نقشه بازار بورس چیست و چه کاربردی دارد؟ — به زبان ساده

۲۴۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
نقشه بازار بورس چیست و چه کاربردی دارد؟ — به زبان ساده

«نقشه بازار بورس» (Stock Market Map) مسیری برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در بازار بورس برای مشاهده کلی بازار و همچنین صنایع و گروه‌های مختلف بازار است. از نقشه بازار می‌توان برای تجزیه و تحلیل سطوح مختلف نوسانات و قیمت‌های مختلف دارایی‌های فردی استفاده کرد. همچنین نقشه بازار را می‌توان برای تجزیه و تحلیل کل بازار به‌کار برد. در این نوشتار بررسی خواهد شد که نقشه بازار چیست و چه کاربردهایی دارد.

نقشه بازار بورس چیست ؟

نقطه بازار بورس تصویری است که کلیه نمادهای موجود در بازار را به تفکیک گروه یا صنایع مختلف نشان می‌دهد. این نقشه می‌تواند با نگاهی ساده، سمت و سوی بازار بورس را نشان دهد. همچنین این ابزار، قیمت‌های لحظه‌ای، پایانی و حجم و ارزش معاملات هر نماد و کلیه بازار را نیز نشان می‌دهد. روزانه میلیاردها دلار سرمایه در بازارهای مالی جهانی برای خرید انواع مختلف دارایی‌ها دست به دست می‌شود.

مجموعه ابزارهای مختلفی برای معامله در این بازارها در دسترس است. مشارکت در هر سطحی از بازار، مستلزم در نظر گرفتن سمت و سوی حرکت بازار است. به صورت کلی تنها دو روش برای تجزیه و تحلیل جهت آینده بازار سهام، ارزها، نرخ بهره یا کالاها وجود دارد. این دو روش شامل تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی است. نقشه بازار بورس نقشی اساسی در تشخیص روند بازار معاملات روزانه دارد.

پایگاه تحلیل‌گران تکنیکال و بنیادی با شکاف گسترده‌ای از بی اعتمادی و سوء‌ظن از هم جدا شده‌اند. پیش از به کار بردن تحلیل تکنیکال برای ورود به معاملات، می‌توانید نگاهی به نقشه بازار بیندازید. نقشه بازار با نگاهی ساده کلیاتی از بازار و صنایع مختلف را ارائه می‌کند.

نقشه بازار بورس
نقشه بازار بورس

کاربردهای نقشه بازار چیست ؟

نقشه‌ بازار به وضوح توضیح می‌دهد که چرا بازارها به صورت سیکلی (چرخه‌ای) حرکت می‌کنند. این نقشه همچنین مشخص می‌کند که در کجا باید سرمایه‌گذاری کنید تا از موج بزرگ بعدی صعودی بازار سود ببرید. خواندن این نقشه برای همه سرمایه‌گذاران ضروری است. این نقشه جهت حرکت پول و جابجایی آن بین صنایع مختلف در طول روز را نشان می‌دهد. با استفاده از نقشه بازار بورس می‌توان اطلاعات زیادی را به صورت فوری مشاهده کرد. ازجمله مهم‌ترین اطلاعات قابل مشاهده در این نقشه به صورت زیر فهرست شده است.

  • داده‌های روزانه بازار در هر دقیقه را نشان می‌دهد.
  • داده‌ها به صورت دقیقه‌ای به‌روز می‌شوند.
  • وضعیت نوسان شرکت‌ها را به صورت گروهی و انفرادی ارائه می‌کند.
  • میانگین حجم و ارزش معاملات را در هر دقیقه نشان می‌دهد.
  • تعداد معاملات روزانه را نشان می‌دهد.
  • قیمت‌های لحظه‌ای و پایانی را برای هر نماد به صورت انفرادی ارائه می‌کند.
  • اسم هر نماد و صنعت مربوط به آن‌ نماد را نشان می‌دهد.

سایت نقشه بازارِ بورس

برای ورود به وب‌سایت نقشه بازار بورس در ابتدا باید وارد وب‌سایت شركت مديريت فناوري بورس تهران شوید. در ادامه باید مطابق شکل زیر وارد بخش «نقشه بازار» (اولین گزینه در منوی اصلی سایت از سمت راست) در منوی اصلی سایت شوید.

نقشه بازار بورس

با انتخاب گزینه «نقشه بازار» وارد بخش نقشه بازار در وب‌سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران خواهید شد که نقشه کل بازار را به صورت آنلاین در طی روزِ معاملاتی به شما ارائه می‌کند.

نقشه بازار بورس
نقشه بازار بورس

این بخش اطلاعاتی در مورد نماد معاملاتی موردنظر، تغییرات قیمت لحظه‌ای و پایانی، حجم و ارزش معاملات و تعداد معاملات ارائه می‌کند.

سایت نقشه بازارِ در رهاورد

وب‌سایت رهاورد۳۶۵ از جمله پرکاربردترین سایت‌های مورد استفاده تحلیل‌گران در بازار بورس است. برای دست‌یابی به نقشه بازار از طریق سایت رهاورد، ابتدا وارد سایت رهاورد۳۶۵ شوید و سپس طبق شکل زیر ابتدا وارد «ابزارها» شوید و سپس گزینه «نقشه بازار» را انتخاب کنید.

نقشه بازار سایت رهاورد

با انتخاب گزینه «نقشه بازار» شما به بخش نقشه بازار بورس اوراق بهادار تهران منتقل خواهید شد.

فیلم آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی

آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی

با توجه به اهمیت نقشه بازار، در تحلیل کلیات بازار سهام و تغییرات قیمتی نمادهای مورد نظر در صنایع مختلف، فرادرس اقدام به تهیه یک فیلم آموزشی ۳ ساعت و ۲۸ دقیقه‌ای در زمینه آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی آن کرده است.

این فیلم آموزشی در ۷ درس تنظیم شده است. در درس اول مقدمات و آشنایی اولیه با بازار بورس و سهام ارائه می‌شود. درس دوم نیز در ارتباط با شناخت کلی و مفاهیم مهم در ورود به بازار بورس است. درس سوم به نحوه ورود به سایت‌های مربوط به سازمان بورس و ثبت‌نام در سجام می‌پردازد. در درس چهارم آموزش آشنایی با اصطلاحات و انواع قرارداد و صندوق ارائه می‌شود.

درس پنجم به آموزش مفاهیم سرمایه‌گذاری، انواع بورس و عرضه اولیه پرداخته است. درس ششم وارد ابزارهای تحلیل تکنیکال و کاربردهای آن در تشخیص روند بازار می‌شود. درس پایانی نیز به آشنایی با سامانه کدال و کارگزاری‌های فعال در بورس اختصاص دارد.

برای مشاهده آموزش مقدماتی ورود به بازار بورس و نکات کاربردی + اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی

در این نوشتار مفهوم نقشه بازار در بورس و کاربردهای آن در تحلیل‌ بازارهای مالی ارائه شد. در ابتدا مفاهیم و کاربردهای نقشه بازار ارائه شد و در ادامه نحوه مشاهده آن در سایت‌های مختلف شرح داده شد.

 

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
CBINSIGHTSIGمجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *