مهارت های نرم ضروری از دید سازمان‌ ها در سال ۱۴۰۰

۳۹۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
مهارت های نرم ضروری از دید سازمان‌ ها در سال ۱۴۰۰

در حال جستجو برای سمت شغلی بعدی خود هستید و کاملا به خود اعتماد داشته و می‌دانید بهترین کاندیدای ممکن برای شرکت مقصد به حساب می‌آیید. چرا؟ پاسخ ساده است. شما تمام مهارت‌های لازم برای آن سمت شغلی را در اختیار دارید: از دوره‌های آموزشی گرفته تا دانش صنعتی و مهارت فنی. اما خبری مهم برای شما داریم: همین موضوع راجع به رقبا هم مصداق دارد. زمین بازی هم به لطف سال عجیب ۲۰۲۰ عوض شده است. در این سال چالش‌برانگیز، شرکت‌ها مجبور شدند رویه‌های متفاوتی در پیش بگیرند و در نتیجه آنچه از بیشترین اهمیت برای استخدام‌کنندگان برخوردار است هم دگرگون شد و مهارت های نرم ضروری تر از همیشه جلوه می‌کنند.

بدون هیچ تردیدی باید گفت کووید-۱۹ تغییراتی شگرف در پروسه استخدام به وجود آورد، هم برای آن‌ها که به دنبال شغل می‌گردند و هم آن‌ها که در پی نیروی کاری هستند. داده‌ها نشان می‌دهند افرادی که در پی فرصت‌های شغلی تازه هستند گاهی مسابقه را پیش از مصاحبه کاری -یا درست بعد از آن- می‌بازند، زیرا فاکتورهای مهمی که باعث می‌شوند ناگهان توجه کارفرما جلب شود را نادیده می‌گیرند. اما موضوع آنقدرها که فکر می‌کنید اسرارآمیز نیست. آنچه برخی متقاضیان را از دیگر کارجویان متمایز می‌کند، آشنایی با مهارت های نرم ضروری است.

جهان کنونی ما به شکلی نرمال پذیرای دورکاری بیشتر است و این یعنی مهارت های نرم ضروری تر از همیشه شده‌اند. برخی از این مهارت های نرم ضروری هم بیش از سایرین استخدام‌کنندگان را در سال ۲۰۲۱ میلادی تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیایید مروری کنیم بر ۹ مورد از مهارت های نرم ضروری که به شما در استخدام طی سال ۲۰۲۱ و فراتر از آن کمک می‌کنند.

مهارت های نرم چه هستند؟

یادگیری مهارت های نرم ضروری

به مهارت‌های نرم به چشم مهارت‌های شخصی خود نگاه کنید: کارهایی که باعث می‌شود فارق از مهارت‌های فنی مورد نیاز برای سمت شغلی، تبدیل به کارمندی معرکه شوید. این خصوصیات ممکن است به صورت طبیعی در شما یافت شوند یا شاید هم در چند دوره و کلاس آموزشی شرکت کرده باشید تا لیست مهارت‌های نرم خود را بلندبالاتر کنید.

اگر چنین کاری نکرده‌اید، کلاس‌های آنلاین و کورس‌های مجازی می‌توانند به توسعه مهارت های نرم ضروری در محیط کار کمک کنند. مهارت‌های نرم گرچه برای برخی ممکن است پیش پا افتاده جلوه کنند، به سختی از سوی کارفرمایان یافت می‌شود و بنابراین آن‌ها تحت تاثیر هر کارجویی قرار می‌گیرند که از همان ابتدا مجموعه‌ای از مهارت‌ها را با خود به سازمان بیاورد.

اگرچه انبوهی مهارت نرم داریم که آگاهی با آن‌های ضروری است، اما در ادامه مقاله به آن دسته از مهارت های نرم ضروری می‌پردازیم که کارفرمایان در سال ۲۰۲۱ به دنبال آن‌ها می‌گردند.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با مهارت‌های نرم و اهمیت آن‌ها توصیه می‌کنیم مطلب مجله فرادرس با عنوان «مهارت های نرم چیست و چه اهمیتی دارند؟ — آنچه برای پیشرفت باید بدانید» را مطالعه کنید.

حل مسئله خلاقانه و ابتکار

سال ۲۰۲۰ میلادی سالی بود که انبوهی از مشکلات کوچک و بزرگ‌ گریبان‌گیر جهان شدند. آخرین چیزی که یک کارفرما می‌خواهد، کارمندی است که به فرصت‌های به وجود آمده از چالش‌ها و وظایف تازه نگاه کرده و بگوید: «نمی‌دانم در این لحظه باید چه کنیم». در عوض آن‌ها کارمندی می‌خواهند که منطقی فکر کرده و به شکلی خلاقانه به توسعه راه حل برای مشکلات و موانعی بپردازد که پیش روی سازمان قرار گرفته. آن‌ها همچنین امیدوارند که شما در خلق ایده‌های تازه و رسیدگی به مشکلاتی که از پیش وجود داشته‌اند موثر ظاهر شوید. هرچه خلاق‌تر باشید نیز بهتر است. این شکل از تفکر است که ابتکار عمل و بهبود را درون یک شرکت رقم می‌زند.

اطمینان حاصل کنید در رزومه خود به مواقعی اشاره می‌نمایید که که مجبور بوده‌اید از خلاقیت برای مواجهه با موانع استفاده کنید و به راهکاری نوآورانه برای مشکلی نوظهور دست پیدا کرده‌اید. در مصاحبه کاری خود نسبت به رسیدگی به چالش‌های تازه ابراز علاقه کنید. هر شغلی دشواری‌های خود را دارد و کارفرمایان می‌خواهند افرادی را استخدام کنند که از رسیدگی به این چالش‌ها وحشتی ندارند. بنابراین اطمینان یابید که مصاحبه‌کننده متوجه می‌شود شما هم یکی از همان افراد هستید.

مهارت‌های ارتباطی

مهارت های نرم ضروری

این دسته‌بندی بسیار وسیع است: مهارت ارتباطی می‌تواند به معنای هرچیزی، از چگونگی مکالمه با مشتریان و همکاران گرفته تا چگونگی رساندن منظور به شکلی واضح در ایمیل باشد. توانایی برقراری ارتباط با مشتریان و اعضای تیم یکی از مهارت های نرم ضروری است و موضوع صرفا راجع به این هم نیست که چه زمانی در تلاش برای رساندن منظور هستید. اکنون که اکثر ارتباطات از طریق ایمیل، چت، ویدیو یا کنفرانس صوتی برقرار می‌شوند، مهارت‌های ارتباطی قدرتمند هم حیاتی‌تر از همیشه شده‌اند.

شرکت در دوره‌های مربوط به مهارت‌های ارتباطی قطعا ارزش وقت و پول شما را دارد. این یکی از مهارت های نرم ضروری در تمام مشاغل و در تمام صنایع است. اگر فکر می‌کنید ارتباط سازنده همین حالا یکی از بهترین ویژگی‌های شخصیتی شما است، راهی برای نمایش آن در رزومه و همینطور مصاحبه کاری پیدا کنید.

مدیریت زمان

گذار به محیط‌های کاری خانگی، گامی بزرگ بود که بسیاری از کارفرمایان در سال ۲۰۲۰ آن را برداشتند. آیا تیم‌های آن‌ها می‌توانند در جایی دور از دفتر کار هم واقعا به بالاترین بهره‌وری دست پیدا کنند؟ بدون ساختار طبیعی ادارات، مدیریت زمان تبدیل به یکی از مهارت های فنی ضروری می‌شود که به سرعت در صدر لیست اولویت‌های استخدام‌کنندگان قرار می‌گیرد.

مدیریت زمان بدین معنا است که شما می‌دانید چطور زمان‌بندی کارهای خود را منظم کنید -چه کارهای روزانه و چه فراتر- و پروژه‌های خود را در زمان مقرر و به شکلی بهینه به پایان برسانید. کار از خانه می‌تواند واقعا در زمان مردم صرفه‌جویی کند، زیرا دیگر نیازی به رفت آمد صبحگاهی و عصرگاهی نیست. اما در عین حال می‌توان منتظر هرگونه حواس‌پرتی ممکن نیز بود. چقدر خوب قادر به تمرکز روی کار خود و مدیریت زمان هستید تا بدون اینکه یک مدیر بر کار شما نظارت کند بهینه باقی بمانید؟

وقتی صحبت از مدیریت زمان باشد، تقویم کاری شما بهترین دوست شما است. اهدافی روزانه و هفتگی که دوست دارید به آن‌ها رسیدگی شود تعیین کنید و اجازه ندهید از دست دادن زمان باعث شود که از اتمام کار دست بکشید. اگر برای یک مصاحبه کاری آماده می‌شوید، به بررسی این بپردازید که شرکت مقصد از چه ابزارهایی برای مدیریت پروژه استفاده می‌کند و با آن‌ها آشنا شوید. این ابزارها به مدیریت پروژه‌هایی کمک می‌کنند که وقت همه در گروی آن‌ها است. اگر بتوانید آشنایی با این ابزارها را به شرکت مورد نظر خود نشان دهید، در رقابت دست بالا را خواهید داشت.

ذهنیت رشد

مهارت های نرم ضروری

وقتی صحبت از حصول اطمینان از ماندگاری در حرفه شغلی باشد، باید بتوانید خود را رشد داده و با تغییراتی که درون صنعت و بازار کار به صورت کل به وجود می‌آیند تطبیق پیدا کنید. با ماشینی شدن مشاغل و صنایع، داشتن ذهنیت رشد یکی از مهارت های فنی ضروری خواهد بود.

اما ذهنیت رشد دقیقا چیست؟ افراد حرفه‌ای که ذهنیت رشد را در پیش گرفته‌اند، انگیزه کافی برای دستیابی به سطوح بالاتر را از طریق یادگیری مداوم مهارت‌های تازه برای حرکت به سمت بازارهای در حال تغییر به دست می‌آورند. اساسا ذهنیت رشد به معنای تطبیق‌پذیری و تمایل به بهبود مهارت‌های نرم و سختی است که پیشتر به دست آورده‌اید. ذهنیت رشد خود را با اشاره به مواردی به نمایش بگذارید که در آن‌خت از طریق آموختن یک مهارت تازه، دست به ابتکار عمل زده و در شغل خود بهتر شده‌اید.

هوش عاطفی

داشتن هوش عاطفی بالا به چه معنا است؟ هوش عاطفی توانایی شما در مشاهده، ارزش‌سنجی و پاسخ دادن به احساسات خودتان و دیگران است. این یعنی باید بتوانید به صورت همدردانه راجع به اطراف پیرامون خود و همینطور روابط میان‌فردی شکل گرفته در محیط کار فکر کنید.

این هم یکی از مهارت های نرم ضروری است که در طی سال ۲۰۲۱ معنایی تازه یافته است. همینطور که به زندگی در پاندمی ادامه می‌دهیم، استرس، اندوه و ناامیدی به وفور به چشم می‌خورد. از چالش‌های دورکاری گرفته تا از دست دادن افرادی که دوست‌شان داریم و مشکلات مربوط به پاندمی، توانایی خواندن احساسات همکاران و پاسخ دادن با همدلی بسیار ضروری است. در واقع نظرسنجی انجام شده از سوی موسسه CareerBuilder نشان می‌دهد که ۷۱ درصد از کارفرمایان، هوش عاطفی بالا را به ضریب هوشی بالا ترجیح می‌دهند.

مشارکت

مهارت های نرم ضروری

مشارکت با همکاران همیشه آنقدر که آسان به نظر می‌رسد نیست. آن‌هایی که باور دارند خودشان چگونگی انجام کار را می‌دانند و به دیگران اعتماد نمی‌کنند، قادر به ایجاد تنش در اداره و آسیب زدن به بهینگی به صورت کل هستند. در برهه کنونی باید بتوانید این کارها را در حالی انجام دهید که در اتاقی یکسان با همکار قرار ندارید. آموختن اعتماد به دیگران، کار تیمی و اشتراک‌گذاری و پذیرفتن ایده‌ها، مهارت‌هایی هستند که به سختی به دست می‌آیند. اما اگر بتواند از برهه آموزش عبور کنید، به شکل قابل توجهی از رقبا جلو می‌افتید.

با نمایش توانایی خود در همکاری با دیگر اعضای تیم، مجهز بودن خود به مهارت های نرم ضروری را شوآف کنید. باید بتوانید این مهارت را در مصاحبه کاری هم نمایش دهید. به شکلی مشتاقانه از ایده‌های همکاران استقبال کنید و با بهره‌گیری از نقاط قوت هرکدام از اعضا، بهینگی تیم را به صورت کل بالا ببرید.

در این بخش از مقاله آشنایی با مهارت‌های نرم، مجموعه دوره‌های آموزش توسعه فردی برای آن دسته از علاقه‌مندانی معرفی شده‌اند که می‌خواهند با صیقل دادن مهارت‌های انسانی خود، مسیر شغلی و همینطور زندگی خود را دگرگون سازند. در مجموعه دوره‌های آموزشی توسعه فردی بیش از ۱۰۵ ساعت فیلم آموزشی وجود دارد که در قالب ۲۷ دوره در دسترس قرار گرفته‌اند. در این مجموعه آموزشی، عناوینی مانند آموزش مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری، آموزش مدیریت زمان و تکنیک‌ها آن، آموزش موفقیت در کار تیمی و آموزش غلبه بر اهمال‌کاری ارائه شده است. در ادامه برخی از دوره‌های شاخص در مجموعه فیلم‌های آموزش توسعه فردی فهرست شده است:

  • آموزش مهارت حل مسئله و تصمیم‌گیری: طول مدت این دوره ۱ ساعت و ۳۹ دقیقه و مدرس آن مریم فلاحی است. در این دوره آموزشی سرفصل‌هایی نظیر لزوم داشتن اعتماد به نفس، تعریف مسئله، حل مسئله و مراحل گردآوری اطلاعات، بارش فکری و نتیجه‌گیری به تفصیل شرح داده شده‌اند.
  • آموزش پرورش خلاقیت، ایده‌پردازی و نوآوری: طول مدت این دوره ۱۳ ساعت و ۴۹ دقیقه و مدرس آن دکتر آرش کتابفروش بدری است. در این دوره آموزشی با مفهوم هوش‌های چندگانه، بررسی فرایند حل خلاق مسئله، مفهوم خلاقیت و نوآوری، تکنیک‌های توسعه خلاقیت و هنر تفکر خلاق آشنا می‌شوید.
  • آموزش موفقیت در کار تیمی - اصول تیم‌سازی: طول مدت این دوره ۱ ساعت و ۳۸ دقیقه و مدرس آن بهنام محمدیان دوگاهه است. در این دوره آموزشی با مقدمات تیم و تیم‌سازی، مراحل تشکیل تیم با مدل تاکمن، ساخت تیم براساس تیپ شخصیتی و رفتار افراد و در نهایت ساخت تیم براساس مهارت‌ها و تخصص‌ها آشنا خواهید شد.

تطبیق‌پذیری

تغییر یکی از اجزای جداناپذیر محیط کاری مدرن است، حتی اگر دشواری‌های سال ۲۰۲۰ را نادیده بگیریم. پیشرفت‌ فوق سریع تکنولوژی باعث شده همواره در حال انجام کارهای متفاوت به روش‌های گوناگون باشیم. چالش‌های سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ را نیز به معادله اضافه کنید و از مشاهده میزان تغییرات مشاغل جا خواهید خورد. رویه تغییر تا همین امروز ادامه یافته و بعید است به این زودی‌ها متوقف شود.

به تمام تغییراتی فکر کنید که اخیرا مشاهده کرده‌ایم. بسیاری از ادارات حالا یا به صورت نصفه و نیمه و یا به صورت کامل به فرمت دورکاری روی آورده‌اند. کنفرانس ویدیویی حالا به پدیده‌ای روزمره تبدیل شده و نرم جدید، کار کردن و همکاری آنلاین است. تمام این اتفاقات نیازمند تطبیق یافتن کارمندان با متدهای تازه، تکنولوژی‌های تازه و روشن‌های تازه تفکر بود. به کارهایی که باید در گذشته انجام می‌دادید تا با موقعیتی جدید تطبیق یابید فکر کنید و برای نمایش میزان انعطاف‌پذیری خود در جریان مصاحبه کاری بعدی آماده شوید.

شنوایی فعالانه

مهارت های نرم ضروری

همه عاشق کسی هستند که به خوبی گوش می‌دهد. چنین کاری نباید آنقدرها دشوار باشد، اما برای برخی یک تقلای واقعی است، خصوصا در فضای دورکاری. شنوایی فعالانه فراتر از این است که به شکلی با دقت به دیگران گوش بسپارید: یک شنونده فعال با گفتن چیزهایی مانند «بسیار خب» یا «درک می‌کنم» و همینطور تکان سر نشان می‌دهد که در مکالمه دخیل است. این مهارت ضمنا به معنای طرح پرسش، برقراری ارتباط چشمی و ممانعت از قضاوت نیز هست.

همینطور که دورکاری به مرکز توجه‌ها در سال ۲۰۲۱ تبدیل می‌شود، به آسانی می‌توان تعامل سازنده را در ششمین کنفرانس ویدیویی روز یا آن تماس تلفنی صبح‌هنگام که پیش از نوشیدن قهوه برقرار شده از دست داد. اگر نمی‌دانید شنوایی فعالانه دقیقا به چه معنا است،‌ اندکی تحقیق کرده و در خانه با دوستان و آشنایان خود تمرین کنید. سپس در جریان یک مصاحبه شغلی، شنوایی فعالانه به عنوان یکی از مهارت های نرم ضروری شما شناخته خواهد شد.

رهبری

اگرچه خلاقیت، مهارت‌های ارتباطی،‌ ذهنیت رشد، هوش عاطفی و مشارکت همگی مهارت‌هایی هستند که شما را به کارمندی عالی تبدیل می‌کنند، مهارت‌های رهبری شما را بیش از پیش به موفقیت خواهند رساند. مهم نیست در چه شغلی مشغول به کار هستید، اکثر کارآفرینان به دنبال کسی می‌گردند که بتواند عملکردی فراتر از سمت شغلی خود داشته باشد.

مهارت‌های رهبری در واقع ترکیبی از تمام مهارت های نرم ضروری به حساب می‌آیند. وقتی این مهارت‌ها را کنار یکدیگر می‌گذارید، نه‌تنها کارمندی گیرتان می‌آید که به خوبی با تیم همکاری می‌کند، بلکه سکان هدایت را به دست گرفته و دیگر اعضای تیم را نیز بهبود می‌بخشد.

اگر در گذشته مسئولیت پروژه‌ای بزرگ را در دست داشته‌اید به آن در رزومه و در جریان مصاحبه‌های کاری اشاره کنید. نشان ندهید شما کسی نیستید که با یک مشت از رقابت خارج شود. شما کاندیدایی هستید که می‌خواهید این سمت شغلی را تصاحب کنید و تبدیل به یکی از رهبران آینده شرکت شوید. این باعث می‌شود شما یک سرمایه‌گذاری بسیار جذاب برای شرکت مقصد باشید.

بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Top Resume
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *