۲۲ نرم افزار برنامه نویسی اندروید که باید بشناسید

۳۷۴۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۸ دقیقه
۲۲ نرم افزار برنامه نویسی اندروید که باید بشناسید

وجود فرصت‌های شغلی بسیار و در عین حال تقاضای زیاد برای برنامه نویس اندروید از سمت کسب و کارها سبب شده است تا حوزه برنامه نویسی اندروید به یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین حوزه‌های برنامه نویسی تبدیل شود. انتخاب بهترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید یکی از چالش‌هایی است که توسعه‌دهندگان اندروید در نقشه راه برنامه نویسی اندروید با آن مواجه هستند. بر کسی پوشیده نیست که انتخاب ابزار مناسب برای توسعه تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت محصول، تجربه مشتری و زمان ارائه محصول دارد.

فهرست مطالب این نوشته

در این نوشته سعی شده است تا با بررسی نرم افزارهای مختلف توسعه اندروید به این سوال پاسخ داده شود که بهترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید چیست و چرا باید برای توسعه از آن استفاده کرد. علاوه بر این، برای سادگی در انتخاب در کنار بیان ویژگی‌ها، امکانات، مزایا و معایب هر نرم افزار، سعی شده است تا ابزارهای برنامه نویسی اندروید در دسته‌بندی‌های مختلف ارائه شوند.

چرا انتخاب نرم افزار برنامه نویسی اندروید مهم است؟

بدون شک اندروید یکی از محبوب‌ترین سیستم عامل‌ها در بین کاربران موبایل به حساب می‌آید. بر اساس آمار، در سال ۲۰۲۲ میلادی (۱۴۰۰ شمسی) بیش از ۳ میلیارد کاربر فعال اندروید در ۱۹۰ کشور جهان وجود داشت.

با توجه به رشد تعداد کاربران سیستم عامل اندروید، انتظارات و خواسته‌های آن‌ها نیز بیشتر شده است و کاربران انتظار برنامه‌های با کیفیت‌تر و کارآمدتری را دارند. از سوی دیگر، شرکت‌های فعال در این حوزه نیز به ضرورتِ توسعه نسخه‌ سازگار با سیستم عامل اندروید برای برنامه‌های خود پی برده‌اند و برای بهبود کیفیت اپلیکیشن‌های خود به دنبال استفاده از بهترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید هستند.

افراد و کسب و کار‌های مختلف با مقاصد گوناگون به دنبال توسعه اپلیکیشن اندروید هستند. خوشبختانه امروزه در کنار انتخاب‌های گسترده برای زبان برنامه نویسی اندروید، توسعه‌دهندگان با توجه به نیازها، تجربیات قبلی و اولویت‌های خود، امکان استفاده از انواع نرم افزار برنامه نویسی اندروید را دارند. این ابزارها و نرم افزارهای کاربردی، علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، توسعه اپلیکیشن را نیز سریع‌تر و کارآمدتر می‌کنند. توانایی انتخاب بهترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید به کسب و کارها برای بهبود فرایند توسعه، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان کمک شایانی می‌کند.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید

رویکرد انتخاب نرم افزار برنامه نویسی اندروید باید چگونه باشد؟

امروزه افراد، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف با انگیزه‌ها، امکانات و منابع متفاوت در زمینه توسعه اپلیکیشن اندروید فعالیت می‌کنند. همان‌طور که پیش‌تر نیز بیان شد، انتخاب‌های مختلفی برای نرم افزار برنامه نویسی اندروید و ابزارهای توسعه وجود دارد و هر فرد یا شرکتی باید با توجه به نیاز‌های خود نسبت به انتخاب بهترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید اقدام کند.

برنامه نویسان برای توسعه اپلیکیشن اندروید به ابزارهای مختلفی از جمله شبیه‌ساز، ابزارهای تست، «محیط یکپارچه توسعه» (Integrated Development Environment | IDE)، فریمورک و سایر موارد نیاز دارند. در این نوشته سعی شده است تا بهترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید در هر حوزه با جزییات کامل مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین، مخاطب خواهد توانست با توجه به نیاز خود نسبت به انتخاب و استفاده از مناسب‌ترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید اقدام کند.

انتخاب بهترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید

معرفی بهترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید

وجود ابزارهای متنوع برای برنامه نویسی اندروید نکته بسیار مثبتی تلقی می‌شود، اما به دلیل گستردگی بالای این ابزارها، انتخاب و استفاده از یک نرم افزار خاص کار دشواری است. توسعه‌دهندگان و صاحبان مشاغل باید با توجه به بودجه مالی، زمانی و منابع خود نسبت به انتخاب بهترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید اقدام کنند.

در ادامه، برای سهولت در انتخاب، ۲۲ نرم افزار برنامه نویسی اندروید مورد بررسی قرار گرفته است که در بین توسعه‌دهندگان از محبوبیت بالایی برخوردارند.

اندروید استودیو

«اندروید استودیو» (Android Studio) را می‌توان در صدر نرم افزارهای برنامه نویسی اندروید قرار داد. این نرم افزار در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۱ شمسی) به عنوان محیط رسمی توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی توسط گوگل معرفی شد. اندروید استودیو را می‌توان به نوعی جایگزین «اکلیپس» (‌Eclipse) دانست که اولین محیط توسعه اندروید به حساب می‌آید.

اندروید استودیو ابزارهای ویرایش کد، «دیباگ کردن» (اشکال‌زدایی | Debugging) و بررسی کدها را در قالب رابط کاربری آسان در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. یکی از دلایل اصلی استفاده از اندروید استودیو، کاهش زمان کلی توسعه و امکان ساخت برنامه‌های مدرن و با کیفیت است.

اندروید استودیو معروف ترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید

علاوه بر این، استفاده از اندروید استودیو رایگان است و نه تنها توسط گوگل، بلکه توسط جامعه بزرگی از توسعه‌دهندگان اندروید پشتیبانی می‌شود.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید IntelliJ IDEA

محیط توسعه IntelliJ بهترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید برای آن دسته از سازمان‌ها و مشاغلی است که به دنبال توسعه برنامه‌های خود به صورت سفارشی‌سازی شده هستند.

البته ذکر این نکته ضروری است که تنها در صورتی از این ابزار استفاده کنید که از تخصص و تجربه تیم برنامه نویسی خود در طراحی رابط کاربری پیشرفته و سفارشی‌شده اطمینان داشته باشید. این نرم افزار ابزارهای حیاتی برای توسعه را بدون نیاز به استفاده از افزونه‌ها در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.

توسعه‌دهندگان با این ابزار امکان استفاده از «سیستم‌های کنترل نسخه» (Version Control Systems)، زبان‌های برنامه نویسی و فریمورک‌های مختلف پشتیبانی شده را دارند. همچنین، این نرم افزار دارای ویژگی «تکمیل کد هوشمند» (Smart Code Completion) است که به توسعه‌دهندگان خبره در توسعه هر چه سریع‌تر برنامه‌های خود کمک می‌کند.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید IntelliJ IDEA

محیط توسعه اکلیپس Eclipse

محیط توسعه «اکلیپس» (Eclipse) ابزاری قدرتمند برای توسعه اپلیکیشن‌های پویا و کارآمد است. با استفاده از این نرم افزار برنامه نویسی اندروید، به آسانی می‌توان برنامه‌هایی جذاب را طراحی کرد.

اکلیپس ابزارهای مختلف برای توسعه اپلیکیشن موبایل را بر اساس نیازمندی‌های توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند. به عنوان مثال، ابزار Eclipse Modeling Tools برای ساخت برنامه‌های مبتنی بر مدل ایده‌آل است. این ابزارها به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند تا مدل‌های دامنه را به صورت گرافیکی طراحی کرده و نمونه‌های پویا از این مدل‌ها ایجاد کنند. اکلیپس دارای ابزارهای مخصوصی برای توسعه‌دهندگان جاوا (Java) و ++C است.

محیط توسعه ایکلیپس

بیسیک فور اندروید B4A

محیط توسعه بیسیک فور اندروید (Basic4Android) در ابتدای پیدایش خود به عنوان جایگزینی برای برنامه نویسی جاوا مطرح شد. بیسیک فور اندروید عموماً با نام B4A شناخته می‌شود و امکان توسعه برنامه‌های اندرویدی را با زبان بیسیک فور اندروید فراهم می‌کند.

این زبان بسیار مشابه با زبان برنامه نویسی «ویژوال بیسیک» (Visual Basic) است و توسعه‌دهندگانی که تجربه کار با زبان Visual Basic یا Visual Basic.Net را داشته‌اند به راحتی می‌توانند کدهای آن را درک کنند. B4A در زمره زبان‌های برنامه نویسی شی‌گرا و «رویداد محور» (Event-Driven) قرار دارد.بیسیک فور اندروید (B4A)

بیسیک فور اندروید از Visual Designer برای ایجاد «رابط کاربری واکنش‌گرا» (Responsive UI) در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها با اندازه‌های متفاوت صفحه نمایش استفاده می‌کند. برنامه‌های کامپایل شده در این محیط را می‌توان به وسیله شبیه‌ساز داخلی بیسیک فور اندروید به نام AVD Manager یا ابزارهای Android Debug Bridge و B4A Bridge اجرا کرد.

 

برنامه‌های ساخته شده با بیسیک فور اندروید از نظر ظاهر و عملکرد تفاوتی با برنامه‌های بومی ساخته شده با زبان جاوا و کاتلین (Kotlin) ندارند. با استفاده از این نرم افزار برنامه نویسی اندروید می‌توان طیف وسیعی از اپلیکیشن‌ها با قابلیت کار با «پایگاه داده» (Database)، ارتباط با سرور، استفاده از حسگرها و سخت‌افزار را پیاده‌سازی کرد. علاوه بر این، به کمک بیسیک فور اندروید می‌توان بازی‌های ساده گرافیکی را نیز طراحی کرد. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم افزار برنامه نویسی اندروید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استفاده از پایگاه‌ داده SQL
  • اشکال‌زدایی قوی
  • یادگیری آسان
  • افزایش سرعت توسعه
  • مستندات فراوان برای توسعه
  • رایگان بودن
  • به‌روزرسانی مداوم
  • کتابخانه‌های قدرتمند

نرم افزار و فریمورک فلاتر برای برنامه نویسی اندروید و iOS

«فلاتر» (Flutter) فریمورک «اپن سورسی» (منبع آزاد) است که امکان توسعه سریع و آسان برنامه‌های «چند پلتفرمی» (Cross Platform) را فراهم می‌کند. این نرم افزار برنامه نویسی اندروید با استفاده از زبان برنامه نویسی دارت (Dart) برنامه‌های سریع، زیبا و کامپایل شده بومی را برای پلتفرم‌های موبایل، وب و دسکتاپ ایجاد می‌کند.

با استفاده از فریمورک فلاتر می‌توان بدون نیاز به نوشتن کدها به صورت جداگانه برای هر پلتفرم (مثل اندروید و iOS)، برنامه‌های کامپایل شده بومی برای سیستم عامل‌های اندروید و iOS ایجاد کرد. برنامه‌نویسان فلاتر با استفاده از زبان دارت و ویجت‌های Material Design می‌توانند رابط‌های کاربری خیره کننده‌ای را با حس و ظاهر بومی طراحی کنند.

فلاتر

فلاتر تنها فریمورکی است که از «کیت توسعه نرم افزار» (Software Development Kit | SDK) موبایل به جای جاوا اسکریپت استفاده می‌کند و برنامه‌های توسعه داده شده با آن نیز از نظر عملکردی با رقیب مستقیمش، یعنی ری‌اکت نیتیو (React Native)، قابل مقایسه هستند. از جمله مهم‌ترین ويژگی‌های فلاتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عملکرد سریع
  • دارای ویژگی‌های بومی
  • امکان توسعه چند پلتفرمی
  • قابلیت Hot Reload
  • کدنویسی حداقلی
  • کتابخانه‌های متنوع
  • زمان کوتاه برای ارائه محصول
  • متن‌باز بودن

نرم افزار ویژوال استودیو و زامارین برای برنامه نویسی اندروید

«ویژوال استودیو» (Visual Studio) محیط توسعه رسمی ارائه شده توسط مایکروسافت و ابزاری رایگان برای توسعه‌دهندگان محسوب می‌شود. این محیط توسعه از چندین زبان برنامه نویسی مختلف پشتیبانی می‌کند و در صورت ادغام با فریمورک زامارین (Xamarin) می‌توان از آن برای توسعه برنامه‌های بومی ویندوز، اندروید و iOS استفاده کرد.

با استفاده از این نرم افزار برنامه نویسی اندروید می‌توان برنامه‌هایی با قابلیت‌های بومی چه از نظر رابط کاربری و چه از نظر عملکرد ایجاد کرد. این ابزار ویژگی‌های جذابی برای توسعه بومی همچون دسترسی بومی به API برای دسترسی کامل به عملکرد با استفاده از قابلیت‌های خاص پلتفرم را فراهم می‌کند.

ویژوال استودیو

ویژوال استودیو به لطف پشتیبانی مایکروسافت گزینه مناسبی برای توسعه‌دهندگانی است که به دنبال ایجاد بازی‌ها و برنامه‌های چند پلتفرمی هستند.

نرم افزار Unreal Engine

امروزه با توجه به رشد بازی‌های اندرویدی و افزایش اقبال کاربران به این بازی‌ها، توسعه‌دهندگان به آسانی می‌توانند محیط‌های واقعی با گرافیک‌های خیره کننده برای کاربران طراحی کنند.

«آنریل انجین» (Unreal Engine) به عنوان یکی از بهترین نرم افزارها برای توسعه اپلیکیشن‌های پیشرفته و واقعی اندروید کاربرد دارد. این نرم افزار برنامه نویسی اندروید بیشتر به عنوان موتور بازی‌سازی کاربرد دارد و برای ساخت بازی‌ها از ابزارهای ۳ بعدی مختلف نظیر شبیه‌سازها، ابزارهای ساخت محیط و منظره، قالب‌های خاص و پشتیبانی از رسانه‌ها بهره می‌برد.

آنریل انجین

محیط توسعه این نرم افزار دارای ابزارهای توسعه یکپارچه و قابلیت‌های توسعه چند‌پلتفرمی است.

 

آنریل انجین امکان استقرار برنامه‌ها را مستقیماً در هر دستگاه اندرویدی فراهم می‌کند. این نرم افزار برنامه نویسی اندروید انتخاب مناسبی برای آن دسته از کسب و کارهایی است که قصد ایجاد اپلیکیشن‌های ۳ بُعدی جذاب را دارند. در ادامه، مهم‌ترین ویژگی‌های این ابزار برنامه نویسی بازی اندروید ارائه شده‌اند.

  • کاملاً رایگان
  • فاقد محدودیت در ساخت بازی
  • امکان توسعه چند پلتفرمی
  • مناسب برای توسعه‌دهندگان حرفه‌ای

نرم افزار GameMaker Studio

مردم فارغ از سن و سال خود، شیفته بازی کردن هستند. در عصر جدید با ظهور بازی‌های آنلاین و جذاب، فرصت‌های بیشتری برای بازی کودکان و بزرگسالان ایجاد شده است. از سوی دیگر، کسب و کارها نیز با درک این موضوع به دنبال استفاده از فرصت پیش آمده هستند.

نرم افزار GameMaker Studio محیط توسعه بسیار خوبی برای ساخت بازی‌های اندرویدی است. استفاده از این ابزار بسیار آسان است و بدون نیاز به کد نویسی زیاد می‌توان با استفاده از آن بازی‌های جذابی را ایجاد کرد. GameMaker را بیشتر می‌توان به عنوان نرم افزار بازی‌سازی در نظر گرفت تا نرم افزار برنامه نویسی اندروید و این ابزار برای ساخت بازی از قابلیت «کشیدن و رها کردن» (Drag & Drop) استفاده و فرایند ساخت بازی را بسیار آسان می‌کند.

نرم افزار GameMaker Studio

GameMaker برای توسعه بازی دارای طیف گسترده‌ای از ابزارهای ویرایشی نظیر ویرایشگر تصویر، ویرایشگر محیط کاری و ویرایشگر شی است. این محیط توسعه قابلیت استقرار برنامه در پلتفرم‌های مختلف همچون دسکتاپ، موبایل و وب را دارد.

فریمورک Ionic

«فریمورک آیونیک» (Ionic Framework) کیت توسعه نرم افزار متن‌بازی است که برای توسعه اپلیکیشن‌های چند پلتفرمی کاربرد دارد. با توجه به ویژگی توسعه چند پلتفرمی Ionic و امکان ساخت اپلیکیشن اندروید با آن، می‌توان آن را به عنوان نرم افزار برنامه نویسی اندروید نیز در نظر گرفت.

فریمورک Ionic

برنامه‌نویسانی که در حوزه توسعه وب فعالیت می‌کنند، به راحتی می‌توانند از این ابزار استفاده کنند، زیرا Ionic از فناوری‌های توسعه وب نظیر HTML ،CSS و جاوا اسکریپت برای ساخت اپلیکیشن استفاده می‌کند. اولین نسخه پایدار فریمورک آیونیک در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ شمسی) منتشر شد.

از این نسخه در فریمورک محبوب برنامه نویسی Front End، یعنی «انگولارجی‌اس» (AngularJS) برای ساخت صفحات وب پویا استفاده شد. نسخه‌های بعدی آیونیک از فریمورک‌های محبوب جاوا اسکریپت، همچون React و Vue.js نیز پشتیبانی می‌کردند.

 

این نرم افزار برنامه نویسی اندروید امکان ساخت برنامه‌های اندرویدی با کیفیت را برای صاحبان مشاغل و کسب و کارها فراهم می‌کند. برنامه‌های توسعه داده شده با فریمورک Ionic به سادگی امکان مقیاس‌بندی با اندازه کسب و کار را دارند، به این معنی که با رشد کسب و کار می‌توان با راحتی بیشتری برنامه‌ را نیز گسترش و توسعه داد. در ادامه، مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم افزار برنامه نویسی اندروید ارائه شده‌اند.

  • استفاده آسان
  • پشتیبانی از NDK
  • توسعه سریع
  • مولفه‌های رابط کاربری متعدد
  • عملکرد بومی
  • استفاده از مولفه‌های وب

نرم افزار برنامه نویسی اندروید برای موبایل

اغلب افراد برای برنامه نویسی و توسعه اپلیکیشن از سخت‌افزارهایی مانند لپ‌تاپ و کامپیوتر شخصی (PC) استفاده می‌کنند. دارا بودن قدرت پردازشی بالا، وجود صفحه کلید و صفحه نمایش بزرگ در امر برنامه نویسی بسیار موثر است.

علاوه بر این، بسیاری از محیط‌های توسعه، ویرایشگرهای کد و سایر ابزارهای برنامه نویسی نیز تنها برای پلتفرم‌های دسکتاپ نظیر ویندوز، مک و لینوکس توسعه پیدا کرده‌اند. یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است که آیا امکان برنامه نویسی اندروید با گوشی اندرویدی وجود دارد یا خیر؟ همچنین، بهترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید برای موبایل چیست. در ادامه، به معرفی چند نرم افزار برنامه نویسی اندروید برای موبایل خواهیم پرداخت.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید Deuter IDE برای موبایل

محیط توسعه Deuter IDE به عنوان نرم افزار برنامه نویسی اندروید قابل نصب بر روی گوشی تلفن همراه شناخته می‌شود. این ابزار کدادیتور برنامه نویسی مبتنی بر موبایل است که کامپایلر آنلاین و محیط توسعه یکپارچه را نیز همراه خود دارد.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید Deuter IDE دارای ویژگی‌های قدرتمندی همچون قالب‌های تعریف شده، کلیدهای مجازی برای نمادهای برنامه نویسی، کامپایلر آنلاین، برجسته‌سازی «سینتکس» (Syntax) و سایر موارد است. علاوه بر این، استفاده از این ابزار کاملاً رایگان است و با نصب آن بر روی گوشی اندروید می‌توان همیشه و همه جا به توسعه اپلیکیشن اندروید پرداخت.

Deuter IDE

نرم افزار برنامه نویسی اندروید AIDE برای موبایل

نرم افزار AIDE یکی از متفاوت‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین نرم افزارهای برنامه نویسی اندروید به حساب می‌آید. به کمک این محیط توسعه قابل اجرا بر روی سیستم عامل اندروید که توسط شرکت AppFour توسعه داده شده است، می‌توان برنامه‌های اندروید را با استفاده از گوشی هوشمند یا تبلت شخصی توسعه داد.

ابزار AIDE را همانند سایر برنامه‌ها می‌توان بر روی گوشی اندروید نصب کرد و موبایل خود را به یک ابزار توسعه اپلیکیشن اندروید تبدیل کرد. این اپلیکیشن آموزش‌های برنامه نویسی گام به گام و تعاملی را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد و نیاز کاربر به مطالعه کتاب‌ آموزش برنامه نویسی اندروید را نیز مرتفع می‌کند. این نرم افزار به طور کامل از چرخه ویرایش، کامپایل و اجرای اپلیکیشن در محیط سیستم عامل اندروید پشتیبانی می‌کند.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید AIDE

با استفاده از این نرم افزار برنامه نویسی اندروید می‌توان کدهای برنامه را توسط ویرایشگر پیشرفته آن با قابلیت تکمیل خودکار کد، بررسی خطا به صورت آنی، ناوبری هوشمند و سایر موارد نوشت و برنامه را با تنها یک کلیک اجرا کرد. این ابزار برای یادگیری برنامه نویسی اندروید و ساخت برنامه‌های ساده توصیه می‌شود.

معرفی ابزار برنامه نویسی اندروید

امروزه با توجه به پیچیدگی و گستردگی بحث توسعه اپلیکیشن‌های اندروید ابزارهای جدیدی برای کمک به توسعه‌دهندگان جهت تسهیل فرایند توسعه ارائه شده است.

این دسته از نرم افزار برنامه نویسی اندروید در زمینه‌های مختلفی همچون اشکال‌زدایی، فرایند تست، تسهیل در طراحی رابط کاربری، گزارش خطا، اجرای اپلیکیشن، کنترل نسخه و سایر موارد مهم در فرایند توسعه اپلیکیشن کاربرد دارند. در ادامه، چند مورد از برترین و پرکاربردترین ابزارهای برنامه نویسی اندروید مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید Leak Canary

به وجود آمدن خطا و مشکلات حافظه برای برنامه‌های اندروید امری شایع است. بروز این مشکلات تاثیر بدی روی تجربه کاربری برنامه دارد و بسیاری از کاربران پس از وقوع این مشکلات، اقدام به حذف برنامه مورد نظر می‌کنند.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید Leak Canary

نرم افزار برنامه نویسی اندروید Leak Canary با شناسایی «نشت حافظه» (Memory Leak) به مدیریت و جلوگیری از تکرار مجدد این خطاها کمک می‌کند. این ابزار از طریق مراحل زیر به شناسایی و نشت حافظه در پلتفرم اندروید کمک می‌کند.

  • تشخیص اشیا حفظ شده
  • زباله‌های حفظ شده
  • تجزیه و تحلیل پشته
  • دسته‌بندی نشت

این نرم افزار برنامه نویسی اندروید به توسعه‌دهندگان امکان بررسی موارد مشکوک را نیز می‌دهد. Leak Canary برای تشخیص خودکار خطاها به چرخه حیات برنامه اندروید متصل است.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید Android Asset Studio

اپلیکیشن‌های اندروید علاوه بر این که در زمینه عملکرد باید خوب عمل کنند، در بحث طراحی رابط کاربری نیز باید جذابیت خود را برای کاربران حفظ کنند. یکی از عوامل تاثیر گذار در طراحی رابط کاربری استفاده از آیکون‌های جذاب است.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید Android Asset Studio بهترین ابزار ایجاد آیکون‌های جذاب برای اپلیکیشن‌های اندرویدی است. این ابزار گزینه‌های متعددی جهت ساخت آیکون برای قسمت‌های مختلف برنامه همچون «اعلان‌ها» (Notification)، تب‌ها (Tabs)، میانبر‌ها (Shortcuts) و آیکون اصلی برنامه را دارد.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید Android Asset Studio

همچنین، این نرم افزار برنامه نویسی اندروید دارای قابلیت Shape Shifter است که به برنامه‌نویسان امکان ساخت «وکتور» (Vector) و انیمیشن را می‌دهد.

ابزار Fabric

پلتفرم توسعه اپلیکیشن Fabric در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۲ شمسی) توسط توییتر (Twitter) راه‌اندازی شد. این ابزار برنامه نویسی اندروید با در اختیار قرار دادن امکانات مختلف به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا برنامه‌های خود را بهبود بخشند.

ابزار Fabric

Fabric امکانات خود را در قالب کیت‌های توسعه ارائه می‌دهد و شامل ابزارهای مختلفی همچون تست بتا (Beta Test)، ابزارهای بازاریابی و تبلیغات می‌شود. گوگل در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۵ شمسی) پلتفرم Fabric را از توییتر خریداری کرد و این ابزار را با پلتفرم قدرتمند خود یعنی فایربیس (Firebase) ادغام کرد.

ابزار Instabug

نرم افزار برنامه نویسی اندروید Instabug یکی از پر کاربردترین ابزارهای مورد استفاده برای تست بتا و گزارش باگ است. این ابزار توسط شرکت‌های معروف فناوری همچون یاهو، PayPal ،Lyft و BuzzFeed مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابزار Instabug

Instabug به کاربران مورد آزمایش اجازه می‌دهد تا در طی فرایند اشکال‌زدایی بتوانند اسکرین شات‌ها و گزارش دقیق خطا را با توسعه‌دهندگان به اشتراک بگذارند. استفاده از این نرم افزار برنامه نویسی اندروید در ابتدا رایگان است و سپس، بر اساس تعداد اعضا تیم برنامه نویسی، برنامه‌ها و کاربران باید هزینه‌ای را پرداخت کرد.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید Vysor

Vysor را نمی‌توان به عنوان نرم افزار برنامه نویسی اندروید در نظر گرفت اما این ابزار بی‌ربط با فرایند توسعه و ساخت اپلیکیشن نیست. با استفاده از نرم افزار Vysor می‌توان در هنگام کار با رایانه صفحه نمایش دستگاه اندرویدی را در مانیتور مشاهده کرد و به طور کامل بر آن کنترل داشت.

برای استفاده از این نرم افزار باید نسخه مناسب با سیستم عامل موبایل را بر روی گوشی هوشمند نصب کرد و سپس با استفاده از افزونه ارائه شده برای Vysor در مرورگر گوگل کروم (Google Chrome) می‌توان صفحه نمایش موبایل را بر روی رایانه مشاهده کرد.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید Vysor

این نرم افزار امکان تعامل با گوشی هوشمند را به طور کامل برای کاربران فراهم می‌کند. در ادامه، برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم افزار ارائه شده است.

  • نمایش تمام برنامه‌ها
  • قابلیت‌های بی سیم
  • اشتراک گذاری
  • گرفتن اسکرین شات
  • تست و ارزیابی اپلیکیشن بر روی دستگاه واقعی

شبیه ساز genymotion

توسعه اپلیکیشن موبایل شامل فرایندهای مختلفی به خصوص در بحث تست و نگهداری است. در این زمینه کسب و کارها باید به دنبال راه‌هایی برای آزمایش و کارکرد سریع‌تر برنامه‌های خود باشند.

شبیه ساز genymotion

Genymotion ابزاری برای تست و ارزیابی برنامه‌های اندرویدی است. این نرم افزار امکان دسترسی به دستگاه‌های مجازی مختلف را فراهم می‌کند و می‌توان به طور همزمان از آن برای اجرا و پردازش برنامه‌های مختلف استفاده کرد. این شبیه‌ساز اندرویدی به دلیل سرعت و انعطاف‌پذیری بالا به یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های شبیه‌سازی اندروید تبدیل شده است. استفاده از این نرم افزار برنامه نویسی اندروید برای تست اپلیکیشن و رفع خطا به عنوان یکی از مراحل توسعه اپلیکیشن به برنامه نویسان اندروید توصیه می‌شود.

نرم افزار کنترل نسخه Sourcetree

اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های توسعه داده شده در طی فرایند توسعه حتی در مرحله آزمایش نیز نیازمند اعمال چندین مرتبه تغییرات و به‌روزرسانی مداوم هستند. امروزه این مسئله برای بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارها تبدیل به چالشی مهم شده است. این مورد به خصوص در شرکت‌هایی تبدیل به چالش شده است که بر روی چندین اپلیکیشن به صورت همزمان کار می‌کنند، زیرا مدیریت نسخه‌های مختلف کار دشواری است.

نرم افزار کنترل نسخه Sourcetree

نرم افزار برنامه نویسی اندروید Sourcetree برای کمک به نصب، به‌روزرسانی و مدیریت نسخه‌های مختلف اپلیکیشن‌های توسعه داده شده ارائه شده است. این ابزار برای آن دسته از توسعه‌دهندگانی مفید است که به تازگی با «سیستم‌های کنترل نسخه» (Version Control Systems) نظیر گیت (Git) آشنا شده‌اند. علاوه بر این، Sourcetree از ابزارهای «بیت‌باکِت» (BitBucket) برای بهبود چرخه توسعه اپلیکیشن استفاده می‌کند.

معرفی بهترین برنامه ساز اندروید

امروزه با توجه به افزایش تعداد گوشی‌های هوشمند مبتنی بر سیستم عامل اندروید، متعاقباً تقاضا برای اپلیکیشن‌های اندرویدی نیز افزایش یافته است. در نتیجه، بسیاری از افراد و سازمان‌ها به دنبال توسعه اپلیکیشن اندروید هستند. ورود به حوزه توسعه اپلیکیشن و یادگیری برنامه نویسی اندروید مستلزم صرف وقت و هزینه زیادی است.

بنابراین، برخی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری با ارائه راهکارهای آسان، سریع و ارزان قیمت تحت عنوان نرم افزارهای برنامه‌ساز اندروید، امکان توسعه آسان اپلیکیشن اندروید را برای همه کاربران فراهم کرده‌اند. اگر چه در سطوح حرفه‌ای و زمانی که نیاز به شخصی‌سازی بالا وجود داشته باشد، این ابزارها پاسخگویی خوبی ندارند، اما برای ساخت بسیاری از برنامه‌های اندرویدی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. از مهم‌ترین مزایای این ابزارها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • رایگان بودن
  • کد نویسی و توسعه سریع
  • مقیاس‌بندی آسان‌تر

در این بخش از نوشته به بررسی بهترین برنامه ساز اندروید می‌پردازیم.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید Shoutem

نرم افزار Shoutem را می‎‌توان در بخش برنامه‌سازهای اندروید دسته‌بندی کرد. کاربران با استفاده از این ابزار می‌توانند بدون دانش برنامه نویسی تنها در عرض چند دقیقه اپلیکیشن اندروید و iOS مورد نظر خود را ایجاد کنند. البته استفاده از نرم افزار Shoutem بسته به نوع کاربری و استفاده نیازمند پرداخت هزینه است و این ابزار رایگان نیست.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید Shoutem

نرم افزار Shoutem امکان طراحی برنامه‌های جذاب را تنها با «کشیدن و رها کردن» (Drag & Drop) فراهم می‌کند. همچنین، در حین طراحی رابط کاربری برنامه نیز پیش نمایشی از خروجی را نیز به کاربران نشان می‌دهد. این ابزار ویژگی‌های مثبت بسیاری همچون قابلیت‌های آفلاین، توسعه سریع و بومی برنامه، به‌روزرسانی‌های لحظه‌ای، امنیت بالا و سایر موارد را دارد. علاوه بر این، با قرار دادن تبلیغات در برنامه‌ها نیز می‌توان از این بستر برای کسب درآمد هم استفاده کرد.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید iBuildApp

پلتفرم iBuildApp نیز در دسته‌بندی برنامه‌سازهای اندرویدی قرار می‌گیرد. این ابزار در ابتدا با شعار «خودتان آن را انجام دهید» (Do It Yourself) معروف شد. به کمک این پلتفرم می‌توان اپلیکیشن‌های اندروید و iOS را بدون نیاز به کد نویسی ایجاد کرد.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید iBuildApp

شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف از طریق وب‌سایت این پلتفرم می‌توانند به راحتی اپلیکیشن‌های مورد نظر خود را ایجاد و منتشر کنند. البته استفاده از iBuildApp بسته به نوع کاربری و استفاده، نیازمند پرداخت هزینه است و این ابزار رایگان نیست. این ابزار قالب‌های طراحی آماده‌ به همراه ویجت‌های متنوع را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا با توجه به نیاز خود اپلیکیشن مورد نظر را طراحی کنند. از ویژگی‌های جذاب این پلتفرم می‌توان به ارائه قالب‌های متنوع در دسته‌بندی‌های مراقبت‌های بهداشتی، برنامه‌ریزی، تجاری، فروشگاه و بیش از ۱۰۰۰ قالب آماده طراحی دیگر اشاره کرد.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید Zoho Creator

کسب و کارها با ارائه «تجربه کاربری» (User Experience | UX) سفارشی شده برای کاربران خود به دنبال افزایش اعتماد مشتریان هستند. بنابراین، کسب و کارها با توسعه اپلیکیشن‌های مرتبط و یکپارچه میزان مشتریان وفادار به برند را افزایش می‌دهند. نرم افزار برنامه نویسی اندروید Zoho Creator ابزاری عالی برای توسعه برنامه اندروید با این اهداف است.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید zoho creator

توسعه اپلیکیشن اندروید با نرم افزار Zoho Creator نیازی به کد نویسی زیاد ندارد. بنابراین، توسعه‌دهندگان می‌توانند با سرعت بالایی برنامه‌های سفارشی شده با ظاهر کاربرپسند را به کمک تکه کدهای آماده برای استفاده بسازند. برنامه‌های توسعه داده شده در این نرم افزار برنامه نویسی اندروید قابلیت سازگاری بین پلتفرم دارند، به این معنی که این برنامه‌ها از طریق چندین دستگاه اندروید متقاوت قابل دسترسی هستند.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید Appy Pie چیست ؟

Appy Pie یکی از بهترین نرم افزارهای توسعه اپلیکیشن موبایل بدون نیاز به دانش کد نویسی یا مهارت‌های فنی پیشرفته است. این ابزار پلتفرمی برای توسعه برنامه بدون کدنویسی است. استفاده از این پلتفرم در شرایطی توصیه می‌شود که برای توسعه برنامه محدودیت زمانی وجود دارد.

نرم افزار برنامه نویسی اندروید Appy Pie

توسعه‌دهندگان با ایجاد برنامه توسط Appy Pie تجربه استفاده از اپلیکیشن‌های بومی را برای کاربران به ارمغان می‌آورند. علاوه بر این، برای کاربرانی که اتصال اینترنتی ضعیفی دارند می‌توان از قابلیت‌های آفلاین برای دسترسی به محتوا استفاده کرد. همچنین، Appy Pie همزمان با انجام هر تغییری در برنامه برای کاربران به‌روزرسانی ارائه می‌کند. در نهایت، برنامه‌های ایجاد شده با این نرم افزار برنامه نویسی اندروید را می‌توان به آسانی در فروشگاه‌های اندرویدی منتشر کرد.

سوالات متداول در نرم افزار برنامه نویسی اندروید

تا این قسمت از نوشته چندین نرم افزار برنامه نویسی اندروید با جزییات کامل مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این، چندین ابزار کاربردی برای برنامه نویسی اندروید و تسهیل فرایند توسعه نیز معرفی شد. در ادامه، به بررسی چند پرسش پر تکرار در بحث توسعه اپلیکیشن اندروید می‌پردازیم.

بهترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید چیست؟

توسعه‌دهندگان برای انتخاب بهترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید با انتخاب‌های متعددی روبرو هستند. در نتیجه، باید با در نظر گرفتن عوامل مختلفی همچون آشنایی قبلی، محدودیت‌های مالی و زمانی، اولویت‌های توسعه، نوع کسب و کار و سایر موارد نسبت به انتخاب بهترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید اقدام کنند.

آیا می‌توان با گوشی برای اندروید برنامه نوشت؟

بله، همان طور پیش‌تر نیز اشاره شد نرم افزارهای قدرتمندی برای توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی از طریق گوشی ارائه شده‌اند. البته این ابزارها بیشتر جنبه کمک به یادگیری برنامه نویسی اندروید را دارند و برای توسعه جدی اپلیکیشن‌های اندرویدی باید به سراغ محیط‌های توسعه قدرتمندی رفت که در پلتفرم دسکتاپ ارائه شدند.

 

بهترین زبان برنامه نویسی اندروید چیست؟

انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی اندروید با توجه به تنوع و گستردگی زبان‌های موجود برای توسعه کمی سخت و دشوار است. در نهایت، باید با در نظر گرفتن شرایط، نیازها، امکانات، سابقه برنامه نویسی و سایر موارد مهم دیگر نسبت به انتخاب بهترین زبان برنامه نویسی اندروید اقدام کرد.

 

جمع‌بندی

امروزه با افزایش تقاضا برای اپلیکیشن‌های اندرویدی ابزارها و نرم افزارهای مختلفی برای کمک به توسعه‌دهندگان در جهت صرفه‌جویی در زمان توسعه و تولید برنامه‌های با کیفیت ارائه شده است. جستجو برای انتخاب بهترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید خصوصاً با وجود گزینه‌های متعدد کار بسیار دشواری است. در نتیجه، توسعه‌دهندگان و کسب و کارهای مختلف باید با توجه به نیازهای خود و مشتریان نسبت به انتخاب بهترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید اقدام کنند.

اگر چه انتخاب بهترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید تبدیل به چالش بسیاری از توسعه‌دهندگان و کسب و کارها شده است، اما می‌توان با شناخت ابزارهای مختلف و نیازهای خود نسبت به انتخاب بهترین نرم افزار برای توسعه اقدام کرد. در این نوشته سعی شد تا بهترین نرم افزارهای برنامه نویسی اندروید با بررسی کامل جزییات و امکانات معرفی شوند. علاوه بر این، برای آسان‌تر شدن انتخاب ابزارهای توسعه اندروید به دسته‌‌های کوچکتری تقسیم شدند. در نهایت، توانایی انتخاب بهترین نرم افزار برنامه نویسی اندروید کمک شایانی به توسعه‌دهندگان برای بهبود فرایند توسعه، کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان می‌کند.

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
PropelrrAltexSoft
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *