر می‌شود. در این بخش باید گزینه More Symbols را انتخاب کنید.

در پنجره Symbol که باز می‌شود، روی فلش کنار کادر Subset بزنید و سپس Superscripts and Subscripts را از منو انتخاب کنید.

نوشتن اندیس در ورد

به این ترتیب به بخش زیرنویس‌ها و بالانویس‌های انتخاب‌گر نماد می‌رویم. در این بخش می‌توانید هر یک از زیرنویس‌ها یا بالانویس‌ها را انتخاب کرده و روی Insert کلیک کنید.

نوشتن اندیس در ورد

بدین ترتیب نماد انتخاب شده زیرنویس یا بالانویس در سند یا ارائه شما ظاهر می‌شود.

سخن پایانی

در این مطلب از مجله فرادرس روش‌های مختلف نوشتن اندیس در ورد را مورد بررسی قرار دادیم، همچنین میانبرهای صفحه کلید مربوط به این موضوع را نیز معرفی کردیم؛ برای نوشتن فرمول‌های مختلف و همینطور فرمول‌های ریاضی در ورد نیز می‌توانید مطلب «نوشتن فرمول در ورد — به زبان ساده» را مطالعه کنید و البته برای اینکه کارها را در نرم‌افزار کاربردی ورد مایکروسافت، سریع‌تر پیش ببرید شاید خواندن و مرور «Word و مهم‌ ترین کلیدهای میانبر در آن» نیز خالی از لطف نباشد.

بر اساس رای ۴۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
howtogeek
۱۲ دیدگاه برای «نوشتن اندیس در ورد — به زبان ساده (+ دانلود فیلم آموزش رایگان)»

آقا سلام وقت بخیر
خیلی ممنون

سلام لطفا در خصوص اندیس در ورد در گوشی اندروید راهنمایی کنید. با تشکر

متاسفانه مشکل من با راهنمایی شما حل نشد. با بکارگیری هیچیک از راه هایی که گفته بودید زیرنویس کردن و بالانویس کردن علائم در فرمول نویسی عملی نشد.

سلام و وقت بخیر؛
اگر مشکل شما با هیچ کدام از روش‌های فوق حل نشده است، راه‌کار نهایی استفاده از قابلیت معادله‌نویسی در ورد است. به این منظور از زبانه Insert گزینه Equation را انتخاب فرموده و بسته به فرمولی که می‌خواهید بنویسید، زیرنویس یا بالانویس مناسب را انتخاب کنید.
از توجه و همراهی شما سپاسگزارم.

در یک کلام فرادرس دوست داریم

سلام از این آدرس https://blog.faradars.org/%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B3-%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D8%B1%D8%AF/
مطلب گذاشتن اندیس رو در یک مقاله کلاسی استفاده کردم و اندیس گذاشتم. نه اینکه مطلب سایت رو برداشته باشم ها. اینکه چجوری اندیس بذارم رو استفاده کردم. اما منبع رو ذکر نکردم.میخواستم ببینم حالا باید چیکار کنم؟
ممنون میشم جوابمو بدین

سلام، وقت شما بخیر؛

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید و مطالب آن برای شما مفید واقع شده‌اند بسیار خوشحالیم،‌ نیاز به انجام کار خاصی نیست و تنها استفاده از تصاویر و یا متن مطالب مجله در دیگر سایت‌های آنلاین نیازمند کسب اجازه کتبی از مجموعه فرادرس است.

شرایط کامل استفاده از مجله فرادرس را می‌توانید از طریق این لینک مطالعه کنید.

سلام و خسته نباشيد
از بسيارممنون از اطلاعات دقيق و توضيحات روانتون

سلام علامت پریم و زگوند و چطوری بنویسیم؟ با کدوم کلید ترکیبی؟

با سلام؛

از همراهی شما با مجله فرادرس سپاس‌گزاریم. برای نوشتن علامت پریم (Prime) و زگوند (Double Prime) می‌توانید از کلید تعبیه شده برای این مورد در صفحه کلید استفاده کنید. این کلید دومین کلید در سمت راست کلید L و یا در واقع، دومین کلید در سمت چپ کلید Enter است. در حالتی که صفحه کلید در حالت انگلیسی قرار دارد، با فشردن این کلید، «’» و با فشردن این کلید به صورت ترکیبی با کلید شیفت، «”» نوشته می‌شود. همچنین، می‌توانید از کاراکترهای یونیکد زیر استفاده کنید.

پریم ( ′ ): U+2032
زگوند ( ″ ): U+2033

پیروز، شاد و تندرست باشید.

واقعا مفیدِ فایده بود

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *