لیست نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین + راهنمای دانلود و نصب

۵۶۷۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
لیست نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین + راهنمای دانلود و نصب

همزمان با پیشرفت سریع فناوری، نقش برجسته کامپیوتر در زندگی بشر افزایش پیدا کرد. به طوری که امروزه به واسطه فناوری‌های جدید، امکان برگزاری کلاس آنلاین و دسترسی به آموزش‌ها از راه دور برای افراد به وجود آمده است. در این مقاله ابتدا به مفاهیمی همچون کلاس‌های مجازی و امکانات آن‌ها پرداخته شده است و در ادامه، نرم افزارهای کاربردی برگزاری کلاس آنلاین و وبینار به همراه مزیت‌های هر یک از آن‌ها شرح داده شده‌‌اند. علاوه بر این، راهنمایی‌های لازم به منظور دانلود و نصب این پلتفرم‌های آموزشی نیز ارائه خواهند شد. اما پیش از ارائه فهرستی از نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین ، ابتدا لازم است به این سوال پاسخ داده شود که اساساً کلاس آنلاین یا همان کلاس مجازی چیست؟

فهرست مطالب این نوشته

کلاس آنلاین یا کلاس مجازی چیست؟

کلاس آنلاین یا کلاس مجازی یک محیط آموزشی و یادگیری آنلاین است که در آن معلمان و دانش آموزان می‌توانند مطالب درسی را ارائه دهند، با سایر اعضای کلاس مجازی تعامل داشته باشند و به صورت گروهی با یکدیگر روی مطالب آموزشی کار کنند. کلاس مجازی به گونه‌ای است که افراد شرکت کننده در یک محیط بر خط و به طور همزمان با یکدیگر ارتباط دارند. باید توجه کرد که ممکن است دوره آنلاین شامل مشاهده مطالب از پیش ضبط شده باشد، اما تنظیمات کلاس مجازی شامل تعامل بر خط بین مدرسان و دانش آموزان است.

به بیان ساده، کلاس مجازی یک ابزار ویدیو کنفرانس است که در آن مدرسان و شرکت‌کنندگان، مطالب آموزشی را بررسی می‌کنند. تفاوت کلاس مجازی با سایر ابزارهای ویدیو کنفرانس این است که در کلاس‌های مجازی ویژگی‌های مثبت دیگری نیز ارائه می‌شوند که برای یک محیط آموزشی ضروری هستند. در ادامه این بخش مقدماتی از معرفی نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین ، برخی از امکانات پراهمیت کلاس‌ مجازی فهرست شده‌اند.

یک کلاس آنلاین باید چه ویژگی‌ها و امکاناتی داشته باشد؟

در این بخش ابتدایی از مقاله ارائه فهرستی از نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین برخی از امکانات و ویژگی‌های مورد نیاز در چنین نرم افزارهایی فهرست شده‌اند.

  • مشارکت مطلوب دانش آموزان
  • نمایش مطالب آموزشی در قالب اسناد، اسلاید یا فایل‌های چندرسانه‌ای
  • امکان به اشتراک‌گذاری صفحه نمایش و ارائه تخته وایت‌بورد مجازی و به دنبال آن، بهبود تجربه یادگیری
  • قابلیت ضبط کلاس مجازی
  • افزایش مشارکت و تعامل دانش آموزان با کمک کوییزها و نظرسنجی‌های مختلف

ویژگی‌هایی مانند امکان دسترسی از راه دور به کلاس‌های آموزشی، تسهیل به اشتراک‌گذاری آموزش‌ها و کسب درآمد برای مدرسان و افزایش تمرکز دانش آموزان، همگی باعث می‌شوند تا برگزاری کلاس آنلاین هم برای دانش آموزان و هم برای مدرسان مزیت‌های مطلوبی را به همراه داشته باشند.

تصویر مربوط به آموزش مجازی در مطلب نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین

پس از شرح چیستی کلاس آنلاین و پرداختن به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که یک کلاس آنلاین باید از آن‌ها برخوردار باشد، در ادامه مباحثی جهت آشنایی بیش‌تر با نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین و وبینار ارائه شده است.

آشنایی با نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین و وبینار

پیش از اشاره به انواع نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین و وبینار، ابتدا بهتر است به برخی از موضوع‌های مهم پیرامون کلاس‌های آنلاین و وبینار پرداخته شود. از این رو در ادامه این بخش از مقاله، چیستی وبینار و انواع آن مورد بررسی قرار گرفته است.

نرم افزار کلاس مجازی چیست؟

عبارت «نرم افزار کلاس مجازی» یا همان «کلاس آنلاین» به یک پلتفرم آموزشی اشاره دارد که دانش آموزان با کمک آن می‌توانند از هر نقطه از جهان در کلاس‌های درس حضور داشته باشند و با یکدیگر در خصوص مطالب درسی مشارکت کنند. البته باید توجه کرد که نکته حائز اهمیت در برگزاری کلاس آنلاین ، فراهم کردن فضای مناسب برای تعامل مدرسان و دانش آموزان است.

در واقع، محیط برگزاری کلاس آنلاین باید به گونه‌ای باشد که دانش آموزان با شرکت در آن، دقیقاً همانند کلاس‌های حضوری دروس را فرا بگیرند. برخی از ویژگی‌های نرم افزار کلاس آنلاین در ادامه این مقاله شرح داده شده‌اند.

ویژگی های نرم افزار کلاس آنلاین چه هستند؟

در این بخش مقدماتی از مقاله برگزاری کلاس آنلاین ، برخی از ویژگی‌های مهم یک نرم افزار آنلاین فهرست شده‌اند:

  • ویدیو کنفرانس: با استفاده از نرم افزارهای ویدیو کنفرانس تحت وب، ارتباط و تعامل دانش آموزان و مدرسان تسهیل پیدا می‌کند.
  • وایت‌بورد دیجیتال: ارائه نمایش‌ها و نمودارها به صورت بلادرنگ
  • امکان ارسال پیام فوری: با استفاده از قابلیت گفتگو در نرم افزارهای کلاس مجازی، افراد شرکت‌کننده در این کلاس‌ها می‌توانند به راحتی با مدرس و دیگر دانش آموزان به تبادل نظر بپردازند.
  • ارائه قابلیت‌های مطلوب برای شرکت‌کنندگان: در نرم افزار کلاس مجازی، دانش آموزان امکان مشارکت در بحث‌ها، بی‌صدا کردن (Mute کردن) صدای برخی از شرکت‌کنندگان که بی اهیمت هستند و باعث ایجاد مزاحمت می‌شوند. همچنین، ساز و کاری مشابه بالا بردن دست‌های خود برای پرسیدن سوال نیز معمولاً در چنین نرم افزارهایی وجود دارد.
  • صفحات چت فرعی: در برخی از نرم افزارهای کلاس آنلاین ، امکان چت خصوصی بین اعضا نیز وجود دارد. به این ترتیب، در صورت استفاده صحیح از این قابلیت و وجود امکان مدیریت این ارتباط توسط معلم یا استاد، مشارکت میان دانش آموزان افزایش می‌یابد و شبیه‌سازی نزدیک‌تری به کلاس درس حاصل خواهد شد.
  • ضبط ویدیو: می‌توان آموزش‌های بر خط یا همان آنلاین اساتید را به عنوان ویدیوهای درخواستی ذخیره کرد. به واسطه این ویژگی، در صورت لزوم، امکان رجوع مجدد به ویدیو‌های آموزشی برای دانش آموزان به وجود می‌آید.
  • رمزگذاری (Encryption): از طریق رمزگذاری، این اطمینان حاصل می‌شود که تنها دانش آموزان مخصوص آن کلاس می‌توانند به بستر آموزشی مربوط به خود دسترسی داشته باشند.

تصویر بخش وبینار چیست در مطلب فهرست برنامه های برگزاری کلاس آنلاین

حال در ادامه این بخش به این سوال پاسخ داده شده است که وبینار چیست؟

وبینار چیست ؟

کلمه وبینار (Webinar) از ترکیب دو واژه «وب» و «سمینار» به وجود آمده است. وبینار رویدادی است که به صورت مجازی اجرا می‌شود و مخاطبان این رویداد منحصراً به صورت آنلاین در آن حضور دارند. وبینار با نام‌های دیگری مانند «رویداد وب»، «سمینار آنلاین»، «پخش اینترنتی»، «سخنرانی آنلاین» و «رویداد مجازی» نیز شناخته می‌شود. در حقیقت، نرم افزار وبینار که به عنوان اپلیکیشن وبینار نیز شناخته می‌شود، فرد میزبان رویداد مربوطه را قادر می‌سازد تا بدون توجه به موقعیت جغرافیایی، با شرکت‌کنندگان به صورت مجازی ارتباط داشته باشد.

چنین ابزارهایی به طور کامل نیاز به فضای جلسه فیزیکی در محل را از بین می‌برند و باعث می‌شوند که برگزاری وبینارها آسان‌تر و مقرون به صرفه‌تر از جلسات سنتی باشد. علاوه بر نکات مذکور، در جهان فعلی با توجه به شیوع COVID-19، بسیاری از مشاغل ناچار هستند که رویدادهای حضوری و جلسات فروش را به یک محیط مجازی منتقل کنند.

در ادامه به منظور درک بهتر فواید وبینار، انواع وبینار و برخی از امکانات پر اهمیت و شاخص آن بررسی می‌شوند.

معرفی انواع وبینار

  • وبینار بر خط (Live): معمولاً چنین وبینارهایی تنها یک بار برگزار می‌شوند و زمان و تاریخ مشخصی دارند. در وبینار بر خط هیچ گزینه‌ای برای تغییر یا توقف وبینار وجود ندارد. یعنی وبینار بر خط دقیقاً مانند سمیناری است که توسط یک فرد برگزار می‌شود. در صورتی که حاضرین در زمان مشخص در وبینار حضور نداشته باشند، آن بخش از وبینار را از دست می‌دهند.
  • وبینار مبتنی بر تقاضا (On-demand): مخاطبانی که در وبینارهای درخواستی یا همان مبتنی بر تقاضا ثبت‌نام می‌کنند، می‌توانند بعداً در زمان دلخواه خود وبینار را مشاهده کنند. علاوه بر این، بر اساس ویژگی‌های نرم افزار وبینار مورد استفاده، امکان به کار گیری عناصر تعاملی مانند نظرسنجی و آزمون‌ها نیز برای بیننده وجود دارد.
  • وبینار خودکار: در وبینار خودکار، ابتدا ارائه دهنده وبینار مربوطه را ضبط و بارگذاری می‌کند. پس از تعیین زمان و تاریخ پخش وبینار، زمانی که زمان مشخص شده فرا می‌رسد، وبینار به صورت زنده برای مخاطبان پخش می‌شود.

در ادامه به شرح امکانات مختلفی پرداخته شده که ممکن است در یک وبینار مورد استفاده قرار بگیرند.

امکانات نرم افزار وبینار کدامند؟

در ادامه این بخش، برخی از ویژگی‌های اساسی وبینار پرداخته فهرست شده‌اند که معمولاً در نرم افزارها و سرویس‌های مختلف وجود دارند:

  • ارتباط صوتی، تصویری و متنی به صورت بلادرنگ
  • ارائه آسان اسلایدها، اسناد و محتوای صفحه‌های مختلف
  • امکان اشتراک‌گذاری، دانلود و ضبط سخنرانی به طور کامل و اشتراک‌گذاری یا مشاهده آن‌ها پس از رویداد
  • نظرسنجی‌ها، رای‌گیری‌ها (Polls)، MCQها، امتحانات و آزمون‌ها

به طور کلی، وبینارها به ارائه دهندگان این امکان را می‌دهند که با استفاده از عناصر مختلف مانند چت، نظرسنجی، آزمون‌ها و پرسشنامه‌ها با مخاطبان خود تعامل داشته باشند. همچنین، شرکت کنندگان می‌توانند با استفاده از رسانه‌های اجتماعی رویداد وبینار را برای پیوستن دیگران به اشتراک بگذارند. با توجه به اینکه در بخش‌های قبلی مقاله اغلب مفاهیم مقدماتی مربوط به برگزاری کلاس آنلاین به طور جامع و همراه با جزییات شرح داده شدند، اکنون در ادامه این مقاله به ارائه لیستی از نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین پرداخته شده است.

کاربردی‌ترین نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین و وبینار

در این بخش از مقاله، تعدادی از نرم افزارهای کاربردی برگزاری کلاس آنلاین به طور جامع مورد بررسی قرار می‌گیرند. این نرم افزارها در زمره بهترین برنامه‌های مربوط به برگزاری کلاس آنلاین قرار می‌گیرند. ابتدا به معرفی یکی از محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین نرم افزارهای برگزرای کلاس مجازی یعنی زوم پرداخته شده است.

نرم افزار زوم

زوم (Zoom) یک سرویس کنفرانس ویدیویی است که بر مبنای فضای ابری (Cloud) کار می‌کند. با استفاده از نرم افزار زوم می‌توان به صورت مجازی با دیگران ملاقات کرد. در این پلتفرم، امکان برقراری ارتباط با افراد چه به صورت ویدیویی، چه به صورت صوتی یا حتی هر دو، همگی در حین انجام گفتگو به شکل برخط وجود دارد.

لینک دانلود نرم‌افزار زوم: «+»

علاوه بر این به منظور مشاهده مجدد جلسات برگزار شده در بستر زوم، می‌توان آن‌ها را ضبط کرد. با استناد به گزارش‌ها، بیش از نیمی از شرکت‌های سرشناس از نرم افزار زوم در سال ۱۳۹۸ (2019 میلادی) در کسب و کار خود استفاده کرده‌اند و این موضوع در طول سال ۱۳۹۹ (2020 میلادی) به مراتب بیشتر هم شده است. به طوری که در سال ۱۳۹۹ استفاده از نرم افزار زوم با رشد 227 درصدی همراه شده است.

وبینار در زوم

مزایای نرم افزار زوم چه هستند؟

در ادامه این بخش، برخی از مزیت‌های کلیدی نرم افزار زوم فهرست شده‌اند:

  • سادگی استفاده از زوم
  • تجربه کاربری بصری مطلوب
  • امکان اشتراک‌گذاری صفحه نمایش و کنترل از راه دور
  • کیفیت تصویر و صدای مناسب
  • ایجاد راه ارتباطی میان همکاران
  • مقیاس‌پذیری مناسب برای برای کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ

معایب نرم افزار زوم چه هستند؟

با وجود مزیت‌های متعدد نرم افزار زوم، این محیط معایبی نیز دارد که در ادامه فهرست شده‌اند

:
  • در صورتی که میزبان یک جلسه ورود گذرواژه را فعال نکند، ممکن است نگرانی‌های امنیتی پیش بیاید.
  • استفاده از امکانات ویژه نرم افزار زوم نیازمند پرداخت حق اشتراک است که ممکن است قیمت آن برای مشاغل کوچک مقرون به صرفه نباشد.
  • امکان مدیریت بخش نظرات در رویداد آنلاین این پلتفرم وجود ندارد.

حال در ادامه این بخش و پرداختن به نرم افزار زوم، به طور مختصر به چگونگی نصب آن پرداخته شده است.

راهنمای دانلود و  نصب نرم افزار زوم

برای نصب نرم افزار زوم در مرحله اول لازم است کاربر وارد مرورگر خود شود و به سایت رسمی این نرم افزار مراجعه کند. حال باید به پایین اسکرول کرده و روی لینک «دانلود» در پایین صفحه کلیک کرد. به منظور تسهیل یافتن این گزینه، تصویر آن را در ادامه آمده است.

دانلود زوم

در این مرحله مانند تصویر زیر باید در صفحه Download Center، در بخش «Zoom Client for Meetings» روی «دانلود» کلیک کرد. با کلیک کردن روی این گزینه، دانلود برنامه Zoom آغاز می‌شود. پس از اتمام دانلود، باید روی فایل نصب نرم افزار زوم با قالب exe کلیک شود و مراحل نصب طی شوند. در مراحل نصب زوم نکته خاصی وجود ندارد و فرآیند نصب آن مشابه نصب اکثر نرم افزارها است.

دانلود نرم افزار زوم

پس از نصب این اپلیکیشن، کاربران باید وارد حساب کاربری Zoom خود شوند. در شرایطی که آن‌ها از قبل در این برنامه حساب کاربری نداشته باشند، می‌توانند از طریق وب سایت زوم برای راه‌اندازی و ایجاد حساب اقدام کنند. به طور معمول، پس از ایجاد حساب کاربری در نرم افزار زوم، امکان استفاده از آن برای تمام تماس‌های ویدیویی و جلسه‌های آنلاین وجود دارد.

نرم افزار اسکای روم

اسکای روم (Sky Room) در چند سال اخیر به عنوان یکی از محیط‌های کاربردی و رایج برای برگزاری وبینار شناخته شده است. در حقیقت، با شیوع کرونا و به دنبال آن مجازی شدن اغلب آموزش‌ها، این پلتفرم به عنوان بهترین بستر برای برگزاری کلاس آنلاین مورد توجه همگان قرار گرفت. علاوه بر این، با توجه به اینکه اسکای روم یک پلتفرم ایرانی و بومی موفق به حساب می‌آید و از خدمات جذابی در زمینه برگزاری وبینار، کلاس‌های آنلاین و جلسات مجازی پشتیبانی می‌کند، می‌توان این بستر آموزشی را یکی از محیط‌های برتر در نظر گرفت.

توسعه و ارائه اسکای روم توسط مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت انجام شده است و به واسطه ویژگی‌های مطلوب آن، افراد با شرکت در وبینار یا کلاس آنلاین در این محیط تجربه خوش‌آیندی خواهند داشت. اسکای روم به گونه‌ای طراحی شده است که نیاز به نصب نرم افزار اضافه‌ای ندارد و با استفاده از آن، اعمالی مانند برگزاری کلاس آنلاین ، وبینار یا جلسات کسب و کارهای مختلف به راحتی انجام می‌شوند.

اسکای روم

مزایای اسکای روم چه هستند؟

برخی از فواید شاخص و پراهمیت اسکای روم به شرح زیر است:

  • ارائه محیط کاربری فارسی و به دنبال آن، تسهیل برگزاری کلاس آنلاین و وبینار برای دانشجویان و برگزار کنندگان
  • عدم نیاز به نصب اپلیکیشن‌های اضافی
  • مصرف اینترنت مناسب و به صورت منصفانه (تقریباً در ازای برگزاری کلاس آنلاین یک ساعته، ۱۵۰ تا ۲۰۰ مگابایت اینترنت مصرف خواهد شد).

معایب اسکای روم کدامند؟

در ادامه به برخی از کاستی‌های نرم افزار اسکای روم اشاره شده است:

  • به منظور برگزاری کلاس آنلاین ، باید اینترنت ارائه دهنده سرعت بالایی داشته باشد.
  • در برخی مواقع، ممکن است هنگام برگزاری کلاس آنلاین مخاطبین با قطعی اتصال مواجه شوند.

حال در ادامه به آموزش نصب اسکای روم پرداخته شده است.

راهنمای نصب نرم افزار اسکای روم

همان‌طور که پیش تر به آن اشاره شد، محیط اسکای روم به گونه‌ای طراحی شده است که برای استفاده از آن، نیاز به نصب هیچ گونه نرم افزاری وجود ندارد و این پلتفرم به صورت تحت وب ارائه می‌شود. به این ترتیب به منظور استفاده از محیط اسکای روم باید مواردی را انجام داد که در ادامه شرح داده شده‌اند. با توجه به اینکه خدمات اسکای روم به صورت یک سرویس وب ارائه می‌شوند، امکان دسترسی راحت و سریع به آن از طریق مرورگر وجود دارد. لازم به ذکر است که شرایط مذکور هم برای تلفن همراه و هم برای کامپیوتر صادق است.

این یعنی، کاربران به راحتی می‌توانند از طریق مرورگر و از هر نقطه‌ای از جهان به این پلتفرم آموزشی دسترسی داشته باشند و از برگزاری کلاس آنلاین و جلسات مجازی به بهترین شکل ممکن بهره ببرند. به منظور آشنایی با روش ثبت‌نام در اسکای روم به عنوان برگزارکننده یک رویداد، روش ساخت جلسه مجازی، کلاس آنلاین و رویداد رایگان در آن و سایر مفاهیم پر اهمیت اسکای روم، می‌توان مقاله زیر را مطالعه کرد. در این مقاله به بررسی جامع نحوه برگزاری کلاس آنلاین و دیگر رویدادهای این بستر آموزشی پرداخته شده است:

به طور کلی، ساده‌ترین روش برای شرکت در کلاس و وبینارهای آموزشی در محیط اسکای روم، دریافت لینک کلاس مربوطه از مدرس و ورود به حساب کاربری تعریف شده است.

ورود به کلاس اسکای روم

نرم افزار ادوبی کانکت (Adobe Connect)

Adobe Connect یک نرم افزار کاربردی است که به واسطه آن امکان ارائه آموزش دیجیتال، وبینار و تجربه همکاری به صورت مجازی وجود دارد. در حقیقت، سرویس ادوبی کانکت به گونه‌ای طراحی شده است که با استفاده از آن راهی آسان و امن برای میزبانی، سازماندهی و شرکت در جلسات و رویدادهای آنلاین به وجود می‌آید. ادوبی کانکت به عنوان یک ابزار مشارکتی مطلوب برای تمام سازمان‌ها محسوب می‌شود که برای اشتراک‌گذاری مجازی اطلاعات، ویدیو، صدا، تصاویر، چت و اسناد به کار گرفته می‌شود.

لینک دانلود نرم‌افزار ادوبی کانکت: «+»

Adobe Connect چه مزایایی دارد؟

در ادامه برخی از مزیت‌های نرم افزار ادوبی کانکت فهرست شده‌اند:

  • سهولت استفاده: افراد می‌توانند بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن، از ادوبی کانکت استفاده کنند. چرا که این سرویس نیز تحت وب است و مرورگرهای رایج کنونی مانند فایرفاکس، کروم، Edge ،Safari و اکثر مرورگرهای دیگر از آن پشتیبانی می‌کنند.
  • رابط کاربری ساده و قابل درک: در نسخه ۱۰ ادوبی کانکت عناصر طراحی نوآورانه‌های ارائه شده‌اند که به طور قابل توجهی برای شرکت‌کنندگان خوشایند هستند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه امکان استفاده از ادوبی کانکت در مرورگر به صورت فعال وجود دارد، سرعت تعامل در مقایسه با محصولات رقابتی به طور چشمگیری بهبود می‌یابد. در ادوبی کانکت می‌توان از نظرسنجی‌ها، جلسات پرسش و پاسخ، کادرهای گفتگو، رای‌گیری و بسیاری از گزینه‌های اضافی دیگر استفاده کرد. با وجود چنین امکاناتی در این نرم افزار، این اطمینان حاصل می‌شود که ارتباط و مشارکت‌ها به طور دقیق انجام شوند.
  • دریافت ویدیو با کیفیت بالا: ادوبی کانکت به گونه‌ای طراحی شده است که در آن امکان به اشتراک‌گذاری ویدیوهای با کیفیت از طریق مرورگر وجود دارد. به علاوه، می‌توان کیفیت ویدیو را به دلخواه از کم تا ۷۲۰p تنظیم کرد. در صورتی که برگزاری کلاس آنلاین ، جلسات کاری و سایر موارد دیگر به نسبت تصویر (Aspect Ratio) متفاوتی نیاز داشته باشد، می‌توان نسبت تصویر را از حالت استاندارد ۴:۳ به حالت صفحه عریض ۱۶:۹ تغییر داد.
  • عدم نیاز به پرداخت هزینه در نسخه آزمایشی نرم افزار: به منظور آشنایی بیش‌تر با عملکرد ادوبی کانکت در زمینه برگزاری کلاس آنلاین و جلسات، می‌توان این نرم افزار را به مدت ۳۰ روز به صورت آزمایشی و رایگان استفاده کرد. لازم به ذکر است که ثبت‌نام برای این بستر فرآیند ساده و معمولی دارد. در حقیقت، ثبت‌نام ادوبی کانکت از طریق وارد کردن نام و نام‌خانوادگی، نام سازمان، آدرس ایمیل و اطلاعات ارتباطی انجام می‌شود. در نهایت، پس از تایید شرایط استفاده از نرم افزار، یک ایمیل حاوی لینک فعال‌سازی برای افراد ارسال می‌شود.

کلاس های آنلاین

پس از شرح مزایای ادوبی کانکت در ادامه برخی از معایب این پلتفرم نیز شرح داده شده‌اند.

معایب ادوبی کانکت چه هستند؟

در ادامه برخی از کاستی‌های نرم افزار ادوبی کانکت شرح داده شده‌اند:

  • نیاز به حساب کاربری در Adobe: امکان دعوت کاربرانی را که عضو Adobe نیستند درون پلتفرم وجود ندارد.
  • عدم پشتیبانی از گفتگوی شخصی: نرم افزار ادوبی کانکت از چت شخصی پشتیبانی نمی‌کند و بدین منظور باید از یک برنامه پیام رسان هم در کنار آن استفاده کرد.

راهنمای دانلود و نصب نرم افزار ادوبی کانکت

برای استفاده از ادوبی کانکت دو رویکرد قابل استفاده است. در رویکرد اول، امکان حضور در جلسه‌های آنلاین با استفاده از مرورگر وجود دارد. به طوری که در این روش نیازی به نصب اپلیکیشن ادوبی کانکت نخواهد بود. البته باید توجه کرد که در طول برگزاری کلاس آنلاین و جلسات مجازی از طریق مرورگر، گاهی ممکن است اتصال به ادوبی کانکت و رویداد مربوطه قطع شود. بنابراین، بهتر است با نصب نرم افزار ادوبی کانکت، از خطاهای و چالش‌های احتمالی جلوگیری به عمل آورد. برای نصب نرم افزار ادوبی کانکت، لازم است با توجه به نسخه مورد نظر، روی گزینه دانلود کلیک و سپس با طی مراحل معمول، می‌توان این نرم افزار را روی سیستم نصب کرد.

دانلود ادوبی کانکت

نرم افزار کلیک میتینگ (Click Meeting)

Click Meeting یک پلتفرم مناسب برای وبینار و جلسات آنلاین مبتنی بر مرورگر به حساب می‌آید. نرم افزار محبوب Click Meeting به گونه‌ای طراحی شده است که توسط بازاریابان، فروشندگان، مدرسین، مربیان و مدیران متعددی در سراسر جهان استفاده می‌شود. علاوه بر این، Click Meeting برای فریلنسرها و سازمان‌های مختلف، از مشاغل خرد گرفته تا شرکت‌های بین المللی نیز مناسب است. در واقع، ارزش نرم افزار Click Meeting به عنوان یک برنامه کاربردی چندمنظوره برای مدیریت و اجرای انواع رویدادهای آنلاین به اثبات رسیده است.

لینک دانلود نرم‌افزار کلیک میتینگ: «+»

مزایای Click Meeting کدامند؟

در ادامه به برخی از مزیت‌های نرم افزار کلیک میتینگ اشاره شده است:

  • رابط کاربری (UI) کاربرپسند و مطلوب نرم ‌افزار Click Meeting یادگیری کار با آن را تسهیل کرده است.
  • به منظور پیوستن به وبینار، شرکت‌کنندگان می‌توانند تماس تلفنی برقرار کنند.
  • امکان سفارشی‌سازی (Customize) ظاهر کلی وبینار وجود دارد.
  • هزینه حق اشتراک‌های این نرم افزار منعطف و به صورت رقابتی برای کسب و کارهای مختلف تعیین شده است.
  • در خصوص پیگیری داده‌ها، Click Meeting دارای ویژگی‌های فوق‌العاده و مطلوبی است.
  • برای کار با کلیک میتینگ نیازی به کارت اعتباری وجود ندارد.

آموزش آنلاین

نرم افزار کلیک میتینگ چه معایبی دارد؟

معایب نرم افزار کلیک میتینگ به شرح زیر است:

  • نرم افزار کلیک میتینگ فاقد پشتیبانی تلفنی است.
  • در کلیک میتینگ ظرفیت ذخیره‌سازی حداکثر ده ساعت است.

حال پس از پرداختن به مزایا و معایب نرم افزار Click Meeting در ادامه به شرح نحوه نصب این برنامه پرداخته شده است.

راهنمای دانلود نرم افزار Click Meeting

به منظور نصب نرم افزار Click Meeting، پس از ورود به وب سایت این اپلیکیشن، باید روی گزینه دانلود کلیک شود. لازم به ذکر است که در این صفحه لینک‌های دانلود برای سیستم عامل ویندوز و مک (Mac) قرار داده شده است. صفحه دانلود این نرم افزار در تصویر زیر مشاهده می‌شود:

دانلود کلیک میتینگ برای برگزاری کلاس آنلاین

نرم افزار الوکام (Alocom)

نرم افزار برگزاری کلاس، جلسات و وبینار الوکام یکی از مناسب‌ترین سامانه‌های مجازی برای برگزاری رویدادهای آنلاین است. این پلتفرم توسط متخصصان ایرانی توسعه یافته و یک نرم افزار کاملا بومی است که توانسته عملکرد موفقی در برگزاری کلاس مجازی و مدیریت آن نشان دهد.

الوکام تجربه کاربری آسان با امکانات کامل را در اختیارتان قرار می‌دهد. بدون نصب نرم افزار و فقط با یک لینک می‌توانید وارد رویداد خود شوید و از امکانات یک رویداد مجازی استفاده کنید. امکان تعامل بین مدیر رویداد و شرکت‌کننده‌ها وجود دارد و ارتباط صوتی و تصویری پایدار، رویداد مجازی شما را به بهترین نحو برگزار می‌کند.

شما به عنوان یک برگزار کننده کلاس یا جلسه مجازی برای اینکه بتوانید عملکرد مطلوبی در برگزاری داشته باشید، استفاده از یک سامانه‌ قدرتمند ضروری است. سامانه برگزاری رویداد مجازی الوکام یکی از پلتفرم‌هایی است که با آن تجربه خوبی را در ایجاد رویدادهای مجازی و مدیریت آن خواهید داشت.

مزایای استفاده از الوکام چیست؟

برخی از مزایا و برتری‌های الوکام به شرح زیر است:

  • ضبط بدون نیاز به نصب نرم افزار و افزونه
  • امکان برگزاری و شرکت در کلاس بدون نیاز به نصب برنامه
  • ترافیک مصرفی نیم‌بها
  • امکان نظرسنجی و پرسش و پاسخ
  • رابط کاربری ساده تعاملی و فارسی

معایب الوکام چیست؟

  • نبود ضبط سروری
  • عدم امکان ساخت گروه در کلاس

نحوه نصب و دسترسی به سامانه الوکام

این سامانه با زبان فارسی در اختیار کاربران قرار گرفته است و برای برگزاری رویدادهای خود نیازی به دانلود و یا نصب برنامه‌ای نیست. الوکام بصورت کامل در بستر وب برگزار می‌شود و برای برگزاری جلسات خود کافیست در مرورگر خود وارد سایت الوکام شده و پس از ثبت نام و انتخاب سرویس مورد نظر خود، رویدادهای‌تان را ایجاد کنید و با استفاده لینک رویداد تمام کاربران شما می‌توانند به رویداد مورد نظر دسترسی داشته باشند. همچنین شما می‌توانید تجربه برگزاری جلسه با 10 تصویر(وبکم) همزمان را در یک رویداد داشته باشید.

شما به عنوان یک آکادمی، آموزشگاه یا یک معلم خصوصی باید از ابزاری حرفه‌ای برای ادامه تعلیم در هر دورانی استفاده کنید. وجود شبکه‌های اجتماعی گسترده نمی‌تواند نیاز برگزارکنندگان را برای برگزاری کلاس مجازی برطرف کند. به همین ‌منظور و برای دستیابی به این هدف باید از سامانه‌های آموزشی که امکانات برگزاری یک کلاس را دارا هستند استفاده کنیم. سامانه الوکام یکی از سامانه‌های آموزشی ایده‌‌آلی است که برای راه‌اندازی کلاس مجازی در اختیار کاربران قرار گرفته است.

در این بخش از مطلب، تعدادی از نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین و وبینار به طور جامع شرح داده شدند. حال در ادامه، برخی از فیلم‌های آموزش تولید محتوا و آموزش الکترونیک فرادرس به طور مختصر معرفی می‌شوند. لازم به ذکر است که این مجموعه آموزشی حاوی دوره‌های متعددی است، اما در این مطلب به برخی از آن‌ها پرداخته خواهد شد.

بهترین نرم افزار برای برگزاری کلاس آنلاین و وبینار کدام است؟

به بیان ساده، بهترین نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین، وبینار یا حتی جلسات کاری مجازی، آن اپلیکیشنی به حساب می‌آید که مناسب و مطابق نیازمندی‌های فرد ارائه دهنده و مخاطبان عمل کند. در بخش‌های مقدماتی این مقاله، برخی از مهم‌ترین نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین و وبینار معرفی شدند. حال این سوال پیش می‌آید که بهترین نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین یا وبینار کدام است؟ در ادامه این بخش از مطلب، به این سوال پاسخ داده خواهد شد.

پاسخ سوال فوق به مواردی همچون هدف از برگزاری کلاس آنلاین یا وبینار، تعداد شرکت‌کنندگان در آن‌ها، امکانات موجود و نیازهای مخاطبین در طول برگزاری رویداد بستگی دارد. با توجه به اینکه نرم افزارهای متعددی بدین منظور ارائه شده‌اند، ممکن است تصمیم‌گیری در مورد انتخاب بهترین آن‌ها با چالش‌های مختلفی همراه باشد. البته لازم به ذکر است که با بررسی مزایا و معایب نرم افزارهای مربوطه، نتیجه‌گیری در مورد انتخاب بهترین نرم افزار برگزاری کلاس آنلاین یا وبینار را به مراتب آسان‌تر می‌کند.

وبینار

سوالات رایج پیرامون نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین

با توجه به اهمیت و کاربرد آموزش‌های مجازی در جهان کنونی، در این بخش از مقاله به برخی از سوالات رایج پیرامون این مقوله پرداخته شده است.

LMS چیست و چه کاربری دارد؟

سیستم مدیریت یادگیری (LMS | Learning Management System) یک برنامه نرم افزاری یا فناوری مبتنی بر وب است که برای برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی و ارزیابی یک فرآیند یادگیری خاص استفاده می‌شود. به طور معمول، یک سیستم مدیریت یادگیری، راهی برای ایجاد و ارائه محتوا، نظارت بر مشارکت دانش آموزان و ارزیابی عملکرد آن‌ها در اختیار مدرس قرار می‌دهد.

معمولا نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین و وبینار چه امکاناتی دارند؟

این امکانات شامل موارد زیر هستند:

  • قابلیت نمایش فایل ارائه شده در کلاس یا وبینار
  • ارائه محیطی کاربردی به نام تخته وایت برد
  • سادگی پخش فیلم یا ویدیوی کوتاه
  • امکان به اشتراک‌گذاری دسکتاپ سیستم فرد سخنران
  • اتصال همزمان به صدا و تصویر

در چه صورت شرکت‌کنندگان می‌توانند در وبینار یا کلاس آنلاین سوالات خود را به صورت صوتی مطرح کنند؟

در صورتی که در حین برگزاری کلاس آنلاین یا وبینار سوالی برای مخاطب پیش بیاید، می‌تواند با کسب اجازه سخنران، سوالات خود را به صورت صوتی در این بستر مطرح کند.

آیا امکان مشارکت افراد شرکت‌کننده به صورت تصویری در کلاس یا جلسات وجود دارد؟

در برخی از نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین و وبینار از جمله ادوبی کانکت، امکان اتصال تصویری و صوتی ۲۰ مخاطب به طور همزمان وجود دارد. به این ترتیب در این مقاله لیست نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین ارائه و به سایر مباحث مرتبط با این مقوله پرداخته شد. حال در بخش انتهایی به معرفی برخی از دوره‌های آموزشی فرادرس در ارتباط با نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین پرداخته شده است.

جمع‌بندی

امروزه به دلیل شیوع ویروس کرونا و به دنبال آن، پررنگ‌تر شدن نقش آموزش‌های مجازی در سال‌های اخیر، لازم است افراد آشنایی کافی با نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین داشته باشند. در این مقاله برخی از پلتفرم‌های شاخص برگزاری کلاس آنلاین و وبینار به همراه مزیت‌ها و معایب آن‌ها معرفی شدند.

از سوی دیگر، در بخش پایایی به منظور تسهیل تصمیم‌گیری در مورد این محیط‌های آموزش مجازی و همچنین، رفع ابهام حاصل شده از سوالات احتمالی، برخی از پرسش‌های رایج مخاطبین در این زمینه نیز مورد بررسی قرار گرفتند. با توجه به سهولت دسترسی به آموزش‌های مجازی، امکان استفاده بهینه از زمان و بسیاری از مزیت‌های دیگر کلاس‌های مجازی، آشنایی با نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین یک ضرورت به حساب می‌آید.

بر اساس رای ۱۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Pocket LintZoomStartup LiftBrand On Gaille
۴ دیدگاه برای «لیست نرم افزارهای برگزاری کلاس آنلاین + راهنمای دانلود و نصب»

سلام و وقت شما بخیر، با کدام نرم افزار می شود ریاضی تدریس کرد طوری که مانند درس های حضوری همزمان با تشریح بنویسیم.

سلام گذاشتن لینک دانلود بهترین کاری بود می توانستید انجام دهید

با سلام؛

لینک دانلود نرم‌افزار‌ها به مطلب اضافه شد.

با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس.

سلام…
میخواستم ببینم بهترین پلتفرم داخلی که شبیه زوم باشه ، کدوم هست …
چون میخواهم هم پاورپوینت دیده بشه ، هم همزمان ویدئو ۱۰-۱۵ تا مخاطبا فعال باشه …

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *