نمره دهی ریدینگ آیلتس چگونه است؟ – توضیح نحوه محاسبه

۹۸۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۴ آذر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۲۷ دقیقه
نمره دهی ریدینگ آیلتس چگونه است؟ – توضیح نحوه محاسبه

آزمون ریدینگ آیلتس دومین بخش آزمون کتبی است. در این بخش متن‌های مختلفی با موضوعات مختلف در اختیار داوطلب قرار می‌گیرد و پس از هر متن تعدادی سؤال مطرح می‌شود که در مدت زمان مشخصی باید به آن‌ها پاسخ داده شود. برای آمادگی در این بخش، لازم است با تکنیک‌های پاسخگویی به سؤال‌ها آشنا شویم. در این آموزش، یاد می‌گیریم که نمره دهی ریدینگ آیلتس چگونه است و نحوه محاسبه آن را توضیح می‌دهیم. همچنین به انواع سؤال‌های ریدینگ و ساختار کلی این بخش از سؤال‌ها اشاره‌ای خواهیم داشت و نمونه ریدینگ آیلتس آکادمیک و جنرال را همراه با پاسخ ارائه خواهیم کرد.

فهرست مطالب این نوشته

نمره دهی ریدینگ آیلتس

آزمون آیلتس از چهار بخش تشکیل شده است. سه بخش آن به صورت کتبی برگزار می‌شود و بخش «speaking» بعد از آزمون کتبی، یا به مدت یک هفته بعد از آزمون به صورت مصاحبه حضوری انجام می‌شود. سه بخش آزمون کتبی آیلتس عبارتند از:

«Reading» دومین بخش آزمون کتبی است و مدت زمان یک ساعت برای آن در نظر گرفته شده است. هر بخش از چند متن تشکیل شده که بعد از آن بی‌درنگ تعدادی سؤال مطرح می‌شود. داوطلب باید طی مدت زمان تعیین شده به آن‌ها پاسخ دهد. نکته‌ای که در رابطه با این بخش از سؤال‌ها باید در نظر گرفت، تفاوت ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک است. انواع سؤال‌ها برای هر دو آزمون یکسان است، اما نوع و تعداد متن‌های انتخاب شده برای هر یک فرق می‌کند.

ریدینگ آیلتس از سه بخش تشکیل شده است و سطح دشواری آن از بخش اول تا بخش سوم افزایش می‌یابد. به عبارت دیگر، بخش سوم از سایر بخش‌ها سخت‌‌تر است. در مجموع ۴۰ سؤال مطرح می‌شود که انوع مختلفی دارد. هدف از این بخش، ارزیابی انواع مهارت‌های درک مطلب است، مانند درک کلی متن، ایده‌های کلیدی، خواندن سریع متن (Skimming)، خواندن برای فهمیدن جزئیات بیشتر (Scanning)، فهمیدن دیدگاه نویسنده و درک مباحث مختلف.

نمره دهی ریدینگ بر اساس تعداد پاسخ‌های درست مشخص می‌شود. آزمون نمره منفی ندارد، بنابراین توصیه می‌کنیم به تمام سؤال‌ها پاسخ دهید. اما همان‌طور که بخش ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک با هم فرق دارد، نمره دهی آن‌ها نیز متفاوت است. در ادامه، به بررسی نمره دهی ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک پرداخته‌ایم. همچنین، برای درک بهتر تفاوت آزمون ریدینگ آکادمیک و جنرال، جدولی برای مقایسه تفاوت‌ها ارائه کرده‌ایم.

نمره دهی ریدینگ در آزمون آیلتس

نمره دهی ریدینگ آیلتس جنرال

متن‌هایی که برای ریدینگ آیلتس جنرال انتخاب شده‌اند، از منابعی در نظر گرفته شده که بر اساس موضوعات روزمره و کلی هستند، مانند روزنامه، آگهی، اعلان یا دفترچه راهنما. بخش ریدینگ آزمون جنرال ۶۰ دقیقه است و شامل سه بخش زیر می‌شود:

  • بخش اول - دو یا سه متن کوتاه درباره موضوعاتی حقیقی
  • بخش دوم - دو متن کوتاه مربوط به موضوعات کاری
  • بخش سوم - یک متن بلند و تخصصی درباره موضوعی کلی

برای هر بخش حدود ۲۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده است، اما از آنجا که بخش سوم سخت‌تر از بخش‌های دیگر است، پیشنهاد می‌کنیم زمان بیشتری به بخش آخر اختصاص داده شود. در تصویر زیر نمونه‌ای از متن ریدینگ آزمون جنرال را مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

جدول نمره دهی ریدینگ آیلتس جنرال

نمره‌دهی ریدینگ آیلتس جنرال با توجه به تعداد پاسخ‌های درست تعیین می‌شود. در ادامه می‌توانید جدول نمره دهی ریدینگ آیلتس جنرال را مشاهده کنید.

نمره دهی ریدینگ آیلتس جنرال
پاسخ‌های درستنمره کل
409
398.5
37-388
367.5
34-357
32-336.5
30-316
27-295.5
23-265
19-224.5
15-184
12-143.5
9-113
6-82.5

نمره دهی ریدینگ آیلتس آکادمیک

متن‌هایی که برای آیلتس آکادمیک انتخاب شده‌اند، تخصصی‌تر و طولانی‌تر هستند و موضوعات متنوعی را در بر می‌گیرند. برای هر بخش یک متن بلند در نظر گرفته شده و مانند آزمون جنرال، بخش سوم در مقایسه با سایر بخش‌ها دشوارتر است. مدت زمان پاسخگویی به سؤال‌های این بخش ۶۰ دقیقه است. در تصویر زیر، نمونه‌ای از متن ریدینگ آیلتس آکادمیک را مشاهده می‌کنید.

نمره ریدینگ آیلتس
برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

جدول نمره دهی ریدینگ آیلتس آکادمیک

نمره دهی ریدینگ آزمون آکادمیک نیز مانند آزمون جنرال با توجه به تعداد پاسخ‌های درست در نظر گرفته می‌شود، اما با آیلتس جنرال تفاوت دارد. در جدول زیر می‌توانید نمره دهی ریدینگ آیلتس آکادمیک را مشاهده و آن را با آزمون جنرال مقایسه کنید.

نمره دهی ریدینگ آیلتس آکادمیک
پاسخ‌های درستنمره کل
40-399
38-378.5
36-358
34-337.5
32-307
29-276.5
26-236
22-195.5
18-155
14-134.5
12-104
9-83.5
7-63
5-42.5

جدول تفاوت ریدینگ آکادمیک و جنرال

برای درک بهتر تفاوت ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک، می‌توانید از جدول زیر کمک بگیرید.

تفاوت ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک
نوع آزمون ریدینگهدفبخش‌های آزمونمنابع
آکادمیکبرای افرادی که به دنبال ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر یا حرفه بهتر هستند.سه بخش با موضوعات توصیفی، حقیقی، تحلیل و متفرقه

کتاب

ژورنال

مجله

روزنامه

سنجش میزان آمادگی داوطلب برای ادامه تحصیل یا کار کردن در محیط آکادمیک
جنرالبرای کسانی که قصد مهاجرت و زندگی کردن در کشور دیگری را دارند.

سه بخش به صورت زیر:

بخش اول: ۲ یا ۳ متن واقعی درباره زندگی روزمره در کشوری انگلیسی‌زبان

بخش دوم: متن‌هایی واقعی درباره کار

بخش سوم: یک متن پیچیده درباره موضوعی کلی

اعلان

روزنامه

آگهی

دفترچه راهنما یا کاتالوگ شرکت‌ها

سنجش میزان آمادگی افراد برای کار کردن در محیطی اجتماعی

انواع سوالات ریدینگ آیلتس

یکی از مواردی که بخش ریدینگ را برای داوطلبان چالش‌برانگیز کرده، سؤال‌های متنوع آن است. برای این‌که بتوانیم بر روی این بخش تسلط کامل را به دست بیاوریم، لازم است با انواع سؤال‌های آن آشنا شویم. در ادامه این مطلب به انواع سؤال‌های ریدینگ آیلتس اشاره کرده‌ایم. این سؤال‌ها هم برای ریدینگ آیلتس جنرال و هم برای آکادمیک به کار می‌رود.

در آموزش‌های قبلی «فرادرس» درباره ریدینگ آیلتس مطالب گوناگونی نوشته شده است. برای مطالعه بیشتر می‌توانید از لینک‌‌های زیر استفاده کنید.

سوالات Short Answer

این نوع سؤال‌ها را اغلب سؤال‌های درک مطلب می‌نامند و در آزمون‌ها معمولاً زیاد از آن‌ها استفاده می‌شود. بیشتر دانش‌آموزان از قبل با این نوع سؤا‌ل‌ها آشنایی دارند، به همین دلیل شاید بتوانند به خوبی به آن‌ها پاسخ دهند. با این حال، ممکن است مشکلاتی نیز هنگام پاسخ‌دهی برای آن‌ها پیش بیاید. مهم‌ترین آن نحوه «پارافریز کردن» و یافتن «مترادف‌ها» در متن است. افرادی که با این دو روش آشنایی نداشته باشند، بدون شک هنگام تست زدن نمی‌توانند پاسخ‌های درست را به راحتی و در بازه زمانی مشخص شده پیدا کنند.

یکی دیگر از مشکلات داوطلبان در رابطه با این نوع سؤال‌های ریدینگ، خواندن کل متن است. آن‌ها تصور می‌کنند که باید کل متن را بخوانند یا معنی تک‌تک کلمه‌های آن را بدانند. در صورتی که یکی از اهداف بخش ریدینگ، سنجش توانایی داوطلب در خواندن سریع متن و برداشت کلی از آن است که به آن تکنیک «Skimming» گفته می‌شود. با تمرین این تکنیک می‌توانید هم در زمان صرفه‌جویی کنید و هم نیازی نیست معنی همه کلمه‌ها یا اصطلاحات را بدانید. در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از سؤال‌های «Short Answer» را مشاهده کنید.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

سوالات Multiple Choice

در آزمونی ریدینگ آیلتس، سه نوع سؤال «Multiple Choice» یا «چندگزینه‌ای» وجود دارد که عبارتند از:

  • یک پاسخ از بین چهار گزینه را انتخاب کنید.
  • دو پاسخ از بین پنج گزینه را انتخاب کنید.
  • سه پاسخ از بین شش گزینه را انتخاب کنید.

انتخاب یک گزینه از بین چهار گزینه، رایج‌ترین نوع سؤال‌های چندگزینه‌ای است. در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از سؤال‌های «Multiple Choice» را مشاهده کنید.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

برای پاسخ دادن به این سؤال‌ها، ابتدا صورت سؤال را بخوانید و زیر کلمه‌های کلیدی آن خط بکشید. سپس بدون خواندن گزینه‌ها، به سرغ متن بروید و به دنبال کلمه‌های کلیدی مشابه یا دقیقاً مانند خودشان بگردید. در صورتی که کلمه‌ها را در متن پیدا نکردید، گزینه‌ها را بخوانید. سپس قبل و بعد از کلمه‌های کلیدی را در متن بخوانید و پاسخ درست را حدس بزنید.

سوالات Summary Completion

در این نوع سؤال‌ها، به داوطلب خلاصه‌ای از متن داده می‌شود که باید جای خالی آن را با استفاده از کلمه‌های مناسب پر کند. برای این کار، ابتدا سؤال‌ را با دقت بخوانید. سپس نوع کلمه‌هایی را که ممکن است در جاهای خالی قرار بگیرند حدس بزنید (اسم، فعل، صفت و...). سپس در متن به دنبال مترادف یا پارافریز کلمه‌های کلیدی در صورت سؤال باشید. توجه کنید که پاسخ سؤال‌ها به ترتیب در متن آمده است. در تصویر زیر نمونه‌ای از سؤال‌های «Summary Completion» را مشاهده می‌‌کنید.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

سوالات Matching Sentence Endings

در این نوع سؤال‌ها، به داوطلب فهرستی از جمله‌هایی داده می‌شود که کامل نیست. در لیست دیگر، ادامه جمله‌ها به صورت نامرتب قرار داده شده و داوطلب باید با توجه به آن‌ها جمله‌ها را به هم وصل کند. برای پاسخ دادن به این نوع سؤال‌ها در نظر داشته باشید که پاسخ‌ها به ترتیب در متن آمده است. بنابراین، بعد از سؤال اول، بلافاصله باید پاسخ سؤال دوم را در متن پیدا کنید. همچنین بهتر است قبل از خواندن متن، قسمت دوم سؤال‌ها را یک دور بخوانید و سعی کنید پاسخ‌ها را خیلی سریع حدس بزنید.

برای درک بهتر سؤال‌های «Matching Sentence Endings» در تصویر زیر نمونه‌ای از آن را قرار داده‌ایم.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

سوالات Sentence Completion

در این نوع سؤال‌ها، تعدادی جمله به عنوان سؤال در اختیار داوطلب قرار داده می‌شود. هر یک از جمله‌ها یک جای خالی دارد که با توجه به متن و دستورالعمل سؤال، باید آن را تکمیل کرد. برای پاسخ دادن به این نوع سؤال‌ها، سعی کنید ابتدا نوع کلمه‌ای که در جای خالی قرار می‌گیرد را حدس بزنید. اگر بتوانید اجزای کلام را تشخیص دهید، پاسخ را سریع‌تر پیدا خواهید کرد. ابتدا جمله‌ها را بخوانید و زیر کلمه‌های کلیدی آن خط بکشید. سپس در متن به دنبال پارافریز یا مترادف آن‌ها بگردید. در تصویر زیر نمونه‌ای از سؤال‌های «Sentence Completion» را مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

سوالات True, False, Not Given

در این نوع سؤال‌ها باید با توجه به اطلاعات داخل متن مشخص کنید که جمله‌ای که به عنوان سؤال مطرح شده درست یا نادرست است یا هیچ اطلاعاتی از آن در متن وجود ندارد. برای پاسخ دادن به این نوع سؤال‌ها، ابتدا صورت سؤال را با دقت بخوانید و زیر کلمه‌های کلیدی آن خط بکشید. سپس در متن به دنبال پاسخ باشید. دقت کنید که اکثر داوطلبان معمولاً بین «False» و «Not Given» مردد می‌مانند. بنابراین، متن را با دقت بخوانید و اگر اطلاعات نادرست است، آن را «False» در نظر بگیرید. در تصویر زیر نمونه‌ای از سؤال‌های «True, False, Not Given» را مشاهده می‌‌کنید.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

سوالات Matching Headings

در این نوع سؤال‌ها عنوان‌هایی در صورت سؤال فهرست شده است و از داوطلب خواسته شده که «Matching Headings» را به پاراگراف‌های داخل متن وصل کنند. معمولاً پاراگراف‌ها را با حروف انگلیسی (...,A,B, C) از هم جدا کرده‌اند. هدف از طرح این سؤال‌ها، سنجش توانایی داوطلب برای درک ایده اصلی هر پاراگراف است.

برای پاسخ دادن به این نوع سؤال‌ها، این را در نظر داشته باشید که معمولاً یک یا دو «heading» بیشتر در صورت سؤال وجود دارد. برای مثال، اگر کل متن از پنج پاراگراف تشکیل شده، ممکن است هفت «heading» برای آن مطرح شده باشند که دو مورد از آن‌ها اضافه است. از طرف دیگر، به دلیل شباهت زیادی که پاراگراف‌ها و عنوان‌‌ها دارند، ممکن است پیدا کردن «heading» مناسب کار ساده‌ای نباشد. حتی عده‌ای معتقدند این بخش، سخت‌ترین نوع سؤال‌های ریدینگ آیلتس است.

بنابراین سعی کنید کلمه‌های کلیدی «heading» را با دقت انتخاب کنید و در متن به دنبال آن‌ها بگردید. همچنین، زمان پاسخگویی به سؤال‌ها را نیز مدنظر داشته باشید. زیرا فرصت زیادی در اختیارتان نیست و نباید وقت زیادی را در این بخش تلف کنید. در تصویر زیر نمونه‌ای از سؤال‌های «Matching Headings» را مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

سوالات Labeling a Diagram

در برخی از سؤال‌های ریدینگ آیلتس، از داوطلب خواسته می‌شود که دیاگرامی را تکمیل کند. در واقع داوطلب باید اطلاعات لازم را در جاهایی خالی بنویسد. برای پاسخ دادن به این سؤال‌ها ابتدا تعداد کلمه‌های مجاز در جای خالی را بدانید و سپس پاسخ دهید. سعی کنید بیش از حد بر روی دیاگرام متمرکز نشوید، چون ممکن است زمان را برای بخش‌های دیگر از دست بدهید. قبل از پیدا کردن پاسخ، نوع کلمه‌ای را که قرار است در جای خالی قرار بگیرد حدس بزنید. ابتدا از سؤال‌های ساده‌تر شروع کنید. اگر پاسخ سؤالی را نتوانستید پیدا کنید، به سراغ سؤال‌های بعدی بروید و در انتها دوباره روی آن متمرکز شوید.

در تصویر زیر نمونه‌ای از سؤال‌های «Labeling a Diagram» را مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

سوالات Matching Information to Paragraphs

در این نوع سؤال‌های ریدینگ، از داوطلب خواسته می‌شود که جمله‌هایی را به پاراگراف‌های داخل متن وصل کند. در واقع اطلاعاتی به او داده شده که باید تعیین کند به کدام پاراگراف مربوط می‌شود. این نوع سؤال‌ها را آخر از همه انجام دهید. زیرا اگر سؤال‌های دیگر را جواب دهید، تا حدودی با کل متن آشنا می‌شوید و حتی ممکن است با دیدن این جمله‌ها به راحتی بتوانید آن‌ها را در متن شناسایی کنید.

در نظر داشته باشید که ممکن است از مترادف یا پارافریز کلمه‌ یا عبارت در متن استفاده شده باشد. برای مثال، ممکن است در صورت سؤال «%34» را ببینید، اما در متن با مترادف‌هایی نظیر «just over a third» یا «about a third» روبه‌رو شوید. در تصویر زیر نمونه‌ای از سؤال‌های «Matching Information to Paragraphs» را مشاهده می‌‌کنید.

برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگ‌تر روی آن کلیک کنید.

تکنیک های پاسخ به ریدینگ آیلتس

آزمون ریدینگ آیلتس مهارت‌های زبانی شما را در پاسخگویی به تک‌تک سؤال‌ها و درک مطلب مورد ارزیابی قرار می‌دهد. داوطلب با متن‌های مختلفی مواجه می‌شود و سؤال‌هایی را می‌بیند که شاید پیش‌تر آن‌ها را ندیده باشد. بنابراین، باید بتواند از راهکارهای مناسب و تکنیک‌های مؤثری برای پاسخ دادن به آن‌ها استفاده کند تا در مجموع بهترین عملکرد را در این بخش داشته باشد. در ادامه این مطلب، به چند تکنیک مفید برای تست زدن در بخش ریدینگ آیلتس اشاره کرده‌ایم که به کمک آن‌ها می‌توانید نمره خود را تا حد زیادی بالا ببرید.

تکنیک‌های «Skimming» و «Scanning»

«Skimming» روشی برای پیدا کردن سریع کلمه‌های مهم یا موضوع اصلی در متن است. از این روش برای مرور سریع متن استفاده می‌شود تا بتوان درک کلی از موضوع داشت. اما برخلاف «skimming»، تکنیک «scanning» شامل خواندن متن برای پیدا کردن کلمه‌ یا عبارت‌هایی است که به پیدا کردن پاسخ سؤال به شما کمک می‌کند. به عبارت دیگر، «scanning» شامل خواندن متن برای یافتن جزئیات بیشتر می‌شود.

اگر بتوانید بر دو تکنیک «skimming» و «scanning» تسلط پیدا کنید، بدون شک هم تعداد پاسخ‌های درست خود را افزایش می‌‌دهید و هم سرعت تست زدن شما بیشتر خواهد شد. با تمرین زیاد، می‌توانید این دو مهارت را در خود تقویت کنید و با خاطری آسوده در روز آزمون حاضر شوید.

درک جمله‌‌های بلند ریدینگ آیلتس

احتمال این‌که در متن‌های ریدینگ آیلتس با جمله‌های بلند و طولانی مواجه شوید، زیاد است. بیشتر متن‌های ریدینگ جنرال و آکادمیک از جمله‌های بلند تشکیل شده‌اند. برای درک این جمله‌ها، شاید مجبور باشید دو یا سه بار یک جمله را بخوانید و این کار جز وقت تلف کردن نتیجه دیگری ندارد. به همین دلیل، لازم است قبل از هر چیز با این نوع جمله‌ها آشنا شوید و بدانید که قرار است چنین جمله‌‌هایی در متن شما را درگیر خود کند. همچنین، با انواع جمله در زبان انگلیسی آشنا باشید و اجزای آن را بدانید. در ادامه به انوع جمله در انگلیسی همراه با مثال اشاره کرده‌ایم.

جمله ساده

«جمله ساده» (Simple Sentence) فقط از یک جمله‌واره درست شده است و فاعل و گزاره دارد، مانند مثال‌های زیر:

Marine life, for example, is affected by tidal patterns.

زندگی دریایی، به عنوان مثال، تحت تأثیر الگوهای جزر و مد قرار می‌گیرد.

(در مثال فوق، فاعل جمله «Marine life» و گزاره «is affected by tidal patterns» است.)

Animals’ activities depend on the cycles of the sun and the moon.

فعالیت‌های حیوانات به چرخه‌های خورشید و ماه بستگی دارد.

در این مثال، فاعل جمله «Animals’ activities» و گزاره «depend on the cycles of the sun and the moon» است.)

جمله مرکب

«جمله مرکب» (Compound Sentence) از دو یا چند «جمله‌واره مستقل» (Independent Clause) تشکیل شده که توسط «حرف ربط» (Conjunction) به هم وصل شده‌اند. به مثال‌های زیر توجه کنید تا با ساختار این جملات بیشتر آشنا شوید.

Our digestive system does not shut down entirely at night, but It slows to a crawl as our bodies prepare for sleep.

دستگاه گوارش ما در شب به طور کامل غیرفعال نمی‌شود، اما وقتی بدن ما برای خواب آماده می‌شود، حرکت آن کند می‌شود.

(در این مثال، جمله‌واره اول و دوم با حرف ربط «but» به هم وصل شده‌اند.)

Numerous creatures are largely diurnal, and they like to come out during the hours of sunlight.

بسیاری از موجودات عمدتاً در طول روز فعال‌اند و دوست دارند در ساعات تابش آفتاب بیرون بیایند.

(در این مثال، جمله‌واره اول و دوم توسط حرف ربط «and» به هم وصل شده‌اند.)

نمره دهی ریدینگ آیلتس چگونه است

جمله پیچیده

جمله پیچیده از یک یا چند «جمله‌واره وابسته» (Dependent Clause) و یک جمله‌واره مستقل تشکیل شده است. در مثال‌های زیر می‌توانید با ساختار جملات پیچیده بیشتر آشنا شوید.

Chronobiologists take an interest in what is known as the circadian rhythm when it comes to humans.

کرونوبیولوژیست‌ها به چیزی که به عنوان ریتم شبانه‌روزی در مورد انسان‌ها شناخته می‌شود، علاقه نشان می‌دهند.

(جمله‌واره وابسته: when it comes to humans)

 Chronobiologists take an interest in what is known as the circadian rhythm, Apart from sleeping at night and waking up during the day, each cycle incorporates various factors like changes in blood pressure and body temperature.

کرونوبیولوژیست‌ها به چیزی که به عنوان ریتم شبانه‌روزی معروف است، علاقه نشان می‌دهند، به غیر از خواب شبانه و بیدار شدن در طول روز، هر چرخه شامل عوامل مختلفی مانند تغییرات فشار خون و دمای بدن است.

(جمله‌واره وابسته: Apart from sleeping at night and waking up during the day)

(جمله‌‌واره وابسته: each cycle incorporates various factors like changes in blood pressure and body temperature)

کاربرد کلمه‌های کلیدی

پیدا کردن کلمه‌های کلیدی در متن یا مشابه آن‌هایی که در صورت سؤال‌ مطرح می‌شود، یکی از روش‌های بسیار مؤثر برای افزایش سرعت پاسخ به سؤال‌های بخش ریدینگ است. معمولاً کلمه‌‌‌های کلیدی به شکل اسم، فعل، اسامی خاص، سال، عدد و کلمه‌هایی با حروف بزرگ یا ایتالیک مشخص می‌شوند. پیدا کردن این کلمه‌ها در متن کار ساده‌ای است، زیرا هر یک مشخصه‌ای برای شناسایی دارند یا راحت‌تر از کلمه‌های دیگر می‌توان مترادف یا پارافریز آن‌ها را پیدا کرد.

در بیشتر متن‌های ریدینگ آیلتس، این کلمه‌های کلیدی به شما در پیدا کردن جواب کمک می‌کنند. بنابراین، لازم است با تکنیک پیدا کردن کلمه‌‌های کلیدی آشنا شوید. سعی کنید قبل از رجوع به متن، ابتدا کلمه‌های کلیدی در صورت سؤال را پیدا کنید و سپس به دنبال مشابه آن‌ها در متن باشید. در جدول زیر تعداد از کلمه‌های کلیدی که در یکی از متن‌های ریدینگ آزمون آیلتس آمده و مترادف آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

کلمه‌های کلیدی در سؤالکلمه‌های کلیدی در متن
advancedfuturistic
affectedinfluenced
feedforage
gentlebenign
pliablemalleable

تشخیص نظر شخصی نویسنده

در متن‌های ریدینگ، به پاراگراف اول و آخر توجه زیادی داشته باشید. در بیشتر موارد، نظر شخصی نویسنده نیز در متن آورده شده است. اگر ابتدا و انتهای متن را بخوانید، می‌توانید به تعدادی از سؤال‌ها پاسخ دهید. بعد از آن، به سراغ خود متن بروید و از تکنیک‌های «skimming» و «scanning» کمک بگیرید.

نکات مهم برای تقویت ریدینگ آیلتس

اکنون که با نمره دهی ریدینگ آیلتس آشنا شدیم و تکنیک‌های پاسخ دادن به انواع سؤال‌های این بخش را یاد گرفتیم، بهتر است به نکات مهمی در رابطه با آمادگی برای ریدینگ آیلتس اشاره کنیم.

  • سرعت خواندن متن را افزایش دهید. برای این‌که بتوانید در بازه زمانی مشخص به تمام سؤال‌ها پاسخ دهید و وقت کم نیاورید، لازم است تکنیک تندخوانی را یاد بگیرید. با تقویت این مهارت هم تمرکز خود را بالا می‌برید و هم می‌توانید در بازه تعیین شده بدون استرس به تک‌تک سؤال‌ها پاسخ دهید. در واقع برای زمان خود برنامه‌ریزی می‌کنید و نتیجه می‌گیرید. برای این کار حتماً تکنیک‌های «skimming» و «scanning» را نیز تمرین کنید.
  • انتظار نداشته باشید که معنی هر کلمه را بدانید. داشتن دایره لغات گسترده برای گرفتن نمره خوب در آزمون آیلتس امری ضروری است، اما نگرانی درمورد کلمه‌هایی که در متن ریدینگ متوجه نمی‌شوید، یکی از بدترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. اگر معنی کلمه‌ای را در متن متوجه نمی‌دانید، می‌توانید از دو راه‌حل استفاده کنید. می‌توانید با توجه به متن، یعنی کلمه‌ها و جمله‌های قبل یا بعد از آن به دنبال سرنخ‌هایی برای حدس زدن معنی آن بگردید یا می‌توانید از آن عبور کنید و نادیده بگیرید. بنابراین، لازم نیست معنی هر کلمه را بدانید.
  • قبل از شروع پاسخ دادن، سؤا‌ل‌ها را بخوانید. قبل از شروع به پاسخ دادن، سؤال‌ها را سریع مرور کنید. به یاد داشته باشید که سؤال‌ها در گروه‌های سه، چهار یا بیشتر مطرح می‌شوند، بنابراین قبل از این‌که غرق در خواندن متن شوید، آن گروه‌ها را بخوانید. حتماً زیر اطلاعات ضروری خط بکشید. از آنجا که قبلاً پاراگراف را بررسی و کلمه‌های کلیدی را انتخاب کرده‌اید، تشخیص پاسخ‌ها آسان خواهد بود.
  • پاسخ‌های اشتباه را خط بزنید: مدیریت زمان در آزمون ریدینگ آیلتس بسیار مهم است و اگر از این تکنیک استفاده کنید، تا حد زیادی در زمان صرفه‌جویی خواهید کرد. گزینه‌های خود را فیلتر کنید و آن‌هایی را که فکر می‌کنید اشتباه هستند حذف کنید. این کار شانس بیشتری برای پاسخ‌های صحیح به شما می‌دهد.
  • پاسخ‌های خود را دوباره بررسی کنید. با بررسی مجدد پاسخ‌های خود می‌توانید نمره ریدینگ آیلتس خود را بهبود بخشید. اطمینان حاصل کنید که به هر سؤال پاسخ داده‌اید و حداقل 20 دقیقه برای بررسی دوباره آن‌ها اختصاص دهید. املا، حروف بزرگ و علائم نگارشی را که ممکن است از قلم انداخته باشید، بررسی کنید. این‌‌ها شاید مواردی جزئی به نظر برسند، اما همچنان به بهبود نمره ریدینگ شما کمک می‌کنند.
  • هیچ سؤالی را بی‌‌پاسخ نگذارید. حتی اگر نمی‌توانید پاسخ سؤالی را پیدا کنید، سعی کنید به آن پاسخ دهید. اگر وقت‌ کم آورده‌اید، به خاطر داشته باشید که حتی اگر پاسخ‌تان نادرست باشد، امتیازی را از دست نخواهید داد، پس حدس بزنید، شاید پاسخ درستی را بر حسب تصادف انتخاب کرده باشید.

نمره دهی ریدینگ جنرال

نمونه ریدینگ آیلتس

در ادامه نمونه ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک را قرار داده‌ایم تا با ساختار آن بیشتر آشنا شوید.

نمونه ریدینگ آیلتس آکادمیک

به نمونه متنی از ریدینگ آیلتس آکادمیک و سؤال‌های مربوط به آن توجه کنید. این سؤال‌ها از یکی از بخش‌های ریدینگ آیلتس آکادمیک انتخاب شده است. در ادامه پاسخ آن را نیز می‌توانید مشاهده کنید.

Engineering a solution to climate change

A. Looking at the rate of climate change and the disastrous effects it is having on the world, scientists are concerned that we are acting too slowly. Many are now looking to geoengineering — large-scale human interventions to change the world's climate — to counteract global warming. The schemes range from the mundane to science fiction but all come from the same impulse: if we don't do something now, it may be too late to do anything.

B. Climate change is now so rapid that, in the very near future, the Arctic will be ice-free during winter as less ice forms during winters and more melts in summer. Scientists say that tackling climate change isn't a problem we need to deal with in 10 or 20 years' time; we need to look at radical solutions now. A study has shown that the technologies to produce these geoengineering projects already exists and could be in place for around $5 billion a year. This is a bargain when compared with the cost of reducing carbon dioxide emissions, a major greenhouse gas: that figure stands at somewhere between $200 and $2,000 billion.

C. So what exactly are scientists planning to do to deal with global warming in the short term? Among the main schemes are shielding the earth from the sun's rays either at ground or atmospheric level, or capturing the carbon produced by industry and sinking it back into the ground or the sea. Shielding the world has produced ideas that range from simple science to science fiction. One suggestion has been to make the roofs of buildings and roads whiter to reflect the sun's rays back into space. While this has the advantage of simplicity, it simply won't make much difference, reflecting only 0.15 watts per square metre, averaged across the planet. To put this into perspective, to stop earth warming we need to increase heat loss by about 3.7 watts per square metre averaged over the world. Another idea is to protect the Greenland ice field by covering it in giant sheets of reflective material. If this works, it could help in the Antarctic where the giant Filchner-Ronne ice shelf is melting rapidly. If this glacier disappears completely, it would raise sea levels, causing catastrophic flood damage around the planet.

D. If reflecting heat back from the ground has little effect, there are two alternatives: seeding clouds and replicating volcanic activity. The first idea is to make clouds whiter by increasing the amount of rain in them. Sending salt particles into clouds should 'seed' the clouds with more raindrops. Clouds carrying more raindrops would be whiter and better reflectors of sunlight. This could be good news for the earth and in addition could be stopped when necessary with the salt completely clear from the skies within ten years. Unfortunately, other research indicates that creating whiter clouds may have unwanted side effects, producing adverse weather conditions in the region and changing ocean currents. A much older idea is to replicate the effect volcanoes have had on the atmosphere. A volcanic eruption sends large amounts of ash and Sulphur into the air, which block the sun and create cooler conditions. For example, when Mount Pinatubo erupted in 1991, it produced a Sulphur dioxide cloud, which reduced average global temperatures by one degree centigrade. Geoengineers have long put forward the idea of circulating particles of Sulphur in the atmosphere to counteract global warming. The particles would be delivered by aircraft or balloons spraying them into the atmosphere. However, this also has unpredictable effects on the amount and pattern of rainfall. Furthermore, this method would delay the recovery of the ozone layer over the Antarctic by 30 to 70 years. More ambitious geoengineering projects have included placing billions of reflective balloons between the sun and the earth and putting giant mirrors into orbit. Scientists have criticised these approaches as 'science fiction' and say they are unlikely to happen due to the huge costs involved.

E. Whatever actions we take to block or reflect the heat from the sun, we will still need to reduce the amount of carbon dioxide in the atmosphere. Various geoengineering projects have been proposed to do this. Carbon capture technologies range from planting trees, which naturally use carbon dioxide as they grow, to pumping carbon back into the earth and trapping it there. This is a good idea but would only account for about 0.5 watts per square metre. Carbon capture technologies are already in use at power stations where the greenhouse gas is taken at point of production and pumped underground into depleted gas and oil reserves. However, the technology to do this is not very efficient. Other ideas for taking carbon out of the atmosphere include seeding the oceans with iron. This would increase the growth of plankton which, like trees, use carbon naturally. Unfortunately, this would only account for 0.2 watts per square metre.

F. Proponents of geoengineering have never regarded the earth-changing engineering projects as a complete solution. Nevertheless, the concept as a whole attracts many criticisms. One is that the problem of climate change is of such huge scale and complexity that there will not be one single solution. All proposals so far have advantages and disadvantages. The biggest problem of all is that many of the projects are untested and any of the proposals may have unforeseen consequences. For example, we could not suddenly stop a geoengineering scheme: keeping temperatures artificially low for a period then taking away the cause of this would cause the temperature to rise again rapidly. Furthermore, global engineering solutions to the problem of climate change would need the agreement of all the world's leaders: having an American solution, a Chinese solution, a Brazilian solution, and so on simply wouldn't be politically acceptable. But the biggest downfall is that geoengineering projects could reduce the political and popular pressure for reducing carbon emissions, as politicians point to geoengineering for an answer rather than tackling the real cause of climate change: human activity.

Questions 1-5
The Reading Passage has six sections A-F.

Choose the correct heading for each section from the list of headings below.

Write your answers in boxes 1-5 on your answer sheet.

List of Headings

i Shielding the earth from the atmosphere

ii Bouncing back the sun’s rays from earth

iii The effect of volcanoes on the atmosphere

iv Criticisms of geoengineering

v Trapping greenhouse gases

vi The root of the problem

vii Why attempt geoengineering?

viii Protecting glaciers

ix The need for action

Example Section A ix

1. Section B ......

2. Section C ......

3. Section D ......

4. Section E ......

5. Section F ......

Questions 6-11
Classify the following as typical of

A land-based reflection
B atmospheric reflection
C carbon capture

Write the correct letter, A, B or C on your answer sheet.

6. removes carbon dioxide as soon as it is produced ......

7. increases the reflectivity of white clouds ......

8. cleans carbon dioxide from the air naturally ......

9. would increase the number of small plants and animals in the sea ......

10. may help prevent rising water levels ......

11. is similar to the effect volcanoes have on the atmosphere ......

پاسخ نمونه ریدینگ آیلتس آکادمیک

برای این‌که بتوانید عملکرد خود را در این آزمون ارزیابی کنید، پاسخ سؤال‌ها نیز آورده شده است که در ادامه مشاهده می‌کنید.

Answers 1-11
1. vii
2. ii
3. i
4. v
5. iv
6. C
7. B
8. C
9. C
10. A
11. B

نمونه ریدینگ آیلتس جنرال

به نمونه متنی از ریدینگ آیلتس جنرال و سؤال‌های مربوط به آن توجه کنید. این نمونه از بخش سوم ریدینگ آیلتس جنرال انتخاب شده است. در ادامه پاسخ آن را نیز می‌توانید مشاهده کنید.

The Future of fish

The face of the ocean has changed completely since the first commercial fishers cast their nets and hooks over a thousand years ago. Fisheries intensified over the centuries, but even by the nineteenth century it was still felt, justifiably, that the plentiful resources of the sea were for the most part beyond the reach of fishing, and so there was little need to restrict fishing or create protected areas. The twentieth century heralded an escalation in fishing intensity that is unprecedented in the history of the oceans, and modern fishing technologies leave fish no place to hide. Today, the only refuges from fishing are those we deliberately create. Unhappily, the sea trails far behind the land in terms of the area and the quality of protection given.

For centuries, as fishing and commerce have expanded, we have held onto the notion that the sea is different from the land. We still view it as a place where people and nations should be free to come and go at will, as well as somewhere that should be free for us to exploit. Perhaps this is why we have been so reluctant to protect the sea. On land, protected areas have proliferated as human populations have grown. Here, compared to the sea, we have made greater headway in our struggle to maintain the richness and variety of wildlife and landscape. Twelve percent of the world’s land is now contained in protected areas, whereas the corresponding figure for the sea is only three-fifths of one percent. Worse still, most marine protected areas allow some fishing to continue. Areas off-limits to all exploitation cover something like one five-thousandth of the total area of the world’s seas.

Today, we are belatedly coming to realise that ‘natural refuges’ from fishing have played a critical role in sustaining fisheries, and maintaining healthy and diverse marine ecosystems. This does not mean that marine reserves can rebuild fisheries on their own – other management measures are also required for that. However, places that are off-limits to fishing constitute the last and most important part of our package of reform for fisheries management. They underpin and enhance all our other efforts. There are limits to protection though.

Reserves cannot bring back what has died out. We can never resurrect globally extinct species, and restoring locally extinct animals may require reintroductions from elsewhere, if natural dispersal from remaining populations is insufficient. We are also seeing, in cases such as northern cod in Canada, that fishing can shift marine ecosystems into different states, where different mixes of species prevail. In many cases, these species are less desirable, since the prime fishing targets have gone or are much reduced in numbers, and changes may be difficult to reverse, even with a complete moratorium on fishing. The Mediterranean sailed by Ulysses, the legendary king of ancient Greece, supported abundant monk seals, loggerhead turtles and porpoises. Their disappearance through hunting and overfishing has totally restructured food webs, and recovery is likely to be much harder to achieve than their destruction was. This means that the sooner we act to protect marine life, the more certain our success will be.

To some people, creating marine reserves is an admission of failure. According to their logic, reserves should not be necessary if we have done our work properly in managing the uses we make of the sea. Many fisheries managers are still wedded to the idea that one day their models will work, and politicians will listen to their advice. Just give the approach time, and success will be theirs. How much time have we got? This approach has been tried and refined for the last 50 years. There have been few successes which helped to feather the managers’ caps, but a growing litany of failure. The Common Fisheries Policy, the European Union’s instrument for the management of fisheries and aquaculture, exemplifies the worst pitfalls: flawed models, flawed advice, watered-down recommendations from government bureaucrats and then the disregard of much of this advice by politicians. When it all went wrong, as it inevitably had to, Europe sent its boats to other countries in order to obtain fish for far less than they were actually worth.

We are squandering the wealth of the oceans. If we don’t break out of this cycle of failure, humanity will lose a key source of protein, and much more besides. Disrupting natural ecosystem processes, such as water purification, nutrient cycling, and carbon storage, could have ramifications for human life itself. We can go a long way to avoiding this catastrophic mistake with simple common-sense management. Marine reserves lie at the heart of the reform. But they will not be sufficient if they are implemented only here and there to shore up the crumbling edifice of the ‘rational fisheries management’ envisioned by scientists in the 1940s and 1950s. They have to be placed centre stage as a fundamental underpinning for everything we do in the oceans. Reserves are a first resort, not a final resort when all else fails.

Questions 1-5
Do the following statements agree with the information given in the Reading Passage?

In boxes 1-5 on your answer sheet, write

YES if the statement agrees with the writer's claims
NO if the statement contradicts the writer's claims
NOT GIVEN if there is impossible to say what the writer thinks about this

1. It is more than a thousand years since people started to catch fish for commercial use. .....

2. In general, open access to the oceans is still regarded as desirable. ......

3. Sea fishing is now completely banned in the majority of protected areas. ......

4. People should be encouraged to reduce the amount of fish they eat. ......

5. The re-introduction of certain mammals to the Mediterranean is a straightforward task. .....

Questions 6-8
Choose the correct letter, A, B, C or D.

Write your answers in boxes 6-8 on your answer sheet.

6. What does the writer mean with the question, ‘How much time have we got?’ in the fifth paragraph?

A Fisheries policies are currently based on uncertain estimates.
B Accurate predictions will allow governments to plan properly.
C Fisheries managers should provide clearer information.
D Action to protect fish stocks is urgently needed.

7. What is the writer’s comment on the Common Fisheries Policy?

A Measures that it advocated were hastily implemented.
B Officials exaggerated some of its recommendations.
C It was based on predictions which were inaccurate.
D The policy makers acquired a good reputation.

8. What is the writer’s conclusion concerning the decline of marine resources?

A The means of avoiding the worst outcomes needs to be prioritised.
B Measures already taken to avoid a crisis are probably sufficient.
C The situation is now so severe that there is no likely solution.
D It is no longer clear which measures would be most effective.

Questions 9-14
Complete the summary using the list of words/phrases, A-J, below.

B controlsA action
D fish catchesC failure
F fishing techniquesE fish processing
H marine reservesG large boats
J the pastI the land

Measures to protect the oceans

Up till the twentieth century the world’s supply of fish was sufficient for its needs. It was unnecessary to introduce ...9.... of any kind, because large areas of the oceans were inaccessible.

However, as ..10.... improved, this situation changed, and in the middle of the twentieth century, policies were introduced to regulate ...11.... These policies have not succeeded. Today, by comparison with ....12...., the oceans have very little legal protection.

Despite the doubts that many officials have about the concept of ..13...., these should be at the heart of any action taken. The consequences of further ...14... are very serious, and may even affect our continuing existence.

پاسخ نمونه ریدینگ آیلتس جنرال

برای این‌که بتوانید عملکرد خود را در این آزمون ارزیابی کنید، پاسخ سؤال‌ها نیز آورده شده است که در ادامه مشاهده می‌کنید.

Answers 1-14
1. YES
2. YES
3. NO
4. NOT GIVEN
5. NO
6. D
7. C
8. A
9. B
10. F
11. D
12. I
13. H
14. C

سوالات متداول درباره نمره دهی ریدینگ آیلتس

بسیاری از داوطلبان در رابطه با نمره دهی آزمون ریدینگ و بخش‌های آن سؤال‌هایی برایشان مطرح می‌شود. در ادامه این مطلب، سعی کرده‌ایم به تعدادی از سؤا‌ل‌های رایج پیرامون آزمون ریدینگ آیلتس و نحوه نمره‌دهی آن پاسخ دهیم.

نمره دهی ریدینگ آیلتس چگونه است ؟

نمره دهی ریدینگ آیلتس بر اساس تعداد پاسخ‌های درست به هر یک از بخش‌ها تعیین می‌شود، اما در رابطه با آیلتس آکادمیک و جنرال کمی متفاوت است. به همین دلیل برای نمره دهی ریدینگ آیلتس دو جدول متفاوت در نظر گرفته‌اند که نحوه محاسبه را به صورت جداگانه مشخص می‌کند. به طور کلی، اگر قصد گرفتن نمره ۶ به بالا را دارید، باید دست‌کم به ۳۰ سؤال از مجموع ۴۰ سؤال پاسخ درست بدهید. البته برای آزمون آکادمیک، با این تعداد پاسخ درست، نمره شما ۷ خواهد بود.

آیا باید به همه سوال‌ها پاسخ دهیم؟

اگر پاسخ سؤالی را نمی‌دانستید، بهتر است وقت خود را هدر ندهید و از روی آن عبور کنید. اما از آنجا که آزمون آیلتس نمره منفی ندارد، توصیه می‌شود که به همه سؤال‌ها پاسخ دهید، حتی اگر پاسخ آن را نمی‌دانید. در این صورت، احتمال درست بودن پاسخ به صورت تصادفی و به‌طبع افزایش نمره شما وجود دارد.

برای گرفتن نمره هفت به چند سوال ریدینگ باید پاسخ دهیم؟

برای این‌که بتوانید نمره هفت را در بخش ریدینگ به دست بیاورید، لازم است به دست‌کم ۳۰ سؤال از مجموع ۴۰ سؤال پاسخ درست داده باشید. البته برای ریدینگ آکادمیک، با ۲۸ پاسخ درست نیز می‌توانید نمره ۷ را کسب کنید.

محاسبه ریدینگ آیلتس

آیا می‌توان در ریدینگ آیلتس نمره ۹ گرفت؟

بسیاری از متخصصان و استادان آیلتس بر این باورند که گرفتن نمره حداکثر، یعنی نمره ۹ در بخش ریدینگ امری غیرممکن است و این کار حتی برای افراد انگلیسی‌زبان هم دشوار است. آن‌ها معتقدند که چون ریدینگ از متن‌های تخصصی تشکیل شده و ممکن است معنی تعدادی از لغت‌های آن را ندانیم، یا شاید برخی از سؤال‌ها «tricky» باشد، پاسخ درست دادن به همه ۴۰ سؤال شدنی نیست.

چقدر از وقت خود را به بخش ریدینگ آیلتس اختصاص دهیم؟

معمولاً توصیه می‌شود بیش از ۲۰ دقیقه از وقت خود را صرف هر یک از بخش‌های ریدینگ نکنید. اما از آنجا که بخش‌های اول و دوم در مقایسه با بخش سوم ساده‌تر هستند، بهتر است وقت کمتری را به دو بخش اول اختصاص دهیم و در عوض زمان بیشتری را برای پاسخ به سؤال‌های بخش سوم در نظر بگیریم.

چرا نمره دهی ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک با هم فرق دارد؟

عده‌ای معتقدند که متن‌های ریدینگ آیلتس جنرال ساده‌تر از آکادمیک است، به همین دلیل با تعداد پاسخ‌های درست بیشتری در مقایسه با آیلتس آکادمیک، نمره داوطلب را تعیین می‌کنند. برای مثال، اگر داوطلب در پی کسب نمره ۷ است، در آزمون جنرال، در بخش ریدینگ باید به ۳۰ سؤال‌ پاسخ درست دهد، در حالی که برای بخش آکادمیک با ۲۷ یا ۲۸ پاسخ درست می‌تواند نمره ۷ را کسب کند.

چگونه سرعت تست زدن خود را در بخش ریدینگ آیلتس افزایش دهیم؟

برای این کار باید موارد متعددی را در نظر بگیرید. برخی از آن‌ها به صورت زیر تعریف می‌شود:

  • با انواع سؤال‌های بخش ریدینگ آشنایی کافی داشته باشید.
  • از تکنیک‌های «skimming» و «scanning» کمک بگیرید.
  • مهارت تندخوانی را یاد بگیرید.
  • سعی نکنید کل متن را بخوانید یا آن را به طور کامل متوجه شوید.
  • به دنبال کلمه‌های کلیدی در صورت سؤال‌ها بگردید.
  • بر دستور زبان انگلیسی به اندازه کافی تسلط داشته باشید.
  • واژگان خود را بهبود دهید.
  • از تمرین‌‌های پیوسته و مکرر غافل نشوید.

جمع‌بندی

در این آموزش با نحوه نمره دهی ریدینگ آیلتس آشنا شدیم، به تفاوت نمره دهی ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک اشاره کردیم و در جدولی این تفاوت‌ها را بررسی کردیم. همچنین یاد گرفتیم که انواع سؤال‌های ریدینگ به چه صورت است و چگونه باید به آن‌ها پاسخ دهیم. در ادامه، به نکات مهمی در خصوص ریدینگ آیلتس اشاره کردیم و به تعدادی از پرسش‌های متداول در این خصوص پاسخ دادیم.

به طور کلی، برای تسلط بر هر یک از بخش‌های آیلتس، ابتدا باید با تکنیک‌ پاسخ به سؤال‌ها و نحوه نمره‌دهی هر بخش آشنا شویم. به این ترتیب می‌توانیم راهکارهای لازم را یاد بگیریم و سرعت پاسخ‌دهی را افزایش دهیم.

از طرف دیگر، هنگامی که با نمره‌دهی هر بخش آشنا می‌شویم، بهتر می‌توانیم خود را برای آن آماده کنیم و با شرکت در چند آزمون ماک می‌توانیم مشخص کنیم که در چه سطحی قرار دادیم و برای رسیدن به نمره دلخواه باید به چند سؤال پاسخ درست دهیم. در نتیجه هنگام آزمون دادن استرس کمتری خواهیم داشت. البته آشنایی با نحوه نمره‌دهی، در رابطه با آزمون‌های رایتینگ و اسپیکینگ چندان صدق نمی‌کند، زیرا این دو بخش توسط ممتحن تصحیح می‌شوند و معیارهای بخصوصی برای آن در نظر گرفته شده است.

اما برای بخش‌های لیسنینگ و ریدینگ، آشنایی با نحوه نمره‌دهی می‌تواند در کسب نمره مطلوب مؤثر باشد. هدف از این آموزش، آشنایی با نمره دهی ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک و بررسی تفاوت این دو آزمون بود. اما در کنار آن، مواردی مانند انواع سؤال‌های ریدینگ و تکنیک‌‌های پاسخگویی به آن‌ها نیز توضیح داده شد. همچنین دو نمونه سؤال ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک همراه با پاسخ ارائه کردیم تا با ساختار آن‌ها بیشتر آشنا شوید و بتوانید عملکرد خود را نیز ارزیابی کنید.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «راهنمای آزمون های زبان انگلیسی» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
IELTS IDPIELTS AdvantageEPExam EnglishEnglish Exam
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *