انواع ارز دیجیتال چیست؟ — راهنمایی برای سرمایه گذاری آگاهانه

۸۳۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
انواع ارز دیجیتال چیست؟ — راهنمایی برای سرمایه گذاری آگاهانه

در این روزها که بازار ارزهای دیجیتال داغ است، روزانه شاهد ساخت پروژه‌های جدید بلاک چینی در حوزه‌های مختلف هستیم. امروزه بیش از 14 هزار ارز دیجیتال وجود دارد و همین مساله بررسی پروژه‌ها را دشوار کرده است. با توجه به این‌که بازار ارزهای دیجیتال نوپا است و نظارتی نیز بر ساخت پروژه‌های آن صورت نمی‌گیرد، ممکن است بسیاری از این پروژه‌ها اسکم و کلاهبرداری باشند. بنابراین، دسته‌بندی انواع ارز دیجیتال در حال حاضر برای راحتی درک فعالیت و شناخت رمزارزها بسیار ضروری است. در این مقاله، انواع ارزهای دیجیتال را با معرفی ‌مهم‌ترین دسته‌ها و بررسی چند نمونه از ارزهای هر دسته بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

ارز دیجیتال یا رمز ارز

پیش از ورود به بحث انواع ارزهای دیجیتال بهتر است تکلیف خودمان را با این دو واژه روشن کنیم. ارز دیجیتال واژه عمومی‌تری است که به ارزهایی که بر بستر فضای مجازی  و به صورت دیجیتال شکل گرفته‌اند اطلاق می‌شود. ارزهای دیجیتال بانک مرکزی از جمله آن‌ها است که به منظور ایجاد بستری برای انجام تراکنش‌ها به صورت دیجیتال و بدون نیاز به حضور در بانک ایجاد شده است. ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد که رمزارزها یا کریپتوکارنسی‌ها یک نوع از آن‌ها می‌باشند.

رمزارزها نوعی از ارز دیجیتال هستند که از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند تا به صورت غیرمتمرکز و بدون نیاز به سیستم بانکی به خلق ارزش بپردازند. این سیستم‌ها به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شوند و از تکنیک‌های رمزنگاری برای امنیت خود استفاده می‌کنند. به طور عمومی، واژه‌های ارز دیجیتال و رمزارز به جای هم به کار می‌روند. در این مقاله نیز منظور از ارز دیجیتال همان رمزارزها هستند. برای درک ویژگی‌های مختلف ارزهای دیجیتال و رمزارزها، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

همانطور که گفته شد، رمزارزها یک دسته مهم از ارزهای دیجیتال هستند که هدف ما در این مقاله بررسی دسته‌های مختلف رمزارزها است. برای تقسیم‌بندی رمزارزها می‌توان از پارامترهای مختلفی استفاده کرد. اما مهم‌ترین پارامتر دسته‌بندی، بررسی ارزها از منظر کاربرد آن‌ها است. در این مقاله ابتدا دسته‌بندی کلاسیک ارزهای دیجیتال و دسته‌بندی آن‌ها از منظر الگوریتم اجماع را بررسی می‌کنیم. سپس، به بررسی انواع ارزهای دیجیتال از منظر ماهیت و کاربرد خواهیم پرداخت.

انواع ارزهای دیجیتال کلاسیک

پس از پیدایش بیت‌کوین و ارزش یافتن معاملات آن‌، تکنولوژی بلاک چین به سرعت گسترش پیدا کرد و همین مساله، منجر به ارائه ارزهای دیجیتال جدید به بازار شد. با افزایش تعداد ارزهای دیجیتال، تقسیم‌بندی‌هایی نیز برای رمزارزها صورت گرفت. در آموزش ارزهای دیجیتال، بررسی دسته‌های مختلف رمزارزها اهمیت ویژه‌ای دارد. در ادامه به آموزش و بررسی این تقسیم‌بندی‌ها می‌پردازیم.

بیت‌کوین

در دسته‌بندی‌ کلاسیک انواع ارزهای دیجیتال، بیت‌کوین به تنهایی یک دسته را به خود اختصاص می‌دهد. بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز ایجاد شده، تکنولوژی‌های جدیدی به بازار ارائه کرد. حجم عظیم سرمایه‌گذاری بر روی آن، امنیت بسیار بالای آن در مقایسه با سایر پروژه‌های ارز دیجیتال، مدل اقتصادی هوشمندانه و غیرمتمرکز بودن ویژگی‌هایی هستند که همچنان بیت‌کوین را در صدر ارزهای دیجیتال نگه‌ داشته است.

با ارائه بیش از 14 هزار ارز دیجیتال که برخی از آن‌ها مقیاس‌پذیری و گستردگی کاربرد بیشتری نسبت به بیت‌کوین دارند، بیت‌کوین همچنان ارزشمندترین پروژه بلاک چینی شناخته شده است که کاربرد آن در انتقال همتا-به-همتای پول به شکل غیرمتمرکز و امن است. تا به حال هیچ ارز دیجیتالی از منظر ارزش بازار به ارزش بازار بیت‌کوین نرسیده است.

بیت کوین

آلت کوین

به تمام ارزهای دیجیتال به غیر از بیت‌کوین، «آلت کوین» (Altcoin) گفته می‌شود. آلت‌کوین‌ها علی‌رغم این که ویژگی‌های مشترکی با بیت‌کوین دارند اما از برخی جهات با آن متفاوت هستند. به عنوان مثال، برخی از آلت‌کوین‌ها الگوریتم اجماع متفاوتی نسبت به بیت‌کوین دارند. تفاوت مهم دیگر، تفاوت در کاربرد آلت‌کوین‌ها است. بیشتر این ارزها، کاربرد بیت‌کوین را با استفاده از مکانیزم‌های مختلف مثل قراداد هوشمند به سایر امورز زندگی بشر گسترش داده‌اند.

اگرچه در تعریف گفته شد آلت کوین تمام ارزهای دیجیتال به غیر از بیت‌کوین را شامل می‌شود اما، در این تعریف باید به داشتن بلاک چین نیز اشاره کرد. معمولا منظور از آلت‌کوین ارزهای دیجیتالی است که بلاک چین مخصوص خود را دارند و به آن‌ها «کوین» نیز گفته می‌شود. دسته دیگر ارزهای دیجیتال که بلاک چین ندارند، دسته سوم یعنی توکن‌ها را تشکیل می‌دهند.

توکن

توکن‌ها پروژه‌های ارز دیجیتالی هستند که بلاک چین مخصوص خود را ندارند و از بلاک چین‌های معروف به عنوان بستر فعالیت خود استفاده می‌کنند. ساخت توکن در بلاک چین‌هایی مانند «اتریوم»، «سولانا» و «کاردانو» که از قرارداد‌های هوشمند پشتیبانی می‌کنند، امکان پذیر است. ساخت توکن بسیار راحت است و حتی در کمتر از یک ساعت نیز می‌توان توکن ساخت. بنابراین، توکنی معتبر و خوب است که پروژه بنیادی و قوی داشته باشد.

توکن‌ها با توجه به کاربردهایی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. از طرفی توکن‌های مربوط به هر شبکه بلاک چینی را می‌توان به صورت مجزا یک دسته از ارزهای دیجیتال نامید. به عنوان مثال اکوسیستم زنجیره هوشمند بایننس شامل توکن‌های ساخته شده بر بستر بایننس است. مطلب زیر برای مطالعه بیشتر در مورد توکن‌ها و انواع آن‌ها توصیه می‌شود.

انواع ارز دیجیتال از منظر الگوریتم اجماع

ارزهای دیجیتال از این منظر که از چه الگوریتمی برای رسیدن به اجماع به منظور تایید و ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌کنند، به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. دو دسته خیلی مهم در این تقسیم‌بندی مربوط به الگوریتم‌های اجماع «اثبات کار» (Proof of Work | PoW) و «اثبات سهام» (Proof of Stake | PoS) است. در الگوریتم اجماع اثبات کار، نودها برای این‌که بتوانند به اجماع برسند باید توان محاسباتی خود را در اختیار شبکه قرار دهند.

در این حالت، با حل معادلات ریاضی توسط سیستم‌های قوی کامپیوتری و مصرف برق، کاربران فعالیت درستکارانه خود را تضمین می‌کنند و در عوض، پاداش شبکه را ارزهای جدید استخراج شده دریافت می‌کنند. ارزهای که از این الگوریتم اجماع استفاده می‌کنند «ارزهای قابل استخراج» (Mineable)  می‌نامند و امکان استخراج فقط برای این دسته از رمزارزها وجود دارد. «بیت‌کوین»، «نسخه اولیه اتریوم» و «لایت‌کوین» از جمله معروف‌ترین ارزهای دیجیتالی هستند که از این الگوریتم استفاده می‌کنند.

با توجه به مصرف انرژی بالا و هزینه‌های زیاد محاسباتی در الگوریتم اثبات کار، نوع جدیدی از الگوریتم اثبات با نام اثبات سهام در ارزهای دیجیتال به کار گرفته شد. در این الگوریتم، هر کاربری ارزهای دیجیتال خود را در شبکه قفل می‌کند و به اندازه ارزهای قفل شده خود امکان شرکت در فعالیت تایید و ثبت تراکنش‌ها را پیدا می‌کند.اشکالی که به این سیستم وارد می‌کنند این است که توکن‌های شبکه را احتکار کرده و قیمت آن را بالا می‌برد. خود این الگوریتم نیز در نحوه تایید و ثبت تراکنش‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. ارزهای دیجیتالی مانند «کاردانو»، «ایاس»، «سولانا»، «اتریوم2» و «ترون» از جمله ارزهای با این الگوریتم اجماع هستند.

علاوه بر این دو الگوریتم، الگوریتم‌های دیگری نیز برای اجماع استفاده می‌شود. «اثبات ظرفیت» (Proof of Capacity | PoC) الگوریتم اجماعی است که در آن کاربران، فضای ذخیره‌سازی خود را به منظور تایید و ثبت تراکنش‌ها در اختیار شبکه قرار می‌دهند. هر چقدر ظرفیت حافظه بیشتر، امکان ثبت و تایید تراکنش‌ها و در نتیجه کسب پاداش، بیشتر خواهد بود. «اثبات سوزاندن» (Proof of Burn | PoB) نوع دیگری از الگوریتم اجماع است که به منظور اثبات وفاداری کاربران از آن‌ها می‌خواهد تا بخشی از دارایی‌های خود را با ارسال به یک آدرس ناشناس از بین ببرند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد الگوریتم‌های اجماع و استخراج ارزهای دیجیتال مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

انواع ارز دیجیتال از نظر الگوریتم اجماع

پلتفرم‌های قرارداد هوشمند

«پلتفرم‌های قرارداد هوشمند» (Smart contract platform) یکی از اصلی‌ترین دسته‌های انواع ارز دیجیتال است که امکان ایجاد بسیاری از کاربردها را در بستر بلاک چین فراهم کرده است. پلتفرم‌های قرارداد هوشمند، بلاک چین‌هایی هستند که از قراردادهای هوشمند و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کنند. کاربران می‌توانند با قراردادهای هوشمند مختلفی که در این پلتفرم‌ها وجود دارد تعامل داشته و از آن برای اهدافی مثل قرض دادن و قرض گرفتن، قفل کردن دارایی‌ها یا ایجاد انواع توکن‌ها استفاده کنند.

قراردادهای هوشمند برنامه‌هایی در بستر بلاک چین هستند که در صورت برقراری شرایط خاص تعریف شده، می‌توانند به صورت اتوماتیک فعالیت‌هایی را در شبکه انجام دهند. برای فعالیت در این پلتفرم‌ها نیاز است که هزینه تراکنش شبکه پرداخت شود که نوع ارز و مقدار پرداختی در هر پلتفرم متفاوت است. معمولا از ارز اصلی شبکه به عنوان ارز پرداخت تراکنش‌ها استفاده می‌شود. پلتفرم‌های «اتریوم»، «سولانا» و «پلیگون» از جمله معروف‌ترین پروژه‌های این حوزه هستند.

انواع ارز دیجیتال وب 3

اینترنت نسل سوم یکی از حوزه‌های جدید و در عین حال جامع ارزهای دیجیتال است. در حالی که اینترنت نسل دوم توانست برخی معایب نسل اول را با درگیر کردن کاربران در فرآیند تولید محتوا حل کند اما همچنان مشکل حاکمیت پلتفرم و استفاده از داده‌های کاربران و نقض حریم خصوصی آن‌ها در نسل دوم اینترنت پابرجا است. پروژه‌های ارز دیجیتال نسل سوم به دنبال حل این مشکل هستند.

تکنولوژی‌های مختلفی مانند «رایانش مرزی» (Edge Computation)، «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence) و «اینترنت اشیا» در گسترش حوزه وب سه تاثیر‌گذار هستند اما اصلی‌ترین تکنولوژی استفاده شده بلاک چین و رمزارزها هستن. تکنلوژی بلاک چین علاوه بر تامین امنیت داده‌ها، حفظ حریم خصوصی کاربران کاهش دخالت سازمان‌ها در امور مختلف، سیستم اقتصادی غیرمتمرکز برای اپلیکیشن‌ها ایجاد می‌کنند.

ارزهای دیجیتال وب سه در حوزه‌های مختلفی فعال هستند. در حوزه ذخیره‌سازی داده پروژه‌هایی مانند «Filecoin» و «Arweave» به دنبال ایجاد نقش پروژه‌های نسل دومی مثل «دراپ‌باکس» و «آمازون» هستند. بخش مهم دیگری که در اینترنت وجود دارد پردازش داده‌ها است. در این بخش نیز پروژه‌های بلاک چینی مانند «Ocean» هستند. پروژه‌هایی مانند «Handshakes» و «Unstoppable Domains» به دنبال ایجاد سیستم دامنه به صورت غیرمتمرکز و حذف نهادهای واسطه‌ای مانند «Icann» هستند. در نهایت، بسیاری از پروژه‌های بلاکچینی این حوزه نیز به دنبال غیرمتمرکز کردن خدمات ارائه شده در اینترنت هستند. به عنوان مثال پروژه «Audius» یک پلتفرم پخش موسیقی غیرمتمرکز و «Mirror» پروژه انتشار داده به صورت غیرمتمرکز است. برای مطالعه بیشتر در مورد وب 3، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود.

انواع ارز دیجیتال حوزه امور مالی غیرمتمرکز

«امور مالی غیرمتمرکز» (Decentralized Finance | DeFi) که با نام «دیفای» نیز شناخته می‌شود یک سیستم مالی باز جهانی است که برای عصر اینترنت ساخته شده است. این سیستم، به عنوان جایگزین سیستم‌های مالی سنتی که غیرشفاف، به شدت کنترل شده و با زیرساخت‌های قدیمی و فرسوده است، ایجاد شده است. این حوزه جایگزین‌های مناسبی برای ارزهای محلی و بانکی به کاربران ارائه می‌دهد و امکان انجام فعالیت‌های مالی را به صورت جهانی فراهم می‌کند. با استفاده از دیفای امکان دریافت وام، پرداخت وام، انتقال پول، خرید بیمه و پیدا کردن سرمایه‌گذار برای ایده‌ها برای کاربران فراهم می‌شود.

بیش از 370 پروژه ارز دیجیتال در این حوزه فعالیت می‌کنند. پلتفرم‌های خرید و فروش مثل صرافی‌های غیرمتمرکز و پلتفرم‌های وام‌دهی و وام‌گیری از جمله بخش‌های مهم در حوزه دیفای هستند. از جمله رمزارزهای معروف در این حوزه می‌توان به «ارز دیجیتال ترا» (LUNA)، «ارز دیجیتال چین‌لینک» (LINK)، «رمزارز آوه» (AAVE) و «رمزارز میکر» (MKR) اشاره کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

دیفای از انواع ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال صرافی

رمزارزهای مورد استفاده در صرافی‌های ارز دیجیتال یکی دیگر از انواع ارزهای دیجیتال هستند که برای فعالیت در صرافی‌ها استفاده می‌شوند. این ارزها، هم برای «صرافی‌های متمرکز» و هم «صرافی‌های غیرمتمرکز» وجود دارند و هدف ایجاد آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در صرافی‌های متمرکز اگر کاربران از این ارزها برای پرداخت هزینه ترید و معامله‌گری خود استفاده کنند، مشمول تخفیف می‌شوند. علاوه براین، استفاده از این ارز دیجیتال می‌تواند سبب حذف هزینه انتقال ارزهای دیجیتال و یا ایردراپ ارزهای دیگر به استفاده‌کنندگان بشود.

در صرافی‌های غیرمتمرکز، علاوه بر کاربردهای ذکر شده، ارز دیجیتال صرافی به عنوان توکن حاکمیتی عمل می‌کند. دارندگان این ارزهای دیجیتال بر حسب تعداد توکن‌هایی که در اختیار دارند می‌توانند به پروپوزال‌های ارائه شده رای داده و مسیر حرکتی صرافی را مشخص کنند. همچنین، امکان استیک این ارزها برای جمع‌آوری هزینه‌های تراکنش‌ها در بستر صرافی غیرمتمرکز نیز وجود دارد. ارزهای دیجیتال مربوط به صرافی‌های متمرکز «بایننس» (BNB)، «اف‌تی‌ایکس» (FTT) و «کوکوین» (KCS) و همچنین ارزهای مربوط به صرافی‌های غیرمتمرکز «یونی‌سواپ» (UNI)، «سوشی‌سواپ» (SUSHI) و «پنکیک‌سواپ» (CAKE) از جمله معروف‌ترین رمزارزهای این دسته هستند.

استیبل‌کوین‌ها یا ارزهای با ارزش ثابت

«استیبل‌کوین‌ها» (Stablecoins) دسته مهمی از انواع ارزهای دیجیتال هستد که ارزش آن‌ها وابسته به سایر دارایی‌ها و ثابت است. استیبل‌کوین‌ها به معامله‌گران کمک می‌کنند تا ارزش دارایی‌های خود را در زمان‌هایی که نیاز است، ثابت نگه دارند. می‌توان گفت استیبل‌کوین‌ها دنیای واقعی را به دنیای رمزارزها متصل می‌کنند. این دسته از ارزهای دیجیتال را بسته به پشتوانه‌ای که دارند می‌توان به انواع مختلف زیر تقسیم کرد.

  • استیبل‌کوین‌ها با پشتوانه ارزهای فیات رایج مانند دلار و یورو
  • ارزهای با ارزش ثابت با پشتوانه دارایی‌های فیزیکی با ارزش مثل طلا و نفت
  • استیبل‌کوین‌ها با پشتوانه‌ ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم
  • ارزهای با ارزش ثابت با پشتوانه الگوریتم‌های ریاضی
  • توکن‌های با عرضه متغیر

«رمز ارز تتر» از جمله معروف‌ترین استیبل‌کوین‌ها با پشتوانه ارزهای فیات است. به ازای هر تتر موجود در بازار ارزهای دیجیتال، معادل دلاری آن توسط شرکت پشتیبان در بانک‌ها و موسسات مالی ذخیره می‌شود. با توجه به این‌که منشا تولید این ارزهای دیجیتال شرکت‌های متمرکز است، امکان ردیابی دارایی‌ها و قفل کردن آن‌ها توسط شرکت وجود دارد. به نوع دوم استیبل کوین‌ها که مبتنی بر دارایی‌های فیزیکی مثل طلا و نفت هستند «توکن‌های دارایی» می‌گویند.

توکن‌های با ارزش ثابت که پشتوانه ارزهای دیجیتال دارند، همواره ارزشی معادل با ارز دیجیتال مورد نظر دارند اما، با توجه به تغییر قیمت دلاری ارز دیجیتال مورد نظر، ارزش دلاری این ارزهای دیجیتال نیز ثابت نخواهد بود. مثالی از این توکن‌ها «رپدتوکن‌ها» هستند که به منظور استفاده از کوین‌ها در یک بلاک چین دیگر ایجاد می‌شوند.

استیبل‌کوین‌های با پشتوانه الگوریتمی در پلتفرم‌های دیفای ایجاد می‌شوند. در این پلتفرم‌ها، به پشتوانه ارزهای دیجیتال قفل شده کاربران، ارزهای دیجیتال با ارزش دلار روز تولید می‌شود. در صورتی که ارش دارایی‌های قفل شده به صورت دلاری در طی زمان کاهش یابد، ارزهای دیجیتال قفل شده به طور اتوماتیک توسط شبکه خرج می‌شود تا ارزش دلارهای چاپ شده ثابت بماند.

توکن‌های با عرضه متغیر، نوع دیگری از استیبل‌کوین‌ها هستند که مقاوم در برابر تورم هستند. ارزش سکه‌های این شبکه به ارزش یک ارز فیات مثل دلار در یک زمان خاص وابسته است. پس از آن در طی تغییرات اقتصادی و تورم، ارزش دلار تغییر می‌کند. به عنوان مثال اگر ارزش دلار با افزایش تورم کاهش یابد این به معنی آن است که سکه‌های شما ارزش بیشتر از یک دلار پیدا می‌کنند. در چنین شرایطی، برای اینکه ارزش سکه یک دلار باقی بماند اما دارایی شما ارزش خود را از دست ندهد، تعداد سکه‌ها تغییر می‌کند.

به عنوان مثال فرض کنید با کاهش ارزش دلار، هر سکه با عرضه متغیر شما ارزش برابر با 2 دلار یپدا کرده است. در این حالت، سیستم با تشخیص شرایط، یک سکه با عرضه متغیر شما را تبدیل به دو سکه می‌کند و قیمت هر سکه تبدیل به 1 دلار می‌شود. با این کار ارزش سکه همواره یک دلار است اما با تغییر تعداد سکه‌ها، ارزش دارایی شما در برابر تورم حفظ می‌شود. از جمله معروف‌ترین ارزهای دیجیتال در این حوزه می‌توان به پروژه «Ampleforth» اشاره کرد که توکن با عرضه متغیر آن «AMPL» و توکن حاکمیتی آن «FORTH» است. برای مطالعه بیشتر در این مورد، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

استیبل کوین ها

میم‌کوین‌ها

میم‌کوین‌ها به دسته‌ای از ارزهای دیجیتال اطلاق می‌شود که توسط جوک‌ و مسخره بازی و با حمایت گرو‌های مختلف معروف و محبوب می‌شوند. بسیاری از این ارزهای دیجیتال کاربردی در دنیای روزمره ندارند و هیچ هدف علمی و عملی پشت آن‌ها نیست. بنابراین، میم‌کوین‌ها بی‌ارزش‌ترین نوع ارزهای دیجیتال هستند. با این وجود، به دلیل تبلیغات زیادی که گروه‌های حامی میم‌کوین‌ها از ارزهای خود می‌کنند و سفته بازی که روی این ارزها صورت می‌گیرد، قیمت آن‌ها در طی مدت زمان اندک با رشد وحشتناک همراه می‌شود.

کسب سودهای چند صد درصدی از این پروژه‌ها، افراد را برای فعالیت در آن‌ها ترغیب می‌کند. معروف‌ترین ارز دیجیتال این دسته «دوج‌کوین» (DOGE) است که در سال 2013 به عنوان شوخی با فضای ارزهای دیجیتال ایجاد شد و با تبلیغ توسط ایلان ماسک، توانست ارزش خود را تا نزدیک یک دلار نیز برساند. ارز شیبا اینو (SHIB) یکی دیگر از ارزهای معروف این دسته است که در هفته‌های گذشته با رشد شدید قیمتی همراه بوده است.

توکن‌های غیر قابل معاوضه

یکی دیگر از انواع ارز دیجیتال که در سال‌های اخیر به شدت گسترش پیدا کرده است، «توکن‌های غیر قابل معاوضه» (Non-Fungible Tokens | NFT) است. این دسته از توکن‌ها در برابر توکن‌های قابل معاوضه مثل بیت‌کوین ایجاد شده‌اند که هر کدام از سکه‌های آن‌ها ارزش یکسانی دارند. در واقع در توکن‌های غیرقابل معاوضه، هر سکه‌ای که ایجاد می‌شود منحصر به فرد است و کاملا با دیگر سکه‌ها متفاوت است حتی اگر ظاهر آن‌ها یکسان باشد.

این ‌توکن‌ها را می‌توان در آثار هنری، توکن‌های هواداری و شخصیت‌های بازی که منحصر به فرد هستند استفاده کرد. همچنین، این توکن‌ها می‌توانند به عنوان شناسه کاربران در محیط‌های مجازی استفاده شوند. در سال‌های آینده با گسترش دنیای مجازی و متاورس استفاده از این ارزها نیز گسترش خواهد یافت. رمزارزهای «انجین» (ENJ)، «تتا» (THETA)، «چیلیز» (CHZ)، «فلو» (FLOW) و «اکسی اینفینیتی» (AXS) از جمله ارزهای فعال در این حوزه هستند.

برای مطالعه بیشتر در مورد توکن‌های غیرقابل معاوضه و آشنایی با نحوه ساخت و فروش این توکن‌ها، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

انواع ارزهای دیجیتال حاکمیتی

در بسیاری از پروتکل‌های غیرمتمرکز از «ارزهای دیجیتال حاکمیتی» (Governance Token) برای مشخص کردن جهت حرکت پروتکل و تصمیم‌گیری‌های مختلف استفاده می‌شود. تیم مدیریتی پروتکل یا اعضای آن می‌توانند پروپوزال‌هایی برای اضافه کردن ویژگی‌های جدید به پلتفرم یا تغییر رویه‌های حاکمیتی آن ارائه دهند. پس از ارائه پروپوزال، مدت زمانی برای بحث بر روی پروپوزال و نتایج آن در نظر گرفته می‌شود و پس از آن، صاحبان ارزهای دیجیتال حاکمیتی می‌توانند به انجام یا عدم انجام پروپوزال رای بدهند.

رای هر شخص در این سیستم‌ها بر اساس تعداد سکه‌های در اختیار او اثر گذار است. بنابراین، هر کسی تعداد بیشتری از سکه‌های حاکمیتی را در اختیار داشته باشد، می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها اعمال قدرت کند. بسیاری از پروژه‌های دیفای از توکن‌های حاکمیتی برای ادامه روند فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند. ارزهای دیجیتال «کامپوند» (COMP)، «ییرن‌فایننس» (YFI)، «یونی‌سواپ» (UNI) و «آوه» (AAVE) از جمله ارزهای دیجیتالی حاکمیتی هستند که برای مقاصد دیگری نیز استفاده می‌شوند.

انواع ارز دیجیتال حاکمیتی

ارزهای دیجیتال مرتبط با کشت سود

«کشت سود» (Yield Farming) عمل به اشتراک‌گذاری یا قرض‌دهی دارایی‌های رمزنگاری شده به منظور کسب پاداش بیشتر به شکل ارز دیجیتال است. کشت سود یکی از ابداعات خلاقانه و پرریسک در حوزه امور مالی غیرمتمرکز است که به لطف ابداعاتی مانند «استخراج نقدینگی» (Liquidity Mining) محبوبیت زیادی پیدا کرده است. کشت سود، بزرگترین محرک فعالیت در حوزه دیفای است که در سال 2020 منجر به افزایش ارزش بازار این حوزه از 500 میلیون دلار به ده میلیارد دلار شده است.

به طور خلاصه، پروتکل‌های کشت سود «تامین‌کنندگان کشت سود» (Liquidity Provider | LP) را تشویق می‌کند تا ارزهای دیجیتال خود را در یک «استخر نقدینگی» (Liquidity Pool) مبتنی بر قرارداد هوشمند قفل کند یا به اشتراک بگذارد. این تشویق با استفاده از درصدی از کارمزد تراکنش، بهره از فرآيند وام‌دهی یا توکن حاکمیتی انجام می‌پذیرد. بازده کشت سود به صورت «درصد کشت سالانه» (Annual Percentage Yield | APY) مشخص می‌شود. اگر تعداد افرادی که در یک استخر نقدینگی فعالیت می‌کنند افزایش پیدا کند، APY آن کاهش و اگر فعالان استخر کاهش یابد، APY آن افزایش خواهد یافت.

در ابتدا بسیاری از پروژه‌های کشت سود از استیبل‌کوین‌ها برای پاداش به تامین کنندگان نقدینگی استفاده می‌کردند. اما پروژه‌های دیفای جدید بر بستر اتریوم مانند کامپوند، توکن‌های حاکمیتی شبکه خود را به عنوان پاداش در اختیار تامین ‌کنندگان منابع نقدینگی قرار می‌دهند تا سود آن‌ها را از فرآیند کشت سود بیشتر کنند. پروژه‌هایی مثل «کرو فایننس» (CRV)، «کامپوند» (COMP)، «پروتکل ونوس» (Venus) و «ییرن‌فایننس» (YFI) از جمله انواع ارزهای دیجیتال مطرح در این حوزه هستند.

توجه داشته باشید که برخی از پروژه‌های این حوزه با نام «جمع‌کننده سود» (Yield Aggregator) مطرح هستند و هدف آن‌ها، تجمیع چندین پروژه کشت سود در یک جا به منظور تسهیل فرآیند کشت سود است. در این پروتکل‌ها، افراد برای افزایش سوددهی نیازی به بررسی پروژه‌های مختلف و انتقال دارایی‌های خود از یک پروژه به پروژه دیگر ندارند بلکه این‌کار به صورت خودکار انجام می‌شود تا افراد بتوانند به حداکثر سوددهی برسند. «ییرن‌فایننس» (YFI) و «آلفا» (ALPHA) از جمله پروژه‌های مطرح این حوزه هستند.

انواع ارز دیجیتال حوزه متاورس

حوزه متاورس یکی از حوزه‌های جدید ارزهای دیجیتال است که پس از تبدیل نام شرکت «فیسبوک» به «متا»، تبلیغات زیادی روی آن انجام شده است. متاورس به معنی بعد افزوده است که به قسمتی از وب که در آن واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به وسیله الگوریتم‌های هوش مصنوعی ایجاد شده است، گفته می‌شود. متاورس، دنیای واقعی را به وسیله ترکیبی از تکنولوژی‌های «واقعیت مجازی» (Virtual Reality | VR)، «واقعیت افزوده» (Augmented Reality) و تعداد زیادی از شبکه‌های اجتماعی گسترش می‌دهد.

در حال حاضر تنها یک متاورس مانند اینترنت وجود ندارد و شرکت‌های مختلف، هر کدام به دنبال ساخت دنیای خود هستند. شرکت‌های «مایکروسافت»، «اچ‌تی‌سی» و «متا» از جمله شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه هستند. طبق صحبت‌های «مارک زاکربرگ» مالک متا، در دنیای آینده متاورس، امکان انتقال اشیا از یک جهان به جهان دیگر وجود خواهد داشت که چنین اتفاقی بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود.

توکن‌های غیرقابل معاوضه یکی از بخش‌های ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاک چین است که می‌تواند نقش مهمی در متاورس ایجاد کند. این توکن‌ها، برای تشخیص موجودیت‌ها در فضای متاورس کاربرد خواهند داشت. از جمله ارزهای دیجیتالی که در حال حاضر در این بخش از انواع ارزهای دیجیتال فعال هستند می‌توان ارزهای «سندباکس» (SAND)، «انجین» (ENJ)، «مانا» (MANA)، «اکسی اینفینیتی» (AXS) و «کیوب»(CUBE) را نام برد.

متاورس یکی از انواع ارز دیجیتال

انواع ارز دیجیتال در حوزه بازارساز خودکار

یکی دیگر از بخش‌های مهم در حوزه دیفای مکانیزم‌های «بازارساز خودکار» (Automated Market Maker | AMM) است که به منظور محاسبه نرخ تبدیل دو دارایی به صورت کاملا اتوماتیک استفاده می‌شود. این روش، در بسیاری از صرافی‌های غیر متمرکز استفاده می‌شود. در این پروژه‌ها شما به دو صورت کلی می‌توانید با بازارساز در ارتباط باشید. نوع اول، معامله جفت ارزها در صرافی‌های غیرمتمرکز بر پایه نرخ تبدیل خودکار است.

نوع دوم، ارتباط با بازارساز مربوط به تامین نقدینگی برای استخرهای نقدینگی و کسب درآمد از هزینه‌های تراکنش‌ها است.معاملات در این روش با قراردادهای هوشمند انجام می‌شود و هیچ شخص یا نهادی نقشی در قیمت‌گذاری ندارد. از جمله انواع ارزهای دیجیتال که در این حوزه فعال هستند می‌توان به «یونی‌سواپ» (UNI)، «کرو» (CURVE) و «پنکیک‌سواپ» (CAKE) اشاره کرد.

انواع ارز دیجیتال در حوزه بازی

یکی از دسته‌های بسیار جذاب انواع ارز دیجیتال و یکی از روش‌های جدید کسب درآمد از رمزارزها، دسته مربوط به بازی‌ها است. بیشتر بازی‌های بلاک چینی از توکن‌های غیرقابل معاوضه استفاده می‌کنند و در برخی از آن‌ها مفاهیم مربوط به متاورس وجود دارد. به عنوان مثال پروژه «Sandbox» یکی از ارزهای فعال در این حوزه است که یک دنیای مجازی در آن وجود دارد و افراد در آن می‌توانند زمین‌ بخرند و زمین خود را برای مقاصد مختلف استفاده کنند. علاوه بر این، در این بازی امکان ساخت موجودیت‌های منحصر به فرد و فروش آن‌ها نیز وجود دارد.

بسیاری از بازی‌های ارز دیجیتال مبتنی بر دریافت جایزه (Play to Earn) هستند. این به این معنا است که شما با استفاده از ابزارهای مختلفی که در بازی دارید با دیگران که در بازی هستند وارد رقابت می‌شوید و در صورتی که برنده رقابت باشید جایزه دریافت می‌کنید. این پاداش‌ها به شکل ارزهای شبکه یا توکن‌های غیرقابل معاوضه است که قابلیت خرید و فروش در بازارهای مربوط به بازی را دارد. از جمله ارزهای مهم در حوزه بازی «AXS»، «ALICE»، «ENJ» و «RACA» است.

ارزهای دیجیتال حوزه اینترنت اشیا

اکوسیستم «اینترنت اشیا» (Internet of Things | IoT) متشکل از دستگاه‌‌های محاسباتی به هم پیوسته با قابلیت انتقال داده‌ها و اطلاعات از طریق شبکه، بدون نیاز به تعامل انسانی است. هدف این حوزه، ارتباط دستگاه‌های مختلف به یکدیگر بدون دخالت انسانی است. ارزهای دیجیتال در این اکوسیستم برای تسهیل تبادل داده‌ها و پرداخت‌ها استفاده می‌شوند.

ارزهای «وی‌چین» (ٍُٰVET)، «آی‌اوتکس» (IOTX) و «هلیوم» (HNT) از جمله ارزهای مطرح در این حوزه هستند. «وی‌چین» یک پلتفرم بلاک چینی است که به منظور بهبود فرآیند مدیریت زنجیره تامین ایجاد شده است. این پلتفرم تولیدکنندگان را قادر می‌سازد تا هویت مشخصی برای محصولات اختصاص دهند. همین مساله به تولید‌کنندگان، شرکا و مصرف‌کنندگان اجازه می‌هد تا جابجایی محصولات را از طریق زنجیره تامین خود دنبال کنند. «آی‌اوتکس» یک بلاک چین با محوریت حریم خصوصی و خود مقیاس‌پذیر برای اینترنت اشیا است. این پروژه نوآوری‌های جدیدی در حوزه نسل سوم بلاک چین‌ها دارد. از جمله این نوآوری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • معماری بلاک چین در بلاک چین برای محاسبات ناهمگن
  • مکانیزم اجماع سریع «Roll-DPoS»
  • تکنیک‌های سبک حفظ حریم خصوصی

آی‌اوتکس با وصل کردن دنیای فیزیکی به صورت بلوک به بلوک به یکدیگر، هماهنگی دستگاه‌های مختلف را برای افراد به وجود می‌آورد. با توجه به ترندهای جهانی، این دسته از ارزهای دیجیتال نیز در آینده کاربرد زیادی خواهند داشت.

اینترنت اشیا یکی از انواع ارزهای دیجیتال

دسته اوراکل از انواع ارزهای دیجیتال

«اوراکل‌ها» (Oracle) در پلتفرم‌های مختلف قرارداد هوشمند برای کسب اطلاعات از دنیای واقعی استفاده می‌شوند. این ابزارها، به محیط بسته بلاک چین احازه می‌دهد تا با مجموعه داده‌های جهان خارج از بلاک چین، ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال، اگر پروتکلی بخواهد دارایی‌های مصنوعی مربوط به بازار سهام را در بلاک چین ارائه کند، باید داده‌های خارجی را از بازار سهام به درون بلاک چین انتقال دهد. با استفاده از اوراکل‌ها این کار انجام شدنی است.

«چین‌لینک» معروف‌ترین اوراکل در فضای ارزهای دیجیتال است که چهارچوبی برای ایجاد «شبکه‌های اوراکل غیرمتمرکز» (DONs) است. چین‌لینک داده‌های دنیای واقعی را به شبکه‌های بلاک چینی آورده و امکان ایجاد قراردادهای هوشمند ترکیبی را فراهم می‌کند. شبکه‌های اوراکل غیرمتمرکز، سرویس‌های غیرمتمرکزی مانند بازخورد قیمت، اثبات نگهداری و توانایی اتصال به هر ای‌پی‌آی در وب را ارائه می‌کنند. در حال حاضر پروژه‌های زیادی در حوزه اوراکل‌ها فعال هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به ارزهای دیجیتال «اوما» (UMA)، «بند» (BAND)، «تلور» (TRB) و «وینک‌لینک» (WIN) اشاره کرد.

پروژه‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز اطلاعات

پروتکل‌های «ذخیره‌سازی» (Storage) به کاربران این امکان را می‌دهد که داده‌های خود را در شبکه بلاک چین به صورت غیرمتمرکز نگهداری کنند. در واقع این پروژه‌ها، نیاز به میزبان ذخیره‌سازی متمرکز مانند «آمازون»، «وان‌درایو» و «دراپ باکس» را از بین می‌برند. در این پروتکل‌ها، نودهای مستقل از سراسر دنیا می‌توانند فضای ذخیره‌سازی اضافی خود را در اختیار شبکه قرار دهند. کاربرانی که به فضای ذخیره‌سازی نیاز دارند از این پروتکل استفاده کرده و فایل‌های خود را به صورت غیرمتمرکز ذخیره می‌کنند و پول آن را به وسیله ارز دیجیتال شبکه پرداخت می‌کنند.

با توجه به گسترش روزافزون تولید اطلاعات و همچنین نیاز روزافزون به ذخیره اطلاعات به صورت غیرمتمرکز، این پروژه‌ها می‌توانند در آینده بسیار پرکاربرد باشند. به عنوان مثال برای ذخیره‌سازی توکن‌های غیرقابل معاوضه و داده‌های تولید شده در خود بلاک چین‌ها نیاز به فضای ذخیره‌سازی عظیم و غیرمتمرکز است. با گسترش دنیای متاورس این نیاز عمیق‌تر نیز خواهد شد. ارزهای دیجیتال «فایل‌کوین» (FIL)، «بیت تورنت» (BTT) و «آرویو» (AR) از جمله انواع ارز دیجیتال فعال در این حوزه هستند.

انواع ارز دیجیتال حریم خصوصی

اگرچه در شبکه بیت‌کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال، شناسایی هویت افراد از روی تراکنش‌ها امکان پذیر نیست ولی، آدرس کیف پول درگیر در هر تراکنش مشخص است. در صورتی که از صرافی ارز دیجیتال برای تبدیل ارز دیجیتال به پول فیات استفاده شود، در این صورت امکان شناسایی شخص درگیر در معملات نیز وجود خواهد داشت. ارزهای «حریم خصوصی» (Privacy Coins) برای از بین بردن این مساله ایجاد شده‌اند.

رمزارزهای حریم خصوصی، ارزهای رمزنگاری شده‌ای هستند که به کاربران امکان انجام معاملات به صورت خصوصی و ناشناس را می‌دهند. این بسترها خصوصی بودن هویت طرف‌های درگیر در معاملات و غیرقابل ردیابی بودن تراکنش‌ها را تضمین می‌کنند. این کار، با پنهان کردن مبدا و مقصد معاملات انجام می‌شود. در برخی مواقع، از ترکیب چندین تراکنش استفاده می‌شود تا تحلیل زنجیره‌ای آن‌ها سخت‌تر شود.

این ارزها به دلیل ناشناس بودن می‌توانند در فعالیت‌های غیرقانونی استفاده شوند. به همین دلیل، معمولا سازندگان آن‌ها ناشناس هستتند و تمایل به گسترش آن‌ها نیز کمتر است. از جمله انواع ارزهای دیجیتال مهمی که در این حوزه فعالیت می‌کنند می‌توان «مونرو» (XMR)، «زی‌کش» (ZEC) و «هورایزن» (ZEN) را نام برد.

ارزهای حریم خصوصی

انواع ارز دیجیتال ورزشی

پروژه‌های ورزشی ارز دیجیتال، روش جدیدی برای تیم‌های ورزشی به منظور ارتباط گیری آن‌ها با طرفداران ایجاد کرده است. از طرفی، طرفداران نیز می‌توانند از این پروژه‌ها برای حمایت از تیم و بازیکنان محبوب خود استفاده کنند. با استفاده از توکن‌های هواداری، طرفداران این قدرت را دارند که در تصمیمات جزئی مدیریتی تیم‌های ورزشی مورد علاقه خود تاثیر بگذارند و همچنین امکان عضویت در گروه‌های حامی انحصاری تیم را به دست آورند و از مزایای وی‌آی‌پی آن استفاده کنند. توکن‌های غیرقابل معاوضه ورزشی نیز دسته‌ای دیگر از این ارزها هستند که کلکسیونی از افتخارات تیم‌ها و بازیکنان را به کاربران به شکل دائمی اهدا می‌کنند.

علاوه بر توکن‌های تیم‌های ورزشی که هر کدام ارز دیجیتال خاص خود را دارند، پروژه‌های دیگری نیز برای ایجاد بستر ساخت توکن‌های هواداری و بازی‌های مبتنی بر ورزش ایجاد شده‌اند. معروف‌ترین پروژه ارز دیجیتال در این حوزه «چیلیز» (CHZ) است که بستری برای تولید توکن‌های هواداری با شرایط خاص است. پروژه «دات‌مووز» (MOOV) پروژه دیگری در این حوزه است که به دنبال ایجاد بازی‌های ورزشی مبتنی بر توکن‌های غیرقابل معاوضه ورزشکاران است. ارزهای دیجیتال باشگاه‌های پاریسن ژرمن (PSG)، منچستر سیتی (CITY)، بارسلونا (BAR) و یوونتوس (JUV) از جمله پرطرفداراترین انواع ارز دیجیتال ورزشی هستند.

انواع ارزهای دیجیتال مشتقات

«مشتقات» (Derivatives) قراردادهایی هستند که ارزش آن‌ها از دارایی‌های دیگری مثل «سهام»، «ارزهای فیات»، «کامودیتی‌ها»، «شاخص‌ها»، «اوراق قرضه» یا «نرخ‌های بهره» مشتق می‌شود. هر یک از انواع مشتقات شامل «آتی» (Futures)، «اختیار» (Options) و «تبدیل» (Swap) اهداف متفاوتی با هم دارند و هر کاربری، به دلایل مختلف این ارزها را معامله می‌کند. سرمایه‌گذاران، دلایل متعددی برای خرید و فروش مشتقات دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • محافظت از خود در برابر نوسانات دارایی‌های پایه
  • گمانه‌زنی در مورد جهت حرکت دارایی پایه
  • افزایش دارایی‌ها با کسب سود

اوراق مشتقه بسیار خطرناک هستند و هنگام معامله آن‌ها باید به دانش مالی و استراتژی‌های قوی مجهز بود. از جمله انواع ارز دیجیتال که در این حوزه فعالیت می‌کنند می‌توان به «سینستیکس» (SNX)، «اوما» (UMA)، «پرپچوال» (PERP) و «میرور» (MIR) اشاره کرد. به عنوان مثال پروتکل پرپچوال، یک پروتکل غیرمتمرکز است که در آن، امکان انجام معاملات آتی بدون تاریخ روی انواع دارایی‌ها مثل «ارزهای دیجیتال»، «کامودیتی‌ها» و «ارزهای فیات» تا اهرم 10 فراهم است.

انواع ارزهای دیجیتال تحلیلی

پروژه‌های این دسته از انواع ارز دیجیتال به منظور ایجاد بسترهایی برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات «درون‌زنجیره‌ای» (On-Chain) و «برون‌زنجیره‌ای» (Off-Chain) پروژه‌های بلاک چینی ایجاد شده‌اند. این پروژه‌ها، بینش عمیق و پیشرفته و نرم‌افزارهای نموداری برای ردیابی تاریخچه قیمت ارزها، تریدهای لحظه‌ای و اطلاعات مربوط به حجم معاملات را به تریدرها ارائه می‌کنند و امکان جستجوی داده‌های مختلف دیگر نیز وجود دارد. در برخی از این پروژه‌ها کاربران برای دسترسی به نسخه کامل مجموعه محصول باید تعداد معینی توکن در بستر آن قفل کنند.

ارزهای دیجیتال «کوولنت» (CQT)، «دکس تولز» (DEXT) و «پارسیک» (PRQ) از جمله ارزهای مطرح در این حوزه هستند. به عنوان مثال «کوولنت»، یک پروژه ارائه دهنده اطلاعات بلاک چینی مانند معاملات، موجودی کیف پول‌ها، ان‌اف‌تی‌ها، پروژه‌های دیفای و سایر اطلاعات به وسیله ای‌پی‌آی است. در این ای‌پی‌آی، نه تنها اطلاعات مربوط به بلاک چین «اتریوم» بلکه اطلاعات سایر بلاک چین‌ها مانند «بایننس»، «پلی‌گون»، «آوالانچ»، «فانتوم» و «مون‌بیم» قابل دستیابی است.

تحلیل ارزهای دیجیتال

انواع ارز دیجیتال توریسم

این دسته از انواع ارزهای دیجیتال مربوط به صنعت گردشگری و رزرو بلیط و هتل هستند. این پروژه‌ها به کاربران کمک می‌کنند تا در سرتاسر دنیا بتوانند مکان‌های مناسب خود را پیدا کرده و بلیط هواپیما و هتل رزرو کنند. با توجه به حذف واسطه‌ها در این سیستم، کاربران می‌توانند با قیمت بسیار پایین‌تر به رزرو هتل و بلیط بپردازند.

معروف‌ترین ارز دیجیتال در این حوزه «تراوالا» (AVA) است که یک پروتکل رزرواسیون با بیش از سه میلیون محصول مسافرتی مانند هتل، خانه، تور، پرواز و غیره در سرتاسر دنیا است. سرمایه‌گذار اصلی این پروژه، صرافی بایننس است. ارزهای دیجیتال «لاک تریپ» (LOC) و «توریوا» (TOUR) دیگر رمزارزهای مطرح این حوزه هستند.

کدام دسته از ارزهای دیجیتال ارزش سرمایه‌گذاری دارند؟

در هر دوره زمانی، گروه خاصی از ارزهای دیجیتال ترند شده و رشد می‌کنند. بنابراین، نمی‌توان جواب کلی به این سوال داد. اما نکته مهم توجه به تنوع دارایی‌ها در پرتفوی سرمایه‌گذاری است. ارزهای سبد شما باید شامل دسته‌های مختلفی از ارزها باشد. ریسک دسته‌های مثلی میم‌کوین‌ها بیشتر از بقیه دسته‌ها و امنیت دسته‌های کاربردی مثل ذخیره‌سازی داده، پلتفرم‌های قرارداد هوشمند و اوراکل‌ها به نسبت دیگران بیشتر است. توجه کنید که برای سرمایه‌گذاری، هر پروژه ارز دیجیتال باید به صورت مستقل بررسی شود.

شت کوین چیست ؟

«شت کوین» (Shitcoin) به دسته‌ای از ارزهای دیجیتال گفته می‌شود که هیچ یک از پارامترهای بنیادی ارزهای دیجیتال را ندارند و کاربردی برای آن‌ها تعریف نشده است. میم‌کوین‌ها اصلی‌ترین دسته شت کوین‌ها هستند که به طنز و با تبلیغات گسترده جوامع پشتیبان رشد می‌کنند. سرمایه‌گذاری بر روی این دسته از ارزهای دیجیتال با ریسک بسیار بالایی همراه است و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. معروف‌ترین ارزهای دیجیتال این دسته، «دوج‌کوین» و «شیبا» هستند.

معرفی فیلم آموزش اسیلاتورها (نوسانگرنماها) در بورس و بازارهای مالی

آموزش اسیلاتورها

استفاده از اندیکاتورها یکی از روش‌های تحلیل تکنیکال در انواع بازارهای مالی است. اندیکاتورها با تلفیق توابع ریاضی و اطلاعات بازار، به پیش‌بینی روند آتی بازار می‌پردازند. اندیکاتورها بر اساس کارکردشان به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که یکی از پرکاربردترین آن‌ها، «اسیلاتورها» یا «نوسان‌گرنماها» هستند. اسیلاتورها معمولا به صورت نموداری مستقل در زیر نمودار قیمت ظاهر می‌شوند و مقادیر آن‌ها، بین یک مقدار حداقل و یک مقدار حداکثر تغییر می‌کند.

اسیلاتورها، اندیکاتورهای پیشرو هستند و تغییرات قیمت را قبل از وقوع آن پیش‌بینی می‌کنند. برای تعیین نقاط مناسب ورود به بازار، تعیین نقطه خروج، بررسی واگرایی‌ها، تعیین حد سود و حد ضرر، تشخیص روند بازار و تعیین نقاط مناسب افزودن به حجم معاملات می‌توان از اسیلاتورها استفاده کرد. با توجه به اهمیت کاربرد این موضوع در بازارهای مالی، «فرادرس» فیلم 7 ساعتی آموزش اسیلاتورها (نوسانگرنماها) در بورس و بازارهای مالی را تدوین کرده است.

این فیلم آموزشی در 7 فصل تدوین شده است. در فصل اول، مقدمات و تعاریف مربوط به اسیلاتورها و ضرورت استفاده از آن‌ها توضیح داده شده است. فصل دوم به آموزش «اندیکاتور ATR» و روش محاسبه و استفاده از آن پرداخته است. در فصل سوم «اسیلاتور CCI» به طور کامل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. «اسیلاتور MACD» به عنوان یکی از پرکاربردترین اسیلاتورها، در فصل چهارم آموزش داده شده است.

فصل پنج، به آموزش «اسیلاتور مومنتوم» اختصاص دارد. «اندیکاتور RSI» به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال، به طور کامل در فصل شش مورد بحث واقع شده است. در نهایت، «اسیلاتور استوکاستیک» در فصل هفتم آموزش داده شده است. این دوره آموزشی برای تمامی فعالان بازارهای بورس، فارکس و ارز دیجیتال مناسب است.

  • برای دیدن فیلم آموزش اسیلاتورها (نوسانگرنماها) در بورس و بازارهای مالی + اینجا کلیک کنید.

جمع‌بندی

با افزایش قیمت ارزهای دیجیتال، روز به روز شاهد ایجاد ارزهای متعددی در حوزه‌های مختلف و افزایش تعداد آن‌ها هستیم. امروزه، بیش از 14 هزار ارز دیجیتال وجود دارد که آشنایی و درک فعالیت همه آن‌ها امری دشوار است. طبقه‌بندی ارزهای دیجیتال در دسته‌های مختلف، کار شناسایی و درک آن‌ها را حت می‌کند. البته هر ارز دیجیتال می‌تواند در چندین دسته قرار گیرد و چند کاربرد مختلف داشته باشد. بیش از 60 دسته مختلف برای ارزهای دیجیتال تعریف می‌شود که بیشتر آن‌ها مربوط به اکوسیستم ارزهای اصلی است. در این مقاله، انواع ارز دیجیتال با اشاره به  مهم‌ترین و پرکاربردترین دسته‌های آن‌ها بررسی شد.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «معرفی ارزهای دیجیتال — بررسی رایگان برترین رمز ارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
CoingeckoInvestopediaCoinmarketcap
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *