۷۶ ایده خلاقانه و موضوع برای طراحی وب سایت — راهنمای تمرین و افزایش مهارت

۲۲۸۹۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۸ دقیقه
۷۶ ایده خلاقانه و موضوع برای طراحی وب سایت  — راهنمای تمرین و افزایش مهارت

با رشد چشمگیر توسعه و برنامه نویسی وب در بازار کار و صنعت، تقاضا برای توسعه دهندگان و برنامه نویسان وب به میزان چشمگیری افزایش یافته است. یکی از بهترین شیوه‌ها برای تقویت مهارت برنامه نویسی وب، انجام پروژه‌های مختلف به صورت عملی به حساب می‌آید. در این میان، افراد معمولاً برای پیدا کردن ایده و انتخاب موضوع برای طراحی وب سایت دچار چالش می‌شوند. این مسئله در خصوص افرادی که قصد راه‌اندازی یک کسب و کار و رسیدن به درآمد را از طریق توسعه وب دارند نیز صدق می‌کند. بنابراین در این مقاله ابتدا به معرفی ایده‌هایی خلاقانه جهت انتخاب موضوع برای طراحی وب سایت با هدف کسب درآمد و سپس به معرفی موضوع برای برنامه نویسی وب و پروژه تمرینی جهت یادگیری و تقویت مهارت توسعه وب پرداخته شده است.

فهرست مطالب این نوشته

سوالات رایج موضوع برای طراحی وب سایت

در این بخش ابتدایی، پیش از پرداختن به ایده‌های مختلف و موضوع برای طراحی وب سایت به چند سوال رایج در این خصوص پاسخ داده شده است.

چه موضوع هایی برای طراحی وب سایت مناسب هستند؟

از جمله پرسودترین ایده‌های طراحی وب سایت در سال ۱۴۰۰ می‌توان به مواردی شامل راه‌اندازی یک وب سایت تجارت الکترونیک، ایجاد یک وبلاگ، ساخت یک وب سایت عضویت و سایر موارد اشاره کرد.

فهرست کامل‌تری از ایده‌های پربازده و محبوب در ادامه ارائه شده است:

  • توسعه فروشگاه آنلاین کوچک
  • وب‌سایتی با موضوع نقد و بررسی محصولات به صورت آنلاین
  • خرید و اجاره میزبانی وب
  • ساخت پادکست
  • ساخت وب سایت سلامتی (بدنسازی)
  • سایر موارد
یک لپ تاپ که کره زمین را نشان می دهد (تصویر تزئینی مطلب موضوع برای طراحی وب سایت)

در ادامه این مقاله برای هر یک از ایده‌های فوق توضیحات بیش‌تری ارائه خواهد شد.

چطور می‌توان یک وب سایت خاص و منحصر به فرد ساخت؟

راهکارهایی وجود دارند که به افراد کمک می‌کنند تا بتوانند به نقطه‌ای از تجربه و تفکر خارج از محدوده برسند و یک وب سایت خاص و منحصر به فرد بسازند. از جمله این ترفندها می‌توان به استفاده نکردن از یک قالب‌بندی از پیش تعریف شده، عدم استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) و سایر موارد اشاره کرد.

در ادامه فهرست جامع‌تری از راهکارهای مفید برای ساخت یک وب سایت خاص و منحصر به فرد ارائه شده است:

  • شروع کار با یک Canvas خالی
  • تفکر خلاقانه؛ عدم استفاده از یک قالب‌بندی از پیش تعریف شده
  • عدم استفاده از یک CMS
  • عدم تلاش برای الهام گرفته از سایر وب سایت‌ها
  • می‌توان حداقل یک موردی را انجام داد که قبلاً امتحان نشده است.
  • باید وانمود کرد نیازی به کدنویسی وجود نخواهد داشت.
  • سایر موارد

چه نوع وب سایت‌هایی از همه محبوب‌تر هستند؟

محبوب‌ترین وب سایت‌های دنیا به ترتیب گوگل، یوتیوب، فیسبوک و توییتر هستند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که موضوع برای طراحی وب سایت می‌تواند در زمینه‌های زیر انتخاب شود تا احتمال موفقیت افزایش یابد:

  1. موتور جستجو
  2. پخش آنلاین فیلم و ویدیو
  3. شبکه‌های اجتماعی و ارتباطات آنلاین

۵۵ ایده خلاقانه و موضوع برای طراحی وب سایت به منظور راه‌اندازی کسب و کار آنلاین

دنیای طراحی وب سایت ، دامنه موضوع‌های گسترده و متنوعی را در بر می‌گیرد و انواع مختلف وب سایت‌ها حاضر و آماده در اختیار کاربران اینترنت قرار دارند. برای کمک به شروع راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی از طریق ایجاد وب سایت، در این بخش از مقاله، فهرستی از ۵۰ ایده خلاقانه و موضوع برای طراحی وب سایت گردآوری شده است.

یک لپ تاپ که رنگ بر روی آن پاشیده است

همچنین می‌توان از این ایده‌ها برای تثبیت فعالیت حرفه‌ای خود در فضای آنلاین، نمایش نمونه کارها یا به اشتراک گذاشتن علایق و ایده‌های خود استفاده کرد.

در ادامه به معرفی هر یک از این ایده‌ها و موضوع‌ها پرداخته شده است.

۱. طراحی وب سایت آموزش آنلاین

در صورتی که فردی در یک حوزه خاص تخصص داشته باشد و بخواهد تجربه‌ها و توصیه‌هایی را در زمینه حرفه‌ای خود با دیگران به اشتراک بگذارد، می‌تواند این کار را از طریق ساخت و طراحی یک وب سایت آموزش آنلاین انجام دهد. در چنین وب سایتی می‌توان تعدادی ویدیوی آموزشی را با هر موضوع دلخواهی قرار داد. این ویدیوهای آموزشی می‌توانند دوره‌های آنلاین علمی و آکادمیک باشند یا توصیه‌ها و نصیحت‌های کاربردی زندگی را شامل شوند.

برای جذب مخاطب و جلب مشتری، بهتر است تعدادی از ویدیوها را به صورت رایگان ارائه کرد و سایر ویدیوهای جامع‌تر و طولانی‌تر را برای فروش قرار داد. ایجاد چنین دوره‌های آموزشی می‌تواند یک روش موثر برای کسب درآمد به صورت آنلاین باشد. برای راه‌اندازی وب سایت آموزش آنلاین می‌توان از قالب‌های آماده مربوط به آموزش آنلاین استفاده کرد.

ایده طراحی وب سایت آموزش آنلاین به عنوان موضوع برای طراحی وب سایت

۲. طراحی وب سایت تجارت الکترونیک

ممکن است صنایع دستی برای فروش در دسترس باشد یا قصد فروش کالاهایی مرتبط با جایگاه و زمینه شغلی فرد وجود داشته باشد. فارق از تخصص و زمینه کاری، می‌توان کسب و کار خود را با راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی گسترش داد.

امکانات ضروری مثل قابلیت‌های تصفیه حساب و پرداخت آنلاین برای اطمینان از طراحی و ساخت یک وب سایت حرفه‌ای تجارت الکترونیک بسیار اهمیت دارند. برای ساخت و طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی هم می‌توان از قالب‌های آماده‌ای استفاده کرد که در اینترنت یافت می‌شوند.

طراحی وب برای تجارت الکترونیک

۳. ایجاد یک وبلاگ

با وجود اینکه ارائه خدمات ایجاد یک وبلاگ در سایت‌های مختلف می‌تواند قابلیت ارزشمندی باشد، وبلاگ‌های شخصی مستقل بسیاری هم وجود دارند که محتوای آن‌ها هسته اصلی آن وب سایت را تشکیل می‌دهد. یک وبلاگ تقریباً می‌تواند راجع به هر موضوعی از قبیل سرگرمی‌، تجارت، خانواده و بسیاری از موارد دیگر باشد. در صورتی که فردی در نویسندگی استعداد داشته و همچنین دانش عمیقی در زمینه کاری خود داشته باشد، محتوای با کیفیت تولید شده توسط او می‌تواند به نشریه‌ای معتبر تبدیل شود. دست آخر حتی ممکن است امکان کسب درآمد از وبلاگ نیز به وجود بیاید و نویسندگی در سایت وبلاگی (تبدیل شدن به یک بلاگر) به شغل تمام وقت بلاگر تبدیل شود.

۴. ساخت و طراحی وب سایت How To

یک ایده خلاقانه و موضوع برای طراحی وب سایت می‌تواند ایجاد یک وب سایت حاوی پست‌هایی پیرامون ترفندها و چگونگی انجام کارها باشد. برای اشاره به چنین وب سایت‌هایی از اصطلاح «How To» استفاده می‌شود. در پست‌های یک وب سایت How To می‌توان عمیقاً به کند و کاو پیرامون یک موضوع خاص پرداخت. برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت خود، باید موضوع‌هایی را انتخاب کرد که تعداد زیادی از خوانندگان بتوانند از آن‌ها بهره ببرند. باید گستره وسیعی از قالب‌های محتوایی مختلفی مثل ویدیوهای آموزش ترفندها، اینفوگرافیک‌، Ebook‌ها و پست‌های وبلاگی را در چنین وب سایتی ارائه کرد.

۵. طراحی و ساخت وب سایت اینفلوئنسری

در صورتی که فردی یک اینفلوئنسر (فرد تاثیرگذار) در شبکه‌های اجتماعی باشد، صفحات شبکه اجتماعی این فرد برای مستحکم کردن جایگاه وی در فضای آنلاین کافی نیستند؛ افراد اینفلوئنسر بهتر است یک وب سایت شخصی هم داشته باشند. وب سایت شخصی یک اینفلوئنسر می‌تواند به عنوان پُلی میان صفحات مختلف شبکه‌های اجتماعی این فرد عمل کند.

به این ترتیب، با گردآوری همه صفحات شبکه‌های اجتماعی این فرد، مثل اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و کانال یوتیوب به صورت یک جا در قالب یک وب سایت، طرفداران او می‌توانند به همه این صفحات دسترسی داشته باشند و به راحتی از یکی به دیگری سر بزنند. علاوه بر این، یک اینفلوئنسر می‌تواند با ساخت وب سایتی برای خود و از طریق آن، داستان زندگی شخصی خود را شرح دهد تا دنبال‌کنندگان بتوانند او را هر چه بیش‌تر بشناسند.

۶. ساخت یک وب سایت خیریه

در صورتی که فردی مدیر یا بنیان‌گذار یک موسسه خیریه یا غیرانتفاعی باشد، ایجاد یک وب سایت به افزایش آگاهی درباره این هدف غیرانتفاعی کمک خواهد کرد. علاوه بر این، ساخت یک وب سایت غیرانتفاعی برای اهداف بشردوستانه، می‌تواند منجر به جذب افراد داوطلب و جمع‌آوری کمک‌های اهدایی بلاعوض نیز شود. ایجاد یک وب سایت برای هر سازمان فعال در این حوزه، حتی آن‌هایی که به یک طراح و برنامه نویس حرفه‌ای وب دسترسی ندارند هم امکان‌پذیر است.

یک لپ تاپ در مقابل پنجره در کنار یک گلدان (تصویر تزئینی مطلب موضوع برای طراحی وب سایت)

۷. طراحی وب سایت مُد

چه فردی یک مدل باشد، چه طراح مُد یا حتی تنها به دنیای مد علاقمند باشد، ساخت یک وب سایت مد جذاب می‌تواند به افراد کمک کند تا آنچه مورد نظرش است را نمایش قرار دهد. برای ایجاد چنین وب سایتی می‌توان از پورتفوی عکاسی مد یا پورتفوی مدل با تصاویری زیبا استفاده کرد که بر استایل شخص فعال در صنعت مد تاکید دارند و منجر به جذب کاربران به سایت خواهند شد. بسته به جایگاه و موقعیت فرد در دنیای مد، همچنین می‌توان نکات و راهنمایی‌هایی را هم درباره نحوه خریداری محصولات بیان کرد.

۸. طراحی وب سایت زیبایی

در صورتی که فردی به جای دنیای مد بیش‌تر در زمینه لوازم آرایشی فعالیت و به آن علاقه داشته باشد، یک موضوع برای طراحی وب سایت می‌تواند ایجاد سایتی باشد که در آن نکات و ترفندهای زیبایی به اشتراک گذاشته می‌شوند. این نکات و ترفندها می‌توانند در خصوص نحوه آرایش، مراقبت از پوست و توصیه‌هایی پیرامون مدل مو باشند. علاوه بر اضافه کردن تصاویر مختلف، می‌توان از آموزش‌های ویدیویی هم در چنین وب سایتی استفاده کرد. این ویدیوها ممکن است مستقیماً در یوتیوب یا سایر پلتفرم‌های اشتراک ویدیو بارگذاری شده باشند و تنها امکان پخش آن‌ها در وب سایت فراهم شود.

۹. ساخت وب سایت دارایی، مالیه و سرمایه گذاری

این روزها وب سایت‌هایی که در آن‌ها روش‌های کسب درآمد و سبک زندگی اقتصادی آموزش داده می‌شوند بسیار محبوب شده‌اند. در صورتی که فردی پیشوا و استاد مدیریت مالی شخصی باشد، می‌تواند یک وب سایت غنی از محتوا شامل پست‌های وبلاگی، آموزش‌های تصویری و کتاب‌های الکترونیکی برای آموزش استراتژی‌های مالی به کاربران پرتعداد دنیای وب باشد. برای به اشتراک گذاری یک چشم‌انداز تازه و حفظ رقابت در زمینه کاری خود، می‌توان توصیه‌های مدیریت مالی به مخاطبین خاصی مثل دانشجویان یا کارآفرینان ارائه داد.

۱۰. طراحی و ایجاد وب سایت تندرستی

در صورتی که فردی به صورت حرفه‌ای در حوزه تناسب اندام و آمادگی جسمانی فعالیت داشته باشد، می‌تواند یک وب سایت تندرستی را نه تنها برای معرفی فعالیت تخصصی خود ایجاد کند، بلکه به وسیله ساخت چنین وب سایتی امکان جلب مشتری و رشد کسب و کار این فرد هم حاصل خواهد شد. یک وب سایت تندرستی عالی معمولاً شامل ویدیوهایی از فعالیت‌های ورزشی فرد سازنده وب سایت و یک سیستم رزرو برای کلاس‌های آموزشی می‌شود.

در نهایت، یک وب سایت تندرستی تاثیرگذار باید این قابلیت را داشته باشد که به فرد سازنده آن کمک کند تا بتواند مدیریت رزرو کلاس‌ها و جدول زمانی خود را به دست بگیرد،‌ با مشتریان در ارتباط باشد، پرداخت‌ها را کنترل کند و به طور قطع باید الهام‌بخش مشتریان برای تبدیل شدن به بهترین نسخه خود باشد.

یک لپ تاپ در باشگاه که تجهیزات یک باشگاه را نمایش می دهد

۱۱. ایجاد وب سایت نقد و بررسی

در خصوص موضوع برای طراحی وب سایت نقد و بررسی باید قابلیت‌هایی به وجود بیایند که بتوان به مرور آیتم‌ها یا محصولات خاصی را اختصاص داد. می‌توان ابزارک‌های فناورانه (گجت‌های تکنولوژی)، فیلم، اسباب‌بازی‌های حیوانات خانگی یا هر چیز دیگری را مورد نقد و بررسی قرار داد که فرد سازنده وب سایت به آن‌ها علاقه‌مند است. حتی در صورتی که فرد خودش چنین محصولاتی را نمی‌فروشد، می‌تواند از سایت خود برای پیاده‌سازی یک استراتژی بازاریابی راهبردی استفاده کند.

۱۲. ساخت یک وب سایت مشاوره

موضوع برای طراحی وب سایت توسط یک مشاور یا درمانگر می‌تواند به این صورت باشد که وب سایتی برای تاکید بر تخصص فرد ساخته شود و به واسطه آن مشتریان بیش‌تری جلب شوند. حتی می‌توان امکانات دریافت وقت مشاوره را هم برای راحتی و رفاه بیش‌تر مشتریان در چنین وب سایتی فراهم کرد تا بدین وسیله امکان رزرو کردن وقت ملاقات به صورت آنلاین و با سادگی بیش‌تری فراهم شود.

علاوه بر این به این شیوه می‌توان جدول زمانی خود را هم مدیریت کرد. با توجه به اینکه مشاوره یک تجربه شخصی برای مشتریان به حساب می‌آید، یک ایده خوب می‌تواند این باشد که فرد رضایت‌مندی مشتریان را در وب سایت خود انعکاس دهد؛ این کار منجر به جلب اعتماد و کسب اعتبار بیش‌تر خواهد شد.

۱۳. ایجاد وب سایت خودیاری

موضوع برای طراحی وب سایت خودیاری می‌تواند بر ارتقا شخصی، خود آگاهی، افزایش اعتماد به نفس یا هر چیز دیگری در این راستا متمرکز شود. یک ویژگی کلیدی برای این نوع وب سایت، تعبیه وبلاگی در آن است که حاوی توصیه‌ها و پیشنهادات مختلف باشد. در چنین شرایطی می‌توان بر بازه‌ای از موضوعات شامل نکات انگیزشی تا راهنمایی برای دستیابی به رضایت‌مندی و شادمانی تاکید کرد.

۱۴. ایجاد وب سایت پرتفوی نمونه کارها

داشتن یک وب سایت پرتفوی محور برای نمایش نمونه کارها نیز می‌تواند یک موضوع دیگر برای طراحی وب سایت باشد. از چنین وب سایتی می‌توان جهت نمایش نمونه کارهای بصری استفاده کرد؛ مخصوصاً چنین وب سایتی می‌تواند برای یک هنرمند، عکاس، معمار یا طراح گرافیک بسیار مناسب باشد. یک پرتفوی آنلاین چشم‌نواز به افراد کمک خواهد کرد تا فرصت‌های حرفه‌ای مناسبی را به دست آورند و حتی امکان ایجاد یک پایگاه هواداری هم از این طریق می‌تواند فراهم شود. وقتی که فردی یک پرتفوی ایجاد می‌کند، باید لینک اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی را هم در سایت خود قرار دهد و همچنین از وب‌سایت خود به عنوان لینک bio شبکه‌های اجتماعی هم استفاده کند.

۱۵. طراحی وب سایت رزومه محور

وب سایتی با موضوع رزومه یا سابقه کاری (CV)، عملکرد مشابهی با وب سایت پرتفوی (نمونه کار) دارد که به فرد اجازه می‌دهد تا تجربیات گذشته و تخصص خود را در معرض نمایش قرار دهد. می‌توان یک وب سایت رزومه‌محور را نوعی کارت ویزیت جامع و پر جزئیات به حساب آورد که به فرد امکان می‌دهد تا تخصص‌ها و سوابق کاری خود را به نمایش بگذارد.

طراحی وبسایت برای رزومه

این نوع وب سایت برای افراد حرفه‌ای در زمینه‌های کاری مختلف بسیار ارزشمند خواهد بود؛ چرا که اعتبار شخص را در میان مشتریان بالقوه، شرکای تجاری و کارفرمایان تقویت خواهد کرد.

۱۶. ساخت وب سایت تغذیه

چه فردی یک متخصص تغذیه حرفه‌ای باشد یا اینکه فقط بخواهد به دیگران کمک کند تا عادت‌های غذایی خود را بهبود دهند، می‌توان طراحی یک وب سایت با موضوع تغذیه را مد نظر قرار داد. چنین وب سایتی می‌تواند حاوی وبلاگی باشد که همه چیز از انتخاب‌های شیوه زندگی گرفته تا دستورالعمل‌های ساده‌ای در خصوص حفظ سلامتی در آن پوشش داده شوند. برای ارزش افزوده، حتی می‌توان یک پادکست یا ویدیو‌بلاگ (Vlog) را هم به صورت منظم در وب سایت خود منتشر کرد و در آن مخاطب را در خصوص مسیر بهبود عادت‌های تغذیه راهنمایی کرد.

۱7. ساخت وب سایت در زمینه موسیقی

به تمام موسیقی‌دان‌ها در سراسر دنیا توصیه می‌شود که یک وب سایت اختصاصی با محوریت موسیقی برای خودشان بسازند. نه تنها این مسئله به آن‌ها کمک خواهد کرد تا تولیدات خود را در زمینه موسیقی ترویج و تعداد طرفداران خود را افزایش دهند، بلکه چنین وب سایتی به عنوان یک پرتفوی (مجموعه نمونه‌کار) نیز در زمان مذاکره برای برگزاری کنسرت به کار خواهد آمد. قالب‌های آماده برای طراحی وب سایت با موضوع موسیقی نیز بسیارند و می‌توان از آن‌ها برای شروع کار استفاده کرد. از این قالب‌های آماده می‌توان برای طراحی وب سایت موسیقی خود ایده گرفت. علاقه‌مندان به موسیقی هم می‌توانند با ساخت چنین وب سایتی فهرست‌های پخش (پِلی‌لیست‌های) خود را با سایر افراد به اشتراک بگذارند.

۱۸. طراحی وب سایت عکاسی

یک گزینه دیگر به عنوان موضوع برای طراحی وب سایت می‌تواند ایجاد یک وب سایت عکاسی باشد. موضوع وب سایت عکاسی می‌تواند شامل تکنیک‌های ترکیب‌بندی در عکاسی یا انواع سبک‌های عکاسی از جمله عکاسی خیابانی، عکاسی طبیعت یا حتی عکاسی مراسم عروسی شود. فارق از اینکه چه سبکی از عکاسی انتخاب خواهد شد، یک وب سایت عکاسی باید قابلیت‌های بصری بالایی داشته باشد و بهترین عکس‌های گرفته شده باید در صفحه اول و در مرکز وب سایت قرار داده شوند. سایر روندهای طراحی وب سایت عکاسی شامل بهبود کیفیت و اندازه تصاویر و به طور همزمان کاهش دادن تعداد صفحات سایت می‌شوند.

یک تبلت در دست با پس زمینه چندین عکس

۱۹. ساخت وب سایت برای یک رویداد

یک ایده دیگر برای طراحی وب سایت می‌تواند ایجاد یک وب سایت برای یک رویداد خاص باشد. در این صورت، می‌توان وب سایتی برای مناسبت‌هایی مثل جلسات یک سازمان، جشنواره‌های موسیقی یا یک مهمانی دایر ساخت. برای این نوع از وب سایت‌ها نیز قالب‌های آماده در اینترنت به وفور یافت می‌شوند و می‌توان از آن‌ها استفاده و بر اساس نیاز تغییراتی را هم در این قالب‌ها ایجاد کرد.

۲۰. ایجاد وب سایتی برای یک هنرمند

ایجاد یک وب سایت برای یک نقاش، تصویرگر، مجسمه‌ساز یا هر فرد دیگری که در چنین زمینه‌های هنری فعالیت دارد نیز می‌تواند ایده و روش هوشمندانه‌ای برای نمایش نمونه کارهای او به حساب آید. باید چنین وب سایتی را تا حد امکان به صورت بصری ایجاد کرد و تمرکز اصلی را بر نمایش آثار هنرمند قرار داد. می‌توان قالب طراحی وب سایت خود را آنقدر تغییر داد تا در نهایت ظاهری به وجود بیاید که سبک هنری فرد را بازتاب می‌دهد.

معرفی فیلم های آموزش طراحی سایت فرادرس

معرفی فیلم های آموزش طراحی سایت فرادرس

برای شروع هر فعالیت و کسب و کار جدید ابتدا نیاز به آموزش وجود دارد. پس از انتخاب یک موضوع برای طراحی سایت نیز باید نسبت به طراحی و توسعه آن وب سایت اقدام کرد. برای آموزش طراحی سایت می‌توان از مجموعه دوره‌های آموزش طراحی سایت فرادرس استفاده کرد. دوره‌های آموزشی متنوع، جامع و کاربردی پیرامون توسعه و برنامه نویسی وب در این مجموعه قابل دسترسی هستند. در زمان انتشار این مقاله مجموعه دوره‌های آموزش طراحی سایت فرادرس نزدیک به ۳۵ دوره مختلف و ۲۲۰ ساعت محتوای آموزش ویدیویی را شامل می‌شود.

۲1. طراحی وب سایت شعر

یک شاعر و نویسنده ادبی هم می‌تواند وب سایتی برای خود بسازد و از ایده‌های خلاقانه مختلفی برای ارائه اشعار، نوشته‌ها و داستان‌های خود استفاده کند. در صورتی که یک شاعر به دنبال نمایش آثار خود در فضای وب و جذب خواننده از این طریق باشد، چنین وب سایتی به عنوان یک پرتفوی آنلاین می‌تواند بسیار کاربردی به حساب آید. حتی می‌توان تلفیق آثار نوشتاری خود را با تصویرسازی‌ها و طرح‌های گرافیکی مد نظر قرار داد تا جذابیت‌های بصری افزوده‌ای ایجاد شوند.

۲۲. وب سایت موسسه حقوقی

در صورتی که فردی صاحب یک موسسه حقوقی باشد، جای هیچ تردیدی نیست که باید حتماً یک وب سایت برای موسسه خود ایجاد کند. ساخت یک وب سایت موسسه حقوقی بخش مهمی از فرآیند جلب مشتری را برای چنین کسب و کاری تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، ایجاد یک وب سایت برای موسسه حقوقی منجر به کسب اعتماد و اعتبار در میان مشتریان خواهد شد. با استفاده از یک قالب وب سایت حقوقی آماده هر شرکت حقوقی می‌تواند ساخت سایت حرفه‌ای خودش را در زمان اندکی آغاز کند.

۲3. ساخت وب سایتی با موضوع غذا و خوراکی

افراد بسیاری هستند که به آشپزی در خانه و امتحان کردن غذاها و خوراکی‌های مختلف علاقه دارند. بسیاری از افراد به عنوان تفریح به رستوران‌ها و فروشگاه‌های مختلف مواد غذایی سر می‌زنند و تجربه خود را از امتحان کردن خوراکی‌های مختلف به صورت عکس و فیلم مستند می‌کنند.

ایده ساخت وب سایتی با موضوع غذا و خوراکی برای چنین افرادی بسیار مناسب است. می‌توان یک وبلاگ را برای به اشتراک گذاشتن دستورهای آشپزی مختلف و سایر کشفیات در زمینه خوراکی‌ها ایجاد کرد. برای جلب مخاطب بیش‌تر، باید اطمینان حاصل کرد که جذابیت وب سایت با تصاویر خیره کننده‌ای از خوراکی‌های خوشمزه افزایش داده خواهد شد.

وبسایتی برای غذا

۲۴. ایجاد وب سایتی با موضوع مدیتیشن

یک موضوع برای طراحی وب سایت می‌تواند محوریتی پیرامون مدیتیشن با هدف به اشتراک‌گذاری نکاتی برای رسیدن به آرامش درونی داشته باشد. علاوه بر این، چنین وب سایتی می‌تواند شامل وبلاگی باشد که در آن مقالاتی با هدف انتقال بینش‌هایی مهم، ارائه توصیه‌ها و ایجاد انگیزه در افراد تدوین شوند. در صورت افزایش چشمگیر خوانندگان وبلاگ، می‌توان از این طریق کلاس‌های مدیتیشن را هم راه‌اندازی و کسب درآمد کرد.

۲۵. ساخت وب سایت در زمینه بازاریابی دیجیتال

وبلاگ‌های بازاریابی دیجیتال این روزها به میزان زیادی محبوبیت پیدا کرده‌اند. بنابراین، ساخت یک وب سایت دیجیتال مارکتینگ می‌تواند ایده خوبی باشد. جهت ایجاد چنین وب سایتی باید اطمینان حاصل شود که توصیه‌هایی برای استراتژی‌های مختلف بازاریابی ارائه خواهند شد. این توصیه‌ها می‌توانند شامل ترفندهایی برای سئو، بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باشند تا خوانندگان بتوانند از طریق این وب سایت، حضور خود را در فضای آنلاین تقویت کنند. برای ایجاد ارزش افزوده نیز می‌توان یک پادکست، ولاگ یا یک خبرنامه هفتگی را هم به وب سایت بازاریابی دیجیتال خود اضافه کرد.

26. ایجاد وب سایت در زمینه کارآفرینی

چه فردی صاحب یک کسب و کار باشد و چه در نقش مشاور فعالیت کند، می‌تواند یک وب سایت کارآفرینی بسازد که وبلاگی هم در آن به عنوان ویژگی اصلی ایجاد شود. درست مثل وبلاگ‌های بازاریابی دیجیتال، این نوع وبلاگ در سایت کارآفرینی هم می‌تواند به عنوان منبعی غنی از دانش توسط صاحبان کسب و کارها مورد استفاده قرار گیرد. می‌توان مقاله‌هایی را پیرامون نحوه تبدیل شدن به یک کارآفرین منتشر و مثلاً اپلیکیشن‌های مدیریت زمان و سایر موارد را به مخاطبین معرفی کرد.

طراحی وب سایتی برای کارآفرینی

۲۷. ساخت وب سایت در زمینه مدیریت و رهبری

وبلاگ‌های کارآفرینی و رهبری تقریباً موضوع‌هایی مشابه برای طراحی وب سایت به شمار می‌روند، اما یک تفاوت کلیدی در این دو وجود دارد. مخاطب وبلاگ کارآفرینی به صاحبان کسب و کارها و کارآفرینان محدود می‌شود؛ اما می‌توان با توسعه وبلاگ‌هایی با محوریت رهبری و مدیریت، خوانندگانی را در زمینه‌های شغلی مختلف هدف قرار داد.

این زمینه‌ها می‌توانند دامنه‌ای از کسب و کارهای تجاری تا موسسات غیرانتفاعی و کنشگری اجتماعی را در بر بگیرند. در صورتی که فردی در حال ایجاد یک وبلاگ رهبری و مدیریت باشد، باید حتماً از یک لحن الهام بخش و انگیزشی استفاده کند و توصیه‌هایی واضح و قابل اجرا ارائه دهد. ایده‌هایی بالقوه برای محتوا در چنین وب سایتی می‌توانند ارائه راهنمایی‌هایی پیرامون انگیزه تیمی و انتشار پادکست‌های روحیه‌بخش را شامل شوند.

۲۸. ایجاد وب سایت فریلنسری

برای آن دسته از افرادی که به تنهایی کار می‌کنند، یک وب سایت فریلنسری برای جلب مشتری ضروری به نظر می‌رسد. می‌توان از چنین وب سایتی به عنوان نمایشگاهی برای نمونه کارهای خود استفاده کرد و جزئیاتی را پیرامون خدمات و پروژه‌های انجام شده در گذشته در آن گنجاند. باید پس از ساخت چنین وب سایتی، آن را در صفحات شبکه اجتماعی خود معرفی کرد و همچنین می‌توان یک بخش معرفی حساب‌های شبکه اجتماعی را نیز در وب سایت خود تعبیه کرد.

۲۹. ساخت وب سایت آزمون‌های مختلف

به عنوان یک وب سایت کوچک و سرگرم کننده، می‌توان وب سایتی را با مضمون آزمون‌های مختلف ایجاد کرد. به خصوص، آزمون‌های شخصیتی به میزان زیادی در میان مخاطبین جوان بسیار محبوب هستند. برای ساختن محتوای وب سایت خود، می‌توان کاربران را ترغیب کرد تا خودشان هم آزمون بسازند و آن را در وب سایت منتشر کنند.

۳۰. ایجاد وب سایتی با محوریت طنز

در حالی که یک ایده یا موضوع برای طراحی وب سایت معمولاً‌ در رابطه با مسائل و موضوع‌های جدی مطرح می‌شود، می‌توان وب سایتی را با موضوع طنز و سرگرمی هم ایجاد کرد. می‌توان مجموعه‌ای از تصاویر متحرک (گیف)، جُک‌های مصور (Meme) یا توییت‌های خنده‌داری را در این وب سایت بر اساس موضوع دسته‌بندی کرد. افراد علاقه‌مند به حوزه شوخی و سرگرمی می‌توانند از این موضوع برای طراحی وب سایت فارق از حوزه فعالیت و زمینه تخصص خود استفاده کنند.

۳۱. ساخت وب سایت آماری

یک ایده خلاقانه و موضوع برای طراحی وب سایت می‌تواند به این صورت باشد که اطلاعات آماری به صورت نمودار و اطلاعات تصویری (اینفوگرافیک) در یک زمینه خاص به مخاطب ارائه شود. چنین وب سایت‌هایی قابلیت جذب ترافیک بالایی دارند. زیرا ارائه اطلاعات به صورت گرافیکی می‌توانند برای نویسندگان و وبلاگ نویسان بسیار ارزشمند باشند. فقط لازم است این مسئله را در نظر داشت که حتماً باید منابع استفاده شده برای آماده‌سازی محتوای وب سایت خود را ذکر کرد تا اعتبار سایت حفظ شود.

طراحی سایت برای داده های آماری

۳۲. ایجاد وب سایت نقل قول

می‌توان وب سایتی را ایجاد کرد که نقل قول‌هایی از شخصیت‌های تاریخی، ادبی، علمی، سرگرمی و سایر شخصیت‌ها در آن به اشتراک گذاشته می‌شود. یک وب سایت نقل قول خوب می‌تواند منبعی عالی برای وبلاگ نویسان، افراد تاثیرگذار و بازاریاب‌های شبکه‌های اجتماعی به حساب آید. می‌توان نقل قول‌ها را بر اساس موضوع در وب سایت خود دسته‌بندی کرد تا اینکه کاربران بتوانند آن‌ها را به سرعت و به راحتی پیدا کنند.

۳۳. ساخت وب سایتی برای معرفی ترفندهای زندگی

تقریباً اکثر افراد علاقه دارند ترفندهای مختلف و روش‌های بهتری برای انجام کارهای روزمره خود در زندگی را بیاموزند. ترفندهای زندگی که در اصطلاح به آن‌ها «Life Hack» انواع مختلفی دارند. از جمله این ترفندها می‌توان به ترفندهای افزایش بهره‌وری، ترفندهای آشپزی، ترفندهایی برای اینستاگرام و سایر موارد اشاره کرد. چنین ترفندهایی بسیار محبوب و به راحتی قابل به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی هستند. بهتر است برخی از این ترفندها را به صورت ویدیویی، به گونه‌ای نه چندان جدی و به صورت طنز ارائه کرد.

۳۴. ساخت وب سایت راهنمای خرید

این روزها تقریباً همه مشتریان پیش از خرید محصول مورد نظر خود، تحقیقاتی را به صورت آنلاین در اینترنت انجام می‌دهند. بنابرین یک ایده و موضوع برای طراحی وب سایت می‌تواند ساخت یک بستر راهنمای خرید باشد. در یک وب سایت راهنمای خرید، توصیه‌ها و نقد و بررسی‌هایی به همراه تصاویر مختلف برای محصولات گوناگون به مخاطب ارائه داده می‌شوند.

علاوه بر این، نقاط مثبت و منفی و همچنین پیوندهایی به سایت‌های فروشنده آن محصولات نیز از جمله سایر امکاناتی هستند که در یک وب سایت راهنمای خرید می‌توان در اختیار کاربران قرار داد. در حالت ایده‌آل، سازنده وب سایت باید بتواند خودش محصولات مربوطه را پیش از نوشتن راهنمای خرید برای آن‌ها تست و از آن‌ها استفاده کند تا امکان ارائه اطلاعات دقیق‌تری به مخاطب وجود داشته باشد.

۳۵. ساخت وب سایتی با محوریت فیلم و سریال

در صورتی که فردی به فیلم‌سازی و تهیه فیلم و سریال علاقه‌مند باشد یا در این حوزه سابقه فعالیت داشته باشد، ایده و موضوع برای طراحی وب سایت فیلم و سریال می‌تواند بسیار کاربردی و مفید واقع شود. می‌توان وب سایتی با محوریت محتوای فیلم و سریال ساخت و ویدیو کلیپ مورد علاقه خود را در صفحه اول سایت به معرض نمایش گذاشت تا بلافاصله توجه بازدید کنندگان سایت جلب شود.

همچنین می‌توان نقد و بررسی‌های خود را برای فیلم‌های مختلف در این وب سایت قرار داد و اخبار مهم مربوط به صنعت فیلم‌سازی را هم در آن منتشر کرد. امکان ثبت دیدگاه توسط کاربران می‌تواند به وسیله ایجاد تعامل با مخاطب، تعداد بازدید کنندگان و میزان استقبال از وب سایت را افزایش دهد.

فردی در حال طراحی وب سایت برای فیلم و سریال

۳6. ایجاد وب سایت برای یک اجتماع خاص

برای یک اجتماع خاص مثل اجتماعی از افراد علاقه‌مند به یک موضوع خاص هم می‌توان یک وب سایت ایجاد کرد. به چنین وب سایتی اصطلاحاً «Community Website» گفته می‌شود. وب سایتی با این مضمون می‌تواند یک راه مفید برای ارائه اخبار و اطلاع‌رسانی در خصوص موضوعی خاص باشد. علاوه بر این می‌توان یک وبلاگ و خبرنامه هم اضافه کرد که در آن امکان به اشتراک‌گذاری اخبار و وقایع پیرامون آن موضوع خاص با مخاطبان فراهم شود.

۳۷. ساخت یک وب سایت موسسه آموزشی

برای موسسه‌های آموزشی مثل مهد کودک‌، دانشگاه، مدرسه راهنمایی یا دبیرستان یا حتی موسسه‌های آموزش زبان و سایر موارد، راه‌اندازی یک وب سایت ایده مطلوبی به نظر می‌رسد. این موضوع برای طراحی وب سایت می‌تواند نقش مهمی در به‌روز نگه داشتن دانش‌آموزان و والدین آن‌ها در خصوص تعطیلات و رویدادهای مختلف از قبیل رویدادهای ورزشی و سایر موارد ایفا کند. در صورتی که فردی آموزگار آنلاین باشد، می‌تواند یک وب سایت مخصوص برای کلاس‌های خود بسازد و اطلاعات لازم در خصوص زمان برگزاری کلاس‌ها، فایل‌های تمرینات و سایر موارد را از طریق سایت خود با شرکت کنندگان در کلاس به اشتراک بگذارد.

۳۸. ساخت وب سایتی با موضوع حیوانات

برخی از موضوعات برای ساخت وب سایت بسیار محبوب هستند و اقشار مختلف مردم فارق از شخصیت و سن خود به بازدید از آن‌ها علاقه دارند. یک وب سایت جذاب با موضوع حیوانات می‌تواند عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد. چه افراد به دنبال تصاویری از سگ‌ها، گربه‌ها، چه پانداهای قرمز یا هر موجود زنده دیگری، با بازدید از چنین وب سایتی قند در دل کاربران آب می‌کند و سبب افزایش ترافیک سایت خواهد شد. علاوه بر این می‌توان وارد مسائل علمی‌تر شد و وب سایتی با موضوع حیات وحش ایجاد کرد که در آن اطلاعات و تصاویر موجودات زنده مناطق جغرافیایی مختلف ارائه شده‌اند.

۳۹. ایجاد وب سایتی برای تیم ورزشی

ساخت وب سایت برای یک تیم ورزشی لزوماً در صورت حضور آن تیم در لیگ برتر یا معتبرترین لیگ‌های ورزشی ضرورت پیدا نمی‌کند و می‌توان برای یک تیم معمولی هم وب سایت راه‌اندازی کرد. ساخت وب سایت برای یک تیم ورزشی امتیازی مثبت به حساب می‌آید. حال این تیم می‌خواهد تیم مدرسه باشد یا کلوپ ورزشی یک محله، تفاوتی ندارد. باید در چنین وب سایتی حتماً یک تقویم به همراه زمان و محل برگزاری مسابقات آتی تیم مورد نظر وجود داشته باشد. همچنین می‌توان از تصاویر جذاب ورزشی در سایت خود استفاده کرد.

۴۰. ساخت وب سایت با محوریت گردشگری

در صورتی که فعالیت حرفه‌ای فرد در زمینه راهنمای تور مسافرتی باشد، ادامه این کسب و کار بدون یک وب سایت توریستی امکان‌پذیر نخواهد بود. این نوع وب سایت باید شامل یک تقویم، قابلیت رزرو و اطلاعاتی درباره پیشینه صاحب وب سایت باشد که فعالیت حرفه‌ای در زمینه گردشگری انجام می‌دهد. برای جلب مشتری بیش‌تر باید وب سایت خود را با فید اینستاگرام همگام‌سازی کرد تا بتوان بازخوردهای مشتریان تورها را به کاربران نشان داد.

۴۱. ایجاد وب سایت‌ مسافرتی

می‌توان با ساخت یک وب سایت مسافرتی، سفرهای تفریحی خود را به یک ماجراجویی پرسود بدل کرد. هم عکاسی در سفر و هم ارسال پست‌های وبلاگی پیرامون سفرهای گذشته و سفرهای جدیدتر، رویکرد عالی برای مستندسازی لحظات مورد علاقه و به اشتراک‌گذاری خاطرات خود با سایر افراد به حساب می‌آید. در صورتی که یک وب سایت مسافرتی این چنینی، عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشد، می‌توان به یک فرد همیشه در سفر محبوب در دنیای دیجیتال بدل شد. می‌توان از تخصص خود در زمینه سفرهای تفریحی استفاده کرد. و از طریق چنین وب سایت به کسب درآمد رسید.

طراحی وبسایتی برای سفر

۴۲. ایجاد وب سایت‌ در حوزه مسکن

برای مشاورین معاملات ملکی هم داشتن یک وب سایت امری ضروری به نظر می‌رسد و یک ایده برای طراحی وب سایت می‌تواند همین باشد. برای شروع به کار بهتر است یکی از قالب‌های آماده وب سایت را انتخاب و آن را بر اساس نیازهای خود شخصی‌سازی کرد. باید اطمینان حاصل شود که فهرست‌نویسی املاک همراه با تصاویر تاثیرگذار باشد تا بتوان در جذب مشتری موفق عمل کرد.

۴۳. ایجاد وب سایت‌ شخصی

در مقایسه با انواع موضوع برای طراحی وب سایت که تا کنون در این مقاله معرفی شده‌اند، ایده ساخت وب سایت شخصی به واقع مختص همگان است. هیچ فرقی نمی‌کند که سرگرمی‌ها، حرفه شغلی یا اهداف افراد چه باشند، همه می‌توانند از مزایای ایجاد یک وب سایت شخصی بهره‌مند شوند. می‌توان از وب سایت شخصی برای بازنشر داستان خود استفاده کرد، آخرین پروژه‌های انجام شده خود را به نمایش گذاشت، صنایع دستی خانگی را به فروش گذاشت، تجربه و سابقه حرفه‌ای خود را به نمایش گذاشت یا اینکه به سادگی می‌توان حضور خود در دنیای وب را تثبیت کرد.

۴۴. ایجاد وب سایت‌ عضویت

وب سایت‌های عضویت به وسیله ایجاد محدودیت برای برخی از محتوای خاص در وب سایت به سوددهی می‌رسند. این محتوا می‌تواند شامل پست‌های با کیفیت در سایت، کدهای تخفیف و دوره‌های آموزش ویدیویی باشند. بسیاری از وبلاگ‌ها و انجمن‌ها این نوع وب سایت را به عنوان یک خط مشی بازاریابی انتخاب می‌کنند تا ارزش‌های برند خود را ارتقا دهند. افزونه‌های عضویت بسیاری برای وردپرس در دسترس هستند. استفاده از این افزونه‌ها به افراد کمکم می‌کند تا برای عملی کردن این موضوع برای طراحی وب سایت کمک کنند.

۴5. ایجاد فروشگاه میزبانی وب سایت

فروش میزبانی وب مربوط به اجاره یا فروش مجدد بخشی از فضای سرور و سایر منابع مورد نیاز برای میزبانی می‌شود. این موضوع برای طراحی وب سایت می‌تواند یک کسب و کار جانبی برای توسعه دهندگان وب باشد. این ایده برای طراحی وب سایت اجازه می‌دهد تا بتوان یک طرح میزبانی وب شخصی‌سازی شده را با پروژه توسعه وب خود تلفیق کرد. به بیان دیگر، می‌توان با ارائه خدمات بیش‌تر می‌توان درآمد بیش‌تری را به دست آورد.

۴۶. ساخت وب سایت پادکست

اگر فردی به ایجاد پست‌های وبلاگی علاقه نداشته باشد، می‌تواند به جای آن ایجاد یک پادکست را مد نظر قرار دهد. می‌توان در پادکست خود پیرامون محصولات مختلف یا موضع‌های مورد علاقه خود صحبت و سپس فایل‌های صوتی آماده‌سازی شده را در قالب قسمت‌ها (اپیزودها) مختلف منتشر کرد.

یک لپ تاپ بر روی میز که یک سایت پادکست را نمایش می دهد

۴۷. ایجاد وب سایت استخدامی و کاریابی

راه‌اندازی وب سایت کاریابی آنلاین یکی از موضوع‌های پرسود برای ساخت وب سایت به حساب می‌آید. این نوع وب سایت حجم ترافیک بالایی را جذب می‌کند، چرا که کارجویان و کارفرمایان در نقاط مختلف به دنبال فرصت‌های شغلی و افرادی برای استخدام هستند. برای کسب درآمد با ساخت این نوع وب سایت‌ها می‌توان در قبال ثبت آگهی از کارفرمایان هزینه دریافت کرد. همچنین می‌توان ارزش وب سایت خود را با افزودن امکاناتی برای جستجوی آسان‌تر فرصت‌های شغلی، نقد و بررسی شرکت‌های مختلف و امکان تشکیل انجمن‌های گفتگو ارتقا داد.

۴۸. راه اندازی وب سایت خدماتی

ایجاد یک وب سایت خدماتی یکی از بهترین ایده‌های ساخت وب سایت برای فریلنسرها و شرکت‌هایی به حساب می‌آید که به جای محصولات فیزیکی خدمات ارائه می‌دهند. برای مثال، وب سایت فرادرس دوره‌های آموزش آنلاین ارائه می‌دهد و بنابراین یک وب سایت خدماتی به حساب می‌آید.

۴۹. ساخت سایت خدمات طراحی وب

در صورتی که فردی طراح وب باشد، داشتن یک وب سایت خدمات طراحی وب حضور فرد را در فضای آنلاین تقویت خواهد کرد. این وب سایت می‌تواند به عنوان فضایی برای نمایش نمونه‌کارهای پیشین مورد استفاده قرار بگیرد. طراحی وب نقش اساسی در بهبود تجربه کاربری دارد؛ چرا که تنها ۲/۶ ثانیه زمان می‌برد تا نظر کاربران پس از باز کردن سایت به آن جلب شود. با توجه به اینکه شرکت‌ها به دنبال کمک گرفتن از طراحان وب برای بهینه‌سازی سایت خود هستند، می‌توان با کمک این ایده برای ساخت وب سایت از مهارت‌های خود درآمد کسب کرد. علاوه بر این، ساخت سایت خدمات طراحی وب و پوشش دادن بهترین راه‌ها برای طراحی یک وب سایت می‌تواند منبع الهامی برای سایر طراحان وب باشد.

۵۰. ایده فروش وب سایت

فروش وب سایت یک خط مشی خروج برای افرادی به حساب می‌اید که انگیزه خود را برای اداره سایت فعلی خود از دست داده‌اند یا به دنبال یک فعالیت تجاری جدید هستند. در حالی که ارزش یک وب سایت می‌تواند برای انواع وب سایت‌های مختلف متفاوت باشد، فروش آن همیشه از تعطیل کردنش بهتر است. بازارهای آنلاین یک وب سایت را بر اساس نوع، درآمد و ترافیک تولید شده ارزش‌گذاری می‌کنند. بنابراین، وب سایت‌هایی با جریان درآمدی ثابت به طور کلی ارزش بیش‌تری نسبت به آن دسته از وب سایت‌هایی دارند که وابسته به روش‌های کسب درآمد مبتنی بر ترافیک هستند.

۵۱. راه اندازی وب سایت برای یک رستوران

یک موضوع برای ساخت وب سایت می‌تواند ایجاد وب سایتی برای رستوران باشد. با ساخت چنین وب سایتی، فرصت برای ارتقای تجربه مشتریان بهبود خواهد یافت. این وب سایت یک ابزار بازاریابی مقرون به صرفه ایجاد خواهد کرد که تصویر برند رستوران را ارتقا خواهد داد. نمایش منوی رستوران و همچنین انتشار نظرات مشتریان به صورت آنلاین نیز میزان درآمد رستوران‌هایی را افزایش خواهد داد که خدمات سفارش و تحویل در محل را ارائه می‌دهند.

۵۱. ساخت وب سایت فروشگاه حیوانات خانگی آنلاین

می‌توان کسب و کار تامین محصولات برای حیوانات خانگی را از طریق راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین ارتقا داد. می‌توان یک وبلاگ را هم در چنین وب سایتی راه‌اندازی و مطالب آن را بر مسائل مربوط به مراقبت از حیوانات متمرکز کرد. با توجه به اینکه امروزه اکثر افراد حیوان خانگی دارند، این موضوع برای ساخت وب سایت می‌تواند به میزان زیادی درآمدزایی داشته باشد.

۵۲. راه اندازی وب سایت مدیتیشن

راه‌اندازی یک وب سایت مدیتیشن یکی از بهترین ایده‌های ساخت وب سایت برای کسب درآمد از طریق ترویج سلامتی به حساب می‌آيد. می‌توان در چنین وب سایتی منابع آموزش مدیتیشن را در اختیار علاقه‌مندان قرار داد و همچنین نکات و ترفندهایی را برای چگونگی ارتقای بهره‌وری و تمرکز افراد ارائه داد.

فردی در فضایی رنگارنگ نشسته است و حرکات یوگا را انجام می دهد

۵۳. ایجاد وب سایت بازی کامپیوتری

با توجه به اینکه چندین بازی آنلاین همه ساله منتشر می‌شود، فرصت درآمدزایی در صنعت بازی بیش از پیش افزایش یافته است. می‌توان یک وب سایت بازی راه‌اندازی کرد و نقد و بررسی بازی‌های ویدیویی، ویکی بازی‌ها و حتی نکات و ترفندهایی را هم در آن قرار داد. تفسیر بازی‌های رایانه‌ای روش رایج دیگری برای کسب درآمد به صورت آنلاین از این طریق به حساب می‌آید. راه‌اندازی چنین وب سایتی برای گیمرهایی که از قرار گرفتن جلوی دوربین لذت می‌برند بسیار مناسب و مطلوب است.

۵4. ساخت یک وب سایت خبری

یک ایده خلاقانه و موضوع برای طراحی وب سایت می‌تواند ساخت یک وب سایت خبری برای فردی باشد که به روزنامه‌نگاری علاقه‌مند است. می‌توان وب سایتی ساخت که وقایع و رخدادهای مهم جهان در آن پوشش داده می‌شوند و سکویی برای افراد فراهم می‌سازد تا بلندپروازی‌های خود را به گوش جهانیان برسانند. باید به خاطر داشت که یک وب سایت خبری معتبر همیشه باید از دخالت دادن تعصب و عقیده در انتقال محتوا عاری باشد.

۵۵. ساخت وب سایت فروش حساب کاربری سرویس‌های مختلف

یک ایده خلاقانه و موضوع دیگر برای ساخت وب سایت می‌تواند راه‌اندازی وب سایتی برای فروش حساب کاربری سرویس‌های مختلف از جمله اسپاتیفای، استیم، پلی‌استیشن، اپل و سایر موارد باشد. امروزه افراد بسیاری به دنبال خرید یا تمدید حساب کاربری خود در سرویس های اینترنتی مختلف هستند و یک سایت فعال در زمینه ارائه چنین خدماتی می‌تواند منجر به کسب درآمدهای بالایی شود.

۲۱ ایده پروژه خلاقانه و موضوع برای طراحی وب سایت با هدف یادگیری و تمرین برنامه نویسی وب

در این بخش از مقاله «۱۲۰ ایده خلاقانه و موضوع برای طراحی وب سایت» ایده‌هایی منحصر به فرد برای یادگیری مهارت برنامه نویسی وب ارائه شده‌اند. بهترین راه برای یادگیری توسعه وب این است که فرد پروژه‌ای عملی را انجام دهد. پیش از ارائه چند موضوع برای طراحی وب سایت جهت تقویت مهارت برنامه نویسی وب ،‌ ابتدا لازم است به دو سوال مهم پاسخ داده شود. این کار در ادامه انجام شده است.

چرا انجام پروژه در یادگیری بهتر برنامه نویسی وب موثر است؟

تا زمانی که پروژه عملی انجام نشود، نمی‌توان گفت که یادگیری برنامه نویسی وب حاصل شده است. استفاده از دوره‌های آموزشی برنامه نویسی وب و به طور کلی توسعه نرم افزار روش مناسب و مطلوبی به نظر می‌رسد. در صورتی که بتوان یک دوره آموزشی با کیفیت را یافت، همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت. تنها با دنبال کردن گام‌های تعیین شده، می‌توان یک دوره آموزشی برنامه نویسی وب را به پایان رساند. اما این واقعیت توسعه وب نیست؛ چرا که این حوزه در واقعیت پیچیده‌تر و دارای چالش‌های فراوانی است. یک توسعه دهنده وب در واقعیت ناچار به چشم‌پوشی و تقلیل امکانات پروژه و دست و پنجه نرم کردن با موانع بسیاری خواهد شد.

هیچ مشتری هرگز دستورالعمل‌های گام‌به‌گام و از قبل آماده‌ای را در خصوص نحوه انجام دادن یک وظیفه به مجری پروژه ارائه نخواهد کرد. اگر مشتریان می‌توانستند چنین دستورالعملی را تدوین کنند، هیچگاه به سراغ یک مجری و توسعه دهنده وب نمی‌رفتند. دوره‌های آموزشی معمولاً این احساس را در فرد به وجود می‌آورند که با گذراندن هر یک از گام‌ها در حال پیشرفت هستند. اما این دوره‌ها برای تسلط بر مهارت توسعه وب و حرفه‌ای شدن در آن کافی نیستند.

یک مرد جوان نشسته پشت یک لپ تاپ در حال تایپ کردن

دوره‌های آموزشی پروژه محور در صورتی که فرد ابتدا خودش سعی در پیشبرد پروژه‌های مطرح شده را داشته باشد نسبت به سایر انواع دوره‌های آموزشی می‌توانند مفیدتر باشند. در بخش‌های بعدی این مقاله نیز برخی از دوره‌های آموزشی پروژه‌محور در زمینه برنامه نویسی وب معرفی شده‌اند. اما دوره‌های آموزشی غیر پروژه‌محور در قالب یک موضوع و به صورت کلی تعریف می‌شوند. در نتیجه، عدم وجود یک مسیر از پیش تعیین شده در یادگیری با انجام پروژه، مشابه آنچه در دوره‌های آموزشی وجود دارد، فرد را در خصوص پیشرفت و ارتقای مهارت برنامه نویسی وب دچار توهم نخواهد کرد.

استفاده از این دوره‌ها به طور قطع به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌شود. انجام پروژه عملی برای تقویت مهارت تنها احساس پیشرفت را در فرد ایجاد نمی‌کنند. بنابراین بهتر است پس از آنکه افراد مباحث مقدماتی و ابتدایی برنامه نویسی وب را از طریق کتاب‌ها و دوره‌های آموزشی فرا گرفتند، بلافاصله به سراغ انجام پروژه‌های مختلف بروند تا علاوه بر تقویت مهارت، رزومه خود را نیز تقویت کنند.

چه نوع پروژه‌هایی برای تقویت و تمرین مهارت برنامه نویسی وب بهترین هستند؟

بهترین ایده‌ها برای انجام پروژه تمرینی، موضوع‌هایی هستند که فرد را به چالش بکشند. همچنین ایده‌هایی برای رفع نیازها و ایده‌های شخصی هم می‌توانند در زمره انواع موضوع برای طراحی وب سایت قرار بگیرند. گاهی فرد علاقه دارد روی ایده‌هایی کار کند که برایش الهام‌بخش هستند، اما دقیقاً مطمئن نیستند و در خصوص انتخاب موضوع برای طراحی وب سایت دچار تردید می‌شوند.

این بخش از مقاله «۱۲۰ ایده خلاقانه و موضوع برای طراحی وب سایت» برای کمک به شکوفایی خلاقیت افراد در زمینه انتخاب موضوع مناسب برای توسه وب ارائه شده است. بنابراین در ادامه به معرفی ایده‌های برتر جهت انتخاب موضوع برای طراحی وب سایت با هدف یادگیری و تمرین پرداخته شده است.

فهرست ایده‌های پروژه تحت وبی که در این بخش معرفی شده‌اند، برای افرادی با سطح مبتدی و متوسط در آموزش برنامه نویسی وب مناسب هستند. این چند موضوع برای طراحی وب سایت به افراد در به دست آوردن تمام قابلیت‌های عملی مورد نیاز جهت موفقیت در کسب و کارشان به عنوان یک توسعه دهنده وب کمک خواهند کرد.

۱. یک سایت با قالب تک صفحه‌ای

هدف از ارائه این موضوع برای طراحی وب سایت و انجام این پروژه، بازسازی یک طراحی بی‌نقص و ایجاد یک قالب تک صفحه‌ای واکنش‌گرا است. همچنین، این یک پروژه مقدماتی و در سطح مبتدی به حساب می‌آید که به افراد تازه‌کار اجازه می‌دهد تا دانش و سطح مهارت خود را مورد آزمایش قرار دهند. می‌توان از قالب‌های رایگان نیز برای این منظور استفاده کرد. علاوه بر این با انجام این پروژه، افراد با چالش‌هایی مواجه می‌شوند که توسعه دهندگان وب اغلب در سناریوهای واقعی با آن‌ها برخورد دارند. بنابراین، افراد با انجام این پروژه خود را به چالش می‌کشند تا با فناوری‌های جدیدی مثل Floats و Flexbox برای تسلط پیدا کردن بر مهارت‌ها و اصول مربوط با قالب‌ها و طرح‌بندی‌های CSS آشنا شوند.

طراحی وبسایتی با قالب تک صفحه ای

معرفی فیلم آموزش طراحی واکنش گرا با Grid و Flexbox در CSS

فیلم آموزش طراحی واکنش گرا با Grid و Flexbox در CSS

در اولین موضوع برای طراحی سایت در بخش دوم این مقاله به Flexbox و نیاز به یادگیری آن اشاره شد. جهت آموزش Flexbox می‌توان از دوره طراحی واکنش گرا با Grid و Flexbox استفاده کرد. طول مدت دوره آموزش طراحی واکنش‌گرا با Grid و Flexbox در CSS دو ساعت و ۳۳ دقیقه و مدرس آن مهندس حسین بدری است. اولین قدم در این دوره، طرح‌بندی کلی نشانه‌گذاری HTML با استفاده از CSS Grid و بهینه‌سازی آن برای صفحه‌های نمایش کوچک‌تر است. سپس، آشنایی با چگونگی ساخت منو‌های واکنش‌گرا با استفاده از فناوری Flexbox حاصل خواهد شد.

همچنین در حین اجرای پروژه، نکات جزئی متعددی از جمله استفاده از انواع فونت‌ها و آیکون‌های تحت وب، تغییر اندازه عکس‌ها براساس اندازه صفحه نمایش، مفهوم سایه و شفافیت و همچنین واحدهای اندازه‌گیری em و vh شرح داده شده‌اند. در این دوره آموزشی، تلاش بر این است که تا حد امکان همه مباحث و مفاهیم به صورت جامع پوشش داده شوند. اما برای درک راحت‌تر مطالب، توصیه می‌شود آشنایی مقدماتی با HTML و CSS وجود داشته باشد.

۲. احراز هویت برای ورود به حساب کاربری

پروژه احراز هویت برای ورود به حساب کاربری نیز یک موضوع برای طراحی وب سایت و پروژه در سطح مبتدی به حساب می‌آید که برای تسلط بر مهارت‌های برنامه نویسی جاوا اسکریپت بسیار مطلوب است.

در این پروژه تمرینی برنامه نویسی وب، باید یک نوار احراز هویت ورود به سایت طراحی شود که کاربران در آن شناسه یا همان نام کاربری و رمز عبور خود را برای ورود به سایت وارد می‌کنند. با توجه به اینکه امروزه تقریباً همه وب سایت‌ها دارای قابلیت ورود به حساب کاربری هستند، یادگیری این مهارت در پروژه‌های آینده افراد بسیار کاربردی و مفید خواهد بود.

طراحی وبسایت برای احراز هویت

۳. ایجاد صفحه فرود برای یک محصول

جهت توسعه صفحه فرود برای یک محصول، باید دانش کافی نسبت به HTML و CSS وجود داشته باشد. در این پروژه، ستون‌هایی ایجاد خواهند شد و اجزای صفحه فرود در داخل ستون‌ها قرار می‌گیرند. باید وظایف ویرایش ابتدایی نظیر برش زدن و تغییر اندازه تصاویر را با استفاده از قالب‌های طراحی برای جذاب‌تر کردن طرح‌بندی و سایر موارد انجام داد.

۴. Giphy با یک API منحصر به فرد

این موضوع برای طراحی وب سایت شامل توسعه یک وب اپلیکیشن است که از ورودی‌های جستجو و از یک API به نام Giphy برای نمایش تصاویر متحرک (گیف) در یک صفحه وب استفاده می‌کند. این یک پروژه مقدماتی بسیار مناسب برای افراد تازه‌کار محسوب می‌شود. در این پروژه، برای ایجاد دوباره وب سایت Giphy از Giphy API استفاده می‌شود. استفاده از Giphy API به افراد توصیه می‌شود، چرا که نیازی به درخواست برای هیچ کلید API جهت استفاده در آن نیست. یک مزیت دیگر استفاده از Giphy API این است که ضرورتی برای نگرانی راجع به پیکربندی در حین درخواست وجود ندارد.

۵. ساخت بازی اطلاعات عمومی با جاوا اسکریپت

این موضوع برای ساخت وب سایت مربوطه به ایجاد یک بازی اطلاعات عمومی (مثل بازی Quiz of Kings) با جاوا اسکریپت است که در آن امکان دریافت چندین پاسخ وجود دارد و پاسخ درست را به کاربران نمایش می‌دهد. با وجود اینکه به دست آوردن دانش جاوا اسکریپت چندان دشوار نیست، استفاده از این دانش در یک پروژه واقعی معمولاً چالش‌برانگیز خواهد بود.

طراحی بازی اطلاعات عمومی

بنابراین، برای تقویت مهارت برنامه نویسی جاوا اسکریپت، می‌توان شروع به ساخت یک بازی اطلاعات عمومی مبتنی بر وب با این زبان برنامه نویسی مهم در حوزه توسعه وب کرد.

در حین کار روی این پروژه، برنامه نویس مبتدی نه تنها با منطق پیچیده آشنا خواهد شد، بلکه همچنین پیرامون مدیریت داده و کار با DOM نیز مهارت‌هایی را کسب خواهد کرد. بسته به مهارت‌های جاوا اسکریپت در یک فرد و توانایی مدیریت منطق پیچیده، می‌توان ساخت بازی مربوطه را تا جای امکان به صورت ساده انجام یا اینکه پیچیدگی پروژه را به دلخواه افزایش داد.

۶. طراحی اپلیکیشن تحت وب فهرست وظایف

یک موضوع برای طراحی وب سایت می‌تواند استفاده از جاوا اسکریپت برای ساخت وب اپلیکیشنی باشد که امکان ایجاد فهرست‌های وظایف (To-do list) را برای کارهای روزمره فراهم می‌سازد. برای این پروژه، باید تبحر کافی برای کار با HTML و CSS وجود داشته باشد.

جاوا اسکریپت بهترین انتخاب برای یک پروژه To-do لیست به حساب می‌آيد، زیرا این زبان برنامه نویسی به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا فهرست‌های کدنویسی تعاملی بسازند که در آن‌ها می‌توان اقلام (آیتم‌هایی) را اضافه، حذف و همچنین دسته‌بندی کرد.

۷. ساخت یک وب سایت سازگار با اصول سئو

امروزه سئو (SEO) بخش جدایی ناپذیری از ساخت وب سایت به حساب می‌آید. بدون اصول سئو، وب سایت ما برای جذب ترافیک از جستجوهای طبیعی (ارگانیک) در «صفحات نتیجه موتورهای جستجو» دیده نخواهد شد. صفحات نتیجه موتورهای جستجو معادل فارسی عبارت «search engine result pages» است که با سرنام «SERP» شناخته می‌شود.

با توجه به اینکه توسعه دهندگان وب در درجه اول نگران کارآمدی وب سایت خود هستند، باید یک ایده اساسی برای طراحی وب و سئو داشته باشند. در این موضوع برای طراحی وب سایت فرد نقش یک دیجیتال مارکتر را ایفا خواهد کرد و دانش عمیقی در خصوص مفاهیم سئو به دست خواهد آورد. برای انجام این پروژه، کسب آگاهی در خصوص مباحث فنی سئو بسیار مفید واقع خواهد شد.

پس از آنکه تجربه کافی در خصوص اصول سئو به دست آمد، می‌توان وب سایتی ساخت که نشانی‌های URL آن کاربرپسندانه هستند و دارای طراحی منسجم و واکشنی است. رعایت این اصول، امکان بارگذاری سریع وب سایت را هم در دستگاه‌های رومیزی و هم در دیوایس‌های قابل حمل فراهم و در نتیجه حضور یک برند در شبکه‌های اجتماعی را تقویت می‌کند.

۸. ساخت یک ابزار رسم با جاوا اسکریپت

این موضوع برای طراحی وب سایت از ایده رنگین‌کمان بیکران (Infinite Rainbow) در CodePen [+] الهام گرفته شده است. در این پروژه مبتنی بر جاوا اسکریپت،‌ از زبان JavaScript به عنوان یک ابزار رسم استفاده می‌شود تا به عناصر HTML و CSS در یک مرورگر وب روح تازه‌ای بخشیده شود. نقطه قوت این پروژه در این است که می‌توان از کتابخانه‌های فوق‌العاده مربوط به طراحی در جاوا اسکریپت مثل Raphael ،Canviz ،oCanvas و سایر موارد بهره‌مند شد.

با کار روی این پروژه، می‌توان نحوه استفاده و پیاده‌سازی قابلیت‌های جاوا اسکریپت را آموخت. این مهارت برای بهبود ظاهر صفحات ایستا به وسیله افزودن عناصر گرافیکی به آن‌ها مفید است.

۹. ایجاد یک صفحه نتایج موتور جستجو

این یک موضوع برای طراحی وب سایت بسیار جالب و جذاب است. در این پروژه باید موتور جستجویی ایجاد شود که شبیه به صفحات نتیجه موتور جستجوی گوگل است. در حین ساخت این پروژه باید اطمینان حاصل شود که در صفحه وب ساخته شده حداقل امکان نمایش ده نتیجه جستجو (درست مثل گوگل) وجود خواهد داشت.

علاوه بر این، باید پیکان ناوبری انتهای صفحه وب را هم طراحی و اضافه کرد تا کاربران بتوانند به صفحه بعدی بروند.

تصویری شماتیک از طراحی وبسایتی که نتایج سرچ گوگل را نشان می دهد

۱۰. طراحی نمونه عینی صفحه اصلی سایت گوگل

یک پروژه جذاب دیگر و موضوع برای طراحی وب سایت با جاوا اسکریپت ساخت نمونه عینی صفحه اصلی (Home Page) سایت گوگل به حساب می‌آيد. باید در نظر داشت که یک کپی عینی از صفحه اصلی گوگل به همراه لوگوی گوگل، آیکن‌های جستجو، کادر متنی، جیمیل و دکمه مربوط به نمایش تصاویر و هر چیز دیگری در صفحه اصلی باید ایجاد شوند. این کار باید در صورت مسلط بودن در کدنویسی HTML و CSS به طور نسبی آسان باشد. به دلیل اینکه هدف در اینجا طراحی نمونه عینی صفحه اصلی (خانه) گوگل است، چندان نیازی به نگرانی درباره عملکرد اجزای صفحه وجود ندارد.

۱۱. ایجاد صفحه گرامیداشت

بله درست است؛ صفحات گرامیداشت (Tribute Page) واقعی هستند و وجود دارند. در صورتی که عبارت «Tribute Page» در گوگل جستجو شود، فهرستی جامع از پیوندهایی مشاهده خواهد شد که نحوه ایجاد صفحات گرامیداشت در آن‌ها آموزش داده شده است. یک صفحه گرامیداشت اساساً صفحه وبی است که برای بزرگداشت شخص مورد علاقه، مورد تحسین و مورد احترام فرد سازنده صفحه ایجاد می‌شود. ساخت یک صفحه گرامیداشت برای تقویت دانش و مهارت‌های کدنویسی HTML و CSS بسیار مناسب است. در چنین پروژه‌ای، صفحه وبی ساخته خواهد شد که در آن می‌توان گرامیداشتی را نوشت و آن را به فردی اهدا و این گرامیداشت را منتشر کرد. به غیر از متنی که برای گرامیداشت نوشته می‌شود، نیاز به اضافه کردن تصاویر مرتبط، پیوندها و سایر موارد نیز در صفحه وجود دارد.

۱۲. طراحی و ساخت یک فرم نظرسنجی

موضوع برای طراحی وب سایت فرم نظرسنجی یا همان پرسشنامه در صورتی که فرد در کدنویسی HTML و HTML5 مهارت داشته باشد، کار چندان دشواری نخواهد بود. حتی امروزه هم بسیاری از شرکت‌ها از فرم‌های نظرسنجی به عنوان روشی برای جمع‌آوری داده‌های مرتبط درباره مخاطب هدف خود استفاده می‌کنند. در این پروژه، باید یک فُرم نظرسنجی کامل و تمام عیار طراحی شود که شامل سوال‌هایی مثل نام، سن، ایمیل، نشانی محل سکونت، شماره تلفن مخاطب و سایر سوال‌های مرتبط بسته به نوع شرکت مربوطه یا سازمانی است که فُرم برای آن ساخته می‌شود. چنین پروژه‌ای مهارت‌های ساختاردهی صفحات وب را مورد چالش و آزمون قرار می‌دهد.

۱۳. طراحی و ساخت یک افزونه خروج

در این موضوع برای طراحی وب سایت و در این پروژه، یک ابزارک (Widget) یا افزونه (Plugin) خروج (Exit) طراحی می‌شود. در زمان بازدید از یک وب سایت یا صفحه وب، حتماً ملاحظه شده است که پنجره‌های باز شونده (پاپ‌آپ) کوچکی در زمان خروج از سایت در صفحه مرورگر ظاهر می‌شوند. شرکت‌های تجاری معمولاً از افزونه‌های خروج برای نمایش پیشنهادات شگفت انگیز برای نگه داشتن کاربر در آن صفحه استفاده می‌کنند. این دقیقاً آن موضوعی است که باید برای این پروژه طراحی و پیاده‌سازی شود. می‌توان از مهارت‌های برنامه نویسی جاوا اسکریپت و سایر توانایی‌های خود برای طراحی افزونه‌های خروجی استفاده کرد که محتوا در آن‌ها بر اساس مدت زمانی که کاربر در آن صفحه صرف می‌کند شخصی‌سازی خواهد شد.

۱۴. طراحی و ساخت یک وب اپلیکیشن یادداشت

این موضوع برای طراحی وب سایت بسیار شبیه به پروژه To-Do لیست است که پیش‌تر معرفی شد. هدف در اینجا این است که یک وب اپلیکیشن یادداشت طراحی و ساخته شود که امکان دریافت چندین ورودی را برای هر یادداشت دارد. در این وب اپلیکیشن باید به کاربران اجازه داده شود تا وقتی اپلیکیشن را اجرا می‌کنند بتوانند یک یادداشت را انتخاب کنند. وقتی که کاربران یادداشت مورد نظر خود را انتخاب کردند، یک ورودی جدید به طور خودکار با تاریخ فعلی، ساعت و موقعیت مکانی علامت‌گذاری می‌شود. علاوه بر این، کاربران باید بتوانند ورودی‌های خود را بر اساس این فراداده‌ها (متادیتا) مرتب‌سازی و غربال (فیلتر) کنند. چنین وب اپلیکیشنی برای ردیابی و ثبت رویدادها و برطرف کردن مشکلات پیچیده تقویم‌های مختلف بسیار مطلوب و مناسب است.

طراحی اپلیکیشن برای یادداشت کردن - تصویر شماتیک

۱۵. طراحی و ساخت دکمه‌های به اشتراک‌گذاری

اکثر وب سایت‌ها (مخصوصاً وب سایت‌های مبتنی بر محتوا) که بر پایه وردپرس ساخته شده‌اند، دارای دکمه‌های به اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی هستند. این دکمه‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا محتوای صفحه مربوطه را در پلتفرم‌های مختلف شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارند. اگرچه، برای سایت‌های ایستایی که بر پایه ورودپرس نیستند، اضافه کردن دکمه‌های به‌اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی چالش به حساب می‌آید. برای این موضوع طراحی وب سایت ، چالش نوشتن کدهای جاوا اسکریپتی پذیرفته می‌شود که به فرد امکان خواهند داد تا بتوانند دکمه‌های به‌اشتراک‌گذاری را برای سایت‌های ایستا هم اضافه کنند. در حالی که می‌توان این کار را با استفاده از عناصر HTML یا تصاویری در قالب وب سایت انجام داد، استفاده از جاوا اسکریپت به برنامه نویس اجازه می‌دهد تا دکمه‌های به‌اشتراک‌گذاری را به صورت پویا به سایت اضافه کنند.

۱۶. ساخت اعلان‌های Toast

یک «اعلان توست» یا همان «Toast Notification» یک عنصر پنجره‌ای ساده و نامقید است که برای نمایش اطلاعات خلاصه و منقضی شونده خودکار به کاربران استفاده می‌شود. در درجه اول می‌توان اعلان‌های توست را در سکوهای اندرویدی ملاحظه کرد. در این پروژه و موضوع برای طراحی وب سایت ، باید یک ابزار توست نوتیفیکیشن طراحی شود. با استفاده از دانش و مهارت‌های برنامه نویسی جاوا اسکریپت، باید ابزار کاربردی توست نوتیفیکیشنی ساخته شود که می‌تواند به رویدادها در صفحه پاسخ دهد و وقتی یک رویداد با موفقیت تکمیل می‌شود، کاربران را با خبر سازد. همچنین می‌توان از تابع setTimeout برای بازنمایی تاخیر در بازگذاری یا ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده کرد.

۱۷. طراحی ورود به حساب کاربری به سبک AJAX

تمرکز در این پروژه و موضوع برای طراحی وب سایت بر ساخت فرانت اند یک سایت یا صفحه ورود به حساب کاربری معطوف می‌شود. در ورود به سبک AJAX،‌ صفحه ورود برای حصول اطمینان از اینکه آیا جزئیات ورود به صورت صحیح وارد شده‌اند، نیازی به بارگذاری مجدد (Reload) ندارد.

در صورت تمایل، همچنین می‌توان یک نمونه آزمایشی (ماکت) را هم برای حالت ورود موفقیت‌آمیز و هم برای وضعیت ورود ناموفق (نامعتبر) ایجاد کرد. این کار به این صورت انجام می‌گیرد که یک شناسه و رمز ثابت در کدها تعیین و آنچه کاربر وارد می‌کند با این شناسه و رمز مقایسه می‌شود. همچنین، می‌توان پیغام‌های خطا را هم برای وضعیت‌هایی پیاده‌سازی کرد که در آن‌ها داده‌های ورودی نادرست هستند یا پیدا نمی‌شوند.

۱۸. طراحی و ساخت یک شمارنده کلمه

یک شمارنده کلمه ابزاری کارآمد برای افرادی به حساب می‌آید که مستنداتی با جزئیات می‌نویسند، وبلاگ‌نویس هستند یا انشاء تدوین می‌کنند؛ همچنین این ابزار می‌تواند برای سایر افراد نیز بسیار مفید واقع شود. یک ابزار شمارنده کلمه به فرد امکان می‌دهد تا بتواند ببیند که تا کنون چه تعداد کلمه‌ای نوشته است و چه تعداد کلمه دیگر باید بنویسد. این یک پروژه بسیار آسان به حساب می‌آید و در آن باید اپلیکیشنی ساخته شود که می‌تواند در متن پیمایش کند و تعداد کاراکترهای موجود در یک نوشته را نشان بدهد. علاوه بر این، می‌توان قابلیت‌های دیگری را هم در وب اپلیکیشن یا ابزار شمارنده کلمات لحاظ کرد تا اطلاعات پیشرفته‌تری نظیر شمارش تعداد جملات مفعول در یک کادر متنی هم به وسیله این پروژه قابل ارائه باشد.

۱۹. ساخت زمان‌سنج شمارش معکوس

یک موضوع برای طراحی وب سایت دیگر هم می‌تواند زمانسنج شمارش معکوس یا یک ساعت باشد. برای این پروژه، تنها نیاز به ساخت یک صفحه وب ساده وجود دارد که می‌تواند زمان را در هر ثانیه به‌روزرسانی کند. با جاوا اسکریپت به عنوان زیربنای آن، می‌توان صفحه را با افزودن دکمه‌های شروع، توقف و توقف موقت (Pause) جذاب‌تر کرد.

طراحی اپلیکشین زمان سنج معکوس

۲۰. ساخت پاپ آپ های مدال

این موضوع برای طراحی وب سایت بسیار شبیه به پروژه دکمه به‌اشتراک‌گذاری شبکه‌های اجتماعی است. در پروژه ساخت Modal Pop-Up باید کدهای جاوا اسکریپتی ایجاد شوند که این کدها در هر بار کلیک کردن کاربر روی دکمه‌ای در صفحه یا بارگذاری یک صفحه، بلافاصله اجرا شوند. طراحی Modal Pop-Upها برای ارائه اعلان‌ها (نوتیفیکیشن‌ها)، تبلیغات و ثبت‌نام با ایمیل به کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند. پاپ‌آپ ایجاد شده باید به گونه‌ای باشد که تنها با یک کلیک بتوان آن را بست. برای چالشی‌تر کردن پروژه، می‌توان آزمایش‌هایی را با تصاویر متحرک مختلف و ورودی‌های مقیدی مثل Fade-In و Slide-Out را انجام داد و تجربه کسب کرد.

۲۱. پروژه ایجاد دفترچه آدرس

در این پروژه و موضوع برای طراحی وب سایت ، باید اپلیکیشنی ساخته شود که می‌تواند ورودی‌های خاصی را با غربال‌گری شاخص‌های تعیین شده در یک دفترچه آدرس جستجو کند. می‌توان از یک API استفاده کرد که داده‌های جایگاه‌دار (Placeholder) را تولید می‌کند، یا همچنین می‌توان JSON (نشانه‌گذاری شی جاوا اسکریپت |‌ JavaScript Object Notation) را ساختاربندی کرد. وقتی که داده‌ها در محل مورد نظر قرار گرفتند، باید آن‌ها را با استفاده از یک درخواست AJAX (جی‌کوئری یا درخواست XML HTTP) در اپلیکیشن خود بارگذاری کرد. همچنین می‌توان وب اپلیکیشن مربوطه را به‌گونه‌ای طراحی کرد که درخواست‌ها را به طور موقت در انباره محلی ذخیره‌سازی (کش) کند تا از درخواست‌های شبکه غیرضروری جلوگیری شود.

به این ترتیب ۷۶ ایده خلاقانه و موضوع برای طراحی وب سایت در این مقاله معرفی و شرح داده شدند. حال در انتهای این مطلب به معرفی برخی از مجموعه دوره‌های آموزش برنامه نویسی وب فرادرس پرداخته شده است.

فیلم های آموزش طراحی سایت با HTML و CSS فرادرس

فیلم های آموزش طراحی سایت با HTML و CSS

دو فناوری HTML و CSS پایه و اساس برنامه نویسی وب (طراحی سایت)‌ به حساب می‌آیند. یادگیری این دو زبان در حوزه توسعه وب بسیار حیاتی و مهم است. در سایت فرادرس یک مجموعه دوره‌های آموزش طراحی سایت با HTML و CSS در دسترس قرار دارد که می‌تواند منبع خوبی برای شروع برنامه نویسی وب باشد. در زمان انتشار این مقاله، ۷۰ ساعت محتوای آموزش ویدیویی در قالب نزدیک به ۲۰ دوره آموزشی مختلف در این مجموعه قابل دسترسی است. دوره‌های این مجموعه از سطح مقدماتی تا پیشرفته و به صورت پروژه محور ارائه شده‌اند.

فیلم های آموزش جاوا اسکریپت (JavaScript) فرادرس

فیلم های آموزش جاوا اسکریپت (JavaScript)

یکی دیگر از فناوری‌های بسیار مهم و کلیدی در توسعه و برنامه نویسی وب، جاوا اسکریپت است. پس از HTML و CSS یادگیری جاوا اسکریپت بسیار لازم و ضروری به نظر می‌رسد. یک مجموعه دوره‌های آموزشی برای جاوا اسکریپت نیز در سایت فرادرس تهیه شده است که می‌توان از دوره‌های مختلف آن جهت یادگیری جاوا اسکریپت استفاده کرد. در زمان انتشار این مقاله، مجموعه جاوا اسکریپت فرادرس دارای نزدیک به ۱۵ دوره آموزشی مختلف است که مجموعاً بیش از ۸۰ ساعت محتوای ویدیویی در آن‌ها وجود دارد. یک دوره جامع آموزش جاوا اسکریپت به همراه دوره‌های برای آموزش انواع فناوری‌های مختلف مبتنی بر این زبان برنامه نویسی تنها برخی از دوره‌های موجود در این مجموعه را شامل می‌شوند.

فیلم های آموزش‌ PHP فراردس

فیلم های آموزش‌ PHP فراردس

زبان برنامه نویسی PHP نیز یکی از فناوری‌های مهم و پر استفاده در توسعه وب در سمت بک‌اند به حساب می‌آید و درصد بالایی از وب سایت‌های جهان با این زبان برنامه نویسی ایجاد شده‌اند. بنابراین یادگیری PHP نیز برای افراد فعال در حوزه برنامه نویسی وب بسیار حائز اهمیت است. مجموعه دوره‌های آموزش PHP فرادرس می‌تواند منبعی جامع و کاربردی برای یادگیری این فناوری کلیدی توسعه وب به حساب آید. در زمان انتشار این مقاله، مجموعه PHP فرادرس نزدیک به ۷۰ ساعت محتوای آموزش ویدیویی دارد و بیش از ۱۰ دوره آموزشی با محوریت PHP را شامل می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله تعدادی از برترین ایده‌های خلاقانه و موضوع برای طراحی وب سایت معرفی شدند. برخی از پروژه‌های لحاظ شده در فهرست ایده‌های پروژه توسعه وب برای آموزش و یادگیری به طور نسبی ساده هستند. بنابراین این پروژه‌های پیشنهادی برای افراد تازه کار و مبتدی که به تازگی کار خود را در دنیای توسعه وب آغاز کرده‌اند بسیار مناسبند.

اگرچه، همیشه باید به یاد داشت که ایده‌های پروژه وبی انتخاب شوند که با توانایی‌های فرد همخوانی داشته باشند. بنابراین باید برای شروع، پروژه‌های در سطح مبتدی انجام شوند و بعد افراد کم کم به سراغ پروژه‌های پیشرفته‌تر بروند. با کار بر روی این پروژه‌ها، نه تنها مجموعه مهارت‌های خود را ارتقا خواهند داد، بلکه همچنین گلچین نمونه کارهای تخصصی فرد نیز کامل‌تر خواهد شد.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
upGradWix Blog
۲ دیدگاه برای «۷۶ ایده خلاقانه و موضوع برای طراحی وب سایت — راهنمای تمرین و افزایش مهارت»

سلام وقت بخیر ممنون از مطالب ارزشمند و مفیدتون .قسمتی از مقالتون رو در سایتمون قرار خواهیم داد.

با سلام و احترام؛

صمیمانه از همراهی شما با مجله فرادرس و ارائه بازخورد سپاس‌گزاریم.

از اینکه این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته بسیار خشنود هستیم.

برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *