نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو – به زبان ساده + اصول و ابزارها

۱۵۹۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ آبان ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۷ دقیقه
نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو – به زبان ساده + اصول و ابزارها

طبق آمارها ۶۸ درصد فعالیت‌های آنلاین با جستجو در موتور جستجوی گوگل یا بینگ آغاز می‌شود. با افزایش روز افزون استفاده از موتورهای جستجو، تحقیق کلمات کلیدی باید پایه و اساس هر کمپین بازاریابی دیجیتالی باشد. انتخاب کلمه کلیدی مناسب با هدف فهمیدن قصد کاربر از جستجو و انجام اقدامات لازم برای کسب رتبه در صفحه نتایج موتور جستجو انجام می‌شود. در این مطلب با صفر تا صد نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو و اصول و ابزارهای آن آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب این نوشته

کلمات کلیدی چیست ؟

«کلمات کلیدی یا کیوردها» (Keywords) ایده‌ها و موضوعاتی هستند که محتوای وب‌سایت را بر اساس آن‌ها تولید می‌کنیم. در اصطلاح دقیق‌تر سئو، به کلمات و عباراتی که محتوای ما به وسیله آن‌ها در «صفحات نتایج موتورهای جستجو» (Search Engine Result Pages | SERPs) ظاهر می‌شود، کلمات کلیدی گفته می‌شود.

چون هدف از انتخاب کلمات کلیدی در نهایت افزایش ترافیک ورودی وب‌سایت است، دقت و برنامه‌ریزی برای انتخاب آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. این که چه کلمات کلیدی را انتخاب کنیم تعیین کننده دیگر استراتژی‌های سئو و موضوع تولید محتوا در بازاریابی محتوایی است. این انتخاب پر اهمیت از طریق فرآیندی به نام تحقیق کلمه کلیدی صورت می‌گیرد.

کلمه کلیدی چیست

تحقیق کلمه کلیدی چیست ؟

«تحقیق کلمه کلیدی» (Keyword Research) فرآیندی است که در طی آن تلاش می‌کنیم بر اساس «عبارات مورد جستجوی کاربران» (Search Query) و کلمات کلیدی پر تکرار در صفحه نتایج جستجو، کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را انتخاب و بر اساس آن محتوا تولید کنیم.

انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو

این فرآیند به عنوان اولین اصل سئو به ما کمک می‌کند بفهمیم در ذهن کاربران چه می‌گذرد و چگونه می‌توانیم محتوایی متناسب با نیاز آن‌ها تولید کنیم. هرچه محتوای تولیدی در پاسخ‌گویی به نیاز مخاطب موفق‌تر عمل کند، احتمال نمایش آن در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج افزایش یافته و به همان میزان ترافیک طبیعی بیشتری به سمت وب‌سایت هدایت می‌شود. در نتیجه افزایش ترافیک، نرخ تبدیل بالاتر و فروش بیشتری خواهیم داشت.

نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو

ایده‌پردازی و انتخاب کلمه کلیدی در ابتدای کار برای کسب و کارهای کوچک‌تر کمی چالش‌برانگیز است. از طرف دیگر ابزارهای آنلاین مختلفی نیز برای کمک به تحقیق کلمه کلیدی طراحی شده‌اند اما نحوه کار و استفاده از آن‌ها چندان که به نظر می‌رسد آسان نیست.

برای این که از پیچیدگی موضوع کم کنیم، در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم مراحل و نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو را از ابتدای کار یعنی ایده‌پردازی و انتخاب موضوع برای تولید محتوا تا پیدا کردن واژگان کلیدی مرتبط به زبانی ساده توضیح دهیم. در فهرست زیر نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو آورده شده است.

  1. انتخاب ایده و موضوع
  2. تعیین کلمه کلیدی اصلی
  3. تحقیق کلمات کلیدی رقیب
  4. تحقیق کلمات کلیدی مرتبط
  5. تحقیق کلمات کلیدی طویل
  6. تحقیق کلمات کلیدی سوالی
  7. جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با موضوعات داغ (ترند)
  8. تحقیق کلمات کلیدی برای زیر موضوعات
  9. استفاده از ابزارهای غیر سئوی تحقیق کلمات کلیدی
  10. جای‌گذاری کلمه کلیدی
نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو

۱. انتخاب ایده و موضوع

نقطه شروع فرآیند تحقیق کلمات کلیدی ایده‌پردازی و انتخاب موضوع است. فرض می‌کنیم در زمینه بازاریابی محتوایی فعال هستیم و قصد داریم برای وب‌سایت در زمینه محتوا مطلب بنویسیم. موارد مختلفی زیر مجموعه کانتنت مارکتینگ قرار می‌گیرند. برای مثال تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای ویدیویی یا نحوه نوشتن تقویم محتوایی همه از موضوعات بازاریابی محتوایی هستند. نکته مهم این است که بدون داشتن دسته‌بندی و ایده‌های منظم و دقیق نمی‌توانیم محتوایی تولید کنیم که پاسخ‌گوی سوالات کاربر در این حوزه باشد.

با این اوصاف راه چاره چیست؟

  • تهیه فهرست از محصولات، خدمات و اصطلاحات رایج حوزه تخصصی کسب و کار: به طور کلی موضوعات و کلمات مرتبط با محصول یا خدمت و کلمات تخصصی کسب و کار باید در اولویت و به عنوان اولین کلمات کلیدی برای استراتژی سئو مورد استفاده قرار بگیرند. تهیه فهرست از این کلمات و عبارات کمک می‌کند دید کلی و مرتبی در مورد موضوعاتی که می‌توانیم در مورد آن‌ها تولید محتوا کرده و رتبه کسب کنیم، پیدا کنیم.

برای این‌که دید بصری بهتری از موضوع و زیر موضوع‌ها داشته باشید، می‌توانید از «نمودارهای خوشه‌ای» (Cluster Diagram) استفاده کنید. در تصویر زیر نمونه بسیار ساده‌ای از این نمودار برای مثال بازاریابی محتوایی آورده شده است. موضوع اصلی در دایره وسطی نوشته می‌شود و موضوعاتی که زیر مجموعه موضوع اصلی قرار می‌گیرند در دایره‌های کناری نوشته می‌شوند.

نمودار خوشه ای برای دسته بندی
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.
  • استفاده از Google و Answer The Public: گوگل به عنوان موتور جستجوی اصلی و محلی که قرار است محتوا از طریق آن دیده شود، بهترین منبع برای ایده گرفتن در مورد موضوعات مختلف است. یکی دیگر از پلتفرم‌های بسیار کاربردی برای انتخاب ایده، موضوع و دسترسی به تعداد بسیار زیادی از انواع کلیدواژه‌های پیشنهادی وب‌سایت Answer The Public است. کافی‌ست موضوع یا عبارت موردنظر را در نوار جستجو وارد کنیم. در نتیجه جستجو وب‌‌سایت طیف بسیار گسترده‌ای از عبارات مختلف را در دسته‌‌بندی‌های مختلفی مثل کسب و کار، سوالی و غیره در اختیار ما قرار می‌‌دهد.

به مثال بازاریابی محتوایی برمی‌گردیم. برای نمونه عبارت بازاریابی محتوایی را در نوار جستجو وارد کردیم. تصویر زیر تنها یکی از نتایج حاصل از جستجوی این وب‌سایت را نشان می‌دهد.

آدرس وب‌سایت Answer The Public: «+»

استفاده از وب سایت answer the public
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

2. تعیین کلمه کلیدی اصلی

بعد از انتخاب موضوع باید کلمه کلیدی اصلی را تعیین کنید. «کلمه کلیدی اصلی» (Focus/ Main Keyword) کلمه یا عبارت دقیقی است که موضوع اصلی محتوا را تشکیل می‌دهد و دقیقا می‌خواهیم برای آن در گوگل رتبه کسب کنیم.

بقیه مراحل تحقیق کلمه کلیدی حول محور کلمه کلیدی اصلی انجام می‌شوند. کلمه کلیدی اصلی را طی مراحل زیر انتخاب و تعیین می‌کنیم.

  1. بررسی هدف کاربر از جستجو
  2. بررسی پتانسیل ایجاد ترافیک کلمه کلیدی اصلی
  3. بررسی نرخ کلیک طبیعی (ارگانیک) کلمه کلیدی اصلی
  4. بررسی سختی کلمه کلیدی

بررسی قصد کاربر از جستجو

برای تعیین درست کلمه کلیدی اصلی، اول باید بدانیم «هدف کاربر از جستجو» (User Search Intent) چیست و به دنبال چه اطلاعاتی می‌گردد. یکی از باورهای غلط در سئوی وب‌سایت این است که محتوا فقط با کلمه کلیدی و بدون دانستن هدف کاربر می‌تواند رتبه خوبی کسب کند. برای درک هدف کاربر از جستجو کافی‌ست کلمه کلیدی موردنظر را در نوار جستجوی گوگل یا هریک از ابزارهای سئو تایپ کنیم و ببینیم کدام نوع از صفحات وب‌سایت‌ها در جایگاه‌های بالای صفحه نتایج ظاهر می‌شوند.

نتیجه مهم این که در زمان انتخاب کلمه کلیدی کلیدی ضروری است از هم‌خوانی کلمه کلیدی اصلی با هدف کاربر از جستجو اطمینان حاصل کنیم.

بررسی پتانسیل تولید ترافیک کلمه کلیدی اصلی

در انتخاب کلمه کلیدی اصلی باید حتما پتانسیل تولید ترافیک طبیعی (ارگانیک) آن را بررسی کنیم. در صورتی که کلمه کلیدی انتخابی ترافیک پایینی ایجاد کند، محتوا به سرعت در صفحه اول نتایج جستجو نمایش داده نمی‌شود. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت ترافیک طبیعی بالایی فورا به سمت وب‌سایت هدایت شود. اگرچه این روش ممکن است خیلی هم دقیق نباشد، اما برای اطمینان از انتخاب کلمه کلیدی اصلی مناسب بهتر است مدنظر قرار بگیرد.

بررسی پتانسیل تولید ترافیک کلمه کلیدی اصلی
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

بررسی نرخ کلیک طبیعی (ارگانیک)

اگر کلمه کلیدی خاصی را با هدف تولید ترافیک طبیعی انتخاب می‌کنید، بررسی «نرخ کلیک» (Click Through Rate | CTR) آن اهمیت زیادی دارد. نرخ کلیک کلمه کلیدی از طریق تقسیم تعداد کلیک‌های کاربران بر تعداد دفعات نمایش وب‌سایت به دست می‌آید.

 

در مثال زیر عبارت تقویم محتوایی را در ابزار Moz جستجو کردیم و به نرخ کلیک ۶۴ درصد رسیدیم که به این معنی است که از هر ۱۰۰ نفری که وب‌سایت در نتایج برای آن‌ها به نمایش درمی‌آید، ۶۴ نفر روی محتوای دارای عبارت تقویم محتوایی کلیک کرده‌اند.

بررسی نرخ کلیک طبیعی کلمه کلیدی اصلی
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

در مطلب «نرخ کلیک در سئو» در «مجله فرادرس» در مورد نرخ کلیک و مفهوم آن در سئو به‌طور کامل بحث کردیم و روش‌های بهبود آن را نیز معرفی کردیم. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد مفهوم نرخ کلیک در سئو بدانید، مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

بررسی سختی کلمه کلیدی

«سختی کلمه کلیدی» (Keyword Difficulty) یکی از شاخص‌های اصلی سئو است که به صورت تخمینی میزان دشواری رتبه گرفتن برای کلمه کلیدی موردنظر را اعلام می‌کند. این شاخص عددی بین صفر تا صد است. برای یافتن سختی کلمه کلیدی ابزارهای رایگان و پولی مختلفی وجود دارند. یکی از این ابزارها KWFinder است. این ابزار آمارهایی در مورد میزان سختی و چگالی کلمه کلیدی فراهم می‌کند. در تصویر زیر مثالی برای آن آورده شده است:

آدرس وب‌سایت KWFinder: «+»

بررسی سختی کلمه کلیدی
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

سختی کلمه کلیدی در ابزارهای مختلف ممکن است متفاوت باشد و نمی‌توان عدد دقیقی را به آن نسبت داد. به طور کل عدد سختی کلمه کلیدی بهتر است در ارتباط با موارد دیگر سنجیده شود. به عنوان مثال دیده شده محتوایی با وجود سختی بالای کلمه کلیدی بدون نیاز به لینک‌سازی یا با لینک‌سازی کم توانسته در صفحه نتایج جستجو رتبه خوبی کسب کند.

3. تحقیق و آنالیز کلمات کلیدی رقیب

تحقیق و آنالیز کلمات کلیدی رقیب به ما کمک می‌کند بفهمیم رقیبان برای چه کلمات کلیدی مرتبطی توانسته‌اند رتبه کسب کنند. این مرحله خود شامل دو مرحله است که در فهرست زیر آورده شده‌اند.

  1. آنالیز شکاف یا خلاء کلمه کلیدی
  2. تهیه فهرست از تمامی کلمات کلیدی رقیبان

آنالیز شکاف کلمه کلیدی

به زبان ساده «شکاف کلمه کلیدی» (Keyword Gap) به معنی تفاوت کلمه کلیدی شما و کلمه کلیدی مورد استفاده رقیبان است. اولین قدم در آنالیز کلمات کلیدی رقیبان بررسی آن دسته از کلمات کلیدی است که رقیبان با استفاده از آن‌ها رتبه بهتری در صفحه نتایج کسب کرده‌اند. ابزار گپ کلمه کلیدی SEMrush یکی از ابزارهای کارآمد برای جستجوی کلمات کلیدی رقیبان است. این ابزار پولی است اما می‌توانید برای ۱۰ بار در طول روز به صورت رایگان از آن استفاده کنید. کافی‌ست مراحل زیر را انجام دهید:

  • وارد قسمت Keyword Gap کلمه کلیدی شوید.
  • آدرس URL وب‌سایت را در اولین کادر جستجو وارد کنید.
  • آدرس URL وب‌سایت رقیب را در کادر بعدی وارد و گزینه Compare را انتخاب کنید.
بررسی گپ کلمه کلیدی
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

در این مرحله تمرکز اصلی شما باید روی سه عبارت Missing، Weak و Untapped باشد. ببینیم معنی و مفهوم هریک از این کلمات کلیدی چیست؟

  • Missing: کلمات کلیدی که رقیب توانسته در آن‌ها رتبه بیاورد اما وب‌سایت شما در هیچ کدام از محتواهای تولیدی هیچ جایگاه و رتبه‌ای نیاورده است.
  • Weak: کلمات کلیدی که در آن‌ها رتبه شما از رتبه رقیب پایین‌تر است.
  • Untapped: کلمات کلیدی که برای آن‌ها رتبه‌ای ندارید اما یکی از رقیبان شما رتبه دارد.

تهیه فهرست از تمامی کلمات کلیدی رقیبان

اقدام بعدی تهیه فهرست از تمامی کلمات کلیدی است که رقیبان استفاده کرده‌اند. با وارد کردن URL وب‌سایت‌های رقیب در ابزارهایی مثل SEMrush و Ahrefs می‌توانید به چنین فهرستی دست پیدا کنید.

4. تحقیق کلمات کلیدی مرتبط

تحقیق کلمات کلیدی تنها به کلمه کلیدی اصلی محدود نمی‌شود. بعد از تعیین کلمه کلیدی اصلی و تهیه فهرست از کلمات کلیدی رقیب، باید فهرستی از تمامی کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی اصلی نیز تهیه کنیم. این کار کمک می‌کند در حین نگارش محتوا چندین گزینه برای بهینه‌سازی بیشتر محتوا و افزایش قابلیت ظاهر شدن آن در نتایج جستجو داشته باشیم. از جمله ابزارهایی که در این مرحله مفید هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

5. تحقیق کلمات کلیدی طویل

کلید دستیابی به نرخ تبدیل بالا استفاده از کلمات کلیدی طویل است. دلیل این موضوع نیز به این نکته برمی‌گردد که هرچه کلمه کلیدی طولانی‌تر باشد، قصد و هدف کاربر را از جستجو دقیق‌تر بیان می‌کند. کاربر با تایپ کلمه کلیدی طولانی در نوار جستجو، مشاهده نتایج و کلیک روی آن در صورتی که با صفحه فرودی مواجه شود که اطلاعات موردنیازش را فراهم می‌کند، به احتمال زیادی اقدام موردنظر را انجام می‌دهد. (شانس تبدیل بالاتر).

به عبارت دیگر استفاده از کلمات کلیدی طویل کمک می‌کند سریع‌تر در نتایج جستجوی طبیعی به جایگاه‌های بالا برسیم. در ادامه چند روش برای یافتن کلمات کلیدی طویل پیشنهاد می‌کنیم:

  • وب‌سایت گوگل ترندز «+»
  • استفاده از قابلیت «تکمیل خودکار» (Auto-Complete) گوگل
پیدا کردن کلمه کلیدی
استفاده از قابلیت تکمیل خودکار گوگل
  • استفاده از بخش سوالات متداول (People Also Ask) و جستجوهای مرتبط (Related Searches) گوگل
  • به‌کارگیری کلمات پرسشی مثل چگونه، چطور و غیره
  • اضافه کردن صفت‌های توصیفی به کلمات کلیدی کوتاه
  • وب‌سایت Answer The Public
  • ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی و سئو مثل SEMrush و Ahrefs

6. تحقیق کلمات کلیدی سوالی

کلمات کلیدی سوالی عبارات مورد جستجوی کاربران در فرمت سوالی هستند که پیرامون کلمه کلیدی و موضوع اصلی محتوا مطرح می‌شوند. اگر قصد دارید تحقیق کلمات کلیدی را به صورت حرفه‌ای انجام دهید، حتما باید کلمات کلیدی سوالی مرتبط را پیدا کنید. چراکه بر اساس رفتار کاربران و گسترش جستجوهای صوتی، عبارات جستجوی سوالی این روزها رواج زیادی پیدا کرده‌اند. برای پیدا کردن این کلمات سه روش اصلی وجود دارد:

  1. استفاده از بخش سوالات متداول (People Also Ask) گوگل
  2. وب‌‌سایت Answer The Public
  3. استفاده از ابزارهای سئو مثل SEMrush و Ahrefs

استفاده از سوالات متداول گوگل

اولین کاری که برای پیدا کردن و بررسی کلمات کلیدی سوالی می‌توان انجام داد و برای انجام آن به ابزار خاصی احتیاج نیست، استفاده از بخش سوالات متداول گوگل (People Also Ask) در صفحه نتایج جستجوی گوگل است.

استفاده از بخش سوالات متداول گوگل

البته امکان دارد تمامی سوالاتی که در این بخش نمایش داده می‌شوند گزینه مناسبی برای شما نباشند، در نتیجه نیاز است گزینه‌های مرتبط با خودتان را از میان آن‌ها انتخاب کنید.

وب‌‌سایت Answer The Public

یکی از ابزارهای دیگری که برای پیدا کردن کلمات کلیدی سوالی بسیار مشهور است، سایت Answer The Public است. این سایت بعد از وارد کردن عبارت مورد نظر تعداد بسیار زیادی از عبارات مورد جستجوی کاربران را به شما نمایش می‌دهد.

استفاده از ابزارهای سئو

ابزار Keyword Magic Tool از SEMrush یکی از بهترین ابزارها برای جستجوی کلمات کلیدی سوالی است. این ابزار نه تنها مجموعه‌ای از کلمات کلیدی مرتبط را در اختیار شما قرار می‌دهد بلکه شما را قادر می‌کند با فیلتر کردن کلمه کلیدی اصلی + کلمات کلیدی سوالی جستجوی هدفمندتری داشته باشید.

نحوه استفاده از کلمه کلیدی سوالی در محتوا

زمانی که قصد جستجو برای کلمات کلیدی سوالی را دارید، سه مورد را در ذهن داشته باشید:

  • هزینه به ازای کلیک کلمه کلیدی
  • ارتباط کلمه کلیدی
  • جایگاه رقیب برای آن کلمه کلیدی

استفاده از کلمات کلیدی سوالی در محتوا روش خاص خود را دارد و با استفاده از انواع دیگر کلمات کلیدی کاملا متفاوت است. زمانی که کاربر عبارتی سوالی را در نوار جستجو تايپ می‌کند دقیقا به دنبال پاسخ سوال خود است و نباید سوال موردنظر را در محتوا بدون پاسخ ببیند. بهترین روش استفاده از کلمات کلیدی سوالی انتخاب آن دسته از کلمات است که بیشترین میزان ارتباط را با محتوا دارند. در محتوا حتما جواب مستقیم سوال موردنظر را اضافه کنید.

گوگل متوجه این نکته که شما جواب اصلی و مستقیم سوال کاربر را در محتوا اضافه کرده‌اید یا نه می‌شود. چراکه این کار احتمال ظاهر شدن محتوای موردنظر را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

استفاده از کلمه کلیدی سوالی در تگ‌های H2 و‌ H3 نیز بسیار مفید است و می‌توانید در پاراگراف پایینی آن جواب سوال را اضافه کنید.

هرجایی که از کلمه کلیدی سوالی استفاده می‌‌کنید مطمئن شوید که حتما جواب سرراست و دقیقی به سوال موردنظر در محتوا ایجاد کرده‌اید. تنها استفاده از کلمه کلیدی سوالی در محتوا و انتظار کسب رتبه برای آن بی‌فایده است.

7. جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با موضوعات داغ (ترند)

اگر می‌خواهید وب‌سایت شما سریع‌تر در نتایج جستجوی گوگل رتبه بگیرد، می‌توانید از کلمات کلیدی ترند استفاده کنید. نکته‌ای که احتمالا بسیاری از پست‌های رتبه‌دار حال حاضر به آن توجه لازم را ندارند. گوگل برای محتوایی که اطلاعاتی در مورد موضوعات روز ارائه می‌کند، اهمیت زیادی قائل می‌شود.

بهترین وب‌‌سایت‌ها برای تشخیص کلمات کلیدی ترند عبارتند از:

  • گوگل ترندز: این ابزار اطلاعاتی در مورد مدت زمان و جغرافیایی که کلمه کلیدی خاصی در آن ترند شده است، فراهم می‌کند.
استفاده از گوگل ترندز
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.
  • BuzzSumo: برای استفاده از BuzzSumo کافی است روی گزینه ترندینگ در قسمت بالایی داشبورد کلیک کنید و فید خودتان را با کلمات کلیدی موردنظر ایجاد کنید. با این کار تمامی پست‌های روز مرتبط با کلمه کلیدی شما برایتان به نمایش در می‌آید. موضوع‌های پر بحث روز می‌توانند به عنوان ایده محتوا و کلمه کلیدی مورد استفاده قرار بگیرند.

لینک وب‌سایت BuzzSumo: «+»

استفاده از وب‌سایت بازسومو
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

8. تحقیق کلمات کلیدی برای موضوع‌های فرعی

از اقداماتی که می‌توان برای بهبود انتخاب کلمات کلیدی انجام داد تحقیق کلمه کلیدی برای موضوعات فرعی است که قصد دارید در محتوا آن‌ها را پوشش دهید. این کار ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد اما اگر قصد دارید محتوایی تولید کنید که به تمامی سوالات مخاطب در مورد موضوع موردنظر پاسخ دهد، روش مناسبی است.

9. استفاده از ابزارهای غیر سئوی تحقیق کلمات کلیدی

علاوه بر استفاده از ابزارهای سئو برای انتخاب کلمات کلیدی، ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید برای یافتن واژگان کلیدی مرتبط از آن‌ها بهره ببرید. در ادامه چند ابزار مهم را بررسی می‌کنیم:

  • بخش سوالات متداول و جستجوهای مرتبط گوگل: استفاده از پیشنهادات گوگل در این بخش به شرط ارتباط بالا با کلمه کلیدی اصلی بسیار راه‌گشا است. از پیشنهادات این بخش می‌توانید برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط، طویل و سوالی استفاده کنید.
پیدا کردن کلمه کلیدی
بخش جستجوهای مرتبط گوگل
  • گوگل ترندز: استفاده از گوگل ترندز یکی از راه‌‌های تحقیق پیشرفته کلمات کلیدی برای سئو است که بسیاری از متخصصین سئو آن را نادیده می‌گیرند. جذابیت این ابزار در این است که به شما می‌گوید معروفیت یک کلمه کلیدی در یک بازه زمانی مشخص در یک جغرافیای مشخص چگونه است. این کاربرد زمانی اهمیت پیدا می‌کند که می‌خواهید در مورد موضوعی که در حال حاضر ترند شده محتوای متنی بنویسید. به علاوه انتخاب یک بازه زمانی مشخص به شما کمک می‌کند درک بهتری از ترند فصلی یک کلمه کلیدی پیدا کنید. حتی امکان مقایسه چند کلمه کلیدی ترند نیز در یک بازه زمانی مشخص وجود دارد.
  • کوئرا: طبق آمارها وب‌سایت کوئرا (Quora) به عنوان یکی از ۵۰ وب‌سایت اول پربازدید کاربران شناخته می‌شود. استفاده از کوئرا برای تحقیق کلمات کلیدی روش‌های مختلفی دارد. یکی از بهترین روش‌ها فهم بهتر از سوالات کاربران در مورد یک موضوع خاص است. ابتدا موضوعی را که می‌خواهید در مورد آن بدانید در کادر جستجوی کوئرا وارد کنید و از فیلترهای سمت راست گزینه Question را انتخاب نمایید. با این کار تمامی سوالاتی را که در موضوع موردنظر وجود دارد مشاهده خواهید کرد. آشنایی با این سوالات به شما کمک می‌کند قصد کاربر را از جستجو بهتر تشخیص دهید. از این سوالات می‌توان برای کلمات کلیدی سوالی نیز استفاده کرد.
استفاده از وب‌سایت کوئرا
  • ابزارهای ذکر نام برند و شبکه‌های اجتماعی: ابزارهای آنالیز ذکر نام برند و سوشال لیسنینگ یکی از مفیدترین ابزارها برای یافتن مرتبط‌ترین کلمات کلیدی هستند. این دسته از کلمات کلیدی ممکن است توسط روش‌های دیگر قابل پیدا کردن نباشند.
  • سرچ کنسول گوگل:سرچ کنسول گوگل معدن طلای کلمات کلیدی مهمی است که ممکن است مورد توجه قرار نگرفته باشند. این کلمات کلیدی دقیقا عبارات مورد جستجویی هستند که صفحات شما به دلیل وجود آن‌ها در صفحه نتایج به نمایش درآمده است. ممکن است در سرچ کنسول گوگل با عبارات مورد جستجویی روبه‌رو شوید که در دیگر ابزارهای سئو حجم جستجوی کمی داشته باشند اما در واقع استفاده از آن‌ها می‌تواند باعث بهینه‌سازی صفحات شما شود. این فهرست در صورتی که ارتباط میان سرچ کنسول گوگل و گوگل آنالیتیکس را برقرار کرده باشید در این ابزار هم نیز قابل مشاهده است.

  • گوگل کیورد پلنر:گوگل کیورد پلنر یکی از ابزارهای بسیار موثر برای کمپین‌های تبلیغاتی گوگل است و برای تحقیق کلی کلمات کلیدی نیز تا حد زیادی قابل استفاده است. گزینه بسیار موثر این ابزار در تحقیق کلمات کلیدی بخش Keyword Idea است که جزییات زیادی در مورد ترندهای با میزان جستجوی بالا در گروه‌بندی موبایل و دسکتاپ در اختیار شما قرار می‌دهد. نتایج حاصل با دسته‌بندی پلتفرم و مکان جغرافیایی نیز قابل مشاهده است.
استفاده از گوگل کیورد پلنر
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.

در مطلب زیر از مجله فرادرس، به‌طور مفصل در مورد نحوه استفاده از ابزار گوگل ترندز توضیح داده‌ایم:

10. جایگذاری کلمه کلیدی

تحقیق کلمه کلیدی تنها در مورد نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی نیست. این موضوع که کلمات کلیدی را چطور درون محتوا جایگذاری کنیم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بخش‌هایی از صفحه وب‌سایت که جایگذاری کلمه کلیدی در آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است عبارتند از:

  • عنوان صفحه
  • URL
  • پاراگراف اول محتوا
  • زیر عنوان‌ها

کلمه کلیدی اصلی بیشترین تأثیر زمانی روی صفحه وب‌سایت می‌گذارند که در عنوان صفحه و URL به طور واضح بیان شود. علاوه بر استفاده از کلمه کلیدی اصلی در پاراگراف اول سعی کنید یک یا دو مورد از مهم‌ترین کلمات کلیدی طویل را نیز در این پاراگراف به کار ببرید. الگوریتم‌های گوگل جدیدا زبان طبیعی را با دقت بیشتری نسبت به گذشته تشخیص می‌دهند. به همین دلیل از این‌که از کلمات کلیدی به شکل طبیعی استفاده می‌کنید اطمینان حاصل کنید.

نحوه استفاده از کلمات کلیدی در محتوا باید همگام با جریان محتوا و در محل درست باشد. تشخیص این‌که کلمات کلیدی به صورت طبیعی در متن به کار رفته‌اند یا خیر برای گوگل بسیار آسان است.

اصطلاحات مهم در انتخاب کلمه کلیدی

برای تحقیق و انتخاب بهتر کلمات کلیدی نیاز است مفهوم دقیق چند اصطلاح کلیدی این حوزه را بدانیم.

  • «حجم/ میزان جستجوی کلمات کلیدی» (Keyword Search Volume): به مجموع تعداد دفعات جستجوی یک کلمه کلیدی مشخص در یک بازه زمانی مشخص گفته می‌شود. این بازه زمانی را در اغلب موارد یک ماهه در نظر می‌گیرند.
  • «چگالی کلمه کلیدی» (Keyword Density): به مجموع تعداد دفعات استفاده از کلمه کلیدی در محتوا گفته می‌شود. در گذشته چگالی کلمه کلیدی به عنوان یکی از عوامل اصلی رتبه‌بندی در مورد استفاده قرار می‌گرفت اما امروز چندان اهمیت بالایی ندارد.
  • «رقابت کلمه کلیدی» (Keyword Competition): به میزان تولید محتوای وب‌سایت‌های مختلف برای رتبه گرفتن یک کلمه کلیدی خاص گفته می‌شود.
  • «سختی کلمه کلیدی» (Keyword Difficulty): امتیاز تخمینی است که نشان دهنده میزان دشواری رتبه گرفتن برای یک کلمه کلیدی است. ابزارهای مختلف سئو به روش‌های مختلفی سختی کلمه کلیدی را بیان می‌کنند.
  • «کلمه کلیدی اصلی» (Focus Keyword/ Main Keyword): کلمه کلیدی است که برای هر صفحه از وب‌سایت هدف قرار می‌دهید. کلید رتبه بالا به محتوای با کلمه کلیدی اصلی، اطمینان از پوشش محتوا از تمامی نکات مهم و مرتبط با آن کلمه کلیدی است.
  • «گپ کلمه کلیدی» (Keyword Gap): به تفاوت میان کلمات کلیدی شما و کلمات کلیدی رقیبان گفته می‌شود. آنالیز گپ کلمه کلیدی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های تحقیق کلمات کلیدی رقیبان مطرح می‌شود. اگر می‌خواهید تحقیق کلمات کلیدی را به صورت بسیار حرفه‌ای انجام دهید جمع‌آوری داده‌های گپ بسیار ضروری است.
  • «رتبه‌بندی کلمه کلیدی» (Keyword Ranking): به جایگاهی که وب‌سایت شما در صفحه نتایج موتور جستجو برای یک کلمه کلیدی مشخص کسب می‌کند، رنکینگ کلمه کلیدی گفته می‌شود.
  • «ارزش کلمه کلیدی» (Keyword Value): نشان دهنده ترافیک بالقوه‌ای است که از طریق آن کلمه کلیدی به سمت وب‌سایت هدایت می‌شود. ارزش کلمه کلیدی در «هزینه به ازای پرداخت» (Cost Per Click | CPC) اندازه‌گیری می‌شود. این معیار به میزان زیادی در ابزارهای مختلف متفاوت است.
  • «کلمات کلیدی سوالی» (Question Keywords): همان‌طور که از نام آن پیداست به کلمات کلیدی گفته می‌شود که به شکل سوال هستند. به طور کلی این کلمات کلیدی بالاترین پتانسیل و مشخص‌ترین هدف جستجو را مطرح می‌کنند چراکه کاربران زمانی از آن‌ها استفاده می‌کنند که به دنبال یافتن جوابی مشخص برای سوالات خود هستند.
  • «کلمات کلیدی طویل» (Long-tail Keywords): به کلمات کلیدی که بیشتر از ۴ کلمه داشته باشند، کلمات کلیدی طویل گفته می‌شود. از آن‌جا که این نوع از کلمات کلیدی بسیار خاص هستند، در اغلب موارد حجم جستجوی بسیار کمی دارند. در عوض پتانسیل بالایی برای تبدیل و جذب ترافیک بسیار مرتبط دارند. این در حالی است که کلمات کلیدی کوتاه‌تر و کلی‌تر حجم جستجوی بالاتری در مقایسه با این کلمات دارند.
  • «هدف کاربر از جستجو» (User Intent): برای کلمه کلیدی در واقع انتظار کاربر را برای جستجوی کلمه کلیدی مشخصی در نتایج صفحه نتایج جستجو نشان می‌دهد.
  • «استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی» (Keyword Stuffing): به معنی استفاده زیاد و غیرطبیعی کلمه کلیدی مشخصی در محتوا است. اصطلاح کیورد استافینگ در گذشته در بهینه‌سازی موتور جستجو بسیار زیاد به کار می‌رفت اما در به‌روزرسانی‌های اخیر الگوریتم‌های گوگل مفهوم متفاوتی پیدا کرده است. امروزه محتوای شما ممکن است به دلیل کیورد استافینگ توسط گوگل جریمه شود.
اصطلاحات مهم انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو

بررسی عناصر مهم در انتخاب کلمه کلیدی

علاوه بر خود فرآیند تحقیق کلمات کلیدی موارد زیادی هستند که نیاز است در زمان تحقیق به آن‌ها توجه کنیم. توجه به این عناصر به ما کمک می‌کنند بفهمیم استراتژی‌هایی که برای سئو استفاده می‌کنیم چقدر برای ما موثر عمل کرده‌اند. در فهرست زیر این عناصر را آورده‌ایم:

  1. بررسی حجم کلمه کلیدی
  2. ارزش هزینه به ازای کلیک کلمه کلیدی
  3. درک قصد کاربر از جستجوی کلمه کلیدی
  4. اهداف
  5. انواع صفحات
  6. رقابت حوزه کاری

در ادامه توضیح کوتاهی در مورد هر یک از این عناصر ارائه می‌دهیم.

بررسی حجم یا میزان جستجوی کلمه کلیدی

همان‌طور که در تعریف حجم کلمه کلیدی عنوان کردیم، این معیار به مجموع دفعات جستجوی کاربران با یک کلمه کلیدی خاص در یک مدت زمان معین گفته می‌شود. بنا بر همین تعریف، می‌توان گفت هر کلمه کلیدی که حجم جستجوی بالاتری داشته باشد، پتانسیل بیشتری برای هدایت ترافیک به سمت محتوای وب سایت دارد.

این معیار اگرچه بسیار مهم است اما نباید به عنوان تنها اولویت مهم در زمان تحقیق کلمات کلیدی برای سئو مدنظر قرار بگیرد.

ارزش هزینه به ازای کلیک کلمه کلیدی

ارزش هزینه به ازای کلیک (CPC) تا حدودی تعیین کننده ارزش و رقابت یک کلمه کلیدی مشخص است. برای کلمات کلیدی با هزینه به ازای کلیک بالا به سختی می‌توان رتبه خوبی در صفحه نتایج کسب کرد اما در صورت گرفتن رتبه بالا این کلمات کلیدی می‌توانند ترافیک مرتبط بالایی با شانس تبدیل زیاد به سمت وب سایت هدایت کنند.

درک قصد کاربر از جستجو

برای درک هدف و مقصود کاربر از جستجو می توان یک ارزیابی با استفاده از جستجوی گوگل برای آن کلمه کلیدی انجام داد. نتایجی را که برای کلمات کلیدی مختلف در صفحه نتایج جستجو مشاهده کنید دسته‌بندی کنید و تلاش کنید به الگوی مشخصی از مجموع نتایج برسید. بررسی انواع نتایجی که در صفحه نتایج گوگل ظاهر می‌شوند، در درک مقصود کاربر از جستجو بسیار مفید عمل می‌کنند.

اهداف

برای تعیین دقیق هدف از خود بپرسید در نتیجه تحقیق کلمه کلیدی چه نتیجه‌ای می‌خواهید کسب کنید. تولید ترافیک، تولید «مخاطب راغب» (Lead)، افزایش فروش و غیره از اهداف رایج برای تحقیق کلمات کلیدی هستند. هدف شما هرچه باشد تأثیر زیادی در تحقیق واژگان کلیدی و نتایجی که کسب می‌کنید دارد. مقصود کاربر از جستجو باید با هدف شما از تحقیق هماهنگی داشته باشد.

 

انواع صفحات

تأثیر کلمات کلیدی برای صفحات مختلف وب‌سایت متفاوت است. کلمه کلیدی با قصد خرید که شامل کلماتی مثل خرید و قیمت باشد در پست اطلاعاتی یا آموزشی وبلاگ از محتوای احتمالا عملکرد خوبی نخواهد داشت.

رقابت‌پذیری حوزه کاری

رقابت برای یک کلمه کلیدی مشخص در یک حوزه کاری مشخص چقدر است؟ انواع و کیفیت سطوح مختلف رقابت محتوای تولیدی برای یک کلمه کلیدی خاص چگونه است؟ برای یک کلمه کلیدی خاص چند رقیب توانسته‌اند محتوایی تولید کنند که رتبه بالایی کسب کرده باشد؟ پاسخ به تمامی این سوال‌ها باید در گزارش تحقیق کلمات کلیدی شما وجود داشته باشد.

رقابت پذیری در انتخاب کلمات کلیدی

نکات تکمیلی انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سئو

علاوه بر استراتژی‌هایی که برای انتخاب کلمات کلیدی بیان کردیم، در ادامه چند نکته تکمیلی را که به شما کمک می‌کند تحقیق کلمات کلیدی را برای صفحات مختلف وب‌سایت انجام دهید ذکر می‌کنیم. صفحات مختلف وب‌سایت عبارتند از:

  1. صفحات وبلاگ
  2. صفحه اصلی
  3. صفحات خدماتی
  4. صفحات دسته‌بندی فروشگاه‌های اینترنتی
  5. صفحات محصول فروشگاه‌های اینترنتی

 

در ادامه چندین راهکار برای هریک از این موارد بیان می‌کنیم.

۱. تحقیق کلمات کلیدی برای صفحات وبلاگ

وبلاگ‌ها در اغلب موارد اهداف خبری و اطلاعاتی دارند و بهترین محل برای هدف قرار دادن تعداد زیادی از مخاطبان و ایجاد ترافیک طبیعی هستند. تمامی توصیه‌هایی که برای تحقیق کلمات کلیدی ارائه کردیم برای صفحات وبلاگ نیز صادق هستند.

انتخاب کلمه کلیدی برای مقاله باید با تمرکز روی قصد جستجوی اطلاعات و دربرگیرنده کلمات کلیدی طویل و کلمات کلیدی سوالی باشد. طبق دستورالعمل گوگل انتخاب کلمات کلیدی برای وبلاگ باید بر این اساس باشد که عنوان کند مطلب شما در مورد چیست.

چگونه کلمات کلیدی را در مقاله وارد کنیم؟

بهینه‌سازی کلمات کلیدی بر اساس سئو یک موضوع و نحوه استفاده از کلمات کلیدی در طول محتوا موضوع دیگری است. در ادامه چند توصیه برای نحوه استفاده از کلمات کلیدی در محتوا ارائه می‌کنیم.

  • در توضیح متا (Meta Description) حتما از کلمه کلیدی استفاده کنید. توضیح متا به عنوان خلاصه‌ای کوتاه از محتوا عمل می‌کند و استفاده از کلمه کلیدی در آن به گوگل در دسته‌بندی نتایج کمک زیادی می‌کند. به همین دلیل بهتر است حتما از کلمه کلیدی اصلی و یک یا دو کلمه کلیدی دیگر در توضیحات متا استفاده کنید.
  • استفاده از کلمه کلیدی اصلی در تگ عنوان سئو ( SEO Title Tag) باعث می‌شود بعد از نمایش وب‌سایت در نتایج جستجو کاربران بدانند عنوان محتوایی که قرار است در ادامه ببینند چیست. این عنوان کلیک‌کردنی است و کاربر با کلیک روی آن به صفحه فرود موردنظر هدایت می‌شود.
استفاده از کلمه کلیدی در توضیحات متا و عنوان سئو
  • استفاده از کلمات کلیدی در عنوان مقاله (Article Title) به گوگل در تشخیص موضوعیت محتوای وب‌سایت کمک بسیاری می‌کند. اگر امکان استفاده طبیعی از کلمه کلیدی در عنوان مقاله نیست، عبارتی نزدیک به آن را که کلیدواژه‌های اصلی محتوا در آن وجود دارند حتما در عنوان مقاله قرار دهید.
  • استفاده از کلمه کلیدی در ۲۰۰ کلمه اول: کارشناسان بر این باورند که گوگل اهمیت زیادی به ۲۰۰ کلمه اول محتوا می‌دهد چون نویسنده در آن توضیح می‌دهد که محتوا در مورد چیست. در نتیجه بهتر است حتما در ۲۰۰ کلمه اول از کلمات کلیدی استفاده کنید.
  • استفاده طبیعی از کلمات کلیدی در طول محتوا باعث می‌شود هم گوگل و هم خواننده بتوانند با محتوا ارتباط برقرار کنند. توصیه‌ها حاکی از استفاده کلمات کلیدی در طول محتوا به ازای هر ۱۰۰ - ۱۵۰ کلمه است. پس اگر مقاله ۱۰۰۰ کلمه دارد حدودا باید ۷ تا ۱۰ بار از کلمات کلیدی در طول متن استفاده کنید.
  • استفاده از کلمه کلیدی در ۲۰۰ کلمه پایانی: به همان اندازه که ۲۰۰ کلمه اول محتوا اهمیت دارد، ۲۰۰ کلمه پایانی نیز چون جمع‌بندی محتوا و موضوع موردبحث است مورد اهمیت است. پس حتما از کلمات کلیدی در پاراگراف پایانی مطلب استفاده کنید. استفاده از دعوت به اقدام (Call To Action) مناسب نیز بهتر است در این قسمت صورت بگیرد.
  • استفاده از کلمات کلیدی در تگ‌های H1، H2، H3 و ... کمک می‌کند پاراگراف‌های طولانی بخش‌بندی شوند و روی معنا و اهمیت کلمات کلیدی تاکید بیشتری صورت بگیرد.
استفاده از کلمه کلیدی در عنوان مقاله و مقدمه
  • استفاده از کلمات کلیدی در تگ alt تصاویر: به کارگیری محتوای تصویری در طول محتوا میزان تعامل مخاطب به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد. استفاده از کلمات کلیدی در تگ alt محتوای تصویری کمک می‌کند در نتایج جستجوی تصویری نیز ظاهر شوید.
  • استفاده از کلمه کلیدی در URL اصلی محتوا تأثیر مثبتی در رتبه‌بندی کلمه کلیدی اصلی دارد و بهتر است که URL نمایشی محتوا حتما هم‌خوانی دقیقی از کلمه کلیدی اصلی را در خود داشته باشد.

۲. تحقیق کلمات کلیدی برای صفحه اصلی

زمانی که صحبت از انتخاب کلمه کلیدی برای سئو باشد، «صفحه اصلی» (Homepage) یکی از پیچیده‌ترین صفحات برای رتبه گرفتن برای جستجوی سئو است. این پیچیدگی به این دلیل است که در صورتی که چندین محصول یا خدمت برای ارائه داشته باشید، تصمیم‌گیری برای انتخاب یک کلمه کلیدی اصلی دشوار است.

اگر در وب‌سایت شما چندین نوع از محصولات یا خدمات به فروش می‌رسد، کلمات کلیدی هر سرویس یا خدمت ممکن است حجم جستجوی بالایی داشته باشند اما موضوع اصلی آن‌ها ممکن است اینگونه نباشد یا این‌که خیلی رقابتی باشد.

هرکدام از موارد بالا که صادق است از این که برنامه کلمه کلیدی موضوع اصلی وب‌سایت شما را در بر می‌گیرد و به آن مرتبط است اطمینان حاصل کنید. برای برندهای نام‌آشنا به دست آوردن رتبه برای کلمات کلیدی رایج‌تر آسان است. اما برای کسب و کارهای کوچک به احتمال زیاد رتبه آوردن برای همان کلمات کلیدی دشوار است.

بهتر است راه‌حل متفاوتی را امتحان کنید. یک توفیق اجباری برای کسب و کارهای کوچک‌تر این است که برندهای بزرگ در اغلب موارد در کلمات کلیدی خود از نام برند استفاده می‌کنند. این کار به این صورت انجام می‌شود که یا از نام برند به تنهایی یا از ترکیب نام برند + موضوع اصلی برای عنوان صفحه اصلی استفاده می‌کنند.

این کار باعث می‌شود این برندها تعداد کم‌تری کاراکتر برای نوشتن عنوان در اختیار داشته باشند. این کاراکترها فرصت شما برای هدف قراردادن کلمات کلیدی کوچک اما مهم است. احتمالا کلمات کلیدی که به ارزش پیشنهادی منحصربه‌فرد شما اشاره دارند.

۳. تحقیق کلمات کلیدی برای صفحات خدماتی

اگر ارائه دهنده هر نوع خدمتی هستید، صفحاتی که بعد از صفحه اصلی بالاترین اولویت را دارند صفحاتی هستند که در آن‌ها خدمت ارائه می‌کنید. این صفحات دروازه‌های کلیدی وب‌سایت شما هستند. قبل از این‌که تحقیق کلمات کلیدی برای صفحات خدمت‌رسانی را شروع کنید، باید بتوانید قصد کلی کاربری را که به آن صفحه هدایت می‌شود درک کنید. از آن‌جا که کلمات کلیدی صفحات خدماتی بسیار مهم است، بهتر است بیشتر روی این که کاربر دقیقا ممکن است از چه عباراتی برای جستجوی خدمتی که ارائه می‌کنیم استفاده کند، تمرکز کنیم.

خودتان را جای مشتری بگذارید و سعی کنید تمامی جنبه‌های کلیدی مرتبط با خدمت مورد ارائه را از دیدگاه او بررسی کنید. زمانی که از این کلمات کلیدی استفاده می‌کنید به گوگل این دید را القا می‌کنید که تمامی موضوعاتی را که به خدمت موردنظر شما مرتبط می‌شود و کاربر در جستجوی آن‌ها است را در صفحات خدمت وب‌سایت ارائه می‌کنید. می‌توانید این عبارات کلیدی را به صورت ترکیب‌های مختلف در ابزارهای سئو وارد کنید و ببینید که کدام یک از آن‌ها برای شما عملکرد بهتری دارند. گوگل همیشه می‌گوید به صفحاتی که بهترین راه‌حل را برای عبارت مورد جستجوی کاربر ارائه می‌کند بیشترین رتبه را می‌دهد.

البته موارد مختلفی وجود دارند که در تعیین رتبه صفحات خدمت‌رسانی وب‌سایت موثرند اما استفاده از کلمات کلیدی درست به گوگل این سیگنال را می‌دهد که شما تلاش کرده‌اید جنبه‌های کلیدی عبارات مورد جستجوی کاربر را پاسخ دهید و گوگل این را در رتبه‌بندی مدنظر قرار می‌دهد.

یکی از موثرترین روش‌ها برای انتخاب کلمات کلیدی صفحات خدماتی کمک گرفتن از تیم فروش است. از آن‌ها بپرسید بیشترین سوالاتی که مشتریان از آن‌ها دارند چیست. می‌توان از این سوالات به عنوان کلمات کلیدی سوالی استفاده کرد و پاسخ آن‌ها را در صفحات خدمت‌رسانی اضافه کرد. ایجاد بخش سوالات متداول در پوشش دادن بسیاری از مطالب و استفاده از کلمات کلیدی سوالی و طویل بسیار تأثیرگذار است.

۴. تحقیق کلمات کلیدی برای صفحات دسته‌بندی فروشگاه‌های اینترنتی

صفحات دسته‌بندی به این دلیل مهم هستند که برای کاربرانی که قصد خرید اینترنتی دارند به عنوان یک صفحه فرود تلقی می‌شوند. این موضوع به این دلیل است که هر محصولی به‌تنهایی در نهایت در یک دسته‌بندی خاص قرار می‌گیرد و کاربران ممکن است انتخاب‌های مختلف را در یک دسته‌بندی بررسی کنند.

 

پیچیده‌ترین نکته در مورد صفحات دسته‌بندی این است که این صفحات معمولا محتوای کمی دارند و این به معنی کم بودن امکان استفاده از کلمات کلیدی بیشتر است. این محدودیت باعث می‌شود انتخاب کلمات کلیدی برای صفحات دسته‌بندی به دقت و حساسیت بالایی نیاز داشته باشد. به دلیل کم بودن محتوا، بخش‌هایی که می‌توان از کلمات کلیدی در آن‌ها استفاده کرد عنوان صفحه، URL، تگ‌های H1 و H2 هستند. از آنجا که کاربران در جستجوی دسته‌بندی‌ها به روش‌های مختلفی عمل می‌کنند نوعی انعطاف‌پذیری نیز در انتخاب کلمات کلیدی دسته‌بندی‌ها وجود دارد.

۵. تحقیق کلمات کلیدی برای صفحات محصول فروشگاه‌های اینترنتی

تمامی تلاش‌های سئو در فروشگاه‌های اینترنتی در نهایت به فروش و تبدیل منتهی می‌شود. اگر وب‌سایت شما یک فروشگاه اینترنتی است احتمالا تمایل دارید بیشتر مخاطبانی که به پلتفرم شما ورود می‌کنند قصد خرید جدی داشته باشند.

استفاده از کلمات کلیدی با قصد خرید در صفحات محصول به این دلیل توصیه می‌شود که ممکن است صفحات اطلاعاتی مثل بررسی یا ويژگی‌های محصول در جایگاه‌های اول صفحه نتایج رتبه بگیرند تنها در صورتی که کاربر نام محصول را در نوار جستجو وارد کند. در این مورد کاربران ممکن است عباراتی را جستجو کنند که قصد خرید در آن‌ها وجود داشته باشد.

اضافه کردن کلماتی که روی خرید تمرکز دارند مثل خرید، قیمت، فروش، تخفیف و کلمات مشابه کمک می‌کند دقیقا کاربرانی را که قصد خرید محصول را دارند هدف بگیرید.

 

نکته‌ای که در این قسمت وجود دارد این است که تنها چیزی که میزان جستجوپذیری صفحات محصول را در صفحه نتایج گوگل بالا می‌برد استفاده از کلمات کلیدی با قصد خرید نیست بلکه کلمات کلیدی صفحات محصول باید ترکیبی از کلمات با «هدف خرید + کلمات کلیدی اطلاعاتی» باشد.

حتی سوالات متداول صفحات محصول نیز می‌توانند به عنوان کلمات کلیدی سوالی مورد استفاده قرار بگیرند. اگر کسی در جستجوی اطلاعات خاصی در مورد محصول باشد این احتمال وجود دارد که او خریدار بالقوه‌ای باشد که در حال انجام بررسی پیش از خرید است.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. نمونه‌ای از این تبلیغات را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که مجموعه بنرهای تبلیغاتی با اندازه و حجم کم را شامل می‌شود. این بنرها، به طور کامل با موضوع نوشته شده در وبلاگ – در اینجا «مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگ» ـ مرتبط است.بنر کاپریلا - مقاله و منبع در مورد دیجیتال مارکتینگبخش دوم این پلتفرم در قالب «تبلیغ‌دهنده» امکان معرفی کسب‌وکار به دیگران را برای شما فراهم می‌کند. از مزایای دیگر این روش تبلیغات می‌توان به نرخ تبدیل بالای آن اشاره کرد، چراکه این تبلیغات فقط به مخاطبان هدف نمایش داده می‌شوند و در نتیجه، افراد بیشتری به استفاده از محصولات و خدمات کسب‌وکار شما ترغیب می‌شوند.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم عالی جهت رپورتاژ آگهی، انتشار بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های تبلیغات آنلاین برای گرفتن بک‌لینک و بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو به شمار می‌رود. رپورتاژ آگهی اگر به شکلی صحیح و متناسب با لحن هر رسانه نوشته شود تأثیرگذار است و رعایت تمام اصول و معیارهای انتشار رپورتاژ آگهی مناسب به صرف هزینه و زمان زیادی نیاز دارد. به همین دلیل، بهتر است برای انتشار رپورتاژ آگهی از پلتفرمی مانند پلتفرم «نشریلا» استفاده کنید که محتوای مناسب رپورتاژ آگهی را با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه تولید و منتشر می‌کند. نشریلا با استفاده از مطالب تخصصی، برای انتشار بررسی محصولات یا معرفی خدمات نیز به شما کمک می‌کند.

سوالات متداول انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو

در این مطلب از مجله فرادرس به بررسی نحوه انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سئو و معرفی اصول و ابزارهای آن پرداختیم. در ادامه به چند پرسش پرتکرار انتخاب کلیدی در سئو پاسخ خواهیم داد.

کلمه کلیدی چیست؟

«کلمات کلیدی یا کیوردها» (Keywords) ایده‌ها و موضوعاتی هستند که محتوای وب‌سایت را بر اساس آن‌ها تولید می‌کنیم. در اصطلاح دقیق‌تر سئو، به کلمات و عباراتی که محتوای ما به وسیله آن‌ها در «صفحات نتایج موتورهای جستجو» (Search Engine Result Pages | SERPs) ظاهر می‌شود، کلمات کلیدی گفته می‌شود.

تحقیق کلمه کلیدی چیست؟

«تحقیق کلمه کلیدی» (Keyword Research) فرآیندی است که در طی آن تلاش می‌کنیم بر اساس «عبارات مورد جستجوی کاربران» (Search Query) و کلمات کلیدی پر تکرار در صفحه نتایج جستجو، کلمات کلیدی را که می‌توانیم بر اساس آن‌ها محتوا تولید کنیم، تعیین کرده و از آن‌ها برای بهینه‌سازی هرچه بیشتر محتوای خود استفاده کنیم.

نحوه انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو چگونه است؟

انتخاب کلمه کلیدی مناسب برای سئو مراحل مختلفی دارد که ممکن است در ابتدای کار برای کسب و کارهای کوچک‌تر کمی چالش‌برانگیز باشد. ابتدا بهتر است بر اساس حوزه کاری موضوع و ایده تولید محتوا را تعیین کنید و سپس با تعیین کلمه کلیدی اصلی، تحقیق گسترده‌ای روی کلمات کلیدی طویل، سوالی و کلمات کلیدی ترند در حوزه موردنظر انجام دهید. بررسی و تحلیل کلمات کلیدی رقیب و توجه به نحوه جایگذاری کلمه کلیدی در محتوا نیز از نکات مهمی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

عناصر مهم در انتخاب واژگان کلیدی مناسب برای سئو چه مواردی هستند؟

علاوه بر خود فرآیند تحقیق کلمات کلیدی موارد زیادی هستند که نیاز است در زمان تحقیق به آن‌ها توجه کنیم. توجه به این عناصر به ما کمک می‌کنند بفهمیم استراتژی‌هایی که برای سئو استفاده می‌کنیم چقدر برای ما موثر عمل کرده‌اند. در فهرست زیر این عناصر را آورده‌ایم:

  1. بررسی حجم کلمه کلیدی
  2. ارزش هزینه به ازای کلیک کلمه کلیدی
  3. درک قصد کاربر از جستجوی کلمه کلیدی
  4. اهداف
  5. انواع صفحات
  6. رقابت حوزه کاری
بر اساس رای ۲۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
E2MHubSpotbka CONTENT
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *