مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال — چه زمان از کدام یک استفاده کنیم؟

۲۰۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال — چه زمان از کدام یک استفاده کنیم؟

با این که بیش از 35% از وب‌سایت‌های دنیا از وردپرس استفاده می‌کنند، اما وردپرس تنها سیستم مدیریت محتوای متن-باز دنیا نیست و برخی گزینه‌های نرم‌افزاری محبوب دیگر از قبیل «جوملا» (Joomla)‌ و «دروپال» (Drupal) نیز وجود دارند. هر سه این سیستم‌ها شباهت‌های زیادی دارند و البته تفاوت‌های آن‌ها نیز چشمگیر است. هر یک از این‌ها یک ابزار سایت‌ساز منحصر به فرد با مزایا و معایب خاص خود هستند. در این نوشته به مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال می‌پردازیم تا بهترین گزینه را مشخص سازیم.

وجوه مشترک جوملا و وردپرس و دروپال چیست؟

هر سه مورد از این CMS-های محبوب از نظر فناوری، فلسفه طراحی و جامعه کاربری وجوه مشترک مختلفی دارند.

  • وردپرس، جوملا و دروپال هر سه رایگان و متن-باز و دارای مجوز نرم‌افزاری GPL هستند.
  • هر سه این موارد به طور عمده با زبان PHP نوشته شده‌اند.
  • همه این موارد از MySQL برای سیستم مدیریت پایگاه داده پشتیبانی می‌کنند. وردپرس به طور انحصاری از MySQL پشتیبانی می‌کند، اما جوملا و دروپال از سیستم‌های دیگر مدیریت دیتابیس نیز پشتیبانی می‌کنند.
  • هر سه این CMS-ها از پوسته‌ها و قالب‌ها برای ظاهر وب‌سایت و از پلاگین‌ها، ماژول‌ها و اکستنشن‌ها برای بسط قابلیت‌های وب‌سایت بهره می‌گیرند.
  • هر سه این موارد پروژه‌های مبتنی بر جامعه توسعه‌دهندگان هستند.

با این که این سه سیستم مدیریت محتوا شباهت‌های زیادی دارند، اما از وجوه مختلف تفاوت‌های مهمی نیز با یکدیگر دارند. برای نمونه این سه CMS در مورد این که کدام بخش‌های سیستم را باید در هسته مرکزی CMS خود داشته باشند با یکدیگر متفاوت هستند و روش مدیریت ماژول‌ها و پوسته‌ها، به‌کارگیری موارد امنیتی و بسیاری موارد دیگر در آن‌ها متفاوت است.

این تفاوت‌ها تأثیر زیادی روی کاربران و شیوه ساخت وب‌سایت‌ها می‌گذارد. بنابراین در ادامه به مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال می‌پردازیم تا شما بتوانید بهتر متوجه شوید کدام ابزار سایت‌ساز برای مقصود مورد نظر شما مناسب‌تر است.

سهولت استفاده و آسانی برای مبتدیان

اغلب افرادی که دست به ساخت وب‌سایت برای خود می‌زنند، توسعه‌دهنده، طراح یا برنامه‌نویس نیستند؛ بلکه افرادی عادی هستند که صرفاً می‌خواهند یک وب‌سایت برای خود بسازند. از این رو «سهولت استفاده» مهم‌ترین عامل برای اغلب کاربران محسوب می‌شود.

وردپرس

وردپرس یک فرایند نصب مشهور پنج دقیقه‌ای دارد. اغلب ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وردپرس امکان نصب تک‌کلیکی وردپرس را نیز فراهم ساخته‌اند. به این ترتیب شروع یک بلاگ وردپرسی یا یک وب‌سایت برای اغلب کاربران به کار آسانی تبدیل شده و تنها به چند دقیقه از وقت آن‌ها نیاز دارد.

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

تجربه کاربری پس از نصب وردپرس بسیار بهتر از دروپال و جوملا است. کاربر بی‌درنگ پس از نصب یک اینترفیس ساده و تمیز را پیش روی خود می‌بیند که منوهایی برای ساخت نوشته، برگه و یا آغاز سفارشی‌سازی ظاهر و پوسته سایت در اختیارش قرار می‌دهند.

جوملا

نصب جوملا دست کم به اندازه وردپرس سریع به نظر نمی‌رسد، اما مراحل آن کاملاً مشابه است. با این حال باید توجه داشته باشید که بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات هاستینگ اشتراکی پکیج‌های ‌تک‌کلیکی نصب جوملا را نیز ارائه می‌کنند.

پس از نصب کاربر به یک پنل مرکزی می‌رسد که به اندازه وردپرس سرراست نیست. تنها دو منو وجود دارد که می‌توان روی آن‌ها کلیک کرده و سایت را سفارشی‌سازی کرد. طرفداران جوملا اعلام می‌کنند که دلیل این مسئله آن است که جوملا بسیار قدرتمندتر از وردپرس است، اما این جمله چندان نزدیک به واقعیت به نظر نمی‌رسد.

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

دروپال

نصب دروپال مشابه وردپرس و جوملا است. کافی است پکیج را دانلود و آپلود کرده و اسکریپت نصب را اجرا کنید.

دروپال چیزی به نام «توزیع‌ها» (Distributions) را نیز عرضه کرده است. این‌ها بسته‌های از پیش پکیج‌شده دروپال با ماژول‌ها و پیکربندی‌های مختلف برای ایجاد انواع خاصی از وب‌سایت‌ها هستند.

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

تجربه‌ِی بعد از نصب دروپال برای افراد کاملاً مبتدی کمی سردرگم‌کننده است. کاربران در مورد روش تغییر دادن موارد مختلف در سایت با دشواری مواجه می‌شوند. دروپال روش افزودن محتوا را به طرزی سرراست ارائه کرده است، اما تغییر دادن ظاهر و افزودن عناصر غیر محتوایی چندان روشن نیست.

پوسته‌ها و افزونه‌ها

هر سه CMS محبوب که در این مقاله مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال بررسی می‌کنیم، امکان تغییر پوسته و افزونه‌ها/ماژول‌ها را به عنوان روشی برای بسط قابلیت‌ها و ظاهر نرم‌افزار ارائه کرده‌اند. «پوسته‌ها» (Themes) ظاهر وب‌سایت و شیوه نمایش آن را برای کاربران کنترل می‌کنند و پلاگین‌ها و ماژول‌ها نقش اپلیکیشن‌های جانبی را برای بط کارکردهای CMS بر عهده دارند. در ادامه به مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال در این زمینه‌ها می‌پردازیم.

وردپرس

وردپرس به کاربران امکان می‌دهد که ظاهر وب‌سایتشان را با استفاده از پوسته‌ها تغییر دهند. همچنین برخی پوسته‌های پیش‌فرض از قبل روی آن نصب شده است.

هر زمان می‌توانید روی دکمه add new در منوی «نمایش» (Appearance) کلیک کرده و پوسته‌های مختلف رایگان وردپرس را از دایرکتوری پوسته‌های وب‌سایت رسمی WordPress.org نصب کنید.

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

علاوه بر پوسته‌های رایگان، بسیاری پوسته‌های پولی دیگر نیز وجود دارند که از سوی افراد ثالث توسعه یافته‌اند و گزینه‌ها و قابلیت‌های بسیاری را عرضه می‌کنند. قدرت اصلی وردپرس در پلاگین‌های آن نهفته است. بیش از 55،000 پلاگین برای وردپرس وجود دارند که به طور رایگان در دایرکتوری پلاگین‌های وردپرس عرضه شده‌اند. همچنین امکان خرید پلاگین‌های پولی از سوی توسعه‌دهندگان مختلف وجود دارد.

جوملا

جوملا نیز دقیقاً مانند وردپرس مجهز به قالب‌ها و اکستنشن‌ها است. برخی اکستنشن‌های عالی برای جوملا وجود دارند که هر کاری از ایجاد فروشگاه آنلاین تا مدیریت ایمیل را ممکن می‌سازند.

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

با این حال، کمیت این قالب‌ها و اکستنشن‌ها به اندازه وردپرس نیست. بنابراین یافتن قالب مناسب و یا اکستنشن مفید در جوملا کمی دشوارتر است.

جوملا به طور پیش‌فرض قابلیتی ندارد که به کاربران امکان جستجو و نصب قالب‌ها را از ناحیه مدیریتی خود بدهد. البته یک اکستنشن وجود دارد که امکان افزودن قابلیت install from web را برای اکستنشن‌ها فراهم ساخته است. اما در مورد قالب‌ها کاربران همچنان می‌توانند به طور دستی به جستجوی تمپلیت‌ها پرداخته و سپس آن‌ها را با افزودن URL- شان نصب کنند.

دروپال

دروپال نیز همان مشکل دسترسی به پوسته‌ها و ماژول‌ها را دارد. کاربران باید سایت را ترک کنند و به دنبال ماژول یا پوسته‌ای که می‌خواهند به سایت اضافه کنند، بگردند و سپس URL فایل ZIP مربوطه را ثبت کنند. در نهایت می‌توانند این URL را در برگه Modules یا Themes دروپال وارد کنند تا نصب شود.

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

تقریباً برای انجام هر کاری در دروپال ماژول وجود دارد و ماژول‌های جدید نیز به طور مرتب اضافه می‌شوند. با این حال کمیت کلی ماژول‌ها در مقایسه با وردپرس پایین است.

  • برنده این بخش وردپرس است.

گزینه‌های پشتیبانی

وجود گزینه‌های کمک و پشتیبان برای کاربران مبتدی بسیار مهم است. همواره در زمان کار با نرم‌افزارهای جدید، موانعی وجود دارد و تنها با کار مستمر است که این موانع رفع می‌شوند. در این بخش از مقاله مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال این موضوع را بررسی می‌کنیم.

وردپرس

وردپرس یک جامعه قوی از کاربران دارد. شما می‌توانید راهنمایی‌های وردپرس را در فوروم‌های رسمی پشتیبانی، مستندات، کتابچه‌های آموزشی، کدکس‌ها، کانال‌های اسلک، سایت Stack Exchange، گروه‌های فیسبوکی و تقریباً در اغلب فوروم‌های اینترنتی که به طراحی و توسعه مربوط باشند، پیدا کنید.

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

سایت‌هایی مختلفی وجود دارند که شامل صدها راهنما، آموزش ویدئویی و مقاله برای کاربران مبتدی وردپرس هستند. همچنین گزینه‌های پولی مختلفی نیز برای دریافت پشتیبانی برای وردپرس وجود دارند.

جوملا

جوملا نیز مانند وردپرس جامعه کاربری بزرگ و مفیدی دارد. مستندات وسیعی روی وب‌سایت جوملا ارائه شده که منبع ارزشمندی برای کاربران مبتدی محسوب می‌شود. کاربران برای دریافت راهنمایی‌های با تعامل‌پذیری بیشتر می‌توانند به فوروم‌ها، لیست‌های ایمیلی، گروه‌های کاربری و غیره نیز سر بزنند.

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

علاوه بر پشتیبانی جامعه کاربری، برخی منابع شخص ثالث، آموزش‌های پولی و سازمان‌های توسعه جوملا نیز وجود دارند که در این زمینه به کاربران این سامانه کمک می‌کنند.

اما در جوملا برخلاف وردپرس یافتن کارشناسانی که با هزینه معقول به شما کمک کنند، کار چندان آسانی نخواهد بود. استخدام یک توسعه‌دهنده یا کارشناس توسعه جوملا، عیب‌یابی یا کمک فنی، هزینه‌ی به مراتب بیشتری نسبت به وردپرس دارد.

دروپال

دروپال جامعه بسیار فعالی از طرفداران و کاربران دارد. هر نوع گزینه پشتیبانی را می‌توان همانند وردپرس و جوملا برای این CMS نیز پیدا کرد. مستندات گسترده، فوروم پشتیبانی، لیست‌های ایمیلی، گروه‌های کاربری و چت‌روم‌ها نیز در اختیار شما قرار دارند.

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

دروپال تلاش می‌کند تا از طریق سرویس‌های دروپال حرفه‌ای، کاربران را به توسعه‌دهندگان و شرکت‌های مربوطه وصل کند. این موارد را می‌توانید در مارکت‌پِلیس دروپال مشاهده کنید. با این حال توسعه‌دهندگان دروپال نیز همانند جوملا در قیاس با وردپرس گران‌تر هستند.

  • برنده این بخش نیز وردپرس است.

بومی‌سازی و پشتیبانی از چندزبانی

درصد عمده‌ای از وب‌سایت‌هایی که هر روزه ساخته می‌شوند به زبانی غیر از انگلیسی هستند و یا کلاً سایت‌های چند زبانی هستند. بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از افراد مبتدی به دنبال CMS-هایی هستند که بتوانند چند زبان را مدیریت کنند و از اطلاعات بومی و زبانی مختلف پشتیبانی کنند. در این بخش از مقاله مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال به بررسی این مبحث می‌پردازیم.

وردپرس

وردپرس در زمینه ارائه پلتفرمی برای ساخت سایت‌های چند زبانی عملکردی عالی ارائه کرده است. البته وردپرس به طور پیش‌فرض از قابلیت چند زبانی پشتیبانی نمی‌کند اما برخی پلاگین‌های عالی وجود دارند که امکان ایجاد سایت‌های چندزبانی را به سادگی در وردپرس فراهم ساخته‌اند. خود وردپرس به بیش از 57 زبان عرضه شده است. زبان‌های جدید را می‌توان با یک کلیک در ناحیه مدیریتی این CMS نصب کرد.

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

اغلب پوسته‌ها و پلاگین‌های محبوب نیز به زبان‌های مختلف عرضه شده‌اند. توسعه‌دهندگان پوسته‌ها و پلاگین‌ها به طور فعالانه‌ای به دنبال کمک برای ترجمه پکیج‌های خود به زبان‌های دیگر می‌گردند. همه این تلاش‌ها موجب شده که وردپرس به پلتفرمی عالی برای ساخت وب‌سایت‌های غیر انگلیسی زبان یا چند زبانی تبدیل شود.

جوملا

جوملا به طور پیش‌فرض قابلیت مدیریت وب‌سایت چند زبانی را بدون نیاز به نصب هیچ اکستنشنی دارد. کافی است به بخش مدیریت زبان بروید و یک زبان محتوای جدید اضافه کرده و شروع به تولید محتوا در آن زبان در وب‌سایت بکنید.

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

همچنین اینترفیس مدیریتی این CMS به زبان‌های مختلف ترجمه شده و می‌توانید به سادگی از ناحیه مدیریتی آن‌ها را نصب کنید.

دروپال

دروپال پشتیبانی داخلی از سایت‌های غیر انگلیسی زبان یا چندزبانی دارد. کافی است ماژول ترجمه محتوا و locale را فعال کنید. در ادامه می‌توانید زبان‌های سایت و ناحیه مدیریتی مختلف را از بخش پیکربندی دروپال اضافه کنید.

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

  • برنده این بخش هر سه CMS هستند، چرا که از سایت‌های چند زبانی پشتیبانی می‌کنند و به چندین زبان مختلف نیز عرضه شده‌اند.

امنیت

در هنگام انتخاب یک CMS برای وب‌سایت، امنیت عامل بسیار مهمی است که باید در نظر گرفته شود. تقریباً هر وب‌سایتی روی اینترنت در برابر تهدید‌های امنیتی آسیب‌پذیر است. برای این که با مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال از نظر امنیتی آشنا شوید، این بخش را مطالعه نمایید.

وردپرس

با توجه به این که وردپرس، محبوب‌ترین CMS دنیا است، وب‌سایت‌های مبتنی بر وردپرس غالباً مورد حمله هکرها قرار می‌گیرند. با این حال، وردپرس بر اساس یک کد بسیار امن ساخته شده و در برابر آسیب‌پذیری‌های امنیتی به سرعت پاسخ می‌دهد.

وردپرس یک سازوکار به‌روزرسانی خودکار نیز دارد که به وب‌سایت‌های وردپرسی امکان می‌دهد تا در زمان ارائه شدن وصله‌های امنیتی به صورت خودکار آن را نصب کنند.

سایت‌های وردپرسی را می‌توان با بهره‌گیری از بکاپ‌های خودکار، احراز هویت دو مرحله‌ای و دیگر رویه‌های مناسب امنیتی تقویت کرد.

همچنین یک مکانیسم داخلی برای نمایش آپدیت برای به‌روزرسانی پوسته‌ها و پلاگین‌ها وجود دارد. این کار موجب می‌شود که توسعه‌دهندگان پوسته و پلاگین به سرعت به هر نوع آسیب‌پذیری امنیتی پاسخ دهند.

جوملا

جوملا از نظر امنیتی شباهت زیادی به وردپرس دارد. فعالیت توسعه‌دهندگان جوملا برای پاسخ به هر نوع آسیب‌پذیری امنیتی بسیار سریع است و به سرعت وصله مربوطه عرضه می‌شود. با این حال نگهداری یک وب‌سایت و نصب آپدیت‌ها همچنان بر عهده کاربر است.

برخی اکستنشن‌ها برای پشتیبان‌گیری از سایت جوملایی وجود دارد. شما می‌توانید امنیت سایت مبتنی بر جوملا را با پیروی از رویه‌های مناسب امنیتی مانند وردپرس تقویت کنید.

دروپال

دروپال رویکردی بسیار جدی در برابر امنیت دارد. توسعه‌دهندگان دروپال آسیب‌پذیری‌های امنیتی را به محض کشف و وصله شدن روی سایت خود منتشر می‌کنند. این تلقی وجود دارد که دروپال بسیار امن‌تر است، زیرا زیاد نمی‌شنویم که سایت‌های دروپالی هک شوند، اما این مسئله احتمالاً ناشی از محبوب‌تر بودن جوملا و وردپرس نسبت به دروپال باشد.

  • برنده این بخش هر سه سیستم مدیریت محتوا هستند، زیرا استانداردهای امنیتی مناسبی دارند.

سطح خبرگی مورد نیاز

برای استفاده از هر کدام از CMS-های مورد بررسی در این راهنما به تجربه و یا خبرگی خاصی نیاز ندارید. در این بخش از راهنمای مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال این موضوع را بررسی خواهیم کرد. البته این مطلب به دانش قبلی شما و همچنین پیچیدگی سایتی که می‌خواهید بسازید نیز وابسته است. می‌توان استدلال کرد وردپرس بیشترین سادگی استفاده را دارد. بسط کارکردهای سایت و یافتن گزینه‌های سفارشی‌سازی و طراحی در وردپرس بسیار آسان‌تر است.

به‌علاوه بسیاری از شرکت‌های میزبانی، اکنون برخی سرویس‌ها به نام سرویس‌های «میزبانی مدیریت‌شده وردپرس» را عرضه می‌کنند، یعنی دیگر لازم نیست در مورد سرور و نکات فنی سایت خود دغدغه‌ای داشته باشید و شرکت هاستینگ همه این موارد را برای شما مدیریت می‌کند.

در زمینه سفارشی‌سازی، وردپرس یک اینترفیس کاربر-پسند دارد که امکان دست‌کاری ظاهر سایت، تغییر رنگ‌ها، پس‌زمینه‌ها و بسیاری از عناصر بصری را فراهم ساخته است.

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

جوملا و دروپال تمرکز بیشتری روی جامعه توسعه‌دهندگان دارند و شما باید دانش نسبتاً خوبی در زمینه HTML و PHP داشته باشید. به این ترتیب اگر می‌خواهید یک وب‌سایت با ظاهر سفارشی و عملکرد خاص داشته باشید، باید این تفاوت را در نظر داشته باشید. در اغلب موارد برای ساخت یک وب‌سایت با ظاهر سفارشی در جوملا یا دروپال باید یک فرد آشنا به این CMS-ها را استخدام کنید.

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

در نهایت همه چیز به اندازه جامعه کاربری ختم می‌شود. تعداد افرادی که روی محصول‌های مرتبط با وردپرس کار می‌کنند، بسیار بیشتر از کسانی است که روی جوملا یا دروپال کار می‌کنند. یعنی اگر بخواهید یک قابلیت را روی وب‌سایت خود داشته باشید که از طریق افزونه عرضه نشده است، باید خودان ابتدا آن را بسازید.

محبوبیت CMS

یکی دیگر  از عوامل مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال بحث محبوبیت است.

رقابت محبوبیت بین CMS-ها در واقع اصلاً رقابت نیست. وردپرس تقریباً همه سهم بازار را تصاحب کرده است. در تصویر زیر درصد استفاده از سیستم‌های مختلف مدیریت محتوای وب را می‌بینید:

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

  • وردپرس در بیش از 35% از کل وب‌سایت‌های دنیا استفاده شده است. یعنی از هر سه وب‌سایت دنیا یکی روی وردپرس است.
  • جوملا سهمی برابر با 2.7% دارد.
  • و سهم دروپال تنها 1.7% است.

در ادامه برخی از نمونه‌های وب‌سایت‌هایی که روی وردپرس ارائه شده‌اند را می‌بینید.

  • وب‌سایت کاخ سفید

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

  • دانشگاه واشنگتن

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

  • بلاگ پلی‌استیشن

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

در ادامه برخی از وب‌سایت‌هایی که روی جوملا عرضه شده‌اند را می‌بینید:

  • وب‌سایت راجر فدرر

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

  • مرکز اطلاعات منطقه‌ای سازمان ملل متحد

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

  • Itwire

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

در نهایت در این بخش نمونه‌هایی از وب‌سایت‌های میزبانی شده روی دروپال را مشاهده می‌کنید:

  • ناسا

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

  • دانشگاه هاروارد

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

  • تسلا

گزینه‌های طراحی

کیفیت طراحی عامل مهمی است که در زمان مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال بر انتخاب یک CMS تأثیر می‌گذارد. همه ما می‌خواهیم که وب‌سایت‌مان ظاهر زیبایی داشته باشد. در ابتدا به بررسی ظاهر هر CMS در حالت نصب اولیه و بدون دست‌کاری می‌پردازیم.

ظاهر وردپرس پس از نصب و قبل از هر گونه سفارشی‌سازی این گونه است:

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

جوملا چنین است:

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

و ظاهر دروپال نیز این گونه است:

با مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال متوجه می‌شویم که هم جوملا و هم دروپال کمی قدیمی به نظر می‌رسند، در حالی که وردپرس ظاهر مدرن و بهینه‌تری را به نمایش می‌گذارد. اگر طراحی پیش‌فرض را کنار بگذاریم، اغلب کاربران می‌خواهند که ظاهر منحصر به فردی به وب‌سایت خود ببخشند. در این هنگام است که بحث پوسته‌ها و قالب‌ها اهمیت می‌یابد.

هزاران پوسته برای وردپرس عرضه شده‌اند که برخی رایگان و برخی پولی هستند. برای شروع می‌توانید به دایرکتوری رسمی پوسته‌ها در سایت WordPress.org بروید و از میان حدود 10،000 پوسته رایگان یکی را انتخاب کنید. هزاران پوسته رایگان دیگر نیز در سراسر وب وجود دارند.

زمانی که بخواهیم از پوسته‌های پولی استفاده کنیم، چندین سایت مختلف وجود دارند که پوسته‌های با کیفیت پولی را با ظاهر بهینه و زیبا با قیمتی در حدود 10 تا 250 دلار عرضه می‌کنند. در مجموع می‌توان گفت که وقتی با وردپرس کار می‌کنید، در زمینه طراحی با هیچ مشکلی مواجه نخواهد شد.

مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

انتخاب‌های طراحی برای هر دو CMS دروپال و جوملا بسیار کم‌تر است. نکته مهم‌تر این است که تعداد پوسته‌های رایگان که ظاهر مناسبی داشته باشند، بسیار کم است. در واقع در این دو CMS به جای هزاران مورد در وردپرس، باید از صدها مورد صحبت کنیم. با این که پوسته‌های پولی این دو CMS ظاهر مناسبی دارند و تنوع خوبی از طراحی و کارکرد را ارائه می‌کنند، اما با این حال در این زمینه هم با کاهش چشمگیری در قیاس با وردپرس مواجه هستیم.

جمع‌بندی مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال

بدین ترتیب چنان که در این راهنمای مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال دیدیم هر کدام از این CMS-ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این بخش بیان می‌کنیم که هر سیستم مدیریت محتوا برای چه کاربردهایی مناسب است.

چه زمانی از وردپرس استفاده کنیم؟

وردپرس برترین CMS موجود است و اگر می‌خواهید یک وب‌سایت را خودتان بسازید و همچنین مطمئن باشید که ظاهر مناسبی دارد و همه قابلیت‌های لازم را ارائه می‌کند، می‌توانید از آن استفاده کنید. استفاده از وردپرس بسیار آسان است اگر یک فرد مبتدی هستید می‌توانید بهترین طراحی‌ها و بیشترین انتخاب‌ها را با بهره‌گیری از وردپرس داشته باشید. به علاوه اگر می‌خواهید امکانات سایت خود را گسترش دهید، می‌توانید از صدها پلاگین وردپرس که عرضه شده‌اند بهره بگیرید و تقریباً هر کارکردی که در نظر دارید را به سادگی پیاده‌سازی کنید.

چه زمانی از دروپال استفاده کنیم؟

استفاده از دروپال در مواردی مناسب است که بخواهید وب‌سایتی بسازید که کارکردهای سفارشی زیادی داشته باشد و همچنین امنیت نخستین مؤلفه برای شما باشد. دروپال بیشتر مورد توجه توسعه‌دهندگان حرفه‌ای است تا کاربران مبتدی که در اوقات فراغت روی سایت‌هایشان کار می‌کنند. با این حال باید در نظر داشته باشید که برای دستیابی به ظاهر مطلوب مورد نظر خود در دروپال به تلاش و کدنویسی زیادی نیاز خواهید داشت.

چه زمانی از جوملا استفاده کنیم؟

با مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال متوجه می‌شویم که جوملا به نوعی در بین دو CMS دیگر یعنی وردپرس و دروپال قرار می‌گیرد. از یک سو قابلیت‌های کاربر-پسند زیادی عرضه می‌کند، اما از سوی دیگر از کاربر انتظار می‌رود که کدهای سفارشی و عناصر غیر استاندارد زیادی بنویسد.

جوملا طرح‌های مدیریت کاربر پیشرفته‌تری دارد که در مواردی به درد می‌خورد که بخواهید وب‌سایتان از سوی چندین نفر مدیریت شود. هر چند برای همین کار در وردپرس افزونه‌های زیادی عرضه شده‌اند. در زمینه سایت‌های چند زبانی هم جوملا عملکرد خوبی دارد و می‌توانید بی‌درنگ پس از نصب یک سایت چند زبانی داشته باشید، اما در وردپرس برای این کار نیازمند نصب پلاگین هستید.

سخن پایانی

وردپرس، دروپال و جوملا همگی سیستم‌های مدیریت محتوای خوبی هستند. قابلیت‌های داخلی جوملا و دروپال نسبت به وردپرس بیشتر است و در عوض وردپرس افزونه‌های بسیار بیشتری برای کارهای مختلف عرضه کرده است. با این حال وردپرس از نظر سهولت استفاده، جامعه کاربری بزرگ جهانی، افزونه‌ها و پوسته‌ها دو CMS دیگر را شکست می‌دهد. در واقع اغلب کاربران غیر توسعه‌دهنده کار با وردپرس را آسان‌تر از جوملا و دروپال می‌دانند. با توجه به عرضه بیش از 55،000 افزونه وردپرس، می‌توان تقریباً هر قابلیتی را پیاده‌سازی کرد و هر نوع وب‌سایتی را بدون نیاز به کدنویسی ساخت. شما نیز می‌توانید نظر خود را در مورد مقایسه جوملا و وردپرس و دروپال و این CMS-های محبوب با ما و دیگر خوانندگان مجله فرادرس در بخش نظرات این نوشته در میان بگذارید.

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
wpbeginnerwebsitesetup
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *