مهارت های مورد نیاز شرکت ها در سال ۱۴۰۰ — به همراه منابع یادگیری (+ فیلم آموزشی)

۱۶۹۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳۰ دقیقه
مهارت های مورد نیاز شرکت ها در سال ۱۴۰۰ — به همراه منابع یادگیری (+ فیلم آموزشی)

بسیاری از افراد، با آغاز سال نو به دنبال تغییر زندگی فردی و حرفه‌ای خود هستند. از سوی دیگر، افراد حرفه‌ای اغلب علاقمند به یادگیری مهارت‌های جدید هستند. یادگیری دانش و مهارت‌های جدید، علاوه بر مزایای گوناگون، نقش قابل توجهی نیز در شاد بودن افراد دارد. یکی از بهترین زمان‌ها برای یادگیری مهارت‌های جدید، اولین ماه سال است. زیرا، افراد معمولا از آغاز سال نو شروع به ساخت عادت‌های جدید برای خود می‌کنند. انسان‌ها معمولا مهارت‌آموزی را نه صرفا با هدف دنبال کردن علاقمندی‌های شخصی که با هدف ارتقا سطح شغلی و درآمدی خود انجام می‌دهند. در این میان، یک چالش اساسی در راستای یادگیری مهارت‌های جدید وجود دارد و آن، انتخاب مهارت های مورد نیاز شرکت ها است. مطابق با آمارهای ارائه شده توسط «لینکدین» (LinkedIn)، دستکم ۵۰۰۰۰ مهارت در دنیا وجود دارد. حقیقتا شگفت‌آور است، ۵۰۰۰۰ مهارت! وجود این تعداد مهارت، انتخاب گزینه صحیح را شاید کمی دشوار کند.

فهرست مطالب این نوشته

فیلم آموزشی منابع یادگیری مهارت‌های مورد نیاز شرکت‌ها

دانلود ویدیو

مهارت های مورد نیاز شرکت ها

برای مشخص کردن اینکه یادگیری چه مهارت‌هایی در سال جدید مفیدتر خواهد بود، بررسی روی داده‌های لینکدین انجام شده است. مواردی که در ادامه بیان می‌شوند، مهارت‌هایی هستند که مدیران سازمان‌ها به آن‌ها به چشم مهارت‌های ارزشمند نگاه می‌کنند. چنین مهارت‌هایی نقش موثری در خدمات‌رسانی به مشتریان و خدمات‌گیرندگان شرکت‌ها دارند.

به افرادی که تمایل به آموختن مهارت‌های جدید دارند، متقاضیان کاری که قصد مهارت‌آموزی و آماده شدن برای بازار کار دارند و سایر افرادی که به هر دلیل علاقمند به دانستن مهارت‌های مورد نیاز سازمان‌ها هستند، مطالعه این مطلب توصیه می‌شود. در نوشتار پیش رو، مهارت‌هایی که طی چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته و دارند و به نظر می‌رسد طی سال‌های آتی نیز پایدار و حتی در حال رشد بمانند اشاره شده است.

مهارت‌های نرم

تقویت «مهارت‌های نرم» (Soft Skills) از جمله بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که افراد می‌توانند در راستای بهبود جایگاه شغلی خود انجام دهند. علاوه بر این، رشد «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence) یادگیری مهارت‌های نرم را بسیار حائز اهمیت می‌کند. زیرا ربات‌ها (دستکم تا مدت قابل توجهی) امکان خودکارسازی چنین مهارت‌هایی را ندارند. به همین دلیل است که امروزه، ۵۷٪ از رهبران سازمان‌ها بر این باور هستند که مهارت‌های نرم مهم‌تر از مهارت‌های سخت است.

اکنون، این پرسش مطرح می‌شود که شرکت‌ها به دنبال چه مهارت‌های نرمی در سال ۲۰۱۹ هستند؟ پاسخ این سوال در ادامه بیان شده است.

۱. خلاقیت

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: با وجود آنکه ربات‌ها در بهینه‌سازی کردن ایده‌های قدیمی فوق‌العاده عمل می‌کنند، سازمان‌ها بیش از هر چیز به کارکنان خلاقی نیاز دارند که می‌توانند به راهکارهایی برای فردا بیاندیشند.

۲. متقاعدسازی

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: داشتن یک محصول، سرویس، پلتفرم و یا مفهوم عالی، یک روی سکه است.

اما روی دیگر سکه که بسیار حائز اهمیت محسوب می‌شود، داشتن توانایی متقاعد کردن افراد برای خرید آن محصول یا سرویس است.

متقاعدسازی

۳. همکاری

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: هر چه پروژه‌ها در عصر هوش مصنوعی رشد بیشتری دارند و به پروژه‌هایی سراسری‌تر تبدیل می‌شوند، بر اهمیت داشتن توانایی همکاری و کار گروهی روز به روز افزوده می‌شود.

همکاری

۴. وفق‌پذیری

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: یک ذهن وفق‌پذیر، ابزاری حیاتی در دنیای کنونی محسوب می‌شود؛ زیرا، راهکارهای دیروز، امروز موثر واقع نمی‌شوند.

تطبیق پذیری

۵. مدیریت زمان

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: مهارتی که هیچ‌گاه تاریخ انقضای آن فرا نمی‌رسد، مهارت مدیریت زمان است.

 

مهارت مدیریت زمان در هر لحظه از فعالیت حرفه‌ای فرد می‌تواند برای او راهگشا باشد.

۶. مهارت‌های ارتباطی‌‌‌‌‌

مهارت‌های ارتباطی هم در محل کار و هم در زمان پیدا کردن شغل، کاربرد زیادی دارند. ارتباط موثر باید با موقعیت مورد نظر مرتبط باشد و از طریق شیوه‌ای کارآمد، شما را به هدف مورد نظر برساند. فارغ از این‌که با یک مشتری، همکار، مدیر یا شخص مصاحبه‌کننده صحبت می‌کنید، باید بتوانید شیوه و لحن صحبت خود را مدیریت و تنظیم کنید.

این نوع مدیریت نه‌تنها به انتقال پیام موثر کمک می‌کند بلکه به گفتگوی بیشتر نیز کمک خواهد کرد. البته مهارت‌های ارتباطی فقط به ارتباط کلامی محدود نمی‌شود بلکه نوشتن و گوش دادن فعال نیز در پرورش این فرآیند نقش حیاتی دارند.

۷. تصمیم‌گیری

از جمله مهارت های مورد نیاز شرکت ها بویژه مهارت‌های نرم باید به قدرت تصمیم‌گیری سریع و موثر اشاره کرد. این مهارت شامل جمع‌آوری اطلاعات، تحلیل گزینه‌های موجود و خروجی‌های احتمالی است. علاوه بر این، کارکنانی با چنین قابلیتی،‌ مسئولیت‌پذیری بیشتری نسبت به تصمیمات خود دارند و در صورت بروز مشکل، راه‌حل‌هایی جایگزین پیشنهاد می‌کنند.

تصمیم گیری

۸. مهارت‌های اجتماعی

مهارت‌های اجتماعی یا «مهارت‌های مردمی» (People Skills) شامل مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم است که در مرکز آن، مهارت گوش دادن فعال قرار دارد. تقریبا تمامی مهارت‌های اجتماعی همچون رهبری یا کار تیمی، به صبر و درک بالا نیاز دارند.

از طریق گوش دادن فعال می‌توان نقطه نظرات دیگران را درک و از بروز سوءتفاهم جلوگیری کرد. فارغ از گوش دادن فعال، مهارت‌های زیر نیز به عنوان مهارت‌های مردمی شناخته می‌شود.

  • همدلی و یک‌رنگی
  • صبر و حوصله
  • صحبت در جمع
  • حس شوخ‌طبعی

در بخش‌هایی مانند خدمات مشتریان و خدمات فروش یا سایر مشاغل که فعالیتی چهره‌به‌چهره دارند، این مهارت‌های مردمی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

دوره‌(های) آموزشی پیشنهادی: 

۹. حل مسئله

مهارت حل مسئله به چیزی بیش از تفکر خلاق و تحلیلی نیاز دارد. بالاتر از تمامی موارد، مهارت حل مسئله بر طرز فکر فعال و حفظ آرامش در مواقع بحرانی تمرکز دارد. علاوه بر این، بررسی منطقی و متفکرانه یک مشکل به طور معمول به نتیجه‌ای کارآمد و موثر ختم می‌شود.

فارغ از این موضوع، مهارت حل مساله به طور معمول شامل هم‌فکری و کار تیمی است. به طور کلی، این مهارت از آن‌جایی که به راه‌حل‌هایی طولانی‌مدت ختم می‌شود، ارزش بسیار بالایی دارد و از جمله مهم‌ترین مهارت های مورد نیاز شرکت ها به شمار می‌آید.

دوره‌(های) آموزشی پیشنهادی: 

۱۰. خود انگیزشی

کارکرد موثر و بدون نیاز به نظارت از جمله مهم‌ترین مهارت های مورد نیاز شرکت ها برای کارکنان خود است. مهارت‌های خودانگیزشی نشان می‌دهد که یک شخص تا چه حد قابل اعتماد، متعهد و با نگرشی مثبت است که می‌توند ابتکار عمل را در محیط کار بدست بگیرد.

علاوه بر این، چنین مهارتی سبب می‌شود که فرد وظایف خود را بدون نیاز به نظارت مستمر انجام دهد. علاوه بر این، کارکنانی که چنین مهارتی دارند، پیش از آن که دیگران وظایفی را به آن‌ها گوشزد کنند، خودشان ابتکار عمل را بدست می‌گیرند. به این ترتیب، این افراد شخصیتی سازنده دارند که برای صاحبان کسب‌وکار ارزش بالایی را به همراه دارد.

دوره‌(های) آموزشی پیشنهادی: 

۱۱. انعطاف پذیری

انعطاف‌پذیری در محیط کار به معنای پذیرش چالش‌ها و وظایف جدید همراه با آرامش و علاقه است. کارکنانی با این مهارت، وزنه موثری در محل کار به شمار می‌آیند. علاوه بر این، تقریبا هر جایی که نیاز باشد می‌توان از این کارکنان بهره برد چراکه آماده‌اند هر لحظه برنامه‌های خود را تغییر دهند و بدون دشواری خاصی مسئولیت‌های جدیدی را بپذیرند.

در نتیجه، انعطاف‌پذیری، مهارتی حیاتی است که خوش‌بینی فرد را نشان می‌دهد و نکته مثبتی در گزینش به شمار می‌آید.

دوره‌(های) آموزشی پیشنهادی: 

 مهارت‌های سخت

مهارت‌های موجود در این لیست، از جهانی که به طور فزاینده در حال دیجیتالی شدن است، تاثیر پذیرفته‌اند. این یعنی نیاز به مهارت‌های حوزه «رایانش ابری» (Cloud Computing) و هوش مصنوعی و البته تلاش برای بهبود تجربیات دیجیتال (شامل طراحی تجربه کاربری، توسعه وب و دیگر موارد) همواره در حال افزایش است. دیجیتالی شدن جهان منجر به ایجاد کاربردهای جدید برای مهارت‌هایی شده که از پیش وجود داشته‌اند.

برای مثال، تقاضای رو به رشدی برای تولیدات صوتی وجود دارد. این مهارتی است که پیش‌تر برای تولید محصولات رادیویی مورد استفاده قرار می‌گرفت؛ ولی در حال حاضر از این مهارت برای تولید پادکست و تبلیغات دیجیتال استفاده می‌شود. در ادامه، لیستی از مهارت‌های سختی که مطابق با داده‌های لینکدین در سال جدید مورد نیاز سازمان‌ها هستند، ارائه شده است.

۱. رایانش ابری

رایانش ابری

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: از آنجا که سازمان‌های گوناگون در سرتاسر جهان به استفاده از ابر روی آورده‌اند، سازمان‌ها به دنبال مهندسانی هستند که می‌توانند برای تامین این تقاضا با آن‌ها همکاری داشته باشند.

دوره‌های پیشنهادی:

۲. هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: بشر در حال حاضر در عصر هوش مصنوعی زندگی می‌کند. همین جمله برای بیان اهمیت یادگیری این مبحث کافی به نظر می‌رسد.

دوره‌های پیشنهادی:

۳. استدلال تحلیلی

مهارت های مورد نیاز شرکت ها

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: نظر به اینکه سازمان‌ها هر روز داده‌های بیشتری را نسبت به قبل گردآوری می‌کنند، تشنه حضور افرادی هستند که بتوانند بر اساس این داده‌ها تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه انجام دهند.

دوره‌های پیشنهادی:

۴. مدیریت انسان‌ها

مهارت های مورد نیاز شرکت ها

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: جهان از مدل کاری مدیران «دستور و کنترل»، به مدیرانی که می‌توانند مربی‌گری و توانمندسازی کنند تغییر کرده است؛ این موارد مهارت‌های سخت و پیچیده‌ای هستند که تعداد کمی از افراد حرفه‌ای از آن‌ها بهره می‌برند.

سایر دوره‌های پیشنهادی:

5. تجربه کاربری

تجربه کاربری

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: طراحی تجربه کاربری، کلید برقراری ارتباطی میان جهان دیجیتال با انسان‌ها است.

سایر دوره‌های پیشنهادی:

۶. توسعه نرم‌افزارهای موبایل

مهارت های مورد نیاز سازمان ها

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: نیاز به این مهارت طی سال‌های اخیر و با توجه به آنکه سازمان‌ها در پی ساخت پلتفرم‌ها و برنامه‌های کاربردی اختصاصی موبایل هستند همواره در حال افزایش است.

سایر دوره‌های پیشنهادی:

۷. تولید ویدئو

تولید ویدیو

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: نظر به اینکه ۷۰ درصد از ترافیک مصرفی کاربران اینترنت به ویدئو اختصاص دارد، تقاضا برای تولیدات ویدئویی، میخکوب کننده است.

دوره‌های پیشنهادی:

۸. رهبری فروش

مهارت های مورد نیاز شرکت ها

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: فروش یکی از مهارت‌هایی است که تقاضا برای آن همواره وجود دارد و پیدا کردن رهبران فروش بزرگ، روز به روز سخت‌تر می‌شود.

دوره‌های پیشنهادی:

۹. ترجمه

زبان خارجی

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: جهان هر روز بیش از پیش در سطح جهانی متصل می‌شود. با داشتن مهارت‌های ترجمه، می‌توان بر یکی از آخرین موانع جهانی شدن و تعاملات و تجارت بین‌الملل، یعنی «زبان» غلبه کرد.

دوره‌های پیشنهادی:

۱۰. تولیدات صوتی

ساخت پادکست

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: طی سال‌های اخیر تقاضا برای ساخت پادکست و دیگر فرمت‌های دیجیتال مانند محتوای ویدئویی بسیار زیاد شده و همواره در حال افزایش است.

سایر دوره‌های پیشنهادی:

۱۱. پردازش زبان طبیعی

پردازش زبان طبیعی

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: فناوری نهفته در پس «الکسا» (Alexa) و «Google Home» (گوگل هوم)، «پردازش صوت» (بازشناسی گفتار) (Sound Recognition) و «پردازش زبان طبیعی» (Natural Language Processing) است. از این فناوری‌ها، در سال‌های اخیر در هر چیزی، از خودروها گرفته تا چراغ‌های هوشمند استفاده می‌شود.

سایر دوره‌های پیشنهادی: 

12. محاسبات علمی

محاسبات علمی

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: محاسبات علمی برای حل مسائلی با حجم انبوه داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این امر نیاز به افراد متخصص در این حوزه را برای سازمان‌هایی که همه روزه حجم انبوهی از داده‌ها را تولید و گردآوری می‌کنند به طور روزافزون افزایش می‌دهد.

سایر دوره‌های پیشنهادی: 

۱۳. توسعه بازی‌های کامپیوتری

مهارت های مورد نیاز شرکت ها

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: از دیگر نشانه‌های برقراری تعامل قابل توجه بین دنیای دیجیتال و انسان‌ها، افزایش تقاضا برای توسعه‌دهندگان بازی‌های کامپیوتری و به ویژه توسعه‌دهندگان بازی‌های آنلاین است.

دوره‌های پیشنهادی: 

۱۴. بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

مهارت های مورد نیاز شرکت ها

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: رسانه‌های اجتماعی راهکاری محبوب و متداول برای تعامل با دیگر افراد به صورت دیجیتال هستند. امروزه، کسب و کارها گرایش قابل توجهی به استفاده از بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، برای اهداف گوناگون خود از جمله توسعه فروش دارند.

سایر دوره‌های پیشنهادی: 

۱۵. ساخت انیمیشن

ساخت انیمیشن

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: نظر به ترافیک مصرفی مربوط به ویدئو توسط کاربران اینترنت و شیوع فزاینده GIF‌ها، تعجب برانگیز نیست که ساخت انیمیشن نیز در این لیست وجود دارد.

دوره‌های پیشنهادی: 

۱۶. تحلیل کسب‌و‌کار

تحلیل کسب و کار

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: با توسعه مفاهیم و کاربردهای «تحلیل داده» (Data Analytic) و «داده‌کاوی» (Data Mining)، تصمیم‌گیری داده‌محور در سازمان‌ها در حال گسترش است. از همین رو، سازمان‌ها و شرکت‌ها بیش از پیش بر تحلیلگران داده، جهت دریافت کمک برای انجام سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک تکیه می‌کنند.

دوره‌های پیشنهادی: 

۱۷. روزنامه‌نگاری و نویسندگی

نویسندگی

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: با توجه به اینکه روزنامه‌نگاری یک مهارت در حال از بین رفتن است، خبرنگاری دیگر صرفا برای نشریات خبری نیست و تیم‌های بازاریابی و محتوا گزینه‌های مناسبی برای افرادی محسوب می‌شوند که قلم و دانش خوبی دارند.

سایر دوره‌های پیشنهادی: 

۱۸. دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: با هر چه بیشتر دیجیتالی شدن جهان، تعجبی ندارد که بازاریابی دیجیتال یکی از پرتقاضاترین مهارت‌های موجود در این لیست باشد.

دوره‌های پیشنهادی: 

۱۹. طراحی صنعتی

طراحی صنعتی

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: تقاضا برای افرادی که بر چگونگی طراحی چیزهای کاربردی و مفید تسلط دارند، هرگز از بین نخواهد رفت.

۲۰. استراتژی‌های رقابتی

مهارت های مورد نیاز سازمان ها

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: کلیه شرکت‌ها، همواره با رقابت‌های رو به رشدی مواجه هستند و بنابراین، سازمان‌ها تمایل زیادی به استخدام افرادی دارند که می‌توانند به آن‌ها برای حضور موفق در این رقابت‌ها کمک کنند.

سایر دوره‌های پیشنهادی: 

۲۱. سیستم‌های خدمات مشتریان

مهارت های مورد نیاز سازمان ها

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: در جهانی که یک تجربه بد می‌تواند منجر به توییتی شود که کل دنیا آن را می‌بینند، اهمیت خدمات مشتریان مستمر همواره در حال افزایش است. بنابراین، نیاز به افرادی که در ارتباط با مشتریان کارشناس باشند و به کار با سیستم‌های ارتباط با مشتریان تسلط داشته باشد پررنگ است.

سایر دوره‌های پیشنهادی: 

۲۲. تست نرم‌افزار

مهارت های مورد نیاز سازمان ها

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: همه روزه نرم‌افزارهای جدیدی به بازار می‌آیند که تعداد کاربران بسیاری از آن‌ها رقم قابل توجهی است. از این رو، نیاز به تیمی بزرگ‌تر متشکل از افرادی که از صحت عملکرد نرم‌افزار اطمینان حاصل کنند به چشم می‌خورد.

سایر دوره‌های پیشنهادی: 

۲۳. علم داده

مهارت های مورد نیاز سازمان ها

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: «علم داده» (Data Science)، طی چند سال اخیر پرتقاضا شده و همچنان نیاز شدیدی به کارشناسانی وجود دارد که بتوانند از داده‌ها، دانش استخراج کنند. دانش استخراج شده در تصمیم‌سازی‌های گوناگون کسب‌و‌کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲۴. گرافیک کامپیوتری

مهارت های مورد نیاز سازمان ها

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: گرافیک کامپیوتری یک بخش قابل ملاحظه از دنیای دیجیتال است که از گرافیک دوبُعدی به سه‌بُعدی در حال تغییر جهت است و سازمان‌ها همواره به دنبال افرادی هستند که می‌توانند به این انتقال کمک کنند و آن را سرعت و قدرت ببخشند.

دوره‌های پیشنهادی: 

۲۵. تعاملات سازمانی

تعاملات سازمانی

چرایی اهمیت فراگیری این مهارت: با وجود شبکه‌های اجتماعی، اشتباهات درون سازمانی می‌تواند به بدنامی جهانی منجر شود و بنابراین، حضور افرادی که توانایی مدیریت شرایط سخت را دارند امری الزامی محسوب می‌شود.

سایر دوره‌های پیشنهادی: 

۲۶. تحقیق و تحلیل داده ها

تحلیل داده‌ها یکی از معروف‌ترین ابزارهای موجود در بازار رقابتی امروز به شمار می‌آید. تحقیق و بررسی داده‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا فرصت‌های جدید و رقبا را شناسایی و محصولاتی جدید تولید کنند.

بنابراین، تحلیل ابرداده‌ها و تبدیل آن‌ها به داده‌هایی قابل استفاده، از جمله مهارت های مورد نیاز شرکت ها به شمار می‌آید. این مهارت‌ها را می‌توان در فهرست زیر خلاصه کرد.

  • تحقیق
  • جمع‌آوری داده
  • تحلیل داده
  • گزارش‌دهی
  • خلاصه و جمع‌بندی

سایر دوره‌(های) آموزشی پیشنهادی: 

تحلیل داده

۲۷. مهارت های فروش

مهارت‌های فروش از جمله مهارت‌های سخت به شمار می‌آیند که در دوره‌های کارآموزی، محل کار، سمینارها و دوره‌های آموزشی، آموخته می‌شود.

این دوره‌های به طور معمول شامل دوره‌های آموزشی زیر است.

دوره‌(های) آموزشی پیشنهادی: 

۲۸. بازاریابی

مهارت‌های بازاریابی را هم در مهارت‌های نرم و هم مهارت‌های سخت جای می‌دهند. از آن‌جایی که بسیاری از شرکت‌ها سعی در بهره‌گیری از روش‌های دیجیتال مارکتینگ دارند، مهارت‌های این حوزه نیز مورد توجه قرار گرفته است. در میان تمامی مهارت‌های نرمی که برای بازاریابی پیشنهاد می‌شود، یادگیری سایر مهارت‌های زیر، نقش اساسی در به‌روزرسانی مهارت‌های شغلی دارد.

دوره‌(های) آموزشی پیشنهادی: 

۲۹. مهارت های کامپیوتری

امروزه بازار کار نسبت به گذشته فضای رقابتی بیشتری دارد و در این میان، سواد کامپیوتری هم نقش حیاتی دارد. تقریبا هر کسی برای موفقیت در شغل خود باید با بخشی از مهارت‌های کامپیوتری آشنا باشد. این مهارت‌ها به طور معمول شامل آشنایی با نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس و ابزارهای ارتباطی از جمله اسکایپ و زوم است.

علاوه بر این، برخی از شرکت‌های کامپیوتری نیز مهارت‌های پیشرفته‌تری را نیاز دارند. در حقیقت، مهارت‌های ذکر شده تنها مهارت پایه به شمار می‌آیند و ممکن است آشنایی با HTML یا CSS و نرم‌افزارهای شرکت ادوبی از جمله سایر نرم‌افزارها و مهارت های مورد نیاز شرکت ها به شمار آید.

دوره‌(های) آموزشی پیشنهادی: 

۳۰. مهارت در تکنولوژی

مهارت‌های تکنولوژی سبب موفقیت افرادی می‌شود که در حوزه‌های مرتبط با تکنولوژی مشغول به کار هستند. مدیریت سیستم‌ها و امنیت اطلاعات از جمله مهارت‌های مهم در این حوزه به شمار می‌آید. همچنین، مهارت‌هایی همچون کنترل کیفیت و توسعه نرم‌افزار از جمله مهارت‌های ارزشمند در این حوزه هستند. برخی از مهارت های مورد نیاز شرکت ها در حوزه تکنولوژی در فهرست زیر آورده شده است.

دوره‌(های) آموزشی پیشنهادی: 

تکنولوژی

۳۱. مهارت‌های مالی

مهارت‌های مالی از جمله مهارت‌های سخت به شمار می‌آید که سبب موفقیت شرکت در کسب سود می‌شود. یکی از مهم‌ترین مهارت های مورد نیاز شرکت ها در این حوزه، آشنایی با انواع نرم‌افزارهای مالی و حسابداری است. علاوه بر این، آشنایی با تحلیل و پیش‌بینی بازار، بودجه‌بندی مالی، مدیریت سرمایه‌گذاری، حسابداری و دفترداری نیز از جمله مهارت‌های مالی ارزشمند به شمار می‌آید.

در این میان، آشنایی با نرم‌افزارهای همچون اکسل یا گوگل‌شیت نیز به عنوان ابزار اصلی کار با داده‌های مالی از جمله موارد ضروری به شمار می‌آید.

دوره‌(های) آموزشی پیشنهادی: 

۳۲. هنر و طراحی

فارغ از این‌که همواره موقعیت‌های شغلی برای افراد خلاق وجود دارد، هنر و مهارت‌های طراحی تقریبا در تمامی شغل‌ها مورد نیاز است. شرکت‌های فعال در حوزه طراحی همواره در حال بکارگیری و آموزش طراحان حرفه‌ای هستند. به همین دلیل، مهارت‌های سختی که در این زمینه مورد نیاز است به طور مداوم در حال تغییر و تکامل هستند. اما در این میان، طراحی UI/UX و آشنایی با نرم‌افزارهای شرکت ادوبی از جمله مهارت‌های پرکاربرد این حوزه است.

در فهرست زیر، برخی از مهم‌ترین مهارت های مورد نیاز شرکت ها برای هنر و طراحی آورده شده است.

دوره‌(های) آموزشی پیشنهادی: 

طراحی

۳۳. زبان های خارجی

شرکت‌های جهانی یا شرکت‌هایی که بویژه در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند به افرادی نیاز خواهند داشت که چند زبان مسلط باشند. در برخی موارد، مشاغلی وجود دارند که دانش زبان تخصصی در آن‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. علاوه بر این، برخی از شرکت‌های حقوقی برای مذاکرات خود و تدوین اسناد حقوقی به کارشناسان زبان خارجی نیاز دارند.

این نکته را به یاد داشته باشید که در رزومه کاری خود سطح آشنایی با زبان خارجی را به طور دقیق ذکر کنید و اگر مدارک معتبری هم در این زمینه دارید، اشاره‌ای به آن‌ها داشته باشید. از جمله این مدارک می‌توان به نمرات آزمون‌های تافل و آیلتس یا آزمون دولینگو اشاره کرد. زبان‌های خارجی مورد نیاز شرکت‌ها در زیر آورده شده است.

  • انگلیسی
  • آلمانی
  • فرانسوی
  • چینی
  • اسپانیایی

دوره‌(های) آموزشی پیشنهادی: 

نحوه برجسته کردن مهارت های سخت در زمان کاریابی

زمانی که به دنبال فرصت شغلی مناسبی باشید باید مهارت‌های کلی و مهارت‌های خاصی که در یک شغل به آن نیاز دارید را مشخص یا برجسته کنید. برای هرچه بهتر نشان دادن این موضوع، تمرکز خود را بر روی مهارت‌های مرتبط و مورد نیاز شرکت قرار دهید.

در ابتدا فهرستی از تمامی مهارت‌های خود تهیه و سپس آن‌ها را نیازمندی‌های مشاغل موجود مقایسه کنید. در ادامه، مرتبط‌ترین مهارت‌ها را برجسته کنید. در نهایت، به کمک نامه معرفی یا همان «نامه پوششی» (Cover Letter)، دلیل و اهمیت این مهارت‌ها را توضیح دهید. البته توضیح این مهارت‌ها در جلسه مصاحبه نیز می‌تواند تاثیر مثبتی در روند کاریابی شما داشته باشد.

نشان دادن مهارت‌های سخت در رزومه

در رزومه کاری، بخشی جداگانه برای مهارت‌های خود ایجاد کنید. تجربه خود را در هر مهارت نیز ذکر کنید. البته ممکن است بیان تمامی این تجربیات، سبب زیاد شدن حجم رزومه کاری شود. به همین دلیل، به کمک جلوه‌های بصری (مانند اضافه کردن ستاره یا ...) این مهارت‌ها توضیح داده می‌شوند. سپس در Cover Letter خود نیز می‌توانید توضیح دقیق‌تری در رابطه با مهارت‌های مرتبط خود ارائه کنید.

نشان دادن مهارت های سخت در مصاحبه شغلی

در طول مصاحبه، شخص مصاحبه کننده ممکن است برخی از مهارت‌های شما را مورد ارزیابی قرار دهد. در مواردی نیز از شما خواسته می‌شود که توضیحی برای این مهارت‌ها ارائه کنید. بنابراین، حتما برای هر مهارتی که دارید، دو نمونه از تجربیات گذشته خود را در نظر داشته باشید. تمرکز خود را بر اثرات مثبتی قرار دهید که مهارت‌های شما در رسیدن به اهداف شرکت داشته است. فارغ از این موضوعات، در صورت نیاز می‌توانید مدارک و گواهی‌نامه‌های کسب شده در جلسه مصاحبه به همراه داشته باشید.

این مطلب با حمایت مجموعه «دانشکار» نوشته شده است.

مجموعه دانشکار به صورت تخصصی برای کارجویان بدون سابقه کار و یا با سابقه کاری کم برنامه ریزی کرده است. و با مدل‌های کارآموزی، کارآموزی منجر به استخدام، کارآموزی مهارت‌افزا پل ارتباطی موثری بین دانشگاه و صنعت شده است؛ همچنین کارجویانی که به دنبال محیطی پویا و پرنشاط برای استخدام هستند، می توانند از این سایت استفاده کنند. برای آشنایی بیشتر و استفاده از خدمات دانشکار به این آدرس مراجعه کنید.

کالا، خدمات و برند خود را در کادر «حامی مطالب» مجله فرادرس معرفی کنید.
کلیک کنید

^^

بر اساس رای ۱۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
وبلاگ لینکدین
۶ دیدگاه برای «مهارت های مورد نیاز شرکت ها در سال ۱۴۰۰ — به همراه منابع یادگیری (+ فیلم آموزشی)»

سلام فردا امتحان دارم

با سلام ممنون از اطلاعات مفید.
Min_supوmin _con از کجا تعیین می کنیم چطور می گویم با کانفیدنس 80درصد و ساپورت 20درصد.
این اعداد 80و 20چطور تعریف می کنیم

ممنونم
اگر ترجمه بود که واقعاً خیلی ترجمه ی خوبی بود. اگر تالیف بود هم عالی بود. سپاس گزارم

واقعا سایت و وبلاگ فرادرس جزء بهترینها در ایران در حوزه آموزش از راه دور هستش و من همواره برای رفع نیازهای علمی و آموزشی خودم به فرادرس سر می زنم و همیشه هم نیاز من مرتفع شده و از این موضوع بسیار راضی و خرسندم ، علاوه بر اینکه سعی شده است همواره مطالب آموزشی به روز باشد ،بصورت بسیار ساده و روان ، مطالب به خواننده منتقل شود که باعث جذابیت آن برای بنده می باشد.

بسیار عالی

مطلب فوق العاده ای بود.تشکر از سایت خوب فرادرس

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *